Új hozzászólás Aktív témák
-
veterán
de DA után oszcilloszkóppal megnézve visszakapod ugyanazt az analóg hullámgörbét,
19 kHz-en is? Akkor is, ha a jel nem pont szinuszgörbe alakú, hanem valami valós rezgés hullámformáját írta le az eredeti analóg jel?
Minden jó, ha a vége jó. Ha nem jó, akkor még nincs vége.
-
válasz Donki Hóte #552 üzenetére
Igen. Nézd meg a videót...
A RIOS rendkívül felhasználóbarát, csak megválogatja a barátait.
-
PuMbA
titán
válasz Donki Hóte #552 üzenetére
Igen, nézd meg az 543-as hozzászólásba linkelt videót, ahol négyszögjel van, azaz sok szinuszgörbe összeadva, beleértve a 19kHz-et is
[ Szerkesztve ]
-
Degeczi
nagyúr
válasz proci985 #549 üzenetére
Félreérted. Nem azt mondom, h nincs hibajavítás az audio-CD-n, persze, h van.
De az a kiolvasott adatok alatti szinten van, nem férsz hozzá.Számítástechnikai adattárolásra abban a formában alkalmatlan, egyrészt mert a hibajavítás túl gyenge, másrészt ahogy írtam, h még csak pontosan be sem azonosíthatóak az egyes szektorok (hiszen nem arra találták ki a formátumot, hanem a folyamatos, egyszeres sebességű lejátszásra)
Ezért bővítették ki alaposan hibajavítási és szektorcímzési információkkal az adat CD formátumot. -
-
-
PuMbA
titán
Más a master. Vinyl-re nem tehetik rá a CD-re készült dinamika szegény, azaz laposan szóló anyagot, mert kiugrik a tű. Nekem is van 24bit/192kHz-es vinyl rip-em, amit természetesen átnyomtam 16/44-be egyből, hogy ne pazarolja feleslegesen a sok helyet, mert ugyanúgy szólnak Sokkal jobban szól, mint a CD kiadás, mert kétszer nagyobb a dinamikatartománya. Ezt hallani is lehet, de dinamika tartomány mérő progival is mérni.
[ Szerkesztve ]
-
zorrokalap
tag
En nem reg voltam egy ~2 millios rendszert hallgatni, nem vagyok nagy hifista, de azert erre kivancsi voltam.
A tulaj nagy vinyl fan ezert nyomatta rendesen es biza sztem ritka szarul szol egy modern normalis DAC-hoz kepest(forras CD vagy felette az mindegy azt nem hallom), sokkal kevesebb a reszlet. Volt amelyik lemez/zene egesz ok volt, de egyertelmuen gyengebb mint egy CD. Maga a pattogas annyira nem zavart mint gondoltam.Csak hogy a temahoz is: 320 mp3 vs CD, 15 eve hallottam fiatal fullel, nem tudom mit szerintem a magas hianyat(de nem volt egyszeru akkor se), ma mar biztos nem.
-
plömplöm
őstag
a kérdésed helyesen ez lenne:
"miért nem szól sokkal jobban egy vinyl-rip 24bit 192kHz-es digitális formában mint 16bit 44kHz-es digitális formában?"
összehasonlítottál két audio-anyagot, ami valszeg egyáltalán nem ugyanaz, mint ahogy egy adott rendszer sem ugyanúgy szól, ha rátolsz némi mélyet és magasat, átlagjózsi szerint a loudness is egy jó dologAll systems gone! Prepare for downcount! 5....4....3....1! Off blast!
-
Degeczi
nagyúr
Nem, az csak a hanglemez szűkebb frekvenciaátviteléből eredő félreértett jelenség.
