-
Fototrend
Házimozi haladó szinten
Ebben a topikban alsó-középkategória feletti rendszerekkel foglalkozunk, de bármilyen házimozival kapcsolatos kérdésre (ha tudunk) szívesen válaszolunk.
Ha nem vagy járatos a témában és kezdő szett vásárlásában kérsz segítséget, kérlek kérdésedet itt: Házimozi belépő szinten tedd fel.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Tamoo
nagyúr
válasz
alphamooncam
#171599
üzenetére
Nem értem ez most mire jó, miért kell szándékosan félreérteni, kiforgatni valamit. Akkor az idézőjeles csalást értsd ---> megtévesztő.
De ebben a stílusban nem kommunikálok veled tovább, már túlzásba viszed, személyeskedéssel terelsz az eredeti témáról. -
alphamooncam
őstag
válasz
Tamoo
#171596
üzenetére
"Miért ne lennék képes EQ nélküli mérést prezentálni. Szerintem korábban prezentáltam is valahová."
Akkor legyen "psychoacoustic" a simítás, hogy alma legyen almával! (Ha már nem mikrofon a fülünk és így hallunk
)"..."Csalás" idézőjelben volt."
Egyáltalán, hogy jutott eszedbe ilyesmit kiírni a fórumra a nevemre vonatkozóan, hacsak az nem, hogy összekapcsolják azt az alphamooncam névvel, pedig nekem jobban tetszene ha inkább a CSALÁS kifejezést a TAMOO névvel kapcsolnák össze, nem az enyémmel !!!
Nem kell bocsánatot kérned, mivel nem vagyunk Tesók!
-
Dudee
senior tag
Bocs, kicsit megtöröm a lendületet egy tök más kérdéssel:
Elkezdtem méregetni UMIKkal tényleg csak a magam szórakoztatására, amin egyszerű eszközökkel javítani lehet, azzal elbíbelődöm. Most első körben majd az alsó tartománnyal, ami a szoba méretéből és alakjából adódóan erősen korlátozottan lesz csak jónak mondható, de ez van. Legalább annyi 'előnyöm' van, hogy a pici szobaméret miatt és a felhasználói érdeklődés miatt nincs szükség arra, hogy több nézőpoziból is jó legyen hang. Szóval egy fotelre lövök, és kész.
az alábbi kérdés lehet, hogy tök jelentéktelen dolog, és nem is kell vele foglalkozni, de azért hátha tudjátok mitől lehet:
REW SPL méterével megnéztem a frontokat miközben AVRen bekapcsoltam a test tone-t (-30dB). REWben megjelent a 74.8-75.2dB körüli érték. Na mondom ez tök jó.Ugyanezt megpróbáltam úgy is, hogy a REW tone generatort használtam (speaker beállítás, pink noise), -30dB. AVR-t pedig 0dB-re állítottam (audyssey kikapcs).
Ekkor viszont kb 78-79dB-t mértem.
Laptop HDMI-vel van összekötve, hangkártyán hangerő 100-on.
Tehát valahol a láncban van egy kis gain. Nem tudom számít-e ez egyáltalán, de úgy gondolkodtam, hogy ha már méregetek, akkor legyen lehetőség szerint pontos, de itt mégis van valami kis disznóság.Van esetleg ötlet?
Köszi szépen!
-
Tamoo
nagyúr
válasz
alphamooncam
#171595
üzenetére
Miért ne lennék képes EQ nélküli mérést prezentálni. Szerintem korábban prezentáltam is valahová.
Az a célom, hogy olyan hangot hallgassak otthon ami tetszik."Csalás" idézőjelben volt. Egyébként REW-es grafikonokra értettem. Nem tudjuk hogy mit látunk, milyen simítás van, megtévesztően nagy a skála, esetleg nem említjük meg / nem emeljük ki a before-after grafikonnál, hogy nem csak basszuscsapdát helyeztünk el hanem átrendeztük a hangdobozokat is stb. Ilyesmikre gondolok. Akinek nem inge...
-
alphamooncam
őstag
válasz
Tamoo
#171594
üzenetére
Közben elgondolkodtam, hogy egyáltalán képes vagy-e EQ nélkül mérést prezentálni, de nem vagyok biztos benne, de szerintem megoldod.
" Nekem nem flat, sose mondtam, hogy az a célom."
Akkor mi a célod ?
Mert rólam meg tudható, hogy nincs is mivel belenyúljak, EQ-zak, mert hogy sem az Rpi4-Kodi, sem Denon DN700AV- nem ad lehetőséget, semmilyen EQ-ra, szobakorrekcióra.
Többek között ezért is nem értem a csalásra vonatkozó kötözködést, kardozást- mindenki magából indul ki ? de nem is az a célom, hogy EQ-zak, hanem az hogy a szobám "kezelt" legyen, hogy maximálisan élvezni lehessen benne a mozizást.
-
Tamoo
nagyúr
válasz
alphamooncam
#171593
üzenetére
Nem tudom, hogy hogy jön ez ide. Mutathatok, de nem én kardozok itt, hogy csak a flat. Nekem nem flat, sose mondtam, hogy az a célom. Sem EQ-val sem EQ-nélkül nem flat nálam.
-
alphamooncam
őstag
válasz
Tamoo
#171592
üzenetére
"Nem vagyok a tesód szerencsére."
Ok, vettem! Akkor nem próbálok meg Veled jófej lenni...
"De ha mutatsz 20-20kHz-ig mérést a hallgatói pozícióból ..."
Mi lenne, ha mutatnál Te is egy ilyet kikapcsolt EQ APO-val, és minden elektronikus korrekció nélkül, hogy muzsikál ( hoppá, nem haverkodunk ! ), pontosabban, hogy néz ki a frekvenciaválaszod a szobádban, csak hogy egyenlő esélyekkel induljunk.Tudod! Almát-almával !
(De semmi "csalás"!)
De komolyan, tényleg ne csaljál OK?Aztán beszélgethetünk a house curve szükségességéről, aminek a fenti kötözködéshöz semmi köze, ugye?
-
Tamoo
nagyúr
válasz
alphamooncam
#171591
üzenetére
Nem vagyok a tesód szerencsére.
Tudtommal mindenhol nyers választ hallgatsz, olyan magas szinten kezelt a szoba.
20dB különbség az alul is felül is 20dB.
De ha mutatsz 20-20kHz-ig mérést a hallgatói pozícióból var simítással 50dB-es átfogással, azt is szívesen megnézem, hogy mennyire flat 20kHz-ig a mozid (aktív JBL-ek ha jól emlékszem?). (De semmi "csalás"!)
Aztán visszatérhetünk a célgörbékre meg a csonkolásra (ami nem csonkolás).Szerk.
Így hirtelen ebbe botlottam. Mintha itt is lenne valami esés / vágás / csonkolás ... kinek hogy.
