Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • #00137984

    törölt tag

    Házimozi térhangzás létrehozásához és képi megjelenitéséhez alkalmas eszközökről és ezek kezeléséhez, egyszerűbb hibaelháritásokhoz nyújthat támpontokat ez a topik. Belépőszintű rendszerekhez, netalán első házimozi készülékek beszerzéséhez és továbbfejlesztéséhez kaphatsz tanácsokat. Belépőszintű készülékeken való zenehallgatás és filmnézésen átlépve, magasabb minőségű készülékekhez ajánlott topikok: [link] Házimozi [link] Hi-Fi

    Házimoziról. Lejátszó: pl. Blu-ray vagy DVD-játszó asztali vagy PC forrásból, médialejátszók, hálozati lejátszók, stb.
    Képmegjelenítő: vetítő és vászon, monitor.
    Hangleképző alkotóelemek: Házimozi erősítő, dekóder beépítve az erősitőbe vagy külső dekóder, hangfalak és ezen komponensek kábelezése. Soundbar és egyéb 2.1 hangrendszer is tartozhat ebbe a csoportba, ha tartalmaz valamilyen hangprocesszort. PC-n multimédia lejátszó hangkártyáról és HTPC is alkalmas erősitőn keresztül többcsatornás hangot előállitani. Hangkártyákkal külön topik is foglalkozik [link]

    Az erősítők felépítése.

    Az erősítők felépítése lehet: félvezetős, elektroncsöves és hibrid. Házimozihoz kevés kivétellel a félvezetősöket használják a gyártók. Működési elv szerint lehetnek:
    - ”A” osztályú, amikor a kimeneti áramkör állandóan félig nyitásban van, ezt legtöbbször az audiofil kategóriában használják, hangminősége a legjobb, de nagyon rossz a hatásfoka (legfeljebb 50 %, de általában jó, ha 25 %).
    - ”B” osztályú, amiben nem folyik nyugalmi áram, csak ha kimeneti jel megfelelő polaritásban van, hangminősége nem a legjobb, nagy keresztmodulációs torzítást okoz a működési elv, hatásfoka jó (80 % feletti).
    - ”AB”osztályú, amikor csak nagyon kis nyugalmi áram folyik, ezzel azt érik el, hogy kis hangerőnél (ahol a B osztályból adódóan nagy lenne a keresztmodulációs torzítás), „A’ osztályúként működik, nagyobb hangerőnél viszont „B” osztályba lép át (itt már nem számít jelentősen a „B” osztályú erősítők torzítása). Így működik a legtöbb házimozi erősítő. Hatásfokuk közepes (78 % körüli).
    - "D" osztályú, itt digitálisan, impulzusszélesség-modulációval oldják meg az erősítést, ezt jelenleg a Panasonic, Pioneer és egyes Sony erősítők használják (valamint sok, professzionális erősítőben, és mélynyomókban is találkozhatunk vele). A lehető legjobb hatékonyságú erősítők (95 % körüli is lehet). Hátrányuk: rossz kivitelezés és felépítés esetén a hangminőség nem a legjobb.
    - További osztályokat ma már nem használják házimozi alkalmazásban (Pl. AA, H, E, C, G és F).

    Rendszerek csoportosítása:

    Kompakt rendszer: amikor az erősítő a hangdobozokkal egybecsomagolva, nem ritkán lejátszót is tartalmazva mindent egyben vehet meg a vásárló.
    - Előnyei: Könnyebb üzembehelyezés és az alacsony ár. Külön kábelezés az egybeépített részegységek miatt nem szükséges.
    - Hátrányai: hangminőségük általában elmarad a többrészes házimozi rendszerekétől, nehezen vagy egyáltalán nem bővíthetőek. Az ebben a kategóriában általánosan alkalmazott szatellit hangszórók találhatók bennük, amelyek leginkább a felső hangtartományok leadására képesek. A dizájnra nagyobb hangsúlyt fektetnek, mint a hangminőségre, ezért nem a valós tartalmat, tudást fizeted ki.
    Házimozi (AV) erősítő: melyhez a hangfalakat külön kell megvenni. Ezek megvásárlása és használata a legelterjedtebb. Azért nevezik AV erősítőnek, mivel nem csak audio, hanem videó részt is tartalmaznak.
    Külön processzor/előerősítő és végerősítő: a legmagasabb ár és minőségi kategóriát képviselik, hangjuk audiofileknek is megfelelő, teljesítményük és tudásuk az AV erősitőket meghaladja.

    Erősítőről amit tudni érdemes!

    Létezik sztereó és házimozi kivitel. A sztereó zenehallgatási célokra, házimozi inkább filmek élvezetére szolgál. Hangminőségükre általában a 2:5 szabály érvényes, amely szerint a 80 ezres sztereó erősítő szól olyan szinten, mint a 200 ezres házimozi erősítő.
    A házimozi erősítők ára kb. 40 ezer Ft-tól indul, határ a csillagos ég.
    A legtöbb AV erősítőt gyártó cég több termékággal foglalkozik, de itt is különválaszthatók a prémium kategóriás és a tömeggyártásra szakosodott, valamint a high-end cégek.
    Kommersz gyártók pl. a Denon, Harman/Kardon, Marantz, Onkyo, Pioneer, Sony, Yamaha, stb. amelyek folyamatosan fejlesztenek, évente dobnak piacra újabb modelleket, hangminőségük alapvetően jó vagy kiváló. Ezeket érdemes első körben nézegetni.
    Prémium gyártónak nevezhető az Anthem, Arcam, Cambridge Audio, NAD, Primare, Rotel, stb. Megemlítünk néhányat a high-end kategória képviselőiből is, szintén a teljesség igénye nélkül: Audionet, Classé, Lexicon, Parasound, Krell.
    Ne riadjunk a használt termékek vásárlásától, különösen akkor, ha anyagi kereteink korlátozottak!

    Egy márkán belül létezik több különböző modell is, de amit mindegyik erősítő tud: analóg és digitális audio jelek fogadása, szétosztása 5 vagy több hangfalra, alap hangnormák dekódolása, saját kijelzőre és/vagy OSD tehát a TV képernyőre történő információ kiírás.

    A házimozi erősítőket több kategóriára oszthatjuk:
    - Belépő kategória: általában 40-100 ezer Ft-os vételár között, amely az előbb felsorolt tulajdonságokon felül kevés plusz szolgáltatást ad, hangminőségük általában közepesnél rosszabb.
    - Középkategória: áruk kb. 100-tól 200 ezerig terjed, itt már több csatlakozó, több és jobb minőségű szolgáltatás, beállítási lehetőségek (pl. automatikus kalibráció saját mikrofonnal) és nagyobb kimenő teljesítmény jellemzi.
    - Felső-közép kategória: kb. 200-300 ezerig itt már sokoldalú beállítási lehetőséggel találkozhatunk, széles a szolgáltatás kínálat, pl. internet elérés és frissítés lehetősége, jobb hangminőség jellemzi őket.
    - Csúcskategória: a lehető legtöbb szolgáltatást tartalmazzák, amit az adott évben bele lehet építeni, és általában a legjobb minőségben kerülnek bele ezek a szolgáltatások. Minőségi, akár audiofil alkatrészeket tartalmaznak, így nagyon jó hangminőség és pontos hangleképzés jellemzi őket.

    Erősítők teljesítménye: a belépő készülékek kisebb szobába, nagyobbak nagyobb szobába, terekbe elegendő teljesítménnyel rendelkeznek, és hogy ezt leadják-e nagyban függ a rájuk illesztett hangdobozok tulajdonságaitól, úgymint méret, érzékenység, elhelyezkedés. Mindenesetre ne a rájuk „akasztott” százakárhány W/csatornát vegyük alapul. Ez csak egyetlen meghajtott hangfal esetén lenne érvényes, és ez a gyakorlatban a legritkább esetben fordul elő. Jusson eszünkbe hogy 30 W/csatorna leadott teljesítmény már bőven elég sztereó hallgatásnál is. És ezt szinte mindegyik erősítő tudja a legolcsóbbak kivételével. Azok inkább egészen apró szobákba valók.