Ha tényleg érdekel, pl. itt látsz egy érdekes videót, ahol a fazon saját maga által masterelt CD-t hasonlít össze a lemezzel, ahol látszólag utóbbinak van nagyobb dinamikája. De nincs, ez csak a mérőprogram erre való alkalmatlanságát bizonyítja...A magyarázat pedig itt látható: a 30 Hz-es felüláteresztő szűrő (mint egy hanglemez is) úgy torzítja el az eredeti jelet, h a pillanatnyi túllövések miatt a csúcsok nagyobb szélsőértéket jelentenek - miközben a tényleges hangerő válozatlan, nem nagyobb a dinamika.
-
valakky
aktív tag
-
Konkrétan azért más a hullámforma, mert eltolja a fázist a szűrő. Ez a DR meter program szintén egy audiofool baromság, önáltatásra. Én is kísérleteztem anno vele.
[ Szerkesztve ]
A RIOS rendkívül felhasználóbarát, csak megválogatja a barátait.
-
borix
őstag
Egy időbe kísérleteztem vele, hogy tesztelgettem összehasonlítgattam a vinyl rip lemezeket a CD lenmezekkel. Jelentősebb eltérést nem tapasztaltam a vinyl rip javára sőt általában gyengébbek voltak dinamika téren.
Mennyire leharcolt a lemez, min játssza le, mivel digitalizálja ért e hozzá aki csinálja?
A net tele van mindenféle rip szeméttel a 24bit/192kHz az még nem jelent semmit...
Van, hogy a sima lemez lemosás se megy ahogy kellene. [link]
Tegyél már fel ha az időd engedi valahova, pár zenei számot amit olyan nagyra tartasz vinyl rip minőségben mert én még nem nagyon találkoztam vele. -
PuMbA
titán
Igen, sokszor semmit sem mutat az a DR mérés, ezt én is tapasztaltam Egyszer egy 2017-es vinyl ripet néztem, ahol mérés szerint nagyobb a dinamika a CD-hez képest, de hallásra ugyanaz volt, mint a CD verzió. És ezeket ripelik 24bit/192kHz-be.....de minek Túl sok a tárhelyük.
[ Szerkesztve ]
-
Alarikman
senior tag
Nagyon parázs vita van itt, amúgy öröm olvasni...
Imádtam ezt a témát régen. Járattam egy pár hi-fis újságot is, azt hiszem a "stereo" volt az egyik. Annó vettem jobb kábeleket (interconnect monster audio), és biza hallottam a különbséget (vagy nem). Azóta jött a gyerek és eladtam a rendszert mielőtt benyomja a magasat.
Sennheiser jobb fajta füles nekem jelenleg a minőség. Némelyik Snapdragon procis telón(600-800-as sorozat) elég jó az integrált DAC. Most is ilyen van és Poweramp-al elég jól szól.[ Szerkesztve ]
-
#00137984
törölt tag
Igen, voltak BeatStream CD lejátszók, ahol elméletileg a lemezt bitre pontosan játszották vissza, nem DAC adatcsomagokban. Írott CD lemezeknél, ha gyengébb forrásból sikerült választani és az írást jó gyorsan lerendezték, akkor az eredetihez képest silányabb másolatott kaptál vagy akár "cicergett" is a másolt zenei CD. Jitter mértéke eltérő volt egyes gyártók CD lemezén, ezért némelyiket csak adattárolásra ajánlották a szakirodalomban. Érdekességek. [link]
[ Szerkesztve ]
-
#00137984
törölt tag
CD és később az SACD lemezeket az 1 bites DAC konverzióval is javitották, mivel a DSD szintén 1-bites formátum, amit sok esetben PCM-re alakitanak lejátszás közben.
[ Szerkesztve ]
-
veterán
Az a baj, hogy vinyl ripet nem lehet úgy csinálni, hogy ma este van fél órám, összedobok egy jó vinyp ripet
Egy jó rip készítéséhez pont olyan kiemelkedő cucc kell analóg oldalon, mint AD konverter oldalon.
A lemez lejátszásához kell egy átlag feletti lemezjátszó futómű átlag feletti hangkarral és kell egy jól beállított nagyon szuper hangszedő, valamint egy szintén jó RIAA korrektor.
A jó RIP-hez kell az, hogy a lemez tényleg jó minőségben tartalmazza a zenét (gyenge nyomású lemezt nem érdemes digitalizálni, kell keresni egy jó nyomású felvételt), és kell az, hogy a lemez csak pár lejátszáson legyen túl. Ha van olyan lemezünk, amit érdemes digitalizálni, akkor a lemezt karba kell vágni lejátszás előtt, le kell mosni, de minimum portalanítani és antisztatizálni kell.
Ekkor jöhet a lemez lejátszása és a hang rögzítése. Az analóg korszakban egyszerű volt a dolog, az ember az RIAA korrektor kimenetét bedugta a szalagos magnójába, megtisztította a fejeket, felrakott egy jó minőségű szalagot és minimum 19 cm/s sebességen futtatva a szalagot, felvette a zenét.
Persze ez sem volt tökéletes, a szalag fodrosodhatott, a szalag koszolhatta a fejeket, a fejek elállítódtak, felmágneseződtek, stb. stb. Mondjuk én megelégszem ezzel a technikával, a magnóm tud rögzíteni elég széles frekvencia tartományt eléggé alacsony zajszinttel, szóval ha kapok kölcsön rögzítésre érdemes lemezt, akkor szalagra rögzítem (mondjuk szalagom van bőven, ha nem lenne, akkor ez nem működhetne).
Elfogadom persze, hogy egy jó RIP időtállóbb, de a jó analóg felvételt jó DAC-al kell digitalizálni, szóval kell egy DAC, ami tud minimum 96kHz/24 biten digitalizálni (ennek az az oka, hogy a lemez lejátszása során előforduló sercegéseket, pattogásokat jobb hatásfokkal lehet kiszűrni a nagyobb felbontású digitális anyagból, már ha valaki az ilyen utófeldolgozásnak szükségét érzi).
Itt megint elszaladhat a ló az emberrel, a jóval 100 eFt feletti analóg szekció után kell még egy kell egy 25 - 50 eFt-os DAC is a jó eredményhez, meg persze kell egy jó kábelszet is a dologhoz.
Ha valaki nem hallgat analógot rendszeresen, akkor nincs meg a szükséges minőségű és állapotú analóg cucca, hiába van neki jó DAC-ja, a digitalizált vinyl hang tényleg el fog maradni attól a hangtól, amit képzetben ehhez társítanak.
Minden jó, ha a vége jó. Ha nem jó, akkor még nincs vége.
-
szaszlaci
addikt
Időközben csináltam egy OPUS összevetést is, Pumbával sikerült rájönni, hogy a tegnap mutatott tesztemnél elsiklottam a 44.1 -> 48 kHz "kötelező" újramintavételezésen a formátum esetén.
44.1 kHz-es volt a forrásfájl, ezt tömörítettem az MP3 változatokban, és ehhez hasonlítottam az eltérést.
OPUS-nál újramintavételezést csináltam 48 kHz-re – tehát érdemben több összetevő nem került a képletbe –, és a tömörítések után kapott eredményeket ehhez hasonlítottam. Ezért a két fajta etalon.Első ránézésre jobb, mint az MP3, mert a felső tartományban többet tart meg, de miután értelmezzük a mérést, látható, hogy minimális az előnye. Kifejezetten alacsony, 128 kbps alatt viszont egyértelműen sokkal jobban szól az OPUS, mert ilyenkor is sokkal többet tart meg a magas frekvenciatartományból. Ami árnyalja itt az előnyét, hogy ahol ennek létjogosultsága van, többnyire nem játszható le.
Leginkább talán a 128 – 320 kbps között félúton lehet jó választás, amiből sokkal inkább az online zeneszolgáltatási vonatkozásokban van nyereség, és jóval kevésbé az otthoni tárolásnál.Arra viszont biztos jó a formátum, hogy FLAC vs. egészen alacsony bitrátás vakteszteket lehessen csinálni, ahol tízból nem kevés szupertvíteres hifista elhasal.
