Új hozzászólás Aktív témák

  • Ck.

    addikt

    Szabad feltartani a forgalmat, ha arról van szó, hogy egyébként nagyobb sebességnél a töltőpont elérése előtt kifogyna a delej? Ti hogyan tudjátok lelkileg feldolgozni a mögöttetek vánszorgó fél km-es konvojt (ha van ilyen néha) és a több tucat vadidegen dühös sofőrt?

  • axioma

    veterán

    válasz Ck. #701 üzenetére

    Autopalyan van minimum ami ugyan csak ugy szol, hogy 'sik uton onerobol 60km/o sebessegre kepes' jarmu mehet csak fel; ellenben nyilvan nem kell tartani ha a forgalmi v. utviszonyok nem engedi. Szerintem - bar nincs kulon leirva - ha ennel lassabban akarsz menni, akkor le kene menni.
    Masreszt az en tudomasom szerint 70-ig nagyon erosen km-fuggo a fogyasztas, felette kezd noni [Amperat videkre utazaskor ott valtjuk at]. Addig inkabb az szamit hogy ne nagyon legyen fektarcsas fekezes [csak 'motorfek']. Amugy kamion mogott me'g akkor is jo allitolag 'vitorlazni', biztonsagos tavolsag eseten is segit, es akkor mar valakivel azonos sebessegu vagy, nem egyeduli akadaly. De en varosi autos vagyok, nem probaltam [bar e-autos meselte].
    Kieg. amennyiben 5-nel hosszabb sor van egy jarmu mogott aki elott ures a palya, ki kene allnia elengedni a forgalmat - sajna teherautok se mindig csinaljak, pedig kresz eloirja, nem tudom h tgk-ra vagy barkire.

    [ Szerkesztve ]

  • Ck.

    addikt

    válasz axioma #702 üzenetére

    Igazából ez közút volt, Angliában. Itt 60 mph a korlát, ami olyan 102 km/h-nak felel meg. Nagyon fogytán volt a kraft, az előző töltő nem működött és még nem ismertük az autó határait és nem is akartuk feszegetni, ezért beálltam 60-70 km/h-ra, megelőzni nem tudtak mert egyrészt előzni tilos volt, ahol meg lehetett volna, ott kacskaringós út volt és nem volt senkinek vér a pucájában. Csak a villogás, a duda, meg a seggembe mászás volt. A végére tiszta ideg és lelkibeteg voltam, amikor megláttam a tükörben levő sort mögöttem. Először elkezdtem indexelgetni és minden mellékutcába félig behúzódni, hogy kikerüljenek amivel megint csak energiát és lendületet veszítettem, de miután fél percenként 3x is lehúzódtam és 10 perc alatt kb 500 métert haladtunk a lehúzódzgatás miatt, kicsit felment a pumpa, hogy nekem miért van kevesebb jogom az úton lenni, mint nekik...így a végén már le sem húzódtam, csak mentünk, de borzalmas élmény volt. Az örökös vadidegenekkel szembeni megfelelési kényszer erre csak rátett egy mégnagyobb lapáttal.

    [ Szerkesztve ]

  • axioma

    veterán

    válasz Ck. #703 üzenetére

    "és minden mellékutcába félig behúzódni, hogy kikerüljenek amivel megint csak energiát és lendületet veszítettem,"
    Hat lenduletet lehet, de visszalevo km-ekben is ugy lattad, hogy ez artott? Nem kene neki. Ami art, az a nagy gyorsitas, meg nem visszatermelo fekezes (meg a klima de az trivi). Szolid pedalkezelesnel a valos sebessegnek (70-ig) nem kene lenyegi hatasa legyen.
    B terv arrafele lehetseges? Marmint ismeros, aki tud vontatni. (Elvileg tiltjak az elektromos autok vontatasat, de gyakorlatilag ez csak az akku tultoltese miatt lenne gond, nem ures akkunal... ha onnan hirtelen csak lejtos uton szepen hazagurulnal, az pont ugyanaz. Nyilvan akkor is korlatos sebesseggel mennek.)
    Erre jok a rex-es kocsik, de a hulye jogszabalyalkotok lehetetlenne tettek a kategoria letezeset... (rex-es full ev mar nem full ev, szerintuk, pedig igencsak messze van a hibridtol is pl. az i3-nal a 9 literes tankja es 80-90-es sebessegkorlat rex uzemben).

    [ Szerkesztve ]

  • Ck.

    addikt

    válasz axioma #704 üzenetére

    Szerintem a fél percenkénti 50-ről állóra fékező megállásokat, majd onnan az autó újbóli mozgásba hozásához és visszagyorsításához szükséges energiát azért nem fedezi a rekuperálás. De ha mégis, akkor sem életszerű a dolog, ennél a konkrét szituációnál másnap reggelig is ott udvariaskodhattam volna az út szélén, akkora forgalom volt. Másrészt ígyis az 5 órás út 12.5 órás lett, ennél jobban már sem fizikai erőm, sem idegállapotom nem lett volna tovább nyújtani. B opció egyébként nem volt, az ingyenes sárga angyalt leszámítva. Ettől függetlenül imádom a villanyautózást, csak a sok elmeháborodott barmot nehéz elviselni az utakon.
    Igazából azért kérdeztem, hogy ezt ki hogyan éli meg, mert nekünk ez volt az első komolyabb elektromos utunk, ráadásul kis hatótávú autóval, oda-vissza ~1100 km-t tettünk meg a néhány nap alatt és a régi autóból átülve szokatlan volt ez a tervezgetés, emelkedőn felfelé exponenciálisan csökkenő, ijesztő kilóméterek és az alkalmankénti csiga tempó. Ettől függetlenül én már csak elektromos autót vennék. :))

