Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • #71562240

    törölt tag

    válasz schawo #56319 üzenetére

    Mondok ehhez egy analógiát - sántítani fog, de aki akarja, érti. Nagyon ritka kivételt leszámítva szerintem csak legenda, hogy a digitális hangfelvételből készített analóg hanglemezek azért szoktak jobban szólni a digitális "eredetinél", mert jobban odafigyelnek és korrektebbül csinálják az analóg masterelését. Szerintem alapvetően a formátum lehetőségei és a lejátszási körülmények lehetőségei miatt tud jobban szólni az analóg, még akkor is, ha digitálisból visszaanalogizált. (Én ugyebár rendszeresen aposztrofálom fából vaskarikának és üldözendőnek a digitális felvételből készített analóg lemezt, mégis általában azt tapasztalom, hogy nem csak az eredendően analóg, hanem a digitálisból visszanalogizált analóg is jobban szól, mint az "eredeti" digitális - mondom, általában, és ezt elsősorban a lejátszási eszközök és a formátum lehetőségeinek tudom be.)
    Az analógia ugyebár arról szólna, hogy szerintem általában a nagyfelbontású digitális sem azért szól általában jobban mint a CD-szint, mert jobban odafigyelnének a masterelésére, hanem a formátumok lehetőségei miatt.

    Na most az MQA meglátásom szerint nem nagyon szól másról, mint a nagyfelbontású anyag magasfrekvenciás összetevőinek elveszejtéséről, azaz a nagyfelbontás előnyei egy részének az elveszejtéséről. Visszaállítja a (20-24bites) magasfrekvenciás összetevőket a kodek a (16bitbe tett?) 0-20kHz-ből, ahová begyűrte?! Hogyan?! (És nem mellesleg, hogyan gyűrte be?!) A bevallottan veszteséges tömörítés?! Végső soron nagyjából mégiscsak az történik, hogy levágják a magasfrekvenciákat, aztán lejátszáskor extrapolál oda valamit a gép - ki tudja, mit (hiszen ha begyűri a magasfrekvenciás adatokat a (16bit?)/44kHz-be, akkor azt a 20kHz alatti hangösszetevők adatainak a rovására tudja tenni, úgymond továbbtömörítve az amúgy is tömörítettet.
    Ez a fából készített vaskarika visszafaizálása - kicsit sarkítok, és nem akarom eleve elparentálni a technológiát, és azt se akarom mondani, hogy nincs több előnye mint hátránya (lásd idehozható analógiaként a RIAA-korrekció is), csak azt látom, hogy megint mókusvakítanak. Hogy van gond az MQA-val (is), nem is kevés.

    Elég asszociatív voltam, remélem, érzékelhető, hogy mit akarok nyökögni.

    Az MQA-ügynek a szerzői jogi vonásaira most nem tértem ki, csak a hangminőséggel kapcsolatosakra.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák