-
Fototrend
Ez a topic a Nikon DSLR-ekkel kapcsolatos kérdésekkel foglalkozik. Ha új látogató vagy egy dolgot kell betartanod:
Olvasd el az első hsz-t!
Új hozzászólás Aktív témák
-
*Ropi*
félisten
Megírom én ha előtte összeírod nekem, hogy mi legyen benne.
(#7) m3ss: Azért 53k+ eladással a háta mögött lehet, hogy még megérkezik. Az utóbbi 1 évben elég lassú lett a HK posta: átlagban minimum 1 hónap, mire ideér valami...
[ Szerkesztve ]
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz psycroptic #35 üzenetére
Ma már nagyon jó minőségű lencséket gyártanak és olcsók is. Fél évre ~20k Ft nem összeg. Cserébe sokkal nagyobb szabadságot kapsz.
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz psycroptic #40 üzenetére
Attól függ, hogy cilinderes-e a szemed, mert akkor a szemgolyó domborulati sajátossága miatt nem teljesen fekszik fel a lencse és könnyebben elmozdul. Ki nem esik olyan könnyen, max. ha kiszárad a szemed akkor feltapad, vagy ha bedörzsölöd a szemzugodba, akkor nehéz kiimádkozni. Egyébként a példádnál maradva egy balesetnél a szemüveg töréséből adódó esetleges sérülésed jóval nagyobb valószínűséggel következik be és súlyosabb mértékű lehet, mint a kontaktlencséétől.
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz psycroptic #46 üzenetére
Bőven észreveszed, ha elkezd kimászni a lencséd, és van időd megfogni, hogy ki ne essen. Mindig van a zsebemben műkönny, amivel megtisztítom és visszarakom. Mondjuk nem sokszor fordult elő: ~17 év alatt 1 kezemen meg tudom számolni, hányszor.
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
Őszinte részvétem... Nálam is volt ilyen jellegű bepróbálkozás a kezdet kezdetén, hogy ne költsek annyit a felszerelésre, hanem adjak többet a közös kasszába, meg ilyesmik...Akkor rávilágítottam neki, hogy amíg fotózással keresem a napi betevőt, addig én döntöm el, hogy mit és mennyiért veszek hozzá. Azóta sem merült fel újra a téma, mondjuk én sem mondtam neki, hogy a például a Tami árát felesben fizessük közös kassza alapon.
Ha kerekebb a kedvesed arcformája, akkor kicsit oldalról kell fotózni az vékonyítja. Ha az álla markáns, akkor meg kicsit felülről...A weboldalamon biztos találsz hasonló típust: mondd meg melyik, aztán elmondom, hogy mi a trükkje.
[ Szerkesztve ]
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz #40935168 #210 üzenetére
Nem kell túlmisztifikálni ezt a nyomtatás dolgot... Az elején még én is térden állva, könyörögve-esdekelve remegtem a nyomda színprofiljáért... Fogsz egy képet, kidolgoztatod velük, majd odateszed a monitorod mellé és összenézve az eredetivel tudod, hogy a többin mit hogyan állíts be. Egyébként lehet spektrofotométerrel nyomtató színprofilt készíteni, de az is csak addig érvényes, amíg patront nem cserélsz, vagy a nyomdában a festékkazettákat...
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz Real_Necro #231 üzenetére
A probléma valós, pixelsűrűségtől függően ~15-18 MP-től már érezhetően jobb üvegek kellenek nem csak APS-C / DX méreten, de full frame / FX méreten is. Nem véletlenül adta ki a Canon a 24-70/2.8 II-őt és a 70-200/2.8L IS II-őt, stb.: ezek a frissített változatok sokkal szebben rajzolnak ilyen nagy pixelszámoknál is.
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz aleister #235 üzenetére
"...legyen csak 20%. A difi..."
A titok nyitja az, hogy nem lineáris különbség, hanem logaritmikus.
(#238) Graphy: A Tokina 11-16 egy etalon obi, annál jobb UWA nem létezik tudtommal.
