-
Fototrend
Szeretettel köszöntünk a sztereó otthoni/szobai Hi-Fi világában !
Új hozzászólás Aktív témák
-
#07400704
törölt tag
Beszéljünk inkább a hüvely gombáró..., úgyis a hifinél kötünk ki
[ Szerkesztve ]
-
migabi24
nagyúr
-
abéla
senior tag
Ezzel a mérés mindenekfölöttről, nem is tudom miért, de ez jutott eszembe:
All work and no play makes Grimey a dull boy
Kammerer és az általa képviselt stílus/hangulat egyébként merre lelhető fel mostanság? ...csak hogy antidote-ként időnként lehessen belőle adagolni
[ Szerkesztve ]
hootka!
-
nagyúr
válasz abéla #105004 üzenetére
"Ezzel a mérés mindenekfölöttről, nem is tudom miért, de ez jutott eszembe:...."
Nekem meg az egyéni ízlés mindenekfölöttről ez: (Ide lenne egy remek facepalm-GIFem, de annyira elcsépelt a facepalm-linkelés, hogy inkább hanyagolom. )
Nagyon félre tudja vinni a megítélést a saját "ízlés" (ami megfelelő külső vagy belső sorvezető hiányában ízléstelenség is lehet), a rossz beidegződés, a durva kiemelések megszokása stb. Ezt szerintem helyre tudja tenni a mérés, segít a kiegyenlített hangkép igényének kialakításában. Szerintem jól megfér egymás mellett az objektív és a szubjektív: a mérés, aztán a fül és ízlés alapján döntés. Kiegészítik egymást, segítik a cél elérését, és a cél szerintem a hanghűség magasfokon.
-
ozzy711
őstag
válasz liszi70 #105005 üzenetére
Nagyon félre tudja vinni a megítélést a saját "ízlés" (ami megfelelő külső vagy belső sorvezető hiányában ízléstelenség is lehet), a rossz beidegződés, a durva kiemelések megszokása stb. Ezt szerintem helyre tudja tenni a mérés, segít a kiegyenlített hangkép igényének kialakításában. Szerintem jól megfér egymás mellett az objektív és a szubjektív: a mérés, aztán a fül és ízlés alapján döntés. Kiegészítik egymást, segítik a cél elérését, és a cél szerintem a hanghűség magasfokon.
Kb. így gondolom én is, ezért beruháztam egy Umik1-re. Most majd meglátjuk milyen szintű a fülre beállítás.
Mondjuk a fülemnek ( gondolom sokunknak ) van egy olyan tulajdonsága, hogy pl. ha középkiemelést hallok, úgy "besüvít", hogy szinte fáj. Ugyanígy a túlzott magasaknál. A mélyeknél már kicsit toleránsabb vagyok. Jelenleg a 70-90 hz-es búgás ( ha éppen ritkán előjön ) ami meg tud őrjíteni. -
dgyuri0123
nagyúr
Ti hogyan vásároltok bármit is? Elmenetek meghallgatni vagy "a" boltba, vagy "az" eladóhoz, nem igaz?
Én elmegyek, mert a saját fülemnek hiszek.
Van ott lehetőség (és ki használja bárki is) a mikrofonos mérés, vagy akár egy Cavern lehetőségét/használatát?
Én biztosan nem, de gondolom más sem nagyon él a "lehetőséggel".No, akkor aki nem mér meg valamit, amit megvesz, az lehet, hogy ostoba, hozzá nem értő, mert a saját fülének hitt, amikor jónak ítélt egy dobozt, vagy erősítőt, vagy bármit, amit meghallgatás után haza is vitt?
Szerintem nem az.Ki az, aki vásárlás előtt megkeresi az összes interneten fellelhető mérési statisztikát arról a cuccról, amit meg akar venni?
Én biztosan nem...mert még mindig csak a fülemnek hiszek.Ki hányszor csalódott, miután megvette és otthon meghallgatta, amit egy órával korábban az eladónál hallgatott és ott jónak ítélte?
