Új hozzászólás Aktív témák

  • krx21

    nagyúr

    válasz hunspikey #100 üzenetére

    Egyetértek... Sok képi tartalom szándékosan nem részletezi a sötét vagy a világos részleteket... Egy filmnél ezt a rendező eldönti, hogy mit hogyan akar ábrázolni...

  • Partz

    senior tag

    Hétvégén volt egy összehasonlító teszt, ahol többek közt a csúcs Pana ZT60 plazmát meccseltették az Lg idei EF9500 oled tévéjével (ez gyakoraltilag Strezi új tévéjének a síkpaneles változata), és a Pana CZ950 oled-ével. Napokban várható részletes beszámoló. Elöljáróban ennyi.

  • Strezi

    őstag

    Panasonic rajongók hajrá, megérkezett a hazai kíbnálatba az első OLED modelljük (LG panellel, persze): Panasonic tx-65cz950

    Még jó hogy lehet kapni, legalábbis ára van. Bár saját tapasztalataim alapján semmit nem jelent hogy kitették, sajnos. Az én Tv-m is kint volt mind a mediamarkt mind az euronics kinálatában hónapokiag, ugyanakkor valójában soha nem volt nekik (tudom mert onnan is megrendeltem :DDD ). Az LG magyarország is kerek perec megmondta hogy ők még nem forgalmaznak 4K modelleket.

    Gondolom ezért is késik a prohardveres cikk a Tv-ről, mert az csak olyan hobbi téma, nem fizet érte senki :(((

    [ Szerkesztve ]

    ... Passzív ház klímás fűtéssel, 2011 - | Napelem, 2013 - | Tesla, 2019 - ...

  • Strezi

    őstag

    Aki esetleg FHD-ban gondolkodik, annak jelenleg az emag adja a legjobb árat: LG 55EC930v

    Az én tv-m is tőlük jött meg, nagyon elégedett vagyok velük!

    ... Passzív ház klímás fűtéssel, 2011 - | Napelem, 2013 - | Tesla, 2019 - ...

  • Strezi

    őstag

    Valahogy így néznek ki az értékei egy olyan tv-nek mint az enyém, kalibrálás után: AVForums link

    Valami ilyesmi a referencia szint, azthiszem :C Sajnos az enyém még nincs kalibrálva, kell keresnem egy szakembert ;)

    ... Passzív ház klímás fűtéssel, 2011 - | Napelem, 2013 - | Tesla, 2019 - ...

  • krx21

    nagyúr

    válasz Strezi #105 üzenetére

    Keresd esetleg Janos666 fórumtársunkat...( És megyek vele megnézni a tv-t... :DDD)

  • AVhelper

    senior tag

    válasz hunspikey #96 üzenetére

    Ajánlanék egy cikket a HDR-el kapcsolatban azoknak, akiket a téma mélyebben érdekel, angolul olvas és rendelkezik némi szakmai jártassággal. Ebből kihámozható, hogy például a Dolby hogyan igyekezett "emberkísérletekkel" meghatározni a szerintük a képmegjelenítőkkel elérni kívánatos fényességi dinamikatartományt, ezt aztán milyen elektro-optikai transzferfüggvénnyel lehet kódolni, és milyen problémák merülnek fel a HDR-el általában.

    Én egyébként nem gondolom, hogy a HDR "parasztvakítás" lenne. Sőt, szerintem sokkal fontosabb előrelépést hoz majd a képminőség javításában - a megjeleníthető színtér növelésével egyetemeben -, mint a képfelbontás növelése, mely utóbbinak nem sok értelme van az emberi szem felbontóképességének és a szokásos otthoni terekben előállítható képméret korlátai miatt.

  • hunspikey

    őstag

    válasz AVhelper #107 üzenetére

    Nagyon jó kis cikk, veled meg maximálisan egyet értek.

    Az a döbbenet, hogy nekem akkor miért fáj, ha az otthoni plazmán éjjel egy sötét jelenet után azonnal világosra váltunk - noha a VT60 ki van maxolva 130 nit környékén.

    Ehhez képest a cikk ábrája szerint a nézők döntő többsége 1000 nit feletti kijelzőt talált jónak. :F

    A whisky skót, a kávégép olasz, a TV meg Oled, épp egy LG77G3

  • krx21

    nagyúr

    válasz AVhelper #107 üzenetére

    A HDR mint kijelentés legfőbb motivációja akkor sem több mint marketing... Egy plecsni, egy újabb műszaki adat a tv dobozán, mely serkenti a vágyat, hogy cseréld le a tv-det... Mi benne az újdonság? A szélesebb dinamika, nagyobb kontrasztú megjelenítés mindíg is a fejlesztők mozgató rugója volt a tervezésnél, mióta megjelenítőket készítenek. Mi itt az újdonság? A HDR plecsnis tv nagyobb fényerejű? Nem.. Jobb a kontrsztja? Nem... Ettől marketing... Ráadásúl nincs is megadva a mértéke, mint ahogy egy tisztességes HDR kameránál meg van adva: pl: HDR 120dB...
    Az én olvasatomban a HDR a kamera tulajdonsága, a megjelenítőnek kontrsztja van... Ennyi... A dinamika részleteinek feldolgozása pedig a filmstudió feladata, ha kell a megfelelő videó adattkódolást használva és beleértve a utómunkát is...

  • AVhelper

    senior tag

    válasz krx21 #109 üzenetére

    Én nem kívánok meggyőzni senkit arról, miként javítja a HDR képminőséget, főleg olyanokat nem, akik alapvető ismeretek hiányában alkotnak valamiről határozott véleményt, de...

    A HDR nemcsak egy "plecsni a TV dobozán".

    A HDR-hez azt a lánc minden elemében implementálni kell. A kamerának HDR-t kell felvennie, a stúdiónak HDR-ben kell elkészítenie a tartalmat, a terjesztési csatornáknak HDR-ben kell továbbítania azt, és a TV-nek, támogatnia kell a HDR megjelenítését.

