Új hozzászólás Aktív témák

  • Laby

    őstag

    Fanatec Clubsport DD+, Podium Hub QR2 és BMW GT2 V2 tapasztalatok regény (vs Simagic Alpha), akit érdekel annak jó olvasgatást... ;]

    Kis sztori felvezetésnek:
    Korábban olvashatták akik állandó fórumozók, hogy sokaknak (talán jogosan) érthetetlen okból Simagic Alpha 15Nm-ről Fanatec DD+ -ra váltottam.
    Simagic GTS (bőr, előtte volt Alcantara is) perecet pedig BMW GT2 V2-re.
    Conspit 300 GT maradt.

    Az alap koncepcióm az volt, hogy mióta sok-sok évvel ez előtt megláttam a Fanatec BMW GT2 perecet én azóta bele vagyok zúgva, volt is belőle régebben a Fanatec-es időszakomban. Habár ritkán használok kerek perecet, de akkor is imádom és szerettem volna ha újra lehetne. Ehhez két út volt...vagy veszek egy BMW GT2 perecet és USB-re átalakítom, vagy veszek hozzá Fanatec bázist is és akkor csak a Conspit perecen lecserélem a Simagic QR-t Fanatec QR-re az új bázishoz, ez utóbbit választottam sok olvasgatás után.
    Mivel CSL DD időszakban is összességében szerettem a Fanatec-et (együttélve az olcsó DD minősig hibáival...), az egyetlen ok amiért elkeztem Moza majd Simagic szettekre váltani az az volt, hogy nem akartam McLaren GT3 perecre korlátozódni. Sajnos azóta sincs azon kívül értelmes, megfizethető GT perec Fanatec-nél ami méretben és kinézetben is tetszene nekem. Akkor még nem volt a fejemben az ilyen Conspit-hoz hasonló aftermarket-es megoldás (vagy túl drága lett volna), így elindultam olyan gyártók irányába ahol többféle számomra tetsző GT perec is van.
    Most pedig élve a Fanatec refurbished lehetőséggel úgy döntöttem, hogy átváltok Fanatec-re, ha már úgy is a váltóm is (és hamarosan a kézifékem is) Fanatec lesz így USB slotokat szabadítok fel, egyszerűsítek a rendszeren és nem kell 70 szoftver sem egyszerre minden eszközömhöz külön-külön.

    Amint refurbished készletre került a Fanatec DD+ és Podium HUB QR2 (Conspit 300 GT perec Fanatecre való csatlakozáshoz kellett, lehetett volna máshogy is, de az amúgy is akciós árból jött le 30% refurbished így már annyira jó áron volt, hogy inkább a leghivatalosabb, legstabilabb megoldást választottam) termékek megrendelését 1 hét alatt kiszállították. Természetesen Fanatechez hűen a weboldalon még azóta is feldolgozás alatt van csak a rendelésem, trackingem nincs is, egyszer csak csörgött a UPS hogy itt van a ház előtt csomaggal...

    Vártam a BMW-re és rá ~2-3 hétre felkerült egy BMW GT2 V2 is refurbishedbe viszont ez nem volt raktáron még, de rendelhető volt szóval azt is megrendeltem. Erre azt írták, hogy 2-4 nap mire készletre kerül. Megrendelés után 2026 (!) novemberét írták, hogy készleten lesz (vagyis jelenleg is az a státusza, hogy majd 2026 novemberében lesz...) :D … nem így volt persze, de ennek a kiszállítása közel 3 hét volt, tracking és minden nélkül ugyan úgy csak csörgött a UPS, ráadásul a QR2 külön jött, másnap jött csak a BMW perec.

    A bázis, a podium HUB és a BMW GT2 full érintetlen. Menetekbe nem volt még csavar tekerve, teljesen új, karcmentes minden.
    Perechez küldött wheel side QR2-vel sincs kifejezett bajom, de itt látszik az éleknél 1-2 kisebb festék lehorzsolás, szóval szerintem ez lehetett talán használt/bontott, de teljesen jó ez is -30% árért.
    Szóval ezekkel a refurbished árakkal nagyon-nagyon jól kilehet fogni Fanatec cuccokat és elég sűrűn kerülnek fel mindenféle dolgok oda, érdemes ráállni ha az ember akar valamit. Ha van türelme az embernek, akkor kis szerencsével pár hét, vagy 1-2 hónap alatt teljes szetteket lehet építeni 30%-al olcsóbban.


    Na de jöjjön a lényeg:
    BMW GT2 V2:
    - Számomra továbbra is tökéletesen szerelem kormány!
    - Refurbished vásárlás, de teljesen új, érintetlen darab. Alcantara is, a menetek sem láttak még csavart, szóval ezt tuti senki nem használta korábban.
    - Sokan nem szeretik az "alcantara"-t, amit kényesség miatt "megértek". Én kesztyűvel versenyzek, a kopása/összenyomottsága szerintem csak autentikusabbá teszi, egy bizonyos szintig persze. :) Amúgy szerintem ez már nem az az anyag ami volt a V1-emen régen. Kicsit "szőnyegesebb", pamutosabb anyag. Szerintem teljesen ugyan ilyen volt a Simagic GTS-en is. Lehet ez kevésbé kényes, nem tudom, nem is érdekel annyira. Autentikus az alcantara így is, meg ha megnyomott úgy is. :D
    - Fogása bomba, mérete tökéletes, kialakítása, kinézete számomra hibátlan (na jó, lehetne Porsche logó rajta BMW helyett... ;] ).
    - Kevés a gomb rajta, emiatt valószínűleg egyetlen, elsődleges kormánynak kicsit kompromisszumos lehet pár embernek pályaversenyzéshez, de számomra elégséges és legalább nincs túlzóan tele csicsás mindenhol világítós gombokkal telehányt játék kinézetű valamivel.
    - Újabb generációkhoz adnak már váltófülhöz +1 szélességében hosszabb közdarabot is. Így már két irányból, két méretű közdarabbal, plusz távtartóval/távtartó nélkül gyakorlatilag oda rakod a váltófület ahova akarod, hogy tökéletesen kézre álljon. Gyárilag is nagyon jó helyen van és teljesen prémium érzés váltani is vele. Halk, kellemes minőségi hangja van és érzésre is kellőképp határozott behúzni.
    - Általános minősége a kormánynak tökéletes, nem recseg-ropog, nem zizegnek a gombok, minden varrás tökéletes helyen van. Nincsenek varrás végi gumók, zavaróan szúrós cérna részek...stb.
    - Szóval számomra tökéletes perec rally, rallycross vagy pályaversenyen lassabb vagy régebbi H váltós autók vezetéséhez...stb. Hosszútávon a Conspit a fő kormányom a gyorsabb pályaautók/open wheel-ek vezetéséhez, mégiscsak az az autentikus és praktikus GT3-től felelé már.

    Podium HUB QR2:
    Túl sokat nem lehet róla mondani, stabil csatlakozás, megeszi a Conspit vagy szinte bármilyen aftermarket perecet. Hátránya a megoldásnak, hogy más a távolsága a BMW gyári QR-es perec és a podium hub + conspit "közdarab" miatt a két perecnek, így ha cserélgeti az ember, akkor szükséges hogy az ülés és a pedál is sínen legyen a távolságok változtatása miatt.

