Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • #92251648

    törölt tag

    válasz csocsoszán #280 üzenetére

    Ezért írtam korábban, hogy megértem a gyártókat, miért nem adják ezt a szabadságot (kalapácsot) a felhasználók kezébe. Emlékezzünk vissza a 90-es évekre, mikor divat volt a grafikus EQ használata. Döbbenetes hangszíneket tekergettek ki egyesek.

    Hangszín szabályzásra én sem használnék kábeleket, egyéb varázslatokat, de tisztában vagyok vele, sokan ilyen cseréktől várják, hogy előkerüljön az áhított basszushang, vagy a magasabb oktávok felbontása. Nem fog, amennyiben a készülékben, hangszóróban nincs meg a képesség rá.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz csocsoszán #280 üzenetére

    "Ha ez egy audió kultura, akkor ne essen csak off-ban arról szó, hogy egyes "cégek" (hulladék gyártók) milyen "megoldásokat" használnak."

    Ilyen szempontból a kérdést felvető kolléga kérdése arról szólt, hogy melyik megoldás hulladékabb, azaz kevésbé audiokulturális egy ilyen passzív többutas hangsugárzó frekvenciamenetének felhasználóbarát szabályozására, a passzív ellenállásváltás-potenciométerezés vagy az aktív DSP-EQ. Ki-ki a passzivitás vagy aktivitás iránti elkötelezettsége szerint, erre a kérdésre válaszoltunk, ha már elhangzott on-ban. :)

    Szerintem például ez a hulladék megoldás kevésbé hulladék megoldás, mint a DSP-EQ. Függetlenül attól, hogy én nem használom egyiket se, hanem fix keresztváltást használok, és ha a hangdobozom frekvenciamenetén-tónusán változtatni akarok, akkor a keresztváltó áttervezésével teszem.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz csocsoszán #280 üzenetére

    Érdekesség kedvéért praktikus hangszórószintező potenciométer DIY-kodáshoz, persze L-padként, hogy a vele szabályozott hangszóró kb. hasonló impedanciát mutasson. Ilyesmik vannak abban a példaként felmerült Infinityben is.
    Ha én hangolhatóvá akarnám tenni a DIY hangdobozomat, nem ilyen szabályzót használnék, hanem ellenálláslétrát, 2-3 értékkel - persze L-padokból. Az okos gyárak is jellemzően ezt teszik, a kétkörös (azaz L-pad) potenciométernél jóval minőségibb, ha a gyártó saját maga tesz bele ellenálláslétrát, 2-3 értékkel, mert annyi fokozat "elegendő", persze az is akkor jó igazán, ha L-pad-ok a létrafokok. Ez semmiképp se hulladék munka, ugyanis a gyártó próba-szerencse alapon kimér mondjuk 20-30 fokozatértéket mondjuk 0 és 6 dB-nyi szabályzási határ között, és 2-3-at beletesz közülük, amelyeknél úgy alakulnak az interferenciák a keresztváltásnál, hogy nagyobb cikk-cakkok nélkül, harmonikusan megy a frekvenciamenet, és jól is szól. Kiméregetik, próba-szerencse alapon, és találnak mondjuk 3 fokozatot, ami jól is szól és cikk-cakktalan a keresztváltásnál. Ez esetben, mondjuk egy kétutas hangdoboznál lesz mondjuk három fokozat a magassugárzóhoz, ezáltal háromféle hangdoboztónus, olyan alkatrészből (ellenállás) létrehozva, amely majdnem biztosan úgyis ott lenne a magassugárzó előtt a hangnyomásszintezés szükségessége miatt - ugyanis nagyon ritka, hogy olyan hangszórókat tudsz egy hangdoboztervbe értelmesen beleválogatni, amelyeknek annyira hasonló a hatásfokuk, hogy nem kell érzékenységet szintezni köztük. Tehát, legalább a magassugárzó előtt szinte minden hangdobozban eleve van szintező ellenállás (a jobbakban, ha szükséges, L-pad). Ergo, ha egy gyártó szabályozható tónusúra akarja készíteni a hangdobozát, a legkisebb kárt egy jól kimért, 2-3 fokozatú ellenálláslétrával (lehetőleg L-pad létra) okozza, annál is inkább, mert ezzel így viszonylag kordában tudja tartani az egyszeri felhasználó elvetemült hangszínszabályzási hajlamát. Kecske is, káposzta is.

Új hozzászólás Aktív témák