Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • denesdr

    addikt

    válasz #03969024 #110912 üzenetére

    Azért nem említik külön, mert hangsugárzók esetében mindig az akusztikus görbék számítanak. Kérlek szépen, írj valamelyik gyártónak, vagy akár Vandersteennek, hogy tisztázódjon, hamár nekem nem hiszed el. A hangsugárzós váltásnak mindig az akusztikus végeredmény a lényege, ez pedig csak úgy valósulhat meg, ha akusztikus szemszögből vizsgáljuk és kreáljuk a váltónkat.
    De megint csak a Richard Vandersteen (the King of first order crossovers) interjút tudom felhozni példának, az ide vonatkozó lényeg ez:

    "You can’t just take two or three or four drivers and put first-order crossovers on them and have a time and phase correct loudspeaker. In a two-way speaker, first-order crossovers mean a single capacitor in series with the tweeter to roll off the bottom end of the tweeter and a single inductor in series with the woofer to roll off the top end response of the woofer. If you put normal drivers (off-the-shelf) in this two-way speaker, you’d more than likely have to wire the woofer and tweeter with opposite electrical polarity to get anything approaching linear amplitude (frequency) response. But it’s my opinion that putting drivers out of polarity in a loudspeaker is something you do in a cheap speaker, not in high-end speakers. Imagine a crossover at 3kHz and a sound being reproduced at that frequency. Half the energy (in our two-way example) will come from the woofer, the other half of the energy will come from the tweeter. One driver will be moving forward while the other is moving backward. You get a full or partial cancellation of that sound because of the polarity reversal. As you move away from the crossover point, the amount of cancellation decreases. To get those two drivers working in the same polarity requires a crossover with a lot of additional components and probably some significant mechanical or material design changes to the driver itself. But that’s what high-end design is all about -- doing the design the right way to end up with a product with the best possible performance in every possible way."
    [link]

    Persze tudom, most lehetne olyanokat felhozni, minthogy 1998-ban még nem álltak rendelkezésre olyan driverek amihez ne kellett volna az említett rakás egyéb komponens és módosítás, de nem erről van szó, hanem arról, hogy az egyedüli (digitális FIR szűrést leszámítva) fázis- és időkorrekt hangsugárzóváltást, azaz a 6dB/oktáv meredekségű váltási görbékkel operáló váltást nagyon nem egyszerű létrehozni. Ha valakinek sikerül 1 kondival meg 1 tekerccsel (2 utas hangsugárzó esetén), akkor örülhet neki, mert nagyon-nagy szerencséje volt. Persze ha mégsem jön össze az akusztikusan 6dB/oktáv váltás, attól még szólhat nagyon jól a hangsugárzó és lehet (sőt, több mint valószínű), hogy a hallgató észre sem veszi, hogy nem 6dB/oktáv váltású hangsugárzót hallgat, viszont egy akusztikai mérés erre könnyen rá tud világítani.

    [ Szerkesztve ]

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz #03969024 #110914 üzenetére

    "Reaktív (energiatároló) jellege miatt az áramkörben minden egyes kondenzátor 90˚-os fáziseltolással jár"

    #110906 Dißnäëß ragaszkodom elsőrendűnél a 90°-osig elmenő fázisforgatáshoz

    #110901 Dißnäëß
    Én is ezen filóztam, minden elsőfokú 90˚-ot forgat.

    Amiért nem szeretem az elsőrendű (maradjunk "rendű"-nél) váltást: [link]
    - túl széles szűrési tartomány
    - emiatt lényegében túl nagy esély arra, hogy olyan régiót is "lezenél" a hangszóró, amit már rég nem kéne-illene neki
    - a magas, pontosan ahogy a cikk írja, még 500Hz-en is pöcörög valamit egy 2k-s váltásnál, (még mindig csak 12dB-vel kevesebb jut rá, ráadásul itt rezonanciafrekije is van egy csomó jobbfélének tartottnak is, így a 12dB ellenére is kiemelgethet és beleszólhat az itt még bőven zenélő mélysugárzóba, torzítása a rezonanciafreki miatt önmagában is nőhet, nemhogy a méllyel kombináltan)
    - és ezt akusztikusan hiába szűrjük, hogy 1000Hz-ig semmit nem hallunk, az a membrán akkor is lemozogja tök feleslegesen + hőt fejlesztve az 500Hz-es frekiket is, miközben csak 2k-tól szeretném értelmesen, full power-ben használni
    - ha ezen felül jelentkezik egy akusztikusan értelmezhető sávhatároltság (lásd szélessávú hangszóró egy Karlson ládában - nekem volt kettő :K ), akkor beszélhetünk akusztikus szűrésről, ami a hangerő mértékének változásával a fix csillapítás (láda méretei nem változnak) miatt szintén változni fog, míg az elektromosan megvalósított szűrés hangerőtől függetlenül ugyanott, ugyanúgy vág (oké, van az a feszültség, ami egy passzív kondit ki tud csinálni, vagy tekercset telítettségbe vinni, pláne ha vasmagos, amit nem szeretünk, de néha muszáj).

    - ja igen, és tekercs szintén 90˚, szintén elsőrendű.. nem csak a kondi..

    Szóval, én úgy gondolom, és ehhez is ragaszkodom :) hogy bár voltak itt neves művészektől nemes próbálkozások arra, hogy így vagy úgy validáljunk mindenféle elektromos, akusztikus és hibrid váltást, elsőrendűhöz ragaszkodva (fogalmam sincs miért, ugyanis a fázis csak 1 paraméter a rengetegből, és a passzív váltás világában nincs olyan, hogy mindenre IS helyes legyen a váltó), de nem véletlenül nem ezek terjedtek el, és nem véletlenül jelentek meg klasszikus, tankönyv szerinti váltók (amik elé természetesen hogy az jól megvalósuljon, be kellhet tenni korrekciós tagokat, impedanciára főleg, de akár csillapításként is). Amit persze bonyolultságuk ( :N ) és a hangszórók precíz bejáratásának és újra-bemérésének (és egyebek) hiányában félreparamétereztek, ergo félre-építettek, aztán lett belőle olyan katyvasz még süketszobában is, nemhogy a végső helyén, ami utána építőnket eltántorította attól, hogy "tankönyvit bonyizzon".

    Nekem ami az amerikai hifiben nem tetszik, az az, hogy szeretik a könnyebbik végén megfogni a dolgokat és a váltószűrőkhöz is úgy állnak hozzá, mint az autóikhoz: kicsit baltával faragottak. Működik, gurul, megy, de nem egy Audi, miután beleültél. Tipik mint az új (leendő cigóverda, 5-10 év múlva) Ford Mustang. Kívülről izom, státusz, satöbbi, belül meg egy háááát hogy is fogalmazzak. :D

    Amit az öreg Linkwitz beletett eszméletlen mennyiségű kutatást matematika és fizika mentén a passzív váltókba, azt földi halandó fel nem fogja. Nem véletlenül, ugyanis nincsen 1 bevált út, viszont van sok olyan, ami 5-6 vagy talán még több paramétert máshogyan súlyozva kezel, azaz lesz, amire nézve előnyös lesz az adott váltó és viselkedése, és lesz, amire meg előnytelen ugyanez a váltó. Aztán jön egy másik kombó, ami meg előbbi váltóhoz képest egyik paraméterre lesz gyengébb (azzal nem törődik), míg a másik paraméterre meg nagyon jó.

