Új hozzászólás Aktív témák
-
Robert_F
tag
Hello, nem robotpilóta hanem egyfajta átesés elleni védelem ez az MCAS.
Kifejtve Manoeuvring Characteristics Augmentation System... Istenem de szép nevet tudtak neki találni...
(Átesés ugye az a jelenség, amikor az állásszög kritikus értéken túl növekszik és a szárny által termelt felhajtóerö durván lecsökken. Ez sokféle módon létrejöhet: sebesség nagyon lecsökken, durva manöverezés bólintás irányban, egyebek, pl. szélnyírás.)
(Állásszög parasztosan a szárny húrjának - még parasztosabban: a szárnyprofil 'középvonalának' - a 'megfújás' irányával bezárt szöge.)
Kikapcsolt robotpilóta mellett is aktív, a vízszintes vezérsík (lassú) mozgatásával avatkozik be abban az esetben, ha az állásszög meghalad egy bizonyos, a gyártó által meghatározott értéket.
Ilyenkor elkezdi magától állítani a vízszíntes vezérsíkot 'orrot lefelé' irányban, (AND - Apply Nose Down) hogy ezzel megelözze az átesést.
A gond úgy látszik az, hogy nem dokumentálták ezt sehol és a pilóták sem kaptak erröl tájékoztatást.
Úgy olvasom, deaktiválni csak úgy lehet ha a vízszintes vezérsík elektromotoros mozgatását tiltják.
Erre van kapcsoló már a korábbi szérián is: fedeles 'stab trim cutout' a középkonzolon. Ezzel ki lehet iktatni a vezérsík minden elektromos mozgatását és csak kézzel lehet a továbbiakban állítani.
Ami még adalék, hogy hibás állásszög érzékeléskor is aktiválódhat ez a funkció úgy látszik.
A Boeing ezt most csúnyán elxxxxta ha kiderül, hogy az Etióp gép is MCAS-sal kapcsolatos hibák miatt zuhant le...
Gyorstalpaló:
http://www.b737.org.uk/mcas.htm
[ Szerkesztve ]
... minden reggel jusson eszedbe: ... ma van hátralévö életed elsö napja ... anonymous
-
Robert_F
tag
Ez kicsit árnyaltabb. Az utasok körében mostanra kialakult a félelem a típus irányában, (kinél több kinél kevesebb, van aki gondolom nem is hajlandó maxxal utazni.) hatóságok most lelöttek minden repülést USA/Kanada kivételével. Az üzemeltetö légitársaságok most nagyon benyalták, bizalomvesztés és rep. tilalom okán. Teljesen jogos, hogy kártérítést fognak követelni. Hatalmasak ilyenkor a veszteségeik nagyon gyorsan, nem arról szól ez szerintem, hogy most jól meg akarják rángatni a gyártót. Jogosan követelnek vmiféle kártérítést.
... minden reggel jusson eszedbe: ... ma van hátralévö életed elsö napja ... anonymous
-
Robert_F
tag
Szoftveres repules - ha van ilyen terminologia (?) - kb az a320 bevezetese (~ 1987) ota abszolut altalanos minden teren. Minden gep tele van zsufolva CPU-kal es szoftverekkel a radio-magassagmerotol a robotpilotakig. A magas biztonsagi kovetelmenyek ellenere a legtobb gyarto kepes megugrani a lecet, legfokepp a repules kulonleges biztonsagi kovetelmenyeinek es a megkovetelt redundancianak a betartasaval. Itt 'csak' sikerult bevinni egy szoftverhibat ami hibas szenzor adattal egybol galibat okoz es a megfelelo kikepzes hianyaban most meg is fektetett ket szemelyzetet/jaratot.
[ Szerkesztve ]
... minden reggel jusson eszedbe: ... ma van hátralévö életed elsö napja ... anonymous
-
Robert_F
tag
Helyesbítek, Kanada is tiltotta öket, nem sokan maradtak állva, USA biztosan, Japán? EU tiltja, Kína tiltja plusz sokan a távol keleten.
... minden reggel jusson eszedbe: ... ma van hátralévö életed elsö napja ... anonymous
-
Robert_F
tag
Japán is utolsóként.
... minden reggel jusson eszedbe: ... ma van hátralévö életed elsö napja ... anonymous
-
Robert_F
tag
Kimaradtam a buliból. Már az USA is tiltja vagy 23 órája. Világszintü lett így a tiltás.
... minden reggel jusson eszedbe: ... ma van hátralévö életed elsö napja ... anonymous
-
Robert_F
tag
Oké kösz. Erröl az esetröl közismert, hogy pilótahiba okozta, aki akar persze mást hisz. Vannak rengetegen akik a mai napig azt sugallják, hogy itt is rendszerhiba okozott gondot, de legjobb tudomásommal a pilóta lejött kb 5 méterre (a lombkorona szint alá) és késve növelte csak meg a manöver végén a hajtómü-teljesítményt. Mire a hajtómüvek elérték a várt teljesítményt már késö volt, emelkedni még pont nem tudtak viszont kezdtek belerepülni a lombokba... Jelentös idöbe telik amíg ezek a hajtomüvek felveszik a szükséges teljesítményt. (Erre is vannak limitek és tesztek földi hajtömüvezéskor.)
Esetröl lásd link:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Air_France_Flight_296
Bulvár kedvelök az 'Alternative explanation' résszel kezdjenek!
... minden reggel jusson eszedbe: ... ma van hátralévö életed elsö napja ... anonymous
-
Robert_F
tag
válasz #65675776 #64 üzenetére
Az indiai esetröl a Wikipedia azt írja hogy pilótahiba, szokásos 'Controversy' fejezet itt is van.
Ha van infód az állításodról azt szívesen olvasnám.
Föleg a gázkarállás - hajtómü teljesítmény tekintetben.
A Wikipedia írásban 0.5 sec késleltetésröl írnak, a 2 s-t nem tudom honnan vetted.
XL Airways:
Itt háromból kettö állásszögadó (mostantól: aoa szenzor) befagyott és nem mozdult sehova, félrevezetve a átesés védelmi rendszert: a rendszer logikája szerint a 3 szenzor közül ha kettö közel azonos értéket szolgáltat és a harmadik vmi más ezen kívül esöt, akkor azt kezeli hibásként. Azon lehet vitázni, hogy ez a logika ilyen jellegü meghibásodáskor pont az egyetlen jól müködö szenzort fogja kizárni és miért nincsen valamilyen védelem még erre az esetre is.
A wiki írásból:
The primary cause of the accident was that the crew attempted an improvised test of the AOA warning system, not knowing that it was not functioning properly due to the inoperative sensors. They also disregarded the proper speed limits for the tests they were performing, resulting in a stall.
Lufthansa esetröl:
Gyakorlatilag megegyezett az XL Airways esettel azzal a különbséggel, hogy emelkedés közben történt.
Aviation Herald írásból:
The Aviation Herald learned that the loss of altitude had been caused by two angle of attack sensors having frozen in their positions during climb at an angle, that caused the fly by wire protection to assume, the aircraft entered a stall while it climbed through FL310. The Alpha Protection activated forcing the aircraft to pitch down, which could not be corrected even by full back stick input. The crew eventually disconnected the related Air Data Units and was able to recover the aircraft.
Az elözök mind a te linkjeid mentén ide bemásolva.
Nem találom ami alátámasztaná a bulváros sugalmazást, hogy itt is 'komputerhiba' okozta volna a bajt, háromból két esetben ez (szinte) kizárható.
Az indiai eset az egyetlen, ahol talán lehetett valami palástolás, de én megkockáztatom, hogy ott (is) inkább a pilóták nem voltak kellöen képzettek vagy felkészültek.
Az a320 nagyon magas autimatizáltsága még ma is nagy falat, gondolom akkor '88-ban föképp soknak bizonyult.
... minden reggel jusson eszedbe: ... ma van hátralévö életed elsö napja ... anonymous
-
Robert_F
tag
Helyesbítek: az aoa szenzorok ilyen jellegü hiba(nem)türése valóban komoly gond, de ezek extrém esetek. Ahol ebböl baj lett, (XL Airways) ott még jópár egyéb faktor (elkefxxxx) is közrejátszott. Ezek mentén és az AF 447 katasztrófája után egyébként rengeteg ilyen szenzor került górcsö alá (azt hiszem a jégtelenítés hatásosságát vizsgálták leginkább) és lettek végül cserélve.
Lásd:
http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/141157/thales-defends-airbus-sensor-failures.html
http://onboard.thalesgroup.com/clarifications-regarding-angle-of-attack-aoa-probes-that-equip-airbus-a320-and-a330-aircraft/
[ Szerkesztve ]
... minden reggel jusson eszedbe: ... ma van hátralévö életed elsö napja ... anonymous
-
Robert_F
tag
Ez így igaz. Egyben egy jó pilóta nyilván több müszert egyebet vizsgál ilyen esetekben és egyéb információk is a rendelkezésére állnak. (Sebességre pl. szélzaj akár, nem vicc! Még nagygépek esetében is.) Ezt a formulát át lehet(ne) ültetni az automatikus rendszerekbe is: különbözö szenzorok adatait összevetni, más szenzorok adatait konvertálva az elözöekkel összevetni. Ezek a fajta kritikus helyzetek a jövöben jobban lesznek kezelhetök. (Ez persze már régóta így müködik, jobb és baloldali, egyes és kettes, command és monitor rendszerek folyamatosan monitorozzák egymást és ezt nyilván tovább lehet mélyíteni egy technikailag ésszerüen megvalósítható határig.)
... minden reggel jusson eszedbe: ... ma van hátralévö életed elsö napja ... anonymous
Új hozzászólás Aktív témák
- AMD Navi Radeon™ RX 7xxx sorozat
- Parfüm topik
- Rövid előzetesen a S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl
- A Watch7-tel debütálhat a Samsung vércukormérője
- Kerékpárosok, bringások ide!
- Xiaomi 13 - felnőni nehéz
- Van, amit nehéz lett megtalálni a Google keresőjével
- OLED TV topic
- Trollok komolyan
- NVIDIA GeForce RTX 4080 /4080S / 4090 (AD103 / 102)
- További aktív témák...