Új hozzászólás Aktív témák
-
8th
addikt
Amikor 60 lóerős munkás fasztrában ülök azért eléggé messziről neki szoktam futni egy-egy előzésnek. 200 lovas dízelből átülve mindig rácsodálkozom, hogy az a fos mennyire nem megy. Abban a gázpedál csak arra való, hogy a motor hangerejét szabályozd vele mert amúgy semmi nem történik hiába taposod.
[ Szerkesztve ]
-
hunluki
senior tag
válasz #40553216 #152 üzenetére
Csak referenciának saját tapasztalat amperával ami ugye 1.4-es benzinmotor hajt egy generátort, 1732 Kg önsúly.
Családdal (én+párom+nagymama+kisgyerkőc, csomagtartó megpakolva) klímával 120-as tempomattal tisztán benzines módban 6 litert eszik.
Ugyanilyen körülmények között 130-nál 6,5, 140-nél 7.
Télen +1 liter mindegyik tempóhoz.Igaz itt tegyük hozzá hogy a villanyhajtás "csak" 150 paci, maga a benzinmotor 86.
ps: a tempók GPS-el mértek[ Szerkesztve ]
-
Na ja, érdemes lenne a gyártóknak a súlycsökkentés felé menni.
@8th : Szóval jobban meggondolod, mikor előzöl. Rettenetes!
Odaérni meg azzal is oda lehet.
(BTW amikor az készült akkor kb. átlagos volt, persze hogy lassúnak érződik, amikor kb. minden erősebb lett körülötte.)[ Szerkesztve ]
Mutogatni való hater díszpinty
-
Reggie0
félisten
Az mas kerdes, hogy mit latsz, a fizikat nem kell osszekeverni a szokasokkal.
Szerintem meg inkabb az a cel, hogy ne vivjanak az emberek a frusztraciojukbol fakado pozicioharcot es maris nem fog fajni senkinek, ha megelozik. Sokan ugy vannak vele, hogy ha ok nem tudnak elozni, akkor nemhogy segitenek azt aki tud(kresz szerint ez kotelezo lenne), hanem direkt akadalyozzak. Magyar szokas, nem csak a kozlekedesben megy ez, hanem az elet szamos teruleten, irigy egy nepseg vagyunk.[ Szerkesztve ]
-
-
hunluki
senior tag
+sok. Faterom anno amikor meglett a jogsim közölte hogy úgy figyeljek hogy rajtam kívül mindenki idióta. Sajnos igaz, sőt mostanában egyre "igazabb".
Nagyon sok fogalmatlan vezet akiknek semmi közük a valósághoz. Olyan manőverekbe kezdenek bele hogy a hajam égnek áll. Csak az elmúlt 2 évben két kezem kevés lenne megszámolni azokat az eseteket ahol ha nem figyelek baleset lett volna, pedig betartom a szabályokat.Budapesti autósok csatornát érdemes megnézni yt-on, pár napja felkerült egy aki felhajtó után megfordult az autópályán, ha kamerás autó nem figyel telibe veri. Bele se gondolok mi lett volna ha két egymást előző kamion jött volna épp...
[ Szerkesztve ]
-
-
Tök jó, hogy ff crash volt a hsz írásom közben... na mindegy. Dióhéjban ismét.
Akárhány padi mérést megnézel, a nyomatékcsúcs mindig a teljesítménycsúcs előtt van. Mérnöki akarat függvényében akár 2-3ezer fordulattal korábban.
Erre a TC-s erőmérő videók nagyon jó szemléltetést adnak.
Nagyon jókat játszanak a mérnökök azzal, hogy ide-oda tologassák az értékeket változó geós turbóval, bi és twinturbóval, változó szelepvezérléssel, soros és v motorral, gázlengéssel, hengeröblítéssel, szívó és kipuff áramlásoptimalizálással, miegymással.
De a nyomatékplafon akkor is korábban jön mint a teljesítményplafon, ezért mondom, hogy a nyomaték gyorsít, a végsebességet pedig a teljesítmény tolja ki. Vagy akkor fogalmazok árnyaltabban úgy, hogy a nyomaték jóval nagyobb szerepet játszik a lendületszerzési szakasz elején mint a lóerő, ami majd nyilván egy idő után (bizonyos fordulatszámnál, amikor a nyomaték már nem tud úgy érvényesülni, azaz keresztezi egymást a két görbe) átveszi a szerepet a további gyorsításhoz.
Itt most belsőégésűről van szó, nem villanyról mielőtt ebbe is belemennénk...
De mivel a normális átlag inkább az alsó tartományban tartja a fordulatszámot, és nem ötezren forgatva lő ki a lámpától, sőt, nagyon háromezer fölé sem forgatják a motort, kijelenthető az, hogy nagy általánosságban a nyomaték gyorsít, nem a teljesítmény.
Legalábbis szerintem.
Igaz a volvo pörgősebb motor, a daf-nál másabb a görbe, ott 1400nál van a keresztezés, de a lényeg látszik.
Aztán persze pont ezért be is jön az, hogy hol/miben akarjuk használni a motort...
Egy nascar-osnak a lóerő az istene, egy offroadosnak a nyomaték, és egy F1-esnek meg mindkettő. Előzőekből érhető okokból.
Én hiába tennék be a 40 tonna alá két olyan motort mint ami a kocsimban van, és tudnék letenni kerékre 480-500 lovat, de mellé csak 650-700Nm-t, hogy azzal nem mennék sehova, az elég valószínű, főleg nem dombnak fel álló helyzetből. Aztán mondjuk 80ról felgyorsulni 10... khm... izé... szóval 90-re, mondjuk tíz-tizenegyben, ott meg a lovak játszanák a főszerepet, nem a nyomaték.
De nem vagyok gépészmérnök, szóval simán lehet, hogy félreértelmezek valamit.どんな時代だろうが、機械は決断しない、 戦闘は人間がやるんだ。
-
8th
addikt
Micsoda? Húsz év alatt az amúgy sem tekintélyes számú ménesből vagy egy tucat ló beledöglött a motorjába és a maradék is elég kehes már ami józanságra inti az embert.
(#152) tomtyi: Egy benzines turbómotor nem fog keveset fogyasztani egy olyan autóban ami több mint két tonna üresen 275-ös gumikon gurul és állandó négykerékhajtású aminek nem elhanyagolható a hajtási vesztesége. Csak a hajtás rádob a fogyasztásra vagy két litert. Golf 4 TDI 4motion esetén feltéve ha finoman mész és soha nem kapcsol a hátsó hajtás akkor is dob a fogyasztásodon 0.5-0.7 litert pusztán csak azzal, hogy hurcolod magaddal a plusz súlyt. Szívómotorral és 2wd hajtással nyilván lehet jó fogyasztást csinálni főleg akkor ha nem alulmotorizált az autó. Csodák nincsenek.
-
-
angyalpc2
aktív tag
Sosem fogom megérteni, hogy miért nem a gáz irányába mentek el.
Jelentősen jobb a környezet szennyezési rátája mint a benzin..pláne a dízel. (oké ez sem hegyi levegő) de korom és szálló por kb nincs.
Lazán teljesíti az euro 7-et minden bűvész trükk nélkül egy 10-15 éves bármilyen motor.Kibaszott sok van belőle(100+ év), olcsó.
LPG
https://hu.wikipedia.org/wiki/Aut%C3%B3g%C3%A1z
https://en.wikipedia.org/wiki/Liquefied_petroleum_gas
CNG:
https://hu.wikipedia.org/wiki/CNG
https://en.wikipedia.org/wiki/Compressed_natural_gasÉs aki ilyet használ annak még az olaj periódus is kitolható 15-20ekm -re biztonságosan.
Egyszerűen érthetetlen miért ne mez az irányEhhez képest fejlesztenek csilliárdokért egy életképtelen technológiát.
-litium (bányászat környezetszennyezés fél világon át cipelni a brutális súlyt)
-aksi tönkrementél, élettartam rövid, teljesítmény/kapacitás csökkenés
-javíthatatlan az aksi, kuka, újra feldolgozás iszonyat drága és környezetszennyező.
-lassú töltés, "viszonylag" rövid hatótáv, kurva drága, kibaszott nehéz.persze hangtalanul gyorsulni nem rossz (és darálni a gumit)
Akkor már a hidrogén cella vagy hidrogénes motor is jobb.
-
Az tök jó, ám magam csak annyit akartam jelezni, hogy ha erős autót kap az ember a s3gg3 alá, akkor elkezdi nyomni neki mint a süket, és mint látom, ha kell, ha nem, előznek. És belemennek olyanba is, amit még azzal sem biztos, hogy be tudnának fejezni.
Mutogatni való hater díszpinty
-
Noukoum
veterán
válasz angyalpc2 #172 üzenetére
Ehhez képest fejlesztenek csilliárdokért egy életképtelen technológiát.
-litium (bányászat környezetszennyezés fél világon át cipelni a brutális súlyt)
-aksi tönkrementél, élettartam rövid, teljesítmény/kapacitás csökkenés
-javíthatatlan az aksi, kuka, újra feldolgozás iszonyat drága és környezetszennyező.
-lassú töltés, "viszonylag" rövid hatótáv, kurva drága, kibaszott nehéz
Először mondjuk valós információkkal kéne tisztában lenni és utána megérteni miért ez az irány.„Kettős úton halad az emberi élet: Egyik a gyakorlat, másik az elmélet. ”
-
-
#92253184
törölt tag
A politikai narratíva és a kisember önigazolása.
Az elektromos energia előállítás és szállitás jelentősen tisztább. De ne hagyjátok, hogy a tények megzavarják a világképeteket.
[Environmental Damage to Petroleum refineries]
[Environmental Damage to oil cargoes]
[Environmental Damage of fossil fuels]Az erőművek hatásfoka annyira harminc százalék, mint amennyire az emberek az agyuknak négy százalékát használják. Hülye városi legendák.
A benzint és a gázolajat pedig nem a benzintündér tölti a kutakba. Mire az oda eljut több szennyezést okoz, mint bármilyen széntüzelésű elektromos erőmű.[ Szerkesztve ]
-
-
Reggie0
félisten
Az mar holtan szuletett otlet, nem veletlen meg annyit se probalkoztak vele, mint a hidrogennel.
Debrecenben voltak biogazos buszok a tomegkozlekedesben, az egesz kornyek penetrans szarszagban uszott utanuk. Es meg az energiatartama is alacsony vagy koltsegesen tisztitani kell.[ Szerkesztve ]
-
titán
Persze, mert,. mint említettem a teljesítmény egyszerre arányos a fordulatszámmal és a forgatónyomatékkal. Ha a forgatónyomaték csökken, de a fordulatszám nagyobb mértékben nő, akkor a teljesítmény is emelkedik. Hogy pontos fizikai megfogalmazással éljek, a teljesítmény arányos a forgatónyomatékkal és a szögsebességgel (P = M × ω). A szögsebesség másik kifejezési formája a fordulatszám.
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
-
Ez a meghatározás sem teljesen jó.
Nm, ami egészen pontosan nyomatékot jelent. Az erőkar hosszán kifejtett erőt.
Sokkal szemléletesebb, ha munkaként értelmezzük az értéket.
Az 10Nm nyomaték, azt a munkamennyiséget jelenti, ami 1 Newton erővel, 10 méternyi elmozdulásra fordítunk. Nyilván 10N erő és 1 méter elmozdulásra azonos a végzett munka mennyisége.Ezért alkalmazzák a nyomatékváltót, amit mindenkihibásan sebességváltónak nevez. Nem változik a nyomaték mértéke, leszámítva a veszteségeket, csak az aktuális sebességhez tartozó erő és erőkar arányt optimalizálja a fogaskerék áttétel.
A munkából akkor lenne teljesítmény, ha az elmozdításra fordított időt is fegyelembe vennénk.A nyomaték és a teljesítmény között nincs egyenes arányosság
A John Deere 2800 traktor 4 hengeres dízel motorja 4.156 cm³. Ez 95 lóerővel nyomja a nyugodt erőt. A teljes terhelés mellett 277 Nm nyomatékot termel. 1.462 fordulatszám mellett, gondolom ez optimális a szántáshoz, 376 Nm nyomatékot termel.
Egy Dacia Sandero II 0.9 Tce, 3 hengeres 898 cm³ motor, 90 lóerő és 135 Nm mellett teljesen más felhasználásra van tervezve. Teljesítményben, a lóerő alapján nincs jelentős eltérés, a két jelentősen eltérő motor között.Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!
-
dabadab
titán
válasz Hieronymus #185 üzenetére
Nem változik a nyomaték mértéke
Hát már hogy a fenébe ne változna?
Ami tényleg konstans, az a teljesítmény (mínusz veszteségek) az energiamegmaradás okán, de ugye azért nyomatékváltó, mert azt változtatja - meg egyébként a szögsebességet is (ami sima egyenes arányban van a haladási sebességgel (mínusz veszteségek, ugye ), szóval a sebességváltó elnevezés is rendben van).
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
Reggie0
félisten
válasz Hieronymus #185 üzenetére
Nem szemleletesebb, mert nem egyenesvonalu mozgashoz tartozik, hanem forgohoz. Az ero es az erokar egymasra meroleges es a megtett ut nem is 1m lesz egy 1m-es erokarnar, a megtett ut pedig 2*pi mlesz egy fordulatnal.
[ Szerkesztve ]
-
-
Reggie0
félisten
válasz Hieronymus #188 üzenetére
Az mindegy, forgatonyomatek egy univerzalis fogalom, nem a jarmuvek sajatsaga.
