Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Mathiask

    senior tag

    válasz #71562240 #2 üzenetére

    "Etalonunk ugyebár megfoghatatlan"
    Hát ez az. Szerintem egy átlagos zenehallgatónak nincs lehetősége ellenőrizni hogy mi hangzott el a felvételnél és az hogy szól otthon az ő rendszerén. (persze ott a My Reel Club, ami segíthet ezen)
    Erre lehet azt mondani hogy sok koncertre kell járni és az ott hallottakat lehet referenciának tekinteni. Csak ez se olyan egyszerű szerintem, mert mondjuk egy hangosítatlan előadásnál ha nem a mikrofonnál ül az ember, hanem mondjuk ott ahová jegyet kap, akkor már nem azt hallja amit a mikrofon. Valószínűleg sok részlet amit a mikrofon még rögzít, azt már a nézőtéren nem hallani. Hangosított koncertnél is sok minden közrejátszik abban mit hallunk(pl akusztika) és már nem azt halljuk tisztán ami rögzítésre került.
    Szóval az számomra, hogy ami ott elhangzott azt adjuk vissza eléggé ellenőrizhetetlen cél. Főleg mondjuk egy ismeretlen studio felvételnél.
    Én inkább úgy vagyok vele már egy ideje hogy a hangok hajhászása helyett egy másik szinten próbálom megfogni a hifit. A számomra megfoghatatlan hanghűség helyett inkább én arra törekszem hogy azok az élmények, hangulatok, érzelmek jelenjenek meg otthon is az agyamban, ami a koncerten is megjelent az agyamban. Tehát még a fület is kivenném a képletből és a már az agy által feldolgozott zene eredményeként létrejövő hangulatot tekintem etalonnak. Persze ez nem jelenti azt hogy nincs hanghűség, mert az is valószínűleg kell hogy létrejöjjön az az élmény bennem. Igazából csak más szinten dől el a high fidelity.
    Ez így elsőre lehet zavaros, de igazából sok mindent leegyszerűsít és számomra jobban ellenőrizhető hogy jó úton járok-e a hifivel. Ha egy rendszer képes úgy szólni hogy a zene(!) bennem képes könnyen érzelmeket kelteni, az egy jó rendszer, ami nem az meg nem.

  • Mathiask

    senior tag

    válasz alphamooncam #132 üzenetére

    Szerintem ez lehet "hifi kiállítás szindróma" is. Ott is gyakran hallani, hogy "ez a több milliós rendszer de szar, otthon sokkal jobban szól". Be kell valljam én is mondtam ilyet hifi karrierem kezdetén. Azóta kicsit másképp gondolom a dolgokat. Szerintem egy idegen hely mindig megszokást igényel, előfordul, hogy az otthoni körülményekhez annyira hozzászokunk, hogy elsőre minden más szar lesz. Persze aki meg hozzánk jön annak meg ez lesz szar és az övé jó. Én ilyen helyzetben próbálom könnyedén venni a dolgokat és csak lazán minden elvárás , fülelés és elemezés nélkül zenét hallgatni.

  • Mathiask

    senior tag

    válasz dgyuri0123 #139 üzenetére

    "Nincs bizony."
    Nem lehet hogy ez túl erős, vagy túl kategorikus kijelentés? Mármint elő se fordulhat ilyen senkinél, semmikor, sehol? (szerintem előfordulhat még ha nem is mindig)

  • Mathiask

    senior tag

    válasz #03969024 #234 üzenetére

    LP-vel is lehet nagyon jó hangminőséget elérni, meg digitálisan is. Szerintem hangminőség szempontjából mindegyikkel el lehet jutni a top közelébe.

  • Mathiask

    senior tag

    válasz alphamooncam #333 üzenetére

    "Az a bajom ezzel, hogy nincs kontroll, akivel meghallgathatnám, nemcsak ezt, hanem bármilyen hangsugárzót, és félek rossz döntést hozok. "

    Nem baj az, hogy egyedül mész, úgy is neked lesz. Most ha viszel valakit és azt mondja jó, attól neked nem fog jobban tetszeni, vagy ha azt mondja rossz akkor inkább nem veszed meg a neked tetsző hangot?
    Egy hifi rendszerről mondjuk 10 hifista ismerősöd kb 10 félét mond, miért hallgatnál találomra közülük az egyikre(akit magaddal viszel), mikor neked is megvan a véleménye. És ha épp mást viszel és tök mást mond akkor meg arra hallgatsz?
    Ugyanúgy most a hangsugárzó egy paraméterét nézve a sok közül, nem mindegy ki mint mond ideális értéknek, ha neked tetszik a hangja. Annyira szar nem lehet ha hangdobozokat csinálnak belőle, ráadásul olyat, ami még tetszik is neked. (ráadásul szerintem egy-egy kiragadott paraméterből nem lehet kitalálni semmit, pl sokan azt mondják az erősítőnél a minél nagyobb damping factor a jó, más meg azt mondja hogy nem kell túl nagynak lennie, most akkor mi a jó érték?)

  • Mathiask

    senior tag

    válasz #92251648 #396 üzenetére

    "egyik nap miért tetszik jobban ugyanaz a produkció, mint másik napon"

    Idemásolnám azt is amit a másik topicban írtál:

    "a jelenlévő kb 30 hobbitárs nagy része lelkesen fogalmazta meg benyomásait, amik semmilyen korrelációt nem mutattak. Szinte vállalhatatlan produkciókat is egekbe magasztaltak és igen becsületes hangzásról is mondták egyesek, hogy nem tudnának együtt élni vele."

    Én úgy gondolom, hogy túlságosan bízunk a fülünkben és az általad leírt két jelenség (egyszer ezt halljuk, máskor meg amazt, illetve hogy ugyanarról mindenki képes gyökeresen ellentmondó nyilatkozatot tenni) azt mondatja velem hogy nem kéne. Sokszor az az érzésem, hogy nagyon magabiztos véleményt tudunk megfogalmazni magunknak is rövid tapasztalásból is(hazaviszek valamit és bekötöm), amit a fenti jelenségek miatt sokkal nagyobb fenntartással kéne kezelni. Ha le is írjuk ezeket, akkor annak is aki olvassa. Persze tudom: "de hát hallom". Én úgy érzem ha ezt mindenki elfogadná, akkor sokkal nyugodtabban lehetne fórumozni, mert nem lennének nagy összecsapások, hogy "-Én ezt hallottam -Akkor süket vagy -Te meg beképzeled magadnak".

  • Mathiask

    senior tag

    válasz #71562240 #675 üzenetére

    "De én korrekt tesztvezetőt (és résztvevőket) feltételezve mondtam, hogy korrekt vakteszt tud lenni az "egyszeres" vakteszt is. Léteznek (sőt!) korrekt kísérletvezetők, akiknek a viselkedéséből a legképzettebb pszichológus résztvevő se tud következtetést, sejtést, gyanút..."

    Szerintem sokkal erősebb és tudattalanabb a jelenség annál, hogy csak úgy a semmiből hétköznapi emberek ezt tudják kontrollálni. Ehhez minimum külön tréning(oktatóval) és gyakorlás kéne rendszeresen(tükör előtt, stb). Szerintem ez a jelenség jelentősen alá van becsülve a hifiben.

  • Mathiask

    senior tag

    válasz #71562240 #979 üzenetére

    'az írott szövegből azt kiolvasni akarni, amit a szerzője abba bele akart írni!!!!! (Öt felkiáltójel!)"

    Mondjuk én pont úgy olvastam az itteni hozzászólásokat(és ahogy látom eddig aki hozzászólt szintén), hogy normál lakó szobákról volt szó melyek ezen felül nem kaptak plusz akusztikai kezelést. Egyedül te kezdted el(és előtted senki) az akusztikailag kezeletlen szobákat tök üresnek értelmezni és ahogy látom a közbeszédben az akusztikailag kezeletlen inkább azt jelenti hogy normál lakószoba. Szóval a fenti idézet az első hozzászólásból szerintem neked is szól, sőt.

