-
Fototrend
Motoros topik
Hirdetni a Hardveraprón lehet, nem a topikban!
Országos motoros rendezvények
Új hozzászólás Aktív témák
-
imibogyo
veterán
válasz Bogyó bá' #74883 üzenetére
Most már csak A2-re elég a tanfolyamon, A-ra jóval nagyobb gép kell.
Nem tudtam. Nem most vizsgáztam már, hanem lassan 10 éve. Akkor még simán engedtek azzal, pedig még butítva is volt 35 kW-ra (persze az oktatóé volt a motor, aztán lehet a háttérben volt fusi megegyezés a vizsgabiztosokkal, nem tudom).szerk: szerintem friss jogsival, az első pár ezer km alatt leginkább a "motoros haverokat" kell kerülni nagy ívben, és mindjárt nő a túlélés esélye...
Vagy csak a Symbi-féle leszarom tablettát kell bevenni és annyival menni, ami az adott illetőnek és motornak még biztonságérzetet ad. Én anno kezdőként így tettem (meg persze fiatal suhancként nem is volt saját motorom, így nagyon-nagyon vigyáztam a máséra). Ha a haverok rekordidőt akartak gurulni ám tegyék én meg átmentem "Mátra-néző"-be.Én a kipróbált Hayabusa-val is csak ezért nem haltam meg szerintem. Tudtam hogy nyuszi vagyok, tudtam hogy nem vagyok egy Rossi, és tisztában voltam vele, hogy a saját korlátaimat 100x előbb elérem, mint a gépét. Ezért amikor gyorsítottam egy komolyat a pályán és 240-250 környékén éreztem egy kis bizonytalanságot (magamban, nem a gépben) sőt még jó eséllyel félelmet is, akkor egyszerűen elvettem és kész. Inkább nevezzenek nyúlgerincnek, mint hogy a mentő vigyen el (jobb esetben) a túlvállalásom miatt. Én ebből nem csinálok presztízskérdést.
Ha elkészül végre az 1000F (úgy néz ki lesz belőle valami), akkor tavasszal biztosan öregurasként fogom kezdeni az (újra)ismerkedést és ugye pályán. Azért mégis csak 130 LE-ről beszélünk, az én oldalamról pedig pár év kihagyásról, amiket én tiszteletben tartok.
Ennek ellenére soha nem mondtam/mondom azt, hogy nem lehet egy akár 200 LE-s géppel is kezdőként motorozni ésszel (pusztán csak nem javaslom, ha valaki tőlem kérdezi). Természetes, hogy "szinte minden" agyban dől el, de ettől függetlenül nem tartom szerencsésnek amikor egy kezdő motorosnak azt mondja/ajánlja valaki egy ""brutális"" gépre, hogy "vedd csak meg, jó van az, csak legyél vele óvatos és nem lesz baj"...
Egy erős (és főleg pre-ABS-CBS-DFG-XQZ-HZU... stb.) géppel, mint mondjuk az 1000F is, sokkal könnyebb túltolni. Egy GS500 nem ugrik ki az ember alól még kövér gázra sem, ellenben egy például 100+ lovas gép (kisebb is) vidáman megteszi ezt egy rossz mozdulatra. És ez szerintem egy kezdőnek nagyon nem mindegy, hogy a gázmarkolat egy kis mozdulatára pár másodperc alatt +10-et, vagy +50-et ugrik a sebesség mondjuk 100-ról egy komolyabb gyorsításnál, mert ha egy picit elbambul, vagy elméri a távolságot (ami kezdőként megeshet), akkor lehet, hogy +10-nél még megáll a kamion segge előtt, plusz 50-nél meg jöhet a mentő.
Persze ez szigorúan magánvélemény, nyugodtan lehet vele nem egyetérteni (ami biztosan meg is fog történni), de én akkor is így gondolom. A többiek úgyis jönnek majd a "dehát egy 400-as, meg egy 1000-es is ugyanúgy viselkedik ugyanabban a kanyarban, ugyanannál a sebességnél" szöveggel, csak szerintem egyrészt ez ellentmond a fizikának (meg a különböző motorfajták létezésének), másrészt meg ha még tökéletesen így is lenne, akkor sem itt van az igazi különbség a gépek és a motorozásuk között, hanem inkább ott, hogy miképpen jut el ember és motor eddig az "ugyanolyan" pontig...
Mentem már ugyanazon a napon és ugyanazon a szakaszon egy 1000F-el (telitankolva és velem majd 450 Kg) és egy KTM SMC-vel is (telitankolva és velem mondjuk 250 Kg) és rohadtul nem ugyanúgy viselkedett. Lehet, hogy itt a komolyabban motorozóknak van valami anti-fizika tablettájuk, de nekem sajnos nincs és amikor az 1000F-el estem bele ugyanabba a kanyarba 80-al, amit előtte a KTM-el nagyon lazán, röhögve vettem be 10 perccel azelőtt, akkor azt hittem, hogy itt a vég, mert átcsúsztam a szembe sávba. Ha ott jött volna egy autó, vagy kamion, akkor most nem gépelek itt (valószínűleg sokak örömére ).
-
imibogyo
veterán
válasz Bogyó bá' #74895 üzenetére
Tökéletesen egyetértek, erre akartam én is kilyukadni és én is ilyen (szerű) "erősebb" vasakat szoktam ajánlani kezdésnek. Hacsak nem komolyabb terep a cél (250-350 cm3 ideális ide szerintem). Még akár ezeknél erősebbeket is, csak az "erősebb" és lehetőleg szelíd, jóindulatú (mondjuk 50-70 LE-s) és a "túl erős" és sokszor nem is túl barátságos gépek (mondjuk 100-130 LE-től felfelé) között van számomra különbség, ami a kezdőknek ajánlhatóságot illeti. DE nem kizárólagos ez, inkább csak amolyan ökölszabály.