  • krx21

    nagyúr

    válasz AVhelper #110 üzenetére

    A Tv miképpen támogatja a hdr megjelenítést??? Hol van az a plusz amitől hdr egy tv??? :F
    Mi az a alapvető információ amit nem tudok és sok nyomozás után sem világos, másoknak sem? Tényleg kíváncsi vagyok!
    Csak, hogy tud alapvetően a szakmában dolgozok és a hdr önmagában nem jelent semmit, mihez képest hdr? A szélesebb dinamika tartományú kamerák plusz információja bármelyik képernyőn megjelenik... A tv-nek kontrasztja van és már a mai videó szabványok is meg tudják jeleníteni a panel összes színét és árnyalatát...
    Még a 3 éves Bluray lejátszóba is be lehet állítani 16bit színmélységet, de minek...
    Szóval mitől hdr egy tv? :R

    [ Szerkesztve ]

  • AVhelper

    senior tag

    válasz krx21 #111 üzenetére

    Ahhoz, hogy egy TV „HDR Compatible Display” legyen, a Consumer Electronics Association (CEA) definíciója szerint minimálisan a következőket kell tudnia:

    • Legyen legalább egy interfésze, ami támogatja a CEA-861-F szerint meghatározott és a CEA-861.3 szerint kiterjesztett HDR szignalizációt. Ilyen interfész a 2.0a specifikációnak megfelelő HDMI
    • Az előbbi interfészen át fogadja és feldolgozza a CEA-861.3-nak megfelelő, a tömörítetlen videóhoz kapcsolódó statikus HDR metaadatokat
    • IP-ről, HDMI-ről vagy más videót terjesztő forrásokból fogadja és feldolgozza a HDR10 Media Profile szerinti HDR videót. Emellett más médiaprofilok támogatása is lehetséges.
    • Megfelelő elektro-optikai átviteli függvényt (EOTF) alkalmaz a kép létrehozására.

    A HDR10 Media Profil definíció szerint:
    • EOTF: SMPTE ST 2084
    • Szín-mintavételezés: 4:2:0 (tömörített videó forrásokhoz)
    • Bitmélység: 10 bit
    • Színek: ITU-R BT.2020
    • Metaadatok: SMPTE ST 2086, MaxFALL, MaxCLL

    Ha mindezek a szabványok és terminus technikusok nem is mondanak neked semmit, akkor annyit kell csak tudnod, hogy ezek szükségesek, hogy egy TV HDR jelet fogadhasson, azt képes legyen értelmezni, feldolgozni és a képernyőn megjeleníteni. Vagyis hiába van egy hatalmas kontrasztarányt produkáló TV-d, ha az nem tudja a fentieket, akkor nem tud HDR tartalmat megjeleníteni.

    A HDR tartalom valóban nagy dinamikatartományú képének megjelenítéséhez a TV-nek valahol 0,001 illetve 0,01 nit közötti fekete szintet (ez a TV technológiától függően változhat) és kb. 1000 nit csúcsfényességet kell tudnia előállítani. Ez például a 2015-ös Dolby Vision TV-kre és az Ultra HD Blu-ray mastering referenciamonitorra vonatkozó követelmény, de a Dolby Vision 2016-ra már 1000 nitnél magasabb csúcsfényességet követel meg.

    A HDR-rel szemben a jelenlegi szabvány szerinti televíziózás illetve Blu-ray jele nagyjából 0,01 nit és 100 nit közötti fényességtartomány átfogására ad lehetőséget.

    Hogy szemléletesebb legyen a dolog, itt egy ábra, ami segít a HDR megértésében:

  • hunspikey

    őstag

    válasz krx21 #111 üzenetére

    Én fotósként nem decibelben számolok hanem blendében - ennek ellenére teljesen osztom a véleményed.

    A HDR egy lufi. Nem lehet megfogni. Ki mondja azt, hogy a legsötétebb részlettől a legvilágosabbig mekkora fényátfogástól hívjuk az anyagot HDR-nek.

    Régen az analóg filmes korszakban egy kemény dia átfogott kb 7 blendét. Ehhez képest akkor HDR volt a paraszt negatív mert az tudott 10 körül. Ehhez képest HDR a mostani DSLR mert ezek meg tudnak 12 körül. Ehhez képest HDR a VT60 otthon, mert tud majd 16-ot. Ehhez képest HDR egy OLED mert tudhat a nulla lux miatt végtelen átfogást a matematikai végtelen kontraszt miatt.

    Jól látszik, hogy az egész mindig valamihez viszonyított.

    Én arra hajlok, hogy végső soron a szemünknek vagy tetszik vagy nem - ilyen egyszerű. Egy plazma TV-n is lehetett volna HDR anyagot nyomatni, ha azt egy nagy dinamikájú felvevővel veszik fel, majd lemasterelik megfelelően a 8 bit / színcsatornára. Ez pont olyan mint ahogy a kutya közönséges LCD monitoron is lehet HDR képeket nézegetni pedig az LCD minden csak nem HDR- jelentsen ez bármit is.

    Az nem kétséges, hogy az OLED TV minden eddigi TV-nél szebb képet ad, mert végre teljesült a 0.000-ás fekete. Hogy innen kiindulva hogyan ábrázolják a studiók a sötét részleteket, hogy van transzferálva az elképzelt dinamikája a jelenetnek.. nos ez az amibe nekünk nincs beleszólásunk - és sajnos a stúdió fényelője meg nem tudja, hogy milyen eszközön fog az anyag megjelenni. Mozi? BD-ről otthon LCD-n, vagy egy OLED-en? Szóval itt nem okés ez az egész - és ezért nem elég rámondani egy eszközre, hogy HDR csak azért mert nagyobb a kontrasztja mint az előző eszközöknek. Kéne rá szabvány, kéne transzfer görbe kéne egy csomó minden, hogy lehessen HDR kamerákkal felvett, HDR dinamikával tárolt anyagot nézni HDR megjelenítőkön. Akkor lenne valami értelme, de mégegyszer nem sok - ugyanis az egészet le lehet konvertálni egy nem HDR kijelzőre is - na bumm, max a csúcsfény nem 1000 nit lesz hanem csak 150 - ettől még az lehet HDR anyag...