    Audio formátumok:

    - Dolby Atmos: Egy olyan hangformátum és kódolási rendszer, ami egyszerre teszi elérhetővé a magassági információk megjelenését és a hagyományos és házimozik pontosabb térleképezését. Dolby Atmos technológia veszteségmentes tömörítést használ, elméleti határa 128 különálló hangsáv és 64 hangszóró. Visszafelé kompatibilis így elegendő az erősítőnek tudnia, de már önálló kódolásként is létezik. Házimoziban az Atmos legfontosabb újdonsága a 2 vagy 4 db plafonhangszóró, más néven magassági csatorna, ezek helyettesíthetők megfelelő szögben felfelé sugárzó hangszórókkal.. Dolby Atmos másik újdonsága a saját önbemérő rendszer, mely nem csatornákhoz (például bal hátsó) kötik a hangokat, hanem a hangokhoz társítanak elhelyezkedési információt. Így az erősítőnk a szobánkban elhelyezett hangszórók tényleges pozíciójához igazíthatja a hangzást. Otthoni használatra 5.1.2, 5.1.4, 7.1.2, 7.1.4, 9.1.2 lett bevezetve A .2 vagy .4 az adott számú magasági csatornát használja, jelölésük erősitőn hangfalkimenetként: LSR, RSR, LTS, RTS
    - Dolby Stereo (Dolby Surround): sztereó jelbe ágyazott, passzív mátrix-szal dekódolható 4 csatornás hang. Nincs centersugárzó a rendszerben, a két háttércsatorna jele azonos, tehát monó.
    - Dolby Pro Logic: A Dolby Surround kiegészítése, mely aktív mátrixos, és már dekódolható a centersugárzó jele is. Gyakran a sztereó jelből a mélyeket összegezve és leválasztva egy szubbasszus (mély) csatorna is társult mellé.
    - Dolby Pro Logic II-IIx: bármilyen sztereó jelből 5.1 vagy 6.1 csatornát képes dekódolni.
    A Pro Logic IIx-nél a hátsó surround csatornák - a Pro Logic II és a Dolby Digital 5.1-hez hasonlóan - a teljes 20 Hz-20 kHz tartományt biztosítják. Itt is a Pro Logic II mélycsatorna kalibrációs rendszerét alkalmazzák, így szükség esetén a háttérsugárzók alacsonyabb frekvenciái is átirányíthatók a mélysugárzóra.
    Az új rendszer hangsúlyosabb térhatást, jobb mélységérzetet, a fejlettebb irányhatást és nagyobb kiterjedésű hallgatási területet biztosít.
    - Dolby Digital (AC-3): ez az első Dolby formátum, ami teljesen digitális. A tömörítés veszteséges, viszont 5 teljes sávú hangcsatornát tartalmaz (2 front, 1 center, 2 surround), valamint egy limitált sávszélességű mélyhang-csatorna (LFE) is helyet kapott benne.
    - Dolby Digital EX: 6.1 hangcsatornát tartalmaz. Visszafelé kompatibilis a Dolby Digitallal. Ezt George Lucas találta ki és egyik hangmérnöke Thomas Homlinson alkotta meg, a Dolbyval közösen. A Dolby Digitallal szemben itt egy vagy két plusz háttérhang csatorna jelenti a többletinformációt, amit a Dolby Pro-Logichoz hasonlóan a két surround csatornából, mátrixolással kevernek ki. A Csillagok Háborúja I. epizódja volt az első film, ami ezt a technikát alkalmazta (1999).
    - Dolby Digital Plus (E-AC-3): A Dolby Digital hangtömörítési hibáit csökkentették ezzel a megoldással. A korábbi max. 640 kBit/s (HD esetén, DVD-nél max. 448 kBit/s) helyett itt akár 6144 kBit/s is lehetett a sávszél és akár 13.1 csatornát is tud kezelni. Visszamenőleg nem kompatibilis a Dolby Digitallal, viszont legtöbbször képes DTS/Dolby Digital transzkódolásra a Dolby Digital Plus dekóder.
    - Dolby TrueHD: a HD rendszerek egyik alapvető formátuma, veszteségmentesen tömörített. Akár 18 Mbit/s adatátvitelre és 14 csatorna továbbítására is alkalmas 24 bit/96 kHz-es felbontásban. A Blu-ray lemezeken (és HD-DVD-ken) 8 csatornára van korlátozva a Dolby TrueHD.
    - DTS: Digitális hangformátum, 4 évvel a Dolby Digital után jelent meg, először Steven Spielberg használta a Jurassic Park c. filmnél. Nagy előnye a Dolby Digitallal szemben, hogy bár ez is 5.1 csatornás és veszteséges tömörítés (természetesen más eljárást használ, mint a Dolby), de sokkal nagyobb sávszélességgel dolgozik (1509,75 kBit/s), bár sokszor a csökkentett sávszélességű verzióját használják (754,5 kBit/s).
    - DTS-ES (DTS Extended Surrond): kétfajta verziója van: a DTS-ES Matrix hasonlóan a Dolby Digital EX-hez, 5.1 csatornán tárolja az adatokat, majd egy mátrix-szal dekódolja a plusz háttércsatornákat. A másik verzió a DTS-ES Discrete 6.1 különálló csatornát tárol.
    - DTS Neo:6 újabban DTS NEO:X: hasonlóan a Dolby Pro Logic IIx-hez, sztereó jelforrást alakít át 5.1 vagy 6.1 csatornára.
    - DTS 96/24: 5.1 csatornás, 24 bit/96 kHz-es jel továbbítását teszi lehetővé ez a formátum. Lehetséges 2 csatornás 24 bit/192 kHz-es jel továbbítása is ebben a tömörítési változatban.
    - DTS-HD High Resolution Audio: Ez már a HD formátumokhoz kapcsolódó tömörítés, maximum 7.1 csatornás, 24 bit/96 kHz-es jel átvitelére képes, maximum 6 Mbit/s-es sávszélességgel. Ez még veszteséges tömörítést alkalmaz. Általában akkor használják, ha nincs elég hely a lemezen a DTS-HD MA-nak.
    - DTS-HD Master Audio: elméletileg végtelen számú csatorna kezelésére képes, gond nélkül lekonvertálható 5.1-re vagy 2.0-ra is. A BD-ken 8 csatornára van limitálva a használható sávok száma, 24,5 Mbit/s-es sávszélesség mellett (HD-DVD-nél 18 Mbit/s). Képes veszteségmentes tömörítésre is, 2 csatornán 24 bit/192 kHz mellett, vagy 8 csatornán 24 bit/96 kHz mellett. Minden esetben tartalmaz egy hagyományos DTS magot (1,5 Mbit/s) a kompatibilitási okok miatt (ha az erősítő nem tudja a DTS-MA-t, akkor ez kerül dekódolásra).

    Csatlakoztathatóság

    Két fő csoportot különböztethetünk meg: analóg és digitális jelforrást.
    -Az analóg jelforrásokat legtöbb esetben hagyományos RCA-val csatlakoztatjuk. A kimeneti oldalon audio out felirat található, Ezeket akkor célszerű használni, ha nem áll digitális forrás a rendelkezésünkre, vagy pedig a lejátszó/dekódoló oldal jobb minőséggel alakítja analóggá az adott hangot.
    De vigyázat: hagyományos („bakelit”) lemezjátszót csak Phono feliratú csatlakozóba dugjunk, mivel ezek feszültsége jóval alacsonyabb 775mV, valamint speciális RIAA korrekciót kell használn, ezért kellemetlen meglepetés érheti azt, aki nem ügyel erre.

    -Digitális csatlakozók:
    Általában ezeket kell és célszerű használni, mivel csak itt kapja meg a kódolt digitális jelet az erősítő, és innen képes dekódolni a többcsatornás mozihangokat.
    Általában 3 verzióval találkozhatunk:
    - Koaxiális: itt 75 ohmos kábelen történik az átvitel, egy RCA csatlakozón keresztül. HD audio formátum továbbítására nem alkalmas.
    - Optikai: optikai szál az átvivő közeg. Előnye, hogy semmilyen elektromos kapcsolat nincs az adó és a fogadó oldal közt, illetve teljesen érzéketlen a környezeti zavarokra. HD audio formátum továbbítására nem alkalmas. Hátránya a kétszeri átalakítás miatti hangminőség romlás.
    - HDMI: itt a hang mellett a kép is átvitelre kerülhet. Többféle szabványa létezik, jelenleg a legfrissebb az 1,4a, amely képes 3D képet és visszatérő (ARC) hangcsatornát, 4K felbontást is kezelni. Ez olyankor hasznos, ha a TV-re az erősítőn keresztül küldjük a video forrás képét, viszont külön kábelezés nélkül szeretnénk a TV hangját is hallani az erősítőn keresztül. Természetesen ehhez mindkét oldalnak 1.4 verziószámúnak kell lennie. A HDMI csatlakozás képes DRM kezelésre, valamint alkalmas a HD audio formátumok továbbítására.
    Az erősítők választásánál azonban egy dologra nagyon figyeljünk: a régebbi, főleg belépő kategóriás modellek csak HDMI passtrough-ra, jel átengedésre képesek, azaz nem veszik le a hangot a HDMI csatlakozóról.
    Videóra a HDMI-n kívül az alábbi csatlakozókat használhatjuk még:
    - Kompozit: egyetlen sárga RCA. Ez adja a legrosszabb képminőséget.
    - S-video: itt már külön van a világosság és a színjel továbbítva, jobb képminőséget ad, mint a kompozit.
    - Scart: egy 21 tűs csatlakozó, mely többféle analóg átvitelre képes. Van adatcsatorna lehetőség is, így lehetővé teszi a műsorforrás automatikus kiválasztását.
    Legjobb képminőséget ezzel a csatlakozással RGB módban érhetjük el, de támogatott a kompozit videojel és sztereó hang továbbítása is mindkét irányban teljes bekötésű csatlakozónál.
    - Komponens: ami 3 db különböző színű (kék, zöld, piros) RCA. Analóg csatlakozások közül ez adja a legjobb képminőséget.
    A hangdobozokat erre a célra gyártott vezetékkel csatlakoztatjuk az erősítőhöz. Egyszerűbb esetben egy hangfalra egy érpár jut, de alkalmazhatunk kettős kábelezést vagy kettős erősítést is (külön erősítjük a mély és magas hangokat). Ez a legfelső kategóriáknál ad hallható pluszt.
    Nagyon fontos a vezetékek polaritáshelyes bekötése! Ha nem vigyázunk, nem alakul ki a térhangzás!

    Hangdobozok és elhelyezésük:

    Mikre figyeljen tehát, aki hangdobozokat keres?

    1. Elhelyezés.
    Ez nagyon lényeges kérdés, mert vannak alapszabályok, amiket érdemes betartani a hangsugárzók elhelyezése során. 20 nm alatti szobában legritkább esetben szólhat jól egy nagyméretű álló hangfal, e-feletti szobákban pedig kisebb monitor dobozok (sokan tévesen polcsugárzónak nevezik ezeket) feltehetően már nem nyújtanak teljes értékű élményt. Különösen fontos, hogy a kisméretű hangdobozokat - monitor sugárzókat – lehetőség szerint az erre a célra készített stabil állványra helyezzük el ne a falon.
    A hangdobozok többsége nem szereti a falak közelségét, tehát azzal is számolni kell, hogy a négyzetméteren felül milyen a szoba kialakítása. Milyen távolságra tudjuk elhelyezni egymástól, az oldalsó és a hátsó falaktól a hangdobozt, mekkora távolságban fogunk ülni tőlük. Ha majdnem rá kell tolni a hátsó falra a dobozokat, akkor jobb eséllyel lehet megfelelően elhelyezni egy zártat, vagy első reflexest, mint amelyiknek hátra felé ásít a reflexnyílása. Másik fontos elhelyezési szempont a hangfalak által bezárt szőgek. A bal és jobb front hangsugárzókat szimmetrikusan, a képernyőtől jobbra-balra azonos távolságban 60°-ban kell elhelyezni., a hátsó surround hangfalak 120°-ot zárnak be. A center sugárzót mindig a kép közvetlen közelében, annak függőleges középvonalában kell elhelyezni alulra vagy szabad hely hiányában a kijelző főlé. A subwoofer elhelyezése a faltól 80-90 cm távolságra szobánként eltérő lehet, ezért kisérletezgetni kell a megfelelő hely megtalálásához. A mélyhangok poziciónálása kevésbé kritikus mint a frontok vagy surround hangfalak elhelyezése. Rengeteg példát lehet találni a subwoofer elhelyezésére.

    2. Milyen zenék hallgatásához keresel hangfalat?
    A szoba és hangfalak paramétereinek ismerete mellett a másik legfontosabb kérdés, hogy milyen zenéket szeretne hallgatni a megvásárolandó hangfalon. Sajnos a kedvező áron megvásárolhatóak közül csak nagyon kevés hangfal igazi mindenes. Vannak kifejezetten finom hangú monitor hangfalak, amik jók lehetnek jazz és akusztikus zenék meghallgatására, esetleg kisebb kamarazenekari művek megfelelő minőségű visszaadására. Ezeken a - többnyire kisméretű audiofil - hangfalakon általában elég kompromisszumosan szól az elektronikus, a rap, pop és a legtöbb rockzene. Egy méretes álló hangfal már nagyobb szabadságot ad a felhasználónak a zenei stílusok közötti válogatásra. Kevésbé kifinomult zenékhez nem kell feltétlen drága hangfalat venni, elég, ha az megfelelő dinamikával, érzékenységgel tud megszólalni. Ezeket meghatározhatja a hangszóró (drive) és hangváltó minősége és a hangfal megépitésére forditott nagyobb odafigyelés. Persze ehhez a szoba mérete, és a hangfal megfelelő elhelyezése is nagyon fontos.

    3. Melyek a rendszer további elemei?
    Ez is nagyon fontos kérdés, mert egy hangfal megfelelő illesztése az erősítővel nagyban befolyásolhatja a végeredményt. Vannak közismerten ideális párosítások, de szinte minden hangfalhoz - vagy ha már megvan az erősítő, akkor fordítva - meg lehet találni a megfelelő, szinergikus társat. Ezt aztán tovább lehet hangolni, finomítani kábelekkel, készülék állványokkal és csak az anyagiak és a rendszer többi eleméhez képest odaillő legjobb minőségű forráskészülékeket kell megtalálni.

    4. Mennyi pénz áll rendelkezésre a hangfalakra, netán a rendszerépítésre?
    Fenti ismérvek után, de már csak a rászánandó összeg ismeretében jöhetnek az általánosságok helyett konkrét tanácsok. Bátran ajánlható használt hangfalak megvásárlása, de csak alapos átvizsgálás és meghallgatás után.
    A döntés felelősségét természetesen nem vehetjük le senki válláról. Úgy ne vásároljon senki, hogy a, b, c hangfal közül melyikre érkezik több szavazat. Mindent meg kell hallgatni, mert hiába ajánlunk mi bármit, ha a leendő tulajnak mégsem tetszik a hangja. Senki se sajnálja az időt és a fáradtságot elutazni valahová meghallgatni egy hangfalat, és ha teheti, akkor ne csak a jól ismert, kedvenc lemezeit, filmjeit, hanem az erősítőjét és esetlegesen a hangfalkábelét is vigye magával. A meghallgatás során alaposan vegye szemügyre a hangfal aktuális elhelyezését, és hasonlítsa össze az otthoni lehetőségeivel. Az ideális nyilván az volna, ha döntés előtt a saját otthonában próbálhatná ki, erre biztos többen adnak is lehetőséget letét ellenében.

    Elhelyezés beállitása.

    A házimozi rendszer hangsugárzóinak elhelyezésénél célszerű alapvetően hasonló elrendezést követni, mint amit a stúdiókban (és mozikban) használnak, így biztosítva, hogy ugyanazt halljuk, mint amit a sokcsatornás surround hangot keverő hangmérnök.
    Mindhárom elülső hangdoboz magassugárzójának nagyjából az ülő ember fülével azonos magasságban (kb. 90-110 cm) kell(ene) lennie, és a hangszórók hossztengelyének a hallgatókra (nézőkre) ajánlott irányulnia. Ez utóbbi szabály alól léteznek kivételek. Az emberi irányhallás az elölről érkező hangok 7°-nál nagyobb függőleges eltérést már képes érzékelni, ezért a centersugárzó és a frontsugárzók magasságbeli különbsége lehetőleg ne legyen ennél nagyobb.
    A hangok lokalizálhatósága érdekében a surround hangsugárzók sugárzási tengelyének is a nézőre/hallgatóra kell irányulnia, nagyjából az ülő ember fülénél 60-90 cm-rel magasabban kell elhelyezni azokat. A legjobb térhatást dipól vagy bipól kialakítású háttérsugárzók biztosítják, viszont alkalmazásuk nem minden esetben célravezető.
    Center hangsugárzót kivetítetőnél ideális egy hangáteresztő vászon mögött elhelyezni. Az aktív mélysugárzó (subwoofer) is fontos, mivel alapjaiban befolyásolja az élményt. Hiánya esetén az erősítőre hárul a mélyfrekvencia leadása is, ez jelentős terhet ró rá, mivel a mélyhangoknak legkisebb az impedanciájuk, így legnagyobb az energiaigényük.
    Kis szobába alacsonyabb, nagyobb szobába magasabb teljesítményű mélynyomó szükséges, valamint figyelembe kell venni a többi hangsugárzó mélyfrekvenciás képességét is.
    A Phase kapcsolót pedig a centerhangszórótól és a hallgatási ponttól való távolság függvényében állítsuk: 90 cm különbségig hagyjuk változatlanul, azaz 0 állásban, és 180 (tehát fordítsuk meg), amennyiben 90 és 270 cm közötti a különbség, de ezt is próbával tudjuk meghatározni. Mérőmikrofonos beállítás esetén semmit ne állítsunk a mélysugárzón!
    Mivel minden hallgatási környezet más és más, így az egyes hangfalak késleltetését hozzá kell igazítani az aktuális környezethez. Ezt az olcsóbb erősítőkben manuálisan, a távolság megadásával tehetjük meg, komolyabb készülékek automatikusan, mérőmikrofon segítségével végzik el a beállítást. Utóbbi lényegesen jobb eredményt hoz, mert a processzor korrigálja a hallgatási környezet hatásait a hangképre, megfelelő fázis és hangszínszabályzás (ekvalizáció, EQ) segítségével.

    Technikai tudnivalók.

    A hangdobozoknak, hangszóróknak nincs teljesítményük, ugyanis passzív eszközök. Sokan tévesen teljesítménynek nevezik a terhelhetőséget, amit watt-ban ad meg a gyártó.
    Hangdobozok impedanciája: a mai erősítők nem kényesek rá, és nem győzzük elégszer mondani: és nincs pl. 6 vagy 8 ohmos erősítő! Csak éppen akkora impedanciára van megadva a kimenő teljesítmény és a torzítás. Ráadásul ez nem egy egzakt érték, mivel a terheléssel és a frekvenciával együtt változik, méghozzá minél alacsonyabb a leadandó frekvencia, annál kisebb az impedancia. Természetesen egy határ alá nem érdemes menni (általában 4 ohm). A modern erősítők figyelik a kimenő portjaikat (is), így nagyon nagy baklövést nem tudunk elkövetni (rövidzárlatot és túlterhelést is túlélik). Az erősítők elhelyezésénél lehetőleg mindig tartsuk be a gyári leírásban megadott polc-távolságokat a megfelelő szellőzés biztosítása érdekében. Különösen alacsonyabb impedanciájú hangfalak használata esetén és/vagy mélynyomó nélküli rendszerekben. Az erősítők hőfoka, nagy hangerőn történő, hosszabb használat után jelentősen felmelegedhet, de aggodalomra semmi okunk: 50-60 C fokot, de még annál többet is elviselnek az erősítő alkatrészei. Ökölszabály, hogy erősítő tetejére semmilyen másik készüléket tenni nem szabad, Sőt, tilos!

    Ideális hangfal/erősítő teljesítmény viszonya: abból soha nincs gond, ha egy hangfal nagyobb teljesítményt képes elviselni, mint amit az őt meghajtó erősítő lead. Ez esetben egyik sem károsodik. A gond abból szokott adódni, ha a hangfal az erősítő legnagyobb teljesítményénél kevesebbet képes kezelni. Ez esetben könnyen tönkretehetjük a hangszóróinkat. Itt hívjuk fel a figyelmet a hangszórók legnagyobb ellenségére, a torz (négyszög) hangjelre, ami a túlvezérelt erősítőkből származik. Akár a hangszóró névleges terhelhetőségének negyedével is ki lehet nyírni a lengőtekercseket.
    Mindig a szinuszos (RMS) teljesítményt vegyük figyelembe, ne pedig a zeneit! Ellenkező esetben kellemetlen meglepetésben lehet részünk. A zenei teljesítményt csúcsokra és nem tartós terhelésre adják ugyanis meg.
    Figyeljünk a hangfalak érzékenységére is: azonos erősítőt (illetve kimenő teljesítményt) feltételezve egy 92 dB-es szubjektív érzetre kétszer hangosabb lesz, mint egy 86 dB-es.

    Az ideális ár/teljesítmény arányról:

    5.1-es rendszerben, a front-center-surround dobozokra költendő összeg, az erősítő árának körülbelül duplája legyen, figyelembe véve a teljesítményt és természetesen a helyiség adottságait. Ezekhez még hozzá kell számolni az aktív szubbasszus sugárzó (mélyláda) beszerzésének és a kábelezésnek a költségét. Kis szobába állványos dobozokat, nagyobb méretűbe állókat részesítsünk előnyben.

    Egyéb tanácsok, kellékek, kábelek,

    Az aktív mélysugárzó nélkülözhetetlen alkotóeleme a házimozi rendszernek, még abban az esetben is, ha a frontsugárzók basszusban erősek. Kiválasztásakor figyelembe kell venni a szoba méretét és a többi hangdoboz képességeit, erősítő teljesítmény és membránméret szempontjából.
    A házimozi rendszernek szerves részei, a hangszóróvezetékek, analóg és digitális összekötő-, valamint a tápkábelek. Az összes kábelt (beleértve a digitálisakat, még a HDMI-t is) érdemes próbával, meghallgatással kiválasztani. A megfelelő arány, amit vezetékekre költeni célszerű, az összes többi alkotóelem árának kb. 15 százaléka, aminél több lehet, kevesebb nem.Ügyes, hozzáértő választással, rendszerünk hangjának-képének javulását, de ha elővigyázatlanok vagyunk ugyanúgy drasztikus romlását is elérhetjük, A mellékelt gyári madzagok többsége csak arra alkalmas, hogy kipróbáljuk, működik-e a készülék. Ismert és elismert, megbízható gyártóktól származó kábelek közül válogassunk. Egyre több forgalmazó és bolt ad lehetőséget, hogy letét ellenében hazavigyünk tesztelésre kábeleket. Ha nem tudunk különbséget tenni, vegyük a legolcsóbb, jó minőséget biztosító kábelt, a többit vigyük vissza.
    A szoba rossz akusztikája tönkreteheti egy csúcsminőségű készülékekből összeállított rendszer hangzását is. Amit lehet, tegyünk meg annak javítására, optimalizálására! Csökkentsük a nagy, szabad falfelületeket! A lehető legrosszabb hatást a hideg burkolat, járólap gyakorolja a hangzásra, de még a csupasz parketta vagy laminált padlóburkoló is drámaian rontja filmek és zenék élvezetét. A megoldás: szőnyeg minden mennyiségben!
    Talán észrevettétek, hogy nem lehet minden helyzetre érvényes ajánlásokat adni, szabályokat felállítani. Ezért a lehető legjobb eredmény elérése érdekében érdemes egy hozzáértő barát, ismerős segítségét igénybe venni, aki jártas a házimozi rendszerek megtervezésében, telepítésében, beállításában.

    Erősítők

    Belépő kategória erősítői:

    Ezen erősítők közös jellemzői: ötcsatornás végfokkal rendelkeznek, listaáruk 50-80 ezer Ft. Az olcsóbb árfekvésű hangfalszettek valók hozzájuk, így nem jelentenek nagy kiadást. HD hang dekódolására képesek, manuálisan megadható a hangdobozok száma, nagyságuk (nem csak fizikai méretről, hanem a mélyhangok visszaadásának képességéről van szó) és távolságának a paraméterei. Csatlakozó kínálatuk szegényes, de mindegyiken megtalálható legalább 3 db HDMI bemenet,1 kimenet,1 vagy 2 optikai, 1 koax és minimum 2 sztereó RCA audio bemenet és 1 kompozit kimenet, képernyőmenü megjelenítéséhez. Skálázót, valamint 5.1 analóg bemenetet nem tartalmaznak.
    A teljes rendszer végösszege 200 -250 ezer Ft többi kiegészítőtől függően.
    Felhasználási kör szerint HDMI-s médialejátszó, játékkonzol (PS3,XBOX.Wii) mellé, tévéműsorok hangjának javítására, olcsóbb BD- vagy DVD-játszó mellé és néhány, korlátozott számú komponenshez (pl. 1 videomagnó) ideálisak.
    Mozira kisebb és közepes szobában alkalmasak, 15-20 nm-en futják jól ki magukat, és megfelelő hangfalakkal bármelyik egydobozos (bögre)szettet felülmúlják, kb. 300 ezer Ft-os kategóriáig. Zenei képességeik a populárisabb műfajok megszólaltatására teszik őket alkalmassá, nem jellemzőjük a részletezés, ezért akusztikus és komolyzenére, jazzre inkább magasabb kategóriás modelleket keressünk!

    Belépő kategória házimozi szettjei:
    Közös jellemzőjük: komplett 5.1 kiépítésűek, a lejátszón és megjelenítőn kívül nem szükséges új elemeket venni hozzájuk. Saját hangdobozaik kb. 12-18 nm-re elég hangerőt képesek kiadni. Csatlakozóik: legalább 3 HDMI bemenet, teljes támogatottsággal és HD dekódolási képességgel, 1 HDMI kimenet, 1-2 optikai és 1 koax bemenet, legalább 3 pár sztereó RCA bemenet, egy HDMI valamint kompozit kimenet, képernyőmenü megjelenítéssel. Kisméretű hangdobozaik nagyobbra cserélhetők, tehát adott a továbbfejlesztés lehetősége. Akkor jöhetnek szóba, ha erősen korlátozott a pénzügyi keret.
    A jellemzően 80-150000 Ft között kapható, "kis hangdobozokkal" rendelkező kompakt szettek, csak a hozzájuk tartozó erősítő szolgáltatásaival és csatlakozási lehetőségeivel nyújtanak többet a hasonló árú, lejátszóval egybeépített kommersz szetteknél, hangminőségben általában nem.

    Alsó-középkategória erősítői:

    Ezen erősítők közös jellemzői: az előzőekben felsoroltakhoz képest, hogy 5.1 vagy 7.1 kiépítéssel használhatóak, amihez 5 vagy 7 hangdoboz és 1 mélynyomó szükséges, áruk 80-150e Ft. 4 ohmos hangfalakkal sem romlik a hangminőségük, jobb minőségű, magasabb kategóriásakkal érzik jól magukat, körülbelül 160-300 ezer forintos szettek valók hozzájuk. HD hangok dekódolására képesek és a különbségek az említett hangfalakkal hallhatóak ki. Pro Logic IIz hangzást hozhatnak létre, minden modellhez bemérő mikrofon tartozik, de manuális „setupra” is van lehetőség. Csatlakozó kínálatuk nagyon jó, mindegyiken megtalálható: legalább 4 db HDMI bemenet, 1 kimenet, 2 optikai, és 2 koax csatlakozó, minimum 4 sztereó RCA audio bemenet, valamint komponens be és kimeneteket kínálnak. 1 kompozit kimenet képernyőmenü beállítására. Skálázót és 5.1 analóg bemenetet 1-2 kivételtől eltekintve még nem kínálnak.
    A teljes rendszer összköltsége 250-400 ezer Ft, a többi kiegészítőtől függően. HD hangformátumok dekódolásra képesek. Már több analóg készülék rájuk köthető, központja lehet egy összetett rendszernek.
    Mozira kis vagy közepes szobában alkalmasak, 16-25 nm-en futják jól ki magukat, nagyfelbontású hangformátumokat csak drágább hangfalakkal adják maradéktalanul vissza. Igényes zenehallgatásra még nem ajánlottak, populáris célra megfelelhetnek, de már kihallható az MP3 és a FLAC közti különbség. Nem jellemzőjük a részletezés, ezért szimfonikus vagy jazz zenére inkább drágább modelleket keressünk.

    Középkategória erősítői:

    Ezen rádióerősítők közös jellemzői az alapkategóriában felsoroltakon kívül: 7.1 vagy 7.2 kiépítéssel használhatóak, amihez 7 hangdoboz és 1 vagy 2 mélynyomó szükséges, áruk 150-250e Ft. Árban és minőségben magasabb kategóriás, 300-500e forintos szettek valók hozzájuk. HD hangformátumok dekódolására képesek, Pro Logic IIz hangzást hozhatnak létre, bemérő mikrofon tartozik hozzájuk, fejlett kalibrációra is lehetőséget adó szoftvereket használnak, így a rossz szobaakusztika javítható általuk.
    Csatlakozó kínálatuk széleskörű, mindegyiken megtalálható: legalább 4 db HDMI bemenet teljes támogatottsággal, 1-2 kimenet, minimum 2 optikai, 2 koax és 4 sztereó RCA audio bemenet. Nem mindegyik kínál kompozit kimenetet képernyőmenü továbbítására. Video skálázót legtöbb modell már tartalmaz, a 7.1 analóg bemenet mindegyiken megtalálható.
    Ezek a legjobban ajánlható vételek. Mindenfajta célra - legyen akár nappali vagy dedikált moziszoba - megfelelnek, nem ismernek lehetetlent, házibuli vagy kisebb rendezvény hangosításához elég hangerővel rendelkeznek. Nagyon sok analóg készülék hozzájuk köthető, központjai lehetnek egy komoly rendszernek, sok modell multiroom funkcióval is rendelkezik. Némelyik internetes rádiót, AirPlay funkciót kapott, lejátssza a hálózatos tartalmakat és/vagy USB-s eszközről hangfájlokat.
    Házimozira, közepes vagy nagyobb, 20-35 négyzetméteres szobában alkalmasak, ideálisak nagyfelbontású hangok megszólaltatására. Zenei kvalitásuk már elég jó ahhoz, hogy nem csak az MP3 és a FLAC, hanem a másolt és eredeti CD, valamint a normál és a HD formátumok közötti különbséget is megmutatják. Átlagos zenei célokra teljesen megfelelnek, szimfonikus zenét és jazzt is élvezhetően adnak elő, a hozzájuk illő hangdobozokkal.

    Topik összefoglaló, BBéci, Sanci38 és KTTech írása alapján

    [ Szerkesztve ]

  • #00137984

    törölt tag

    válasz echterion #2 üzenetére

    Kis szerencsével kifoghatsz jóárúsitott 5.1-es szettet vagy házimozi erősitőt, amit későbbiekben kiegészithetsz mélynyomó és egyéb hangfalakkal. Én sztereó audiórendszerrel indultam, de a filmes gyüjteményem miatt bövitgettem ahogyan a pénzemből fútja. Tannoy P20 álló frontok, mert ezek a zenehallgatás miatt is kritikusak. System Fidelity center, mert hangban jól megy a Tannoy mellé. Technics sztereót cseréltem le a Yamaha RX-V377 erősitőmre. Ezelőtt Pioneer VSX-323 volt nálam, de rövid ideig használhattam, mert elromlott és visszakaptam a vételárat. A Pioneer-nak vékonyka hangja volt zenehallgatásra és dinamikátlan, mélyhiányosan erőtlen volt a megszólalása. A Denon belépőszinten nem rossz, de jellegtelen hangja van. Ez rock és vokális (énekhangra fokuszált) zenékben zavaró lehet. A Denon AVR-X1000 tipustól felfelé ez egyre kevésbé zavaró, viszont másoknak még az AVR-X2000 zenehallgatásban nyújtott produkciója is kevés, de házimozira tökéletes mindegyik tipusa. Az Onkyo TX-NR414 zenehallgatásra ennél jobban megfelel, de kicsit túlárazottnak érzem az Onkyo házimozi erősitőket. Harman Kardon AVR-151 kicsit száraz hangja és a kinézete miatt kicsit háttérbe szórul a vásárlásnál, kicsit érzékenyebb és lágyabb hangú hangfalakat igényel. Yamaha erősitőket mindig kedveltem házimozira és zenehallgatásra sem rossz választás. Ezeket hallgattam már meg élőben, ahol erre lehetőségem volt. Drágább erősitőkre nem költenék, mert ennél nagyobb hangerőre a legtöbb embernek nincs szüksége. A hangminőség eltérése, csatlakozók és szolgáltatások száma a belépőszintű erősitők között nagy lehet, ezért itt fontos az adott készülékek lekérdezése, esetleg maghallgatása, ha erre lehetőség van.

    [ Szerkesztve ]

  • #00137984

    törölt tag

    válasz echterion #4 üzenetére

    Azért ez nem kevés pénz és ezért már már belépőszinten is ajánlott kategória házimozi erősitőket és 5.0 hangfalkészletet kaphatsz szettben. Most év végén javasoltam Denon, Yamaha és Onkyo rendszereket álló front és méretes center és surround hangfalakkal 119 ezer és 149 ezer forint körüli áron. Ezek az akciók már sajnos részben kifutottak, de 5.1 erősitőket és külön 5.0 hangfalkészletek most is vannak jó árazással. Mélynyomó ezekhez nem jár, ezt késöbbiekben igény szerint pótolhatod vagy vehetsz a használt piacról olcsóbban. Igy külön összeválogatva 60-80 ezerért Denon-t és Yamaha-t, a maradék 80-90 ezerért normális zenehallgatásra alkalmas 5.0 hangfalakat is vehetsz. A Pioneer-t ebben a kategóriában én is kerülném, némely PC-s aktiv házimoziszett igényesebben szólal meg.

    [ Szerkesztve ]

  • #00137984

    törölt tag

    Onkyo SKF 4800 + SKS 4800 5.0 [link] vagy ELTAX UNIVERSE HCP 5.0 [link]. Ehez 5.1 házimozi erősitők: Onkyo TX-SR 313 [link] vagy Yamaha RXV-377 [link] vagy Denon AVR-1513 [link]. Lehet más üzletben jobb akcióban megveheted, most hirtelen ezekre figyeltem fel. :)

    [ Szerkesztve ]

  • #00137984

    törölt tag

    válasz echterion #7 üzenetére

    Pioneer S-ES3TB méretre még meg is felelne, de érzékenységben csak 83dB. Az ajánlott 87-89dB helyett ez igen kevés. -3dB értékenként majd kétszer akkora erősitőteljesitmény szükséges a hangszórók megjáratásához. Magasabb hőtermelést jelent a hangszórónak és nagyobb torzitási értékek jelentkezhetnek ha nem képes megfelelő ütemben kitérni a lengőtekercs és a membrán. A Tannoy P20 hangfalam 92dB érzékenységgel majd minden zenei stilusban ott van és a jó hangszóróinak és hangváltójának köszönhetően elég mélyet is képes adni a megfelelő pillanatban, mert jó gyorsak a membrán mozgások. Ehez az Eltax 5.0 szett van minőségben közelebb. A kompakt rendszerek egyik hiányossága a megfelelő litertartalom. Ezért bizonyos hangok korlátozottan fognak jól megszólalni rajta, amit egy jó mélynyomó csak az alacsony tartományban képes kiegésziteni. Zenehallgatás közben néhol vékonyan fog szólni egy hangszer vagy egy énekes hangja.

    [ Szerkesztve ]

  • #00137984

    törölt tag

    válasz ruti #14 üzenetére

    Az ELTAX hangfalait minőségben a jóféle MAGNAT-hoz sorolnám be. Hangszórókészlete jó érzékenységű és elég mélytartománya van rockzenéhez is. Egy Danon AVR-X500 erősitőtől kezdve ajánlott ez a szett. Megfelelő házimozi hangrendszer alapnak és késöbbiekben bővithető igény szerinti mélynyomóval. 30-120W erősitőteljesitmény szerint a 87dB érzékenysége miatt akár 25-30W-os csőves erősitővel is megfelelő hangerővel szólal meg, de 120W névlegesen (szinuszos) terhelhető hangszórókkal rendelkezik. A Pioneer VSX-323 erősitő 5.0 módban olyan 65-70W-ot képes leadni csatornánként és ez a 100W sztereóban értendő. Pionner erősitőhőz ez a szett jobban megy [link]

    [ Szerkesztve ]

  • #00137984

    törölt tag

    válasz echterion #13 üzenetére

    Én is akcióban vadásztam le a Yamaha RX-V377 erősitőmet. Jó vételnek tekintem, mert a takarékos kivitelű Yamaha HTR-2067 és kicsivel jobb Yamaha HTR-2866 is majd ennyibe kerül most újonnan. Az erős szett azért a pénzért jó alapokat fektet is majd le, és talán nem érzed kevésnek néhány hónap múlva és rohansz lecserélni egy kicsivel jobbnak számitó másik erősitőre és hangfalra. Elég sokan igy tesznek és ez a hobbi ilyen formában tényleg pénznyelő is lehet.

    [ Szerkesztve ]

  • #00137984

    törölt tag

    válasz ruti #14 üzenetére

    A Pioneer VSX-323 erősitő egyik gyengéje a mélyhangok megfelelő mennyisége. Ezért az ONKYO 5.0 szett jobban ajánlható mellé. A magashangok átvitelére itt nagyobb hangsúlyt fektettek, mert erre lett hangolva az ONKYO hangrendszere, ezért tisztábban fog megszólalni rajta a közép és magastartomány az erősitődet maghallgatva. A kieső mélytartományt eleve egy subwoofernek kell létrehoznia, de igy teljesnek fogod érezni a hangképet. Az ELTAX vagy másik drágább hangfalszett lehetséges nem is hozna jobb hangminőséget, mert az erősitő azt a mélytartományt nem képes teljesen vagy sehogy sem kihasználni.

  • #00137984

    törölt tag

    válasz echterion #19 üzenetére

    Ez egy Onkyo HT-R 390 erősitőre épülő szett, igaz mélynyomóval (amiben csak 16-os hangszóró van, ezért nem tudni mekkora mélyet tud kiadni). A hangszórókészlet zenei megszólalásáról szintén nem tudok kedvezően nyilatkozni, mert hasonló méretben ezek csak házimozira valók. [link] Az Onkyo TX-SR 313 erősitővel megegyezik (70ezer), de azon van egy előlapi USB csatlakozó audió lejátszás lehetőségével. Onkyo HT-S 3405 egy mostanában kifutó szett 100ezer és 129ezer forint körüli áron, de ha kedvező ajánlatot találsz akkor jó vétel lehet. :)

  • #00137984

    törölt tag

    válasz ruti #20 üzenetére

    Hát subwoofer ajánlatokban csak néhány tanácsot adhatok. 20-as hangszóróméret legalább legyen neki a megfelelő mélytartomány miatt. Fázisforditó is hasznos, mert lehet az erősitőben ez nem állitható. Az auto Stand By is hasznos tud lenni. Teljesitménye 80-100W körül indul, de ez egy átlagos szobában megfelelő mélyet tud leadni. Yamaha-t hallgattam meg, kis kocka méretében azért jól dübörgött. :)

  • #00137984

    törölt tag

    válasz echterion #23 üzenetére

    Ha nem zavar az USB lejátszás hiánya, akkor rendben van. Ezen áron a Pioneer VSX-323 kapható csak, ennél a Yamaha erősitője többet tud. Vagy nézelődhetsz használt erősitő után, de ott jól át kell gondolnod melyik éri meg az árát és mennyire van jó állapotban kivül-belül.

  • #00137984

    törölt tag

    válasz ruti #24 üzenetére

    A fázisforditó a polaritásokat (+-) felcserélheti. Ez akkor lehet hasznos, ha a frontok mellett ellenkező ütemben dolgozik a mélynyomó hangszórója. Ilyenkor nincs kellő basszus hang, vagy kellemetlen "kopogos" mélyhangok szólalnak meg. Ilyenkor megnézed forditott állásban is, ha ez a hiba forrása lehet egyből ki is hallod a javulást. Némelyik erősitőben ez a menüben is kiválasztható, beépitett funkció.

  • #00137984

    törölt tag

    válasz Ragadozó #25 üzenetére

    Igy féláron, jó állapotban egész jó vételnek számit. Pioneer-t én is csak Pioneer VSX-923-tól felfelé vennék, de ez a Pioneer VSX-919 még belefér. :) Na jó, szerintem jobb is a hangja mint a 923-nak. :D

  • #00137984

    törölt tag

    válasz echterion #23 üzenetére

    Hozzáteszem a Yamaha drágább is az Onkyo-nál, mert van rajta USB meg néhány csatlakozóval több jutott rá. Ettől még az Onkyo jó erősitő és lehet nincs is szükséged ezekre, csak egy elfogadható élményt nyújtó házimozira. :)

  • #00137984

    törölt tag

    válasz ruti #29 üzenetére

    Annak a Yamaha front hangfalaknak nagyon lomha egy hangja van. Mélytartománya az lenne, de Rock és Dance zenéken elalszom közbe. :) Ennyit nem ér meg.

  • #00137984

    törölt tag

    válasz ruti #30 üzenetére

    A Pio-n lehet ez nincs, de a subwooferen használva is azonos a hatása. Ha egy zenét sokadszor meghallgattál, majd állitasz a fáziskapcsolón, megváltozik a mélyhangok milyensége. Lágy-kitartott-koppanós mélyek változhatnak arányaikban. Némelyik lehet jobban bejőhet neked, de csak egy helyes állásban kiadott mélyek a normális megszólaltatása a hangoknak. Ilyenkor egy ütemben mennek a frontok és a mélynyomó hangszórói.

  • #00137984

    törölt tag

    válasz echterion #36 üzenetére

    Mindenképp az Onkyo-t ajánlom. A Pioneer inkább csak filmnézésre ajánlható. Vehetsz mellé jobb hangfalszettet, de mélynyomó nélkül házimoziban is kevesebb élményt nyújt. Zenehallgatásra való igény majd késöbbiekben is felmerülhet, de én az Onkyo-nak adnám meg a lehetőséget.

    [ Szerkesztve ]

  • #00137984

    törölt tag

    válasz echterion #41 üzenetére

    Kifutó termékről van szó 54ezer forint körüli áron. Ha nem is DTS-HD és Dolby TrueHD, de van azért sima DTS dekoder beépitve. DTS-HD kódolás esetén DTS hangfolyamot ad ki az erősitő. A frontok itt már kaptak banándugó csatlakozást, a többi az ebben a kategóriában alkalmazott rugós szoritócsatlakozók.

  • #00137984

    törölt tag

    válasz MasterMark #45 üzenetére

    A relative alacsony előállitási áron, kedvező árakon értékesitett házimozikat is megveszik és használják sokan. Az igények azért itt is felmerülhetnek, de ezt nem minden belépőszintű készülék tudja nyújtani.

  • #00137984

    törölt tag

    válasz Bal85 #55 üzenetére

    A Pioneer mellé jó lehet (az ONKYO SKS-HT 528 5.1 jobban ajánlott), de a 10-80W terhelhetőségű szatellitek (8ohms, 86dB érzékenység) állványra vagy egyéb megoldás hiján a falra mehetnek. Ez itt a subwoofer

    [ Szerkesztve ]

  • #00137984

    törölt tag

    válasz Bal85 #61 üzenetére

    A mélynyomó még rendben is lenne és a szatellitek is kiszolgálnák a surround szerepét megfelelően, de a legfontosabb front (zenehallgatás miatt) és a beszédhangok jó megszólaltatásáért felelős center lehet kevés élményben fog részesiteni.

  • #00137984

    törölt tag

    válasz BBéci #75 üzenetére

    Ez a belépőszint egészen más pálya... Itt néhány ezer forint dönthet, akár tizezer forint miatt nem engedhetik meg a jobbnak vélt házimozit. Valahol csak ennyi van rászánva és ez nem spórolás kérdése. :(

  • #00137984

    törölt tag

    válasz Bal85 #73 üzenetére

    Nem is olyan egyszerű sok olcsó termék közül a megfelelőt kinézni és okosan elkölteni a pénzt.

  • #00137984

    törölt tag

    válasz echterion #80 üzenetére

    A Pioneer VSX-329 erősitője bemérőmikrofon nélkül nem éri meg. Onkyo vagy Yamaha, de akár Pioneer VSX-424 [link] is jobb választás.

  • #00137984

    törölt tag

    válasz #09634560 #103 üzenetére

    Ehez a topikhoz igazított fejléc és topik összefoglaló átjavitása folyamatban van. Kompakt házimozis szettekkel kapcsolatos kérdések is ide tartozhatnak, mert nagyon sokan ilyen készülékekkel kezdtünk el a térhangzással megbarátkozni. A hangprojektoroknak van külőn fóruma és röviden "nyilatkozák" ebben a témában és itt sem foglalkozunk ezzel bővebben. A soundbar számomra csak egy felokosított 2.1-es szett az LCD kijelzők gyenge hangzásának feljavitásához, az igazi térhangzáshoz kevés köze van. Ezzel persze nem szeretnék senkit megbántani, mert távol áll tőlem, de... Nagyon sokat elkérnek ezekért, és ennyi pénzből okosan házimozi erősítőt és 5.0 hangfalszetett vehetsz magadnak. A technikai hibaelháritás tekintetében az első HSZ-ben kiemeltem ezt is, hogy senki se várja el tölünk nagyobb műszaki problémák megoldását, de azért apróbb- cseprőbb gondokban lehet valakinek tapasztalata és ezt megosztja velünk. Ezekből mindenki merithet olyan információt ami számára is hasznos lehet.

    [ Szerkesztve ]

  • #00137984

    törölt tag

    válasz 0pityesz0 #124 üzenetére

    Én is úgy válogatom a házimozim összetevőit, de ez már kicsit nagyobb gyakorlatot (minél több audiólánc élőben történő meghallgatása) és jó zenei hallást feltételezve müködhet jól. Kezdőknek és kevésbé vájtfülüeknek ajánlott inkább az egy gyártóra épitkező szettek megvásárlása. A Tannoy P20 álló frontsugárzóim monitor kategóriába tartoznak úgyan, de ezt csak állványos B&W monitorhangfalakra lenne érdemes lecserélnem [link] (1:40 körül felhivnám a figyelmet egy hasznos tippre).

  • #00137984

    törölt tag

    válasz BBéci #109 üzenetére

    A műszaki leírásban megadott értékeket azért nem hagyhatom figyelmen kivül teljesen. Érzékenység (dB), frekvencia tartomány alacsony és magashangok leadásában és a kereszezési freki, meredekségi érzékenység (6dB/oktáv elvileg jobb) is elárulhat valamit a hangváltó tipusáról és az adott termék besorolásáról. Mire is használnád? HD hangsávok vagy SACD esetén a 18-20KHz magastartomány nem mindig elég, mert ahogy írtad is részletek veszhetnek el ez miatt. A kis dobozok literteljesitménye valamikor kevés, de ez hangolástól, a hangváltótól és hangszórótól is függhet... na persze meg az állvány és kábelek, stb. Hallgattam ilyen jó drága kis állványos monitorhangfalakat házimoziban egetrengetően megszólalni és igazán nem jutottam szóhoz. :)

    [ Szerkesztve ]

  • #00137984

    törölt tag

    válasz BBéci #139 üzenetére

    Erősitőknél előfordult velem is ilyen. Sony TA-FE 370 sztereó erősitőt cseréltem "A osztályú" Technics-re. Teljesitményben és müszaki paraméterekben toronymagasan verte a SONY-t csak éppen zenei megszólalásban közelében sem volt. Rock és akusztikus zenékben, énekhangok megfelelő leadásában nagy csalódást jelentett. Filmekben talán vegyes eredmények miatt egálban voltak. Hangfalaknál a meghallgatás, szemrevételezés után csak-csak az adatlapjára téved a figyelmem. Az adott márkától függően elhiszem vagy nem amit ráirtak a termékre. Az alapján eldöntöm, hogy az én rendszeremhez és müsoranyagaimhoz elegendő az adott leírás alapján. Erősitőhöz mérten a teljesitménye rendben van-e, a frekvenciamenete az én zenéimhez és filmjeim hangjához megvan-e és az érzékenysége 90dB környékén legyen legalább. Ez a minimum elvárás. Hangváltó 6dB/oktáv meredeksége és a keresztváltási frekvenciák csak szakmailag mondanak valamit, mint az hogy a 4K Blu-Ray filmeket miféle videó tömöritési eljárással készitenek vagy milyen hangsávokat raktak a lemezre. Az átlag megnézi és lehet nem is fog a sima BD filmekhez képest nagy eltérést találni. :)

    [ Szerkesztve ]

  • #00137984

    törölt tag

    válasz Ance #141 üzenetére

    Egyre elterjedtebbek a HD audiósávok a filmeken és van néhány SACD lemezem is, ahova kevés az átlagos 18-20 KHz frekvencia átvitel, mert az audió részletessége részben nem jőn át, audió felbontásban részletek vesznek el. :K Tannoy P20 tekintetében szerencsésen 38 KHz kiválló dóm magassugárzóim vannak, ezért már egy DTS hangsával megnézve a filmeket sem kell semmivel rosszabb hangminőséget meghallgatnom, mint amit a hangmérnökök megalkottak a filmek mellé. 24 KHz átvitelű hangfalak sem okoztak eddig csalódást filmeknél 48 KHz mintavételezés mellett, de mint mondtam egyre elterjedőben a HD anyagok. Szerintem egyesek meg a mélyhangok fontosságát tartják mindenek előtt, mert az nagyobbat dübörög. :D

    [ Szerkesztve ]

  • #00137984

    törölt tag

    válasz #09634560 #142 üzenetére

    Egy "class A" minősitésű nagy múltal rendelkező Technics-nél legalább. Alacsony torzítási adatok és minden tekintetben kiválló átvitelek és paraméterek mellett zenében többet vártam el, mint egy konzumer SONY TA-FE 370 erősitőtől. Szervizben is volt átvizsgáláson, de nem találtak benne hibát, de én kivetnivalót igen. Mint mondtam meghallgatás után kiváncsiságból is megnézem a hangfal hátulján a csatlakozóit és ha már ott vagyok az adatlapját is megtekintem, de nem ez alapján döntök. Esetek többségében viszont igazolja a sejtésemet egy gyengébben szereplő hangfalnál, ha valamelyik paraméterben alulméretezett adatokat adtak meg. A hangfalak terhelhetősége is fontos, ha nem szeretnéd széthajtani vagy akár meghibásodást okozni a készülékeidben.

  • #00137984

    törölt tag

    válasz BBéci #146 üzenetére

    Közel 90dB-t írtam, de 86dB az alsó határ amit magamnak és másnak ajánlanák. Én is hallgattam Denon-t és Onkyo-t 83dB érzékenységgel, és szerinted ez a közel -6dB egy belépőszintű házimozihoz képest is mennyit ronthat. Megértem ha számodra akkor ez semmit nem jelent, de nekünk sem kellene ilyen otthonra. Hallgattam már B&W és Infinity hangfalakat, de most nem ez a topik fő témája. :N A Technics "A osztályú" kapcsolással készült és pont. :) Meghallgatom és megnézem... ennyi. Felhozhatnák most egy autós pédát, de teljesen felesleges, mert elbeszélünk egymás mellett. A hangváltó témához komoly cikkek és könyvek fejezetei jelentek meg, de néhány kulcsszavat kiemelnék, ha már amúgy is részeket kiemelve az egész szöveget nem értelmezve kértek számon rajtam dolgokat és itélkeztek szakmailag rajtam. Alacsony harmonikus torzitást és kedvező áron jó minőséget említenek, mert a 12dB/oktáv hangváltó drágábban (akár félmillió forintért) előállitható és kihallható hibákat okoz a gyengébb tervezés. Valamikor nem is a hangszóró miatt szól egy hangfal gyengébben. Ezzel a témát túl is ragoztuk. :)

    [ Szerkesztve ]

  • #00137984

    törölt tag

    Kiemelném nem állitottam valótlanságokat és egy termék adatlapján és honlapján megadott adatok jó írányadóak, de nem a legfontosabb választási szempont. Hang, megépités minősége és kinézete, csatlakozók majd a technikai értékek, amit teljesen figyelmen kivül hagyva kellemetlen meglepetés is érhet.