    Apropó első hozzászólás, már akartam írni korábban is hogy jó lenne kiegészíteni.
    Pl valami ilyesmivel: - Illendő itt a különböző zenei stílusokra lenéző megjegyzéseket nem tenni"
    Na nem mintha érintett volna bármelyik(pl a legutóbbi popzenés) ilyen megjegyzésed, de szerintem nem jó irány ez, hogy esetleg valaki kedvenc zenéit becsméreljük. Lehet csak más lát benne olyat, amit mi nem, vagy nem is ismerjük annyira, hogy lássunk benne olyat. Nem csak hogy nem illendő, de szerintem nem is fér bele nem csak ebbe a topicba, de semelyikbe se.

  • Mathiask

    senior tag

    válasz #71562240 #1176 üzenetére

    "az optikai interfész esetében van egy extra oda-vissza jelátalakítás, ami nem mindegy."

    Igen. De abban fapacinak szerintem igaza van, hogy hifiben( vagy bármi másban) semmi se fekete vagy fehér. Így kicsit erős ez az általánosítás. Lehetnek olyan esetek mikor akár az optikai úton jobb eredményt lehet elérni. Beszélgettem egyszer egy mérnökkel erről és ő is azt mondta hogy általában jobb eredményt lehet elérni coaxon keresztül, de és függ például a forrástól, néha jól jöhet a galvanikus leválasztás, illetve a távolság is számíthat, nem mindegy hogy fél méter, vagy 10m, ez utóbbi távolságra már az optikai átvitel megfontolandó, persze számít a környezet, hogy mennyi zajt szedhet össze az átvitel.
    És ki tudja még mennyi dolog számít, amire nem is gondoltunk.

    [ Szerkesztve ]

  • Mathiask

    senior tag

    válasz dgyuri0123 #1181 üzenetére

    "Tudod mit írtam?"

    Igen, pontosan tudom.

    "Digitális átvitelnél, optika a leggyengébb...ennyi. A coax jobb, ha van, USB pedig a legjobb"

    Utána lévő hozzászólásokban történtek pontosítások, mint például az általad idézett mondat, vagy pl a " ki beszélt itt hájendről ?" ami jó, mert önmagában a fenti mondat sajnos alkalmas kiverni a biztosítékot sokaknál. Pontosításokkal, magyarázatokkal(mire gondoltál is valójában), már sokkal emészthetőbb a kijelentés.(egyet is értek nagyjából, hasonló tapasztalataim vannak) És nem mellesleg a fenti mondat kontextusba helyezése, vagy a kammerer által felvetett oda-vissza alakítás problematikája lehetőséget ad eszmecserére, illetve szerintem egy információt kérőnek is hasznosabb, mint a fenti mondat önmagában. (de ez az én magánvéleményem)

    "az optika mindig rosszabb, azonos eszközön, El kell magyaráznom, ez mit jelent?"

    Nem kell, értem én, csak nem értek vele egyet. :)
    Egészen pontosan a mindig szóval benne.(ha mindig helyett általában lenne, akkor egyetértenék) Erre írtam az előző hozzászólásomban, hogy akár a távolság is felboríthatja ezt(anno 10m-t a gyártó javaslatára optikaival oldottam meg koax helyett), a környezet "zajossága" is felboríthatja ezt(több zajt szed össze a koax kábel), szerintem akár az adott készülékben is eltérhet a különböző bemenetek/kimenetek megvalósítása, stb. (az itt nem túl népszerű audiosciencereview oldalon mintha lett volna olyan, hogy USB-ről pocsék eredmények voltak koaxról meg jó)

  • Mathiask

    senior tag

    válasz #71562240 #1186 üzenetére

    " dgyuri odaát pontosított mondása, miszerint azonos eszközön az optikai a legrosszabb, általában igaz. "

    Nagyjából ezzel egyet is értek. :)

    "Érdeklődés esetén lenne visszatérnivalóm múltkori leveled zene/popzeneügyi részére."

    Hát nem is tudom. Lenne értelme? Úgy gondolom az kéne hogy legyen a kiindulási alap, hogy 1. a zene laza feltételeit(mondjuk hogy legyen dallam, ritmus, harmónia) a popzene is teljesíti(mondom ezt úgy hogy én sem hallgatok popzenét, de ez lényegtelen), 2. ebben a topicban(sem sehol) nem kéne leszólni semmilyen zenei stílust(más mikor zenei tulajdonságokról esik szó). Főleg egy kulturális szalonban kéne megtisztelni egymást annyira, hogy zenei ízlésében senkit nem ér támadás.

  • Mathiask

    senior tag

    válasz #71562240 #1201 üzenetére

    Igen, vannak olyan konkrét szórakoztatóipari termékek amelyeket én személyesen nem tartok sokra.
    1. De el tudom fogadni, hogy csak én nem látom bennük az értéket és lehet hogy pl az általad elsőként említett Mónika Show amúgy a beszélgetős showműsorok(nem tudom mi a műfaja) úttörője és amúgy zseniálisan van megcsinálva, azért mert...(és itt jön az a rész amit a televíziós hozzáértők mondanának ha valóban így lenne). Ettől még én nem fogom szeretni, de lehet amúgy van benne érték, ki tudja.
    2. De ezek adott termékek amikben én nem látom az értéket és nem komplett műfajok. Attól hogy én mondjuk nem tartom sokra a Mónika Showt, nem jelenti hogy mondhatnék olyat, hogy a beszélgetős showműsorok úgy ahogy vannak értéktelenek.
    3. De attól hogy vannak olyan termékek amikben nem látom az értéket és általánosítom is azt az egész műfajra még nem jelenti azt hogy ezt mindenhol hangoztatnom kéne. Van olyan hely ahol lehet mondhatnék ilyet, de vannak olyan helyek ahol nem illik az én ilyen jellegű személyes véleményemet kimondani hangosan. (mármint azt hogy egy egész műfaj kaki. Egy kulturális szalonnak ilyen helynek kéne lennie. ) Az más dolog ha konkrétumokról beszélünk, pl hogy konkrétan a Mónika Show 18-ik évad a 4-ik részben a Mónika nem készült fel és amúgy is épp másnapos volt és ezért nem tudott még kérdezni se, de amúgy a műfajnak pont ez a lényege és ezért az a konkrét rész gáz az oké.

    Szerintem a normális hangnemben történő beszélgetés egyik alapja hogy nem születnek olyan kinyilatkoztatások, melyek túlzottan általánosítóak és eleve mindenféle indok, konkrétum és magyarázat nélkül eleve lezártak, kizárva további véleménycserét. (pl "a popzene nem zene", vagy "a cd lejátszó a legszarabb forrás ...ennyi".) Mert ezek így ebben a formában csak és kizárólag tűz szításra jók, semmi másra. Ezért tart sok topic ott ahol.

  • Mathiask

    senior tag

    válasz #92251648 #1379 üzenetére

    "Minden kis lépést hatalmas változásként éltem meg, de mikor szembesültem vele, honnan indultam és hova jutottam el évek alatt, be kellett látnom, hogy csak helyben búgtam, mint egy bolond csiga."