■■■ pisztácia kifogyott, csokoládé nem is volt
-
PuMbA
titán
-
-
Ja, az MP3 a nagyon halk magas hangokat egyszerűen kidobja. Ami egyébként egyáltalán nem hülyeség, mert alig halljuk. Lásd noise shaping, amikor az átlag zajszint ugyanakkora, de el van tolva a még hallható magas tartomány felé: [link] A különbség drámai.
A RIOS rendkívül felhasználóbarát, csak megválogatja a barátait.
-
PuMbA
titán
válasz benedekco #585 üzenetére
"pl mp3 sokkal jobb eredményeket mutat mint az OPUS."
Az a nagyon sötét kék, ha jól tudom -100dB jelszint körül van Az OPUS inkább megőrzi a nagyobb jelszintű (-70 - -90dB) magas hangokat és kidobja a nagyon alacsony (-100dB vagy kisebb) jelszintű közép és mély hangokat.
lezso6: Ja, lásd, amit ebben a hozzászólásban írtam. Az se hülyeség, amit az OPUS csinál, hogy nem vág, de a jelszinttől függően dobál ki.
[ Szerkesztve ]
-
niof
addikt
Milyen szoftverrel csináljátok a különbségi spektrogramokat?
Egyelőre nem szelem fel az almát egyenlőre.
-
Tulku
veterán
Csak megjegyzés...kérdésképpen...
Ha ezek a tömörítő algoritmusok bizonyos jelszint alatt kidobálnak információt, nem műanyagosítják el a zenét?
Gyakorta éreztem bizonyos mp3 fájloknál, hogy van-nincs jeleket hallok, ezek szerint egy adott hangszer felfutása akkor kezdődik, amikor elér egy bizonyos jel (zaj) szintet, de nyilván ezt hangszere, készüléke válogatja, mikor teszi...ezért lehetett sok esetben, hogy szinte a semmiből tűnt elő egy hang...
Sok éve egy profi (SONY ES) rendszeren hallgattunk cd és MP3 fájlokat (mindkettő ES játékos volt) és az mp3 konverziónál nekem épp ez tűnt fel....azt hiszem ezt minősítik sokan digitális hang karakternek.
Másik példám egy LP vs CD zenehallgatás volt, aminél még hasonló zeneszámok sem voltak (nem összehasonlítani akartunk, csupán két redundáns jó rendszert hallgattunk) és a CD esetén (bár Meridian volt a játékos) egyértelműen sokkal hamarabb mondtam, hogy halkítsunk, kapcsoljunk másra...később jött az LP és majd fél óra múlva mondtam, hogy nyugodtabb vagyok...mert ezt éreztem...ismétlem nem minőségi különbségeket elemeztem... -
PuMbA
titán
"Ha ezek a tömörítő algoritmusok bizonyos jelszint alatt kidobálnak információt, nem műanyagosítják el a zenét?"
Nem tudom. Valószínűleg azért lett ilyen az OPUS, mert jobban számít egy -70dB-es 16kHz, mint egy -100dB-es 5kHz. De ezek annyira halk jelszintek... halkabbak, mint ami a legtöbb LP zajszintje.
[ Szerkesztve ]
-
-Skylake-
addikt
válasz #90088192 #198 üzenetére
Ez egyébként számomra is érdekes kérdés volt mindig is. Mármint , ugye ezek a cuccok (a high end audio általában) embertelen pénzekbe kerülnek , egyértelműen olyan szintekről beszélünk ami kizárólag idősebbek körében jellemző , mert fiatalon egyszerűen nincs lehetőséged ezt megfizetni. Most komolyan , mondjuk ne is menjünk el az abszolút high end irányba csak a kommersz high end irányába : pl építesz egy rendszert egy BW 802 köré. Most érted , a 2 hangfal 6 milla + hozzá az elektronika , kábelek , társai. Legyen egyben egy 10es. Tehát mikor már megengedheted magadnak ezt a luxust akkor már valószínűleg minimum középkorú vagy , mert annyira sok pénzt emészt fel , hogy az gyakorlatilag vállalhatatlan. Szóval igen , érdekes kérdés , márpedig a hallásvesztés nem teória hanem tény.
"Those who would shave the beard for pussy deserve neither the beard or the pussy." - Ben Franklin, probably
-
Hallgasd meg az általam linkelt videóban a noise shape-t. Ugyanakkora amplitúdójú a zaj, mégis sokkal halkabbnak hallod, mert a magas frekvenciákra nem olyan érzékeny az ember.
Egyébként pedig megint általánosságban beszélsz MP3-ról, amikor itt a lehető legjobb minőségűről van szó. Ez nagyon nem mindegy, mert átlagban az MP3 borzalom.
A RIOS rendkívül felhasználóbarát, csak megválogatja a barátait.
-
Tulku
veterán
Nem általánosságban beszéltem, nyilván minden esetben a 320-as mp3 tömörítésről agyalgok...pl az ES mp3 játékosát anno úgy emlegették sokan, hogy nem hallható különbség CD ellenében..
Én tökéletesen megértem, ha a minőségbeli különbségek bizonyos rendszereken és zenéken, szinte minden embernek hallhatatlanok.
Azt is, ha matematikailag bizonyítható, hogy a kidobott értékeknek elhanyagolható, vagy nincs jelentőségük.
Én mindösszesen annyit jegyeztem meg, hogy (placebo vagy nem placebo) pl. egy koncertterem belső terének érzékelésekor akár a zene kezdete bizonyos művi elemeket tartalmazott...de nyilván meghajlok a közös nem hallható, ezért irreleváns akarat előtt, nem vitatkozni akartam...kicsinységem erre alkalmatlan is lenne...
A CD vs vinyl pedig nyilván a legszubjektívebb érzet... -
envagyok
veterán
válasz Donki Hóte #581 üzenetére
Így készül egy jó vinyl rip:
Keresek 3dfx és régi ATI, Nvidia videókártyákat, Gravis, Creative hangkártyákat!
-
válasz -Skylake- #591 üzenetére
Idősebb korban is simán megmaradhat jó a hallásod, csak a magas frekvenciákat nem hallod (olyan jól). Ez a kettő nem ugyanaz.
Szvsz inkább az van, hogy egyrészt ezek a millás cuccok sokszor bullshit "technológiákat" használnak, s egyáltalán abban a ligában játszanak, ahol kéne annyi pénzért. Inkább a kognitív disszonancia redukció miatt érzik az emberek jobbnak.
Másrészt a HiFi jelentése nagyon eltorzult, ugyanis egy High Fidelity eszköznek eredeti definíció szerint tökéletesen kell reprodukálnia az adott hanganyagot, transzparens módon, objektíven. Eközben meg állandóan a szubjektivitásról megy a duma.
Gyakorlatban a hifizés egy hobbi. Az ember saját magának keresi a legmegfelelőbb hangot, de a legtöbb esetben mindenféle tudományos módszer (ABX vakteszt) nélkül, nehogy sérüljön az egó. S ennél a hobbinál nem is a cél elérése, hanem az út a lényeges, azaz a kütyüzés, a közösség. Ez utóbbi pedig nagyon jó dolog, csak ez a sok ezo-bullshit meg nagy mellény ne lenne.
A RIOS rendkívül felhasználóbarát, csak megválogatja a barátait.
-
borix
őstag
válasz szaszlaci #583 üzenetére
A 320 MP3 miért nem VBR? A legújabb lame van használva?
Érdemes lenne több ismert tömörítő progival konvertálni, és több progival elemezni, majd összehasonlítást végezni.
