Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • #71562240

    törölt tag

    válasz migabi24 #4673 üzenetére

    De akkor már fordítsuk komolyra is: a folyasztószer eleve benne volt a lágyforraszban. (Amúgy nem nagyon láttam még magyar szakit glasszékesztyűben forrasztgatni.)

  • #71562240

    törölt tag

    válasz Panthera #4678 üzenetére

    "Aztán majd meglátjuk."
    Előtte még meghalljuk.
    Csak legyen vége a járványnak.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz migabi24 #4682 üzenetére

    Az sose baj, ha odafigyelsz ilyesmire, de egy szakmányban dogozó műhelyszervizes nem feltétlen fog. Komolyabb gyárakban persze maszkban, nejlonsapkában, kesztyűben, porelszívó mellett dolgoznak, de az más. Amúgy nincs nagy hordereje, mert azt a kevés zsírt, ami az ujjadról esetleg lejön, a hőmérséklet is leolvasztja, még folyasztószer nélkül is.
    Másik módszer a rendszeres kézmosás. Ha csak akkor mosol kezet, amikor jól esik, akkor egy aszályosabb időszakban persze összegyűlik a zsír az ujjlenyomat redői között...

    No ezt kiveséztük... :))

    De látom, közben osbourne tata is beleszólt, biztos megrázta a mikrofon.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz Dißnäëß #4712 üzenetére

    Ahányszor ránézek az ASR-re, a szcientológia egyház jut eszembe.

  • #71562240

    törölt tag

    Nemcsak Prohardver, hanem Audioland vagy AudioDIY-ers vagy bármilyen más társfórumok történelmi ballasztjait sem illendő idehozni. E topik szuverén.
    Egyéni történelmi ballasztokat sem illendő idehozni. E topik szuverén.
    Itt arról illendő beszélnünk, hogy például a szóbanforgó dyscus-féle kapcsolás-késztermék ki szerint mire/miért jó, mire/miért nem jó, és a "szupertriódásítása" ki szerint mire/miért jó, mire/miért nem jó. Milyen rendszerekben, milyen hangsugárzókkal. TÁRGYILAGOSAN!
    Mégegyszer: Itt nem illendő más fórumok történelmi ballasztjait idehozni. E topik szuverén. Itt egyéni történelmi ballasztokat sem illendő idehozni. E topik szuverén.
    Itt a témáról illendő beszélni.

    Ha pedig a téma kényszerűen éppen az, hogy hifi fórumok és hifi fórumozók másutt helytelenül működnek, azt pedig tessék "onban" írni, amint hárásó is jelzi - nem kellemes téma, itt lehetőleg kerülendő téma, mert e kulturális szalon szigetként távol akarja tartani magát bármiféle helytelen működéstől, tehát nem beszélni érdemes arról, hogy más hifi fórumon mi a helytelen, hanem itt, ezen a szigeten egyszerűen helyesen kell csinálni, oszt jónapot. De ha már egyszer kikerülhetetlenül az a téma, hogy más hifi fórumon mi a helytelen, akkor az a téma e topikba beleillő téma, tehát nem off, ergo "onban" írandó. DE TÁRGYILAGOSAN! Történelmi ballasztok idehozásának mellőzésével. E topik szuverén.
    Másutt dolgozó, itt jelen nem lévő fórumozókról való vitát lehetőleg semmiképp, legfeljebb is csak akkor hozzunk ide, ha mindenképpen fontos adott szakmai téma értékeléséhez. VESZEKEDÉST, BALLASZTOKAT, SOMMÁS MINŐSÍTÉSEKET IDE SEMMIKÉPP! E topik szuverén! Önmaga!

    Sapienti sat.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz #03969024 #4755 üzenetére

    Egyébként milyen rendszerről milyen hangot hallottál dyscusnál?

    Egyet vitatnék. Hogy a neked ott tetsző hang mennyire volt az erősítőnek is köszönhető, arra nem feltétlen igaz, hogy "ha egy rendszer hangja jó, (legalábbis számomra) akkor minden elemének jónak kell lennie.". Nagyon sokszor láthatjuk, hogy egy hangrendszer felfelé esetleg kilógó valamely eleme nagyon sokat tud emelni a rendszer többi átlagosabb elemén is. Tehát egy nagyon jól szóló, de aránytalan rendszerben bőven lehetnek olyan lefelé húzó elemek, amelyek lefelé húzása egy másik, arányosabb rendszeren erősen megmutatkozhat. No és ott van a szinergia. Tehát azért csak-csak van kockázat, annak ellenére is, hogy az az ott hallott előd erősítő és a leendő szupertriódás utódja is nyilván eléggé megéri az árát "önmagában".

  • #71562240

    törölt tag

    válasz #03969024 #4757 üzenetére

    A hangdoboz is elég nagy erénye lehet annak a rendszernek.

    Valóban a legnehezebb feladatok között van a zongora megjelenítése, annál is nehezebb például a hegedű, magasregiszteres fafúvósok, cinek, szopránok... A zongora (csembaló, virginál, spinét...) azonban ne legyen érces (zömében fahangszer), legyen inkább..., no ne is "folyékony", de valami gördülékeny-féle. A rézfúvósok legyenek ércesek, de azok is lágyan.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz bta1 #4760 üzenetére

    Operát nagyjából a legeslegnehezebb. Abban minden van, ami nehéz egy hifi rendszernek.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz Dißnäëß #4779 üzenetére

    Alapvetően a lemezkészítési, tárolási és méginkább a lejátszási körülményektől függ.

    Lemezkészítés: Jó anyag, vastag anyag (180g), optimális vágás és préselés, korrekt szállítás...

    Tárolás:
    Vetemedéskerülően, nyomásmentesen, pormentesen, szmogmentesen. Tehát optimális méretű polcszerű, dobozszerű tárolóban passzentosan egymás mellé állítva nem túl sokat egyszerre, nem túl sűrűn, hogy a lemezre mászott port ne nyomják egymásba, de azért elég sűrűn, hogy tartsák egymást stabilan függőlegesen. Éppen annyi lemeznek kell egy tároló fakkban lennie, amennyinek lennie kell,, se több, se kevesebb.

    Lejátszás:
    Megfelelő lemeztisztítási módok lejátszás előtt és után, megfelelő tűtisztítási módok lejátszás előtt és után. Megfelelő lejátszó megfelelő futóművel, karral, megfelelő állapotban. Megfelelő pick-up 1,5-2 mN tűnyomással, bielliptikus (Shibata, quadrahedral, Fine Line, MikroLine, Fritz Gyger II...) geometriájú tűvel. Megfelelő futómű-/hangkar-/hangszedőrezonancia szinergia, emellett hangkar és hangszedő tömegének optimuma és szinergiája. Optimális tűbeállítás az optimálisan vágott lemezhez. Tű cseréje idejében. Rezgésmentes állványozás, alátétezés.

    Ha mindez optimális, akkor a por és a kosz se nyomódik az anyagba recsegést okozva, a tű sem sérül vagy kopik lemezkaristolósra, valamint a lejátszáskori tűnyomás és annak hője sem deformálja-koptatja el a barázdába préselt jelhullámokat. Ez esetben elvileg bármennyi tárolást és többszáz lejátszást kibír a lemez károsodás nélkül.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz Ear001 #4781 üzenetére

    A Shibata profil megítélése valóban vegyesebb, de nem lehet en bloc értelmezni azt se, ugyanis abból is van többféle, és nem csak aszerint, hogy például Shibata I., II., III., hanem még a gyártói egyéni változatok is. Szóval nem nagyon van olyan, hogy "A" Shibata, hanem "sokféle" Shibata van, köztük egészen kellemesen futók, amelyek kinőtték az első változat gyermekbetegségeit. Másrészt az összes többi bielliptikus is a Shibata köpönyege alól bújt ki, lásd még Xerox, Mirelit, Frigidaire... :)

    "A lemez kopásának semmi köze szerintem a kar-hangszedő rezonanciához, állványhoz, csálé lemezhez, a lemez vastagságához, súlyához meg végképp nem."
    - Kar-hangszedő-sasszi rezonanciák: Ha nem a lemezbarázdába vágott hullámok által megszabott úton mozog a tű a barázdában, hanem többé-kevésbé saját rezonanciáinak akarata szerint is, azaz többé-kevésbé ellenkezve, interferálva a barázdában levő hullámokkal, az bizony kopást eredményez a lemezen, aztán a tűn, a tű kopottsága pedig megint a lemezen. Nem kardinális kérdés a kopás szempontjából, már csak azért sem, mert nincs rezonanciamentes sasszi-kar-hangszedő, tehát minden lejátszón jelen van a probléma, de azért nem mindegy kopásilag sem. Minél jobban harcolnak egymással a barázdában levő hullámok és a lejátszó sajátrezonanciái, annál jelentősebb plusz kopás jelentkezik (főleg egyszerűbb tűprofilok, alacsony engedékenységek esetében).
    - Állvány: Lásd mint fent. Rezonanciái harcolnak a barázdában levő hullámokkal, ellenben minél jobban elvezeti a lejátszás torzító rezgéseit, annál tisztábban a barázdák adta rezgések mentén fut a tű. Ez se kardinális kérdés lemezkopásilag, de számít egy kicsit hosszútávon.
    - Csálé lemez: Kardinális kopási kérdés. Nem megfelelő merőlegességgel, azimuttal, felfekvéssel... fut a barázdában a tű, megkezdődnek a félrekopások a lemezen, a tűn, a tű félrekopása visszahat a nem vetemedett lemezekre is... A tű föl-le ugrál aszerint, ahogy a vetemedés hullámhegyei és hullámvölgyei következnek, ergo a tűnyomás és a tű engedékenysége a lemez adott helyein nulla és a kétszeres között iterál mint egy elszabadult hajóágyú... Közben egyre inkább megzakkan a tű felfüggesztése, ami ugyebár visszahat az engedékenységre... A csálé lemez maga a megtestesült iszonyat a lemezkopás szempontjából. Kopás kopás hátán a lemezen és a tűn, kamatos kamattal. A csálé lemez a lemezkopás melegágyának csimborasszó állatorvosi lova.
    - Lemez vastagsága: Lásd vetemedés, csálé lemez ügye.
    - Lemez súlya: A lemez súlya természetesen nem súlyként érdekel minket, hanem mint a lemez vastagságának a mértékegysége. De vastagságmértékegységként veszettül érdekel minket - lásd vetemedés, csálé lemez ügye. Lásd még 70g-os papír...

  • #71562240

    törölt tag

    válasz dyscus #4795 üzenetére

    Üdv itt. Csak ne feledjétek:

    - Illendő itt a társtopik történelmi ballasztjait ide NEM áthozni akarni!!! A topik szuverén.
    - - Illendő itt mindezt olyan modorban tenni, mintha ez egy fizikailag valóságos kulturális szalon lenne fotöjökkel, canapékkal, conopeumokkal, madamerécamier-kkal, fizikailag egymástól kartávolságban lévő, szemtől szembe résztvevőkkel, tehát vigyorgós emotikonok nélkül is illendő az írott szövegbe belelátni a barátságos gesztusokat, amelyeket látnánk a hobbitársunk arcán, ha valóságos térben, valóságos porhüvelyünkben lennénk együtt.
    - Illendő itt szalonképesnek lenni. Ez egy kulturális szalon!