(Azzal, hogy itt melyiken mit átlagoltál, simítottál stb. most ne foglalkozzunk, csak nézzük a magasat.) -
Tamoo
nagyúr
válasz
alphamooncam
#171586
üzenetére
-
alphamooncam
őstag
válasz
VoidXs
#171585
üzenetére
"Ha hiteles mérőeszközzel, jó kalibráláson hallgatod, ez a hangnyomás helyes keveréssel nem fájó, de mivel nagyon EQ-ellenes vagy, valószínűleg nálad is az van, mint a legtöbb házimoziban, hogy egy kezeletlen +10 dB körüli csúcs tépi szét a füled, ha ezt megpróbálod."
Összetévesztesz valakivel!
Nem az nem lehet, ez csak szándékos lehet a részedről, hiszen számtalanszor beszéltünk már itt is, és nagyon jól tudod hogy a játszószobám egyáltalán nem átlagos, hanem magas szinten kezelt, felső tartományban sincsenek zavaró hangok, konstans 0,3-0,4ms az RT60.
Amennyiben jól olvasom van olyan vélekedés [link] hogy kis helyiségeknél már nincs is szükség a house curve-ra, és nagyon nem mindegy, hogy 150 vagy 5300 köbméteres helyiség milyen - ELEKTRONIKUS - korrekciót kíván.
Minél kisebb annál kevésbé igényli a belenyúlást, ezt meg én gondolom úgy hogy jónéhányan nem veszik figyelembe, mennek a vezér után.
-
alphamooncam
őstag
válasz
VoidXs
#171585
üzenetére
" Magas soha nem szól 115 dB-n, ott már pro driverek égnek szénné. Referencia hangerőn az a subok csúcsa, a main-ek 105 dB-t engednek maximum..."
Akkor javítsd ki magad ( ne engem ) légyszi, mert ezt Te mondtad az ezt megelőző hozzászólásodban.Az X egyszerűen limiterként működik, a kiadott hang végeredménye ugyanúgy flat lesz (extra magas van a keverésen, amit lehúzunk), csak a 10 kHz maximum 99 dB-t érhet el, a 20 kHz pedig csak 93-at, és pont ezek a frekik azok, amik túl könnyen sérülnek, egy 115-ös effekt ilyen tartományban lazán letarol 4 kHz-et a hallásunkból azonnal. "
Nyilván Te vagy szagember, de akkor is gondolkodhatunk közösen Béláim.Kérdés.
Azok közül akik képesek lejátszani egy filmet, azok közül arányaiban kik ismerik egyáltalán a house curve görbét, hogy mi a célja, hogyan kell alkalmazni, van-e egyáltalán mód alkalmazni, eszik-e, vagy éppen isszák.
Nem akarok találgatni, de olyan 0,000001% körül lehet lex has -hasraütés törvénye szerint... -, de lehet hogy sokat mondtam, és erre meg azt mondod hogy a bolsevikokra méretezik a filmek hanganyagát, és mindenkit meg akarnak süketíteni, csak a felső tízezer füle maradhat érintetlen ?! Ne má !
-
alphamooncam
őstag
válasz
Quetz
#171584
üzenetére
Beütöttem a Google-be az idézetet és az R.C Boner nevet is több variációban.
Egyetlen értékelhető, értsd ingyenesen megismerhető találatot sem kaptam.
Közben elgondolkodtam, hogy vajon miért nem kaptam linket. Tényleg miért is nem?
Esetleg ha mégis lenne egy, ahol megismerhetném az anyagot, annak örülnék, mert nem illendő úgy szorítani a költőt versírásra, hogy közben elveszed a pennáját.
"Ennél érthetőbben nem lehet idézni a cikket."
Eleve Te hoztál ilyen helyzetbe, akkor miért állsz neki gúnyolódni ? Biztos illendő az ilyesmi ?
-
alphamooncam
őstag
válasz
gab1ka
#171581
üzenetére
"Azt írtam hogy szerintem. Ezt a stílust hagyd meg másnak."
Abban a stílusban válaszoltam, amilyen - sértő - stílusban megszólítottál, idézem:
A house curve nem csonkolás, akkor sem, ha több hsz-en keresztül mondatonként mondogatod."
Ha már itt tartunk szállj magadba, ez nem az a stílus amit megengedhetsz magadnak velem szemben, kérlek vedd ezt figyelemebe, mert az itt fórumozók próbálnak beszélgetni!
"A csonkolásból én levágásra asszociáltam, eltüntetésre, amit a house curve nem tesz meg, az információ ott marad csak hallgathatóbb formában"
Sajnos tévedsz [ISO 2969].
A képen az látszik, hogy az X-Curve 2Hz-től kezdődően vág.
12,5Khz-nél a vágás eléri a vágás a 8dB.
REW-ben nézve így alakul a vágás:20KHz-nél -10dB.
A dB-t logaritmikus skálán mérjük, amit akárhogyis nézünk, bizony jóval kevesebb mint a fele hangnyomás, mint az eredeti, és erről mondod, hogy ez nem csonkolás?
Hát kérlek ez bizony vágás, abból is a durvább fajta. Ekkora vágással már hangszórókat 3dB/oktáv illesztenek.
Hogy értsd, ez olyan mintha ha a hangsugárzódban egyszerűen lekapcsolnák a magassugárzót, és egy 2kHz-nél 3dB/oktáv meredekséggel vágott középsugárzóval kéne továbbnézned a filmet.
Ha neked így tetszik, akkor hajrá !
-
VoidXs
nagyúr
válasz
alphamooncam
#171575
üzenetére
Nem csonkítjuk a film hanganyagát. A hangmérnök olyan stúdióban dolgozik, ami X-re van kalibrálva, mérettől függetlenül. Éppen ezért az ebből keletkező modulációs jelenségeket, mint amit a következő hozzászólásodban leírsz, akkor hallod ugyanúgy, ahogy ők a keveréskor hallották, ha X-et használsz.
#171577 alphamooncam: Magas soha nem szól 115 dB-n, ott már pro driverek égnek szénné. Referencia hangerőn az a subok csúcsa, a main-ek 105 dB-t engednek maximum, erre jön rá az X, azokkal a számokkal, amiket mondtam (10 kHz-en 99, 20 kHz-en 93 dB-re esik). A stúdióban ez szintén erővel kötött, ezen a hangerőn kever a hangmérnök végig. Ha hiteles mérőeszközzel, jó kalibráláson hallgatod, ez a hangnyomás helyes keveréssel nem fájó, de mivel nagyon EQ-ellenes vagy, valószínűleg nálad is az van, mint a legtöbb házimoziban, hogy egy kezeletlen +10 dB körüli csúcs tépi szét a füled, ha ezt megpróbálod. Ha csúcsokat nézünk, rengetegen bőven referencia felett moziznak, hiába mondják, milyen sok lenne vele, és mérik ki az átlagot mondjuk -6/-8 dB-re.