Többször mondtam már, hogy nem vagyok egy nagy rutinú motoros, de elég sok különböző motoron ültem már, volt amelyiken jó pár hónapot, volt amelyiken pár évet (250-es MZ for president ), így magamnak már szerintem tökéletes lesz az 1000F ereje (130 LE), de azért óvatosan fogunk ismerkedni kezdetben. Viszont 70 LE alatt (könnyű motorral párosítva), vagy ~100 LE alatt (nehezebb motort feltételezve) már én sem nagyon vágyok motorozni, itt még sok esetben megvan a "hűha" faktor, amire én igényt tartok ha motorozok.
(#74897) HSM:
még bele is írtam a hsz.-be, hogy csak példának szánom magára a kitörés érzékeltetésére, hogy mire gondolok, hogy erősebb motor "akár így is tud viselkedni egy komolyabb gázra" akár 100 felett is (a Haya pl. 130-nál is bőven el tudja forgatni a hátsó kerekét kikapcsolt elektronikával), de kitöröltem, mert mondom ki a fene kötne bele egy csak szemléltetésnek szánt videóba, de úgy látszik benne kellett volna hagynom. Amúgy meg a szomszédom 660 XTX-jét én hoztam haza a kereskedésből szeptemberben (relatíve hidegben) és a ~50 LE-jével sem akart ilyet és ennyire durván előadni kövérebb gázra sem az új gumik ellenére sem (mondjuk meg-meg csúszott). De azért megnézem azt a 15 pacit, ami így kidobja a gépet alólad aszfalton.(#74898) Kolondrum:
Az a jó. Nem is kell félni a motoron, az már régen rossz, nekem is igazából a motor ereje volt csak durva elsőre és az ahogy még 200-ról is "úgy" gyorsult, mint más motor 50-ről (tehát egyben, mint csomag volt nagyon durva)... De konkrétan én sem féltem, inkább csak ahogy írtam is bizonytalanná váltam, hogy kell-e nekem ezt még tovább nyomnom 250 fölé, és ezért inkább visszavettem egy kicsit. Lehet, ha még mondjuk 1 hetet, vagy pár hónapot megyek ilyen sebességeket, akkor ez a kis bizonytalanság is elmúlt volna, mert hozzászokik az ember mind a motor erejéhez, mind az "állandó" nagy sebességhez, mint amúgy általában mindenhez, de nekem erre nem volt lehetőségem, csak kb. 20 perc...Egy ~70 LE-s gépnél még nem beszélhetünk durva erőről és kar-leszakító gyorsulásról, így nincs igazán ami "sokkoljon", persze a sebességérzet ugyanaz, de a "csomag" egy szereplője máris kiesik. Kawasaki Versys 650-en ültem pl. többször, amiben nagyjából ugyanaz a blokk van ha jól tudom, mint a te motorodban volt (csak más, sokkal barátságosabb vezérléssel és nagyobb súllyal), de én azt pl. kifejezetten gyengének éreztem hosszabb távon, már írtam is. Ültem ER6N-en is, az sokkal erősebbnek érződött a Versys-szel szemben, valószínűleg pont a fentiek miatt, de azért nem volt "túl dúrva" érzésre az sem. Bár az is igaz, hogy ezeket csak olyan 140-150 körülig húztam maximum közúton. Tehát a nagy sebesség itt eleve nem volt faktor, a durva erő meg ugye megint csak nem volt az.
A Hayabusa viszont 197 LE-s volt 155 Nm-es csúcsnyomatékkal rendelkezett. Az már szerintem minden, csak nem a vicc kategória. De ha féltem volna, fel sem ülök rá, mert előtte is mentem már egy 130 LE-s géppel, szóval nagyságrendileg tudtam, hogy mire számíthatok magától a géptől ( nem kicsit tévedtem ), de hogy bőven 220 fölé menjek (pláne közúton) az ekkor volt először. Inkább nevezném az egészet komoly adrenalin fröccsnek, mint félelemnek és elsőre talán "sok" volt. Amúgy sem vagyok híve a komoly közúti száguldozásnak, egyszer elcsábultam, de ez nem hiszem, hogy még egyszer előfordul, főleg a jövőben valószínűsíthetően használandó motorok fényében (túra endúró, SM).
[ Szerkesztve ]
-
imibogyo
veterán
válasz FIREBLADE78 #75008 üzenetére
Azt szokták ajánlani, hogy a töltőáram ne legyen több, mint az akkumulátor névleges feszültségének 1/10-e. (automata töltőknél csak a minimális áramerősséget kell nézni, hogy az beleférjen a keretbe, mert magától lemegy addig, ha úgy érzi arra van szükség). Tehát egy 14 Ah-as akksit 1,4 Ah-val érdemes maximum tölteni. Automata töltőnél tehát olyat kell keresned ami minimum eddig (még inkább ennél lejjebb, például 0,8 Ah-ra) képes lemenni Ha nem automata, de szabályozható a töltőáram, akkor akár egy 20-30 Ah-s töltőre is rákötheted a motor akksit, csak a fentebbi példánál maradva le kell korlátoznod a töltőáramot (például 1-1,4 Ah-ra).
Nekem egyébként ilyen csepptöltésre is képes töltőm van, ha jól emlékszm 5.000 Ft volt (ez kapható, vagy 20 különböző matricázással, még Dunlop-os matricával is kapható, ha valaki erre gerjed , nekem is más a matricázás rajta, és fekete-citromsárga a töltő, de ettől függetlenül mindegyik ugyanaz). A névleges paramétereit szépen tartja IDLE és töltés közben is és ez a lényeg.
