Új hozzászólás Aktív témák

  • dkess

    őstag

    válasz Moho.Jojo #97996 üzenetére

    Igen, az előző posztom kicsit kapkodósra sikerült, de most próbálom összefoglalni tömören és érthetően.

    Először a 'Set launch options' alább. A 'sm4' -es kapcsolót első körben hagyjuk - azt csak, ha kevés lenne az FPS (ezt nem hiszem):

    A 'Future frame rendering' (előre reprodukált képkockák száma) címszavakban azt csinálja, hogy a CPU és GPU nem vár egymásra, hanem a CPU dolgozik a következő képkockán a "szabadidejében". A beállított maximális szám azt befolyásolja, hogy max mennyit számoljon akkor is, ha sokat kellene várnia. Kicsit a késleltetéshez hozzáad, de bizonyos esetekben drámaian megdobhatja az FPS számot. Pl. nálam a 3770K és RTX 2070 mellett BfV 4K ultra/high esetén a menüben (ahol a katonák/repülők/tankokat mutatja közelről leginkább) 80% -ot (!!) dob - azaz a kicsi késleltetést bőséggel visszanyerem a majd duplája FPS számmal illetve ez nálam a játszhatatlan és játszhatóságot befolyásolja (bekapcsolva játékban 70-80 FPS így). Egyre állítva egy kicsit a "Mátyás király és az okos lány" (hoztam is meg nem is) esete forog fent - azaz lesz is egy kis FPS növekmény kis késleltetés növekménnyel, de a lehető legkisebb. Amennyiben a CPU és GPU is modern és "passzol" egymáshoz, akkor a teljes kikapcsolásával egészen minimális FPS veszteség árán kapunk késleltetésbeli előnyt.

    Tekintsük át az alapvető lehetőségeket előnyökkel és hátrányokkal:

    - Semmilyen sync technológia nincs bekapcsolva: nem kell speciális monitor. Amennyiben az FPS a max monitor refresh rate fölé megy, akkor jön a tearing (képtörés). Alatta esetleg darabosnak érezhetjük a dolgot.

    - VSYNC: nem kell speciális monitor. Előnye: Amennyiben az FPS a max monitor refresh rate fölé megy, akkor nincs tearing (képtörés). Két hátránya: alapból aránylag nagy késleltetés növekmény - a másik, hogy az adott monitor refresh rate alatti FPS -nél felezi a monitor frissítést. Ez pl. 60 Hz -es monitornál drámai, ahol 30 Hz -re vált. Ezt szerintem nem kell nagyon résztletezni, miért rossz.

    - adaptív VSYNC: nem kell speciális monitor. Csak akkor van VSYNC, ha az FPS a max monitor refresh rate fölé megy (azaz nincs tearing, de van késleltetés). Alatta nincs - jgy max a stutteringgel találkozhatunk. Addicionális hátrány, hogy a két üzemmód váltás között idő kell és ez okozhat akadozás érzetet.

    - adaptív sync (Freesync vagy Gsync). Speciális monitor - ezt támogató monitor kell. Tartoményon belül pici késleltetés növekmény, de jüval kevesebb, mint a VSYNC esetén. Amennyiben az FPS a max monitor refresh rate fölé megy, akkor VSYNC kapcsol annak jóval nagyobb késleltetésével. Alatta a monitor "alkalmazkodik" a frissítési frekvencia tekintetében, de ennek is vannak korlátai (majd a 'Frame time' -os résznél erre visszatérünk). A max fps138 -nak (144 Hz -es monitor esetén) pont ezért van értelme, hogy mindig a Freesync/Gsync tartományban maradjunk akkor is, ha a hardver több fps -t tudna bizonyos időtartományokban. (amennyiben fölé menne, akkor a két üzemmód váltás között idő kell, ami itt is adná a stuttering -et).

    Az előbb emlegetett 'Frame time' -hoz: ez a két képkocka között eltelt idő. A FPS -el (képkocka per másodperc) az a baj, hogy "csak" egy átlag. A hardver egy másodpercen belül is eltérő ütemben lesz készen a képkockákkal. Extrém példa egy másodpercre:

    - fél másodperc alatt számol 100 -at,
    - a következő fél másodperc alatt csak 20 -at.

    Ez 120 FPS. Amennyiben van pl. egy 120 Hz -es monitorunk, akkor azt gondolhatnánk, hogy nyertünk - de sajnos nem. A monitorunk ebben az esetben a 120 képkockát egy másodpercen belül "egyenletesen" szeretné megjeleníteni, de ehhez képest az első fél másodpercben kb. a harmadát tudja - míg az mp második felében egy 60 Hz -es monitor is javarészt csak "malmozna". Azaz a non plus ultra a minél egyenletesebb Frame time lenne - akár némi FPS veszteség árán is. A stuttering illetve hullámzás érzete (a minél folyamatosabb játékmenet) ezzel érhető el igazán, de itt már mélyvízbe tévedünk, vaalószínűleg a rivatuner használatát sem ússzuk meg illetve egy kísérletezgető illetve optimumkereső folyamat lenne. Egyébként ezen (Frame time) maga a Gsync is bődületesen segít - ez a másik előnye a Gsync -nek (persze ezen lehet még finomhangolni, de ...). Hogy kicsit vissza is utaljak - vegyük észre például, hogy a második félben egy bekapcsolt 'Future frame rendering' esetén a CPU akár 4 képkockát is előre renderelhet - míg az első felében adott esetben akár egyet sem (azaz minden mindennel összefügg).

    A hullámzásra az igazán a kicsit gyengébb Freesync -es monitorok esetén a Freesync tartomány alján történő ingadozásakor szoktak panaszkodni. Erre a fajta jelenségre Gsync esetén nem nagyon hallottam.

Új hozzászólás Aktív témák