Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • jeriko2

    tag

    válasz bzoley #9 üzenetére

    Ha figyelted volna az előzményeket, akkor tudnád, hogy tavasz óta egy több száz fős teszt csoporttal sofőr nélkül tesztelték a szolgáltatást. Videó is van fent a net-en rengeteg.
    A sofőrök most kerültek vissza, hogy a szolgáltatás bárki számára elérhetővé vált.

  • jeriko2

    tag

    válasz gabor.79 #15 üzenetére

    Ennek sokkal szélesebb és nagyobb ívű vonzatai lesznek.
    Például a teherszállítást, ami azért a városok közti forgalom nagy részét teszi ki, lehet éjjelre ütemezni, másrészt nem kell X óránként kötelező pihenő a sofőrnek. Így a fuvarozás olcsóbb lesz, gyorsabb, és kevesebb torlódást okoz.

    A tömegközlekedés is hamar átalakul, mert nem fog korlátot szabni a sofőr létszám: kisebb, gyorsabb járművek járhatnak, akár a bent ülők igényei szerint változó útvonalon.

    Lehetséges lesz az is, hogy reggel bemész az autóddal dolgozni, és amíg te a melóhelyen robotolsz, az autód taxis fuvarokat bonyolít le a fizető parkolóban álldogálás helyett, hogy aztán a hazaútra újra ott várjon téged.

  • jeriko2

    tag

    válasz Somatom #61 üzenetére

    A robotkamion már akkor látja, hogy a 3 bringás közeledik és nem lassít, amikor azok még 20 méterre vannak attól, hogy eléje kerüljenek. Akkor tud dudálni, lassítani. Ki tudja számolni, milyen sebességre kell lassítani ahhoz, hogy ha mégse állnak meg, akkor vészfékezéssel meg tudjon állni, és addig lassít. És ha ez megtörténik, vészfékez.

    Az ilyen jellegű bugyuta "hogyan dönt az önvezető jármű" jellegű kérdéseknek már csak azért sincs semmi értelme, mert vészhelyzetben: 1) Nem rángatjuk a kormányt, mert a jármű irányíthatatlanná válik, és ettől megjósolhatatlan lesz a mozgása, egy kamion jelen esetben elsodorhatja az összes résztvevőt. 2) Attól, hogy egy jármű nekimegy valakinek, egyáltalán nem biztos hogy az illető meghal Lehet 80-al ütközni úgy, hogy semmi baja nem lesz, és lehet 20-al úgy, hogy meghal. Aki erre részletes és pontos számítást tud adni, az várja el mástól csak, hogy ilyenekkel számoljon. 3) A minél korábbi vészfékezés már csak azért is a legjobb megoldás, mert ha lesz ütközés, akkor az a lehető legkisebb sebességgel fog bekövetkezni.

    Azt meg ne várja senki, hogy azt az öngyilkos jelöltet, aki 2 méterrel a robogó kamion előtt kiugrik elé az útra, kikerülje egy önvezető rendszer.

  • jeriko2

    tag

    válasz Somatom #60 üzenetére

    "A kamionosokat figyelmeztették a tető jegesedésére. Sajnos, ez egy útálatos része a munkánknak. Végig kell kúszni a pótkocsi csúszós tetején, és leverni róla a jeget, mert egy menet közben lerepülő jégdarab símán beverhet egy szélvédőt. Ezt hogy oldja meg a robot?"

    Mondjuk egy pár ezer Ft-os fűtőszál a kamion tetejére, hasonló ahhoz, amit ereszcsatornákba tesznek. :DD

  • jeriko2

    tag

    válasz csongi #88 üzenetére

    Nem zárja ki, nem látom hogy ilyet írtam volna. Sőt, a google most induló taxi szolgáltatásában vannak is sofőrök - bár a tesztidőszak alatt nem volt.
    A kezelő elhagyásával rengeteg mindent meg lehet spórolni. Egyrészt eleve egy utassal több lehet. Nem kell kiépíteni a pedálokat, kormányt, kezelő szerveket. A kormány pl. komoly balesetforrás. De egy kamion esetében lehagyható gyakorlatilag a teljes kabin, áramvonalasabb lehet a jármű. A kezelőnek vannak emberi szükségletei: evés, ivás, mosdó, alvás - ez mind idő, és technika kérdése.

    Szerintem egyébként legelőször a teherszállításban fognak elterjedni az önvezető rendszerek, mert ott lehet számítani a legnagyobb megtérülésre: egyrészt egy kamion árához képest az önvezető rendszer lényegesen "olcsóbb", mint egy személyautó esetén. Másrészt a kamion megállás nélkül mehet, nincs kötelező pihenő, a jármű kihasználtsága drasztikusan megnő.

    A vámkezelés meg hasonlók meg fognak változni. Repülőn se a levegőben járnak a vámosok, hanem az induló és érkező állomásokon. Majd lezárják a kamiont, megcsinálják az adminisztrációt és ennyi.

    Persze mindennek még nagyon az elején vagyunk, ezek jobbára csak (logikusnak tűnő) elképzelések, majd meglátjuk mi lesz belőle.

  • jeriko2

    tag

    válasz Somatom #90 üzenetére

    "Látom, nem vágod a témát. A kikerülő manőver többnyire célravezetőbb, mint csak önmagában a fékezeés. Az pedig alap, hogy törekedni kell a kár enyhítésére, legyen az dologi, vagy személyi sérülés. Ezért fontos kérdés, hogy hogyan döntene a robot. A példa sem légbőlkapott. Megtörténhet, mint ahogy megtörtént, hogy önvezető autó nemrég elütött biciklist (vagy, gyalogos volt?)."

    Illene különbséget tenni a kikerülő manőver és a vészhelyzet között. Ha van idő és lehetőség egy kikerülésre, addig nyilván azt érdemes megtenni. Amikor egy olyan szituációt vázolsz fel, ahol szerinted valaki tutira meghal, ott kb. tizedmásodpercek vannak hátra az ütközésig (ha több lenne, akkor nem halna meg senki) - ennyi idő alatt kell dönteni és a döntést végrehajtani.
    Én úgy gondolom, hogy egy kamion esetében (de lehet az akár személyautó is), ha ennyi idő alatt olyan mértékben rántod félre a kormányt, hogy komolyan esélyes legyen valaminek az elkerülése, ráadásul nagy sebesség esetén, akkor jó eséllyel lesz borulás a vége, de legalábbis megcsúszás. A lényege mindkettőnek ugyanaz: nem tudod kiszámítani, mi fog történni. Ráborulsz-e arra, amit ki akartál kerülni, vagy simán elsodrod. Nem véletlenül javasolja minden vezetéstechnikai szakember, hogy ilyenkor FÉK. Mert az a legjobb kárenyhítő. Az összes jármű a frontális ütközésre van legjobban kihegyezve, a légyzsákok, biztonsági övek, gyűrődő zónák mind ilyen esetben védenek leginkább és a gyalogosnak is nagyobb az esélye a túlélésre ha felcsúszik egy motorháztetőre, mintha oldalával sodorja el egy jármű.

  • jeriko2

    tag

    válasz MaCS_70 #94 üzenetére

    "Legyen reflexvizsgálat, érdemi alkalmassági ellenőrzés!

    Több száz baleset anyagának a tanulmányozása alapján nem látom érdemi problémának az idős embereket a volánnál. Emlékeim szerint egyetlen olyan ügy sem került elém, amiben idős vezető nem megfelelő alkalmassága okozott volna balesetet -- érdekes módon viszont több olyan is volt, amiben fiatal volt de facto gyenge a vezetéshez."

    Amikor a reflexen múlik, hogy lesz-e baleset, már régen rossz. A közlekedési szabályok pont azért vannak, hogy sose legyen szükség a reflexekre - azokat kellene betartani (pár kivétel van, pl. állatok kiugrása jármű elé, de nem ők okozzák a balesetek tetemes részét).

  • jeriko2

    tag

    válasz MaCS_70 #99 üzenetére

    "Azt viszont simán el tudom képzelni, hogy nem is olyan sokára, átmeneti megoldásként olyan szabályozás lépne hatályba, hogy mondjuk autópályás szakaszokon a sofőr nyugodtan húzhatja hátul a lóbőrt, mert a váratlan helyzeteket a sztrádán remekül kezeli a rendszer"

    Az ilyen önvezető rendszer csupán kényelmi funkció, számottevő kereskedelmi haszna nincs. Tényleg akkor fog kezdődni az önvezető korszak, amikor nem kell embernek beülnie a járműbe. De majdnem itt is tartunk.

Új hozzászólás Aktív témák