Új hozzászólás Aktív témák

  • #65675776

    törölt tag

    válasz mezis #106536 üzenetére

    Nagyon is visszatartja őket, mert pl az autóiparban a vevők imádnak reklamálni. Ha csak egy darab hibás csapágyat találnak, akkor az egész szállítmányt vissza fogják küldeni. A szállítás teljes költsége, a válogatás, újracsomagolás, stb összes költsége a gyártót fogja terhelni. Emellett ha emiatt megáll egy gyártósor a vevőnél, akkor bizony elég kemény kötbért is kell fizetni. És erre még rájön a presztízsveszteség is, esetleg a vevő elvesztése. Látnod kellett volna hogy "priccolt a picsája" az FAG vezetőségének, amikor pár éve a VW belengette, hogy a teljes megrendelését visszamondja, és keres más beszállítót. Pedig ott is csak szállítmányonként 2-3 tétel volt maximum hibás. (Komponensek esetén meg akár többmillió darabos tételeket is visszadobnak az első hibás példány észlelésekor. És ilyenkor bizony azt egyenként át kell válogatni.) Arról nem is beszélve, hogy egy ilyen gép rezsiköltsége jelenleg jócskán felülmúlja a humán erőforrásét. Szóval semmi sem indokolja a cserét.

    Plusz ott van a karbantartás igénye és annak színvonala. Hiába hallod azt a médiában, hogy milyen jó a magyar munkaerő képzettsége, ez félelmetesen messze van a valóságtól. 4-8 baros hidraulikarendszereket nem képesek üzembiztosan működtetni. Aha, a repülőgépiparban már a minimum a 240 bar, de az uralkodó szerepet kezdik átvenni a 280 baros rendszerek, és egyre több a 320 baros. (És érdekes módon a meghibásodási arány nevetségesen alacsony, 100k órákban mérik az MTBF-et. Fent említett kisnyomású micsodáknál meg 10 órákban.) A villanyszerelők meg... Eddig akárhol dolgoztam, a karbantartó részleg egy igencsak gyenge láncszem volt a gépezetben. Márpedig ezeket az automatizált gépeket karbantartani is kell, főleg ha azt akarod, hogy az előírt paramétereket folyamatosan tartani tudja. Ahol a minőségbiztosítás a cél, ott nem spórolhatsz ezen. Megpróbálhatod, de annak sírás lesz a vége. Lásd az IBM vinyógyártását. Azt sem véletlenül vitték el innen. Finoman fogalmazva is csapnivaló volt a minőség (még ha az ellenkezőjét is állították), és ez mind a vevőknél ütközött ki. A vezetés ott is a QC-n spórolt, mert csak a darabszám volt a szempont (ez is annyira tipikusan magyar).

    A BMW meg egy totál igénytelen cég a beszállítók szempontjából. Akkor is csak egy ejnyét küldtek, maikor a hibás huzal miatt a csapágyakban konkréten hosszában kettérepedtek a görgők. (Így mondja nekem bárki is, hogy a BMW húdejó autó...)

    A cégvezetés azt a megoldást fogja választani, amelyik olcsóbb. Jelenleg rengeteg esetben a humán megoldás toronymagasan vezet ebből a szempontból, emellett sokszor megbízhatóbb és produktívabb is.

    Metro rossz példa. Zárt pálya, alapvetően zárt, jól kontrollálható környezet, kevés várható zavar-lehetőséggel. Ráadásul évtizedes tapasztalat van az önvezető metrószerelvényekkel. És már bizonyítottan megbízhatóak ezek a rendszerek. Ráadásul itthon is a komolyabb vonalakon a vasúti közlekedés is kb működhetne mozdonyvezető nélkül, ugyanis már ~40 éve elektronikus jelfeladás van a fővonalakon, vonatbefolyásoló berendezéssel. A mozdonyvezető alapvető feladata ezeken a vonalakon annyi, hogy elindítja a szerelvényt és megállítja. Utóbbi is teljesen automatizálható lenne, de a sebességek tartása már ma is az. Ebben a MÁV az egyik legtapasztaltabb az egész világon.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák