Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Race-Face

    tag

    Szépen egymásnak feszülnek az érvek-ellenérvek, de élethelyzettől, pénztárcától, beállítottságtól függ az, hogy kinek való az e-autózás és kinek nem. Senki nem csodálkozik azon, ha valaki 4K tévét vesz Full HD helyett, gyorsabb telefont, márkásabb cipőt, és nem jön azzal, hogy "nem jön ki a matek"... Az autózás is ilyen. A belsőégésű érában sem mindenki a Dacia Dustert vette.
    Nyilván ha valaki a panel nyolcadikon lakik, és nem tudna otthon tölteni, annak drága lenne az e-autó fenntartása nyilvános töltőkkel. Aki otthon tudja tölteni, sokkal olcsóbban megússza. Még akkor is, ha évi 5-10 alkalommal, hosszabb út esetén nyilvános töltőt kell igénybe venni. Belátható, hogy ha egy évben 20.000 km-ből 1.000 km-hez szükséges nyilvános töltőt használni, az nem sokat ront a költségeken.
    Ha valaki egy évben kétszer megy autópályára, annak reálisan nem annyira lényeges, hogy mennyit fogyaszt az autó 130-nál. És nem bukik vele sokat, ha mondjuk csak 110-zel megy. Ha viszont kéthetente autópályázik e-autó hatótáv feletti távokat, ott már nem fogja kiadni se a matek, se az utazási idő.
    Nyilván ha valakinek megfelel az alapfelszereltségű benzines modell, sokkal olcsóbban megússza az autóvásárlást. De sokan választanak jobban felszerelt változatot, automata váltóval, LED fényszóróval, stb., és akkor máris nem a 4 milliós alapmodellnél tartunk, hanem még kisebb autóknál is 6-7 milliónál. Főleg nem fair összehasonlítani egy 75 lóerős benzines alapmodell és egy 130 lovas e-autó árát... Almát a körtével tipikus esete.
    Tehát mindenkinek mérlegelnie kell a saját felhasználása alapján:
    • mekkora arányban tud otthon tölteni,
    • éves viszonylatban mennyit használja az autót hosszabb utakra, mekkora távolságra,
    • hajlandó-e fizetni felárat az e-autózás előnyeiért (pl. kisebb környezeti ártalom, jellemzően jobb menetdinamika).
    És akkor ezek megválaszolásával még mindig mozgó célpontra lövünk, mert a belsőégésű motoros új autók folyamatosan drágulnak, az e-autók pedig fajlagosan egyre olcsóbbak (pl. azonos áron nagyobb hatótáv), kérdéses hosszú távon a szervizköltség (vajon az 1.0 turbó benzines is el fog menni 200.000 km-t piszkálás nélkül?), szóval összetett kérdéskör ez.
    Részemről másfél éve vettem egy dízel Focust jól felextrázva 5,7 millióért, mert úgy voltam vele, az elektromosnak még adok pár évet, és nem bántam meg a döntést. 5 liter körüli átlagfogyasztásom van, nyugodtan suhanok 140-nel az autópályán, összköltségben biztosan jobb, mint az elektromos, de tudom, hogy a következő autóm pár év múlva elektromos lesz. Addigra valószínűleg jóval nagyobb lesz a választék, talán javul valamennyit a hatótáv, az árak... Aztán lehet, hogy nem az elektromos ára fog lejjebb menni, hanem a benzines fel...

    Kelj fel és járjunk!

  • Race-Face

    tag

    válasz k-adi #95 üzenetére

    „Az összehasonlítás alapja nem az extrák hanem a benzin vs villanyos meghajtás különbsége, az nem a "mi" hibánk, hogy van extra nélküli benzines fele annyiért.”

    Akkor máshogy mondom. Azt az árat kell összehasonlítani, amilyen felszereltséggel az autót megvennéd. Ha te alapfelszereltséggel vennéd 4+ millióért, 75 lóerős motorral, akkor a villanyos változat valóban két és félszer drágább. Ha erősebb motort választanál, több extrát, akkor viszont nem 4 millió az ár, hanem még ennél az autónál is inkább 6M (hasznaltauto.hu-n hirdetett új autó árakat nézve). Az új autó vásárlók nagy része nem alapmodellt vásárol, ezt bármelyik autókereskedés elárulja neked, én akikkel kapcsolatban vagyok, ott kb. egyforma a legmagasabb és a legalacsonyabb felszereltség aránya, és a közepes felszereltség szintek a legnépszerűbbek (kicsit több pénzért sokkal jobb felszereltség).

    Tehát mint mondtam, nem k-adi preferenciája fogja eldönteni, hogy megéri-e nekem e-autót venni, hanem a sajátom, illetve mindig az adott vásárlóé. Te 75 lovas alapmodellt vennél, tekerős ablakkal, fedélzeti rendszer nélkül, lemezfelnivel, akkor 4,2-ért tiéd. Ha valaki ennél többre vágyik, akkor viszont bőven 5M felett fog fizetni (és kap egy sokkal jobb autót).
    Az pedig csak elméletben probléma, hogy elektromosban nincs fapados alapmodell. Ha megnézed, ennél a Peugeot-nál a benzines modell árkülönbsége mondjuk 1,5M forint az alap és a jól felextrázott modell között. Tehát lehetne 9 millióért fapados e208 :D Azt hiszem, nem sokan vennék, semmi értelme. Inkább vesznek 11M-ért extrákkal...

    A villanyautóknál még limitált a legyártott mennyiség, így a választék nem tud megfelelően széles lenni. Idővel ez is változni fog. A folyamat elején vagyunk, és azt el kell fogadni, hogy 5-10 év múlva már nem lehet majd új belsőégésűt kapni. Mire ténylegesen lecserélődik az autóállomány, az inkább 15-20 év. Mint ahogy a kétüteműek is eltűntek. Tehát van 15-20 év, hogy kiépüljön az infrastruktúra, hogy a panel nyolcadikon lakó is tudja tölteni az autóját, de addigra más lesz az akkumulátor technológia, más technikai feltételek lesznek szükségesek. A belsőégésű is eléggé messzire jutott a Ford T-modell óta.

    Kelj fel és járjunk!

Új hozzászólás Aktív témák