Az meg, hogy egyik gyártó sem írja ki, hogy az üvege hány MP-t tud kirajzolni, az természetes. Mert kirajzolja mindet, max. gagyin.
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz imyourfriend #287 üzenetére
Nem, ezek még Duracellek. Azért merülnek.
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
-
*Ropi*
félisten
válasz Santiagain #406 üzenetére
Kár, hogy nincs pukedlis szmájli.
(#405) Eperkutyus: Tudom, csak vicceztem.
[ Szerkesztve ]
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz imyourfriend #500 üzenetére
Kevered a szezont a fazonnal (berázás vs. bemozdulás).
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz aleister #565 üzenetére
Stúdióvakuim is vannak, csak az nem volt kérdés eddig...
"Ebben az esetben viszont kérdés, hogy alsóbb kategóriában van-e értelme/előnye a stúdióvakunak a rendszervakukkal szemben..."
Az az aktuális fotózandó feladattól függ. Egyszerű kis tárgyfotót simán letolsz 1 db rendszervakuval és rajta egy 40x40 cm-es softboxszal, viszont egy 20 fős csoportképhez kell 2 db stúdióvaku 180x60 cm-es softboxokkal.
A két legfontosabb különbség a rendszervakuk és a stúdióvakuk között, hogy a rendszervakuk kulcsszáma 105 mm-es zoom álláshoz van megadva, a stúdióvakuké az alapreflektorukhoz, viszont az első effektíve pontszerű fényforrás, a második pedig a rá tett fényformálón (pl. softbox) át villant, így nagyságrendekkel nagyobb a fényleadó felület. A rendszervakuk (mint pl. a Canon 580EX II-im) 58-as kulcsszámának stúdióvakuban kb. a 320 Ws felel meg. A másik, hogy a stúdióvakukon általában van beállítófény, amivel a kép ellövése nélkül látod a végleges fény-árnyék hatásokat, ezzel nagyon sok időt lehet spórolni. Azért írtam, hogy "általában", mert ez csak akkor igaz ha nem dzsunka kínai vaku amin vagy nincs beállítófény vagy olyan gyenge, hogy semmit sem ér.
Mellesleg vicces, hogy a Canon legújabb nagyágyúja, a 600EX-RT annyit tud fényerőben, mint egy CT60-as Metz...De a Canon csak 200 mm-es zoomállásban Ha visszaszámoljuk a Metz 35 vagy 50 mm-éhez viszonyítva akkor derül csak ki, hogy valójában ~200.000 Ft-ért vettünk egy gyengébb Metzet (vagy valami hasonlót), amit egyébként 2000 Ft körüli áron lehet megcsípni a használtpiacon...
Régebben, amíg még nem voltak mobil stúdióvakuk, hálózati kábelhez vagy szünetmentes táphoz volt kötve az ember: egyikkel több a gond, mint a másikkal (A puszta közepén ugye nincsen 230V. Az UPS meg értelmes kapacitással kezelhetetlenül nagy - a 2,2 kWh-s nem fért be a Peugeot 206 csomagtartójába - a speciális vakutápok meg nem emberi árban vannak). Aztán 1-2 éve változott a helyzet, amikor a kínaiak ráálltak az akkus stúdióvakuk gyártására.