  • axioma

    veterán

    válasz Ck. #705 üzenetére

    [Nyilvan ha gyorsan fekezel gyorsan gyorsitasz, akkor az veszit, en is ezt irtam elotte. Lassu atmeneteknel nem szamit annyit. Igaz ezt gyer forgalmu uton lehet jol megtenni. Bar ismert helyen pl. reggeli csucsban araszolva siman megteszem hogy beallok a sor atlagsebessegere, ha belathato a szakasz akkor nem vettem eszre hogy duhongenenek miatta, csak lehet hogy benzinessel nem akar egyenletesen menni hosszan csusztatott kuplunggal, inkabb alapjarat / full fek.]
    Huhh, hat ekkora utra nem akartam volna "varosias" elektromossal menni. Nem is tudom mennyire valo neki, gondolom gyorstoltest kapott vegig. Szep dolog az elvek meg a zoldseg, de en lehet hogy inkabb akkor mar vonattal mentem volna... vagy kolcsonzott fustossel.
    Amugy vegul - azon tul hogy nagyon izgultatok - mennyire uresen ertetek haza, hany km-es utolso szakasz vegen mennyit mutatott az auto? Mert ahogy egyre jobban kitapasztalod, foleg minel kozelebb vagy a lakashoz es gyakran jarsz arra, hogy mennyivel szokott ahhoz kepest hazaerni, egyre kevesbe kell aggodni.
    Sarga angyal itthon megtagadja hogy vontasson ha zold rendszamos, mert veszelyes a tultoltes miatt:( Me'g szerencse hogy elore tisztaztuk, oda se jott, mert nekem nem lett volna ingyenes. Mondjuk epp nem - elsosorban - a lemerules volt a hiba mogott, de ezt mar csak utolag tudtuk meg.

    [ Szerkesztve ]

  • Ck.

    addikt

    válasz axioma #706 üzenetére

    1 évben egyszer belefér egy ilyen túra, legalább át lett kicsit mozgatva az akksi. Azért a villámtöltés sem az ördögtől való, főleg a hőmérséklet monitorozása mellett és odafigyelve az ideális töltési szintre. Sokkal nagyobb gyilkos a lemerítés és az állandó 100 %-ra töltés és kábel bedugva hagyása. Természetesen az állandó villámtöltés sem egészséges és hosszútávon egész biztosan egy 8-10 amperes otthoni konnektoros töltés egészségesebb, de tudatosan töltve és odafigyelve a villámtöltés sem ellenség.
    Előbb-utóbb afelé haladnak az akku méretek, hogy az otthoni kiépített 3 fázisú töltés is karcsú lesz, marad a végén a villámtöltés, mint egyedüli élhető alternatíva.

    Ez egy már előre lefoglalt nyaralás volt egyébként, amit a Mercivel akartunk volna kivitelezni, de az akksija az utolsó pillanatban végleg megadta magát, mármint a kis 12 voltos és senki, sehol nem vállalja a cseréjét, mert olyan helyen van: [link]
    A Mecedesnél pedig csak 2-3 hetes előjegyzés van, ezért mentünk a kis Leaffel. A visszaúton szereztünk már RFID kártyát, így azok a töltőpontok is elérhetővé váltak, ahol bankkártyával nem lehet fizetni (nem is értem ezt a fajta kib*szást a halandó autóssal), így végül már nem volt vészes a dolog, de azért igényel alapos előre tervezést és B, illetve C opciót egy ekkora túra (az ország másik felébe mentünk). A sárga angyal itt szerencsésebb, mert helyben feltöltik az autót egy minimális szintre a legközelebbi töltőhöz, vagy pedig a hajtott tengelyt vagy az egész autót megemelve vontatják el a kicsit. De szerencsére egyikre sem került sor.

    [ Szerkesztve ]

  • axioma

    veterán

    válasz Ck. #707 üzenetére

    Ja, igy ertem, marmint hogy kvazi kenyszerhelyzet volt. Csak ugy tunt h azert kerdezed a jovore nezve, mert ezt surubben kellhet megjatszani.
    Az a mekkora utolso szakasz vegen mennyi maradt azert me'g erdekelne, bar nalunk kis utak vannak igy tervezhetobb, de tok mas ahogy en allok hozza meg ahogy a parom. Nala ha nincs 15 vagy inkabb 20 km plusz akkor 2x12km-re se indul el. Nyilvan 200 tervezett km-nel 20 tartalek az mas, mint 24-nel.
    Ion-nal kisakku doglott mar ki alattam, azota van szivargyujtos fesz-t is kijelzo oram [es gyujtas elott kell nezni mert utana a nagybol mar kap].

    [ Szerkesztve ]

  • Ck.

    addikt

    válasz axioma #708 üzenetére

    Visszafelé úton az utolsó töltés 30 km-re volt a háztól, 80%-ig volt feltöltve és olyan 60% körül értünk haza.

    Visszatérve a korábbi beszélgetésre, igen, évente egyszer nyaranta autóval jövünk haza, a teljes út 1881 km egy irányba és ez van durván 2x900 km-re szétosztva, közte egy éjszakás megállással, ahol lassú árammal lenne feltöltve. Közte lenne igazából a két 900 km-es szakasz, ami során par villámtöltés lenne a megoldás. Igazából ha elmegy a Merci, akkor agyalok hogy meg tudnám-e oldani az utat 40 kWh-s akksival vagy mindenképp szükség lenne a 60-asra. Az év 360 napjában minden másra tudnám nélkülözni a belső égésű motort és jó lenne, ha erre az egy útra is meg tudnánk nélküle oldani.

    [ Szerkesztve ]

  • axioma

    veterán

    válasz Ck. #709 üzenetére

    Akkor azert nem volt olyan ve'szesen keves, csak meg kell me'g szoknod, mi fer bele. Es akkor a kovetok se zavarnak majd ;-)

  • Ck.

    addikt

    válasz axioma #710 üzenetére

    Az oda fele út volt igazából a para, amikor megérkeztünk a GPS szerint a töltőhöz 5% akkuval és valójában becsalt egy elhagyatott, kamion parkoló mögötti pusztába, egy tanyára vezető föld út mellé, majd közölte, hogy megérkezett. Akkor majdnem összesírtam magam. :DDD A valós töltő onnan még kb 3 km-re volt, teljesen más irányba. Mind a megtehető km, mind a % helyén csak “ - - - “ szerepelt. De végül oda is odaértünk, az oszlop 2%-os töltöttséget olvasott le. De sikerült, a saját lábán. :)

    [ Szerkesztve ]

  • Bozso68

    senior tag

    Engedjétek meg, hogy más irányból közelítsem meg a villanyautós témát.
    Havi 55-60ezer km-t vezetek le, főleg a vállalkozás miatt. Két boltot üzemeltetek egymástól 90km távolságra. Korábban bődületes összeget költöttem üzemanyagra. Ennek köszönhetően, és mivel amúgy is lassan kezdett csereérett lenni az utazós kocsi, költséghatékonysági okokból nézegetni kezdtem a nagyobb hatótávú elektromos autókat főleg Horváth András videói hatására. Eleinte Tesla M3-ban gondolkodtam, de tavaly április környékén képbe került a 64-es e-Niro. 2019 szeptember 18.-án megrendeltem, és idén június 3.-án boldog tulajdonosa lettem. Azóta beletekertem 18400 km-t. Otthon és mindkét boltomban kialakítottam a töltési infrastruktúrát.

    Néhány gondolat a pár hónap alatt megfogalmazódottak közül:
    - Sose vettem volna elektromos autót, ha a mindennapjaimban nem tudom úgy használni, mint annak előtte (főleg a mindennapos utunkon a sztrádatempó).
    - Csak nagyon indokolt esetben töltöm 80% fölé. De inkább 70.
    - Hiába 455 km a gyári hatótáv, úgy számolom a megtehető utat, ha sztrádán közlekedünk rossz időjárási körülmények között, pláne az akkukímélés miatt nem töltjük fullra, így az lemehet a felére is. Így is kellett már kamion mögött vitorláznom, mert nem betervezett kerülő lett a napban.
    - Igyekszem elkerülni a villámtöltést, eddig sikerült.
    - Tisztelem a kis akkus villanyautós társakat, akik kemény kompromisszumokkal használják autóikat nagyobb távokon.
    - Mekkora lesz az értéktelenedés, mikor lesz érdemes kiszállni a kocsiból, én mindenesetre hosszú távon gondolkodom, máshogy nem tudom, kijöhet-e a matek.
    - Nem tudom, mit hoz a használtautó-piac, amikor megjelennek majd a most 55% kedvezménnyel taxinak megvett nagy akkus e-Nirok.

  • biker

    nagyúr

    válasz Bozso68 #712 üzenetére

    Jó írás, csak pár megjegyzés:
    "Havi 55-60ezer km-t vezetek le" gondolom évi akart lenni

    "- Csak nagyon indokolt esetben töltöm 80% fölé. De inkább 70."
    Ennek semmi értelme, eleve nem 100% a 100% (bruttó/nettó kapacitás) és a 70% irreálisan alacsony. jó lesz az 85-90%-nak is

    "- Hiába 455 km a gyári hatótáv, úgy számolom a megtehető utat, ha sztrádán közlekedünk rossz időjárási körülmények között, pláne az akkukímélés miatt nem töltjük fullra, így az lemehet a felére is. Így is kellett már kamion mögött vitorláznom, mert nem betervezett kerülő lett a napban."
    Így kellene mindenkinek hozzáállni, hogy a saját vezetési szokásai szerint mennyi, mert a 130 pályán télen az 290km hatótáv lesz.

    "- Igyekszem elkerülni a villámtöltést, eddig sikerült."
    Ennek nem sok értelme van, lévén a niro és a kona "villám" töltése nem villám. kb 1,1C a max ionity-n, az 50kW villámon elér 44kW az nem villám, az 0,6C és a li-ion technika az 2-3C-nél lesz valóban villám. Ezt csak a tesla tudja.

    "- Mekkora lesz az értéktelenedés, mikor lesz érdemes kiszállni a kocsiból, én mindenesetre hosszú távon gondolkodom, máshogy nem tudom, kijöhet-e a matek.
    - Nem tudom, mit hoz a használtautó-piac, amikor megjelennek majd a most 55% kedvezménnyel taxinak megvett nagy akkus e-Nirok."
    Hát őszintén, eladáskor senkinek semmi köze ahhoz, ki mennyiért vette. Ha nagyon kevés olyan eladó lesz, aki szabadulni akar, ezért olcsón adja, akkor drága lesz az ár a piacon. Ez az egy fogja befolyásolni. Az hogy 55% támogatással vette, az az ő dolga. Most a konák 1,5-2 évesen a listaár 90-95%-án mennek hahun.

    Elektromos autó töltő berendezések | Mesterséges növényvilágítás | Mai ajánlatunk: www.gerisoft.hu | www.e-autotoltokabel.hu | www.agrar-vilagitas.hu |

  • Bozso68

    senior tag

    válasz biker #713 üzenetére

    Köszi az észrevételeket!

    Igen évi 55-60 ezer km.

    A töltési szokásaimat - tudom, ez örök vitatéma - az alábbi táblázat tanulmányozása után szigorítottam be:

    A DC kontra villámtöltés összekeverése: ebből is látszik, kerülöm.

    A taxis téma hát igen... Remélem, igazad van, és nem lesz számottevő befolyásoló tényező a majdani hasztnáltautók árában, ezzel csak az én gondolataimat fogalmaztam meg.

  • biker

    nagyúr

    válasz Bozso68 #714 üzenetére

    A DC az a villám, az AC meg a gyors, csak épp a DC villám az 22kW-tól 350kW-ig terjed.
    Villám az, csak épp az akkut meg se csiklandozza. Amíg 1C környékén töltesz egy liion akkut, addig örökélet van.
    A táblázat biztos igaz egy barkácsgép akkura, de nem autó akkura, ahol pl a bruttó 67kWh a nettó 64kWh amit te 0-100%-nak látsz, az igazából mondjuk 2-98% eleve, és még valóban 0%-nál is csak letilt az elektronika, menne még az.
    Teljesen más egy autó BMS-e 4db 18650 töltéséhez képest.

    Elektromos autó töltő berendezések | Mesterséges növényvilágítás | Mai ajánlatunk: www.gerisoft.hu | www.e-autotoltokabel.hu | www.agrar-vilagitas.hu |

  • axioma

    veterán

    válasz Bozso68 #714 üzenetére

    Elso kerdes: az auto vajon mit ir ki 0 es 100%-nak? Mert prius-I-nel latvanyos volt hogy 50% es 75% kozott volt az ido 98%-aban (abba ugye user sehogy nem tud beleszolni), de a mobilon mar reg nem azt latod toltottsegnek, ami a fizikai hatar, hanem ami az akkukimelo toltesre kijelolt szakasz hatara.
    En mindig maxra toltom az autot. Mondjuk a korulmenyek miatt eddig talan 2x kapott dc-t (elsore inkabb teszt mint muszaj miatt), es legtobbszor 40%-nal erek haza, ritkan megyek a 20% figyelmeztetes ala (de akkor se izgulok igazabol, eddig talan volt 5-10 alkalom 1.5 ev alatt).

