Új hozzászólás Aktív témák
-
zsiga667
addikt
Ó, az elsősegély...
Nálunk ez úgy nézett ki, hogy berendeltek minket 10-re valami művelődési házba, ott 4 órában leadták az anyagot (közben volt fél óra ebédszünet), busszal átvittek minket a vizsgahelyszínre, és levizsgáztunk. Amikor jöttem ki, láttam valakinél valami tankönyvet is, de a kezemben sose volt, mégis simán átmentem. (Természetesen nem fizettem, és nincs semmilyen egészségügyi előképzettségem se.) -
zsiga667
addikt
Na nálunk épp ezeket adták le abban a négy órában. Bábufelfújás, stabil oldalfekvés párokban egymáson gyakorolva (csak ez a két gyakorlati feladat volt a vizsgán, de kérték mindkettőt), és az elmélet.
Egyébként semmi komoly, a lélegeztetést ha gyakoroltad akkor tudni fogod, a stabil oldalfekvést a vizsga előtt pl. valamelyik másik ''áldozattól'' megkérdezed, az elméleti kérdések meg nevetségesek, ha van egy kevés józan eszed és egyszer elolvastad az anyagot vagy nagyjából odafigyeltél az órákon akkor nem tudod elrontani.
Pár alapvető dolgot kell csak tudni : ha vérzik bekötöd; ha ájult oldalfekvés; ha törött hagyod a fenébe mert a mentők úgyis leszedik a kötést/sínt/akármit és így legalább nem csinálsz nekik plusz munkát; ha kiabál akkor tud várni amíg a többi sérültet megnézed; ha eszméletlen először megnézed van-e pulzusa, utána meg hogy lélegzik-e (és nem fordítva mert arra harapnak a vizsgáztatók...); ha nincs pulzus imádkozol érte; ha nem lélegzik lélegezteted; ha van esély a gerincsérülésre (pl. motorbaleset sérültje) akkor nem nyúlsz hozzá csak ha az élete múlik rajta; és kb. ennyi. Ja és az első és legfontosabb, mindig azzal kezdd hogy hívod a mentőket. -
zsiga667
addikt
Ez nincs leírva, inkább a józan paraszti ész kategória. Nekem úgy mondta a vizsgáztató mentős hogy miközben szállsz ki az autóból, hívd a mentőket, és mire odaérsz a sérülthöz pont kapcsolják a diszpécsert.
Szerk.: De ugye minden az adott esettől függ. Ha ketten vagytok az autóban, akkor az egyikőtök telefonál a másik meg ellátja a sérülteket, vagy adott esetben ellátás közben is lehet telefonálni pl. headsettel. Sürgős esetnél meg azért fontos hogy minél hamarabb
jöjjön a mentő mert perceken múlhat a sérült élete, és az esetek 99%-ában te ezt csak megrövidíteni tudod, megfelelő szakképesítés hiányában... (Nem véletlenül szoktak mondani a vizsga végén, hogy az itt tanultakat most mindenki szépen felejtse el, mert csak árt vele.)
Lélegeztetni addig kell amíg kiér a mentő. Persze ha közben magáhoztér vagy elkezd magától lélegezni, hagyd abba.
[Szerkesztve] -
zsiga667
addikt
Ez nem egyetemi vizsga, ha látják hogy nem vagy hülye, az alapokkal tisztában vagy (és persze alázatos és udvarias vagy, mert mint tudjuk az orvos legfontosabb testrésze az ego-ja... ), akkor simán átengednek.
És komolyan az a legfontosabb ha tisztában vagy vele hogy te nem igazán tudsz semmi hasznosat tenni a sérültért, szóval eszedbe ne jusson olyanokat emlegetni hogy ha nincs pulzusa akkor majd szívmasszázs meg stb. mert páros lábbal rúgnak ki.
Egy kis példa az én vizsgámból, hogy lásd milyen a légkör:
Bemegyek, kihúzom a szituációt (nemtom már mi volt), odaküldenek a felfújható bábuhoz. Doki: - Mit ellenőriz először?
Én: - A pulzusát, majd a légzését.
Doki: - Rendben, tegyük fel hogy megtette, pulzus van légzés nincs, mit csinál?
Én: - Megnézem hogy szabadok-e a légutak és mesterségesen lélegeztetem.