Én még soha nem csalódtam.Mérésekből egy dolgot lehet "megtudni" sacc/kb, mégpedig azt, hogy lesz-e sávhatároltság, kiemelés, beesés, torzítás.... nagyjából. De a zene egészére, a tonalitásra, a színpadra, térre és a zene "lelkére" vonatkozóan nincs semmilyen olyan mérés, vagy adat, ami után meghallgatás nélkül bármit hazavinnék. Aki úgy tesz, hogy meghallgatás nélkül bármit megvesz/megrendel egy-egy mérés alapján (kivéve a kábel) , az "nagyon bátor ember". Sokkal "bátrabb" mint az, aki a saját fülére hagyatkozva dönti el, hogy megveszem-nem veszem meg.
Még a méréshez... vegyünk három komponenst. Mindegyiknek megvannak a mérési eredményei. Mindhárom készülék (mondjuk forrás, erősítő, hangsugárzó) más más mérési eredményeket mutat, annyira, hogy ember nem él a földön, aki megmondaná, a három görbe "összefésülése után", a legvégén, milyen hangot fogunk kapni. És aki azt mondja magáról, hogy igenis ő képes erre, az nagyon nem mond igazat.
Még a méréshez.... ott a szobánk (lehallgató helyiség). Annak is megvannak a maga hibái, mert sosem lesz tökéletes egy szoba sem, csak kevésbé rossz. Tehát, a szobánk adatait is vessük össze mindhárom elektronikánk mérési eredményével és a táblázat előtt ülve, "séróból" mondjuk el a mérések alapján (szoba, forrás, erősítő, hangsugárzó), hogy milyen hangot fogunk kapni. Van ilyen?
Nincs.A végére hagytam volna a kábelezést, csak nagyon röviden...
Milyen mérések vannak kábelekre?
Kb. semmilyenek...Ettől még jó ha van mérés, csak én nem tudnám mire használni...
"csak a zene van"
-
ctrlaltdel13
őstag
válasz dgyuri0123 #105008 üzenetére
Kicsit bolhából elefántot csinálsz.
Liszi70 jól írta a lényegét.A mérés csak egy jó kiindulási alap, mind a lehallgató helység, mind a hangdobozok elhelyezése, mind a sp megfelelő megtalálásában.
Senki nem mondta, hogy mindent mérni kell.
De erősen félre vihet, ha az alapok rosszak.A többiben igazat adok, meghallgatni mindent és úgy csiszolgatni egyéni ízlésre.
-
nagyúr
válasz dgyuri0123 #105008 üzenetére
A jelenlegi téma NEM a rendszer alkotóelemeinek külön-külön "mérési eredménye" és műszaki paraméterei, hanem az egész rendszer mérési eredménye, szobával, akusztikával együtt.
-
dgyuri0123
nagyúr
-
Dorian
félisten
válasz dgyuri0123 #105011 üzenetére
A szoba hatásai nagyságrendekkel nagyobb torzításokat okoznak a végeredményben, mint a komponenseké. A High Fidelity a magas hangzáshűséget célozza meg, nem az egyéni ízlést, így aki hifistának vallna magát, és nem látja tisztán, majd próbálja meg korrigálni a lehallgató helyiség problémáit, az önmagát áltatja, szvsz FÉL attól, hogy kiderül, h amit ő az arany füleivel jónak hall az esetleg mégsem az.
Kétfajta ember van. Kerüld mindkettőt!
-
denesdr
addikt
válasz dgyuri0123 #105011 üzenetére
Viszont egy nem szép mérési eredményű rendszeren (a szoba is a rendszer része) semmilyen csodakábellel nem lehet segíteni. Lásd például a Dorian által említett magassugárzó torzítást vagy akár bármelyik szobai mélykiemelést.
[ Szerkesztve ]
-
btraven
őstag
Merre forog a nagy kerék?
A mérnök veszi a komputerét.
Ő olyat sohase mond,
Hogy "Rajtad áll, mert te vagy benne a
Középpont". -
dgyuri0123
nagyúr
válasz ctrlaltdel13 #105009 üzenetére
Ha odafigyelve válogatsz, nem a "legalja" kínálatból, kis eséllyel fogsz ki nagyon rossz mérési eredményű elektronikát. "Nevesebb" gyártóknál vannak minimális elvárások saját magukkal szemben, de egy "kínai" 20-30e Ft-os elektronikánál bármi előfordulhat pro és kontra. Ezeknél elfogadom, hogy kötelező utánajárni, mert ki akar lyukra futni egy ócska vassal?