[ Szerkesztve ]
-
1 x 10 == 10 x 1
A motor megtermelt nyomatékánál többet nem lehet a kerekeknek átadni.Nem érdemes a nyomatékot a forgatási erővel keverni.
Az első fokozatban sokkal lassabban forog a kerék az áttétele miatt mint a legmagasabb sebességi fokozatban.
Az első fokozatban sokkal nagyobb gyorsítóerő hat a kerekekre, mint a legmagasabb fokozatban.A motor azonos fordulatszámon minden esetben azonos maximális nagyságú nyomatékot képes termelni. Minden esetben azonos (maximális) mennyiségű munkát képes végezni. Ezt lehet elosztani rövidebb útra nagyobb erőkifejtéssel vagy hosszabb útra alacsonyabb erőkifejtéssel, a nyomaték váltóval.
Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!
-
k-adi
nagyúr
"A világ nagy részén még mindig nem rajonganak az elektromos autókért"
Most mondanám, hogy meglepődtem, de... nem.- kiépített nyilvános töltő oszlop infrastruktúra hiánya
- hatótáv kicsi
- töltési idő sok, töltés lassú
- drágaErre mondják azt, hogy jó kezdeményezés, de ennek kell 5-8 év még szerintem.
-
dabadab
titán
válasz Hieronymus #190 üzenetére
A motor megtermelt nyomatékánál többet nem lehet a kerekeknek átadni.
Hát már hogy ne lehetne? Ha a váltó a felére változtatja a forgási sebességet, akkor kétszeresére nő a nyomaték, mondom, energiamegmaradás.
Ha a motor forgatónyomatéka Mm, fordulatszáma fm, akkor t idő alatt a motor munkája:
Wm = Mm * fm * 2 * pi *tUgyanakkor a kerék ugyanennyi idő alatt ugyanekkora munkát végez (a veszteségektől most tekintsünk el), mert energiamegmaradás:
Wm = Wk
A fentiekből adódik, hogy
Mm * fm = Mk * fk
Ha pedig a kerék mondjuk feleolyan gyorsan forog, mint a motor, vagyis fk = fm/2, akkor ezt behelyettesítve:
Mm * fm = Mk * fm / 2
Egyszerűsítve:
Mk = Mm * 2
QED
Nem érdemes a nyomatékot a forgatási erővel keverni
Ilyen fogalmat nem ismer a fizika. Ha nagyon akarod erőltetni, akkor forgómozgásoknál a forgatónyomaték felel meg az erőnek, szóval ha mindenképpen valami ilyes fogalmat akarsz használni, akkor a forgatónyomaték egészen pontosan a "forgatási erő" lesz.
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
_cHAos_
aktív tag
Nem olvastam el a hozzaszolasokat, de az elektromotornak sokkal jobb a hatekonysaga es a szerviz igenye is, mint az Otto motornak.
Az a problema, hogy VICC!!! vagy lehet hogy inkabb drama, ahogyan az auto ipar ezt prezentalja. Lehet jobb lenne, ha kihalnanak, mint a dinoszauroszok. -
"Hát már hogy ne lehetne? Ha a váltó a felére változtatja a forgási sebességet, akkor kétszeresére nő a nyomaték, mondom, energiamegmaradás."
A nyomaték változatlan csak a nyomóerő nő, a megtett út csökken. Nem lesz magasabb az elvégzett munka mennyisége. A mérés mértékegysége Nm és nem N.
Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!
-
Reggie0
félisten
válasz Hieronymus #194 üzenetére
A munka nem valtozik, de a nyomatek igen.
P1=M1*w1=P2=M2*w2.
Tehat ha w1>w2, akkor M2>M1, mert M2=M1*w1/w2.
Latod, a nyomatek valtozik, a teljesitmeny es az idoegyseg alatt attvitt energia nem. Ezert is hivjak nyomatekvaltonak a sebessegvaltot. Ha nem valtozna a forgatonyomatek, akkor az allando atmeroju gumiabroncsokon mindig ugyan akkora lenne a maximalis ero, mert nem a kerek atmerojet valtoztatja...
Itt ezen a kepen meg is nezhetet, hogy a kerekeken mert nyomatek hogyan alakul az egyes sebessegfokozatokban:Ha meg belegondolsz, akkor ket eltero atmeroju fogasketek, amik egymast hajtjak, fogai kozott ugyan akkora ero lep fel(csak ellentetes iranyu), es az adott fogaskerek forgatonyomatekahoz ezt az erot kell elosztani a fog tengelytol valo tavolsagaval(azaz a sugarral). A ket nyomatek csak akkor lesz egyforma, ha egyforma atmeroju a ket fogaskerek.