Stúdióvakut általában úgy vesznek a kezdők, hogy minél nagyobb szám legyen az oldalára írva (mert akkor biztos nagyobbat durran ), viszont azt már nem nézik (ami legalább annyira fontos paraméter), hogy mennyire szabályozható le a teljesítménye. Stúdióvakuk vásárlásának a titka, hogy adott helységhez és feladathoz (Kis helységben 600 Ws "szolárium", de 300 Ws nagyjából mindenre jó egy átlagos modellfotózásban. Nagy helységben a 300 Ws kevés, oda több kellhet. Ugyanez a méretek variálásával: apró tárgyak fotózásához 1x 300 Ws leszabályozva is elég, viszont egy autó vagy bútorgarnitúra 4-5x 1600 Ws-t is megeszik adott esetben.) kell választani őket. Sokat segít, ha a vaku minél jobban leszabályozható: nekem pl. 4 db 300 Ws-os stúdióvakum van, amik 1/64-re (-6 Fé) szabályozhatók le max. Nem jó amúgy sem, ha a vaku folyamatosan csúcsra van járatva, mert kinyírja a csövet. Mondjuk egy munkára tervezett korrekt stúdióvakunak része a ventilátoros hűtés, de akkor sem kell kísérteni a szerencsét. Számolni kell még a fényerőben a vaku(ko)n lévő fényformáló(k) áteresztési veszteségével és fehéregyensúly módosító hatásukkal is. Egy dupla diffúzoros box pl. már elég komolyan levesz a fényerőből.
Rendszervaku vs stúdióvaku: a rendszervaku kicsi, könnyű, tud nagy sebességű vakuszinkront (már amelyik), TTL-ben távvezérelhető, külső akkupakkal gyorsítható és növelhető a villanások száma. Ja és bárhol kapsz bele elemet. Viszont körülményes rájuk fényformálókat tenni úgy, hogy meg is maradjanak rajta (néhány kivételtől eltekintve). A stúdióvaku nagy, nehéz, a tápellátása problémás (Az akkupakkokkal is csak 400-1000 1:1 villantást tudnak kb., de a beállítófény használata nélkül, azt bekapcsolva drasztikusan csökken a villantások száma). Stúdióvakukra sokkal több fényformáló létezik, ugyanúgy lehet színmódosító / polár / ND / stb. fóliázni őket, csak a nagyobb méretek miatt ugye drágább minden. Meg ugye a stúdióvakut valamire tenni is kell: stabil állványok kellenek alájuk, főleg kültéren, hogy ne döntse fel a softbox nem kis felületébe belekapó szél. Súlyzsákok is jól jönnek...Egy korrekt boom kar (amivel felülről lehet belógatni a vakut a modell feje fölé) annyiba kerül, mint egy vaku. Szóval a stúdióvakus fotózás sokkal több járulékos eszközt igényel, mint a rendszervakus. Vagy ha darabszámra nem is, de méretben és súlyban mindenképpen. Régebben stúdióvakukkal jártam esküvőzni, manapság már csak 4 db 580EX II-őt viszek. E-TTL rádiós vezérléssel csoportokba rendezve csodákat lehet velük tenni. No meg persze öregszem és lustulok...
"a vaku szinkronizálásának határát tudtommal a zár szabja meg, esetleg a vakukioldó. vagy van olyan stúdió vaku, amivel nem lehet pl 200adot szinkronizálni? de ha műteremben dolgozol velük, miért érdekes egyáltalán a záridő? nincs besötétítve a műterem? tudom a stúdióvakuk fényerejét sokszor nem lehet annyira levenni, hogy nyitott rekesszel is fotózni lehessen velük, ilyenkor viszont lehet ND szűrőzni."
Kezdjük az elején: van mechanikus (redőny)zár és az elektromos (szenzorkiolvasásos) zár. Előbbinek valahol 1/180 (Canon 6D) és 1/250 (átlagos dSLR-ek) között van a max. sebessége, utóbbinak jellemzően 1/500 körül van a konzumer DSLR vázaknál (Középformátumról most nem beszélek, mert az egy teljesen perverz világ: ott pl. mondhatni teljesen normális a 64-es blende... ).