    Szerintem ezt a kérdést több részre lehet bontani.
    1.: Egyrészt lehet azon gondolkozni, hogy a kis lépések megtétele valóban hoz-e hatalmas(vagy bármilyen) változást, vagy csak a pillanatnyi lelkesedés és elvárás miatt éljük meg úgy, hogy hatalmas a változás és amúgy inkább csak kicsi változás történt, vagy még az se. Én amúgy úgy gondolom lehet hibásan, hogy egy komplex rendszerben, mint amilyen a zenehallgatás (média,lejátszó,dac, erősítő, hangfal,akusztika,agyi feldolgozás) egy kis változtatás nem nagyon hozhat hatalmas változást. Egyszerűen túl sok összetevős a dolog ahhoz hogy mondjuk egy asztalka az erősítő alatt hatalmas változást okozzon.
    2.: Azon is el lehet gondolkozni hogy így utólag visszatekintve nem az történt-e hogy igazából bennünk változott valami. Gondolok itt arra hogy áthelyeződött a hangsúly a hifizésről a zenehallgatásra. És annak az oka hogy már nem is tűnik hatalmas változásnak a korábban megtett lépés az az hogy:
    3.: A változások olyanok voltak, melyek igazából nem befolyásolják jelentősen a zenehallgatás élvezetét. Így a hatalmas hifis változások a 2-es pontban említett zenehallgatás felé eltolódott szemléletben már nem nagyok. tehát megvannak a hatalmas hifis változások, csak már rájöttünk, hogy nem az számít. Én pl így vagyok a kábelekkel. Cserélgettem kábeleket annak idején. Van különbség köztük? Van. De hosszútávon a legtöbbel ugyanúgy lehet élvezni a zenét. Azt hogy tonálisan az egyik ilyen a másik meg olyan meg lehet élni hatalmas változásnak ha arra figyel az ember, de hosszútávon zeneélvezet szempontjából már nem olyan nagy a különbség.

  • Mathiask

    senior tag

    válasz #03969024 #1579 üzenetére

    "nincs olyan, hogy ízlés! Vagy a lehető legjobban hasonlít az eredetire, vagy nem jó!"

    Az a kérdés, hogy értelmezzük az ízlést és az "eredeti"-t. Gondolom úgy érted, hogy az "eredeti" az amit felvételkor a mikrofon felvett fizikai hangnyomás változás. Az ízlés pedig a hifi hallgatására vonatkozik, tehát hogy hogy szeretnénk hallani egy "eredeti" felvételt. Amiben így benne van hogy torzítani akarjuk az eredetit az igényünknek/ízlésünknek megfelelően.

    Én másképp értelmezem ezeket a szavakat. Ha elmegyek egy koncertre és ott tetszik egy zene, akkor utána másnap is emlékszem az ott megélt hangulatra, érzésre és hangra. Persze a fülem és agyam nem gép, tehát nem úgy rakom ezt el, mint egy mikrofon és egy HDD bitről bitre, hanem az én "torzításommal". Tehát ami nekem fontos volt ott a zenei hangokból nyilván nagyobb hangsúllyal lettek "eltárolva". Ugyanúgy "torzítja" a fizikai hangnyomásról készült agyi felvételt a hangulat és a keletkező érzések. Akár nevezhetjük ezt a torzítást ízlésnek is. Ezt az eltárolt az egyén "ízlés" szűrőjén/torzítóján átment képet nevezném én "eredetinek".(sok koncerttel pedig kiegészül és stabilabb kép alakul ki az "eredetiről") Ezt keressük a hifiben.

    Tehát összefoglalva a különbség az, hogy szerintem az ízlés nem a hifi hallgatásnál kap szerepet, hanem az "eredeti" fogalmának bennünk történő létrejötténél. És az eredeti nem a stúdióban elhangzottat és a felvételen lévőt jelenti (mert erről mint itt többen írták nem is tudunk milyen)hanem a bennünk kialakult képet, ahogy azt felépítettük az évek/évtizedek alatt. De mivel ezt mindenki másképp csinálja a saját "ízlés" szűrőjén keresztül, ezért nincs egy hifi mindenkinek.
    Szerintem.

  • Mathiask

    senior tag

    válasz #71562240 #1593 üzenetére

    1. Jó dolog valóban ha ajánlasz zenéket másoknak, hogy hátha ők is kedvelik azokat, csak még nem tudnak róla. Ez tök jó. De attól mert te meg vagy győződve arról, hogy ez a jó zene, minden más meg rossz zene nem biztos hogy így van. Más meg az ellenkezőjéről van meggyőződve. Lehet úgy is ajánlani, hogy közben más műfajba nem rúgunk bele. Az ilyen irányú kijelentéseid azt tükrözik, hogy te minden kétséget kizáróan meg vagy győződve hogy igazad van egy igazság létezik és helye nincs más véleménynek. Ami akár lehetne is, de nem biztos hogy így kéne ennek hangot adni. Én ennél toleránsabb vagyok, illetve ilyen témákban, melyek azért szubjektívek(igen, nem sikerült meggyőznöd az ellenkezőjéről :) ) el tudom fogadni, hogy nem feltétlen az én meggyőződésem az egyetlen út.
    2.: Az előző ilyen témájú hozzászólásomban már írtam hogy nem szerencsés konkrét "műveket", művészeket" összemosni műfajokkal. Tehát továbbra is tartom, hogy mondjuk Lagzi Lajcsit és "művészetét" kritizálhatjuk konkrét dolgokkal, de egy egész műfajt konkrétumok nélkül nem szerencsés szidni. Mert nem lesz jó vége. Konkrétan valakinél úgy is kiüti a biztosítékot és akkor napokig "helyzet" lesz a topicban, mint már volt párszor. Persze ha ez a cél... Ha nem ez a cél, akkor bizony érdemes megfontolni hogy bekerüljön valami "Illendő.." kezdetű mondat még az első hozzászólásba. Még ha "tanítási" szándékkal is próbálod leszólni a műfajokat, lehet ezt másképp is.
    3.: "Zenében is így van, annak is van magasművészeti és populáris ága-boga bőven.... A művek többsége besorolható "komolyzenei" vagy "popzenei" kategóriákba vagy a két főkategória közti határterületek kategóriáiba."
    Szerintem itt rossz a párhuzam a két mondat között. Én ezt ferdítésnek érzem. Szerintem úgy van hogy minden műfajban lehet eredeti, kreatív, igényes, művészi terméket létrehozni és minden műfajban lehet tucat vagy még annál is rosszabb gagyi terméket létrehozni. A komolyzenében is van eredeti művészi, jó termék és a popzenében is lehet és lehet értéktelen termék a komolyzenében és a popzenében is. És itt megemlíteném, hogy attól, mert mondjuk egy adott műfajban jelenleg milyen termékek kerülnek ki általában nem jelenti azt hogy más időben ugyanolyan termékek kerültek ki. Ezért se célszerű komplett műfajokat lenézni. (komolyzenére gondolva se a kortárs művek jutnak eszünkbe először) Lehet pl a popzene korábban több érdemi terméket állított elő, vagy fog, ki tudja. Nem jó ilyen párhuzamot létrehozni, hogy magasművészeti-komolyzene, popzene-gagyi. Kb ezt hívják sznobizmusnak.
    4.: Utalnod kellet rá valóban, de szerencsésebb úgy utalni rá hogy például : "komolyzenéről van szó". És nem úgy hogy közben minden más műfajba belerúgsz. Szerintem. Mint ahogy jó hogy ajánlod a komolyzenét. Én is támogatom. Szerintem a támogatás az hogy valamit kiemelünk ha úgy tetszik feljebb tolunk az nem támogatás hogy minden mást lehúzunk. Persze a különbség ugyanúgy meglesz, csak nem elegáns. (valamit kiemelünk versus, minden mást lenyomunk)

  • Mathiask

    senior tag

    válasz #71562240 #1605 üzenetére

    "Tudományos leírása a barokk szvitnek vagy a gengszterrap-nek vagy a karibi diszkónak. Mindegyiknek olyan tulajdonságjegyeik vannak, amelyek tudományosan leírhatóak és leírtak. És leírandóak! "

    Hát írjuk le, linkeljünk cikkeket, stb... Nincs ezzel baj. Itt a topicban még egyetlen félmondat se volt leírva ezekről a dolgokról.(ha jól rémlik)
    (Egyébként meglepne ha az "idevágó tudományág" azon kívül, hogy leírja mondjuk a műfajok "tulajdonságjegyeit" csinálna alá-fölérendelést, vagy jobb-rosszabb megállapítást.)

    "Nem rúgtam én akkor bele más műfajba"

    Akkor jó, lehet én vetődtem árnyékra.

  • Mathiask

    senior tag

    válasz #10726912 #1656 üzenetére

    Hát elég nyakatekerten ragaszkodtok ti ketten az előzene általatok eléggé egyedien értelmezett fogalmához.
    Amiről ti beszéltek az a hangosított, vagy nem hangosított koncert. Vagyis hangosított vagy nemhangosított élőzene.(BTW az élőzene párja a hangfelvétel) Nem kell az "élő" kifejezést ráerőltetni a hangosítatlan koncertre, mert arra létezik már kifejezés, mégpedig az hogy hangosítatlan koncert. Ilyen egyszerű. Ezzel a élőzene = hangosítatlan erőltetéssel pedig olyan anomáliák keletkeznek miszerint a hangosított koncert nem élő és mint ahogy írod pl egy elektromos gitárt tartalmazó koncert eleve soha nem lehetne élő. Ami azért lássuk be... , na.

  • Mathiask

    senior tag

    válasz #71562240 #1661 üzenetére

    Az alapfeltevés hibás. Az élő, nem azt jelenti hogy eredeti vagy hangosítatlan. Innentől a további okfejtés értelmét vesztette. Az eredeti hangosítatlan hangra ott az a kifejezés hogy eredeti hangosítatlan. Arra pedig hogy azonos időben jön létre az általunk érzékelhető produktum és nem felvételről van szó pedig ott van az elő kifejezés. Úgy hirdetik az amúgy hangosított koncerteket is hogy "élő koncert", mert ezzel jelzik hogy ott és akkor fog a termék fizikai megtestesülése létrejönni és nem valami felvételről, vagy playbackről van szó. Nincs az az értelmező kéziszótár, mely segíteni tudna nektek álláspontotok megerősítésében. Attól mert valaki mondjuk nem fogalmaz pontosan, vagy rövidít(kihagyja a hangosítatlan szót) de azért értjük mire céloz még nem kell onnantól az élő definícióját megváltoztatni.(mert utána ez történt) Lehet ezt úgy is kezelni hogy ott erre gondolt igen, értjük, nem lett pontosan kifejtve, stb, de nem ez történt, hanem az eredeti történésektől függetlenül az élő fogalma lett félre definiálva inkább. Ráadásul le is ült a téma(nem is szóltam hozzá, örültem hogy vége) és fél nappal később csak újra fellángolt.

    Hogy őszinte legyek nem tudom hogy lesz ebből kulturális szalon, vagy csak akár egy normális topic(ez utóbbi is egyre távolabbi célnak tűnik). Engem eléggé aggaszt az a tény hogy sokadszorra látszik kirajzolódni az, hogy egy tisztázható, vagy már tisztázott probléma mindenki által elfogadott nyilvánvaló megoldásának ellentétéhez foggal-körömmel és még azon is túl ragaszkodsz, ragaszkodtok. Így bárminemű beszélgetés feleslegesnek látszik, mert ha egy ennyire nyilvánvaló dologban sem képes egy picit se revideálni magát a beszélgetőpartner az elhangzott észérvek és tények ellenére, vagy legalább elengedni a témát, akkor hogy lesz ebből eszmecsere? :(

  • Mathiask

    senior tag

    válasz p76 #2078 üzenetére

    "De azért nézzük a tudományos tényeket"

    Véletlenül nem te szoktad a másik topicban ekézni az ASR-t? :) Ha úgy adódik nem hiszünk benne, ha úgy adódik hivatkozunk rá? :N

  • Mathiask

    senior tag

    válasz fehér_ember #2224 üzenetére

    "Miért nem lehet akkor ömlengeni/átadni/megosztani egy élet tapasztalatát."
    Miért, elhinné pl neki ([link]) egy kezdő hifis, hogy pl hagyja az usb kábeleket, power kábeleket, streamereket egy darabig, mikor a fórumokon ezekről olvas a legtöbbet?
    Vagy kicsit más szemszögből pl.: [link]

  • Mathiask

    senior tag

    válasz OPiiPO #2480 üzenetére

    A linkelt DAC nem szerepelt le, sőt.
    Attól hogy a mérésen rosszul szerepel valami, még lehet szeretni. Nincs azzal baj. Szerintem csak a fejekben kell a falakat lebontani.
    Gondolok itt arra a hifis beidegződésre amit már nagyon korán felszed magára a kezdő hifis is, miszerint fő prioritás lesz a "azt akarom hallani torzítatlanul ami a felvételen van".
    Egyrészt nem tudjuk mi van a felvételen, így marad az amit annak gondolunk hogy rajta kéne lennie. Csak 10 ember 10-féleképpen gondolja. Innentől meg a 10 rendszer 10-féleképpen fog szólni, de mindegyikük azt fogja mondani hogy az ő rendszere nem torzít, nem tesz hozzá nem vesz el, csak "átereszt". (De ez másik téma, milliószor volt róla szó már és még lesz is :) )
    Másrészt ezzel a beidegződéssel nagyon nehéz elfogadni, hogy ha valamiről kiderül mérésen, hogy torzít. Mert hát hogy fér össze az hogy "torzítatlanul akarom hallani ami a felvételen van" meg az hogy a készülék torzít(most mindegy hogy hogy, lehet kiemel itt-ott, vagy rossz a jel zaj viszonya). Elég frusztráló ezt a két ellentétes dolgot összeegyeztetni az agynak, így valamelyiknek mennie kell hogy ne bolonduljon meg. És rendszerint inkább a méréseket egyszerűbb ignorálni azzal, hogy "az hibás mérés", "különben sem az számít", "de én hallom hogy nem torzít", stb.
    Pedig szerintem célszerű lenne elfogadni azt hogy
    1. önerőből nem tudunk "torzítatlan" rendszert építeni. Így ha kiderül a mérésből, hogy torzít akkor bizony azt a "hitet", meggyőződést kell felülbírálni hogy a rendszerem "csak átereszt".
    2. igazából nem is kell, nem is kéne a "csak azt akarom torzítatlanul hallani ami a felvételen van" elvet követni, mert mint beszéltünk róla nem is lehet. Csak azt lehet követni hogy "számomra ez az ami a felvételen van, ennek kéne lennie". Elfogadva azt hogy ez csak számomra torzítatlan, mert az én fejemben ez a kép él. De másnak meg lehet más. Nem feltétlen az a jó rendszer számomra ami abszolút értékben nem torzít, hanem az amelyik az én prekoncepcióm(mi van a felvételen) szerint nem torzít.
    Innentől mindegy mi a mérés, ha nekem tetszik akkor jó.
    Ha mégis az abszolút jót akarom akkor meg ott a mérés és aszerint kell választani. És esetleg elfogadni ha nem tetszik, hogy bizony ez van a felvételen, nem az amit gondoltam.

  • Mathiask

    senior tag

    válasz Mathiask #2493 üzenetére

    [link] A témához kapcsolódó videó, miért is nem érdemes a "tökéletes hang"-ot hajkurászni.

  • Mathiask

    senior tag

    válasz fehér_ember #2759 üzenetére

    Ha minden ok, akkor az emberben nem nagyon merül fel hogy változtatni kéne. Esetleg kiegészítőket, kábeleket cserélget, vagy ha van fölösleges pénz, akkor magasabb árszintre lép.
    Ha van némi kedved hifizni, akkor én mindenképp sztereó erősítő kipróbálását javaslom. Tapasztalatnak mindenképp jó.

