Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • pitman

    őstag

    válasz delta9 #26 üzenetére

    A raw formátumnak leginkább azokban a szituációkban van igen nagy előnye, amikor a viszonyok a gép által nyújtott paraméterek határait feszegetik, ideális fényviszonyok esetén lehet, hogy semmi előnyt nem fog felmutatni a jpg képpel szemben, de mint tudjuk az ideális viszonyok meglehetősen ritkák.
    Az elképzelhető, hogy egy bizonyos raw formátum a jövőben nem lesz támogatott, de a raw képből bármikor lehet gyártani tif (tömörített), vagy dng változatot amit aztután szintén lehet majd használni hosszú ideig.

    Abban igazad van, hogy nem mindig van értelme használni.

  • Hydra SR

    addikt

    válasz delta9 #26 üzenetére

    ''plakátot úgy értettem, hogy ha megvizsgálod közelről, nem tartom valószínűnek, hogy megmondod milyen alapanygból van a kép rajta. és nemcsak offsetre, hanem digitálisra is értendő ez.'' -> ez valószínűleg igaz, leszámítva azt a részt, hogy ''ha megvizsgálod közelről'' de a plakát nem arra való, hogy közelről vizsgálagsd. Viszont egyrészt nem 100%-osan igaz, lehet azért különbség a részletességben is, a többit meg már említettem. Másrészt meg a fotók felhasználási területe közel sem korlátozódik a plakátokra. Éppen digitális formában fog legjobban előjönni a különbség vagyis interneten, háttérképként stb.
    És akkor itt jön a legnagyobb különbség a részletesség terén: a legtöbb gépváz JPEG tömörítésénél és az automatikus zajszűrésnél erősen figyelembe kellett venni, hogy gyorsan feldolgozza és kártyára írja, kis file méret legyen és mindezt anélkül, hogy masszív hardware kapacitás lenne mögötte nagy processzorteljesítménnyel és írási sávszélességgel. Ez azt jelenti, hogy a minőségben kompromisszumokra kényszerültek. Vagyis a RAW-ból maximális minőségűre konvertált JPEG is lényegesen jobb minőségű lehet, mint az eleve JPEG-be lőtt kép. Egyszerű témáknál, ideális fényviszonyoknál, stúdiókörülmények között ez nem lesz látványos. De ha mondjuk erősen meg kell vágni egy képet és nem azért mert a fotós béna hanem mert mondjuk egy természetfotó ahol az élőlény mozgása nem kontrollálható és nem lehet akármilyen közel menni hozzá, buzinagy teléknél meg bemozdulásveszély van aminek az elkerüléséhez a fényérzékenységet kell felnyomni és ha ezek mellett még vágni is kell mert nem ott volt az állat ahova a fotós komponálta mert közben odébb ment vagy egyszerűen csak kicsi lett a képhez képest akkor a tömörítési kerekítések és a zajszűrésből adódó elmosások többszörösükre nőhetnek a kép méretéhez viszonyítva. És ÚGY már látványos lehet a különbség, akár egy plakáton is. A felvázolt eset pedig nem valami extrém ritkaság, nagyon is gyakran fordul elő. Persze ehhez el kell érni egy szintet is a fotózásban, meg olyan optika kell hogy ne azon múljon. De ez megint nem ritkaság, hogy ez megvalósuljon.

    Azt tartom, hogy kezdésnek jó a JPEG és jópár témához folytatásnak is.

    A privát arra való, hogy olyasmit írj, ami nem tartozik másra. A szakmai kérdéseknek általában van topicja. Ha nincs, nyiss egyet.

Új hozzászólás Aktív témák