    Szerk.: Látom, késtem öt percet. Légyszíves, olvasd el alaposan e kulturális szalon statútumát (első hozzászólás), és tedd magadévá. Bta-tól is ezt várjuk el, és ehhez idomítjuk - láthatod, ha elolvasod a topik eddigi tartalmát. Nem akarunk itt senki múltbéli vélt vagy valós faszságaival foglalkozni, ha valaki idejön, tiszta lappal tegye, a topik is tiszta lappal indult, és tiszta is akar maradni. Mindenki ehhez tartsa magát, ez egy friss kulturális sziget, és az is marad. Kulturális és sziget.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz dyscus #4800 üzenetére

    Én továbbra is egyetértek magammal, azaz fenntartom, hogy bármely konkrét hifi hangrendszer olyan rendszer, amelynek a rendszerszintű jól szólásából nem következik az, hogy minden elemének jónak kell lennie. Fenntartom, hogy:
    "Nagyon sokszor láthatjuk, hogy egy hangrendszer felfelé esetleg kilógó valamely eleme[i] nagyon sokat tud[nak] emelni a rendszer többi átlagosabb elemén is. Tehát egy nagyon jól szóló, de aránytalan rendszerben bőven lehetnek olyan lefelé húzó elemek, amelyek lefelé húzása egy másik, arányosabb rendszeren erősen megmutatkozhat. No és ott van a szinergia."

    Ha igazuk van ezen mondataimnak, akkor ez ellen nem tud ellenvetés lenni, hogy a te konkrét szóbanforgó referenciarendszered esetleg nem aránytalan rendszer. Saját rendszerünkről nem is szoktuk itt bizonygatni, hogy márpedig ilyen vagy olyan minőségű. Elmondjuk a rendszerünkről - ha elmondjuk -, hogy mi milyennek tartjuk, miért tartjuk olyannak, és megengedjük a tévedésünk lehetőségét, akár ha tervezők is vagyunk, akár ha csak felhasználók. Sőt, ha tervezők is vagyunk (hivatalosan vagy DIY), akkor hatványozottan óvatosabban bánunk a rendszerünkről, produktumainkról alkotott szavainkkal egy ilyen fórumon, még akkor is óvatosabban, ha esetleg támadásra vagyunk kénytelenek válaszolni, mert esetleg önreklámnak, üzleti érdeknek is látszhatnak a szavaink - ez független attól, hogy hányan hallották már a szóbanforgó készülékeket, rendszereket valamilyennek. Itt nem szoktuk bizonygatni magunkat - támadásra válaszolva sem.

    -.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
    Akik az előbbi mondataim ürügyén esetleg vérszemet akarnának kapni, ne tegyék, és ne azért ne tegyék, mert egyébként dyscus produktumait már sokszor sokan hallották jónak vagy értelmezhetőnek, tehát van már neki bőven bizonyítottsági halmaza, hanem mert NE tegyék. Mert ez itt egy szuverén kulturális szalon, amely NEM veszi magára más fórumok történelmi ballasztjait, és nem is fog ilyen történelmi ballasztokat létrehozni. Ez itt egy utópisztikus kulturális tér, amely a magyar internetes működésre jellemző kulturálatlanság és erkölcstelenség viharos óceánján is védett szigete lesz az (audio)kultúrának, amely audiokultúráról itt továbbra is kulturáltan és erkölcsösen beszélgetni fogunk, ahogy az a topik statútumában le van írva az illemszabályok között. Itt eddig mindenki tiszta lappal indult, és itt ezután is mindenki tiszta lappal fog indulni. Itt is eljátszhatja bárki a tiszta lapját, de az idejövetelekor itt mindenki megkapja a lehetőséget, hogy történelmi ballasztoktól mentesen itt tiszta lappal indulhasson. Az fórumozzon itt, aki megérti, hogy itt mindenkinek jár egy tiszta lap az idejövetelekor - hátha megőrzi tisztának. A kulturális szalonkodás végett. Ez a topik az Utópia. Itt minden másképp van. Sapienti sat.

  • #71562240

    törölt tag

    Sokszor sok helyütt sokan megvitattuk már ezt a témát, és én mindig amellett teszem le a voksom, hogy a hifi rendszer nem lánc, nem szakad el a leggyengébb láncszeménél. Persze, aránytalan rendszerben a gyengébb elemek húzzák lefelé a jobb elemeket, de általában közel sem tudják annyira lefelé húzni, mint amennyire a jobb elemek felfelé tudják emelni a gyengébb elemeket. Értelemszerűen az aránytalanság egy nem túl széles intervallumon belüli, nem rafiával kötjük össze a készülékeket, nem Unitra van a Franco Serblin előtt, hanem legalább egy lapon említhető készülékek. Egy lapon említhető készülékekből álló rendszerben szerintem a jobb készülékek általában többet tudnak emelni a gyengébbeken, mint a gyengébbek gyengíteni a jobbakon. Értelmezhetetlenül gyenge elem kell ahhoz, hogy egy egyébként jól szóló készülékekből álló rendszer "elszakadjon" láncként.
    Ergo egy jól szóló rendszer jól szólása nem garantálja, hogy minden eleme jól szól, állítom én, feltéve vitára - bár persze enyhén szólva nem új téma, de itt még nem rágtuk ezt a gittet.

  • #71562240

    törölt tag

    Egyébként nem szívesen említem, mert igen ritka kivétellel hallgatok filmzenéket, és ő nem tartozik ezen kivételek közé, de hát csak-csak meg kell beszélni Morricone-t.
    Sacco és Vanzetti Joan Baezzel...

  • #71562240

    törölt tag

    válasz Dißnäëß #4835 üzenetére

    Vannak érdekes filmzenék is néha. Nyman Greenawaynél, Vígh Misi Tarrnál, Snyitke Aszkoldovnál, Lurie Jarmuschnál, Glass Reggionál, Másik és Szemző Monori Mésznél, Szemző magánál, Ogi Szász Jánosnál, Melis Kamondinál...

    Richard Strauss Kubricknál, röhöhö.

    Morricone se volt akármi, csak hát a filmnek nem azon műfajaiban dolgozott, amiből érdekes zenék jöhetnek.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz #03969024 #4853 üzenetére

    Nem az elmúlt napok történései kapcsán reagálok, hanem a helyett, más vizekre evezve.