Még egy kis mese, hogy mennyire kötelező a 105 dB az iparban: ha azt szeretnéd, hogy a Dolby áldását adja a filmedre, és a stáblista végén használhasd a logójukat, elmennek ellenőrizni. Ilyenkor egy Dolby-s embert kell hívni, aki frissen kalibrálja a termet X-görbére, 105 dB csúcsra, leülteti a rendezőt és a hangmérnököt, és végignézi velük az egészet. Nincs füldugó, nincs pisiszünet, vagy bírják, vagy csinálhatják újra, és mehet ki a második meghívó további milliókért. Ez nem csak Hollywoodban, de nálunk is így van, és egy ideig szinkronra is érvényes volt (a mai külföldön kevert szinkronok mellett már hülyeség is lenne, mást szivatna, mint akit kellene).
Ez az igazi mozi, jobb helyeken így is működik, például menj el egy IMAX-be, ott garantált a 105 dB, tilos halkítani (kivéve Németország, ahol a halk, -20 dB körüli mozinak van kultúrája). Fogadni mernék, hogy nem érzed olyan hangosnak, mint a saját mozid. Otthon természetesen beleszól a szomszéd, beleszól a kis távolságokból fakadó brutális inkonzisztencia a magasaknál (lásd home/room/Harman curve), és persze az egyéni ízlés. Az utóbbi a legfontosabb, mindent felülír. Ha azt mondod, hogy a te személyes ízlésednek a flat felel meg, az tökéletesen helyes állítás, sokan vannak még így. Én a magasakat nem emelem, de a mélyeket picit igen, mert így tetszik, de tudom, hogy nem referencia, csak szeretem a chest slam-et gyakrabban érezni, mint a hangmérnökök.
Viszont ha azt mondod, hogy a flat adja a valóságot, azzal téves információkat terjesztesz, ugyanis a legkevésbé sincs így. Az X a referencia és így a valósághoz legközelebb álló görbe, régebben a Quetz által leírt okokból, ma már csak a magasakhoz használják, és azt is limiter célból, ugyanis a Dolby AutoEQ, ami a világon a legfejlettebb önbemérő, minden mást megold szoftverből, illetve Atmoshoz vannak elég komoly teremakusztikai elvárások is. Végezetül ez a Dolby referencia processzorának (amit a legnagyobb stúdiók mindegyike használ) kalibrációs ablaka, láthatod, mi a célja:

Az X-görbe tehát minden, csak nem elavult. A régi elavult, de már a harmadik verziónál vagyunk. A pontos szabvány az ISO 2969, amit utoljára 2015-ben frissítettek. Az X-görbe, amit a képen látsz, 6 éves, bőven Atmos utáni, és jó okkal ez az alap, amire még a lehalkított magyar mozikat is mérik, hiába van már itthon is több CP950-alapú terem megfelelő akusztikával.
#171578 alphamooncam: A Phon-görbéről hallottál már? Nincs energiatöbblet, de azt érezzük, hogy van. Régen az Academy Curve-nél azt hitték, hogy jó ötlet erre építeni (ami amúgy majdnem pontosan az A-súlyozás, aminek szintén érdemes utánanézned, hogy mi és miért pont úgy néz ki). Aztán azóta rájöttek az emberek, hogy ezzel a jelenséggel teljesen felesleges foglalkozni, ugyanis a valóság sem kever nekünk a fülünkhöz való súlyozásra, hanem azzal kaphatjuk a legvalósabb hangot, ha torzításmentes felvételt torzítás nélkül adunk le. Az EQ ugyanis az analóg korban egy destruktív torzítás volt, nem olyan, mint ma.
Jött tehát az X-curve, ami nem homage miatt esik magasaknál, hanem pusztán limiter szempontból. Felesleges összevetni a két görbét, ugyanis nem ugyanaz a céljuk. Az Academy tévesnek bizonyult gondolatok alapján mimikálta a fület, míg az X jelen ismereteink alapján helyes elvek szerint megvédi azt. Nézd csak meg, hogy főleg a beszédhangokban milyen drámai különbség van 1987 előtti és utáni filmekben, az volt ugyanis a szabványváltás éve. Régen szénné kellett szűrni, hogy az akkori görbékkel jól szóljon, ma úgy hangzik, mint egy rosszabb mobiltelefon. Nem a mikrofonok lettek egyik pillanatról a másikra ennyivel jobbak, egyszerűen megváltozott a mozi hangja. Ha a zenéket figyeled meg, ugyanolyan szép hangja van sok 50 éves felvételnek is, mint a maiaknak, mert ott sosem volt célgörbe, mindenki flatre kalibrált.
#171580 alphamooncam: Nem csonkolás, mert nem vágás. A vágás az, ha valami eltűnik, vagy hatalmas mértékben csökken. Itt kis mértékben csökken, sok laikus nem tud különbséget tenni a flat és X között, ha nem azonnali váltásban hallja. Ez egy transzport szabvány, és a hanganyag hozzá van igazítva (hogy ez mennyire teljesül otthon, az egy másik kérdés, de moziban így van). A lemezen ugyanannyival van növelve a hang, amennyivel csökkentened kell, tehát a végeredményed tökéletesen flat, csak nem tud annyi magasat kiadni. Megmutatom egy Dolby Atmos demólemez teszteléshez használt rózsazaját, ha nem hinnéd el:

Összehasonlításképp, ha Audacity generálja:

A Dolby esése csökken a végén, a generáltra vonalat lehet illeszeni. Ez alapján tehát már a Dolby mérőjelén is rajt van az extra magas, hogy ha az alapján méred flat-re az otthoni rendszered, akkor az ne flat legyen, hanem valójában X, illetve fordítva, ha X-re kalibrált rendszert ezzel vizsgálsz, flatet mutasson a műszer.
-
Quetz
őstag
válasz
alphamooncam
#171578
üzenetére
Így: "Research done a decade earlier by C.P. and C.R. Boner defined a need for a "house curve". They based this on the fact that a flat electro-acoustic frequency response in a large room sounds too bright on well-balanced program material. Or in simpler phrase, we perceive sound in a large room to have more treble."
Ennél érthetőbben nem lehet idézni a cikket.
-
python1
veterán
válasz
lenox
#171582
üzenetére
A cél, csak egy DSP -nek jelent célt, mindenkinek nem kell ezt alkalmazni, tehát inkább egy lehetőség, igy aki él vele, és van lehetősége valamilyen eszközzel elérni, akkor az célgörbe lesz számára.

De ahogyan te is kivetted az írásokból és Tamo is említette, sok hangsugárzó alapban ezt csinálja az üléspozícióból mérve, hallgatva, pl jelenleg az enyém is pontosan ilyen. -
lenox
veterán
Amugy nem ertem, rakerestem az x curve-re, es egybol kb. minden link azt irja, hogy nagy a felreertes korulotte, de ez nem egy cel, hanem flat speakerek eseten moziteremben ilyen response-t mernek, tehat ez moziterem akusztikai hatas.
Jozan paraszti esszel ebbol arra kovetkeztetnek, hogy a hangmernok ezt szepen figyelembe veszi, illetve ha otthon ugyanazt a hangot kuldom a speakerekre, de kis szobaban, akkor ha ugyanazt szeretnem hallani, ra kell ezt tenni a jelre.
-
gab1ka
senior tag
válasz
alphamooncam
#171580
üzenetére
Azt írtam hogy szerintem. Ezt a stílust hagyd meg másnak.
A csonkolásból én levágásra asszociáltam, eltüntetésre, amit a house curve nem tesz meg, az információ ott marad csak hallgathatóbb formában (speciel én nagy híve is vagyok, a flat engem is csíp és fárasztónak találtam mindig is). -
alphamooncam
őstag
válasz
gab1ka
#171579
üzenetére
"A house curve nem csonkolás, akkor sem, ha több hsz-en keresztül mondatonként mondogatod."
De bizony az.
Te minek neveznéd azt a folyamatot, amikor a frekvenciaválasz vágással kerül alakításra?!

Csak erre az egy kérdésre válaszolj kérlek! Köszi
Meg hogy jön ide az EQ-zás, meg mi az a göröngyös spl görbe. Miért érzek ezzel kapcsolással zavart az "erőben"?!
-
gab1ka
senior tag
válasz
alphamooncam
#171575
üzenetére
Szerintem fölöslegesen sarkítod ezt a dolgot túl.A house curve nem csonkolás, akkor sem, ha több hsz-en keresztül mondatonként mondogatod.Ahogy egy göröngyös spl görbe kisimítása EQ-val sem számít "csonkolásnak"..szerintem.
-
alphamooncam
őstag
válasz
Quetz
#171574
üzenetére
"Pszichoakusztika: hogyan hall az emberi fül, vagy még inkább: az emberi agy. Ha elolvastad volna a linkelt/idézett írást, akkor egyértelmű lenne számodra, hogy az elektronikusan egyenes átvitel egy nagy moziteremben emelkedő magasfrekvenciás átvitelként jelentkezik a hallgatók számára."
Moziban nincs ráhatásom a frekvencia válaszra. Otthon igen.De azt most sem értem hogyan lesz egy flat frekvenciaválaszból emelkedő frekvenciaválasz?! Elmagyaráznád a fizikáját kérlek?
Leginkább az a rész érdekel, hogy hogyan, miből keletkezik a többlet energia!
Valamiből lehet valami, de semmiből hogy lesz valami? Ahhoz energiát kéne pumpálni a rendszerbe nem? Honnan lesz ez az energiatöbblet ?
-
alphamooncam
őstag
válasz
VoidXs
#171573
üzenetére
Csak egy kérdés...
Annak a magastartománynak konstans 115dB-en kell szólnia a film egész tartalma alatt, vagy lehet az csak annyi, amennyit megálmodtak a készítők?
Felteszem, mielőtt kiadásra került a mű, azért döntéshelyzetben lévő személyek meghallgatták, és nem lettek süketek.
Bocsi, de a nagypályás letámadás következtében mostanra már elfogyott a türelmem.
-
alphamooncam
őstag
válasz
Tamoo
#171571
üzenetére
"A flat-et gyakran azok szeretik akiknek már romlott a hallásuk a magas tartományban."
Koromnál fogva, meg amúgyis-sem hallok kb. 12-14Khz fölött, de attól még szeretném hallani a maradék tartományt csonkolás nélkül.Hogy értsd. Érkezik egy 14,5kHz és 16,5kHz-es effekt egyszerre.
Lehet más hallja, én nem. Viszont a kettő által generált 2kHz-es hangot még vígan hallom, már ha nincs csonkolva a hanganyag.
Szorri minden jó indulatú hozzászólótól, de én maradnék a flatnél a két, ez+, az ezt megelőző hsz-em okán.
-
alphamooncam
őstag
Lehet nem voltam elég világos, ezért megkérdezem még egyszer...
"Arra szeretnék választ kapni, hogy milyen pszichoakusztikai előny származik abból, ha csonkoljuk a film hanganyagát?"
Azt a hanganyagot, ami egyszer már átment a hangmérnök, rendező, producer vizsgáján. Milyen megfontolás alapozza meg kidobni a hozzáértő készítők munkáját, megváltoztatni az alkotást?
Ha már így magadra vetted, akkor igazán elmondhatnád a saját véleményed...Felteszem a hivatkozott Harmann/Syntesis görbék nem azt a kérdéskört járják körbe, hogy miért jó csonkolni a film audio anyagát, hanem másról szólnak.
Mondom mindezt abból a megfontolásból, hogy Te sem szeretnél terelés áldozata lenni, és időt fáradtságot fordítani egy olyan anyag elemzésére, ami nem ad választ az eredeti kérdésedre.
De ha már itt tartunk úgy is csak arra lennék kíváncsi, ha már így jelentkeztél rá, saját magyar szavaiddal megfogalmazva, mégis mi is indokolja a csonkolás szükségességét - várom a válaszod félrebeszélés és terelés nélkül magyarul.
-
Quetz
őstag
válasz
alphamooncam
#171566
üzenetére
Az első "X curve" még az "Academy curve" (vagy más néven N-curve/Normal- curve ) volt és így nézett ki:

Ezt 1938-ban általánosították, miután megvizsgálták, hogy milyen minőségben tudják visszaadni a filmszínházak a filmre nyomott mono audió-t

A technológiának volt egy olyan korlátja, hogy magas tartomány zajos volt, sziszegett. Ezt rejtették el egy erősen ejtő görbével:
- 40 Hz: -7dB
- 100 Hz - 1.6 kHz: egyenes
- 5kHz: -10dB
- 8kHz: -18dBPszichoakusztika: hogyan hall az emberi fül, vagy még inkább: az emberi agy. Ha elolvastad volna a linkelt/idézett írást, akkor egyértelmű lenne számodra, hogy az elektronikusan egyenes átvitel egy nagy moziteremben emelkedő magasfrekvenciás átvitelként jelentkezik a hallgatók számára. Az emelkedés mértéke és annak szükséges korrekciója a terem méretével változik. Ez ugyanolyan hatás, mint hogy egy nappaliban 80dB-s hangeffekt ugyanolyan hangosnak tűnik, mint egy nagy moziban egy 85dB-s.