#105013denesdr: na igen, de ahhoz az is kell, hogy valakinek fogalma ne legyen a kínálatról, a gyártókról és a többi. Akinek nem inge... És igen, vannak szr gyártók, akiknél biztosan elkél' egy kis utánajárás, de ha tudjuk mit akarunk, nem futunk bele valami hallgathatatlan modellbe, mert arról idejekorán értesülnénk a sajtóból, vagy bárhonnan. Ergo, nem kell mindent megmérni, ez a lényeg. Te mérnél egy Sonus Fabert? Nem belépő szinten? Én biztosan nem. Nem is annak alapján választanám, vagy sem, hanem meghallgatnám és nem érdekel/ne hogy mit mutat/na a mérési eredménye. De ha "normális" rendszerben hallgatsz meg valamit, nem nagyon léphetsz mellé, ez szinte biztos. Szerintem...
[ Szerkesztve ]
"csak a zene van"
-
denesdr
addikt
válasz dgyuri0123 #105015 üzenetére
Nem tudom hogy szólhat, de a mérési eredményei nem túl fényesek. Az ára alapján nem a "legaljának" mondanám: [link]
-
dgyuri0123
nagyúr
válasz denesdr #105016 üzenetére
Erről beszélek... Ha meghallgatnád, lehet hogy többet érne, mint a számok alapján előre ítélni. Aztán lehet, hogy tényleg ratyi... Amúgy egy ilyen exkluzív, számomra tök ismeretlen gyártónál lehet bármi, hiába milliós cuccot gyárt.
Viszont azt is mondtam, hogy odafigyelve válogatni... nem ami szembejön az utcán.
[ Szerkesztve ]
"csak a zene van"
-
denesdr
addikt
válasz dgyuri0123 #105017 üzenetére
Persze, értem amit mondasz, de ha a például a fenti DAC hangja tetszik valakinek, akkor lehet, hogy az csak a torzítások miatt van így. Sajnos nem lehet kivonni a torzításokat egy gombnyomással, hogy anélkül is meghallgathassuk, hogy úgy milyen lenne.
-
dgyuri0123
nagyúr
válasz denesdr #105018 üzenetére
Ki bánja, ha abban a rendszerben brillírozik, amiben hallgatod és ami pont mondjuk a sajátod? Aztán olyan is van, hogy számok alapján tuti jó, hallgatva meg vacak. A rosszabb mérési eredmény esetleg elrettent valamitől, miközben nagyon élvezetes lenne hallgatni, pl csövik.
"csak a zene van"
-
denesdr
addikt
válasz dgyuri0123 #105015 üzenetére
Pár éve barátokkal hallgattunk egy pár Sonus Faber Liliumot a magyar importőrénél, már az első percben lehetett hallani, hogy valami nem stimmel a magassávval. Otthon utánanézve találtam is méréseket róla (alul a képen), ahol egyből szembetűnt a magassáv kiemelése, amolyan tipikus bemutatótermi hatásvadász kiemelés. Én személy szerint ennyi pénzért nem ezt várnám és igen, ha a birtokomban lenne ez a hangsugárzó (bár én ennyi pénzt nem adnék érte) és ha nem adhatnám el, akkor vagy külső EQ-val, vagy a hangváltó átalakításával kiküszöbölném azt a magaskiemelést, mérések alapján. Aztán nyilván meghallgatnám, hogy elviselhető-e úgy a hang, de valószínűleg jobban a kedvemre való lenne a tapasztalatok alapján. Objektív-szubjektív összefonódás, ahogy Liszi is írta.
[ Szerkesztve ]
-
denesdr
addikt
Az említett méréshez a teszt, rengeteg hangfalat meg lehet itt találni, elektronikákat úgyszintén, talán az egyik legjobb hifi oldal, objektív is, szubjektív is: [link]
[ Szerkesztve ]
-
alphamooncam
őstag
válasz denesdr #105020 üzenetére
Ránézésre olyan 87dB-re saccolom a mediánt a teljes frekvencia sávban.
Ha nem csal a szemem, olyan 6500Hz-től indul meg szépen folyamatosan emelkedve a hangnyomás 90dB-ig, ami nálam 3dB.
Olyan idősebb fószeroknak, mint pl. én - akik már a felsőbb tartományokban nem hallanak olyan jól - ez külön előny.