    A whisky skót, a kávégép olasz, a TV meg Oled, épp egy LG77G3

  • Partz

    senior tag

    válasz krx21 #111 üzenetére

    Itt egy órás angol beszélgetés a témáról a SpectraCal embereivel, sok érdekes információval.

  • krx21

    nagyúr

    válasz AVhelper #112 üzenetére

    Amiket leírtál műszaki paraméterek, egyiknek sincs köze a HDR-hez, de még a szabvány sem végleges... Oly annyira nem, hogy még a 8bites Sony TV-k egy firmware frissítéssel HDR képesek lettek... ;] Más TV-k esetében is sok ilyen van... Tehát innen is látszik, hogy kitaláltak egy fogalmat a TV-kel kapcsoltban és ezt még csak most próbálják tartalommal megtölteni... Mondom ez az irány mindig is megvolt a fejlesztések kívánalmainál, de most a marketing is szerepet kapott, csak kár, hogy egy panel se, de még technológia sincs egyelőre hozzá...
    Legfőképp ezért: "Dolby Vision 2016-ra már 1000 nitnél magasabb csúcsfényességet követel meg." Hol tartunk amúgy ennek a követelménynek a megvalósításánál? :N

    [ Szerkesztve ]

  • AVhelper

    senior tag

    válasz krx21 #115 üzenetére

    Én úgy vagyok vele, hogy minél többet tudok egy dologról, annál bizonytalanabb vagyok tudásom teljességéről. Ennek az általánosítható teóriának Te a másik végletét képviseled, azzal megspékelve, hogy még csak nyitott se nagyon vagy a tudás befogadására. Úgyhogy Én fel is adom.

    Leírtam a HDR-el kompatibilis képmegjelenítőkre jelenleg vonatkozó követelményeket meghatározó szabványokat és ajánlásokat. A szabványok (mint az SMPTE ST 2084 szerinti EOTF, az SMPTE ST 2086 szerinti metaadatok és nem sorolom tovább) már véglegesek, az ajánlások valóban változhatnak, és a fogyasztók tájékoztatása érdekében az UHD Alliance nevű szervezet készül arra, hogy meghatározza a „következő generációs szórakoztató élmények prémium minőségi specifikációit”, amit majd egy hivatalos minősítési program és például a TV-k alkalmasságát jelölő logó követ. Ez alapján tudhatják majd a fogyasztók, hogy mely készülékek alkalmasak valóban a HDR-re. (Nem tudom azoknak a Sony TV-knek, amikre gondolsz mijük 8 bites, de azok a 2015-ös BRAVIA 4K Ultra HD TV szériák, melyek valóban kapnak egy a HDR kompatibilitást biztosító firmware frissítést, muszáj kezelniük és feldolgozniuk a színcsatornánként 10 bites bitmélységet, mert ez része a HDR10 Media Profil definíciónak, ami nélkül nem lehet HDR kompatibilis egy TV.)

    Elmagyaráztam, hogy mi a különbség a HDR és az eddigi nem HDR videós műsor-előállítás, továbbítás és megjelenítés között. Ebből világosan kiderül, hogy a HDR nem "egy kitalált fogalom", hanem a teljes mozgóképes szórakoztató infrastruktúrát megújító technológiai rendszer, aminek célja a való világ képeinek teljesebb reprodukálása.

    Tudomásom szerint jelenleg a Vizio Reference TV széria készülékei kaptak egyedül Dolby Vision minősítést. Ezek a 65 és 120 hüvelykes TV-k teljes LED mátrix háttérvilágítással, 384 zónás helyi fényszabályzással 800 cd/m² felületi csúcsfényességet produkálnak, amit egyébként más a piacon már megjelent csúcskategóriás HDR képes TV-k is elérnek..

    Én részemről a témát lezártnak tekintem.

    [ Szerkesztve ]

  • krx21

    nagyúr

    válasz AVhelper #116 üzenetére

    Amiket kiollóztál, már rég ismertem, olvastam.. A különbség az, hogy Te más konzekvenciát vontál le. További részletekbe én sem mennék bele. A gyakorlat csupán annyiban más, hogy amikor majd Tv-t fogsz vásárolni, akkor Te a HDR matricát fogod keresni, én meg továbbra is a tesztekben szereplő mért valós kontraszt adatokat...
    Ennyi.. :DDD

  • AVhelper

    senior tag

    válasz krx21 #117 üzenetére

    Az, hogy "HDR matricás" egy TV és a kontrasztja is jó, az nem zárják ám ki egymást. Viszont, ha Ultra HD Blu-ray lemezről egy HDR film teljes dinamikáját szeretnéd élvezni, akkor bizony fújhatod, ha annak a TV-nek csak a "mért valós kontrasztja" kiváló, de nem HDR kompatibilis. Ez az, amit úgy tűnik nem értesz.

    Addig pedig nem cserélem le a G9-es Pioneer KURO plazmámat, amíg nem hemzsegnek majd a HDR tartalmak.

    [ Szerkesztve ]

  • krx21

    nagyúr

    válasz AVhelper #118 üzenetére

    Szinte már jövőre nem igen lesz TV amire ne lenne ráírva, hogy HDR... :DDD
    Úgyhogy ettől nem félek...

    [ Szerkesztve ]

  • AVhelper

    senior tag

    válasz hunspikey #113 üzenetére

    Csak neked (mert fotós vagy), és tényleg utoljára, hogy a HDR nem lufi...

    Itt egy újabb cikk, ami a számodra ismert blende (f-stop) értékek szerint is értelmezi a HDR szabvány célkitűzéseit.

    És egy nagyon is valóságos példa, hogy miként javítja a HDR a kép élvezhetőségét. Bizonyára láttál már focimeccset amikor a pálya egyik fele szikrázó napsütésben a másik fele meg a lelátó árnyékában van. Ilyenkor a pályát totálban mutató kamera vagy a közvetítés kezelője állandóan szenved, ha a napsütéses oldalról átkerül a labda az árnyékos oldalra vagy fordítva, mert a mostani TV rendszer dinamikájával (kb. 9-10 blende) képtelenség megoldani, hogy vagy az árnyékos oldal ne legyen tök sötét (alul-világított), ha a napos oldalon zajló játék jól látható, vagy a napfényes oldal ne legyen túlvilágított, ha az árnyékos oldalon zajló játék élvezhető. Ez a probléma azonnal megszűnik a HDR TV rendszer dinamikájával (kb. 15-16 blende).

  • krx21

    nagyúr

    válasz AVhelper #120 üzenetére

    Ezt megintcsak kamera oldaról kell és szokták megoldani... Nem értem ebben hol kap szerepet a tv, hogy mikor milyen dinamika részlet látszódik? Ezt csak a kamera tudja rögzíteni.
    Mondom ez hogy a tv hdr ez egy gumicsont... Aminek a műszaki alapjai sincsenek még letéve...
    Sokkal korrektebb és marketing mentes lett volna az a információ, hogy a videószabvány igyekszik nem csak felbontásban, hanem színmélységben és több részletet megkülönbőztetni tudó jelfeldolgozó kódolással előrre lépni... Ha ez így lenne előadva egy rossz szavam sem lenne... De ez megintcsak semmi új, mert ilyen törekvések mindig is voltak... Szerintem minden videó technikában jártas ember füllét bátja, hogy hdr tv...
    Volt HD ready aztán FUll Hd, majd 4K, most kellett egy új matrica... A régi jelek legalább konkrét műszaki információk voltak... Ez a HDR olyan infó mint a 1000mhz-es lcd tv... Lehet magyarázni... És eszik a tescóba járó tömegek... :U

  • hunspikey

    őstag

    válasz AVhelper #120 üzenetére

    Nagyon örülök, hogy ezt a példát hoztad, mert remekül bemutatja, hogy HDR képes felvevővel, ezt röhögve meg lehet oldani normál TV esetén úgy, hogy a HDR kamera mely egy adott expozíciós értéknél az általad ábrázolt helyzetben még mondjuk bőven lát 3-4 blendével az árnyékos részek "alá" illetve a hatalmas dinamikája miatt a napsütéses részeken is tud részletet ábrázolni mondjuk a fehér pólós drukkerek pólójában, szépen eltárolja az egészet amit remekül be lehet konverzió után mutatni a mai TV-ken is - és szép lesz. Nem kell 1000 nit. Szerintem kifejezetten kellemetlen éjszaka már a plazma csúcsfénye is - én le is veszem - nekem a kalibrált profilom 90 nitre szól. Efelett fáj.

    Én ott vitatkozom - illetve ez rossz szó, inkább azt mondom a dolog létjogosultságát vitatom bemutató eszköz oldalon, hogy pl a minap a plazma topikban említett Southpaw film 44. perce környékén ahol a bokszoló a menedzserével beszél és a menedzser mondja neki, hogy el kéne adnia a házát, na ott megint olyan helyzet van mint amit írsz - és számomra elképzelhetetlen, hogy a jelenetet HDR felvevővel vegyék fel és azt HDR TV-n nézzem, úgy, hogy itt ebben a képben a színes-bőrű menedzser mögötti külső fények 800 vagy 1000 nit fényerővel jöjjenek - illetve nem lennének kiégve mint most - mert ugye a HDR kamera röhögve látja azt is, miközben helyesen exponálja a fiatalember sötét arcát.

    Ez nem fotózás ez nem operatőri munka innen fogva - az egész filmkészítés két-lábbal tiprása már megint.

    A fotósok, és operatőrök pont azért tudnak alkotni mert a film mint médium ad egy sajátos keretrendszert.

    Pár év múlva majd az impresszionisták festményeit HDR-esítjük, az eredetit meg elégetjük - mert ott voltak bedőlt meg kiégett részletek :Y

    Már látom Monet képeit ahogy a felhőkben végre megjelenik a részlet. jááááááj :F :Y

    Lesarkítva, nagyon cinikusan: akkor a Dolby értelmezése szerint az a tökéletes felvevő / megjelenítő páros a jövőben az lesz, ami úgy vesz majd fel, hogy nem is kell expozícióra figyelni, mert mindent rögzít A-Z-ig - mintegy 50 blende átfogással, amit majd az ultra HDR TV be is mutat 0 nittől 20.000 nitig. Kellemes TVnézést kívánunk...

    A whisky skót, a kávégép olasz, a TV meg Oled, épp egy LG77G3

  • krx21

    nagyúr

    válasz hunspikey #122 üzenetére

    +1 Egyetértek...

    Viszont ha egy ilyen rendszer megvalósulna (közelébe sem vagyunk) az persze nem jelentené azt, hogy a rendező ne játszhatna avval, hogy mit mutat meg és mit nem... Mint ahogy igen a csúcs fényerő ergonómiai hatása is környezeti fény és egyéni függő, azt több lépcsőben kell tudni majd egyénileg állítani...

    Már jövőre látom is a ips panellal szerelt 1:700 kontrasztú lcd tv-ken a HDR matricát... :C (már most is van...)
    Na, ez az a vicc, amiről én beszélek... :K

  • AVhelper

    senior tag

    válasz hunspikey #122 üzenetére

    Valóban, a Dolby Vision a teljes videoképet felvevő, feldolgozó, terjesztő és megjelenítő infrastruktúrát úgy képzeli fejleszteni, hogy az a 24 blendényi az ember által a pupillaadaptációval érzékelhető dinamikatartományból 19-et képes legyen reprodukálni a képernyőt néző számára. Ezt mutatja az ábra, amit a #112-es bejegyzésemben megtalálsz. Ennél kevésbé ambiciózus a maximum 1000 nit csúcsfényességű képernyővel kalkuláló Ultra HD Blu-ray mastering ajánlás.

    De nem értem, miért lenne ez baj? Miért baj, hogy a ma már simán 15 blendényi dinamikájú kameraképet teljes egészében meg lehet jeleníteni a néző képernyőjén, és nem kell azt konverzióval vagy bármi más módon dinamikában 10 blendényire csökkenteni, csak azért, hogy beleférjen a jórészt még a képcsöves TV-khez illeszkedő műsorterjesztési csatornákba. Pláne, hogy már léteznek a képernyő technológiák (lásd OLED) sőt már vetítők is, amikkel megjeleníthető a kellően széles dinamikájú kép.

    Persze hogy zavaró a szemünknek, ha gyorsan kell alkalmazkodnia egy hirtelen fényességváltozáshoz, de könyörgöm ez a való életben is így működik. Ha egy sötét szobában tágra nyílt pupilláim előtt valaki felrántja a betűző napfényt addig eltakaró sötétítőfüggönyt, akkor Én is a szemem elé kapom a kezem. Mi van, ha a film alkotója pont ezt a kellemetlen érzést akarja érzékeltetni velünk? Ahhoz már kell az 1000 nit! Azt írod, hogy számodra elképzelhetetlen, hogy azt a leírt jelenetet HDR felvevővel vegyék fel és azt HDR TV-n nézd. Akkor képzeld el, hogy a valóságban látod a sötétbőrű fiatalember arcát és körülötte az erős fényt. Biztos vagyok benne, hogy szemed gond nélkül látja az arc minden árnyalati részletét, és elviseli a körülötte azt az erős fényt is.

    Miért is a filmkészítés két lábbal tiprása, ha kevesebb korlát áll az alkotók előtt a valóság ábrázolására? Hogy ne tudnának alkotni az operatőrök csak azért, mert túlléphetnek az egyre kevésbé használt film adta kereteken? Már ne haragudj, de ez nonszensz.

    Szóval ez innentől már ez nem szakmai, hanem bármiféle racionalitást nélkülöző hitvita, amiben Én nem veszek részt.

    [ Szerkesztve ]

  • hunspikey

    őstag

    válasz AVhelper #124 üzenetére

    Azért nem hitvita, mert mint mondtam a film lényege az, hogy szubjektív. Azért szeretjük a fotográfiákat, mert hazudnak.

    Ez elsőre nonszensz - de ha bele gondolsz -már az objektív olyat csal és teszi teljesen művivé, hogy az elképesztő. Ma mindent szinte csak telével vesznek fel, mert ettől közeli, ettől menő. Én a filmekben sosem azt kerestem és sosem kifogásoltam - de szerintem te se, hogy egy lehülyített dinamikájú képet nézel - ami pont attól kontrasztos, hogy nagyon hamar kikoppan az alja meg a "teteje" azaz sokkal több a bedőlt árnyék és sokkal több a kiégett fényes rész mint amit ha ott lettél volna láttál volna a saját szemeddel.

    Ettől éled meg filmnek.

    A VHS tudod miért látszott elsőre, hogy VHS - hát elárulom azért mert ilyen minőségében sokkal jobban HDR volt ugyanis a celluloidhoz képest nagyobb volt az átfogása. Ezért nem volt soha mozi érzésed.

    Na a HDR anyagot HDR tévén visszanézve se lesz. A moziban pont az a tutti, hogy utólag eldobják a francba a felvett dinamika jó részét. Magyarul be van húzva a képed alul is meg fölül is. Effektív akkor van szép kontrasztos kép ami él mint az állat, ha nem mész 7-8 blende fölé - azaz erre a tartományra húzod a képi tartalmat - ennyit szedsz ki az eredeti közepéből.

    Egyes egyedül a természetfilmek esetén tudom elképzelni hogy ez jó lesz - de ott is - könyörgöm, majd a Samsara remasterjének Guanyin jelenete után, ami a csajokkal egy beltéri jelenet, max 100 lux fénnyel, megyünk a sivatagba - és mindenkinek leszakad a retinája mert ott meg reálisan 5.000 - 7000 lux van

    Mondod, hogy ha reggel rádnyitják a redőnyt akkor elkapod a kezed. Igen ez oké - és hidd el ez semmi ahhoz mint amikor majd a pupillád rátágul egy éjszakai jelenetre ahol kb 10 nit lesz a fényerő, majd innen irány mondjuk egy havas táj napsütésben - teljesen életszerűtlen - ugyanis teleportálni nem tudsz - viszont ha ezt egy TV bemutatja - na akkor az fájni fog. Órákon át lehetne sorolni a mostani filmeket, ahol éjszakai jelenetet vált nappali - ott mi lesz? És ne értsd félre én értem, hogy egy 10.000 nites HDR TV ha minden stimmel, akkor csak olyan fényerővel mutatja be a dolgokat, ahogy az a felvételkor volt, pl egy 60 wattos izzó ami most kotta fehérre kiég a mai felvételeken ott majd látható lesz- mint az életben, de én nem erről beszélek, hanem a nap vs éjszaka kérdéséről - pl Pí élete holdfény stb - aztán meg napfelkelte.

    Hidd el értem azt amit mondasz - és tökéletesen felfogtam a technológiai postodat is. Ennek ellenére tökéletesen szükségtelen technológia. Olyan mint az ábrákkal díszített regény - minek - el kell képzeli.

    Megint azért nem tudok egyébként teljes hidegvérrel nyilatkozni a dologról, mert ennél sokkal fontosabb dolgokat kéne megoldaniuk - de mint a kolléga mondta, azt nem lehet ennyire marketingelni. Nincs rá jó hárombetűs. Pl legyen már 4:4:4 végre- meg legyen már teljes Adobe RGB gammut - na!

    Ja a végén jutott eszembe - ez a HDR pont olyan felesleges cucc mint a 48 fps. Papíron isteni ötlet - csak az is - egy baj van: nem mozi. Amúgy ahogy mondod a mostani plazmák valóban tudnak 15 blende körül - ezért pl néztem nagyot amikor egy Canon 6D-vel le akartam fényképezni és nem lehet - és már most egy csomószor éjszaka fényerőt le kell vennem mert nekem gondot okoz - bánt. Egyedi kép módban hajtom és max 78 a kontraszt. Nappal 86.

    A whisky skót, a kávégép olasz, a TV meg Oled, épp egy LG77G3

  • AVhelper

    senior tag

    válasz hunspikey #125 üzenetére

    Szerintem meg a filmalkotók szíve joga, hogy mit használ ki a számukra adott technikaii lehetőségekből. Ha akarja, bárki reprodukálhatja a mai technológiával ugyanazt, amit Lumiére fivérek.

    Szerintem meg nem szükségtelen a HDR, mint fejlődési irány, mert - ahogy ezek szerint Te is elismered - a való világ képei tökéletesebben reprodukálhatóak vele. Nem is értem, követeled az ugyanezt szolgáló Adobe RGB-t (egyébként már a mai OLED TV-k is képesek 90 százalékos CDI-P3 gammut reprodukálására, ami az Adobe RGB-vel nagyjából azonos, csak zöldben kicsit kevesebb, vörösben meg több) meg a 4:4:4-et (ezt is tudják már a mai képmegjelenítők, átviszi a HDMI szabvány 4K/60p-ben is, és ígérik, hogy az Ultra HD Blu-ray egy későbbi szabványfrissítése után lesznek ilyen tartalmak is), csak éppen a HDR-el nem vagy kibékülve.

  • krx21

    nagyúr

    válasz AVhelper #126 üzenetére

    Na, még egy utolsót rárágok a csontra: Egyenlőre ez a tv hdr nekem olyan, mint hogy a fejhallgató hi-res audio.. :K Vagy, mint a megjelenítő mega kontrasztú...

    Amúgy avval meg veled értek egyet, hogy a lehetőségek bővülésével, a művészi megjelenítés lehetősége is nő, mert úgy használják ahogy akarják, ettől még lehet készíteni 1:200 kontrasztú, 4:3-mas, fekete -fehér filmet is...

  • hunspikey

    őstag

    Na és pont itt van az igazság - ugyanis egész hétvégén ezen agyaltam és ahogy mindketten az előző pontotokban mondjátok a lehetőség:

    Ez a lényeg - de ez felvételi illetve mastering oldalon érdekes.

    Mennyire király dolog az, ha a stúdió olyan masterrel tud dolgozni a fényelő munkaállomáson, ahol röhögve lehet a hagyományos átfogású filmes médiumhoz képest több blendét világosítani illetve sötétíteni, azaz visszanyerni kiégett részleteket.

    Én pont annak révén jöttem erre rá, hogy dolgoztam a Lightroomban és persze közben jár az ember agya.
    Azt tapasztaltam, hogy az esetek 90%-ban jelentős hányadát eldobom a beérkező dinamikának, magyarul az output-om az nem HDR. Viszont - a RAW fájlok amiből dolgozom, meg állati jó, hogy elég sok blendényi cuccot tartalmaznak, mert lehetőséget ad, hogy oda rángassam a képemet, vagy egyes részleteit ahová csak akarom.

    Ezért én azt a végleges álláspontot veszem fel a kérdésben, hogy igen HDR kamerával kell rögzíteni és masterelni, fényelni, utómunkázni stb. a végén meg nyugodtan le lehet konvertálni az egészet normál dinamikára. Most őszintén: ~15 blende nem elég?

    Ezt is lehet jól ízléssel csinálni - meg lehet otrombán giccsesen.

    Jó HDR:

    [link]

    otromba HDR:

    [link]

    Érdemes észrevenni, hogy akármint is olvasod a hozzászólást látod a HDR tartalmat - na vajon miért....

    A whisky skót, a kávégép olasz, a TV meg Oled, épp egy LG77G3

  • AVhelper

    senior tag

    válasz hunspikey #128 üzenetére

    A 15 blende elég lenne, de a jelenlegi (még nem HDR) digitális moziszabvány (DCI-P3) csak 11 blende, a televíziós és Blu-ray (Rec.709) szabvány gamma EOTF-el pedig csak 10 blende dinamikát tesz megjeleníthetővé. Na pont ezért kell, hogy a teljes lánc a néző által látott képernyőig HDR legyen.

    A linkelt képekről pedig tudjuk, hogy pont azért "természetellenesek", mert csak összenyomott dinamikával jelenhetnek meg a nem HDR képernyőnkön.

  • Strezi

    őstag

    Na, akkor elhangzott már HDR pro-kontra sokminden...
    Engem technikailag azért érdekel, mert a 8bit szinfokozatokra, pláne ha a videójel 16 - 235 tartományát figyelembevesszük nagyon kevés! Egyszerűen elvész a képi tartalom dinamikája.

    Gondoljatok csak bele, amikor a számítógépeken a hangtechnika váltott 8-ról 16 bites hangmintákta! Ha már csak 8-ról 10 bitre változik az RGB felbontás, akkor is sokkal pontosabb lesz a képi megjelenítés.

    Szerintem azt most ne keverjük ide, hogy egyes lejátszók kiadnak több bites jelet is, hiszen ha maga a forrás (DVD, BD) nem tartalmaz több információt, akkor az csak zaj lesz.

    Ez konkrétum, db-ben mérhető javulást hoz a jel zaj arányban ;)

    Egyébként OLED-en eléggé meglátni ezeket a gradációs hibákat, elégtelenségeket sok konkrét jelenetben. Szóval, hívjuk akárhogyan, csak legyen több bit azokra a pixelekre ;)

    ... Passzív ház klímás fűtéssel, 2011 - | Napelem, 2013 - | Tesla, 2019 - ...

  • hunspikey

    őstag

    válasz AVhelper #129 üzenetére

    Én ezt tudom, mert olvastam a vonatkozott szabványok leírásait - de helyből tudnék bárkivel vitatkozni, hiszen ha bele gondolunk akkor 1 biten is lehet ábrázolni akárhány blendés dinamikát - egy árnyalat felbontás mellett. Hiszen, ha van egy 1000 nites OLED TV-d, akkor a fekete 0 nit lesz - a felvehető egy biten a fehér meg 1000 nit lesz - az meg jóval több mint 11 blende a megfigyelő részéről - márpedig mi az emberek a csúcsfény fényessége és a fekete sötétségi szintje közti fénysűrűségi különbséget éljük meg úgy mint dinamika.

    Azzal, hogy nem 8 biten hanem 10 vagy 12 biten ábrázolunk, az árnyalat felbontás változik, nem a dinamika.

    Persze, ez is rohadt fontos - csak az alap HDR kérdésnél nem ez számít, hiszen, ha volt egy 20 blendés master, azt simán le lehet konvertálni 8 bites anyagra, amit kilöksz az OLED TV-d-re, ahol kalibrálsz egy 1000 nites profilt és máris leég a hajad olyan HDR van. A kérdés csak az, és itt jönnek be a szabályok, hogy melyik csúcsfény képességű megjelenítőre készült a mastering alatt a cucc - azaz másszóval milyen transzver (gamma) görbét használtak a mastering alatt.

    Én pont ezért nem értem az egészet, mert ha pl én masterelnék egy 1000 nites kijelzőre, akkor nálam, 150 nit felett semmi nem lenne, csak a csúcsfények -pl autó króm lökhárítóján a csillanás, de pl bőrtónus, vagy normál közép tónusos képi tartalom nem lépheti át a 100-120 nitet, mert nem szép.

    Akkor fogok én ebben a HDR-ben hinni igazán, ha lesz de factó megkerülhetetlen szabvány arra, hogy egy HDR képes TV-nek tudnia kötelező pl 600 nitet - és mindenki ezt figyelembe véve masterel.

    A whisky skót, a kávégép olasz, a TV meg Oled, épp egy LG77G3

  • Strezi

    őstag

    Sajnos a TV-n jelentkezett egy hiba, ami miatt annak cseréjét kértem. A HDMI 1 port nem fogadott képet, érzékelte hogy rádugok valamit, akár be is kapcsolt rá (CEC linkes BD lejátszó) de kép nem jelent meg... Lehet hogy én túrtam el valmit, de több jelforrással sem sikerült képet csalnom rá. A többi bemenet ment gond nélkül :F

    A hibabejelentés után a forgalmazó visszavitette a készüléket és ők is megnézték. Ők nem találtak hibát, így felajánlották a visszaszállítást vagy a visszafizetést. Én most az utóbbit választottam. Azóta már bánom, mert remek TV-volt, és azóta is csalódottan nézem az itthoni kínálatot valami másért, de nem találok érdekeset :(

    Az EMAG végig korrekt volt, ugyan nem napokon belül, de minden haladt az ígért határidőre és megfelelően kommunikáltak mindent. Akit esetleg érdekel, a TV-fent van a román oldalukon, egyedi újracsomagolt jelzéssel gondolom kiszállítják ide is. Az ára továbbra is nagyon jó ennyiért sehol máshol a világon nem lehet megvenni ...

    Az eddigi tapasztalataim (majd egy éve hajtom ezt a TV-t) alapján nem vagyok optimista hogy mikor tudom megint metgvenni itthon ezt a modellt. Ami igazán vicces, hogy az LG magyarország ugyanakkor pénzt költött háznyi OLED reklámplakátra az M1-M7 bevezetőn, amikor készüléket meg elvétve találni, azok is leginkább a tavalyi modellek :((

    Bezzeg a Samsung, amiről olvasni azt meg is lehet venni, és még a vízcsapból is az folyik (JS9000, 9500 ...) :C
    Bárcsak lenne a samsungnak OLED-je, nem hiszem hogy ezt ki akartam mondani :W

    ... Passzív ház klímás fűtéssel, 2011 - | Napelem, 2013 - | Tesla, 2019 - ...

  • AVhelper

    senior tag

    válasz hunspikey #131 üzenetére

    "A kérdés csak az, és itt jönnek be a szabályok, hogy melyik csúcsfény képességű megjelenítőre készült a mastering alatt a cucc - azaz másszóval milyen transzver (gamma) görbét használtak a mastering alatt."

    Nem véletlenül rögzíti az SMPTE 2084 szabvány a HDR vagy másként PQ EOTF-et. Nyilván ezt kell alkalmazni a mastering és az otthoni képernyő esetében is, hogy ugyanazt lássuk mindenhol. Ez ráadásul az eddigi gamma 2.2-2.4 görbétől eltérően már az emberi látás fényességtől függő árnyalatérzékelésének megfelelően finomabb felbontást tesz lehetővé a sötétebb tónusoknál, mint a világosabbaknál, vagyis azt a 10 vagy 12 bitet is jobban lehet kihasználni, hogy a finom árnyalati eltéréseken ne lássunk kontúrosan elváló lépcsőket, azaz sávosodást.

  • Strezi

    őstag

    válasz #94529552 #134 üzenetére

    Azért mert a magyar LG kerek perec megmondta hogy ők nem forgalmazák a 4K modelleket, intézzem a forgalmazóval :W Mindez mielőtt baja lett volna, a biztonság kedvéért rákérdeztem direktben a gyártói garanciára...

    Nesze neked prémium modell, meg EU :F Mondom, nekem egyszerűen nevetséges amit az LG előad magyarországon OLED fronton :N

    [ Szerkesztve ]

    ... Passzív ház klímás fűtéssel, 2011 - | Napelem, 2013 - | Tesla, 2019 - ...

  • #94529552

    törölt tag

    válasz Strezi #135 üzenetére

    Az LG topikot nem olvasod? Az összefoglalóban is benne van a garancia. Mert úgy van, hogy minden itthoni számlával rendelkező tévét szervizelnek, és nem kell kérdezni, hanem csak bejelenteni ha hibát észlelsz. De most már mindegy.

  • Strezi

    őstag

    válasz #94529552 #136 üzenetére

    Mondom hogy rákérdeztem telefonon az LG-nél, ééérted??? Szememben hitelesebb forrás mint egy topikindító bejegyzés itt a PH-n, amiben ez a tipus meg sincs említve ;)

    Ott a telón meg náluk az ügyfélszolgáltaon a felvétel amiben mondják, hogy evvel a TV-vel ők nem tudnak/akarnak érdemben foglakozni :((

    Sebaj, volt nincs ... én meg szomrkodom :(((

    ... Passzív ház klímás fűtéssel, 2011 - | Napelem, 2013 - | Tesla, 2019 - ...

  • Strezi

    őstag

    válasz krx21 #137 üzenetére

    Megfogom venni megint ez nem kétséges, amint lesz kézzel fogható készülék valahol! Ugyanakkor lassan már bejelentik a jövő évi modelleket, azt érdemes talán megvárni :F

    Karácsonyra egyTesla Model S-t akarok a fa alá, így most emiatt is inkább spórolok két hónapig a TV-n :DDD Öreg plazmát is visszatettük már a falra. Mekkora szenvedés msot azt nézni :O

    [ Szerkesztve ]

    ... Passzív ház klímás fűtéssel, 2011 - | Napelem, 2013 - | Tesla, 2019 - ...

  • #94529552

    törölt tag

    válasz Strezi #138 üzenetére

    Ééértem :R amit írsz, hagytad magad lerázni előzetesen, a gyakorlat szerint pedig minden itthoni tévét szervizelnek, még akkor is, ha nem ők forgalmazták, de nem akarok ezen itt vitázni veled. :N

    Ha meg kimondottan román garanciás, akkor az Emag intézi az ottani gyári szervizzel. A másik, hogy ők kipróbálták, és semmi gond nincs vele. Lehet, hogy csak egy visszaállítást vagy frissítést kellett csinálni rajta.

    Az ottani összefoglaló csak tájékoztató jellegű, aki írta, már nincs is jelen a topikban. Ez nem is egy hivatalos fórum, meg utólag már nem segít semmi, csak eső után köpönyeg. De legközelebb legalább tudni fogod ezeket, meg mások is.

    Az LG 65EG960V is pont ugyanaz, vagy nem jól tudom? Ezt itthon is lehet venni, hivatalos viszonteladónál[link]

  • krx21

    nagyúr

    válasz Strezi #139 üzenetére

    Ha tényleg jó az a tv az emagnál miért nem veszed meg újra, most legalább még olcsóbb lett...
    Lehet akkor elgondolkodok rajta én... :U

    [ Szerkesztve ]

  • Pro Koryak

    addikt

    miért? tök jól járt, visszavették az 1 éves tv-t, visszakapta az árát. megveszi majd az idei vagy köv. évi lg oledet, jobban jár.

    addig is a tesla-ban sokkal jobb lesz a mozgóképmegjelenítés!!!

  • #94529552

    törölt tag

    válasz Pro Koryak #142 üzenetére

    Milyen 1 éves tv-t?
    Ezt 1 hónapja írta: nekem Okt. 3.-án jött meg egy 164 centis hajlított 4K példány.

  • Pro Koryak

    addikt

    válasz #94529552 #143 üzenetére

    "Az eddigi tapasztalataim (majd egy éve hajtom ezt a TV-t)"

    ebből gondótam vót. jaaa :K :U

  • Partz

    senior tag

    válasz #94529552 #140 üzenetére

    Jó hogy megvan hirdetve sok helyen, de gyakorlatilag Magyarországon nem lehet kapni ezt a tévét. Konkrétan én is bementem személyesen megkérdezni Euronicsba (amit linkeltél) és nincs ilyen tévéjük, hiába van fent neten.

    Strezi
    Ha új tévét veszel az idei szériákból, inkább ajánlom az EF950 sík modellt, vagy az EG920 hajlítottat. Ezek hdmi-n keresztül is támogatják majd a hdr jelforrást, az EG960 sajnos nem fogja.
    De inkább megvárnám a jövő évi modelleket, mint feljebb említve volt ezek közel kétszeres fényerővel bírnak majd, valamint lefedik a teljes DCI-P3 színteret (jelenlegi oled modellek 90%-ot fedik). Igazából ezeknek az uhd filmek terjedésénél lesz jelentősége. Ezeket a filmeket már P3-as színtérben masterelik, a mostani Rec.709 helyett.

  • #94529552

    törölt tag

    válasz Partz #145 üzenetére

    Lehet. Akkor rosszul gondoltam, hogy csak Black Friday miatt ilyen magas az ára, és holnap 20-30%-ot engednek belőle? Pedig azt írja, hogy 2015.11.25.-re várható érkezés. Ha megtévesztés, akkor lehetne írni a fogyvédnek.

  • Partz

    senior tag

    válasz #94529552 #146 üzenetére

    Nem tudom igazából, de tényleg vicc amit az Lg művel idén itthon oled fronton. Nap mint nap találkozik az ember oled hirdetésekkel. Ehhez képest csak a tavalyi EC930-at kapni (környező országokban tavasz óta kapni az ideieket)
    Tavasszal fent voltak az idei tv-k a magyar honlapjukon, ezeket leszedték. Most 1-2 hete rakták őket vissza, lehet Karácsonyra szállítanak párat. Ezért körülményes a beszerzése itthon.
    Strezi is ha jól emlékszem tavasz óta vadászott egy idei modellre, nyár végén sikerült rendelnie egy kósza példányt, amit nem tudnak cserélni mert nincs az országban.

  • Strezi

    őstag

    válasz #94529552 #146 üzenetére

    Ott rendeltem meg nyár elején;) Két hónap után meguntam a hitegetést és visszakértem az előleget:/

    ... Passzív ház klímás fűtéssel, 2011 - | Napelem, 2013 - | Tesla, 2019 - ...

  • Strezi

    őstag

    válasz Partz #145 üzenetére

    Köszi, én is ez irányban gondolkodom!

    Egyébként mintha meghallották volna LG-ék, ma a budaörsi MM-ben már van kint 930 és 910 is ;)
    Valamint egy magyar nyelvű cetli (kinálat 2.0), amin fel van tüntetve az össze ismert OLED modell, köztük ami nekem is volt.

    Remek, akkor csak leráztak telefonon három hete :(((

    [ Szerkesztve ]

    ... Passzív ház klímás fűtéssel, 2011 - | Napelem, 2013 - | Tesla, 2019 - ...

  • Partz

    senior tag

    válasz Strezi #149 üzenetére

    3 hete szerintem még nem volt hivatalos. Kb 1-2 hete került fel pár az idei modellek közül az lg.hu-ra.

Új hozzászólás Aktív témák