Tehát belép a porondra a Dolby az ő zajcsökkentő technológiájával, aminek köszönhetően el lehetett dobni az N-curve-t, viszont pszichoakusztikus okokból mégsem az egyenes átvitel lett az új célgörbe. Így született meg az X curve:
-
VoidXs
nagyúr
válasz
alphamooncam
#171566
üzenetére
Nincs gazdasági oka. Nyílt szabványról beszélünk, senki nem keres rajta semmit. Azért marad velünk az X-curve, hogy megvédje a hallgatókat az extrém magasaktól. Akármilyen meglepő, léteznek még olyan szabályok, amik az emberek egészsége okán léteznek, anyagi előnyöket elengedve. Az X egyszerűen limiterként működik, a kiadott hang végeredménye ugyanúgy flat lesz (extra magas van a keverésen, amit lehúzunk), csak a 10 kHz maximum 99 dB-t érhet el, a 20 kHz pedig csak 93-at, és pont ezek a frekik azok, amik túl könnyen sérülnek, egy 115-ös effekt ilyen tartományban lazán letarol 4 kHz-et a hallásunkból azonnal. Éppen ezért nem sznobizmus a flat-et elvetni, hanem logikus, mert konkrétan káros. Eleve nem ezt jelenti a sznobizmus, hanem amikor nincs reális vélemény valami mellett, klasszikus példa itt a zárt subok felsőbbrendűségének hirdetése, miközben minden létező mérés megcáfolta.
-
python1
veterán
Azt elrettentés miatt linkeltem, az én 40 eurós drivereim pont azt tudják mint egy a példában szereplő 60-140e forintos driver, 1kHz-tól indul 17kHz-ig általam mérve, ettől van egy nagyobb drivere a gyártónak, az 700hZ-tól indul, de az már a duplájába kerül.
De továbbmegyek a nagy mélyközepeim és drivereim, mérve nem maradnak el a nevesebb gyártók hangszóróitól, torzításban példásan viselkednek, de a frekvenciamenetükkel sincsen problémám. -
Tamoo
nagyúr
válasz
alphamooncam
#171566
üzenetére
Igen, biztos sznobizmusból hallgatja úgy valaki, nem is azért mert jobban tetszik neki.
(Hozzáteszem én nem X-Curve-re EQ-zok.)
A flat-et gyakran azok szeretik akiknek már romlott a hallásuk a magas tartományban.
Egyébként magasban eléggé ki kell emelni egy doboznak ahhoz, hogy a hallgatói pozícióban flat átvitelt produkáljon a legfelső tartományban, vagy felfelé kell húzni EQ-val. Szóval ki is hallgat flat-et? -
-KP-
veterán
válasz
alphamooncam
#171566
üzenetére
Olvass már utána a Harman/Synthesis görbének, és hogy miért olyan, amilyen
Vannak biztosan cikkek is róla, de szerintem még Floyd Toole is ír a könyvében róla. -
mettek
addikt
Megvolt az első teszt. Érzésre elég flat lett, a mélyeket elég keményen megfogta a kialakítás. Ami nagyon szembetűnő hogy jobban eszi a wattokat így. Eddig kezeletlen hideg burkolatos szobában már 40es hangerőn elég volt (itt már szinte bántó volt, a mély is sok volt), most az új szobában 55-ös hangerőn simán hallgatható elég jó hangnyomással. A mélyeket nem érzem dúsultnak, mint korábban.
-
alphamooncam
őstag
De bizony gazdasági.
Amennyiben a technológia folytán a minőség gyenge, ennek egyenes következménye a gyakori javítási igény, ami bizony már gazdasági problem.
Arra szeretnék választ kapni, hogy milyen pszichoakusztikai előny származik abból, ha csonkoljuk a film hanganyagát?
És akkor visszatérünk a gazdasági ( technológiai) megfontolásokra.
Akarok-e "mozi" üzemeltetőként olyan (magassugárzó) technológiát, ami nem sérti a magam és vendégeim fülét, merthogy ez ma már nem jelenhet akadályt! Mára már ez csak odafigyelés, és pénzkérdés.
És akkor itt jön a "sznobizmus" kérdése.
Annak aki megteheti, mint technológiailag, mint gazdaságilag, mint pszihoakusztikailag, mi motiválja egy elavult szabvány követése, ha nem a sznobizmus?!
Kérdés, hogy sznobizmusnak nevezhető -e az, ha valaki a korábbi döntései igazolása végett "talál" egy elavult szabványt, ami megfelel a régi "nagyrabecsült és drága" igaz mostanra már elavult példá(K)nak, én úgy gondolom igen, de nem kell velem egyetérteni.
-
python1
veterán
válasz
Quetz
#171563
üzenetére
Jó olvasni, hogy más is így vélkedik.
"Végül azt szeretném, ha a mozi rajongók több időt és energiát fordítanának szobájuk konfigurálására, legalább annyira, mint alkatrészeik kiválasztására.
Akusztikai kezelések házimoziban egyenértékűek az X-görbe alkalmazásával kereskedelmi vagy szakmai létesítményekben. Noha nincs 1/3 oktávos EQ és görbe, amire készíthetnénk, mégis finomhangolhatjuk a szobáinkat, hogy "jól" szóljanak. Egy kis elnyelő panel és némi diffúzió monumentális változást hozhat a helyiségben.
Végül is egy szerény rendszer egy "jó" helyiségben könnyen felülmúlhatja az előkelő, drága berendezéseket egy rosszban."
A hangszórók gyakran sokkal fényesebbek, mint a megfelelően beállított színházi hangsugárzók. Amint a lejátszási hangerőszintet felfelé toljuk a referenciaszint felé, a probléma súlyosbodik. Ha egy rendszer valóban képes nagy teljesítményre, alacsony torzítással, akkor lehetséges a "mozi élmény" újbóli létrehozása és élvezése. Sajnos sokkal-sokkal kevesebb erre képes rendszer van, mint azt hinnénk. Sokan úgy hívják a csúcskategóriás hangszórókat, és sok vevőegység harmonikus felépítést mutat magas kimeneten, és a spektrumot a magas hangok javára dönti, ami tovább súlyosbítja a problémáját. Az, hogy sokat fizetett érte, nem feltétlenül jelenti azt, hogy referencia szintű filmlejátszásra alkalmas. Sajnálom."
Fordítás konyhanyelvre: google by phyton
-
-KP-
veterán
válasz
alphamooncam
#171555
üzenetére
Ez így pont nem igaz. Neten csomó cikk van a Synthesis görbéről, és annak miértjéről.
-
Quetz
őstag
válasz
alphamooncam
#171555
üzenetére
Nem gazdasági, hanem technológiai és pszichoakusztikai okai voltak.
The second age of Cinema Sound: Dolby and the X-Curve
Naturally, speakers and other audio hardware improved as the decades marched on, but the optical soundtrack did not. Eliminating the Academy Curve would simply have exposed the inherent hiss which it masked.
When Dolby got involved with cinema sound in the 70s, the first thing they did was apply their noise reduction technology which was already well entrenched in the music industry. The 1971 "A Clockwork Orange" demonstrated to the world an improved bandwidth and high frequency extension thanks to Dolby's A-Type noise reduction. As a result, the world was finally able to give up the Academy Curve . . . but not for a flat response.
