Új hozzászólás Aktív témák
-
dbj19
csendes tag
válasz Gargouille #48 üzenetére
Hát szerintem meg elég valószínű hogy igazad van, és utópia:
Tesla model s: 100kWh-s akksi -> 400V-on töltve ha azt akarod hogy 10perc alatt feltöltődjön ahhoz 1500 A-es áram kell. Az már elég combos. -
dbj19
csendes tag
Akkor már csak 750 A 50%-ra meg csak alig pár száz A.
De azt is nézzük már meg, hogy ez 1 db autó. Ha a lakótelepen él mondjuk 1000 család, ott van 200 villanyautó, ezek fele napközben elment dolgozni, este viszont feltöltené, az 100 autó. Akkor ehhez mekkora teljesítmény kell, ha mondjuk 8 órád van tölteni? (Mind a 100 autót fel akarják ám tölteni este, mert ha a szomszéd töltheti, én miért nem?) 1,25 MW.
Átlagosan egy család napi áramfogyasztása kb 6,2 kWh. Ezt dobtuk meg a kocsikkal 10kWh-val. 6,2 helyett 16,2 kWh lett az átlagos napi áramfogyasztás családonként. Valszeg simán elbírja a hálózat a majd 3szoros terhelést. -
dbj19
csendes tag
Ezzel szerintem az a baj, hogy nagyon sok a ha. Ha nem üres minden, ha csak a napit töltik vissza, ha csak az emberek x %-a használ elektromost, ha elég a lassabb töltést. De méretezni így nem lehet, méretezni úgy lehet, hogy ha mindenki egyszerre akarja, és valaki az asszonyét is a sajátján kívül, meg a cégest épp hazavitte mert másnap indul céges útra, akkor is bírnia kell a hálózatnak és nem lehet, hogy az összes rácsatlakozás esetén egyszer csak elmegy az áram az egész háztömbben. Amíg 10 autó van az egész kerületben, addig nincs baj, de ha 20 ezer?
@Dare2Live:
Szerintem meg kicsit "kellemetlen" ha a 200km-es utazás, ami 2 óra lenne, abban van egy 30 perces kényszertöltés. Ez a teljes utazással töltött idő 20%-a!
Na meg az OMV is hogy tesz le az addigi mondjuk 5 töltőállomása mellé másik 15öt fizikailag? Meg mi lesz az a hálózat, ami egyik napról a másikra 3-szoros teljesítményt tud majd leadni? -
dbj19
csendes tag
válasz Dare2Live #79 üzenetére
Azért nem értem ezt a "na bumm"-al való lerendezést, mert évtizedek óta nincs szükség erre a megállásra, miért jó, hogy ezek után kénytelen leszel? Ez egy elég nagy hátralépés.
A szállítmányozó kamion is megáll majd? Mindennek a szállítási idejére +20%? Vagy majd holtteherként cipeli a hatalmas saját akksiját? Mondjuk ilyen utazási idők mellett a vonat már kétségkívül egy jobb alternatíva lesz, és nem kell ilyesmin gondolkodni.Hogy vesz +300m2-t Budapesten belül pl, ahol körbe van építve?
Lehet nehéz a balaszonlás, még így is, de ha erre rászabadul ez a rengeteg plusz ismeretlen változó (a random embertömegek random töltési szokásai), akkor még nehezebb lesz.
Eddig aki odament egy benzinkútra, lényegtelen volt, hogy a legújabb mercivel vagy a legrégibb suzukival, ha kifizette az üzemanyag árát, akkor azonos pénzért azonos idő alatt azonos mennyiséget tankolhatott. Ha balanszolunk, az azt jelenti, hogy valahol vissza kell venni. Akkor most valaki negatívan lesz megkülönböztetve, hiába használná a töltőállomást, nem tudja, mert túl sokan használnak körülötte. Nem lesz frusztráló? Vagy majd indul a verseny a kapacitásokért?
Én nem vagyok az elektromos autózás ellen, függetlenül attól hogy szeretem-e a rezgését egy belső égésűnek vagy sem, de ezek szerintem komoly dolgok. Sehol nem látjuk ezt működni olyan szintre skálázva, mint amilyen szinten a benzines/dízeles autók vannak a puszta számuk alapján. -
dbj19
csendes tag
válasz Dare2Live #84 üzenetére
Nem teljesen értem ezt a rage-t amit lenyomtál az előbb. Nem vagyok elektromos autó elleneles, ha tudnád mit dolgozom, talán nem is jöttél volna ilyennel elő. De látatlanba sem adtam rá okot szerintem, hogy ilyesmit gondolj.
Én nem évi 2-szer megyek 200km-nél nagyobb távot egyhuzamban, és ezzel nem csak én vagyok így. Ha valaki nagyvárosi divatboltba járásosat akar játszani, azt ne kényszerítse rá másokra azzal, hogy minden mást ellehetetlenít. Most 1M-ért is tudok venni olyat ami elvisz 800km-t. Ezek után 10M-t fogok fizetni kisakksisért?
Töredéke lesz a légszennyezés? Hányada? Tizede? Fele? Nem az autózás a legnagyobb felelős, hanem a fejlődő országok-beli ipar. Persze a nagyvárosokban máshogy van, meg egyébként is minél tisztább, annál jobb, egyetértek. Cserébe lesz rengeteg veszélyes kémiai hulladék, ami mondjuk beszivároghat a talajvízbe. Nem vagyok döntési helyzetben, de ha ott lennék, bemondás alapján nem hoznék döntést, tanulmányt olvasnék előtte ezekről, sokat.
6 óra alatt 400km-t megy a kamion. De nem 2 tonnás autót húz, hanem hanem 40 tonnát. 20-szor annyi energia kell, 20-szor akkora akksi. Model S akksija kb 600kg. Akkor a 40 tonnából 12tonna az akksi lesz? Ez nem holtteher?? Feltölteni is annyival több idő, nem?
Egy belsőégésű motor 100-200-300kg. Mellesleg az elektromos motoroknak is van tömege. Ugyan úgy kell melléjük elektronika, áttételezés, hajtáslánc stb. Üzemanyagtartályt megspóroljuk, cserébe van akkora akksi, ami egy kisebb autó tömege önmagában.
Szerintem nem mindegy, hogy egy 1,5 tonnás autóban 300kg a motor+üzemanyagrendszer, vagy egy 2 tonnásban csak az akksi 600kg.Ha neked ezek a kis számolások és felvetések "wtf" meg "baromira látom hogy gyűlölod az elektromost", akkor valamiért úgy érzem, hogy nem tudsz normális fogást találni az érvelésemen.
-
dbj19
csendes tag
válasz Dare2Live #89 üzenetére
A gyanú csak gyanú marad bizonyítás hiányában.
Akkor engem se kényszerítsen senki cigarettafüst szívására. Nagyjából hasonlót mondtál. Én nem kényszerítettem senkit, hogy nagyvárosban éljen, és ne tanyán. Engem mégis azzal fenyegetnek, hogy a dízellel nem engednek majd át a várostáblán. Persze értem amit mondasz, de elég sarkosnak tartom.
10+éves ICEt hasonlítok, mert olyan kapható, de 10+ éves elektromos nem. De hasonlíthatunk 5M-s ICE-t 5M-s elektromoshoz, meg 10M-s ICE-t 10M-s elektromoshoz is. Az egyik oldalon kapok növekvő kényelmet, teljesítményt, azonos hátótáv mellett, a másikon kisebb hatótávot. Persze teljesítmény van a motornak hála.
Egy elektromosban csak az akkupakk értéke annyi, mint egy használt, régebbi ICE autó teljes ára. Ha fut 10 évet egy elektromos, annak az akksija milyen lesz használtan? Vagy veszed majd a kocsit 1M-t, meg még 1M-t költesz új akksipakkra?Az szivárog be, hogy hova tesznek annyi kiszuperált akkumulátort, a rengeteg félvezetőt? A ritkaföldfém mágneseket amikből minden állandómágneses motorban van? Persze elviekben újrahasznosítható akárhányszor, a gyakorlatban meg elásnak pár száz tonnát, aztán lehet mentesíteni.
-
dbj19
csendes tag
válasz Dare2Live #92 üzenetére
Régebbi. A CO2 adó emelkedése, euro7 miatt az ICE tovább emelkedik az aksi pakk árának csökkenése, támogatások miatt ez elektromos ára tovább csökken. Aztán ahogy írtam már nem lesz értelme új ICEs autót venni és ott vége a veszek olcsó új/5/10éves ICEt.
Hurrá, tapsoljunk a kispénzűek autózásának ellehetetlenítéséhez!
Persze szuper lenne, ha megint 5 autó lenne egy megyében, és lehetne menni, nem lenne torlódás meg ilyenek. Csak akkor kinek az adójából fogják az úthálózatot karbantartani? Az a pár ezer ember fizeti majd, aki használja? Vagy én fizessem jófejségből, holott nem is engedhetem meg a használatát? Megnézem majd azt is, amikor eljön ez a kánaán, és hirtelen kihúzzák az elektromosok alól a támogatásokat (mert hát a benzinesek alatt sincs, miért lenne ott örökké?), akkor mennyire fognak a népek örülni ha hirtelen úri huncutság lesz az autó annyira, mint 120 éve a kezdetekkor.Szerinted 30 éves távlatú terv mennyire vehető komolyan? Azt se tudják mi lesz 5 év múlva, pláne 10, de ő most megmondta hogy 30 év múlva aztán! Rálocsolnak csomó pénzt, aztán ha 90% helyett 30% lett, akkor ez van.
A többi érvem szépen átugortad, na bumm.
@berci
Egyik kommentemnél számoltam hogy 1,25MW-os trafó kell 100 autónak ha 8 óra alatt fel akarod őket tölteni. Kb faluvégeken vannak olyanok. Na azt hogy pakolod le egy városban csak úgy, mert 3x annyit kéne tölteni? -
dbj19
csendes tag
válasz #53246592 #110 üzenetére
Igen, nézd meg az alap feltevésem: 1000 családos lakótelep, 200 villanyautóval, aminek a felét akarják csak feltölteni, és azt is csak 8 óra alatt. Model S akksija 100kWh. És nem, nem minden autóba, minden 10. család autójába. Holott ma MO-n családonként 2 autó is szokott lenni (gondolom aki villanyosat megengedhet, az 2-t is megengedhet előbb-utóbb).
Ja ne akarjon mindenki És hogy döntöd el, hogy kinek lehet, kinek nem? Lehet majd versengeni a lehetőségért?
És ha meg mégis mindenki egyszerre akar, akkor azt mondjuk bocs skacok, innentől kezdve nincs a lakótelepen villany? Vagy letilt az adott töltő, és malmozok, míg hátha sorra jutok? És ha nem jutok órákig? -
dbj19
csendes tag
válasz #53246592 #116 üzenetére
Model S-t azért vettem, mert szép kerek szám az akksija. Lehet 10kWh-s az autó 100kWh helyett, de a valóságban 1000 család nem 100 autót akar tölteni, hanem jóval többet. Családonként 1 db 10kWh-s autó megfelel így a 100 db Model S-nek. Annyira akarok kilyukadni, hogy szerintem kivitelezhetetlen ez a teljes, nagy átállás, ha csak nem akarunk kollektíve visszalépni egy nagyot, és lemondani a gyors utazásról, vagy a családonkénti több autóról, vagy a bármikori rendelkezésre állásról. Vagy lehet mindent is megtartani, de az a mostani költségeknek a sokszorosa lesz, amit a döntő többség nem fog tudni vállalni.
Illetve pont a kevésbé gazdag vidékeken szükséges a nagyobb hatótáv, az alföldön nem feltétlen fogsz 15 km-enként töltőállomásba botlani, van, ahol annyin keresztül település sincs, nem mindenki autópályán közlekedik, vannak földutas helyek is.
Meg lehetne szokni, de akkor kerüljön annyiba, amiért érdemes legyen elgondolkodni a megszokásán. Támogatással sem versenyképes most, vagy ha igen, az azért van, mert a naftát ingyen teszed bele. Ha mindenkinek lesz, akkor kétlem, hogy mindenki ingyen "tankol" majd. -
dbj19
csendes tag
Látom sikerült elolvasni. 1000 család, 1000 db 10kWh-s jármű feltöltése. Ez megegyezik 100 db Model S feltöltésével. Ehhez 1,25MW-os teljesítmény kell, ha 8 óra alatt akarod feltölteni őket. Ha csak 50%-ra akarod tölteni, akkor is 1,25/2MW kell, ami már nem egy nagyközség, csak egy kis falu fogyasztásával egyezik meg
-
dbj19
csendes tag
válasz #53246592 #125 üzenetére
Azt nem tudom hogy ezek a hálózatok hogyan vannak méretezve, 20%-os növekedést jelentene átlagosan. A gond szerintem nem is feltétlenül ez, kitálagolva lehet megoldható, hanem hogy az esti cúscsot ennél jóval aránytalanabbul dobná meg.
@hunluki
A benzinkút elbírja, mert teleküldik naftával a tartályt, amiből 5 perc alatt bepakolsz a sajátodba az 5 állomás egyikén és mész tovább. 1000 autó 50 literes tankja 50m3 üzemanyagot jelent. És nincs szükség az útborkolat felbontására a fél kerületben, hogy a megfelelő kábelezést kiépítsd. -
dbj19
csendes tag
Igen, kiépült, 3-4-5 évtized alatt, és nem parancsszóra.
@hunluki:
Vidéken egy munkábajárós ingázás simán lehet 50 km egy nap. Még elugrasz vásárolni, beleraksz 65 kmt egy nap. Ha most a tesco előtt mind a 300 autó elektromos lenne, akkor a 4 töltőhely halottnak a csók. Ha mindenki ott hagyja a kocsiját tölteni, mert miért állna mellette fél órát, akkor várhatom míg végez a postán/sparban/slozin, hogy sorra kerüljek. Ha nem jut hely, akkor állok és várok ki tudja meddig?A benzint tudod tárolni. A föld alatt nagy tartályban. Egyszer feltöltöd, és van időd pótolni tartálykocsiból, ha kell. Az elektromosságot jelenleg nem tudjuk elrakni napokra, hetekre megfelelő mértékben.
Önkiszolgáló kúton gyakran 5 percnél rövidebb idő is elég a tankolásra. De ha matatni akarok, akkor megtankolom és félreállok, más is használhatja a kutat.
[ Szerkesztve ]
-
dbj19
csendes tag
Jó, de te mondod mondod ki a szegények előtt hogy nem alanyi jog, a te hangod mélyebb
@Kasya
Én károsnak tartom a SUV-okat, az egész felfogást utálom, ami környezettudatosnak állítja be őket. Biztos jobb egy 2 tonnás zöld rendszámos SUV ami 15 km-t megy elektromosan aztán 8 litert fogyaszt, mint az én 15 éves 1,1 tonnás dízelem, ami 5 litert eszik. 0 létjogosultsága van a kategóriának, terepen nem megy el, városba meg minek? Hogy lehessen rongyrázni? Cserébe hatalmas parkolóhelyet foglal, baleset esetén pedig mennyi esélyed van egy normáls autóban vele szemben? Jóval magasabb, jóval nehezebb, de annyival megy, mint te.@berci
Hiába kicsi az EV-k aránya, mégis olyanok hangzanak el, hogy innen-onnan kitiltanak másokat. Ez nem parancsszó?[ Szerkesztve ]
-
dbj19
csendes tag
válasz #53246592 #156 üzenetére
Ha megérte volna a kétüteműt fenntartani, biztos vagyok benne, hogy, lett volna hozzá annyi alkatrész, hogy ne a bontóba menjen, mert valaki gyártott volna hozzá. De kiszorították az újabb fajták, mert többet nyújtottak, és árban is felvették a versenyt. Nem azért mert belengették hogy akkor 5 év múlva a kétüteműt csak Kelenföldig engedjük. És ez az, amit az elektromos máshogy csinál. Nem megy olyan messze? Nem olyan tágas? Nem tudsz huzamosan autópályatempót tartani? Sok idő feltankolni? 4-szer annyiba kerül? Tiltsuk be a vetélytársakat! Így könnyű helyzetbe kerülni.
-
dbj19
csendes tag
válasz #16820480 #233 üzenetére
Peugeot 207, 1.4dízel, 5 liter alatti az átlagfogyasztás. F astra, 1.4 benzin, 6-7liter. Épp a kvótáknak megfelelés miatt vannak a kihegyezett 1 literes erőlködő motorok, mert egy 1,2 tonnás autó így tud megfelelni, a 2,5 tonnás SUV-ba meg mehet a hibrid rendszer, ami 10et fogyaszt, de legalább nem erőlködik. Cserébe kap zöld rendszámot, így a 30 milliós autóval ingyen parkolhat, valamin meg kell spórolni azt a sok pénzt
-
dbj19
csendes tag
Kész szerencse hogy ezeket az autókat szennyezőnek kiáltották ki, és helyette jöhet a 2 tonnás zöld rendszámos SUV ami 40km-t megy elektromosan, utána meg 10 litert zabál a benzinmotor benne
Így legalább nem csak legyártanak egy bazi nagy belsőégésű motort, de még tesznek bele egy embertelen nagy akksit is(valahogy azt is le kell ám gyártani). Ha meg 15-25 év múlva kihajítják, akkor nem csak a benzinmotor megy vele, de az akksipakk is. Én valahogy nem látom, hogy ez magától értetődően jobb. -
dbj19
csendes tag
Nem tudom olvastad-e, hogy mennyit fogaszt a belső égésű motor ami a SUV-ban van, vagy már az se csak szutyok ICE, mert vízpárát pufog ki, amikor a dugóban áll?
Írd már le amúgy, ha már olyan jól olvasol a soraim közt, hogy hol írtam, hogy nem káros a kipufogógáz, vagy hogy bárki tüdőrákot akarna kapni.[ Szerkesztve ]
-
dbj19
csendes tag
Mi van ha azt mondom hogy menj végig a műegyetem rakparton amikor be van állva, és számold meg azokat, amik zöld rendszámosak és nem hibrid SUV-ok, meg a hibrid SUV-okat is. Tényleg ez volt a jó irány, hogy teletömtük a dugót ilyen autókkal? De az is elég ha megnézed mik parkolnak ingyen végig a városban. Pont a legkörnyezetkímélőbb és/vagy az ingyenességre leginkább rászorultak.
A szabályozások meg épp hogy a hibrid SUV-oknak és a kis benzinesnek kedveznek, látszik is, hogy ilyen irányba ment a kínálat a tisztán elektromos mellett (amit meg az ára miatt 5% tud megfizetni).
-
dbj19
csendes tag
válasz #53246592 #259 üzenetére
Hát ha mondjuk áthalad a város északi részéről a délire úgy, hogy 20km volt az akksiban induláskor (ne feledjük, hogy néhány típusnak ennyi kb a max hatótávja "zölden"), abból nem sok marad mire beáll vonatozni, és az ICE fog járni benne.
A zöld privilégiumokat nem a gyártók adták az autóik mellé, hanem az állam. Egy új dacia meg 4 millió körül kezdődik, vicc az egész, ennyi haszna volt a nagy átalakulásnak: az öreg autókat fogják rúgni amíg lehet, mert a) annyira drága az új b) ki vesz újat, ha feleződik az értéke abban a percben, hogy kijön a szalon kapuján?@madgie
Rendben, kérlek idézd akkor ahol írtam[ Szerkesztve ]
-
dbj19
csendes tag
Lehet érvelni pro-kontra a töltőállomások kialakításának lehetőségein, meg hogy mennyire tiszta is az elektromos hosszútávon, meg hogy mi lesz majd a városokban stb., de hogy miért marhaság ezektől függetlenül az, hogy a szállítmányozásban felvet kérdéseket az átállás, a töltés sebességének növelése sem triviális, és miért is jó (azon kívül hogy csökken az autók száma) az, hogy ennyire megnőnek a költségek, azt nem értem.
-
dbj19
csendes tag
válasz Hieronymus #278 üzenetére
Miért áttörés hogy beletettek egy 2x akkora akksit mint egy teslaban van, meg egy nagyméretű elektromos motort, és megy vele 100 km-t? Áttörés egy olyan akksi lenne ami nem degradálódik, vagy aminek sokkal nagyobb az energiasűrűsége, hogy azonos tömeg mellett ne 8-ad hatótávja legyen.
@Hieronymus: Ez egy jó dolog, aláírom.
-
dbj19
csendes tag
Nem mondta senki, hogy szakértő vagyok, annyit tudok mint itt mások. Ha 8 év gart vállalnak, az 8 év gar (hozzáteszem hogy ez [szerintem, a szokásosból kiindulva, mert ezt nem írják] mondjuk 70%-os degradáltsági fokot jelent 8 év alatt). Mivel a cellák a háztartásokban is használt cellák, így ha megszámolod hogy mennyi eszközöd bírta ezen túl, az egy jó irányadó.
#280
My bad, átmérő maradt meg bennem.
Nem mondtam hogy "ez szar", se azt hogy "Vlagyivosztokig menjen egy töltéssel", azt mondtam hogy nem kéne hanyatt vágni magunkat azért mert megszámlálhatóan végtelen cellát sorba kötöttek, hogy menjen egy darabig, és rátettek egy erőteljes elektromos motort."Ez egy jó dolog, aláírom", olvastad?
#281
Igen, de az áttörés az lenne, ha jobb lenne a jelenlegi megoldásoknál, és nem egy erőteljes kompromisszum. Nem erre a specifikus esetre értve, hanem általánosan.