Majd rájön az ember, hogy felesleges kár rajta annyit rágódni mert csak(szájkarate). Jelentősebb érdembeli különbségek nem jönnek ki ha minőségben vannak megcsinálva. -
Titusz_61
csendes tag
válasz Alarikman #573 üzenetére
Egyetértek veled. Anno magam szórakoztatására, ismereteim bővítésére összevásároltam antikvárból a HIFI Magazin összes korábbi számát, vettem az újakat (mai napig megtartottam) olvastam a sztereo magazint, hifipiacot, av online leírásokat, stb. Többnyire úgy, hogy közben szólt a zene vagy kihangosítva, vagy fülessel. Több rendszeren volt már, van is, van amelyiken öröm zenét hallgatni, van amin kevésbé, de olyat nem tartottam meg, amin nem jó. Törekedem a jobb forrásanyagokra, lejátszó ezközökre is. De a lényeg, a ZENE. Ha az nem jó, akkor az összes többi nem számít. Ahogy az autóknál és minden másnál itt is megkeresik azt a célközönséget, akiknek méregdrágán, vagy indokolatlanul drágán el lehet adni valamit, mert van akinek ez számít. Mulatságos lenne autós topikokban olvasni, hogy milyen kutakon milyen tömlőkön érdemes tankolni, hogy kell szűrni az üzemanyagot, hogy frankó legyen minden. Remélem, akik ide írogatnak, közben hallgatnak zenét és nem a benne lévő nüansznyi különbségekre koncentrálnak, hanem az írásra és a hallgatott zenére. Szórakoztató, tanulságos írásokat olvastam most is, köszi, nektek!
-
borix
őstag
Érdemes lenne egy hallástesztet is végezni néha és akkor rájönne az ember, hogy azon a hangerőn amin általában hallgatja a zenét (élvezeti zene hallgatás) ha nem tini tacskó 14-15kHz finis ott a vég. [link] [link]
Jövünk itt bohóckodunk 24bit/96kHz vagy aaaahh 24/192 mehetnénk még feljebb is... mikor a fejes 30kHz a hallás meg 15kHz. -
Tulku
veterán
"Idősebb korban is simán megmaradhat jó a hallásod, csak a magas frekvenciákat nem hallod (olyan jól). Ez a kettő nem ugyanaz."
Egyetértek, alátámasztom személyes tapasztalatból...illetve mostanság úgy látom inkább a fiatalabb, tapasztalatlanabb (újgazdag?) korosztályt támadják rendesen...
A millás cuccok közül pedig nyilván vannak jobbak és rosszabbak....azért nem mindenkit lehet beetetni, megvezetni....nyilván van egy adott hype karakter is egy-egy logo láttán, de az abszolúte rossz azonnal kihull...példa:
Ismerősömhöz beállított egy ismerőse, hogy van neki egy sok százezres tápkábele, ami így meg úgy javít a hangon...bekötötték, hallgatták....az ismerősöm nem mert megszólalni; végül a másik bökte ki....hát ez sz@r...persze mentette ami menthető, hogy ebben a rendszerben, meg kell hozzá találni a megfelelő készüléket...stb...azt hiszem egy analóg kábel esetén még lehetnek ilyen érvelések (réz vs ezüst viszonylata egy adott rendszer karakterisztikájával...stb) de egy tápkábel esetén ez sántít...
Új hozzászólás Aktív témák
- BESZÁMÍTÁS! GIGABYTE WindForce 2X GTX 960 4GB GDDR5 videokártya garanciával hibátlan működéssel
- BESZÁMÍTÁS! SAPPHIRE RX 460 2GB GDDR5 videokártya garanciával hibátlan működéssel
- BESZÁMÍTÁS! Gigabyte AORUS MASTER RX 6800XT 16GB GDDR6 videokártya garanciával hibátlan működéssel
- ELADÓ Lenovo T500 (Core2Duo T9900 3.06GHz, 8GB RAM, 1TB SSD)
- Beszámítás! Intel Core i5 6500 4 mag 4 szál processzor garanciával hibátlan működéssel