Research done a decade earlier by C.P. and C.R. Boner defined a need for a "house curve". They based this on the fact that a flat electro-acoustic frequency response in a large room sounds too bright on well-balanced program material. Or in simpler phrase, we perceive sound in a large room to have more treble.
Here stood an opportunity to put into place a curve system which could go beyond simply dictating a flat response, but also address the psycho-acoustic differences of sound in large, medium, and small theaters and mixing facilities. The “X Curve” was born. -
Mikisys
őstag
válasz
python1
#171554
üzenetére
Az az ISO2969-es görbe szerinti átvitel a mozikra értendő, nem a házi mozira.
Az átvitel 2kHz-ig lineáris, utána eső jellegű, 3dB/oktáv meredekséggel.
Házi mozi esetén is jobb ha hasonló, mért beállításra törekedünk.
Egyébként a (túlzott) magashang-emelés, kiemelés fárasztó, kemény, sziszegő hangzása zavaró.Üdv!
-
python1
veterán
Némi magyarázat saját kútfőből, ha valakit érdekel.

Talán 1-hete nyilatkoztam arról, hogy sokat ront az EQ-zás (DSP-zés) az új hangsugárzóim hangján. Mint köztudott, saját magam készítem az összes hangdobozom a mozihoz, milliónyi mérés, analizálás, majd módosítás ez itt sokak számára, nyűglődésnek tűnik, nem az, ezt sokan ismerik, akik maguk készítenek váltót, dobozokat. Na, hogy visszakanyarodjak az okfejtésemhez, fázisfutásról kicsit bővebben. Közeli mérések alapján a dobozok többsége, még jó fázissal rendelkezik, de ahogyan haladunk távolabb egyre fűrészfogasabb lesz az eredmény, és bizony sokszor ellenfázisba kerülnek a hangszórók, és itt jön az ördög, kioltások keletkeznek, ezt a frekvenciagörbén is úgy láthatjuk, hogy beszakadások alakulnak ki, tulajdonképpen itt kioltódnak emiatt frekvenciák, ééés akkor jön az EQ (szobakorrekció) ami próbálja ezeket helyrehozni, de sajnos tovább csavarja a fázist, ezáltal eléggé furcsa hangzáskép alakulhat ki, ami sokaknak nem tetszik, és sokan kikapcsolják a DSP-t. Erre az egyedüli megoldás, a már csontig lerágott szoba akusztika rendbetétele. Kiegészítésképpen, közeli mérésnél azért is jó egy hangsugárzó fázis együtt futásra, mert még itt kevésbé szól bele a szoba akusztikája.
Lehet ezzel itt mindenki tisztában volt, nekem most kezd tisztúlni , későn érő vagyok na.
-
python1
veterán
válasz
Tamoo
#171557
üzenetére
"Sok doboz magasa kb. alapból pont eleget esik a hallgatói pozícióban mérve."
De még milyen soké, a torzításokról és fázisfutást már nem is említem, eléggé gyatra tud lenni, amire azt hiszünk, hogy deszép magasa van, azt 1-óra múlva elbírna 2-3 hordó abroncsot a fejünk.
Na igen, a szobaakusztika, most szívok rendesen, de az új driverrel, váltóval egészen kisímúlt, igaz még így is magas, de érdekes, majd rakok be mérésről illusztrációt.
ctrlaltdel13
Igen, ebben is van igazság. -
Tamoo
nagyúr
válasz
alphamooncam
#171555
üzenetére
Sznobság??? Nem értem ebben mi lehet sznobság.
Pár napja meg az volt a téma, hogy 40k fölé menjen a magas vagy hasonló.
Sok doboz magasa kb. alapból pont eleget esik a hallgatói pozícióban mérve. -
python1
veterán
válasz
alphamooncam
#171555
üzenetére
Ez érthető, de most terjed leginkább, az új processzorok is tartalmazzák már, természetesen nem kell mindenkinek ezután menni. Én sokhelyen jártam hallgatózni, de ahol nem volt esés kb 3perc után szétment a fejem, az egetverő csörömpölés miatt, még a hifiben elmegy 2 hangszóróból, de adott esetben mondjuk 7-ből számomra gyilkos tud lenni. Bár a mostani szórókkal eléggé kellemes a mozi, de az is lehet, hogy csak érzékeny a fülem a túlzott magashangokra.
-
alphamooncam
őstag
válasz
python1
#171554
üzenetére
Miért ejtik? Volt már korábban téma.
Anno mozikban gazdasági okból. Amennyiben megkapták a teljes kakaót esés helyett, hetente lehetett újra tekerecseltetni a magasakat, mert leégtek, nem bírták szuflával.
Ebből ipari szabvány lett.
Manapság már nem szükséges az ejtés, mert nem mennek olyan tönkre a magassugárzók, ez manapság inkább sznobság, mint gazdasági kényszer.
Bocs azoktól akik így, ejtve szeretik, nem szántam sértésnek, személyeskedésnek.
-
python1
veterán
válasz
ctrlaltdel13
#171552
üzenetére
Bocs ,2kHz-től ejtik. Egyébként nekem is fülbemászóbb úgy végignézni egy filmet, hogy ejtve van a 2-4kHz-től.
-
python1
veterán
válasz
denesdr
#171551
üzenetére
Az ényém is tudja a 17kHz-t, de már csak 10dB-es eséssel a csúcshoz képest, így kb 95dB érzékenységű ott a driver.
ctrlaltdel13
Általában 4kHz - től finoman ejtik, hogy miért, azt ne kérdezd, valamiért a mozikban így szokás aztán átszivárgott az otthoni felhasználásba is. -
denesdr
addikt
válasz
python1
#171545
üzenetére
Ha már kihúztad a dobozokat a szoba közepére, akkor érdemes gated méréssel bemérni és beállítani őket, on-axis és off-axis alapján egyaránt. Jó persze ha nem "hifi" doboz lesz... bár én nem szeretem ezt a kifejezést, hogy hifi vagy mozi vagy akármilyen doboz, egy doboz vagy jó vagy kevésbé jó, jól kell teljesítenie mindenhol, mondjuk ez saját vélemény csak. Otthon hallgatva előbb-utóbb úgyis kibújik a szög, ha valami nem stimmel.
Előregyártott váltó helyett a nulláról épített, teljesen a hangszórókhoz illesztett váltó az igazi, persze passzívval ez elég macerás tud lenni. -
robi-k
őstag
válasz
bubuka55
#171542
üzenetére
Vagy van egy 3 megoldás is: olyan lejátszó kell, ami 2 HDMI kimenettel rendelkezik, az egyik (HDMI 2.0 full 4K, HDR, DV és HDR10+) kimeneten csak a kép megy ki, a másikon (HDMI 1.4, audio only) csak a digitális hang egy régebbi AVR erősítőhöz, ami nem képes kezelni a 4K képanyagot.
Én ezt a módot választottam a videó és az audió megosztására. -
python1
veterán
válasz
denesdr
#171544
üzenetére
Teljesen saját tervezés a doboz, és én is építettem meg, a váltó egy kínai váltó volt, amit kicsit reszeltem a hangszórókhoz. A 17kHz úgy jött, hogy gyárilag 110dB lenne a driver, de nincs az a gyári váltó ami ezt tudná kezelni, a mélyközép gyárilag 97dB, így szintezni kellett ellenállással, így eltűnt a kiemelés, így lett kb 95dB érzékenység mellett 17kHz-s plafonom.
De ami most zavar, hogy visszatettem a dobozt a vászon mögé, és most összekuszálódott minden. Modifikálás miatt a szoba közepén mértem a dobozt, így nem volt ami bezavarjon annyira a képbe, de most a falak közelsége, és a fakeretek, sarkok teljesen tönkretették a frankó frekvenciamenetet. Most egy rakás elnyelő anyag kell, ami megszünteti ezt az állapotot.
Ja, és visszaestünk 13kHz-re a kereten belül ismét.
-
python1
veterán
válasz
denesdr
#171541
üzenetére
Nos, 17kHz-nél megálltunk, jócskán átkellett dolgozni a gyári váltót, egyelőre a frontokban maradnak, de ha elkészülnek a hátsó lökők belekerülnek a modifikált váltók.
Driverek csodálatosan szólnak, az elődökhöz képest sokkal egyenletesebb magastartomány, torzítási csúcsok eltűntek, középei is hozták a hozzájuk fűzött reményemet, szóval újabb lépés felfele. Mivel nem hifi felhasználásra készültek , szerintem hibátlanok lettek, tulajdonképpen az összes alkatrészben nincs 10kemény óra, járatás után még finomodik a hangjuk. -
bubuka55
csendes tag
Köszönöm szépen a válaszokat. Hát akkor nem kinlódok a splitterrel, hanem veszek egy olyan erősítőt amin már HDMI 2.0 csatik vannak.
-
denesdr
addikt
válasz
python1
#171539
üzenetére
12"-es mélyet nem vinnék 1,5kHz-nél magasabbra, de mégjobb volna 1,2kHz alatt tartani, ha igazán jó hang a cél, persze ehhez kell jó magas meg hozzávaló tölcsér is.
Hogy miért esik 13kHz után? Mert valószínűleg ilyen a driver. Részben az ilyen dolgok különböztetik meg az olcsó és drága drivereket egymástól. -
-KP-
veterán
válasz
BBéci
#171535
üzenetére
Ne hasonlítsd össze a kettőt. A mélysugárzód elsősorban mélyre van optimalizálva. Python esetén hiába nagy méretű a hangszóró, ezek sokkal inkább mondhatóak nagy méretű mélyközépeknek, mint igazi mélynek. Egy jó nagy érzékenységű lavórt fel lehet engedni 1-1,5khz-ig átlagos tölcsérrel és magassal. Jobb fajtával viszont akár 500-700hz-re is le lehet menni. Ha megnézed a JBL Synthesis modelleket, ott igen gyakran 15 inches mélyközepeket használnak 2 útban egy robosztus magassal alacsonyan váltva.
-
-
python1
veterán
válasz
BBéci
#171535
üzenetére
Amennyiben "hifi" hangsugárzókról lenne szó ok lenne a dolog, de itt a gitárhangszóró eről szól, hogy magasra engedik, gyárilag 6000Hz-ig mennek fel, de 2-3000Hz-től már esik a 12"-os, a 10"-os meg 4000-től.
Tegnap bekötöttem az új magasnyomót (drivert), teljesen más lett a karakter, simán túlszolja a 12"-os mélyközepet, tényleg szinte csak középtartományt forszírozza, 10kHz felett 24dB/okt meredekséggel esik. -
BBéci
legenda
-
python1
veterán
válasz
Dudee
#171533
üzenetére
Nekem a legnagyobb előrelépés a vászon mögé rejtett LCR hozta, semmi sallang az erősítők is rejtve vannak, csak az oriás vászon és keret árulkodik, hogy van valami betegsége a tulajnak. A másik meg a PA vonalra lépés, igaz nálam a szerényebb változat található mint más sorstásnál, de azért hozza a várt szintet, már nem váltanék vissza "hifis" vonalra, max 1-2 finomítás még.
Jut eszembe a hátsó mélyközepek 12" vs 10", pedig csak 5cm étmérőben.
-
Dorian
félisten
válasz
Dudee
#171528
üzenetére
Ez most is áll. Sokkal inkább mozizok egy jó sztereó rendszeren, mint egy alsókategóriás sokpontegyen.
Másrészt a források is okai a dolognak: egyszerűen túl nagy beruházás 2 vagy 4 normális minőségű, jó rendszerbe passzoló hangdoboz és a szükséges kábelezés ahhoz, hogy néhány film néhány jeleneténél szóljon valami effekt fentről. Szvsz már 5.1-ről a 7.1 sem igazán éri meg, elég kevés film van ami a sr back-eket használja, de még mindig több és nagyobb részt, mint az atmos. 7.1-ről én sokkal előbb bővítek 7.2-re majd. (Eddig is csak azért nem, mert az nem csak annyi, h veszek még egy szubot és leb@szni valahová ahol van hely, hanem egy csomó próbálgatás, mérés, eq és beállítás kell, h értelme legyen, arra meg mostanában semmi időm) -
Dudee
senior tag
válasz
BIGi75
#171527
üzenetére
Az hogy a 7.1 nem atmos, és az 5.1.2 sem feltétlen az

a 7.1-ben a 7 hangsugárzó a nagyjából a "hallgatói síkban" van körben elhelyezve.
Az 5.1.2-nél 5 van körben, és 2 valahol fent (általában feletted jobbra-balra). Ennél többet ez nem mond.
Nézd át amit linkeltem, szánj rá egy kis időt ha érdekel. -
Dudee
senior tag
Nem értem én ezt a zárkózottságot

Mármint érted, amikor még csak sztereó volt, ugyanez ment amikor kezdtek megjelenni a házimozi rendszerek: inkább legyen egy atomjó kéthangfalas sztereó szettem, mint holmi sokhangszórós csoda, kamu prologic surrounddal. Aztán ma már ki akar sztereó rendszeren házimozizni sub nélkül? dedikált sub sem volt régen.
az atmos és társai ugyanennek a dolognak a kiterjesztése szerintem. -
BIGi75
senior tag
-
-KP-
veterán
válasz
python1
#171490
üzenetére
Én megmondom őszintén, teljesen elcseszett ötletnek tartom a nagyméretű lavórokat felengedni 3-4khz-ig. Egy jó 1-1,4 inches kompressziós magasat elég alacsonyra le lehet engedni. Egy teljesen átlagos 1 inches magasat is le lehet engedni 1,5khz-ig, és 10 eur-ért már van tölcsér, ami jó erre. Egy robosztosubb 1,4-1,75 inchest pedig akár 700-800hz-ig is le lehet engedni. Házi használatra amúgy is picit lejjebb lehet engedni őket, mint PA használatra, mert pár wattnál több soha az életben nem fog jutni rájuk.
-
python1
veterán
-
Tamoo
nagyúr
válasz
BBéci
#171518
üzenetére
Igen lehetne még csűrni csavarni a megfogalmazást.
Sokunk messze van attól az állapottól, kevés ember van akinek nem kell megalkudni.
Lényeg a lényeg, magam részéről egyáltalán nem vágyom Atmosra. Nem vitatom el, hogy hozzátesz, mert csak plusz hangforrások, de én nem adok érte pénzt. -
BBéci
legenda
válasz
Dorian
#171510
üzenetére
A felharmonikusok jelentős része az általunk hallható tartományban szólal meg. Valahogy úgy, ahogy alphamooncam írta.
Tudtommal.#171511Dudee
"Viszont ha raksz bele még 1 milliót, nem biztos hogy dobni fog annyit élményen, mint pár magassági sugárzó"
Amennyiben jól költöd el az a pénzt, egészen biztosan nagyobbat dob az élményen, mint az Atmos. Párszor már elmeséltem, hogy sokmilliós rendszeren (Marantz AV8802A, NAD és Marantz végfokok, Atlantic Technology hangdobozok) dedikált moziszobában hasonlítottam Atmost 7.2-höz és annyira elhanyagolható volt a plafonsugárzók által nyújtott többlet, hogy 10 forintot nem adtam volna értük. -
robi-k
őstag
válasz
alphamooncam
#171514
üzenetére
Pszichoakusztika.
-
alphamooncam
őstag
Valahol olvastam, most pont nem találom, hogy a közeli magas hangok különbségét halljuk, akkor is, ha az már ultrahang tartományba esik pl.
Egyszerre szólal meg egy 24.000Hz-es és egy 20.000Hz hang, úgy azt 4.000Hz-nek halljuk.
Valami ilyesmire emlékszem, de hogy ez mennyire tolódhat ki az ultrahang tartományban már nem emlékszem, ezért is akartam megkeresni a forrást.
Aki jobban tudja javítson ki.
-
Dudee
senior tag
válasz
Tamoo
#171506
üzenetére
Nem biztos, hogy egyetértek ezzel.
Ugyanis ha van egy millióból összerakott 5.1-ed, akkor az felett is van még kategória, tehát nem top. Viszont ha raksz bele még 1 milliót, nem biztos hogy dobni fog annyit élményen, mint pár magassági sugárzó (itt persze dedikáltan atmos sávos filmekre gondolok). Egyszerűen azért, mert ahogy megyünk feljebb, egyre többet kell fizetni egyre kisebb minőségi javulásért, míg az atmos nem minőségi javulás, hanem funkcionális.
Szóval sztem nem kell hozzá top kategória, de egy erős közepes nem árt. -
Tamoo
nagyúr
válasz
BIGi75
#171507
üzenetére
Szvsz jól elhelyezett 5.1 vagy 7.1 mellett számomra nem tesz hozzá az atmos annyit, hogy vágyjak rá.
A jó mélyhangokat viszont nagyon fontosnak tartom, így ez irányba fejlesztenék inkább a legtöbb esetben. Általában van hová. Ez lehet mélysugárzó csere, még egy mélynyomó, külső DSP eszköz. Ki hol tart vagy mi az igénye. -
BBéci
legenda
válasz
Dorian
#171493
üzenetére
Vártam ezt a reagálást.

Pont nem tőled, hiszen tisztában vagy a felharmonikusok fogalmával és jelentőségével.#171507BIGi75
"Akkor te inkább csak cserélnéd a mélyet és a surroundot, maradnál 5.1-nél a helyemben?"
Egyértelműen az lenne a jó döntés.
Kedvelem a Sony termékeket, kivéve a hangdobozaikat, szerintem azokkal büntetni lehet. -
Tamoo
nagyúr
Atmosra én már csak akkor fejlesztenék ha minden más top kategória és nem tudnám hová rakni a pénzem. Ez a veszély viszont nem fenyeget.

-
BIGi75
senior tag
-
BIGi75
senior tag
válasz
Dudee
#171498
üzenetére
Hát ha mennyezeti lesz, akkor azt az ülőpoz fölé teszem. A front fölötti opciónál egy dobozos atmos sugárzóra gondoltam, mint pl a sony sscse, amit most surroundként használok, mert az az ülőpoz mögött közel van a fal és a sony így kicsit lefelé sugároz. De valószínű a sony marad hátul és mennyezetit teszek be ülőpoz fölé, kicsit előrébb...
-
Dorian
félisten
válasz
BIGi75
#171499
üzenetére
Atmos esetén a surroundokat fejmagasságba kell tenni, anélkül pedig jóval fölé, szóval nem annyira kompatibilis a kettő.
A másik dolog, hogy 1 rtg gipszkartonba biztos nem építenék hangszórót, hanem legalább dupláznám, és a hangszóró körül rögzíteném a födémhez is. Haladó szinten álmennyezetnek sem felel meg 1 rtg, mert vannak negatív akusztikai hatásai.
Új hozzászólás Aktív témák
- Kompakt "házimozi" szettekkel és hangprojektorokkal (soundbars) tapasztalatok híján nem foglalkozik a topik.
- hozzászólás előtt olvasd el az összefoglalót!
- HÁZIMOZI, HIFI, TV beárazás topic
- Házimozi belépő szinten topic
- Hi-Fi-ről általánosságban topic
- Hangprojektor/Sound Projector/Front Surround/SoundBar topic
- AMD Navi Radeon™ RX 9xxx sorozat
- Linux kezdőknek
- Android alkalmazások - szoftver kibeszélő topik
- Xiaomi 15 - kicsi telefon nagy energiával
- Revolut
- Horgász topik
- Építő/felújító topik
- Fedora Linux
- Magga: PLEX: multimédia az egész lakásban
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 / 3 5***(X) "Zen 3" (AM4)
- További aktív témák...
- iPhone 14 128GB Midnight -1 ÉV GARANCIA - Kártyafüggetlen, MS3660
- Bomba ár! Lenovo ThinkPad T470s - i5-6GEN I 8GB I 256GB SSD I 14" FHD I Cam I W10 I Garancia!
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone Ryzen 7 9800X3D 32/64GB RAM RX 9070 XT 16GB GAMER PC termékbeszámítással
- GYÖNYÖRŰ iPhone 13 mini 128GB Midnight -1 ÉV GARANCIA -Kártyafüggetlen, MS3604
- Samsung Galaxy Watch Ultra LTE, Új, Bontatlan, 1 Év Garanciával
Állásajánlatok
Cég: NetGo.hu Kft.
Város: Gödöllő
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest
)

)