  • Mathiask

    senior tag

    válasz p76 #2786 üzenetére

    Szerintem főként azért hallgatunk zenét hogy érzelmeket váltson ki. Namost ha van valami zavaró tényező(pl egy ronda készülék) akkor ez nehezebben fog menni. A kinézeten túl sok más olyan tulajdonság is van ami befolyással van ránk. Szerintem ilyen szempontból a hifi sem más mint bármelyik hobbi. Szerintem például egyáltalán nem gond hogy a hobbi tárgyához kötődik valamilyen irracionális módon az ember. Sok dolgot meg tudunk ideologizálni ami nem feltétlen van úgy a valóságban. Pl az olasz kerékpár gyorsabb, a profi teniszütővel jobban játszunk, a csöves szól jobban, stb, stb. De nem baj, mert a szeretett olasz bringára többször pattanunk fel, Federer ütőjével szívesebben játszunk, stb.
    Hifiben is én amondó vagyok, hogy azt kell első körben kipróbálni ami valamiért szimpatikus. Pl tetszik a külseje, vagy tetszik a gyártó egy műszaki megoldása, vagy bármi ami miatt jobban kötődik hozzá az ember. (Aztán persze van hogy csalódás, de még is jobb ezekkel kezdeni, legrosszabb esetben le tudjuk zárni a rajongást.)
    Szóval egy olyan hifit hallgatva ami tetszik, amihez kötődünk sokkal jobb eséllyel kerülünk olyan állapotba hogy a zene is könnyebben vált ki érzelmeket.

  • Mathiask

    senior tag

    válasz python1 #2802 üzenetére

    Szerintem ahol "sok" digitális forrás van ott célszerű digitális futóműveket alkalmazni és 1db jó DAC-t. Így egyszer kell megvenni a jó DAC-t és nem sokszor.

  • Mathiask

    senior tag

    válasz p76 #2930 üzenetére

    Szerintem nagyon végletekben megy a témában a beszélgetés. Egyrészt ugye a méréspártiak hülyézik le azokat akik hallják a különbséget két azonos eredményű mérést produkáló készülék között. (legalábbis ezt lehetett itt fentebb olvasni)
    Másrészt a méréspártiakat hülyézik le azért mert a mérésből mondják meg hogy szól a cucc és egyetlen FR ábra alapján mondják hogy valami jó. (ilyesmi olvasható ki a hozzászólásodból nagy vonalakban)
    Lehet igazából valahol félúton lenne érdemesebb beszélgetni a dologról.
    Mert lehet két azonos mérési eredményű készülék is szólhat különbözőképp, mert nem mérünk esetleg mindent, mert nem is tudunk mérni mindent, nincs is még kitalálva a hangminőséget visszaadó mérés. És másrészről meg hát lehet hogy nem akarják a méréspártiak egy FR-ből megmondani hogy szól a cucc.
    Lehet egy ilyen méréssorozatból amit pl az az Amir csinál elég lenne annyit kiolvasni hogy ami jól produkál a mérésen az legalább tükröz valamiféle gyártói műszaki hozzáállást, ami némi bizalmat adhat hogy akár jól is szólhat a cucc, ami nem biztos, de legalább van rá esély. Egy esetleges rossz mérésből meg esetleg tudhatjuk hogy ne is várjunk mondjuk kiegyenlített frekvenciaválaszt ha már a mérésnél látszik hogy beszakad a görbe, vagy esetleg kiderülhet hogy valami tervezési gebasz miatt sok torzításra lehet számítani.

  • Mathiask

    senior tag

    válasz p76 #2952 üzenetére

    Hát azért nem mindegyik ugorja meg azt a kettő említett mérést se, meg azért több fajta mérést szoktak közölni azon a kettőn kívül is. És persze nem magyaráznak mindent, de azért ez nem jelenti azt hogy nem kell elvégezni ezeket. Mi az az MCTH?

  • Mathiask

    senior tag

    válasz #71562240 #2955 üzenetére

    "sok "mérésfétisiszta" mostanában meg van lőve a divatossá vált R2R DAC-ok miatt, amelyek stabilan a hátsó régiókban szerepelnek azon a mostanában főleg a fejhallgatózók körében közkézen forgó torzítási listán, ami pedig szentírás lenne a "mérésfetisisztáknak", mégis el-elcsábulnak ők is az ördögi R2R felé."
    Ez azért nem teljesen igaz ám. Ez az urban leged is úgy keletkezett mint a legtöbb ilyen, hogy egy adott jelenséget összekötöttek egy tőle független másikkal. Jelen esetben volt egy rossz eredményű DAC mérés(X gyártótól), ami véletlenül R2R felépítésű volt. Innen jött hogy az összes R2R szar és mint elv is szar. Aztán kiderült hogy vannak jó R2R DAC-ok(Y gyártótól) is és igazából az X gyártó nem R2R felépítésű készülékei is rosszak mérve. Szóval nem az R2R-el, mint elvvel van a baj csak az adott gyártóval.
    Szerintem rengeteg ilyen hibás következtetés van a Hifiben.

  • Mathiask

    senior tag

    válasz fehér_ember #2962 üzenetére

    Lehet lemaradtam, most mi is játsza az előfok szerepét? A TC E, van szabályozható analóg kimenete?

  • Mathiask

    senior tag

    válasz fehér_ember #2973 üzenetére

    "amikor emelem a hengerőt akkor sem hallom hogy hangos lenne (nyílván mert kevesebbet változik a hangkép mint egy energiatartalékokban gyengébb erősítővel; szóval nem, vagy csak később érzékeljük azt az elváltozást amivel szembesülni szoktunk amikor azt mondjuk valamire hogy hangos)"
    Hát ez is egy elmélet, nem tudom mennyire igaz. Én azt hallottam amiről szintén nem tudom mennyire igaz mert nem jártam utána, hogy minél kevesebb a torzítás annál kevésbé érezzük ha már nagyon hangos a zene. Sőt hiába szól hangosan mégis jól lehet mellette beszélgetni mert érteni a másikat. Szóval tulajdonképpen ha torzít akkor hangosabbnak értékeljük és nem is értjük egymás szavát, torzítatlanul meg nem tűnik fel hogy hangos és értjük egymás szavát. Azért vagyok hajlamosabb ez utóbbi megoldásra voksolni inkább mint az erőtartalékosra, mert úgy tapasztaltam hogy 50W-70W-os erősítő is képes nagyon nagyon hangos lenni úgy hogy nem érezni azt a fajta nagy hangerőt ami esetleg más torzabb rendszerrel megszoktunk.

  • Mathiask

    senior tag

    válasz #71562240 #2969 üzenetére

    Szerintem a legtöbb nagyobb csoportban megtalálhatóak ugyanazon emberi jegyek. Szóval ugyanúgy vannak a hifisták, mérnökök, focirajongók, számítógép bütykölők, fotósok, stb között arrogánsak, fafejűek, buták, szűklátókörűek, sznobok, meg olyanok is talán akik a csoportból kinézve mutogatnak a másik csoportra hogy mi különbek vagyunk. De ugyanúgy vannak értelmesek, nyitottak, elfogadóak, stb, sőt zsenik.
    Már csak azért se értem teljesen hifi körökben úgy en bloc a mérnökökre a kiakadást, mert nekik köszönhető hogy van egyáltalán hifi, meg zenei felvétel. Mindenki gondoljon egy percre kedvenc hifi készülékeire és azok mérnök megalkotóira mikor elkezdi szidni a mérnököket.

  • Mathiask

    senior tag

    válasz fehér_ember #2983 üzenetére

    "Eddig ha azért már úgy 6-7 órája halgattam zenét kicsit feszültebb voltam mint mikor nekikezdtem; 9 óra zenehallgatás után pedig már úgy kapcsoltam ki a rendszert néha, hogy annyira már nem is kívántam volna aznapra többet. Most abszolút semmi ilyen feszültségnövekedést nem tapasztalok :) úgyhogy biztos ez is a torzítás csökkenésének köszönhető."
    Na azért csak jönnek elő a dolgok. Mégse minden volt rózsaszín. :)
    Aki valóban elégedett a rendszerével, annál nagyon ritkán jön elő hogy hű de cserélnék valami fő komponenst. Esetleg szintet lép márkán belül egy nagyobbra ha megteheti, vagy a hifizés kielégítésére valami apróságokat(pl alátét) próbálgat ki, amivel jó eséllyel nem cseszi el az egészet, vagy kábelezik kicsit, vagy inkább csak olvasgat hifiről.

  • Mathiask

    senior tag

    válasz #58092032 #2989 üzenetére

    Elolvastam, megnéztem mindent amit linkeltetek. De nem teljesen érzem át a problémát átlaghifisként. Lehet átsiklottam valami fölött, de nem látok olyan nagy problémát mint ahogy a linkelt oldalak egy részén érzem azt sugallva. Vagy legalábbis nem látom mit akarnak ebből kihozni mit is kéne egy átlaghifisnek csinálni, mi a gyakorlati haszna ennek a tudásnak.
    Igazából két probléma áll fenn:
    1.: A hangerő szabályzó kis mozdításra is nagy hangerő különbséget generál.
    2.: Nagy bemeneti érzékenység esetén nagyon le kell csökkenteni a jel szintjét (pl a hangerő szabályzó által), így közelebb kerül a zajhoz, ami azt jelenti, hogy utána a nagy gain-ű erősítő a zajt is felerősíti.

    Igazából ez a két probléma nem is kéne hogy összefüggjön. Tegyük fel van egy viszonylag nagy bemeneti érzékenységű végfok, mondjuk 200mV-al(mondjuk ekkor ad le 100W-ot). Ennek ellenére szerintem simán tervezhetnek hozzá olyan előfokot amin a hangerő szabályzó 7 órától 5 óráig tekerhető miközben a kimenete 0-200mV között változik.(bemeneti érzékenysége ekkor lehetne 2000mV) Persze ettől még megmarad a 2-es probléma.

    Viszont a túlvezérlés miatti jelalak torzulást nem érzem problémának, mármint probléma, de nem csak itt probléma, meg nem amiatt van mert nagy gainű, alacsony bemeneti érzékenységű a végfok. Itt csak könnyebb előhozni. Ha szeretnél 50W teljesítményt a kimeneten, mert ehhez tartozik a max hangerő ami még jó a szobádban, és van egy nagy bemeneti érzékenységű erősítőd és az 1-es probléma is fenn áll, nem kötelező még tovább tekerni a hangerőszabályozót mondjuk 8 óránál ha már elérted a kívánt hangerőt, tehát mindegy hogy 9 óránál már túlvezérelnéd az erpsítőd. És ugyanúgy egy kisebb bemeneti érzékenységű erősítőt is túlvezérelhetsz csak mondjuk 12h-nál kell tovább tekerned, nem 9h-tól. Persze én is szeretem a finoman állítható, nagy utat bejáró hangerő szabályozót, mert kényelmesebb, de nem ennek hiánya miatt lesz túlvezérlés. Szerintem.

  • Mathiask

    senior tag

    válasz #71562240 #3001 üzenetére

    "a "hifisták" még a "mérnökökre"sincsenek kiakadva!!! A hifisták nincsenek kiakadva! Nem szekértáboroznak! Teszik a dolgukat, oszt jónapot."
    Más filmet nézünk.

  • Mathiask

    senior tag

    válasz python1 #3006 üzenetére

    "Ezekszerint itt is sokan torzítva hallgatják a rendszerüket. :F"

    Mely esetekben, vagy mi is kell ehhez? És milyen torzítás lesz, meg hol jelentkezik?

  • Mathiask

    senior tag

    Tibor77i és python 1,
    szerintem nagyon elbeszélünk egymás mellett. Lehet én nem értek még valamit.
    Ahogy én látom az összes linkelt gain structure-ös leírásból:
    1.: jelalak torzulás akkor következik be mikor az erősítőt túlhajtják a határain pl 50W-ra van specifikálva kis torzítás mellett, de te 60W-ot akarsz kivenni belőle, mert még hangosabbat szeretnél. Eléred a maximumát és még tovább tekered a hangerőt, nem lesz már hangosabb, csak torzabb. De ezen nem segít semmilyen hangerő csökkentés, legyen az RCA attenuator, vagy az hogy visszaveszel a lejátszóban a hangerőből(feltételezve hogy nem csökken a dinamikatartomány). Egyszerűen ha egy olyan adott hangerőt szeretnél amire nem képes az erősítő teljesítményed, akkor ez lesz, mindegy a bemeneti érzékenység. Ha lecsökkented a bemeneti jelszintet, akkor halkabb lesz a rendszer, amit majd a hangerőgomb feljebb tekerésével pótolsz, hogy elérd a kívánt hangerőt, de ekkor ugyanúgy fog torzítani, mint annak előtte. Egy előnyét látni ennek, azt hogy nagyobb tartományban használható a hangerő szabályozó, ami persze nagy előny. De ha egy adott hangnyomás után torzított, akkor ezután is fog. Azt el tudom képzelni, hogy mivel finomabban állítható egyszerűbb nem beleszaladni a túl nagy hangerőbe, így kisebb hangerőn nem fog torzítani. Persze ezzel hogy...
    2.: ...csökkented a jelszintet az erősítő előtt(rca attenuator, vagy lejátszó), akkor csökkented a SNR-t is. Közelebb kerül a jel és a zaj, majd az erősítővel kompenzálod a csökkent hangerőszintet és felerősíted a zajt is.

    Szívesen veszem ha valaki kijavít a fentieket illetően ha tévedek. Ezzel nem azt akarom mondani hogy amit tapasztaltok az nincs, csak annak a magyarázata nem a linkelt leírásokban keresendő, hanem máshol.(már ha nem tévedek a fentieket illetően)

  • Mathiask

    senior tag

    válasz #58092032 #3031 üzenetére

    "Nem fog torzítani"
    De előtte se torzított ha nem hajtottad túl a határain az erősítőt. Erre keresem a választ, hogy mi is torzítana, miből kifolyólag van a torzítás amit meg akartok szüntetni, így vagy úgy. (a linkelt írást elolvastam abban sincs szó torzításról, SNR növelésről és felbontásjavításról van szó abban az egyetlen esetben ha az attenuator az előfok és végfok közé kerül)

  • Mathiask

    senior tag

    válasz #58092032 #3041 üzenetére

    "Azért torzít, mert az én esetemben 105 mV bemeneti érzékenység találkozott a CD kimenő 2,4 voltjával."
    Ez önmagában nem okoz még torzítást. Mondjuk egy 775mV bemeneti érzékenységű erősítőnél a 775mV ugyanúgy kevesebb mint a 2,4V, ott nincs torzítás? Akkor mikortól lenne 300, 200? A 105mV azt jelenti hogy legalább ennyinek kell kerülnie a bemenetre ha szeretnéd a teljes torzításmentes teljesítményt a kimeneten. De a bemenet után még jön egy hangerőszabályozó ami ugye nagyon pongyolán fogalmazva a 2,4V-t lecsökkenti és hát általában úgy építik ezeket meg sajnos, hogy már mondjuk 9 óránál (pongyolán fogalmazva)ráküldi a 105mV -ra lecsökkentett 2,4V-os jelet az erősítő fokozatokra. (Megcsinálhatnák úgy is hogy csak 12 óránál csökkent 105mV-ot és akkor érnéd el a maximum teljesítményt.) Ekkor éred el a teljes kimenő teljesítményt(hangos lesz de nagyon). Ha ennél lejjebb tekered a hangerő szabályozót akkor kevesebb mint 105mV éri el az erősítőfokozatot, tehát nem lesz sehol túlvezérlés. Nem lesz torzítás amiről beszéltek. Ha van torzítás akkor az más miatt van, nem a bementi érzékenység, vagy a kevés utat bejáró hangerőszabályozó miatt van. Mert logikailag ez nem magyarázza. Ha van torzítás akkor az más technikai jellegű problémából adódik (és nem ezzel magyarázható), amit szintén megoldhat egy jelszint csökkentés. A magas bementi érzékenység inkább SNR csökkenést okoz, de ezen nem segít semmi, sőt a további jelszint csökkentés valahol a rendszerben még tovább csökkenti. Közvetetten még okoz olyat hogy kevés utat tud csak bejárni a hangerőszabályzó.

    Amiket itt fentebb írtam mind, mind abból jött ki amit itt linkeltetek a napokban. Szívesen elolvastam/elolvasok mindent amit linkeltetek, mert érdekel a téma. De tulajdonképpen egyikben sincs más, illetve nem ütközik a fentiekben leírtakkal.
    Igazából A.S. videója nekem kicsit gagyi. Mármint szerintem ott nem történik más mint az hogy túlvezérli az erősítőjét. Csak trükkösen. Normál esetben ha hallgatsz egy olyan CD-t a 2,4V-ot produkáló kimenetű lejátszódon, ahol a jel a CD-n eléri a 0dBFS-t, tehát teljesen kivezérled a kimenetet. Akkor azon az erősítőn ha mondjuk 9 óráig tekered akkor éred el a maximum teljesítményt, ha tovább tekered torzítani fog. Ez tiszta sor.
    Nos Alan azt csinálja hogy tovább tekeri mondjuk 11 órára. De a CD-jén olyan track-eket kezd el hallgatni ami mit tudom én -9dBFS, meg -6dBFS, meg -3dBFS, meg utána a 0dBFS-t. Szóval ő a CD trackjein emeli egyre tovább a hangerőt, nem a hangerőszabályozón. És igen, mivel fel van tekerve az erősítője egy idő után minő meglepetés, torzítani fog.
    Egyébként pont emiatt kisebb a bemeneti érzékenység egy erősítőn, hogy ha van egy halk felvételed, te ugyanúgy ki tudd használni a max teljesítményt. Ha lenne egy 2,4V bemeneti érzékenységű erősítőd akkor egy -6dBFS-es felvételnél csak a wattjaid lehet feléig tudsz elmenni hiába tekered kopra a hangerőszabályozót.

  • Mathiask

    senior tag

    válasz #71562240 #3044 üzenetére

    Arra. Csak részletesebben érdekelne a "küldő és a fogadó készülék interfészeinek elektromos illesztése aránytalan" , meg a "eleve egy túlhajtás a fogadó készülék hangerőszabályzásától függetlenül" rész. Hogy mikor van ilyen aránytalanság, miből is áll ez, stb? Mert az eddig elolvasottakból ez nem a bementi érzékenységből adódik. Abból túlhajtás nem következik halk hangerőnél, csak más.

  • Mathiask

    senior tag

    válasz #71562240 #3067 üzenetére

    Először az utolsóra: Igen úgy értettem természetesen, hogy a küldő 2,4V-ja marad nyilván és a következő fokozat számára csökkenti le a szintet.

    "De okoz. Önmagában okoz."
    Sajnos azon kívül hogy ezt így leírtad semmi nem magyarázza meg az eddigi leírásokban és a tiedben sem hogy hol és miért torzulna a jel pusztán attól hogy a fogadó bementi érzékenysége és a küldő kimeneti jelszintje különbözik. Tehát semmi konkrétum nem hangzott el az ügyben. De szívesen venném ha lenne. A "De van, de van!" -nál kicsit konkrétabb magyarázat jól jönne. Ennek hiányában én csak megpróbálom leírni másképp is hogy én hogy látom ezt és hátha valaki kijavít, vagy megerősíti hogy így van-e és esetleg ha elbeszélünk egymás mellett akkor hátha közös nevezőre jutunk. Illetve megpróbálom kitalálni hogy hol tér el a logikátok az enyémtől(illetve a linkeken leírtaktól).
    Én abban látom itt a félreértést hogy a bemeneti érzékenységet úgy tekintitek, mintha a fogadó oldalon ez szerepet kapna még a hangerő szabályzó előtt. Pedig nem. Ez egy elméleti érték és azt mondja meg hogy ha és amennyiben nem lenne hangerőszabályzó(illetve pontosabban az fullra ki lenne tekerve) akkor ha ekkora bemeneti jel éri a fogadót akkor éri el a maximális specifikált teljesítményét az erősítő. Azt mondja ha kisebb jel érkezne akkor nem tudjuk éri el a maximum teljesítményt. Ha nagyobb jel érkezne bemeneti hangerőszabályzás nélkül akkor meg torzítana a kimeneten. De erre van a hangerőszabályzó, hogy a bemeneti pl 2V-os jelet a következő fokozatok számára lecsökkentse. Ha letekered a hangerőt akkor a bemeneti érzékenység értékénél kisebb érték fog tovább menni, ha feltekered akkor meg nagyobb és ekkor fog torzulni a jel, de ehhez az kell hogy feltekerd a hangerőt és túllépd az erősító határait.

    "A fogadó készülék hátrányára történő elektromos illesztési aránytalanság legkisebb mértéke is önmagában túlvezérlési torzítást okoz"

    Ezzel gyakorlatilag meg azt mondod hogy mindig van túlvezérlés és torzítás, mivel gyakorlatilag nincs olyan integrált erősítő vagy elő-végfok kombó melynél a bemeneti érzékenység azonos szinten lenne mondjuk egy CD lejátszó kimeneti feszültségével. Nem véletlenül nincs és jó is hogy nincs. (különben egy halk felvételnél nem tudnád kihasználni az erősítő teljesítményed)

  • Mathiask

    senior tag

    válasz #58092032 #3073 üzenetére

    "A Ferrograph (150 mV, ha jól emlékszem) hangerőszabályzója 1-10-ig forgatható, és 3-as állásnál már klippel. Azért ez szerintem nincs rendben."

    Így van, klippel, mert ha elkezded tekerni a hangerőszabályozót, elkezd hangosodni a zene(vagy amit lejátszol, tegyük fel maximális kivezérléssel van rajta a hang), tekered tovább, még hangosabb lesz a rendszer, eléri a 2-es állást, nincs még torzítás, még tovább tekered, még hangosabb lesz, még mindig nincs torzítás, már nagyon- nagyon hangos, majd a 3-as állásnál túllépte az erősítő a határait és klippel. De addig nem. Kényelmetlen hogy csak eddig tekerheted a hangerőt, mert már itt eléred a maximumot? Igen, egyértelműen. Ilyen értelemben tényleg nincs rendben így ez a tervezés, mert kicsi a mozgástér. Torzít ennél kisebb állásnál a rendszer? Nem. Ha valami attentuatort raksz az erősítő elé, akkor nagyobb lesz a tekerőn a használható tartomány, ami jó, kényelmesebb használni a cuccot. Lehet csak 8-as állásnál fog klippelni. De a hangerő ugyanannyi lesz, mint a 3-as állásnál. De alatta egyik esetben sincs torzítás a bemeneti érzékenység miatt.(más miatt esetleg)

  • Mathiask

    senior tag

    válasz #71562240 #3083 üzenetére

    "Értem, de akkor ehhez nyilván végig kéne menni odáig az elektronika tudományának alapjain legalább tankönyvileg, hogy mi micsoda és hogy működik az elektromosságtanban és elektronikában."
    Emiatt ne aggódj. Inkább azt a példát inkább hagyjuk, nagyon félrevinné a dolgokat. így is eléggé elbeszélünk egymás mellett.

    "Nincs annak a hangerőszabályzónak köze a bemenet érzékenységéhez. Nincs annak a hangerőszabályzónak visszaható hatálya. Az a hangerőszabályző előrefelé működik"
    És akkor már a másikból:
    "Így akkor elfogadod, hogy például a pillanatnyi teljesítménytől, hangerőszabályzóállástól sem függ a vonalbemenet érzékenységi értéke."
    Így van. Sose mondtam mást.

    "szándékoltan úgy van kialakítva a bemeneti interfész, alkalmasint feszosztóval, visszacsatolással, hogy a bemeneti interfésznek állandó sajáttulajdonsága legyen az érzékenységi értéke"
    De ebből és a többiből se következik a jelalak torzulása.
    Bármi is legyen a "bemeneti interfész"-ben meg kell birkóznia a vonalszintű jelel(kommersz hifiről beszélek) a bemenetén és bármennyi is a bementi érzékenység igazából mindegy neki, az nem egy határ ami felett levág, vagy nem enged át nagyobb jelet.

  • Mathiask

    senior tag

    válasz #71562240 #3096 üzenetére

    Csak röviden válaszolnék, mert gondolom már mindenki unja ezt a témát és hát nem szívesen veszem el a teret tőlük egymás hergelésétől. :)
    Nem hiszem hogy van értelme a "(vonal)bemeneti interfész(áramkör(-rendszer))" bemeneti érzékenységéről külön beszélni. Már ha egyáltalán az adott kapcsolás tartalmaz ilyen "(vonal)bemeneti interfész(áramkör(-rendszer))"-t a hangerőszabályzó előtt és már ha ez az egész bonyolultabb pár ellenállásnál. Ha eljátszom a gondolattal és azt is feltételezem hogy a "(vonal)bemeneti interfész(áramkör(-rendszer))" valami bonyolult külön "előerősítő féle", akkor se lenne közvetlen kapcsolat az ő bemeneti érzékenysége(amelynek annyinak kell lennie hogy a vonalszintű jelet mindenképp kezelje) és a készülék bemeneti érzékenysége között. Mármint meg lehetne csinálni úgy ezt a "(vonal)bemeneti interfész(áramkör(-rendszer))"-t úgy hogy mondjuk torzítás nélkül elviseljen mondjuk 2,8V-ot(ennyi lenne a "(vonal)bemeneti interfész(áramkör(-rendszer))" bementi érzékenysége) de eközben az erősítő bemeneti érzékenysége lehetne 100mV vagy 1500mV, mindegy.
    Szóval én továbbra se láttam olyat leírva ami alapján azt lehetne mondani hogy a készülék bemeneti érzékenységének nagysága "túlvezérlési torzítást okoz"-na már a hangerőszabályzó előtt. Elengedem a témát, ha lett volna bármelyikünk magyarázási képességében elég erő, vagy elég megértés,(lehet én vagyok a szűk keresztmetszet) akkor már valamelyikünk megértette volna mit mond a másik.

  • Mathiask

    senior tag

    válasz Ear001 #2986 üzenetére

    Elolvasgattam pár First Wattos leírást. Érdekes cuccok, hallgattad már őket esetleg?

  • Mathiask

    senior tag

    válasz Ear001 #3293 üzenetére

    Olvastam/néztem vele interjút ahol mintha azt mondta volna(talán pont a First Wattal kapcsolatban, bár ebben nem vagyok biztos), hogy bár oszt meg kapcsolási rajzokat, azokon nem közöl pontos alkatrész értékeket, mert a diy lényege úgy is a kisérletezés. És melyik volt? És mivel, milyen?

  • Mathiask

    senior tag

    válasz fehér_ember #3238 üzenetére

    "melyik adat is a legfontosabb a gyári előfoknál megadottakból."

    Látva hogy milyen irányba akarsz elmenni(ami persze szíved joga) erre most válaszolnék.
    Ebben az a legfontosabb adat hogy A5 cr előerősítő a Musical Fidelity-től a Musical Fidelity A5 cr végerősítőhöz.

  • Mathiask

    senior tag

    válasz fehér_ember #3294 üzenetére

    Nekem a hifiben az hozta a legnagyobb előrelépést valaha mikor már a csak előfokként használt HM vasam helyett jött egy a végerősítóhöz való előfok.
    Persze nem ismerem ezt a Linn előfokot, de azért így is nem előre, hanem mellé lépésnek tűnik ennek használata.
    Másrészről az utóbbi években a digitális technika fejlődött a legnagyobbat a hifiben. Szerintem. És persze vannak nagy klasszikusok régről, de egyrészt az akkori kínálatból 1000-ből 1 ami még mai szemmel is megállja a helyét(nehéz belehúzni), másrészt a kulttá vált pl DAC chipeket amiket még ma is használnak néha igencsak nem az akkori rendeltetésüknek megfelelően használnak (pl NOS-os 1543 DAC). Szóval szerintem nehéz vintage, mai szemmel is korrekt digitális cuccokat találni.(de nem lehetetlen talán)

  • Mathiask

    senior tag

    válasz p76 #3308 üzenetére

    Úgy értem, hogy pl ott van a 1543-as DAC chip a 90-es évek elejéről amit normál módon úgy építenek meg hogy megkapja az előírt 5V-ot, túlmitavételezés bekapcsolva, szűrő van, stb. Aztán elkezdték túlmintavételezés nélkül megépíteni, ilyenkor nincs szűrő se és a szokványos 5V helyett 8-9V-al járatni(ilyenkor több az alap zaj amúgy). Ilyen DAC volt a 47 lab Shigaraki.(magam is építettem meg ennek klónját) Meg építenek párhuzamosan kötve több 1543-ból is DAC-ot. Szóval a lényeg az volt hogy a digitális technika fejlődik és attól hogy ma vissza is nyúlnak akkori chip-ekhez és jól meg is lehet őket építeni, még nem biztos hogy egy akkori darab ugyanezzel a chip-el jól fog szólni.

  • Mathiask

    senior tag

    válasz #92251648 #3357 üzenetére

    "pont úgy szól a rendszerem, ahogy szólnia kell ezekkel a Bals dugókkal"

    Hát igen, az a fránya prekoncepció. Szerintem nagyon alá van becsülve a szerepe a hifiben(és más egyéb jelenségeknek is).
    A minap láttam egy interjút Wayne Colburnnel (Pass Labsnál tervezi az előfokokat), aki azt mondta hogy ha változtat valamit, akkor mindig behív valakit hogy hallgassa meg más is, mert mivel ő tudja hogy mit változtatott azt is tudja milyen irányba kéne a hangnak változnia és akkor azt is fogja hallani.
    Szerintem is egy dolgot lehet kezdeni ezzel, tisztába kell lenni ezzel, na nem azért mert akkor kiküszöböljük a hatását, mert azt szerintem nem lehet, hanem azért mert így kevésbé kényszerítjük magunkat hogy azonnal hozzunk ítéletet a hallottakról. El kell fogadni hogy nem mindig az a valóság amit először gondolunk, kell sok idő hogy helyére kerüljenek a dolgok.

    Egy másik történet, szintén Pass Labs. Nelson Pass mesélte, hogy a legjobb fülű ember akit valaha ismert(azért tőle ez csak jelent valamit) egy bizonyos Joe volt. Akit egyszer megviccelt és kapott otthonra két tök egyforma erősítőt, hogy mondjon véleményt. Persze nem mondta neki hogy egyforma, az egyikre A volt írva a másikra B. Aztán pár nap múlva visszahozta és azt mondta hogy az A az jó, viszont a B-n még dolgozni kéne. Pedig Joe a cégnél még trainingeket is tartott ha jól emlékszem hogy is érdemes készülékeket fül alapján értékelni. És Nelson is azt mondta hogy amúgy Joe nagyon megbízható volt ha kellett, 90%-os találati hatékonysággal tudta a különbségeket detektálni.(érdekes a 90% annak függvényében hogy nagyon nagyra tartotta Joe hallását)
    Szóval csak azt akarom mondani hogy szerintem nem szabad a hallástól(fül+agy) azt elvárni hogy olyan legyen mint egy gép(mikrofon), hogy körülményektől függetlenül képes legyen azonnal objektíven értékelni a hallottakat.

Új hozzászólás Aktív témák