3dB hangnyomás különbséget ebben a tartományban ( értsd közép fölött ) már nem tartom rossznak, ( nyilván meg kellene hallgatni ) de alapvetően nem értek egyet a mondanivalóddal, bár elfogadom egy DIY-ertől hogy ezt Ő így gondolja helyesnek.
Peace.
[ Szerkesztve ]
Retteg a szegénytől a gazdag s a gazdagtól fél a szegény. Fortélyos félelem igazgat minket s nem csalóka remény.
-
dgyuri0123
nagyúr
válasz denesdr #105020 üzenetére
Talán azért volt hatásvadász, mert szerették volna, ha az. Miközben szólhatna az gyönyörűen is, mint amikor én hallottam talán pont egy ugyanilyen Sonust, egy McIntosh láncban. Nem volt ott semmilyen kiemelés, csak hömpölygő melegség, folyékonyság és selymesség. Fura, hogy ennyire mást és másként hallunk.
"csak a zene van"
-
denesdr
addikt
válasz alphamooncam #105022 üzenetére
Tudom, hogy nem értesz velem egyet, már kezdem megszokni.
Végülis egy végfelhasználói célra szánt szórakoztatóelektronikai termékről beszélünk, lehet annak bármilyen kiemelése, ha valakinek ez tetszik, akkor ezt veszi meg. Viszont érdekes módon a nagy tesó Aida esetében jóval egyenletesebb az átvitel mind csúcs oktávban, mind a keresztváltás körül.Akinek gyengébb a hallása magasabb frekvenciákon (vagy máshol) az ahhoz van szokva, az élő hangszer (vagy bármi más) magas hangjait is ugyanúgy halkabbnak fogja hallani. Tehát ha az a valaki hozzászokik a kiemelt magasú hangfalhoz, akkor az élő hangszer hangját tompának/magashiányosnak fogja hallani és nem azért mert gyengébb a hallása, hanem mert a kiemeléshez van szokva. De ez persze megint a szuverén döntése mindenkinek.
Vagy lehet, hogy nem is elő hangszerekhez/hangokhoz viszonyítunk, hanem csak vágyunk a magas hangok szép csilingelésére?[ Szerkesztve ]
-
denesdr
addikt
válasz dgyuri0123 #105023 üzenetére
Már nem emlékszem pontosan milyen elektronika hajtotta, a CD játszó egy Norma volt, az erősítés talán AR. Mind1 is, engem a magas zavart. Nem azt mondom, hogy nem tudnám elviselni, de ennyiért ne legyen már ilyen (szerintem). Az Aida nem ilyen, ott még 3 lépcsőben állítani is lehet a magas relatív hangerejét.
[ Szerkesztve ]
-
Mathiask
senior tag
Szerintem megint az az alaprobléma a "jó hang" vs mérés témában, hogy mindenki fejében az van, hogy az a jó hang, az fog tetszeni, annak kell tetszeni, ami "torzítatlanul", "színezés mentesen" azt adja vissza, ami a lemezen van. Megingathatatlanul összemosódott a magas hanghűség fogalma a "szerintem ez szól jól"-al.
Például vegyük az ASR méréseit és az ott található listákat(mérési eredmények). Bárki, aki említi azt mondja, hogy a lista elején vannak a jól szóló készülékek és hátrébb a szarul szólóak. Nem! Az van a lista elején, ami minél jobban azt adja vissza ami a lemezen van. Hátul meg azok, melyek esetleg színeznek, torzítanak. Ennek semmi köze ahhoz, hogy az adott egyéneknek mi tetszik. Így fordulhat elő, hogy csalódott lesz, aki a lista elejéről választ és nem tetszik neki a kapott hang és csalódott lesz az is akinek tetszik a kapott hang, de szembesül vele, hogy mérés szempontjából hátul van a listán a cucca.
Mindkét esetben el kell felejteni azt, hogy high fidelity=nekem tetsző, jó hang. (És persze sokan vannak akiknek a személyes preferenciájuk megegyezik a lista sorrendjével) -
dgyuri0123
nagyúr
válasz denesdr #105025 üzenetére
Szinergia hiánya.. Semmi sem szól jól, ha nem a számára legjobb (legoptimálisabb) körülmények között kell zenélnie. Hogy egy hájend SF úgy általában hol/mivel érzi jól magát, azt is ki "kell találni valakinek". Ez nem én leszek, az is biztos.. McIntosh mindenesetre jól el van velük.
"csak a zene van"
-
denesdr
addikt
válasz dgyuri0123 #105027 üzenetére
Szerintem meg csak kijött, hogy van magaskiemelése a doboznak, persze a tévedésem esélyét fenntartom.
Nem mondtam, hogy nem szólt jól összességében, hanem csak azt, hogy a magassal volt valami, ráadásul a mérésnél is lehet látni ebben a sávban némi devianciát, ami lehet, hogy összefüggésben van azzal amit hallani lehetett. -
alphamooncam
őstag
válasz denesdr #105024 üzenetére
"Tudom, hogy nem értesz velem egyet, már kezdem megszokni. "
Tévedés! Nem a személyeddel vitatkozom, hanem a mondanivalóddal. Van, amit nem kell megjavítani...
Amikor Gyurival nem értettem egyet, akkor vele vitatkoztam.
Azt gondolom, hogy az EQ-zás, ha nem profi módon csinálják inkább elvesz a zenéből, és azt is gondolom, hogy csak nagyon keveseknek adatott meg, hogy mind a szoftverezettségük, és "vasuk", mind a tudásuk is megvan az ilyen műveletekhez, ezért nem preferálom az úton-útfélen hirdetett, EQ-zzon mindenki hozzáállást, arra is tekintettel, hogy egy szögegyenes frekvenciamenet, egyrészt csak egy paraméter, másrészt azzá tenni meg elronthat más paramétereket.
Ha lehetne választani, hogy EQ és módosított hangváltó között, én az utóbbit választanám, azzal együtt, hogy míg "EQ"zni számtalanszor "EQ"-ztam, hangváltót viszont egyszer sem építettem.
Az élő zene felhozását példaként szerintem haggyuk.
Egy trombita élőben, olyan szinten fülhasogató tud lenni, hogy egy HiFi-hez szokott zeneszerető polgár sírva menekülne, ha otthon kéne ezt hallgatnia a saját hifijén.
Annyira azért nem rossz a fülem, mint amennyire kiemelted/láttatni szeretnéd. Szerintem.
Retteg a szegénytől a gazdag s a gazdagtól fél a szegény. Fortélyos félelem igazgat minket s nem csalóka remény.
-
denesdr
addikt
válasz alphamooncam #105029 üzenetére
Hangváltó készítése/módosítása is EQ csak a módszer más egy külső EQ-hoz képest. Nyilván mindkettő esetében lehet jó, kevésbé jó vagy kifejezetten gyenge eredményt is elérni.
Ne érts félre nem a te hallásodra céloztam, csak általánosságot írtam.
-
dgyuri0123
nagyúr
válasz Mathiask #105026 üzenetére
Hogy mi van a lemezen? Ez teljesen mellékes. Lényeg: az élőhanghoz képest milyen.
Hegedűhöz: volt "szerencsém" gyermekem jóvoltából évtizedig eljárni koncertekre és vizsgakoncertekre is, ami nem egészen ugyanaz, mint egy koncert. No, nem is ez a lényeg, hanem az, hogy volt szerencsém kb. 30 féle ( nagyon óvatos szám) hegedűhangot megtapasztalni. Volt köztük Stradivari is, meg Amati is. Volt közöttük tompa, sikítós, testes, fedett/tompa, fényes, matt, csillogó, idegesítő, fájdalmas, unalmas/fád hangú. Na és itt a lényeg: honnan tudod, épp milyen hegedűt hallasz arról a bizonyos lemezről? Nincs mindenkinek Stradivarija. Szerintem fogalmad nincs, de senkinek nincs. Akkor mi az az etalon, amihez igazodni kéne? Ja, mondhattam volna még csellót, nagybőgőt, zongorát, különböző fúvósokat, stb.
Vissza a zajkeltő lánchoz: én még soha nem hallottam olyan hangot semmiből szólni, mint egy élő hangszer hangja. Akár fájdalmas is tud lenni, ha a húrok közé csap a muzsikus. Aki esetleg zenész, az gondolom tudja, mire gondolok, bár nem biztos, mert sok zenész Sokolon hallgat zenét és piszokul élvezi azt is és aki bent ül a zenekarban, az teljesen mást hall, mint aki szemből kívülről hallgatja. Ja, a zenész talán nem is volt jó példa... Lényeg, az élő hangszer is tud fájni, tud szépen szólni de tud rondán is, körülményektől és "márkától" függően. Ehhez képest egy 20e FT-os kínai dac mégis mire képes egy 2-8-20 milliós (élő) hegedűhanggal szemben? Nagyjából semmire. Azok a mérések fabatkát nem érnek. A zene nem ez és nem annyiból áll, hogy egy frekvenciamenetet végig nézve el tudjuk dönteni, melyik mikor és miért jó, vagy rossz. Élőzenében is vannak torzulások, fals hangok, túlzó hangszínek, kiemelések, kioltások, mindegy mi miatt, de ott vannak, mert ez az élet maga és az akusztika maga. Egy hangszer sem tökéletes, csak vannak jobb hangszerek és vannak rosszul sikerült hangszerek. Ezek után egy vacak felvételt hallgatva, vacak hangszereken, vacak láncon, mégis mire számíthatunk? Nem sokra.
Hallottam/láttam, hogy némelyik muzsikus milyen szánalmas hangszereken játszott és ez rögzítve lett CD lemezre is. És ha valaki véletlenül úgy mér valamilyen eszközt, hogy a felvétel maga is eleve sz@r, akkor abból sosem lesz elfogadható és igaz mérési eredmény. Érted? Mit mérünk? Mivel mérünk? Hogyan mérünk? Milyen a környezet? Milyen a mikrofon? Hol áll a mikrofon? Milyen az akusztikai környezet? Milyen a szoftver? Ki a mérésért felelős hangmérnök, vagy szakértő, aki tudja, mit csinál és aki a nevét adja hozzá? Mennyire releváns az a személy, akinek a mérésére mindenki hivatkozik? Még hányat kérdezzek? Szóval egy mérés kb. semmit nem ér, csak akkor ha mindent tudunk a mérés körülményeiről és akkor ismét utalnék a fenti pár kérdésemre..Akkor megkérdezem: mi a jó hang? Amit X Y megmért és Józsi azt mondja, hogy "na ez az"...? Vagy mi az etalon? Tudsz mondani egyetlen etalont? Én nem.
Kicsit talán kusza az írásom, de erre futotta gyorsban.. elnézést érte, ha valaki nem érti mire célozgatok.
"csak a zene van"
-
Dorian
félisten
válasz alphamooncam #105029 üzenetére
Egyrészt akkor az a megoldás, h fejlett eq-t kell használni, ami pl. nem buzerálja a fázisokat.
Másrészt nem kötelezőaz eq, a szobát nagy részt fizikai módon is lehet korrigálni.Kétfajta ember van. Kerüld mindkettőt!
-
Dorian
félisten
válasz dgyuri0123 #105032 üzenetére
"Hogy mi van a lemezen? Ez teljesen mellékes. Lényeg: az élőhanghoz képest milyen"
Ez nem igaz. Az és úgy kell megszólaljon, ami, ahogy a lemezen van. A művészet (mindegyik) messze több, mint a valóság szolgai másolása.
Kétfajta ember van. Kerüld mindkettőt!
-
dgyuri0123
nagyúr
válasz Dorian #105034 üzenetére
Tehát szerinted a Carnegie Hall élőben alantasabb egy Carnegie Hall hanglemezfelvételnél?
Ugye tudod, hogy a lemezen nem az van, ami egy élő koncerten elhangzik? Az egy eleve manipulált valami, ami a hangmérnök/zenei rendező ízlését tükrözi, de ez nem a valóság, hanem csak egyféle kópiája/látásmódja.[ Szerkesztve ]
"csak a zene van"
-
johnywalker
őstag
Dorian elég házimozi látásmódú...A sztereó és a hmozi alma és körte.
-
ctrlaltdel13
őstag
válasz johnywalker #105036 üzenetére
"Dorian elég házimozi látásmódú"
Az + milyen? -
Dorian
félisten
válasz dgyuri0123 #105035 üzenetére
Az utómunkába a zenésznek is van beleszólása, ha ő a dobot, gitárt effektezni akarja, vagy bármi módosítást, az a mű úgy lesz A Mű.
Remélem ha veszel egy S. Dali festményt, nem kezded el kijavítani a színeket és a formákat a valóság szerint. Ugye érted?Kétfajta ember van. Kerüld mindkettőt!
-
Dorian
félisten
válasz johnywalker #105036 üzenetére
Te miről beszélsz? A hifi meghatározása, hogy pontosan azt akarjuk hallani, ami a lemezen van. Nem azt, ahogy nekünk jobban tetszik.
Kétfajta ember van. Kerüld mindkettőt!
-
nagyúr
válasz Dorian #105034 üzenetére
"Az és úgy kell megszólaljon, ami, ahogy a lemezen van."
Pontosan. Amit a zenész és a hangmérnök beleálmodott, azt kell visszaadnia szolgaian, torzítatlanul egy hangrendszernek. Már amennyire lehetséges. És ennek általában nem sok köze van az élő zenéhez. Ha szar a zenész és a hangmérnök munkája, akkor annak a szarnak kell kijönnie a hangdobozból is, ha tetszik ez egyénileg valakinek, ha nem. Egy hangrendszer (természetesen akusztikával együtt értendő) ne színezzen, ne javítson ki semmit, ne is rontson el, ne változtasson. Reprodukáljon. Persze ez szinte lehetetlen, de erre kellene törekedni.
[ Szerkesztve ]
-
nagyúr
válasz johnywalker #105036 üzenetére
"A sztereó és a hmozi alma és körte."
Ebből a szempontból nem. Ugyanaz az elv. Ami a fájlon, BD-n, DVD-n, akármin van, azt kell reprodukálni, ha valósághűek az akciófilm robbanásai, ha nem. Általában nem, hanem hatásvadász és eltúlzott, de akkor is ennek kell kijönnie a dobozokból, mert az alkotóknak ez a célja. -
Mathiask
senior tag
válasz dgyuri0123 #105032 üzenetére
"Lényeg: az élőhanghoz képest milyen."
De ezt nem lehet eldönteni. Pont le is írod miért nem:
"Volt közöttük tompa, sikítós, testes, fedett/tompa, fényes, matt, csillogó, idegesítő, fájdalmas, unalmas/fád hangú. Na és itt a lényeg: honnan tudod, épp milyen hegedűt hallasz arról a bizonyos lemezről"
Tehát hiába rakok fel bármilyen lemezt, nem tudom mi van rajta, majd addig alakítom a láncom, míg olyan nem lesz, mint ami az emlékeimben él a ki tudja milyen koncertekről. Ez rendben is van, nekem ez így lesz jó. De ez így nem valószínű, hogy transzparens, neutrális, magas hanghűségű lesz úgy általában, maximum számomra. Már csak azért se, mert 10 különböző ember ezen logika mentén 10 különböző hangú rendszert rak össze. És ugye mindenki úgy gondolja az övé a high fidelity. Pusztán azért, mert mindenki úgy van vele, hogy ami számára jól szól, az a transzparens, az a magas hanghűségű rendszer. Ezt kéne szerintem elengedni, elfogadni, hogy ami számomra jó, az nem biztos, hogy az a tökéletesen áteresztő rendszer.
Ezzel szemben a mérésnél pontosan ismert a bevitt jel, és tudni mi az elvárt a kimeneten. Tehát transzparencia szerinti rendszerépítésnél sokkal hatékonyabb módszer a mérés, a fül lapján építésnél. Más kérdés, hogy az a transzparens rendszer számomra jól szól-e. Lehet nem, de a mérés nem is azt kínálja, hogy számomra jól fog-e szólni, csak azt, hogy az fog szólni ami a lemezen van, úgy ahogy a lemezen van. -
denesdr
addikt
Egy szempontból dgyuri123 (és a hasonlóan gondolkodók) mellé állnék. Mert mi van akkor, ha valakinek egyáltalán nem okoz örömöt egy jó mérési eredményekkel rendelkező rendszer hallgatása? Hallgassa örökké boldogtalanul az objektíven jó rendszerét vagy keressen olyat ami neki tetszik? Bár ami objektíven nézve tényleg jó, az nem hiszem, hogy ne tetszene valamennyire bárkinek is aki zenekedvelő, mert ugye ott inkább a zenét (vagy mozit etc.) hallod mintsem a rendszert, mégha ez teljességgel sosem fog tudni megvalósulni.
-
#54655232
törölt tag
válasz denesdr #105046 üzenetére
A hifi pont olyan mint az emberi kapcsolatok.
Van egy tag aki sokaknak esetleg valamiért nem szimpi, de neked bejön minden hibája ellenére, megkedveled és a barátoddá "fogadod" de nem teszel rá hazugság vizsgálót és nem vájkálsz az életében hamis dolgok után kutatva mert eleve anélkül kedvelted meg, hogy bármit is tudtál volna róla. Embereknél sincs etalon, ahanyan annyi félék és annyi utat járunk be. Ezernyi impulzus más más útra visz az évek során. Ki mondja meg hogy melyikőnk az etalon, ha ő maga sem az. Aszem valami ilyesmit próbál elmagyarázni Gyuri. -
abéla
senior tag
válasz liszi70 #105005 üzenetére
"Nekem meg az egyéni ízlés mindenekfölöttről ez: ...."
Hátőő, erre mit mondjak? Igazad van!
...all play and no work makes Jack a mere toy...De ugye ha nem jött volna át, már korábban is egyfajta egyensúlyi állapot fontosságára próbáltam felhívni a figyelmet.
Bár nem tagadom, viseltetek némi részrehajlással a szubjektum, a zenei élmény, mint egyéni/pszichológiai jelenség irányába, lévén szerintem a kortárs hi.fi. mint olyan, már rég nem pusztán a lecsupaszított, adott paraméterekkel meghatározott (meghatározható(?)), tűrésmutatókkal, mérésekkel körülbástyázott/leírt (leírható(?)), a kb 60-70-es évek germán audiokonjuktúra által elért, technikai értelemben vett, szigorú hangzáshűségről, jelfolyamról szól
(jobban mondva, úgy gondolom, nem feltétlen erről kellene, hogy szóljon).Azóta meg persze, ki tudja merre tart -és talán jó is van ez így-,
de amint látom, egy biztos: az árnyékboksz szerves részét képezi.[ Szerkesztve ]
hootka!
-
nagyúr
válasz abéla #105048 üzenetére
"egyfajta egyensúlyi állapot fontosságára próbáltam felhívni a figyelmet"
Hátőő..... ha nem jött volna át.... én is. Pl: ".....Szerintem jól megfér egymás mellett az objektív és a szubjektív: a mérés, aztán a fül és ízlés alapján döntés. Kiegészítik egymást, segítik a cél elérését...."
Egyetértek veled abban, hogy a zenei élmény inkább egyéni/pszichológiai jelenség, és nem kell technokrata módon a szabványokról szólnia. Viszont a lineárishoz leginkább közelítő, kiemelésektől, besüppedésektől mentes frekvenciamenetre való törekvés azok jelentős részének is fontos, akik elutasítják a mérést. Ők is leginkább a kiegyenlített hangú, átengedő, dominanciáktól mentes rendszert preferálják, pl. kábelben is ezt keresik, legalábbis azok, akik már átestek a tetszetős, hatásos kiemelések, torzítások kedvelésének gyermekbetegségén. Tehát a cél nagyjából közös, a megvalósítás különböző. A kiegyenlítettséget egyesek szerint méréssel és a szoba kezelésével lehet leghatékonyabban megközelíteni, mások szerint meg a komponensek próbálgatásával, cseréjével, ízlés és fül szerint meghatározott szinergiájával. Nincs ezzel semmi baj......[ Szerkesztve ]
-
dgyuri0123
nagyúr
válasz liszi70 #105049 üzenetére
Na ebben teljesen egyetértünk.
Bár nekem konkrétan a mérés sem kiemelkedően fontos, mert megvannak az egyéni preferenciáim, amiket ha teljesít egy lánc, onnan kezdve nem érdekel, mit mutatnak a számok. Legyen már ennyi laufom egy "kezdő hifistával" szemben.. Nem gond?
"csak a zene van"
Új hozzászólás Aktív témák
- Tudástár Parazitaeffektusok az áramkörben 1.
- Tudástár Melyik áram merre folyik a NYÁK földhálózatán?
- Tudástár Erősítők tápellátása
- Bemutató DSD: divatőrület vagy a zene új dimenziója?
- Bemutató Audio-gd Precision 2 erősítő teszt