Doki: - Mi okozhatja a légutak elzáródását?
Én: - Vér, nyál, valamilyen idegen test pl...
Doki: - Mi lehet pl. idegen test?
Én: - Öööö....
Doki: - Fél Big Mac?
Én: - Igen, például fél BigMac...
Mindenki: - LOL
Szóval no para. -
zsiga667
addikt
Valaki meg tudja mondani hogy a mentőzéshez mi kell? Eddig van sima B-kat, gondolom kell hozzá valamilyen PÁV (erről is mesélhetne aki ért hozzá), más esetleg?
-
zsiga667
addikt
válasz Shadowfax #1119 üzenetére
Jogsim több mint két éves és még ejnye-bejnye se volt (sose értek utol... ) nemhogy elvették volna.
Orvosi papírral nem lesz gond, majdnem pilótának is alkalmas lennék.
Konkrét infók/tapasztalatok erről a PÁV I.-ről esetleg? Hogy néz ki egy ilyen vizsga? Gondolom van beszélgetés pszichomókussal, de a többi részéről lövésem sincs. -
zsiga667
addikt
Gyakorlatilag is helyes, törést nem érdemes piszkálni mert elmozdulhat (aminek következményeképp közelebbi és felettébb kellemetlen ismeretségbe kerülhetünk a sérült még ép végtagjaival...); sínbe rakni felesleges mert a mentősnek első dolga leszedni; bekötni ugyanezen okból szintén nem érdemes, csak az még nem is ér semmit.
-
zsiga667
addikt
válasz ronaldo #1258 üzenetére
Nincs azokkal a táblákkal semmi gond, amíg nincs meg a jogsid addig betartod utána meg leszarod és figyeled a trafi-híreket meg a szembejövők jelzéseit.
Erről jut eszembe, hihetetlen hogy mennyi hülye ember van az utakon. Elmegyek a trafi mellett, utána villogok a szembejövőknek és kb minden harmadiknak-negyediknek esik le hogy mi van és köszöni meg, a többi meg vagy visszavillog és mutogat agresszíven (aztán kövér gázzal beleszáll a fotóba... ), vagy bamba fejjel bámul hogy hát én ugyan mi a fenéért villogok meg mutogatok...
Az útviszonyokra vonatkozó kiegészítő táblák azt jelentik, hogy a hozzájuk tartozó korlátozó tábla akkor van érvényben amikor olyan az út mint amit a tábla jelez, hasonlóan pl. ahhoz amikor az van felírva a 40-es tábla alá hogy 22-06 (ilyennél csak este kell 40-nel menni, napközben nem, persze van olyan hülye akinek ez nem világos... ). -
zsiga667
addikt
Na sikerült ma begyűjtenem életem első koccanását...
A kurva életbe de szar érzés... Főleg úgy hogy egyértelműen az én hibám volt, ráadásul nagyon idióta hiba volt...
Tanulság: sose üljetek autóba reggel kávé nélkül. -
zsiga667
addikt
válasz Calogero #1305 üzenetére
Örsről mentem Gödöllőre a régi hármason. Két sáv, én a belsőben, állok a pirosnál. A mellettem ülő barátom megkérdezi hogy nem a külső sáv megy-e egyenesen. Én index ki, külsőbe át, felfestés szerint nem az megy, így vissza a belsőbe. Csak egy kicsit túl sokat mentem vissza, úgyhogy sikeresen megtoltam az előttem álló szerencsétlen Hondást...
Félreáll, megnéz, kis fényezési hiányosság a Honda hátsóján, betétlap, stb.
De van ám még tovább...
Délután elindultam a japánórámra az Oktogonra. Útközben lefulladtam egy mentő előtt. Kétszer... Aztán az Oktogonhoz érve nekiálltam parkolóhelyet vadászni. Közben egy hülye picsa gyalogos elémmászott a piros lámpája ellenére, épphogy meg tudtam állni, egy BMW-s meg majdnem megtolt...
Parkolóhely három kör után még mindig sehol (illetve dehogynem, csak nem Vectra Caravanra + parkolási antitalentumra tervezve), így hát betámadtam a helybéli parkolóházat. Egy szem parkolóhely volt, gondoltam ügyi vagyok beférek én orral is, hát nem meghúztam egy autót? Szerencsére semmi baja nem lett.
Röviden összefoglalva a mai teljesítményem felért egy Suzukis szőkenő és egy kalapos Skodás öregúr szorzatával. -
zsiga667
addikt
Igazából azért történt, mert az említett mellettem ülő barátomnak az a hobbija hogy állandóan beszól mindenért (persze csak viccel), én meg nem igazán tudok mit tenni (egy nőt csak nem vághatok pofán... ), így szépen csendben felhúzom magam, idegesen meg nem tudok rendesen figyelni a vezetésre... -
zsiga667
addikt
Mennyibe kerül egy ''A'' jogsi ha minden vizsgán elsőre átmegyek? (Van ''B'', ha ez számít valamit, pl. EÜ gondolom nem kell mégegyszer.)
Illetve Pesten (lehetőleg Zuglóban) milyen iskolát ajánlotok? -
zsiga667
addikt
Tehát akkor a komplett ruhára számoljak kb. egy százast minimum, ha jól értem.
Kesztyű mindenképp, szerintem az lesz az első amit beszerzek, életem eddigi egyetlen motorozása kézközépcsont-töréssel ért véget...
Egyszerű kis városi (illetve Bp-Gödöllő, de útközben is szinte végig lakott terület) használatra, 125-ös (esetleg 250-es) motorra mennyire kell komolyan felöltözni? Szeretnék hosszú életű lenni, de lehetőleg kényelmesen és nem feltétlenül drágán, ötvenkilós protektor-hegyekkel telepakolt bőroveráll kizárva... -
zsiga667
addikt
Na voltam ma PAV-on. Hát ez tényleg halál. Másfél órán át nyomkodni a sok nyomorult színes gombot mint az őrült, meg egy szarul beállított kormánnyal a fél sáv széles szerpentinen tartani egy 120 körüli sebességgel száguldó kis izét... Egy élmény volt.
-
zsiga667
addikt
Hát, először vicces kis félórás beszélgetés a kedves pszichológusbácsival. Alig akarta elhinni hogy 22 éves egyetemistaként még sose drogoztam...
Illetve ronda és bicskanyitogatóan ellenszenves bácsik&nénik ezeréves fényképei közül kellett kiválasztani a szimpatikusakat és ellenszenveseket.
Utána fél óra f***vakarás a folyosón ülve (szerintem direkt része a tesztnek hogy sokat kell várni), majd jött 'A' teszt. Szép okos modern műszer, két képernyővel és sok gombbal. (Zöld, piros, kék, sárga, fehér, sötét, világos, meg két pedál, és egy érintőceruza.)
Első feladat, piros téglalapokat mutogatnak, van négyféle ami jó, meg ezeregyféle ami nem. Ha jót látsz akkor világos gomb, ha rosszat akkor sötét, mindezt időre, kb. 15 percig folyamatosan. Mire vége lett mindenhol piros téglalapokat láttam...
Másodiknak előkerült az érintőceruza, a felső nagy monitoron girbegurba vonalakat mutogattak, és időre meg kellett találni hogy melyik vonalnak mi van a végén, majd az alsó monitort böködve a célszerszámmal mindezt a gép tudtára adni, pl. 1A, 2C, 3G, 4E, 5B... Képenként 8 vonal, 40 másodperc idő (természetesen a tapicerka véletlenül se reagál elsőre, volt hogy háromszor kellett bökdösnöm a megoldásra), és kb. fél kilométer gordiuszi csomót megszégyenítő vonal. Itt már kezdtem sokkot kapni.
Azt hiszem ennek a feladatcsoportnak a részeként volt még memóriateszt, látsz egy képet fél másodpercig, utána kapsz róla 3 kérdést, 3-3 válaszlehetőséggel.
Aztán jött az igazi cumi, színes izék villognak a képernyőn, meg néha mély vagy magas hangot hallasz a fülesben, és le kell nyomnod a megfelelő gombot vagy pedált, szintén időre. Első körben egész laza, viszonylag lassan követik egymást. Aztán bedurvul és úgy villog az arcodba a képernyő hogy ha TFT lett volna még utánhúzást is láttam volna rajta.
A következő program egy könnyed kis videózás, furikázol a vásorban kocsival, néha előjönnek bizonyos jelek (kék+sárga négyzet és rombusz) a képernyőn, a kék rombusznál satufék. Ez laza volt.
Aztán felkerült a sportkormány, és jött a kis fehér pont útontartása, szintén három résszel. Először te adod a gázt, utána viszont a gép, és hát nem kicsit tolta neki, az út meg pofátlanul kanyargós. Ráadásul nem is úgy megy a dolog mint valami rendes szimulátorban, hanem inkább a régi orosz kvarcjátékokat idézően, felülnézetből, és nem te haladsz hanem az út száguld el alattad hátrafelé. Na itt kezdte végképp ledobni az agyam az ékszíjat...
Ezután még egy könnyed kis személyiségteszt (Szeretsz 120-nál gyorsabban menni a pályán? Szerinted csak egy jól gyorsuló autóval élvezet a vezetés? Meg szoktad szegni a sebességkorlátozásokat? És egyéb hasonlóan mulatságos kérdések... ), és vége. Elvileg ha valamelyik részfeladatot elszúrod akkor abból mehetsz még egy kört, de szerencsére minden jó lett elsőre, meg is dícsért az asszisztensnéni hogy milyen ügyes voltam.
Röviden ennyi. -
zsiga667
addikt
Aki volt már a Petzvál utcában kreszvizsgázni az le tudná írni hogy hogyan érdemes BKV-val megközelíteni? (Pest felől, Zuglóból egész pontosan.)
-
zsiga667
addikt
Ahhoz hogy normálisan megtanulj elsősegélyt nyújtani annyi időt kéne tanfolyamon ülnöd mint amennyit a kreszen meg az autóban összesen... A jelenlegi rendszer teljesen jó, az autósok tudják hogy ha baleset van akkor hívják a mentőt és lehetőség szerint nem piszkálják a sérültet, mert jobban nem lesz tőle, de esetleg megölik amíg kiér a mentő. (Persze egy komoly vérzést le kell kötni/szorítani, de ehhez meg nem kell tanfolyam csak józan paraszti ész.)
Hozzám inkább ne nyúlkáljon senki a mentőtiszten meg az orvosokon kívül, sokkal kisebb az esélye hogy azon a 15 percen múlik az életem mint hogy valami dilettáns magát hősnek képzelő kórházsorozat-rajongó nem érzi az egyébként nagyon gyenge pulzusomat a virsli ujjaival és nekiáll újraéleszteni amitől gyönyörűen leáll a szívem és meghalok. -
zsiga667
addikt
válasz AMD Power #2035 üzenetére
Azt kell aláírnod hogy nem állsz semmilyen a vezetést befolyásoló szer hatása alatt. Ha kiderül ugyanúgy megb@sznak érte mintha egy felest dobtál volna le.
Mellesleg meg egy kezdő vezető általában addig szokta ''túlélni'' az utakon (mármint baleset, koccanás, stb. nélkül) amíg még ideges. Aztán 1-2-3 év múlva amikor már úgy gondolja hogy tud vezetni és lazán, rutinból próbálja csinálni, na akkor jön a képbe a fényező meg a karosszérialakatos... -
zsiga667
addikt
Lenne egy kérdésem, egy vitát kéne eldönteni.
Az autópályán ha a belső sávban haladsz el a külső sávban közlekedők mellett az előzés vagy párhuzamos közlekedés, illetve kell-e ilyenkor folyamatosan indexelni vagy elég csak a sávváltáskor? -
zsiga667
addikt
Olyan nincs hogy nem fér bele a motorfék. Nagyon egyszerűen működik a dolog, nem kell rálépni a kuplungra, csak amikor már épphogy majdnem megálltál, hogy ne fulladj le. És hidd el, nagyon sokat számít, főleg egy hirtelen fékezésnél, ahol lehet hogy egy-két méteren fog múlni hogy megállsz-e vagy nem, és az a pár méter pont a motorfék lesz... A lehető legrosszabb dolog ez a kuplung-fék, nekem is így tanították sajnos, és két évig tartott mire leszoktam róla.
-
zsiga667
addikt
válasz csapos2 #2625 üzenetére
Egy vészfékezéskor nem gond ha lefullad a motor, nem is foglalkozom vele tudatosan, viszont mivel normál használatban már megszoktam, ezért ilyenkor is reflexszerűen nyomom a kuplungot pont időben. Valahogy úgy mint a biztonsági öv bekötése induláskor, nem is gondolok rá csak csinálom.
doc : Én anyámtól-apámtól kaptam a leb@szást.
Egy éves Renault Thalia (dízel ráadásul) volt, 3-4 éve kb. -
zsiga667
addikt
"hogy ha vészfékezésnél kinyomod a kuplungot , akkor a kocsi hamarabb megáll , mivel a féknek nem kell lefékeznie az erőátvitelt "
Na most menj ki az autódhoz és próbáld ki.
Egy fenét áll meg hamarabb letaposott kuplunggal, nem hogy mérhető de érezhető különbség van a kuplungos és kuplung nélküli fékezés között. -
zsiga667
addikt
Tudom hogy két napos post, meg off is az eü téma itt a topicban, de azért mégis...
Nem tudom hol hallottad hogy ostobaság szájon keresztül lélegeztetni, de nem az. A Heimlich-műfogás meg tipikus példája annak hogy mire nem lesz semmi szükséged elsősegély-nyújtáskor egy autóbalesetnél.
Jelen állapotában (jó, 4 éve csináltam, de gondolom nem sokat fejlődött a tematika azóta) sajnos valóban semmi értelme nincs ennek a kötelező eü-tanfolyamnak, pedig abba a ~4-6 órába beleférne amire valóban szükség lehet.
Én amit megtanítanék az a BLS (CPR is nem csak a lélegeztetés, az ugyanis önmagában túl sokat nem ér egy összeomlott keringésű betegnél...), eszköz nélküli légútbiztosítás (ide tartozik a stabil oldalfektetés is, meg még 1-2 nagyon egyszerű módszer amit persze nem tanítanak...), egy tisztességes nyomókötés megkötése, a Rautek-műfogás hogyha mindenképp ki kell szedni a sérültet az autóból, illetve a tanulók fejébe verném hogy ha nincs közvetlen életveszély akkor ne nyúljanak a sérülthöz csak hívjanak mentőt.Én azt javaslom minden leendő autósnak hogy ha pl. nincs rá ideje akkor nyugodtan vegye meg az eü-vizsgát, de utána menjen el egy tisztességes elsősegély-tanfolyamra, már csak a tiszta lelkiismerete miatt is. (Nem lennék annak a helyében aki megveszi a vizsgát majd valaki meghal azért mert nem tudott rajta segíteni...)
-
zsiga667
addikt
17-től folyamatosan lehet csinálni akármit, tehát 17,5 évesen nyugodtan neki lehet kezdeni.
Szerk.: Lassú voltam.
Szerk.#2: Winner: Forgalmi vizsga előtt elvileg vezettél összesen ~30*50 percet, amiből bőven van mit felejteni. Jogsi után van idő valódi rutint szerezni amit már nem felejt el az ember.[ Szerkesztve ]
-
zsiga667
addikt
válasz Winner_hun #3233 üzenetére
Ne mondd már hogy te tudtál vezetni amikor a kezedbe nyomták a jogsidat...
És igenis, ilyen minimális tapasztalat mellet akár egy-két kihagyott hét is sokat számít, ugyanis lehet hogy nálatok nem így volt, de az ország jelentős részében aki nem jattol a vizsgabiztosnak annak bizony nagyon hibátlanul kell mennie ha jogsit akar.tothm : Nem emlékszem már hogy miből hány óra volt, nem tegnap csináltam a B-t, de ezt akármelyik autósiskola honlapján megtalálod. Igen, elméleti oktatás (illetve a végén KRESZ-vizsga) után mehetsz gyakorlati órákra, először a rutinpályára, majd ha ott levizsgáztál, forgalomba.
[ Szerkesztve ]
Új hozzászólás Aktív témák
A topicban jogvédett szellemi termékeket (szkennelt szervízkönyv, stb.) megosztani szigorúan tilos!
Aki mégis megteszi, azt figyelmeztetés nélkül véglegesen kitiltjuk.
- Szürke/fehér íróasztal 120x70x75 cm
- Részletfizetés. Bontatlan. noblechairs ICON székek azonnal . Utolsó darab raktáron +36301300000
- Időjárás állomás - keress napi 5 dollárt!
- Két kazános Jura Impressa 801 automata kávéfőző Cappuccino fejjel
- Nagyon szép Delonghi Dinamica ECAM 353.15.B automata kávéfőző