    Jöjjön a főszereplő, Fanatec DD+ 15Nm:
    - Refurbished vásárlás, de ez is teljesen új legalábbis külsőre. Külső hűtőbordás profilanyás csatlakozás miatt sincs sehol festékkopás sem.
    - QR2 más megoldás, mint a Simagic/Moza és a többi amiket én még nem próbáltam, de célnak tökéletes megfelel ez is, legalábbis így rövidtávon semmi negatívum nincs. Határozottan felpattan, könnyen leszedhető, stabil, szóval ugyan olyan jó ez a QR2, mint a többi márka megoldása.
    - iRacing-ban próbáltam csak a kormány szettet, ACR még várja hogy legyen időm odaülni. Itt már egy ideje Maira szoftverét használom force feedback-re. Először úgy próbáltam, hogy semmit nem állítok, minden beállítás 1:1 ugyan az, mint Simagic-en és had szóljon. Elsőre ez nem tetszett. Túl izmos volt (ez ugye nem peak, hanem holding 15Nm) cibálta a teljes testemet, hátizmaim szó szerint beálltak tőle (eladó kondi bérlet!)...stb. :D Levettem az erejéből, de így sem volt az igazi. Úgy éreztem, hogy túl érzékeny volt mindenre, túl sok rángatás, cibálás jött a kormányra és nagyon könnyen oszcillált mindentől. Kipróbáltam, hogy Maira helyett megnézem a gyári szoftverből mit hozok ki. Akkor elkezdtem játszani a csúszkákkal és egy egész jót összeraktam. Utána ezt felhasználva finomított gyári szoftverrel + Maira-val sikerült még egy kicsit jobbat is kapni, de amúgy teljesen jó Maira nélkül is.
    Még mindig jobban oszcillál, mint a Simagic, ráadásul többször akarja "kitépni" a kezemből 1-1 útegyenetlenség miatt a kormányt. Nem mondom, hogy ez rossz, csak más, mint amihez szoktam. Simagic-en a megvétel után semmit nem kellett állítani, nagyjából mindent nullára lehúztam az erőn kívül és tökéletesen éreztem elsőre mindent amit akartam, csúszáshatárt, effektekből pont elég volt, Maira-val is és anélkül is. Oszciláció és sok csillivilli effekt nélkül tartalmazott minden infót amire szükségem van. Fanatec-nél ehhez képest hokimokizós volt mire összehoztam amit akartam és akkor is talán kicsit túlzó tud lenni számomra, de ez szubjektív. Ha választani kéne, akkor a Simagic jobban tetszett, nem állítom hogy az a jobb, csak szubjektíven nekem az a természetesebb és könnyedebb vezetési élményre. Minimális dolgokról beszélek, ahogy vártam is ezen a szinten nincsenek óriási különbségek.
    - Endurance versenyen egymás után több stint-et lenyomtam vele, ráadásul akkor még erősebben is használtam, mint most és úgy szálltam ki 3 óra aktív használat után a "kocsiból", hogy még azt sem mondhatom, hogy langyos lenne a bázis. Full szobahőmérsékletű volt egy ilyen masszív játékmenet után is, teljesen kifogástalan a hűtése.
    - Fullforce számomra egy teljesen értelmetlen baromság (vagy csak nem jöttem rá a lényegére). Próbáltam mindenféle erősséggel, effekttel és esküszöm megakartam cáfolni a prekoncepciómat, de nem sikerült, tényleg semmi értelme ennek. Először csak azt értem el vele, hogy folyamatosan rezeg teljesen feleslegesen a kezemben a kormány az úton való gurulás és motor fordulatszám miatt, borzalmasan idegesítő, de ezeket lehúzva sem szerettem bele. Talán, ha nagyon megakarom erőszakolni magam, akkor beblöffölöm az érzéseimnek, mintha egy kicsit jobban érezném, amikor megcsúszik az autó, de szerintem ez már a túlzott erre fordított figyelem hatása volt csak. Annyira irritáló klattyogó, legkevésbé sem természetes effekttel jelez mindent, mintha fognék egy QR1 lite-ot, és lecsiszolnék belőle 2-3 mm anyagot és úgy használnám, hogy közben össze-vissza kotyog a kormány a rögzítésnél, mert csak szigszalaggal rögzítettem a bázisra... Borzalmasan förtelmes, kiábrándító effekt ez nekem. Szóval próbálgattam 20-30 percet, utána lehúztam 0%-ra és használom úgy, mint bármilyen más force feedback-es bázist.
    - 15Nm kitartott erő piszkosul fickós, számomra már indokolatlanul sok. Szerintem a 12Nm verzió bőven elég lenne nekem is (Bandi örüljél nekijje, jól válaszottál szerintem! :D ), főleg hogy nincs szükségem playstation kompatibilitásra. Nem állítom, hogy mindenkinek elég, biztos van aki más hardverrel, más beállításokkal, más felhasználásra használja a szimulátor szettjét, de ameddig a Moza R12 néha elfogyott nekem, Clubsport DD 12Nm szerintem simán jó lett volna.
    - Oszcilláció még mindig nagyon rossz a Fanatec-nél. Ezen lehet szoftveresen finomítgatni, de akkor sem az igazi sajnos. Ezzel együtt kell élni, ha valaki Fanatec-ezik.

    +1 Simube ClubSport DD/DD+ Shaft Extension:
    Szeretem ha a bázis és a perec között van egy kis távolság, illúzióromboló amikor közvetlenül a kormány mögött már ott a bázis + dashboard is sokkal jobban elhelyezhető így. Későbbiekben, pedig ha átalakítanám a monitor használatomat, akkor közvetlenül a perec mögé tudom majd tenni a monitort.
    A termékről sokat nem lehet mondani, mert csak egy távtartó kis vezeték hosszabbítással. Egyszerű felszerelni, stabil, erős anyag. Gyorsan szállítottak, semmi vám, áfa nem jött rá utólag, a weboldalon feltüntetett ár tartalmaz mindent.

    Összfoglalva:
    Ha továbblépünk azon, hogy 2025-ben már kötelező utálni mindent amire Fanatec van írva és elfogadjuk azt a nagy fekete pontot, hogy a kiszállítás menete, tracking, kommunikáció hiánya, borzalmas a support, nincs discord ahol foglalkoznának az emberek igényeivel, kérdéseivel, mint más gyártók, akkor mint termék szerintem versenyképes a többivel szemben is amikkel volt tapasztalatom (Moza R12 V2, Simagic Alpha 15Nm).
    Refurbished lehetőségekkel (akár nélküle is) árban is és tudásban is kifejezetten potens ajánlat még 2025-ben is a Fanatec!
    Szerintem messze-messze túl vannak lihegve ezek a gyártók közötti különbségekkel való dobálózás. Úgy gondolom, hogyha valakinek van egy stabil cockpit-je, akkor egyéni preferencia szerint, szerintem kb. 12Nm-től felfelé bármit vesz nem nyúl félre. Azzal már jó eséllyel lesz elég ereje és mindegyikkel nagy élmény játszani. Nekem egy-egy perec sokkal több különbséget és élményt ad, mint a bázisok közötti hajszálnyi különbségek. Jöhetnek itt a gyártók Fullforce, Trueforce, NexGen force meg a többi értelmetlen "Marketing force" szavakkal is, de nincs semmi extra előrelépés a régi force feedback-hez képest. Érzésem szerint fejlődés inkább árban, stabilitásban, strapabíróságban, hűtésben és minőség szórás arány javulásában van.
    Szerintem lője be mindenki az adott felhasználásához azt az erőt amikor nem clippingel a bázis és hagy tartalékot a jövőben más játékhoz, más perec (átmérő, súly) váltás eseténre is. Ha ezt belőtte akkor meg válassza azt amelyik szimpatikus márka. Legyen ez support, kommunikáció, discord segítőkészség, perec minőség, kinézet...stb. bármi ami fontos az egyénnek.

    Ha pedig valaki akár nulláról akár szett fejlesztés célból szeretne ár/értékben valami nagyot fogni, akkor vegye meg az új generációs bázisok elődjét. Sokat árulnak még újonnan is vagy használt és garanciásan is, amiknek rengetegett esett az áruk az új generációk miatt, mégis 99%-ban megkapod ugyan azt a minőségi force feedback élményt, mint az új marketing csicsa bázisoktól is.

    Néhány pillanatkép (pár hónap múlva költözök, akkor lesz egy szimulátor sarkom, majd akkor küldök szépen fotózott képeket is):
    [kép] [kép] [kép]

Új hozzászólás Aktív témák