[ Szerkesztve ]
-
imibogyo
veterán
válasz Something_ #75044 üzenetére
Ha jól rémlik valami ilyesmi volt, nem?
Bár nálam ez mindent visz.
[ Szerkesztve ]
-
imibogyo
veterán
Én 25.000 Ft-ból raktam össze az SJ4000-es rendszeremet. Annyit szerintem simán megér. Nem egy igazán jó, pláne nem csúcs kamera, de amire használom megfelel.
Előtte volt Sony AS20-am (70.000 Ft-ért vettem még anno az elsők között), de azt is pont azért adtam el, mert nem használtam csak évente 2-3x, arra meg felesleges volt fenntartanom. Inkább eladtam, az árából vettem egy olcsó kamerát, a különbözet meg ment a telekárba.
-
imibogyo
veterán
válasz Micsurin #75075 üzenetére
Nekem egy ilyen készletem van. Érzésre rendben van, de azért messze van a gyári minőségétől (abból egy darab kar is többe került volna, mint ez az egész így együtt). Egy-két szezont egyébként biztosan ki fog bírni, hacsak a gumik nem túl rossz minőségűek akkor többet is. Használni viszont még sajnos nem tudtam mivel még mindig nem üzemképes a CBR1000F, szóval csak álltában húzogattam, tapogattam.
-
imibogyo
veterán
válasz V.Stryker #75147 üzenetére
De miért kell ennyire komolyan venni az egészet...
Én sem értek vele egyet, de ez van. Nekem ott kibukott egy WTF a számon, amikor leírta azt, hogy motoron még nulla tapasztalata van ABS-el, de amit "tud róla a kocsik alapján" (????), aszerint szar. És ezek után ő hozza fel a fotelfizikát. No comment. De ettől még én nem leszek ideges. Átpörgetem amit írt és annyi. Túl rövid az élet ahhoz, hogy már egy fórumozást is stresszesen végezzek...
-
imibogyo
veterán
válasz demars #75233 üzenetére
Erről mindig ez jut eszembe:
"20 éve egy LADA 1200-asra és 60.000 Ft-os fizetésre vágytam. Mára sikerült elérnem..."
Amúgy én is majdnem elcsábultam a minap. Egy gyönyörűen felújított, idős bácsi által árult 250-est láttam kiállítva egy kapu elé. Hát rákívántam rendesen. Elkapott a nosztalgia. A bácsika pedig olyan lelkesedéssel beszélt a gépről és a felújításáról, hogy neki elhittem, hogy szívét lelkét beletette a felújításba és nem csak úgy összevágta...
[ Szerkesztve ]
-
imibogyo
veterán
válasz V.Stryker #75252 üzenetére
Engem egy-egy ember általánosságban nem zavar nagyon, de az ami az elmúlt időben itt megy, az már sokkal inkább. Tehát én pont nem konkrétan HSM miatt, vagy ellenében nem járok szép lassan ide, hanem a kétoldalú EGYMÁS b@aszogatása miatt, oldaltól függetlenül.
Akármikor benézek, hogy ki töltött fel valami érdekeset, vagy ki mit írt, mit látok? Hogy oltjátok HSM-et, vagy előhozzátok valami régi dolgát, vagy csak simán beszóltok neki. Ő meg természetesen vissza (neki is joga van hozzá). Egy szóval sem mondom, hogy legtöbbször nem veletek értek egyet, de azt igen, hogy ez az állandó oda-vissza csesztetés/témázás megöli az adott topikot.
Hagyjátok egymást békén, ha zavar bárkit egy másik illető, akkor ignoráljátok. Komolyan mondom amennyit itt drámáztatok az elmúlt időszakban már én gondolkodtam egy Prémium előfizetésen, hogy mindenkit letiltsak. Csak egyedül kurva unalmas lenne...
-
imibogyo
veterán
válasz Topiccsendőr #75298 üzenetére
Itt lakom a pálya mellett. Ha sikerül valamit venni megnézhetem? Hadd csorgassam már a nyálam legalább... Vagy ha addig sikerül valamit intéznem a saját vassal, akkor mennék én is majd ringezni. Persze én csak az amatőr csoportba férek bele...
Mik a kiszemeltek egyébként?
Apropó fel is kell hívnom a szerelőt megint a CBR1000F miatt... Mert még mindig nem tudok semmit, hogy egyáltalán menthető-e a vas?
[ Szerkesztve ]
-
imibogyo
veterán
válasz Francia91 #75301 üzenetére
Többiektől bocsi, kicsit hosszú lett...
Hát a sajátomról sajnos még nem tudok túl sok dolgot mondani. 87-es évjárat, tehát a legelső példányok egyike, sajnos még nem a "gömbölyített" verzió, amire amúgy kamaszként rákívántam. Ellenben kvázi ingyen kaptam, asztalos és egyéb apró munkákért, szívességekért cserébe, de mivel 7 évig állt a motor, így eléggé leharcolt, kifakult állapotban került már hozzám.
Azóta rengeteg dolgot megcsináltam rajta (elektromos kábelezés és eszközök (duda) javítása és cseréje, hibás alkatrészek cseréje, újragyártása, javítása (pl. vízpumpa dekli csonkja törött volt, újat kellett esztergálnom), teljes karburátor tisztítás és generál). Sajnos mindezek ellenére sem akart beindulni a motor 5-15 másodpercnél tovább, nekem viszont elfogyott a szabadidőm az év végére, nem tudtam több időt rászánni és amúgy is úgy éreztem hogy elakadtam (még mindig nem készültem el a karbiszinkron ellenőrző alkalmatosságommal sem), ezért odaadtam egy szerelőnek, hogy foglalkozzon vele ő tovább. Festés és egyéb kozmetikai dolgok addig feleslegesek míg nem működik a gép, így ilyen munkákkal nem is foglalkoztam.