  • biker

    nagyúr

    válasz axioma #716 üzenetére

    két dolgot kell betartani:
    - ha lemerül, akkor töltsd fel, és ne tárold napokig üresen, mert véglegesen tönkremehet
    - ha feltöltöd 100%-ra, akkor használd is, ne tárold napokig 100%-on

    az összes többi felesleges küzdelem. ez a két dolog tudja drasztikusan befolyásolni az állapotot.

    Elektromos autó töltő berendezések | Mesterséges növényvilágítás | Mai ajánlatunk: www.gerisoft.hu | www.e-autotoltokabel.hu | www.agrar-vilagitas.hu |

  • axioma

    veterán

    válasz biker #717 üzenetére

    Hat nem mindig tudom elore, mikor lesz szukseg ra... szoval 100%-ra toltve de toltorol lehuzva all a garazsban. Szivas is lett volna ha felig ures mikor az Amperat elkaszaltak nekem meg a korhazban volt jelenesem. Azert ez mar csak egy 70%-os akku, maxrol indulva nyaron 70-80km, inga meg kicsivel 40 alatt, de ha Bp masik felere kell menni akkor mar szamolgatos.
    Pandemia elott az elhasznalas nem volt kerdes, max. szabi eseten volt hosszabb szunet, amugy heti 5x hasznaltam.

  • Ck.

    addikt

    válasz biker #717 üzenetére

    Örülök, hogy más is így gondolja. :R

    Szerintetek mitől lehetséges, hogy nyáron handras képes volt az 28 kWh-s i3-mal 280 km-t is elmenni, míg a 30 kWh-s Nissan Leaf, Kia Soul, valamint a Hyundai Ioniq a közelében sincs az említett hatótávnak? Ennyire Best buy lenne az i3?

  • biker

    nagyúr

    válasz Ck. #719 üzenetére

    135-ös gumik keményre fújva, műanyag kasztni :) ez a kulcs.

    Elektromos autó töltő berendezések | Mesterséges növényvilágítás | Mai ajánlatunk: www.gerisoft.hu | www.e-autotoltokabel.hu | www.agrar-vilagitas.hu |

  • Ck.

    addikt

    válasz biker #720 üzenetére

    Mindenesetre meglepődtem ha ez igaz, mert ez az elérhető második legkisebb akksi hozzá és ígyis nagyon elhúz a 30kwh alatti mezőnytől. Egy ilyen hatótáv még pluszban rex-szel megtámogatva akár alkalmankénti külföldi út esetén is reális alternatíva lehet.

  • axioma

    veterán

    válasz Ck. #721 üzenetére

    Rex max 80-90 km/h-t enged es 9 literes a benzintank. Szoval az nem gyorsitja a hosszabb utakat a tolteshez kepest, csak a toltoig jutashoz van kitalalva.

  • biker

    nagyúr

    válasz Ck. #719 üzenetére

    Megfelelő körülmények közt (20-22 fok, fűtés/hűtés nélkül, városban vagy max 70-80-al a kona is tud 12kWh/100 alá menni, az i3 10-11kWh közt elmegy.

    Elektromos autó töltő berendezések | Mesterséges növényvilágítás | Mai ajánlatunk: www.gerisoft.hu | www.e-autotoltokabel.hu | www.agrar-vilagitas.hu |

  • Ck.

    addikt

    válasz biker #723 üzenetére

    Persze, csak egy használt Kona jelenleg itt UK-ban, 2,5 db régebbi használt i3-mal vagy másfél használt “új”-Leaffel van egy árban, az pedig meg már a lélektani mérce túlsó oldalán van sajnos, újonnan méginkább. Nagyon bilibe lóg a kezem.
    Vagy marad a PHEV Merci egy darabig, vagy ha mégis sikerülne kiváltani egy villanyossal, akkor ilyen árban a 40 kWh-s Leaf tűnik az egyedüli jó és megfizethetőbb opciónak (a 62 kWh már szintén Kona árkategória, pedig hatótávban az jelentené a legkevesebb kompromisszumot).

    #722 axioma:
    Itt 1400 km-t tettek meg rex-szel együtt, átlag 110-120-as tempóval, elég meggyőző. Maga a videó stílusa az most mindegy... [link]

  • axioma

    veterán

    válasz Ck. #724 üzenetére

    Ja bocs, en arrol beszeltem hogy full elfogyott aram utan csak 80-90 km/h van. Azert az atlag az csak palyan ennyi, ha a teljes utazast nezed sokkal szarabb; raadasul ezzel a koztes lassulasokkal eri el azt, hogy idonkent az akku a kis sebesseg + rex miatt vissza is tolt, itt a ket sebesseg kozti elteres. Mondjuk egyszerubb lenne egy 20-as kannat vinni, 2x megallhat benzinkut nelkul tolteni... de ezzel a toltogetesi stilussal siman nem ertem minek vitt akar 5 literest.
    Arrol mar nem is beszelve hogy a video cime nem kicsit felrevezeto, mert benzineskent hasznalta. Raadasul mar nincs rex mint opcio, sajnos kinyirtak jogilag, csak hasznaltban.

    [ Szerkesztve ]

  • focvis

    veterán

    Eladom a V60 PHEV-et, veszek (vettem) rendes autót.
    Viszont városban jó volt elektromosan közlekedni, gondolkozom, hogy veszek mellé egy városi villanyost.

    30 km valós téli / klímás hatótávval beérem. Mi éri meg legjobban?
    Trió?
    Leaf?
    Smart?

    2-3-4 milliót szánok rá, a 4 az a nagyon max, azért nagyon jónak kell lennie. Köszönöm az ötleteket!

  • cousin333

    addikt

    válasz axioma #725 üzenetére

    "Ja bocs, en arrol beszeltem hogy full elfogyott aram utan csak 80-90 km/h van."