    "Ízlése legyen a zeneszerzőnek, bizonyos mértékben az előadónak, az összes többinek (hangmérnök, eszközök konstruktőrei) ezen ízlésnek a lehető legnagyobb hűségű bemutatására kellene törekednie."
    Ugyebár régi közhelyünk, hogy a hangfelvételbe belefőzött konzervzene és a hifi rendszer mint elektronika csak többé vagy kevésbé tud hű lenni az eredeti zenei esemény hangzásához. Inkább kevésbé mint többé, de ez nézőpont kérdése. Ezen nézőpont mentén azonban mindig is legitim volt a hangmérnöklés és a hifi készüléktervezés terén az a filozófia (is), hogy a hangmérnök és a készüléktervező a saját ideája mentén hozzon létre valamit azon céllal, hogy a hifi rendszeren megszólaló konzervzene saját magához mint hifi rendszerhez képest szóljon élményszerűen. Tehát hogy a hifi rendszer és a hangfelvétel a saját igencsak korlátos lehetőségeihez képest legyen hű, ne az eredeti zenei történéshez, mert ahhoz úgyse tud.

    Szerk.: tehát hogy már a kiindulásnál legalább két út van aszerint, hogy a tervező az eredeti zenei eseményhez próbál hűet tervezni vagy a hifi korlátos lehetőségeihez.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz dyscus #4860 üzenetére

    "remélem sikerült rámutatnom a kétféle kapcsolás hangzásbéli különbségére. Mert van."
    Más kérdés, hogy mi általánosítható különbség és mi a konkrét példányok, konkrét alkatrészek, konkrét beállítások ügye.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz dyscus #4868 üzenetére

    "Viszont régóta voltam kíváncsi arra, hogy mit tud egy NNFB PP erősítő."
    Én azért továbbra is tartom, hogy a mondatodban az "egy" nem csak határozatlan névelő, hanem számnév is. Egy azaz 1 eset.
    Sokféle nonNFB PP van és SE és... No nem azt mondom, hogy csinálok (általános alany!) bármilyen karakterű-hangszínű-sávszélességű-részletezettségű-terű nonNFB-t, de de. Akármilyen mért torzításút persze nem, de akármilyen hangút igen. És persze NFB-ből is. És tranzisztorosból is. Hifiben egyetlen alapigazság van, hogy nincs alapigazság egy se.
    Például csinálnám toroidokkal, már attól teljesen más a hangja - csak egy példa a sok közül.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz Dißnäëß #4871 üzenetére

    Én az utóbbi húsz évben csak antikvár lemezeket vásárolok, de új lemezek vásárlásában tapasztaltaktól hallottam olyat, hogy manapság eléggé kiszámíthatatlan lett a préselési minőség.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz dgyuri0123 #4879 üzenetére

    "A jugó és indiai egy kalap .."
    Lásd amit a múltkor írtam, kb. a nyolcvanas években a jugók között lettek "nyugati nyomású" minőségűek is, eredeti mesterszalagról. Ezek borítója is rendesen meg volt csinálva, nem afféle "fénymásolt minőség", látszott, hogy nem lopott, hanem licenszelt kiadvány.
    Mike Oldfield, Art of Noise..., ilyenek jutnak eszembe, nyilván nem véletlen, hogy főleg a hangminőségigényes progresszív rock jellegűek közül kerültek ki ilyenek. Akár jobbak tudtak lenni, mint a német nyomások - a görög, holland szintet persze nem érték el. No és hát nem sok ilyen volt abban a néhány évben, amíg még volt "Jugó"-szlávia.

    Szerk.: Ötven év múlva már csak a történeti szótárakban fog előfordulni a jugó szó.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz dyscus #4887 üzenetére

    "olyannan még nem találkoztam, hogy ha valami jól szól, annak rosszak lennének a mért paraméterei."
    Ez se ilyen egyszerű ugyebár. Se a jól szólás, se a jó mérési eredmény. Adott kategórián belül a jól szólásnak és a jó mérési eredménynek is egymás ellenható paraméterei vannak. Vagy az egyik paraméter jó vagy a másik vagy valamilyen kompromisszum van köztük. Hogy többé-kevésbé mindegyiken javítani tudj, általában kategóriá(ka)t kell ugrani - árban is.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz dyscus #4890 üzenetére

    "olyan 2 mért erősítő paramétert, ami ellene van a jó hangnak?"
    Már miért lenne bármely "jó" eredményű mérési paraméter a "jó" hang ellen? Én ilyesmiről nem beszéltem, eszembe se akart jutni ilyesmi.
    "...a jól szólásnak és a jó mérési eredménynek is..." Az "és" kötőszó vessző nélkül felsorolást jelent.

    1. A "jól szólás" paraméterei adott (ár)kategórián belül részben egymás ellen ható paraméterek. Hogy többé-kevésbé mindegyik paraméteren javítani tudj, kategóriá(ka)t kell ugorni - árban is. Példa: Adott kategórián belül vagy mélytónusú vagy magastónusú vagy ezek kompromisszumaként se igazán mélyre nem menő, se igazán magasra nem menő, azaz sávhatároltan középsávorientált. Hogy mindhárom egymás ellen játszó paraméteren javítani tudj, kategóriá(ka)t kell ugorni - árban is.
    2. A "jó mérési eredmény" paraméterei adott (ár)kategórián belül részben egymás ellen ható paraméterek. Hogy többé-kevésbé mindegyik paraméteren javítani tudj, kategóriá(ka) kell ugorni - árban is. Példa: Adott kategórián belül vagy nagyteljesítményű lesz az erősítő vagy torzítatlan. Hogy többé-kevésbé mindkét egymás ellen játszó paraméteren javítani tudj, kategóriá(ka)t kell ugorni - árban is.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz dyscus #4892 üzenetére

    "Amit leírtál az nem az, amire gondoltam "
    Félregondoltad.

    "Ez azt jelenti, hogy (...) Nekem ebből ez jött le."
    Csakhogy ez nem absztrakt szabadvers, hogy a befogadó fakultatíve eldöntse, hogy mire gondolt a költő. Itt a szöveg írója dönti el, hogy a szövege mit jelent, nem a befogadó dönt erről. :Y

    "Szerintem nincsen jobb, meg még magasabb kategóriás erősítő. Jó erősítő van, ami tisztességesen meg van tervezve"
    Akkor jókat tudnál beszélgetni Walker úrral, aki ugye szintén azt mondta volt, hogy minden "tisztességesen megépített" erősítő egyformán szól. Mi azonban itt még nem hallottunk két ilyet, mi itt azt halljuk, hogy minden erősítő másképpen szól, alkalmasint drasztikusan másképpen, és hogy köztük óriási ár- és minőségkategóriai különbségek vannak. Ezek szerint vagy a hallásunkkal van baj vagy horribile dictu, még a Peter Walker által megépített különféle QUAD erősítők sem tisztességesen megépítettek, merthogy drasztikusan másképp szólnak. No és miért éppen erősítő? Legyünk következetesek, akkor nyilván hangsugárzó, lemezjátszó, (SA)CD-játszó, összekötőkábel, kerékpár, fotel, lakóház, könyvtárépület, esküvői ruha, szülinapi torta, jégkrémdesszert, házipapucs, kakukkos óra és örvösmedve is azonosan szól, ha tisztességesen van megtervezve és megépítve. Ám aminthogy épelméjű üdülővendégekre nem lehet világfürdőhelyeket bazírozni, egyformán szóló erősítőkre nem lehet hifi fórumokat, ezért mi itt már csak jól felfogott önérdekből is inkább abban gondolkodunk, hogy vannak még tisztességesen megépített erősítők a Tau Cetin és annak megépítési elvén kívül is, és azok a többi erősítők is tisztességesen vannak megtervezve és megépítve, és alkalmasint veszett jól szólnak, és veszettül másképp szólnak akár egymáshoz képest, akár a Tau Ceti valahányadik verziójához képest (az első néhány verzió még nem volt tisztességesen megépítve?!?!?!). Szerintünk virágozzék száz virág, még ha mindegyik is az egyetlen igaz és örökkévalónak hirdeti magát a beporzó méhek és a mézfogyasztók számára.

    "Én az erősítőm, pl a TauCeti szuper-trióda kapcsolású erősítőt bármely (...) erősítő mellé ki merem állítani"
    Ezt már tudjuk, nem kell mindenhol annyiszor elmondani - Ear a végén még azt fogja hinni, hogy monomániás önpropaganda.

    "Nem véletlen, hogy sokan elvetik a vaktesztet."
    Mi itt nem találkoztunk még ilyen emberrel. Olyanokkal találkoztunk, akik helyén kezelik a vaktesztet, és még néhány olyannal is, akik fetisizálják.

    "Ugyanazok, akik a mérést is."
    Mi itt nem találkoztunk még ilyen emberrel. Olyanokkal találkoztunk, akik helyén kezelik a mérést, és még néhány olyannal is, akik fetisizálják.

    "Ezeknek az embereknek általában 1, SE erősítőjük"
    Ebben biztosak voltunk, felesleges volt mondani.

    "2, halovány gőzük sincs a műszaki paraméterekről."
    Ez csak természetes. Nekik aztán fogalmuk sincs, milyen a tisztességesen megépített erősítő!

    - Mondja, kedves Szergej Fjodorovics. Hány filmet készítünk mi évente?
    - Átlag ötvennégyet, Sztálin generalisszimusz elvtárs.
    - És abból az ötvennégyből évente hány film lesz jó film?
    - Átlag tizenegy, Sztálin generalisszimusz elvtárs.
    - Na de Szergejem, a kiszera mibéva hídárány égami, akkor miért nem csak azt a tizenegyet készítjük el!?
    - Mert halvány gőzünk sincs a műszaki paraméterekről, Mr. Walker.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz #01758976 #4895 üzenetére

    Lehet, hogy igazából Darvas is azért tette le anno a lantot hifimagazinilag, mert megtalálta a tisztességesen megépített készülékeket.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz Dißnäëß #4921 üzenetére

    "Hi-Res vaktesztek buktak rendre a redbook speckóval szemben úgy, hogy az eredeti anyag mikrofontól az utolsó bit-ig natív 96/24 volt (semmi szalag transzfer kamu-Hi-Res és ezt hozták le CD speckóra, aztán hajrá). Az is beszédes."
    Ugyebár a külső és belső (aktuális biopszichikai állapot) körülményektől és a figyelem irányulásától/irányításától függően elég nagymértékben másmilyennek tudjuk hallani ugyanazt a zenelejátszási eseményt. A hibahatár ugyebár elég széles. Ezért eredménytelenek sokszor a vaktesztek a relatíve kis hangminőségkülönbségek felismerésében - mivelhogy a különbség mértéke igencsak a körülmények hibahatárán belül van. Mindazonáltal azt gondolnám, hogy az általad vázolt kísérletek esetleges eredménytelensége általában leginkább a kísérleti résztvevők gyakorlatlanságából eredhet, mivel elég nagy különbség van egy 96/24 és egy abból lekonvertált 44/16 hanganyag között. (Egyébként szintén elég nagy különbség szokott lenni az eleve 44/16 és a lekonvertált 44/16 között, utóbbi javára, például SACD-k CD-rétege jellemzően sokkal jobban szokott szólni, mint az eleve "Red Book" CD-k - persze ennek nyilván stúdiótechnológiai gyakorlati okai is vannak, nem csak információátviteli.)

