Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • schawo

    titán

    válasz Jim Tonic #351 üzenetére

    the friction of the air heated its titanium skin to 550 degrees Fahrenheit

    De valójában ez hülyeség. A valóságban Mach fölött a nyomásnövekedésből származó hő hősugárzással melegíti fel a közeli felületet, nem pedig súrlódással. (van némi közvetlen levegő-felület súrlódás is, de annak mértéke nem jelentős) Talán ezt még 1960-as években nem tudták, de azóta eltelt pár évtized.

    [ Szerkesztve ]

    evDirect villanyautós töltőhálózat

  • kelna91

    senior tag

    válasz Jim Tonic #351 üzenetére

    Rosszul írják. Ez egy elég közkeletű tévedés, olyan, mint pl. hogy a NiMH cellák ki vannak téve a memóriaeffektusnak. A közhiedelem szerint a meteor azért húz csóvát, mert annyira felforrósodik a levegő súrlódásától, hogy elég. Nyilván innen ered az SR-71 híres szivárgásának elhíresült magyarázata is. De valójában a levegő nem súrlódik a felületen, hanem hirtelen összenyomódik, amitől nagyon felmelegszik. Lásd itt a magyarázatot egy fizikustól (Xavier Serey). A Blackbird annyira gyorsan megy, hogy az előtte lévő levegőnek nincs ideje félretolódni, így összenyomódik, és ez a kompresszió annyira gyorsan történik, hogy adiabatikus egyenletekkel írható le (közelíthető) az állapotváltozása.

    Az angol Wikipedia így ír az adiabatikus folyamatokról:
    "The adiabatic compression of a gas causes a rise in temperature of the gas. ...Adiabatic heating occurs when the pressure of a gas is increased from work done on it by its surroundings, e.g., a piston compressing a gas contained within a cylinder and raising the temperature where in many practical situations heat conduction through walls can be slow compared with the compression time. This finds practical application in diesel engines which rely on the lack of heat dissipation during the compression stroke to elevate the fuel vapor temperature sufficiently to ignite it.
    ...In practice, no process is truly adiabatic. Many processes rely on a large difference in time scales of the process of interest and the rate of heat dissipation across a system boundary, and thus are approximated by using an adiabatic assumption. There is always some heat loss, as no perfect insulators exist."

    És itt magyarul, elég tömören.

    Mint a fenti idézetben is olvasható, a Diesel-motor is ezen az elven működik, de a témában relevánsabb torlósugár-hajtómű is.

Új hozzászólás Aktív témák