Azért tudok véleményt mondani a típusról. 3 példánnyal is mentem már (egy "gömbölyített" 94-essel, majd ugyanezzel a motorral "túrásítva" és egy "kocka" 88-assal). De hangsúlyozom, hogy ezek csak "kölcsön motorozások" voltak, tehát pár száz kilométer tapasztalat alapján írom amit írok.
Először kezdem az egyetlen igazán nagy (és végül számomra sorsdöntőnek bizonyuló) különbséggel a gépek között. Ez pedig nem más, mint hogy a "túrásítás" (de szép...), vagyis a szélesebb, magasabb és picit hátrébb csúsztatott kormány teszi igazán helyre nálam a gépet közúton (a magasabb plexi viszont nagy no-no részemről). Ez nálam is biztosan meg lesz lépve, kivéve ha a hosszútávú, vagy pályás tapasztalat mást mutat (beszéltünk itt már erről a topikban)... Van különbség futóműben és motorban is a generációk között, vagy például ott a kombinált fékrendszer megléte, vagy nem megléte is (legtöbb dologban természetesen a későbbi példány a jobb). A későbbi generációs osztott lámpás verzióknak nagyon-nagyon jók a lámpáik, kifejezetten jól lehet velük éjszaka menni és persze látni is, ezt magam is kipróbálhattam.
A többi dologról alapvetően egységesen tudok nyilatkozni mind a két általam próbált generáció esetében. A futómű nem igazán állítható és nekem elég puha volt mind a kettőn. A motor maga majdnem 300 Kg megtankolva + ott a vezető súlya ami az én esetemben 100 Kg (+ esetleg utas + csomagok), ezért ha kicsit kanyargósabb kisebb tempójú részen próbálsz haladósan menni, akkor olyan érzésed támad mintha egy "tankkal" próbálnál keringőzni. Nem egy supermoto na. Túrázni ellenben nagyon jó és kényelmes, elég alacsony az ülés és a lábtartó is mélyen van. Hihetetlenül stabil, csendes és "szélmentes" nagyobb sebességnél is, olyan rajta 160-al menni, mint más motoron 80-al. A motorja erős (~130 LE), de nem olyan "agyeldobós" fajta. Nagyon lineáris a teljesítményleadás. Nekem anno gyengébb motorról átülve (GS500) bőven megvolt a "hűha" faktor (bár nagyon amatőr vagyok, tehát ez nem meglepő). A motor karaktere gyorsan szokható és hamar (pár óra alatt) elmúlik a "meg akar ölni" érzés még egy olyan kezdő számára is, mint én. A fékek is nagyon jók, a motor tömegéhez képest jól megfogják a gépet, nem éreztem hátrányosnak magam más motorok mellett sem. Nagyon strapabíró kiváló minőségű motor (ez egyébként az aktív tulajok véleménye, de egyetértek). Az enyémben 69.000 Km van és az indítási mizérián kívül minden más eleme jól funkcionál és lényegében gyári, de láttam már 170.000-et futott példányt is a neten, szóval hihető a dolog. A korai példányok viszont szenvedtek a gagyi vezérműlánc-feszítőtől (az enyémben ha minden igaz cserélve van), ez a későbbi példányokra (1989+) már nem annyira jellemző. De ha teheted majd a jövőben mindenképp újabb verziót keress (1993+).
Ha egyszer elkészül az enyém, akkor szívesen odaadom majd, de én is kérem az MZ-t, hadd nosztalgiázzam egy kicsit.
[ Szerkesztve ]
-
imibogyo
veterán
válasz Francia91 #75305 üzenetére
most majd költözés és ház lesz az elsődleges dolog, amire pénz kell
Át tudom érezni. Ugyanebben a cipőben járok. Most vettünk pár hónapja egy építési telket és úgy volt, hogy építkezésbe vágunk, de most végül mégis használt ház lesz, mert szembejött velünk "az álom" egy használt ház személyében és ilyen kedvező áron (8 M) nem hagyjuk ott. Szóval a műhely és motor projektem megint tolódik egy kicsit. De legalább már látom az alagút végét, az új telekre (2600 m2 - ) csont nélkül rá fog férni a közel 150 m2-es műhely. Arról nem is beszélve, hogy az építkezésen megspórolt pénz mehet majd ezekbe a projektekbe, mert a házon végzendő felújítási munkákat úgyis magam végzem így a teljes felújítással is meg fogunk állni úgy 13-15 M körül.Bár tudom, hogy az MZ sem egy izomgép, de szerintem a GS500-at hamar megunnád. Nekem legalábbis nem tartott sokáig. Az MZ a maga "elmaradottságában" is sokkal érdekesebb motor. Persze ez szigorúan magánvélemény és mivel érzelmi szálak kötnek faterom 250-eséhez, ezért abszolút nem elfogulatlan.
télen még 2 elem felkerül a motorra, ami ritkaságnak számít, de gyári dolog
Csak nem egy gyári lábvédő és egy csomagtartó rendszer?[ Szerkesztve ]
-
imibogyo
veterán
válasz Francia91 #75308 üzenetére
Ahh... Figyelmetlen voltam. Pedig még a cikkedet is olvastam...
Amúgy akiknek valamilyen okból kimaradt a közvetlenebb és "tömeges" MZ tapasztalat, azok nem is tudhatnak ilyeneket szerintem. Ezek tényleg nem túl elterjedt dolgok, manapság meg pláne nem. Még restaurált gépeken is ritkán láthatóak a gyári fejidomok, féktárcsaburkolatról pedig aztán tényleg alig-alig lehet egy két képet találni. Nekem is inkább csak gyerekkori emlékeim vannak erről (fateromén sem volt egyik sem).
[ Szerkesztve ]
-
imibogyo
veterán
válasz Francia91 #75339 üzenetére
Majd kérünk képeket a kész gépről!
(#75340) kcsa:
Amennyire én tudom elsődlegesen a víz, sár, felverődő homok/kavics és az úttalan utakon tapasztalható egyéb dzsuva és törmelék stb ellen voltak, de eséskor is védték valamennyire a tárcsát (elsősorban a fémek, volt valahol egy vidi, ahol a srácnak a levegőben átfordul a motor és pont az első féktárcsával veri oda egy vastag fához a gépet verseny közben, a féktárcsa alumínium takaróeleme elgörbült (végül le is törte), de a tárcsának nem lett baja és tudta folytatni a versenyt.A versenygépeken, mint például az Africa Twin-en is sokszor lehet látni, de igazából elég sok féle van belőle szinte minden terepre kicsit is alkalmas motorra és bicajra, a műanyagtól egészen a mart aluig. Szerintem jól is látszódik, hogy melyik verziónak mi az elsődleges szerepe. A tárcsa biztos valamivel jobban melegszik (fórumban ugyan nem találtam rá panaszt), de verseny közben, vagy egyedül az erdőben más szempontok is vannak.
Hátulra is szoktak rakni, de ide szinte mindig valami izmosabb strapabíró fém darabot raknak, hogy például amikor áttolod a gépet egy farönkön, vagy durván sziklás területen amin van egy kiálló ág, vagy kő, akkor abba lehetőleg ne a féktárcsa akadjon fenn, hanem ez.
SZERK.:
Itt érdemes nézni azt a bazi nagy követ ami kirepül a hátsó keréktől. Gondolom versenyszituációban, amikor egyszerre akár 30-40 versenyző is elindulhat, akkor az ilyenek ellen is véd a burkolat... 4:17-től pedig jól látszódik az említett köves/sziklás terület...[ Szerkesztve ]
-
imibogyo
veterán
válasz Tarill #75360 üzenetére
ezeknél még semmiféle elektronikus szabályzás nincs aminek be tudna keverni egy másik dob.? vagy egy kipuffhoz is kéne állítani a karbikon?
Lehet, hogy működik a dolog, de nincs rá garancia. Ha jól tudom karbis motoroknál a levegőmennyiséggel és a fúvókákkal (is) kell játszani. Plusz egy kipufogócserénél módosul az úgynevezett (bocsi nem tudom magyarul a terminus technikust) "back pressure". A gyárban ezeket mindet összehangolják a gyári kipuffhoz és úgy általában az egész lánchoz. Ha bárhol belenyúlsz a rendszerbe (és nem igazítod hozzá a lánc többi elemét), akkor szinte biztosan csak rontani tudsz a motoron. Az hogy ez nagyon, vagy kevésbé észrevehető, ahogy Persu is írta, esetleg egyenesen káros-e motornak, ezek már más kérdések. Csak adott szituációra/motorra/alkatrészekre értelmezhető. Vannak biztosan általános igazságok, de mint mindig "az egész csomagot" kell nézni. De ez csak az én laikus, kevés utánaolvasáson alapuló véleményem.[ Szerkesztve ]
-
imibogyo
veterán
válasz CyberPunk666 #75377 üzenetére
Én könyvtáros vagyok és úgy szerelgetem a motort. Marok, esztergálok új alkatrészt ha kell, vagy felújítom a meglévőt stb... Szerintem, ha ahogy mondod nem veszi félvállról az ember (főleg mivel a saját testi épségeddel játszol (és jó esetben csak azzal)), akkor komoly baj nem lehet. Amúgy sem hiszem, hogy a jelenlévők nagy többsége mondjuk új fő- vagy kerék tengelyt szeretne készíteni magának, inkább csak apróbb szerelésekről van szó. Egy elektromos kábel cseréje, egy lánccsere, vagy egy fékpofa cseréje kellő odafigyeléssel (és az általam sokszor hangoztatott technika iránti alázattal) és egy kis alap tudással bőven kivitelezhető, anélkül, hogy az életeddel (vagy máséval) játszanál. Persze ez is, mint minden szigorúan magánvélemény.
Amúgy miért raktátok OFF-ba? A motorszerelés és a hozzá tartozó dolgok, szerintem nagyon is topik-ON témák.
[ Szerkesztve ]
-
imibogyo
veterán
válasz -Mosquito- #75418 üzenetére
Amiket csinálsz azt néha egy Bogyo is feltehetné.
Kikérem magamnak... -
imibogyo
veterán
Nekem ezekről a tükrökről mindig ez jut eszembe. LINK
Nem tartom szerencsésnek, ha "nagyon le kell nézni" a hátranézéshez.Ő ezt írta egyébként:
"The bar-end mirrors on my bike were relatively new, and in hindsight offered poor visibility. I had no idea just how much time I was spending looking down at them until I reviewed the footage afterwards. It was definitely an eye-opener."Tudom, hogy ez másmilyen kialakítású amit linkeltét, de akkor is ez a véleményem. Minél kevésbé kell "elnézni" a menetiránytól a visszapillantó felé, annál jobb SZVSZ.
-
imibogyo
veterán
válasz CyberPunk666 #75711 üzenetére
A lényeg, hogy nem lett baj.
Nekem ma reggel még a talpon maradás sem sikerült, pedig én gyalogszerrel voltam. Kijöttem reggel hogy begyújtok. Elindultam a teraszon a farakás irányába, de a lépcsőnél egy pillanatra hátrafordultam valami neszre a következő lépésemmel (mert ugye miért állna meg a "hülyegyerek") pedig lényegében mellé léptem a teraszlépcsőnek. Úgy 1,5 métert zuhantam a vízóra aknára. Az oldalammal, pontosabban a bordáimmal tompítottam az esést. Hát mit mondjak pár percet pihiztem ott és elgondolkodtam az élet dolgain. De komolyabb baj nem történt. Mostanra már alig érzem, csak egy pici folt maradt az oldalamon.
-
imibogyo
veterán
Végre megtörténtek az előkészületek a karburátor-szinkronizáló-alkalmatosság megépítéséhez. Meg vannak a csövek, a toldók, a faanyag és még a fehér festék is. Már csak össze kellene raknom. De ez az egy szabadnapom volt a héten, szóval jövő hétre fog csúszni a dolog, de legkorábban is e vasárnapra...
[ Szerkesztve ]
-
imibogyo
veterán
válasz Lomha 8V #75866 üzenetére
Hidraulika olajat javasoltak. Az jó nem? Azt olvastam, hogy vészhelyzet esetén ha be is jut a blokkba az olaj, akkor is a füstölésen kívül nagy kárt nem okoz (persze ezt el akarnám kerülni, ha egy mód van rá).
Meg készültem biztonsági megoldásokkal is.
Egyrészt kivezetésenként 5 méter csövet hagytam rá hosszban, tehát valószínűleg lenne időm "lekapni" a csöveket a blokkról, ha elindulna a blokk felé az olaj.Másik alternatíva, hogy a kivezetésekre rakok egy-egy a csövekhez képest átmérőben jóval nagyobb "tartályt", amiben nagyon lelassulna a folyadék, tehát megint csak lenne időm "lelőni" a rendszert.
De a végső megoldás valószínűleg inkább az lesz, hogy a blokk előtt lesz majd négy kis csap (csak nekem az 5 méteres csövek végén és nem a manométereknél), így ha elindul a folyadék, akkor egy pillanat alatt elzárhatom mind a négy csövet, mire odaérne a folyadék a blokkhoz.
-
imibogyo
veterán
válasz demars #75870 üzenetére
+(#75871) Lomha 8V: Köszi az infót! Lehet rosszul emlékeztem amúgy, de nekem ez maradt meg. Nem tudom mi volt abban, amit láttam működés közben.
(#75872) nyogo83: Köszi neked is! Néztem már ezt a fajta megoldást is régebben. De ez egy kicsit bonyolultabb, persze biztonságosabb is... De ehhez még kellene szereznem plusz "T"-ket, egyforma méretű üvegeket, gumidugókat stb... Az alapabb kiépítéshez már mindenem megvan.
-
imibogyo
veterán
válasz #79335424 #75888 üzenetére
Szerintem ez is, mint minden, az állapottól a használattól, a karbantartástól és magától a gyártói szórástól is nagyon függött. A váltó tényleg hagyott kívánnivalót maga után, de a lyuggatott lemezt meggörbítve "lefelé", hogy jobban felfeszüljön a görgőre, számomra bőven használható volt.
Én gyerekként 6 éven át nyúztam egyet. Tökéletes állapotra hoztuk a gépet édesapámmal (neki volt a 250-es MZ-je ugye, tehát volt tapasztalat szerelésben ), lényegében újraépítettük az egész motort (persze én csak takarítottam / festettem a motort, meg apróságokat végeztem rajta gyerekként (új hátsó lámpa készítés), de azért megvolt az "én csináltam" érzés). Ilyesmi állapotban volt, amikor eladtam (sajnos nem saját fotó, ekkor még nem készültek), de ugyanilyen patika állapotú volt...
A 6 év alatt erős saccal mintegy 12.000 Km-t tettem bele. És ez szerintem kisgyerekként és csak faluban, földúton használat mellett szerintem elég soknak tekinthető (heti 50 Km nagyságrendileg, volt hogy elmentem egészen Pilisig az erdei utakon (ez tőlünk olyan 24 Km-re volt egy irányba), komolyabb bajom mégsem volt vele (mármint volt, de nem sűrűn sok apróság, hanem ritkán de akkor nagy).
Az alapvető újraépítést követően egyszer rászorult egy komolyabb generálra a 3. évben (főtengely, csapszeg, teljes gyújtás csere, váltó csere) és egyszer egy extra hengerfej + dugattyú + csapszeg csere is bejátszott 1 évre rá (kicsit túltoltam na..., de minden adott volt a javításhoz). Alapvetően tehát rendben volt a motor az idő nagy részében és ezek az alkatrészek / javítások akkoriban "filléres" dolgok voltak. Legalábbis ahonnan én szereztem a pótalkatrészeket (szakibá), mindig meg tudtuk oldani csere-berével / "csere-munkával" / vagy szimplán csak olcsón....
Ez persze egy mai motor karbantartási igénye mellett tényleg vicces (lényegében két blokkot használtam el 6 év alatt), de hát na, ezek nem voltak azért svájci órák. De kibírható volt abszolút és én nagyon szerettem. De ez nagyon motor függő volt. Haverom a Kadet-tal (lényegében ugyanaz a blokk) rengeteget szívott, pedig kívülről az is szép állapotban volt.
-
imibogyo
veterán
válasz #79335424 #75892 üzenetére
Én sem 6 voltam, hanem 6 éven át használtam. 10-16 éves koromban nyúztam, csak még jogsi nélkül... Persze ettől még nem volt olyan aktív a használatom, mint neked. Kapott azért elég sok mindent, de alapvetően ésszel használtam. Csak néha elkapott a kamaszos hév...
A Simsonomat is szerettem. Mondjuk ezt nem újítottam fel annyira... A nyereg bőrözésért is elnézést kérek. 16-17 évesen ennyire tellett. Még mindig jobb volt, mint szakadtan nézni (ja és ekkor lett meg a jogsim, tehát a Simsonnal már rendesen forgalomban résztvevő egyén voltam).
[ Szerkesztve ]
-
imibogyo
veterán
[ Szerkesztve ]
-
imibogyo
veterán
válasz TommyNagz #75916 üzenetére
Mondjuk ezeket a dolgokat szerintem "egyszer" (vagy nem ) kell tökéletesen rendbe tenni, ahogy Francia91 írja is és utána "sok-sok" Km-en át (MZ-s viszonylatban ) nincs vele különösebb baj. De ha valami kókányolt motort fogsz ki, akkor abból vagy lesz normális motor, vagy nem, vagy csak egy lényegében teljes motorcsere után... De ez mind-mind az adott példánytól függött. Én a beírások alapján egy nagyon szerencsés ember lehetek (édesapám is, mivel az MZ-t ő vette), mert nekem az itt felsorolt motorok (MZ, Simson, Romet) egyikével sem volt olyan szívás-cunami, hogy egy életre elmenjen a kedvem tőlük. De azt azért látni kell, hogy ezek a gépek mai viszonylatban már csak alapvetően "hobbimotorok" (persze mindig vannak kivételek) én is csak annak venném és alapvetően azoknak valók, akik együtt tudnak élni a hibáikkal, vagy meg van a megfelelő felszerelés és hajlam ahhoz, hogy életben tartsák a motort (vagy van egy nagyon jó és türelmes ilyen ismerősük ), illetve akikben van annyira erős a nosztalgia, hogy emiatt szintén elnézzenek a motornak sok mindent... Én például ilyen vagyok, a napokban én is majdnem rámozdultam egy példányra, de szigorúan csak második / harmadik / többedik motornak és csak azért, mert fiatalkori (és jó) emlékeket hoz vissza...
-
imibogyo
veterán
válasz TommyNagz #75918 üzenetére
Igen. Én is most találtam egy tűrhető példányt bácsikától 100.000 Ft-ért, de 150--250.000 Ft között már egészen szép elektronikus gyújtású példány is akad. Ennyit nekem megér majd egy emlékmotornak. Ha más nem akkor fellógatom majd az épülő új műhelyben dísznek. Kívülről szépen fel lesz újítva, legrosszabb esetben majd nem lesz üzemképes.
[ Szerkesztve ]
-
imibogyo
veterán
válasz mrhero #75942 üzenetére
És ehhez miért esztergályosra gondoltál? A legtöbb háztartási kisgépet nem igazán lehet befogni az esztergába... Nem lehetne a csavar fejét szétfúrni (csak a fejet), hogy a gép oldala lejöjjön? Így az oldal levétele után még maradna 3-5 mm csavarszár, amit megfogva valamilyen fogóval szerintem szépen ki lehetne szedni a csavart. De ez csak az ami így elsőre eszembe jutott, látni kéne a konkrét problémát, hogy tovább lehessen ötletelni... Én fel tudok ajánlani egy mikro műhelyt, hogy megpróbáljuk kiszedni a csavarokat (mondjuk csavarkiszedőm nincs), de úgy jó 55 Km-re vagyok Budapesttől. Ha esetleg útba-esem, akkor szívesen megpróbálok segíteni... Az esztergám úgy 40 Km-re van és amúgy is elég kicsi (120-as tokmány), szóval nem vennénk hasznát...
A részleteket privátban, ha érdekel...
[ Szerkesztve ]
-
imibogyo
veterán
válasz FIREBLADE78 #76367 üzenetére
Nekem inkább úgy jött le a dolog, hogy anno azt írta, hogy a "csak úgy rádobott" egyedi dobokkal van baja (amivel szerintem lehet is), de itt és most egy direkt a motorhoz számolt/tervezett és bemért dobról van/lesz szó, arról nem is beszélve, hogy ez nem a fő motor lesz, ha jól értem, hanem amolyan "bohóckodós"... De ha félreértettem valamit, majd persu megmondja a tutit én mindenesetre így értettem...
-
imibogyo
veterán
válasz Gaboman #76482 üzenetére
A quaddal az lesz majd a baj, hogy nem univerzális (mármint az, de nem traktor viszonylatban). Gyárthatsz hozzá hótolótól kezdve sok mindent, de a legtöbb dolog vagy nincs gyáriban, vagy sok pénz elkészíteni, vagy van gyári is de horror áron. A legtöbb gépen nincs hátsó- és/vagy első-kihajtás, a hátsó tengely nem igazán jól terhelhető (utánfutóból vagy csak relatíve kicsit tudsz rárakni (bőven sub. 1 tonna összsúly rakománnyal együtt), vagy csak több tengelyest, hogy ne a quad hátsó tengelye tartsa a súlyt stb., előre pedig már készítheted is a pótsúlyokat)...
200-400.000 Ft között már egész komoly gépeket lehet venni. Ezt például pont a napokban találtam (úgy látom már lejárt, mert a YT videó nem működik). Ha jól emlékszem az eredeti (még szöveges) hirdetésre, akkor ez például 4x4-es, 140 LE-s, hátsó kihajtással rendelkező, Audi, vagy BMW motoros (lehet Pajero talán) felépítésű gép volt, nem mellesleg elég profin megépített. Ezek a tulajdonságok quadban jó ha a 800.000-1.500.000 Ft-os példányokban meg vannak együtt, de a hátsó tengelyed akkor is még mindig csak lényegében "egy cső".
Bár 1,5 hektárra egy kicsivel többért már normális célszerszámot is tudsz venni, amihez egyrészt minden sarki szerelő ért, másrészt alkatrész is van bőven hozzá.
[ Szerkesztve ]
-
imibogyo
veterán
Vannak motorok amiknél az első kerékben van a sebességmérő szenzor (ezeknél lehet látni, hogy például egy-kerekezésnél csökken a sebesség, aztán amikor leteszi az elejét, akkor hirtelen mondjuk 60-ról visszaugrik 130-ra a kijelző). Na ezeknél a motoroknál elvileg (!) az áttételezéssel semmi sem változik, ha a kerékméreted nem változik. Ami főtengelyről mér pl. vagy váltóról (nekem pl. az autó ilyen), akkor ott már lesznek csalások. De majd kijavítanak a többiek ha rosszul tudom/gondolom.
-
imibogyo
veterán
válasz Topiccsendőr #76605 üzenetére
"A betegseg beismerese az elso lepes a gyogyulas fele."
Erről a mondatról mindig ez jut eszembe (itt van magyarul is, de angolul jobban szeretem). -
imibogyo
veterán
Idén februárban költöztünk le vidékre és már nem is kívánkozik vissza egy porcikám sem Pestre. Mondjuk jövő őszig még nekem is biztosan a szűkös "műhely" marad a motornak, de az új házban már 55 m2 várja majd a járműveket (a linkelt terven a kiugró első rész az ami már áll a telken) és ha minden jól megy ez lesz majd felbővítve 150 m2-re. Remélem minden összejön, már nagyon várom...
Nekem egyébként anno, még a bicajért is szóltak a nénikék, amikor felvittem a harmadikra. De egy rövidke "elbeszélgetést" követően általában hagyták a fenébe az egész témát. Egy idő után már mindenki megszokta és közömbössé váltak ez ügyben.
[ Szerkesztve ]
-
imibogyo
veterán
Csak úgy. Van benne pár nagyon jó felvétel, már persze akit érdekel a téma (cross + "enduro").
[ Szerkesztve ]
-
imibogyo
veterán
válasz runner 125 #77479 üzenetére
Lehet, hogy unalmas, de nekem most ez a kedvenc...
-
imibogyo
veterán
válasz Topiccsendőr #77785 üzenetére
Hát igazából ő csak "rá-tenyerelt", vagy "rá-kezelt"...
Szó sem volt rugdosásról. -
imibogyo
veterán
válasz Tarill #78168 üzenetére
Ilyenkor csak azon szoktam röhögni, hogy ~20k környékén már beszerezhető egy négy kerekes (autós) szett, aminek az adó-mérő része lényegében csak egy szelepsapkából áll (könnyebb is, mint a felnibe "öntött" verzió) és egy-egy 500 Ft-os elem kell csak neki úgy 2-4 évente (faterom most cserélte az övéit a Yarison 2,5 év után és 2800 Ft-ból megvolt a négy elem). Szóval én az ilyen gyári "cseréld a felnivel együtt" dolgot semmi másnak nem érzem, mint lehúzásnak.
Ahogy a fenti linkelt egérmozit is annak érzem. Egy 20.000 Ft okosteló, meg egy OBD olvasó és 100x több, különböző kijelző elrendezést tudok magamnak kreálni, sokkal több infóval, nem kötik a kezem a gyári korlátok. Mennyi is lesz ennek a felára a gyártól? 500k? Miközben nekik Kínából jó ha 50k az egész....
-
imibogyo
veterán
válasz demars #78176 üzenetére
Hát ha nem fért bele, hát nem fért bele...
(#78182) BoB: az 0,1-0,3 bar biztosan megér annyit.
(#78185) Tarill: nekünk nem kellett tanítani semmit sem, mert a kocsiban nincs gyárilag guminyomásmérő. Így amikor csak kíváncsi a nyomási adatokra bedugja a kijelzőt a szivargyújtó helyére és kb. 2-10 másodperc múlva már látja is őket. Szerintem ezek nem olyan információk, amikre minden nap állandóan szükség van, szóval jó ez így.
Mondjuk motorra egy ilyen kis méretűn gondolkodom, ez szerintem nem zavaró... Annak ellenére, hogy van egy kis kézi digitális mérőm is.
Új hozzászólás Aktív témák
Rokon topikok:
• Robogó, kismotor
• Nagyrobogósok baráti topikja
• Elektromos autók - motorok
- iOS alkalmazások
- Kerékpárosok, bringások ide!
- Samsung Galaxy S23 Ultra - non plus ultra
- eBay-es kütyük kis pénzért
- Samsung Galaxy S23 és S23+ - ami belül van, az számít igazán
- Nem kap több frissítést a Wolcen: Lords of Mayhem
- Autós kamerák
- Ford topik
- Fotók, videók mobillal
- OLED TV topic
- További aktív témák...
- Motormatrica szinte minden motorra! PH tagoknak 30% kedvezmény!
- AKCIÓ! Okos otthon és biztonság - BOLTI ÁR FELÉÉRT!
- Üzleted van? Akkor ilyen nyitvatartás matricával dobd fel! PH tagoknak 30% kedvezmény!
- Traktor és kamion matricák széles választékban! PH tagoknak 30% kedvezmény!
- Arlo Smarthub VMB4540 Féláron!
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Alpha Laptopszerviz Kft.
Város: Pécs