  • #71562240

    törölt tag

    válasz Dißnäëß #4925 üzenetére

    Ha egy-egy ilyen hozzászólásodat be akarnád olvasni Fiala Jánosnak a Kelj fel Jancsiban, minden új bekezdés elején rádcsapná a telefont, hogy "Egy kör, egy menet!". Digitális formátumoktól az omnidirekcionális hangdobozokig jutni száz meg száz egyéb témán, völgyvidéken és hegygerincen át egyetlen szövegben... - ilyet Mikszáth se tudott. :))

    "amit anno CD formátumként megalkottak, (...) bôven kiszolgál."
    Engem nem. Én legalább a 96(88)kHz-et elvárom (és elvártam volna anno, nem véletlen jött olyan hamar az SACD és a DVD-Audio), de inkább a 192(176)kHz-et. Afölött talán nem tartom fontosnak erőltetni, de annyi mindenképpen fontos. Egyrészt a felbontás miatt (közelítendő a valós jelenség felbontásához, és nagyobb redundanciát hagyandó a hibák és a hibajavítások számára), másrészt az aluláteresztő szűrésnek a hangsávtól való távolítása végett - mert ha nincs szűrés a CD-lejátszáson, az se az igazi, ha meg van, eleve borzalom a téglafalszűrő. Sokan hallották már tőlem, és még sokan is fogják, hogy a Red Book iszonyat, ősbűn, Ántikrisztus.

    "Szóval kell-e hátra, oldalra is lesugározni "valamit", ami élôben a felvételkor ugyanígy (tételezzük fel) 360°-ban szólt a hangkeltô eszköz körül, de a mikrofon csak egy pici szeletét, az arra menô hangokat fogta fel, nem mind a 360°-nyit."
    Felfogja az "mind a 360°-nyit", hasonképpen, mint a fül is. Ha nem a nyílt mezőn veszik fel a zenét, akkor vannak visszaverődések, időben késleltetve eljutva a membránhoz. Másrészt legalább két mikrofon kell, hogy legyen ahhoz is, hogy kiül egyetlen valaki a színpadra egyetlen hangszerrel - főleg, hogy már régóta sztereók (kvadrók) a hangfelvételek. Régóta nincs egymikrofonos hangfelvétel.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz dyscus #4941 üzenetére

    Volt már szó róla itt is, biztos, hogy sok oka van. A két legfőbb oka:
    1. Este, éjszaka a rengeteg elektromágneses, ionos... szmogot áramoltató Napot leárnyékolja a Föld. A hálózatot, a készülékeket és minket is véd a Föld árnyéka.
    2. Evolúciós csökevény. A szervezetünk a hosszú fejlődés során ráállt arra, hogy este sötétben (hát még alvás közben!) kifinomultabban szükséges hallani, mint nappal. Bioritmus.

    Szerk., lásd evolúció:
    Érdemes megnézni, hogy az akkus mobil DAP-ról fej-/fülhallgatóval is jobbnak halljuk a hangminőséget este, éjjel.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz Dißnäëß #4953 üzenetére

    Felhívom figyelmedet az egyoldalúan szénhidrátos (alias szirup) táplálkozás veszélyeire. Elhízás, érelmeszesedés, cukorbetegség...

  • #71562240

    törölt tag

    válasz p76 #4955 üzenetére

    Nyilván nem elég finom a rendszer hangja, és esetleg kevés a mély.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz p76 #4965 üzenetére

    "Azt sajnálom hogy a jól szólás fogalma nem tisztázott az Audiokultúra topikban. "

    Lehet azt tisztázni? Óvakodj, ha olyannal találkozol, aki azt állítja, hogy ő letisztázta.
    Egyébként tisztázgattuk már itt is, sőt, éppen ezzel indítottuk a topikot. Lásd az első kérdés, "Ki mit vár el a rendszerétől?".

    Én azt szoktam mondani, hogy a hangszerek hangszíne legyen az eredeti hangszerek lágy hangszínéhez hasonlatos, és a zenének egységes, egyúttal rugalmas "szövete" legyen a térben és időben. Ehhez akkor már csak bónusz, ha a zene testének mérete minél jobban hasonlít az eredeti megszólalás méretére.
    A lágyságot kiemelem, mert a hangszerek eredetiben lágyan, fülkellemesen szólnak, még a hegedűk, fúvósok is. Ezt minél kevésbé keményíti el az elektronika, annál "jobban szól". Ez a kulcs, gondolom én, azaz a hangszerszerű hangszín - és ezt a legnehezebb megvalósítani, ezért én mindig erre megyek rá elsősorban. Ehhez eléggé elengedhetetlen a mérni szokott torzítások alacsony aránya, de persze sokkal bonyolultabb.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz #01758976 #4987 üzenetére

    - "Én azt szoktam mondani, hogy a hangszerek hangszíne legyen az eredeti hangszerek lágy hangszínéhez hasonlatos, és a zenének egységes, egyúttal rugalmas "szövete" legyen a térben és időben."
    - "Ez szép, de hány darab digitális forrás is tudná ezt? Árukról pedig földi halandó hallani sem akar."

    Tapasztalataim szerint elsősorban az erősítőn múlik. És itt visszakanyarodnék oda, amit már írtam néha, hogy az utóbbi tíz évemben az erősítőt gondoltam a hifi rendszer legkardinálisabb részének. Lejátszóval, hangsugárzóval nem tudok hangszerlágy, szövetes hangokat készíteni, de jól adjusztált erősítővel szinte bármely forrásból és hangsugárzóból hangszerszerű hangokat csiholok. Utóbbi hónapokban folytatott kísérleteim megerősítettek ebben. No jó, kell hozzá a DIY hangdobozom is, meg a kábelezés is, de az, hogy a 40-ezres mobil DAP-ommal is elég jól megoldom, elsősorban az erősítőmnek köszönhető - mármint amilyenné alakítottam (és még alakíthatnám) azt az erősítőt.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz #01758976 #4991 üzenetére

    Hja, amúgy az analóg ügyet (Soulines vagy más) persze nem akarom vitatni. Tudjuk, hogy amit lehet, ma is analógon hallgatok - csak hát azok régi lemezek, muszáj a digitális kérdést is megoldani, mert új dolgokhoz már csak úgy lehet hozzájutni.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz dyscus #4999 üzenetére

    És mi van a multibites delta-szigmákkal? És mi van másféle egybitesekkel, ha már általánosan a multibit az ellenfél?
    Ha multibit versus egybitet akarsz kérdezni, kérdezz azt.

  • #71562240

    törölt tag

    Jut eszembe, műszaki egyetemi tanári előadásvázlatokban, horribile dictu, tankönyvekben(?!?!?!) olvasok olyanokat, hogy a (minket körülvevő) világ analóg.
    Hogy rogyadna rátok az ég...

  • #71562240

    törölt tag

    válasz #71562240 #5003 üzenetére

    Értsd, mindenkire rogyadjon rá az ég, aki az "analóg" szót "folyamatos" értelemben akarja használni. Az "analóg" szó azt jelenti, hogy valamihez(!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) "hasonló". A világ nem lehet analóg, mert mihez lenne hasonló a világ, a világ a minden, nincs rajta kívül semmi, azaz nincs ami a világhoz hasonló vagyis vele analóg lehessen. Az "analóg" szó, amíg én élek, NEM JELENTI azt, hogy "folyamatos". (És erről NEM nyitunk vitát, hogy "na de hát a köznapi szóhasználat, meg hogy jelentésátvitel, meg hogy...". NEM.)

    Érdeklődők számára bővebben:

    Az "analóg" szó valamihez(!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) "hasonlót" és ennek szinonimáit jelenti. NEM jelenti azt, hogy "folyamatos" - NEM is jelentette és amíg én élek, NEM is jelenteni fogja. És ez független attól, hogy például az elektronikában és más az elektronikával analóg tudományterületeken az "analóg JEL" fogalma mit jelent, azazhogy az az analóg JEL mivel analóg, azaz mihez hasonló - például hogy a szóbanforgó elektronikai analógiában éppenséggel az adott analógia szerint folyamatos (azaz kontinuus!!!) jelstruktúrájúnak tekintett világgal analóg az analóg JEL. Az elektronikai analóg jel folyamatosnak azaz kontinuusnak tekintett jel - függetlenül attól, hogy mai tudásunk szerint legalább kettős természetű, úgynevezett hullám (kontinuus) és részecske (diszkrét).
    Az "analóg" szó valamihez(!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) hasonlót jelent. NEM jelent "folyamatost". Nem is jelentett és amíg én élek, nem is jelenteni fog!
    És ez attól is független, hogy a "világ" kontinuus vagy diszkrét jelenség-e (és ez meg független attól, hogy a "diszkrét" se jelenti, hogy "digitális").
    A világ NEM lehet analóg, mert mivel lenne analóg a világ? A világ az a világ, az a minden, a világ legfeljebb önmagával lehetne analóg, de önmagával meg azonos azaz homológ - lenne, ha a mondásnak lenne valami értelme (nincs értelme!). A "világot" és annak jelstruktúráját, vagy kontinuusnak vagy diszkrétnek értelmezzük, de a világnak nincs mivel analógnak vagy homológnak lennie, hiszen a világ a világ, az a minden, azon kívül nincsen semmi, a világot nincs mihez hasonlítani, a világot nincs mivel analógiába vagy homológiába állítani.
    Az analóg jel pedig valamihez képest analóg, például az elektronikai analógiában az analóg jel folyamatosnak azaz kontinuusnak tekintett elektronikai jel. A (minket körülvevő) világ pedig a mai tudásunk szerint kontinuus és/vagy diszkrét, azazhogy hullám és/vagy részecske természetű attól függően, hogy hogyan nézzük, amíg nem találunk egy alkalmasabb egyesített elméletet a relativitáselmélet és a kvantumelmélet összefésülésére.

    És erről NEM nyitunk vitát, NEM adjuk elő, hogy "na de hát a köznapi szóhasználatban az "analóg" szót "folyamatos" értelemben használjuk, meg így meg úgy meg amúgy". NEM. Az elektronikai analóg jel kontinuus-nak azaz folyamatos-nak tekintett jel. Az "analóg" szó pedig azt jelenti, hogy valamihez "hasonló". Az elektronikai analóg jel a világ kontinuusként értelmezett jelstruktúrájával analóg-nak tekintett jel - amely világ jelstruktúrája egyelőre persze legalább kettős természetű, (kontinuus) hullám és (diszkrét) részecske, de ez most mindegy.

    (És mindez pediglen független attól, hogy a világ jelstruktúrájának diszkrét azaz részecske természete nem digitális, hiszen számok, számrendszerek csak az emberi képzeletben léteznek, a világban nem.)

  • #71562240

    törölt tag

    válasz dyscus #5007 üzenetére

    "Az egybites az egybites, a delta szigma is ilyen."
    Mégegyszer "kérdezem": és a multibites delta-szigma DAC? Merthogy vannak multibites delta-szigma DAC-ok is.

    "A multibitesben meg nincs egybites."
    Furcsa is lenne, ha lenne, de miért mondod ezt nekem?!

    "De ha van, akkor igazán mutathatnál egy pár darabot."
    Micsodát? Multibites egybitest vagy egybites multibitest?! Ilyet eszembe nem jutna mutatni akarni (függetlenül attól, hogy egyébként vannak vegyes DAC-ok is(!), de ez most mindegy, most a vagy multibites vagy egybitesről mint egymást kizáróról van szó).

    "Gondolom értesz hozzá, mert már készítettél pár ilyen DAC-ot."
    Khm... Lásd mint fent.

    Mégegyszer:
    Kérdezted: "Mi a tapasztalatotok: A multibites, vagy a delta-szigma DAC-okat tartjátok jobb hangúnak?"
    Én pedig vissza"kérdeztem": "És mi van a multibites delta-szigmákkal?" Ugyanis ilyenek is vannak.
    Tovább "kérdeztem": "És mi van másféle egybitesekkel, ha már általánosan a multibit az ellenfél?" Ugyanis vannak egybitesek, amelyen nem delta-szigmák.
    Konkluzáltam: "Ha multibit versus egybitet akarsz kérdezni, kérdezz azt." Tehát, ha azt akarod kérdezni, hogy ki tartja jobbnak a multibites és ki az egybites DAC-okat, akkor kérdezd azt. Ugyanis delta-szigma DAC van egybites és van multibites is. És az egybites se mindegyik delta-szigma.

    Szerk.: Tehát kérdezem: Arra vagy kíváncsi, hogy kinek tetszik jobban a multibites és kinek az egybites DAC? (Nem foglalkozván a vegyesekkel.)

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    Tények kedvéért. Tanmese.

    Lásd, "Oxfordban másként gondolják:"

    "Oxford" gondolatai:

    analogue

    I. ADJECTIVE

    1. Relating to
    or using

    signals
    or information

    [which] represented by ...a continuously variable physical quantity such as spatial position, voltage, etc.

    (...)

    II. NOUN

    (...)

    kammerer szövege:

    "Az "analóg" szó valamihez(!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) "hasonlót" és ennek szinonimáit jelenti. NEM jelenti azt, hogy "folyamatos" - NEM is jelentette és amíg én élek, NEM is jelenteni fogja. És ez független attól, hogy például az elektronikában és más az elektronikával analóg tudományterületeken az "analóg JEL" fogalma mit jelent, azazhogy az az analóg JEL mivel analóg, azaz mihez hasonló - például hogy a szóbanforgó elektronikai analógiában éppenséggel az adott analógia szerint folyamatos (azaz kontinuus!!!) jelstruktúrájúnak tekintett világgal analóg az analóg JEL."


    Azazhogy mivel is analóg az analóg JEL:
    "analogue" RELATING TO or USING [as] analogue SIGNAL or analogue INFORMATION [which] REPRESENTED BY... - azaz az analóg JEL reprezentálja a szóbanforgó analógiában folyamatosnak tekintett jelstruktúrájú világot.

    Egyelőre tehát Oxfordban se gondolják másképp. Félő, hogy csak egyelőre, mert egyébként a hibák rendszeresen meghonosodnak a nyelvekben és bevetté válnak - lásd Csernobil, Potemkin-falu, iromba, elértés, idejekorán...
    Kammerer nem szeretné, hogy a szóbanforgó otromba hiba meghonosodjék a nyelvben, különösen a szaknyelvben. Na de ezzel szemben miért tartotta hősünk fontosnak Oxfordot túl korán másként gondoltatni? Mire jó ez?
    Szerencsére egyelőre nem gondolják Oxfordban másképp. (Cambridge-ben meg főleg nem.)

  • #71562240

    törölt tag

    válasz ozzy711 #5021 üzenetére

    Egyébként ez is kicsit az elv versus gyakorlatról szól, mint minden a hifiben (és érdekelhet téged is, mert vannak - vagy voltak - jellemző hangkarakterkülönbségi tendenciák).

    Azazhogy az elv pénzbe kerül. Mivel a most szóbanforgó DAC-oknak multibites PCM jelcsomagokat kell konvertálniuk, elvileg a multibites DAC-ok lennének a korrektebbek, hiszen... Na de jóféle, pontos multibites DAC-ot általában mérnökileg és gyártástechnológiailag is drágább és nehezebb készíteni, mint egybitest.
    De az egybites DAC-ok előretörésének anno nem is annyira az ár-minőség arány volt elsősorban az oka, hanem inkább a digitális hanghordozók fülsértő digitalizmusának analogizálása. Az lett a toposz, hogy az egybites DAC-ok analógosabban szólnak, és a gyakorlatban ez esetleg jellemzően így is volt, bár nem elvi kérdés. Ma már az egybitesek között is sokféle karakter van...
    Szóval én a multibites hanghordozókhoz elvileg a (szűrő nélküli) multibites DAC-ok híve lennék, aztán megint más a gyakorlat. (Más a gyakorlat aszerint is, hogy büdzsé, audiofil, high-end, state-of-the-art..., referenzespitzensputzencsimborasszóklasse kategóriákat nézünk-é.)

  • #71562240

    törölt tag

    válasz p76 #5031 üzenetére

    Hogy kinek mi a borzalmasabb, egyéni.
    Általában a minőségibb szinteken, a "megalkuvásmentesebb" audiofilek között a multibit az irányadó, alkalmasint kizárólagos (már csak sznobizmusból is). A toposz volt az, hogy az 1bites analógosabb, ha nem a toposzra utalok, akkor idézőjelben írtam volna, hogy "analógos". Lásd például a máig legnépszerűbb ősrégi multibites TDA1541/1543 is többek között az analógosság példája tud lenni máig - ahhoz képest, hogy digitális. A toposz volt az akkortájt, hogy a bitstream analógosabb - inkább mosottabb, szerintem. Az biztos, hogy a bitstream DAC olcsóbb volt, és alkalmasint olcsóbb tud lenni máig.
    Nem mindegy a DAC technológiája, de többet nyom a latban, hogy hogyan használják.

    Szerk.: Lásd, a DAC-ok is úgymond fejlődnek folyamatosan, de a CD-szintű felbontáshoz még ma is legtöbben - vagy legalábbis sokan - az ősöreg TDA1541/1543-akat használják, egészen drága gépekbe is. Szóval, elsősorban az fejlődött, hogy hogyan használják a DAC-okat a tervezők.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz #01758976 #5037 üzenetére

    Csöves DAC. Ez kb. olyan, mint mikor a fa gyökere, a fű áttör az aszfaltjárdán. Az élet élni akar.

Új hozzászólás Aktív témák