    Olyan nincs, hogy mindenre is jó, és azért nem szeretek ezzel kapcsolatos elmélkedésekbe belemenni, mert ezt a tényt senki nem hajlandó belátni, aki a témával foglalkozik és hobbista, hanem csak mooondja, moooondja, mooondja a magáét, mintha a szent grált megtalálta volna, és akár még ki is próbálta, és "Heuréka, működik!!" - ja, csak a többiek ezt ugyanígy elmondhatnák az ő váltóikról, hogy "nekem meg ez jött be". És akkor ha mindezt most virtuálisan le akarják pofozni egymással egy fórumon, tegyék, csak engem haaaaagyjanak ki belőle és békén és hozzám se szóljanak, én nagyon is jól tudom, mit miért csinálok úgy, ahogy, aztán hogy a többi mit csinál magának, az már hálistennek az ő dolga. :U

    Ráment pár éve szerintem teljes 2 évem a mindenféle váltószűrők és tanulmányaik meg papírjaik meg kókány és nemkókány megvalósítások tanulmányozásáig az egészre és mindig az a vége, hogy "vissza a gyökerekhez", mert a végén amennyi dolgot az ember látszatra kikorrigál, annál több egyéb, új kompromisszumot hoz be a képletbe.

    Van, akinek adott szoba-doboz-hangszórókészlet-hangerő-karakter mentén ezen új kompromisszumok vállvonósak, hogy "nem baj, belefér", van, akinek meg nem. Ezért megy ölre a csapat egymással.

    A magyar pláne, mert makacs öszvér és fontosabb a saját igaza annál, hogy esetleg elfogadja, amit k* régóta szajkózok hifiben, hogy Rómába több út vezet. Ha csak 1 út vezetne, eléggé homogénül nézne ki a teljes szakma, meg az összes hangkeltő eszköz és vagy mindenkinek Mosfet-je lenne, vagy mindenkinek csője, vagy mindenkinek kitudjamégmije. De nem ez a helyzet, itt minden elfér, mert sok paraméter rángatja egymást (őket meg az építők, az ember) és fontosabb azt tudni, hogy egyik paraméter optimalizálásakor melyik másik moccan el milyen irányba, mint kinyilvánítani, hogy "ez az út, erre kell menni, ha nem erre jössz, hülyevagy". És a másik, aki meg a másik paramétert tekeri ki jóra, meg pislog, hogy hát neki is nyílt egy út, amit kipróbált és k* jó és nem érti, mit hablatyolsz. :)

    Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá

  • denesdr

    addikt

    válasz #03969024 #110968 üzenetére

    A sok elemnek a váltóban nem az impedanciasimogatás a lényege (nézd csak a Coltrane impedancigörbéjét lejjebb), hanem az, hogy megvalósuljon az akusztikailag 6dB/oktávos váltás, mert csak ez fajta váltás tud adni időkoherens váltást két vagy több hangszóró között, ez a célja a hangszórók elsőrendű (azaz 6dB/oktávos) váltásának.
    Az idősíkokat ettől függetlenül össze kell hangolni a hangszórók között, akár passzív all-pass szűréssel (mint a régi Dynaudiók), akár a fizikiai síkok, akár DSP-s időzítés tologatásával vagy épp mindegyikkel egyszerre.

    Nem röhögtek a kérdésemen. Sajnálom, hogy még mindig nem érted miről van szó. Persze, megértem, hogy egyszerűbb azt mondani, hogy nem érdekel, de ne maradjon fals infó a topikban, azért írom amit írok, ezért írtam a Martennek is, de bármelyik, hasonló elvekkel építő cég is alátámasztaná amit írtam.

    [link]

    [ Szerkesztve ]

  • VoidXs

    Topikgazda

    válasz #03969024 #111060 üzenetére

    A dóm előnye az, hogy nincs geometriából származó diffrakció semmilyen frekin.

    W̘h̘̹̥̼a̝t̪̝͓̠̪ ̞͔s̼̱̣o͚̻̟un͚d̖̣̗̭̞̹ ̬ḏ̩̤͉o̹ͅe̟͚͕̺s͕̱̙ s̝̮̯͍̝̺o̰̪̲͓̦u̥̻͎n̘̳̟̗d̼ ̞̫̣̲̼̜m͚̼̳ak̪̩̻e̘̹̜?

Új hozzászólás Aktív témák