[ Szerkesztve ]
-
Szerintem elbeszéltek egymás mellett.
Az egyikőtök a kerékre rakott, a másikotok a főtengelyen mérhetőről beszél.
Angoloknál van erre külön "mértékegység", BHP (WHP), és CHP.
CHP mindig állandó, mert azt mérik a lendkeréknél, kvázi a főtengelyen. Hence the word, crankshaft horsepower.
A BHP, azaz a brake horsepower (brake pad ugye) változik a nyomatékkapcsoló (sebváltó) állásának, áttételezésének függvényében.
Szerintem ez itt a félreértés tárgya. Ezért mérik az autókat általában negyedikben.
"Az ero es az erokar egymasra meroleges"
Mondjuk ez csak nagyon rövid ideig igaz, pont akkor amikor a főtengely hajtórúddal kapcsolódó részének síkja a hengerfuratra nézve derékszöget zár be. Ilyenkor keletkezik a legnagyobb nyomaték is, innen felfele haladva egyre inkább a főtengely csapágyazásának alsó részére hat(na), az után pedig már egyre inkább vége a terjeszkedési ütemnek
(ez sem teljesen igaz így, mert ugye a dugattyú-hajtórúd, és a hajtórúd-főtengely kapcsolódásánál is van csapágyazás, és ha teljsen igaz lenne, akkor nem kopnának hordósra a hengerek idővel, de a lényeg az kb ez)どんな時代だろうが、機械は決断しない、 戦闘は人間がやるんだ。
-
Reggie0
félisten
Ha a fotengelyen levo nyomatekrol beszelnenk, akkor hogy jonne ide a valto? Az a fotengely utan van, nem is lenne semmi ertelme a beszelgetesnek, sot nem is lenne mirol beszelni. Nem beszelunk itt el egymas mellett, csak egyszeruen hulyeseg amit leirt.
"A motor megtermelt nyomatékánál többet nem lehet a kerekeknek átadni."
Ezen nincs mit felreerteni.[ Szerkesztve ]
-
Vagy csak simán szerencsétlenül van fogalmazva.
Egy motor lead X teljesítménygörbét. Erre rácuppantanak oldható kötéssel egy váltót (ott az ábrád), aminek az a dolga, hogy ezt az X-et felhasználás módjának legmegfelelőbben szorozza, ossza, épp a mérnöki akarat, azaz a sebességváltókar állásának, és az ahhoz tartozó áttételezésnek megfelelően. Ha a mért teljesítményt az áttételnek megfelelően osztod-szorzod, akkor kijön amit a motor lead. Szerintem így értette.
Ha azon a motoron nem lenne semmi, akkor elég egyértelmű a helyzet, alul nyomaték, felül lóerő, akkor tényleg nem lehet többet átadni, igaz használhatatlan lenne közlekedésre, max aggregátnak lenne jó, vagy vizet szivattyúzni, nagyihoz elmenni sütit enni... nem annyira. Bár a sárga babetta is tök jó volt régen... igaz nekem piros volt.
Annál többet a motor csak úgy tud leadni, ha ráraknak egy feltöltőt. Ha nem raknak, akkor max a légnyomás, hőmérséklet, páratartalom (stb) függvényében fog változni a teljesítménye, és, hogy magyar vagy normális üzemanyagot juttatsz bele... (:どんな時代だろうが、機械は決断しない、 戦闘は人間がやるんだ。
-
Reggie0
félisten
Biztos nem szerencsetlen megfogalmazas, hanem szandekos, mert mar korabban is a nyomatek~energia hasonlatot eroltette. Egyszeruen a nyomatek nem egy energia.
Ahogy 1 kobmeter benzin energiatartalma 32GJ, az nem azt jelenti, hogy 32GPascal benne a nyomas, pedig J/m^3 mind a ketto.
[ Szerkesztve ]
Új hozzászólás Aktív témák
- Újszerű Garanciás AirPods Pro 2
- GAMER PC! Core i5-12400F - ASUS RTX 3060 Ti - 16GB RAM - SSD/HDD
- NVIDIA RTX 3080 TI 12GB GDDR6X Founders Edition Eladó! 185.000.-
- ASUS RTX 3060 Ti 8GB GDDR6 TUF GAMING OC Eladó! 95.000.-
- 16" Apple Macbook Pro Retina 2019 Touch Bar + Toch ID eladó! Intel Core i7, 16GB RAM, 512GB SSD!