Beleszól még a szinkronizációba az átvivő közeg, mint a PC-sync kábel vagy a rádiós kioldó. Az egyszerű kínai kioldók jellemzően nem tudják a specifikációjukban írtakat sem: nem egy olyat láttam, ami papíron 1/250-et tudott, valójában meg 1/160 felett már kitakart a redőny (sötét csík a kép szélén). Amit most használok (YN622C) 1/8000-en (!!!) is stabilan szinkronizál. Az újabb, E-TTL-t tudó kínai kioldók (Pixel King, és az említett YN622) pont ebben hoztak változást: a "supersync" nevű funkcióval a PC-sync aljzatukhoz csatlakoztatott vaku (Lehet ez egy egyszerű manuális vaku vagy akár stúdióvaku is!) elvillantható úgy, hogy nagy sebességű vakuszinkronnál is bevilágítja a képet. A trükk az, hogy a vaku villanásának elég hosszúnak kell lennie ahhoz, hogy az első redőny előtt indítva a cső kisülésének a villanás elején lévő csúcs utáni egyenletes szakaszával végig bevilágítsa az expozíciót (erre jellemzően nagyobb - 800Ws feletti - teljesítményű, hosszabb t.5 idővel rendelkező vakuk alkalmasak).
Fontos még a vaku villanási ideje: a stúdióvakuk jellemzően 1/400 - 1/1700 sec között villannak teljesítmény és vezérlés függvényében. Az újabb, IGBT vezérlésű elektronikák energiatakarékosak: nem hagyják teljesen kisülni a csövet, levágják a villanás végét - így a kondenzátorban megmarad a felesleges energia, ezért a vaku gyorsabban tölt vissza a következő villanásra. Ez igaz a rendszervakukra is. Csak a régebbi vakuk (amik nem szabályozzák le a villanás végét) jók a "supersync" funkciós nagy sebességű vakuszinkronhoz, mert csak ők tudják kivilágítani mind a két redőny lefutását.
Természetes fénynél történő fotózásnál ugye ott a záridő - blende - ISO "szentháromsága". A műteremben, ahol a fotós kontrollálja a fényeket csak két fontos dolog van. Az egyik a záridő, ha kifejezetten a mozgás elmosódottságát vagy éppen az ellenkezőjét: a kimerevedett mozdulatot akarod megfogni. A másik a blende, ha kis mélységélességgel akarod elválasztani a kép részeit egymástól. Az ISO nem lényeges, mert helyette szabályozható a vakuk teljesítménye. Vegyünk egy alap példát: 580EX II fél teljesítményen 40x40 boxban ~1 méterről ISO 100 1/160 F8 körül ad (mondjuk félalakos portré, ez és ez is így készült: 1 db 580EX II jobb felülről 45 foknál és 1 db derítőlap alulról: a klasszikus "kagyló" megvilágítás). Ha nem akarsz fülétől a farkáig mindent élesen mutatni, akkor tág blendét kell használnod. Ahhoz viszont tekerned kell a záridőn is, hogy ne égjen szét a kép. De mi van akkor, ha eléred a vázad maximum vakuszinkron idejét, vagy azt a határt, ahol a rádiós kioldó késése miatt már belóg a redőny? Akkor jön a nagy sebességű vakuszinkron (HSS / FP), feltéve, hogy tudja a rendszered. Ha nem, akkor marad a vakuk leszabályzása...Ha úgy se elég jó az eredmény, akkor végső elkeseredettségedben ND szűrőzhetsz, vagy távolabb viheted a vakukat.
Nagy sebességű vakuszinkron még olyan helyzetekben jön jól, ahol az erős környezeti fények igénylik (pl. a Nappal vagy más, nagy erejű fényforrással szemben derítve, vagy a Napot ill. más, nagy erejű fényforrást túlvilágítva: ez az amerikai éjszaka néven ismert effekt).
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
Kutyus irigykedni fog, hogy hosszabb hozzászólás-szösszeneteket írok, mint ő...
(#597) Kleroo: Ezek elég erősek és tudják mindazt, amire szeretek egy vakut használni. Rádiós távvezérlésen keresztül a váz menüjéből tudom kezelni minden funkciójukat. Külső akkupakkal ~0,8 sec alatt töltenek újra 1:1-re. Ja és időjárásállóak, ami sokszor jól jön.
Kisebb vakuk is tudnak slave-ként működni, sőt 3rd party gyártók vakui is, de munkára csak 100%-osan megbízható cuccal megyek, ami mellett nem kell félnem, hogy egyszer csak "letérdel".
[ Szerkesztve ]
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
Ha nem állványon van éppen, akkor van többféle csipeszes rögzítőm amivel faágra, ajtószárnyra, stb. lehet rögzíteni a vakut. Egyébként 40x40 cm-es, összehajtható mobil softboxaim vannak, szép fényük van. Vagy keresek valami visszaverő és szóró felületet, vagy csak úgy natúrban odadurrantok.
(#606) Deadzone41: Pl. Nikon D40, D50, ha jól emlékszem...
(#612) Eperkutyus: Azért ne kezdjünk el versenyezni!
[ Szerkesztve ]
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz aleister #623 üzenetére
Emlékszem: mondtam több embernek is amikor írták, hogy ilyet vennének, hogy erre figyeljenek. Lehet kapni egyébként olyat (pl. Lumiquest), amelyiknek az alja háromszög alakban be van vágva és el tud menni alatta a vaku segédfénye.
[ Szerkesztve ]
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz Santiagain #723 üzenetére
Itt van egy lista, különböző vázakkal tesztelve.
(#724) akela91: Kérdezd cOxErT, ott vettük neki a mostani cuccát.
(#742) Freddy76: Jól mondod: nemrég kértek segítséget egy másik borászatból, a telepített szőlő növekedéséről akarnak készíteni timelapse videót, röpke 1-2-4 (?) év hosszban... Amikor vázoltam, hogy a legolcsóbb, fapados technikával is mennyi minden kell hozzá, kicsit lelohadt a lelkesedésük.
[ Szerkesztve ]
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
"Magánszemélyként az alábbi listában szereplő termékek közül 2db (fél)professzionális gépvázzal és 3db (fél)professzionális objektívvel szükséges rendelkeznie az NPS tagsághoz." Kicsit se diszkrimináló...
Gépvázak:
D4, D2Xs, D3x, D3, D3s, D800, D700, D300, D300s, F6
Optikák:
105mm f/2D AF DC-Nikkor
135mm f/2D AF DC-Nikkor
14-24mm f2.8G ED AF-S Nikkor
14mm f/2.8D ED AF Nikkor
17-35mm f/2.8D ED-IF AF-S Zoom-Nikkor
18mm f/2.8D AF Nikkor
200-400mm f/4G ED AF-S VR II Zoom-Nikkor
200-400mm f/4G ED-IF AF-S VR Zoom
200mm f/2G ED AF-S VR II Nikkor
200mm f/2G IF-ED AF-S VR Nikkor
24-70mm f2.8G ED AF-S Nikkor
24mm f/1.4G ED AF-S Nikkor
24mm f/3.5D PC-E Nikkor
28mm f/1.4D AF Nikkor
300mm f/2.8D IF-ED AF-S Nikkor
300mm f/2.8D IF-ED II AF-S Nikkor
300mm f/2.8G ED AF-S VR II Nikkor
300mm f/2.8G IF-ED AF-S VR Nikkor
300mm f/4 IF-ED AF-S Nikkor
35mm f/1.4G AF-S Nikkor
400mm f/2.8 IF-ED AF-S Nikkor
400mm f/2.8 IF-ED II AF-S Nikkor
400mm f2.8G ED AF-S VR Nikkor
45mm f/2.8D ED PC-E Nikkor
500mm f/4 IF-ED AF-S Nikkor
500mm f/4 IF-ED II AF-S Nikkor
500mm f4G ED AF-S VR Nikkor
600mm f/4 IF-ED AF-S Nikkor
600mm f/4 IF-ED II AF-S Nikkor
600mm f4G ED AF-S VR Nikkor
70-200mm f/2.8G ED AF-S VR II Zoom-Nikkor
70-200mm f/2.8G ED-IF AF-S VR Zoom-Nikkor
85mm f/1.4D AF Nikkor
85mm f/1.4G AF-S Nikkor
85mm f/2.8D PC-E Nikkor
12-24mm f/4G ED-IF AF-S DX Zoom-Nikkor
16-35mm f/4G AF-S VR Zoom-Nikkor
17-55mm f/2.8G ED-IF AF-S DX Zoom-Nikkor
24-120mm f/4G ED AF-S VR Zoom-Nikkor
28-70mm f/2.8D ED-IF AF-S Zoom-Nikkor
80-200mm f2.8D ED-IF AF-S Zoom-Nikkor
[ Szerkesztve ]
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
Igen, az a diszkrimináció, hogy el kellett költened a cuccokra összértékben minimum 1,5 - 2 Misit az itthoni fehér vásárlással.
Pro fotósoknak (akik mögött egy ügynökség, újság, stb. áll) nincs ezzel gondja, viszont az az igényes amatőr, aki az átlagosnál több cuccot vett, de még nem érte el a kvótát, az megszívta...És pont nekik kellene jobban, mert a pro-knak amúgy is megvannak a kapcsolataik és tudják szervizeltetni akkor is, ha nincsen papírjuk róla, hogy itthon vették. Az amatőrt meg elhajtják a szervízből, mint a darazsat...
[ Szerkesztve ]
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
Ez kb. olyan, mint amikor kiírnak egy tendert, de éppen csak a csókos cég nevét nem írják bele a feltételek közé, mert csak ők felelnek meg az összes feltételnek.
Na jó befogom, mert nekem aztán végképp semmilyen Nikonom sincs.
Ne is mond, szerinted hány tendert dobtam vissza, mert ki volt írva Sonyra + egy adott cégre az elmúlt 5 évben? - elárulom, az összeset...
[ Módosította: crey ]
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
"...a vakukomenzációt állitsd a legkisebbre(-3)a gépet pedig manual módba és igy ügyeskedd ki az iso-záridő-rekesz trióval az optimális expót.(és itt most ne higyj a gép által számitott vonalkák jelzésének) esetleg a vaku elé még egy zsepit is beteszel vagy cto fóliát(a kép nembaj ha sárgás lesz,ha rawban fotózól majd egy erre alkalmas szoftverrel korrigálod a fehéregyensúlyt)..."
Ha meg ND fóliát használsz, akkor vakukompenzációt sem kell állítanod és a fehéregyensúly sem mászik el.
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
Van az a vicc, hogy turisták Egyiptomban az ősi templomokat járják, bemennek az elsőbe. Matt sötét van, csak kantálást hallanak:
- Ó, Jupiterünk...
Nincs látnivaló, mennek tovább...A következő templomban ismét matt sötét van, ott is csak kantálást hallanak:
- Ó Vénuszunk...
Itt sincs látnivaló, mennek tovább...A következő templomban megint csak matt sötét van és néma csend. Valaki megkérdezi:
- Miért van itt ilyen sötét és némaság?
- 'Merkúrunk...Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz Freddy76 #917 üzenetére
Akkor a rómaiak... Sosem érdekelt a történelem (hazai végvári történeteket és mondákat olvastam tonnaszámra gyerekkoromban, meg az egri csillagokat betéve tudtam, de ezzel ki is merült a régi idők iránti érdeklődésem), tudom szegénységi bizonyítvány, de nem erős oldalam...
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
Új hozzászólás Aktív témák
● PH!otósok beszélgetős offolós topikja
A topicba tilos bármilyen, keres, kínál, cserél típusú hirdetést beírni!
- Sweet.tv - internetes TV
- ASUS notebook topic
- Konzolokról KULTURÁLT módon
- Videós, mozgóképes topik
- Kínai, és egyéb olcsó órák topikja
- Milyen okostelefont vegyek?
- LEGO klub
- Nothing Phone 2a - semmi nem drága
- Kerékpárosok, bringások ide!
- Computex 2024: Léggel, vízzel – egy MSI VGA mindenek felett
- További aktív témák...
Állásajánlatok
Cég: Alpha Laptopszerviz Kft.
Város: Pécs
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen