Új hozzászólás Aktív témák

  • VoidXs

    nagyúr

    válasz Tamoo #162118 üzenetére

    Tök jó lett, a subsonic filtert viszont kapcsold ki, és megmarad a sub alja. A többié mindegy, azok úgyis korábban elvágódnak.

    (#162119) alphamooncam: A fázistémát kicsit rossz irányból fogtátok meg a következő pár kommentben. Amiről te beszélsz, az a hagyományos biquad EQ. Ez egy egyszerű kettős visszacsat, azaz 3 mintából működik, és ebből már következik, hogy lényegében egy spéci simítás, tehát a fázis szétbarmolása adja a spektrumbeli eredményt. Ezek azok a szűrők, amiket a nagyon belépő vagy minimális korrekcióra tervezett EQ-k (legkisebb Audyssey, subok, illetve egyszerűbb manuális EQ-k) használnak.

    Mivel teljesen valós dimenzióban (idő) működnek, már elméletben kizárhatod a lehetőségét, hogy bármilyen módon fázishelyes EQ-t csinálj, függetlenül attól, hogy mennyire meredek. Na, ilyet bármilyen valamirevaló EQ nem használ, a belépőket kivéve nem létezik olyan szobakorrekció, ami ilyenekkel működne, akkor sem, ha ezt mutatja a felhasználó felé, pl. MiniDSP, Emotiva, StormAudio, stb. A valóságban valamit trükköznek, pl. időben visszafelé is végrehajtják (ezzel a fázistorzítást késleltetéssé alakítva), vagy belefordítják egy FIR-be, ahol már működik, amiről a következő bekezdés szól.

    Fourier dimenzióban minden a feje tetejére áll, egy mintahalmazon lényegében azt csinálsz a hullámokkal, amit akarsz. Viszont egy hátrányos kötöttséged van, hogy ez csak körön működik. Képzeld el egy kör köré csavart, adott frekvenciájú és amplitúdójú hullámok összegeként a bemenetet, és ezeket a köröket egyesével méretezheted (amplitúdó, hangerő), és tekergetheted (fázis), az összegből pedig előáll a módosult jeled. A probléma, hogy nem körön vagyunk, hanem folytonos időben, erre szolgál egy egyszerű csalás, ez a hibrid konvolúció.

    A konvolúció önmagában annyit jelent, hogy minden egyes mintát a következő adott mintaszámú jövőben minden pontra az oda meghatározott mértékben keversz. Ezzel lehet termeket szimulálni, visszhangot generálni, fejhallgatót virtualizálni, stb. A hibridség azt jelenti, hogy olyan konvolúciós mintákat generálunk, amiket alkalmazva tetszőleges EQ-t kapunk. Ezeket a mintákat az előző bekezdésben leírtak alapján nagyon könnyű kitalálni: Fourier térben kezdünk, a kör közepére (a mintahalmaz két végétől legtávolabb) leteszünk egy impulzust, majd tetszőlegesen formáljuk. Tök mindegy, mit csinálsz vele, a fázis csak akkor változik, ha piszkálod, és nyilván nem akarod. Egy gond van vele, mégpedig ez:

    Minél hosszabb a konvolúció, annál messzebb kerül a tüske. Logikus gondolat, hogy legyen rövidebb, viszont azzal a részletesség esik: Fourier térben lineáris az eloszlás, és még szimmetrikus is: ez a 16384 minta hosszú szűrő csak 3 Hz pontosságú. Ez a Cavern szintjén (ebből vannak amúgy az előző minták is, lineáris fázis módban) vállalhatatlan, 0.7 Hz-es felbontástól lesz elfogadható a 20-30 Hz-es tartomány, de a valós korrekció 0.2 Hz körüli. Akár 0.2 Hz alatt rajzolhatsz 100 dB-es eséseket, nem lesz változás a fázisban, bármit is rajzolsz.

    Ha a kezdeti impulzust belépő jelnek rakod, mondván, hogy attól nem lesz késleltetés, de a hatása csak megmarad, már tönkre is tetted az egész generálást, mert a kör csak el lett forgatva, és az impulzus visszaköszön a konvolúció másik végén. Van azonban egy módszer, amivel a pre-ringing teljesen átdobható az impulzus másik oldalára, ez a minimum fázisú spektrum. A fázis nem lesz tökéletes, de nem lesz benne sehol törés, mint a mezei szűrők hatására, egy folytonos vonal lesz. Itt tudsz róla alaposan olvasni. Az előző impulzusok eltranszformálva 0-ba:

    Fázismintákat a linkelt PDF-ben találsz, de nem lesz benne átfordulás. És amitől ez az egész olyan nagyon hatékony, az a PC nyers ereje. A legtöbb AVR-be épített bemérő örül, ha eléri a 2048 mintát (kb. 12.5 Hz-es pontosság), míg az EQ APO 100k felett indul. Ez a különbség ég és föld az alsó tartományban, amire az ember a leginkább érzékeny, és mégis pont erre nem tud figyelni a legtöbb bemérő, mert egyszerűen gyenge hozzá, és már a mérés is erre megy rá sokszor.

    Az akusztika közel nem tökéletes megoldás. Egy pontos mérés és behemót filterszett olyan szinten ágyúval verébre módszer, hogy közel tökéletes szobákon is olyan változást okozhatsz, mintha egy nagyságrendet ugrottál volna felszerelésben. Vegyük példának a Dreamcinemát, remek akusztika, ultra-high-end házimozis elektronika, olyan szép grafikonok, hogy elég lenne 10-20 VEQ/csatorna, és mégis, miután a Dirac helyett előkerült egy 10-20 másodperces méréssel a PC, volt olyan trailer, amit a tulaj tátott szájjal nézett végig. Másodszor már azért kellett mennem, hogy Cavern legyen a szobában.

    És akkor még jó szobába, minőségi cuccra került az az EQ. Az erőnek ereje tényleg mindenre megoldás, hallottam már olcsó PC-s szettet ilyen módon Electrákat verni, a belépő feletti mozis cuccokat pedig olyan szinten közel lehet hozni egymáshoz, hogy már határozottan nehéz megkülönböztetni rendszereket. Basszuscsapda már jobb kommersz rendszerekhez sem kell, mert ott a Harman vagy a Dirac multi sub csodája, ezt a többi elem szükségtelenné válása is követni fogja.

    Csak ugye miért tennél bele egy közepes PC-s procit és 65k-s konvolúciót egy AVR-be, ha ezzel garantálnád, hogy nem lenne hallható különbség köztük a jövőben lényegében soha? Üzletileg semmi értelme. Na, az open source fejlesztőket ez nem érdekli, csak a tapasztalatszerzés, és hogy fejlődjön az ipar. Ezért open source a teljes PC-s házimozi ökoszisztéma, ahol cég ebben az évezredben még nem tudott labdába rúgni. Nézz rá a KODI-ra, MadVR-ra, ffdshow-ra, Equalizer APO-ra, SVP-re, és még sok másra. Ezek a termékek a kategóriájuk objektív és szubjektív csúcsai, és őket is csak PC-s alternatívák követik a sorban. Azt még a legelvakultabb házimozisok is elismerik, hogy PC-nél szebb kép nincs, csak általában túl soknak találják azt a 3 telepítőt futtatni, ami ehhez kell. A hanggal pedig a helyzet ugyanez.

Új hozzászólás Aktív témák