  • #00137984

    törölt tag

    válasz BBéci #149 üzenetére

    Egy 5x80W házimozierősitőre hogyan ajánlhatnék alacsony érzékenységű dobozokat. Az érzékenység és a hangerő függvénye alapján hova jutnánk akár -6dB rosszabb értékkel is. Nem kell a drága házimozi rendszereket ide felhozni, ezeket nem egy Yamaha RX-V377 vagy egy Pionner VSX 424 vagy 329 fogja meghajtani.

  • #00137984

    törölt tag

    válasz BBéci #149 üzenetére

    "a közel -6dB egy belépőszintű házimozihoz képest is mennyit ronthat"
    Semennyit. Mégis mitől ronthatna? Mi a fene köze van az érzékenységnek a hangminőséghez? Erre a válaszom neked: Miért emlegeted fel a hangminőséget, mert én ezt sehol sem írtam. Ezt a hangfalak érzékenysége okán írtam le és ennek maximum a hangerőhőz lehet köze. Ez két külön fogalom. :)

  • #00137984

    törölt tag

    válasz #09634560 #153 üzenetére

    Kisebb teljesitménynél pont ezért fontos a magas érzékenységű hangfal. Itt nem tekerheted fel egy szintnél magasabbra a hangerőt a torzitások miatt. 5x150W házimozi erősitő teljesitménynél egye fene... :)

  • #00137984

    törölt tag

    válasz Ragadozó #156 üzenetére

    Legalább 4 módon van megadva a teljesitménye az erősitőknek, de nem ez a lényeg. Van 9.2 csatornás erősitő is ekkora kraft teljesitménnyel, de ez sem számit. Ellentmondasz olyan tisztán világosan egyértelmű dolgokban, mert neked nincs erről fogalmad. Olvasgatok én... Elolvasgatom én a termékhez található szakirodalmat, de ezek a katalógus szövegek kevesebbet árulnak el mint a műszaki leírása, ezért inkább meghallgatom és magam mondok véleményt róla. Ma aztán bizonyitottad a szakmai hozzáértésed, félremagyaráztál dolgokat és engem kritizálsz. Idézet egy film komikus jelenetéből: Miért nem olvastad el a használati útmutatót ember?! Azt senki sem szokta elolvasni... :D

  • #00137984

    törölt tag

    válasz #00137984 #159 üzenetére

    A HSZ második fele nem Ragadozó fórumozónak szólt elsősorban, elnézést kérek ezért tőle. Pontositok egy kicsit: Ma aztán jópáran bizonyitották a szakmai hozzáértésüket, félremagyaráztak dolgokat és ez alapján kritizáltak. Minden terméknek az élelmiszerektől a műszaki cikkeken át az járművekig megvan a leírása és szükség esetén az útmutatója, aminek közel fednie kell a valóságot. Szerintem egy műszaki terméknek megadott értékei közel fedik a valóságot, de ha kétségeid adódnak a hitelessége felől, akkor te magában a termékben keresed vagy látod meg a hibát. Ezeknek a leírásoknak elsődleges fontosságát nem emlitettem meg sehol (sokadrangúnak írtam le), de tartalmaz hasznos utalásokat. A névleges kimenő teljesitmény 4 féle módon van lemérve a legkedvezőbb hangminőségtől a legnagyobb terhelés közben kimért értékekig.

    [ Szerkesztve ]

  • #00137984

    törölt tag

    válasz Ragadozó #165 üzenetére

    Vegyes emlékeket idéz fel ez a kép bennem. A középső polcon egy SONY erősitőt vélek felfedezni, amihez hasonlóval órákon keresztűl képes voltam zenéket hallgatni. Az alsó Technics egy kisebb tipusával nem volt szerencsém. De azért jó kis gyüjtemény. :)

  • #00137984

    törölt tag

    válasz echterion #164 üzenetére

    HDMI 3D pass-through van rajt és a HDMI (v1.4) hangot is átenged. Teszteléshez vihetsz magaddal zenéket és filmeket, amiket ismersz vagy kipróbálnál közben. Magas hangerőn is járassátok meg. A távszabályzó és a készülék állapotát nézd át a vásárlás előtt.

  • #00137984

    törölt tag

    válasz Ragadozó #170 üzenetére

    Igen nagy a hasonlóság (persze csak kinézetben). :) SONY TA-FE 370 [link] MARANTZ [link]

    [ Szerkesztve ]

  • #00137984

    törölt tag

    válasz echterion #172 üzenetére

    A menűben van HDMI Setup menüpontban hang átengedésének engedélyezése lehetőség. Ilyenkor a TV-n szólal meg a hang.

  • #00137984

    törölt tag

    válasz echterion #174 üzenetére

    Ahogyan te beállitod a HDMI-t. Használt vagy új erősitő esetén érdemes ezeket a beállitásokat átnézned, vagy megkérni a tulajdonost tesztelés közben, hogy fussátok át gyorsan ezeket a menüpontokat. A Yamaha erősitők reset funkció gombkiosztására még nem is kerestem rá. :)

    [ Szerkesztve ]

  • #00137984

    törölt tag

    válasz Ance #184 üzenetére

    A Pioneer VSX 323 erősitőn a Centernek néhány plusz jelszintet adhat és kiegyenlitődhet a hangerőben a különbség, de egy gyenge centersugárzón ez sem segit. Nálam a System Fidelity előtt (pedig ez sem valami drága darab) volt egy hasonló centerem Emeltem a jelszintjén +5 értéket és már süvöltötte túl a frontokat, de a filmek érthetősége kritikán aluli volt. Amikor megvettem a Yamaha RX-V377-et a System Fidelity center jelszintje +2, majd vissza +1, majd vissza alaphelyzetbe (nem volt még bejáratva rendesen). A beszédérthetőség és a frontokhoz viszonyitott hangereje rendben van.

    [ Szerkesztve ]

  • #00137984

    törölt tag

    válasz echterion #191 üzenetére

    System Fidelity SF 2505 szettet ajánlom. Subwoofert is tartalmazott az 5.1-es szett, de meglehet azért ilyen kedvező áron kinálja, mert nem akart megválni tőle. System Fidelity centerem az van, és a Yamaha RX-V377 mellé tökéletesen megfelelt. A kompakt házimozik között is találnál neked megfelelőt drágán túlárazva, de a fizikai és technikai törvényeket azok sem minden téren tudják átlépni. Literteljesitmény és hangszórók mérete, akár a hangfalak anyaga (rezonancia) és egy sor más tényező végett a hangfalak egyszerűen jobbak. :K

  • #00137984

    törölt tag

    válasz BBéci #193 üzenetére

    Hangfalak tervezésénél és kivitelezésénél használt fogalom. A hangszórókhoz illesztett mennyisége és a frekvenciamenet között hozták összefüggésbe a "Hifisták". Alulméretezhetik a dobozt egy megfelelő méretű hangszórókhoz képest vagy nagy két-három útas hangfalakban helyezhetnek el túlzóan kis méretű mélyközép hangsúgárzót. Ilyenkor hallottam másoktól ezt a szakújságokban is leírt fogalmat. A megmozgatott levegőmennyiséggel összefüggésben is megemlitik. Nem én találtam ki. :)

    [ Szerkesztve ]

  • #00137984

    törölt tag

    válasz echterion #200 üzenetére

    A Yamaha-nal kedvezőbb áron a TAGA Harmony TAV-506 v2 is ajánlható [link] [link]

  • #00137984

    törölt tag

    válasz echterion #207 üzenetére

    Taga 506 v2 133mm (Taga 306 v2 108mm) mélyközép hangszóróival jobb frekvenciaátvitellel rendelkezik. A drágábbik szett 3 utas, és egyéb paraméterekben is indokolt lehet ez az árkülönbség. [link]

    [ Szerkesztve ]

  • #00137984

    törölt tag

    válasz Rbert #206 üzenetére

    Elmész a linken jelzett helyre és a "Hangfal - fülhallgató bejáratás" letőltés jelre kapsz egy listát egy ablakban, de felette még egy letőltés jel van, és ezzel már letőltheted a rar fájlt. :)

Új hozzászólás Aktív témák