    És? Nincs olyan, hogy mész 200 km-t aztán rájössz, hogy igazából még 1000-et kellene... :U Itt külföldi útról volt szó, úgy kell csinálni, ahogy ők tették: teletölteni, teletankolni, és amint lehetséges (75% alatt) bekapcsolni a REX-et, és járatni, amíg van üzemanyag, majd kimenni tankolni. Ha nagy a tempó, akkor a REX motor nem bírja, és fogyni fog a töltöttség. Feljebb nem nagyon megy, mert akkor a REX lekapcsolna. Nem töltésre van, hanem szinten tartásra. Nem tudom, megnézted-e a videót, de 1400 km-t mentek csak tankolásokkal, 75%-nál kapcsoltak REX-et, és a végén még maradt nekik 35%, pedig ez a kis akksis (60Ah-s) verzió volt! Szerintem ez bőven vállalható, ha nem derogál 1xx kilométerenként utántölteni, ami kényelmetlen, de tényleg kb. 5 perc. A töltés mindenképpen több időt venne igénybe.

    ui: az áram nem tud "full elfogyni", mert 7%-nál mindenképpen bekapcsol a REX...

    [ Szerkesztve ]

    "We spared no expense"

  • axioma

    veterán

    válasz cousin333 #728 üzenetére

    Vegigneztem. Irtam hosszu valaszt de inkabb toroltem, ha veszel majd latod, ha nem akkor mind1.

  • cousin333

    addikt

    válasz biker #720 üzenetére

    Nana, elöl van az 155-ös is, hátul meg 175... :) Az i3s meg 175/195. Mindez minimum 19"-on. Szóval keskenynek keskeny, de az arányok ráerősítenek.

    [ Szerkesztve ]

    "We spared no expense"

  • cousin333

    addikt

    válasz axioma #729 üzenetére

    Kár, komolyan kíváncsi lettem volna az észrevételeidre.

    "We spared no expense"

  • axioma

    veterán

    válasz cousin333 #731 üzenetére

    A lenyege, hogy mentek annyit lassan (Nurnbergi dugot kulon ki is emelte), hogy akkor hasznalt plusz benzint [0-1 kapcsolasu a rex ugye, logikusan] az akku tovabb toltesere, illetve a 17kWh/100km szerintem ugyanezen elv alapjan csak a tisztan akkubol ment elso szakaszra vonatkozoan jobban hiheto, a benzines rasegites meg a benzines fogyasztasban van (lehet) egy masik menupontban - ezt az ampera is hulye modon jelzi ki, de ott legalabb egy abrara hozhato. Jo, ez nem a konnektorbol me'rt hanem az auto altal (mondhatnam azt ir ki amit akar), de akkor is kevesnek tunik, inkabb az elso 25% atlaga amiben volt me'g nem palyas szakasz, az valoszinubb, meg egyszer mondott me'g 2 km kutkeresest.
    Szerintem emiatt csusztatas a 110-120km/h, korrektebb lett volna ha azt mondja, hogy osszesen hany orat volt bekapcsolva az auto, ami az elso 75% elerese utan folyamatosan dolgozo benzinmotort jelent, es idofuggo nem km-fuggo a betermelt energia - tehat abbol lehet elvi egyenletes utazosebesseget szamolni. Feltehetoen ezert nem akart arambol menni semennyit, mert akkor mar nem jott volna ossze hogy a hosszu magas sebessegu etapokat kis vitorlazassal visszahozza. Meg ezert volt muszaj hogy sose kannabol toltson hanem benzinkuton.
    Egyebkent me'g azt is elhiszem, hogy nem direkt csinalta "csalosra", csak egyszeruen igy jott ki. Ha nem jott volna ki akkor felrakja az ellenkezo elojellel a yt-ra:)
    Irtam me'g valamiket de ez az ami bokte a csorom. Ha van i3 rex tulaj akkor cafolhat, ha valami nem igy mukodik.
    [Ja az egesz gondolatmenet onnan indult, hogy suzuki ezressel sokkal kisebb legellenallassal nem nagyon mesz lejto nelkul 130 felett, az 39kW motor, a rex 25kW, persze kerdes hogy mit hol mernek de eleg jelentos kulonbseg hogy egybol gyanakodjak arra, hogy a rex onmagaban tartotta a 110-120-at mint ahogy sugallni probalja. Tehat igaz lehet a sebesseg meg az 1400km, de nem igaz hogy atlagsebessegkent is megoldhato. Ad absurdum fel orat allo de jaro rex-u autoban elfogyasztott McDonalds menu mar sokat segit elkenni a dolgokat. Ettol persze lehet megoldas az 1400-ra, de lenyegesen tobb ora alatt - csak akkor miert nem ezt mondja. Plusz, a 25kW rex-szel nem menet kozben toltes mar nem gyorsabb, mint egy jobb toltoallomason toltes, a rex egyetlen idonyeroje az tenyleg a lassabb de halados szakaszok amin igy is, ugy is idot vesztesz.]

    [ Szerkesztve ]

  • cousin333

    addikt

    válasz axioma #732 üzenetére

    Köszönöm, hogy újra(?) begépelted a kedvemért. :R

    Ahhoz képes, hogy a srác mennyire benzinvérű, szerintem teljesen korrekt a villanyautós videója (ez, meg a folytatás is). Amit itt szimulált, az a legrosszabb szcenárió, bizonyára több alkalma is lett volna tölteni a kocsit, ha máskor nem, a köztes szálláson. A videó elején és végén teljesen korrektül elmondja, miért nem töltött egyszer sem az út során. És azért nem akart áramból menni, mert a normál autópályás haladáskor kevés a kismotor teljesítménye, így az út során - ahogy az látszott is - folyamatosan csökkent a töltöttség.

    A BMW a REx-et alapvetően szükségmegoldásnak szánta, gyakorlatilag egy csomagtartó alá (helyett... ;]) beépített aggregátorról beszélhetünk. Nem hajtja a kerekeket, csak tölti az akkut. A 17 kWh/100km-es fogyasztási adat tehát a teljes valós, mozgatáshoz szükséges energiamennyiség, hiszen azt teljes mértékben a villanymotor fedezte. Tipikusan 110 km/h-s autópálya tempóval, lassabb részekkel (dugó, városnézés... stb.) egyáltalán nem elképzelhetetlen. Az átlagsebességük mindenesetre 90 km/h volt, illetve valószínűleg több, mert a vágóképek miatt álló helyzetben is sokszor be volt kapcsolva a kocsi, és akkor már számolja a menetidőt.

    A benzinfogyasztást sehol sem látod, a barna csík mutatja a tank állapotát és a tippelt hatótávot, csak a "titkos" (szerviz) menüben tudod numerikusan is megnézni az aktuális üzemanyagszintet (literben), fogyasztási érték ott sincs.

    A REx csak a töltés szinten tartására van, a töltöttségjelző (kék csík) feletti kis fehér nyíl mutatja, hogy hány százaléknál kapcsolta be a kismotort. Ezt megerősítve nincs is olyan kép a videóban, ahol ez látványosan alacsonyabban lenne, mint az aktuális töltöttség. Ami nem is csoda, hiszen ennél a tempónál a REx nem biztos, hogy képes lépést tartani a pillanatnyi fogyasztással, de ha mégis (pl. lassabb tempó miatt), akkor sem fogja a jelzés fölé tölteni. Ilyen legfeljebb akkor fordulhat elő, ha egy hosszabb lejtőn még pluszban visszatermel valamicskét.

    Két fontos észrevétel a feltételezéseidhez: a REx motor nem binárisan működik, vannak különböző teljesítmény fokozatai. Kettő: álló helyzetben nem megy a motor (piros lámpánál sem!), szóval nincs olyan, hogy az autó a parkolóban pöfögve töltődik, miközben ők a McDonald's-ban tömik a fejüket.

    "We spared no expense"

  • Ck.

    addikt

    válasz cousin333 #733 üzenetére

    Engem rendkívül meggyőzött a videó, szerintem tökéletes megoldás lenne az én Anglia-Magyarország utam évenkénti egyszeri lebonyolítására...Az év maradék 360 napján pedig a sima villany üzem elegendő volna minden másra, de ha mégis kellene egy extra hatótáv, akkor ott van a B opcióként a rex, mint vésztartalék.

  • axioma

    veterán

    válasz cousin333 #733 üzenetére

    Koszi az infokat. Fura, en a 17-et nagyon keveslem 110-120-hoz, bar konnektornal es hidegebb idoben, de varosit menve ion tud ennyit. A muszerfalon csak az ampera mutat fogyasztast, ott se jellemzo a 6km/100km-nal jobb, igaz hosszabb [varosi de foutvonalas azaz 70-et is tartalmazo] szakaszokon lesz kicsit jobb, de max 7. Onnantol viszont negyzetes ugye a legellenallas...
    Allva toltest csak tippeltem, nem lenne teljesen logikatlan. Az altalam ismert tulaj emlekeim szerint binarist mondott [auto-manias, szoval o biztos jot, meg logikus is h erre a celra minek tobb munkapont, de akkor inkabb en emlekszem rosszul]. Attol me'g a 'vonalig' visszatoltes az a rex-vonal, a 75%, szoval az tuti nem korlatozta lassabb haladasnal a ratermelest. Azert tobbszaz km a villanyhatotav, sztem ha a nurnbergi dugoban kikapcsolja mert km-re boven eleg a villany es hat udvarias a fustolessel, akkor a masodik nap mar lett volna teljesitmeny-visszafogas.

    Amugy a masik amiert nem tetszik, h az ilyenek [zold rendszamos benzinnel haladva kizarolag] miatt szuntettek meg a rex opciot, kiesett volna miatta a villanyauto kategoriabol. Sokkal jobban nezett volna ki ugyanez - hoznak onnan kocsit me'g, kiprobalhato - minel tobb arambol. Nem latszik h melyik dragabb vagy [valos idore] lassabb.

  • cousin333

    addikt

    válasz Ck. #734 üzenetére

    Szerintem is nagyon jó megoldás. Persze ez sem tökéletes: a benzinmotor extra hibalehetőséget jelent. A plusz súly miatt olyan, mintha folyamatosan egy felnőtt férfit szállítanál a csomagtartódban. A kocsi lomhább és csökken a tisztán elektromos hatótávja (ráadásul 7% alatt automatikusan bekapcsol a Rex). Jogilag hibridnek számít, így a biztosítás is drágább.

    "We spared no expense"

  • cousin333

    addikt

    válasz axioma #735 üzenetére

    A tempójuk 110-120 volt, de nyilván nem végig. A végén 90 km-es átlagtempó jött ki nekik.
    Nyilván sok függ a vezetési stílustól, meg a körülményektől, de országúton, forgalomtól függően 70-100-as tempóval haladva (lakott területen persze 50) egy 12-13-as fogyasztást lehet hozni Comfort módban is (klíma/fűtés nélkül). A villanyautósok tesztjén is mérték a fogyasztást. Ők is mentek vegyes felhasználással, nem kevés autóút-autópályával, nekik 16,1 kWh/100 lett a vége. Az i3 elég hatékony, részben a keskeny gumik miatt, 100-110 km/h-ig elég versenyképes fogyasztást produkál. Az általam olvasottak alapján talán csak az Ioniq, ami egyértelműen jobb. Nagyobb tempónál már megjön az étvágya, de az sem vészes.

    A Rex amúgy biztos, hogy nem binárisan működik, a hangján is hallatszik (ami egyébként nem egy "sorhatos"). Van, mikor alapon duruzsol, de ha kell az kraft, akkor jobban erőlködik.

    A "vonalig visszatöltés" nem 75%, hanem annyi, ahol éppen bekapcsoltad a kismotort! Ha leállítod a kocsit, akkor újra be kell kapcsolnod, ami lehet, hogy már csak 60%-nál lesz, vagy éppen még lejjebb, és akkor nem fogja neked 75%-re visszatölteni (hacsak nem a Mount Everestről gurulsz lefelé megállás nélkül). A 75% csak egy limit, ami felett nem is tudod bekapcsolni. Legalábbis nálunk: az USA-ban jogi okokból nincs meg ez az opció, ott csak a villany szinte teljes lemerülésekor kapcsolódik be magától. Ezért is szokták ott ezt a korlátozást "kikódolni".

    Nem tudom, mi a valós oka a Rex megszüntetésének. Az látszik az eladási statisztikákból, hogy a 60Ah-s verziónál kb. fele-fele volt az eloszlás a sima és a Rex között, a 94Ah-nál már elhúzott a tisztán elektromos. A 120 Ah-nál nyilván még durvább lett volna az arány, azt gondolták, a 40 kWh már önmagában is elég, gondolom nem akarták Rex-el rontani a flottaátlagot. Az USA-ban mindenesetre még van 120Ah + REx.

    Azért is csak 9 literes a benzintankja, mert így a villanyos hatótáv nem kisebb, mint a benzines. Pont azért hogy jogilag villanyautónak (vagy hatótáv-növelt villanyautónak számítson). Az USA-ban az EPA ciklus miatt kisebb az elismert elméleti hatótáv, ezért ott szoftveresen korlátozva van a benzintank, kb. 7 literre, hogy ez az egyenlőség továbbra is fennálljon. Persze ezt is ki lehet kódolni... Mivel a beépített akksi kapacitása azóta nőtt, a tank mérete viszont változatlan, ezért a villany hatótáv már egyértelműen meghaladja a benzinesét, így nincs többé ilyen probléma sem.

    A videóban a teszt lényege pedig továbbra is az volt, hogy egy töltéssel, és csak tankolással mennyit lehet elmenni. Emiatt szándékosan nem töltötték akkor sem, ha tudták volna, és akkor sem mentek akkuról, ha belefért volna (pl. a végén Budapesten), mert látni akarták, mennyi töltöttség marad az út végén.

    Szerintem elég nyilvánvaló, hogy így, benzint tankolgatva gyorsabb volt az út. A villany hatótáv kb. megegyezik a benzinessel, tehát ugyanolyan sűrűn kell tölteni. Sőt, villámtöltőt nem használunk 100%-ig, ennél a kocsinál még 90%-ig sem, szóval inkább többször kell tölteni. A tankolás kb. 5 perc, a töltés kb. 25, szóval etaponként 20 perc a különbség, összesen szvsz 4-5 óra difi adódik.

    Ami a költségeket illeti: áramból (17,3*14,21=) 246 kWh-t fogyasztottak. Ennek a költsége áll szemben az általa írt kb. 90 liter benzinnel. Az mondjuk jól látszott, hogy a benzin ára erősen változott az út során, nyilván a villannyal ugyanez lett volna a helyzet.

    "Allva toltest csak tippeltem, nem lenne teljesen logikatlan."

    De, az lenne. Ez tisztán egy villanyautó, amibe amúgy vásárolható egy aggregátor, hogy a hatótáv-parások lelke is megnyugodjon (első verzió: nettó 18 kWh), illetve kicsit messzebb is lehessen vele menni, ha muszáj.

    [ Szerkesztve ]

    "We spared no expense"

  • cousin333

    addikt

    válasz Ck. #734 üzenetére

    Eszembe jutott, hogy még egy baj van vele: ha van Rex, nincs hőszivattyú...

    "We spared no expense"

  • Ck.

    addikt

    válasz cousin333 #738 üzenetére

    Mármint bekapcsolt rex mellett nem üzemel vagy egyáltalán nincs? Utóbbi elég fájó pont lenne, az elektromos hatótávot a hidegebb időkben erősen megrövidítené. :(

  • Ck.

    addikt

    válasz Ck. #739 üzenetére

    Közben már meg is találtam a kérdésre a választ,a rex verziókba egyáltalán nincs beépítve a hőpumpa. Hát akkor ez is kiesett. Vagy marad a C350e ha egyszer meg tudják javítani, vagy helyette kötök egy kisebb kompromisszumot egy 40 kWh Leaffel ; illetve olcsóbban a 28 kWh Ioniq és 30 kWh Kia Soul lenne még elérhető árban, de azokat is nagyon sűrűn kellene ez az 1800 km-es út során villámtölteni. Még ha éjszakára félúton Németországba megállunk és reggelig lassan töltjük, akkor is 2x 900 km elég sok villámtöltés lenne, aztán ugyanez vissza irányba. Nem tudom mennyire tetszene bármilyen akkumulátornak, temperálás ide vagy oda. Tény, hogy évi egy alkalommal történne csak ilyen. Vagy eladom a fél vesém meg a szomszéd mindkettőjét és beülünk egy 62 kWh Leaf e+ba vagy egy Konába, ami jelentősen nagyobb hatótávot és kevesebb töltést jelentene.

  • axioma

    veterán

    válasz cousin333 #737 üzenetére

    A rex egy bmw motorkerekpar motorja, ez is remlik, tehat innen nezve logikus h tobb fokozatu [a felhasznalast nezve viszont egyaltalan nem: sokkal jobb egy fix es idealis hatasfoku konstrukcio, mint egy itt-ott a plusz funkcio miatt a legtobbet hasznalt modban kompromisszumos csak gondolom az nem volt keszen instantice]. Mondjuk ma a toltohalozat ma'r eleg suru, csak a hozzaferhetosege szar attol, hogy csak itthon minimum 4 szolgaltato van akinel ugyfel kene legyel, ha az a'r nem is szamit.

    Elektromos vs. hibrid: siman bekorlatoznam h nem mehet tobbet benzinnel mint az elmult 24 oraban tisztan elektromosan... ekkor tenyleg csak hatotav-para-mentesito. Ugy tetszene, es nem is akarnam kiuttetni [vagy forditva, addig jogosult amig ez teljesul]. A benzintank nem tul nagy korlat, ott a video mint bizonyitek [v a 20 literes benzinkannak].

    Amperaval miota nalunk van, 1.7l per 100km a benzinatlag, amiben jelentos tetel egy Berlin oda-vissza [2000km]. Teljes eletre 2.7 volt talan masfel eve vasarlaskor, Berlin utan 2.9, most 2.4.

    A tobbit is kosz.

  • axioma

    veterán

    Toltes tema.
    Tegnap valamiert nem akart normalisan tolteni az ion. A konfig: 3x25 amper a hazban, autotoltesre leagazas, de most nem a kinti falirol van szo, hanem a konnektorosrol. Ket kulon fazison 2 konnektor, az egyik wifi-s blitzwolf, ejfel utan 5 perccel felkapcsol, delben le, hasznalat kozben latni az aktualis adatokat (fesz, aram, telj, napi szumma fogy).
    Tegnap bedugtam, ejfel korul raneztem hogy az oraallitast figyelembe veszi-e. De utana is csak 300mA aramerosseg. Garazsba le, kihuz-bedug (a serult ampera miatt helycsere volt, a kocsi folott ment a toltokabel hogy odaerjen, feltem esetleg fesziti felfele). A bedugas utan partiz masodpercig ment a 9A feletti arammal, utana megint vissza 0.3-ra. A tolto is meg az auto is azt allitja, hogy "charging". (Akku kevesebb mint 20%-on, 12 km maradt benne.) Direkt erre vett (16A-es) hosszabbitot beraktam hogy normalba alljon a toltofej, ugyanaz.
    A masik auto masik fazison logo dugaljaba atrakva (egymas mellett van) eloszor ugyanugy 0.3A-t mutatott. Vegul csinaltam egy hosszabb szunetet, amikor a tolto is kioltotta a led-eket, es utana mar a masodik konnektorrol jo volt. Azota nem mentunk vele, majd holnap... volt mar hasonlo valahol, kezdjek aggodni? Lehet a haztartasi tolto hibaja? [Mondjuk ott a fali, megoldhato, de me'gis...] Tobb mint egy eve eddig jol ment ez a konfig, es a legrosszabb, hogy (hacsak nem az okozza) a meros konnektor nelkul nem is derult volna ki, hogy nem jo a toltes, mashol nincs kijelzo.

  • axioma

    veterán

    válasz axioma #742 üzenetére

    Ma meg betoltott 3.21kWh-t gond nelkul. Azert idegesit me'g...

  • n.e.o.one

    csendes tag

    Sziasztok!
    Nemrég vettem használtan egy 1500W-os robogót, (Velox moped a gyári megnevezése) 48V-os a rendszere, és 8db 22Ah-ás aksik vannak benne.
    Két kérdésem lenne:

    A 48V-os rendszereket meddig "szabadna" a töltőnek töltenie? Akitől vettem azt mondta, hogy ne hagyjam rajta a töltőt, mert hibás és túltölti. 52V helyett (ami szerinte az ideális) 55V környékére. Lemértem, és tényleg kb 55-ig tölti, ezért most időzítővel szoktam feltenni. Tényleg nem szabadna ennyire feltöltenie?

    Ha eljön az akkumulátor csere ideje, a 8db 22Ah-ás aksi helyett lehetne bele tenni 4 db 40Ah-sat (vagy nagyobbat)? Persze ha van hely, mert anyagilag sokkal kedvezőbb lenne a 4db nagyobb aksi. A teljesítményét, élettartamot, menet tulajdonságot stb szerintetek mennyire befolyásolná a váltás?

  • cousin333

    addikt

    válasz axioma #741 üzenetére

    A REx alapvetően arra készült, hogy tartsa a töltést. Ez elég macerás volna, ha mindig maximumon pörög... Azzal egyetértek, hogy nem ez a legoptimálisabb megoldás, de mint írtam, ez kiegészítésnek van, főleg a korai, 60Ah verziók hatótávja miatt. A legtöbb embernek általában az is elegendő, de azért egy tizenmilliós prémium autó vásárlása már megfontolandó, ha csak ennyi a hatótáv. De ha ez nem gond, akkor ott a tisztán elektromos verzió.

    A REx alapvetően egy biztonsági tartalék, ha sokat akarsz (benzinnel) menni, jobban jársz egy "igazi" hibriddel. Az általad korlátozás felesleges szívatás lenne, pont a videóhoz hasonló esetekben. Ahol szándékosan, a teszt kedvéért tankolgatták, és nem jókedvükben. Jelezvén, hogy megoldható. Ha meg már hazaértek, akkor elég a városban, agglomerációban szűk 4000 km-t menniük minden ilyen extrém holland út után, hogy jobb fogyasztásuk legyen, mint nektek az Amperával. Szóval nem értem, hogy miért böki ennyire a csőrödet a REx. :U

    [ Szerkesztve ]

    "We spared no expense"

  • cousin333

    addikt

    válasz Ck. #740 üzenetére

    Valóban, a hőszivattyú a kismotor helyére kerül, szóval vagy-vagy. De mégis mennyi elektromos hatótávot szeretnél a hétköznapokban? Fagypont fölött olyan 30% veszteséggel számolhatsz a REx esetén. De ha otthon tudsz tölteni és indulásra betemperálod, akkor a fenntartáshoz már nem kell annyi energia. Szóval én a helyedben bosszankodnék, de emiatt nem zárnám ki élből az i3-at, főleg a 94Ah-t. Akárhogy is, 1800 km minden villanyautóval szívás. Igazából benzinessel is...

    "We spared no expense"

  • axioma

    veterán

    válasz cousin333 #745 üzenetére

    En szeretne'm a rex-et, de a videobeli hasznalatot nem. A kovetkezo toltoig menjen, teves szamolas eseten, ez a velemenyem.
    Ha a hibridektol elveszik az ingyen parkolast [nyilvan azert, mert feltetelezik h a benzint hasznalja, es szennyez], akkor az amperatol elveszik? Az i3-tol? Es az i3 rex-tol? Na ezert nem jo ha sokat tud a rex, es ezzel felrevezeto cimmel tobbszaz km-es csak benzinbol utakat reklamoznak is.
    De nyilvan szigoruan szvsz.

  • biker

    nagyúr

    Elektromos autó töltő berendezések | Mesterséges növényvilágítás | Mai ajánlatunk: www.gerisoft.hu | www.e-autotoltokabel.hu | www.agrar-vilagitas.hu |

  • Ck.

    addikt

    válasz biker #748 üzenetére

    Nagyon szépek, gratula. :R Ez és a 62 kWh Leaf e+ az álomautó.

    cousin333:
    Igazából ez a YouTubeos villanypápáknak köszönhető. Még aktív BMW-s, dízeles koromból az agyamba vésték sok-sok
    évvel ezelőtt, hogy inkább gyalog, mint fűtőszálas elektromos autóval. Ez már az évek alatt annyira beleivódott a fejembe, hogy nehéz rábeszélni magamat arra, hogy nem égő, ha nincs hőpumpa.

    [ Szerkesztve ]

  • biker

    nagyúr

    válasz Ck. #749 üzenetére

    Köszi, a pirus az 64-es a szürke az új city star féle 39kW modell

    Elektromos autó töltő berendezések | Mesterséges növényvilágítás | Mai ajánlatunk: www.gerisoft.hu | www.e-autotoltokabel.hu | www.agrar-vilagitas.hu |

Új hozzászólás Aktív témák