Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • #65675776

    törölt tag

    válasz Latissimus Dorsi #300 üzenetére

    1. Az irak-iráni háború alatt igen komoly légi összecsapások zajlottak, a legjobb kiképzés pedig a valódi harcban való részvétel. Hazsnálható tapasztalatot csak ott lehet szerezni! Amerikai pilóta 1975-2001 között nem vett részt csak gyakorló légiharcban, főként saját repülőgépek ellen.

    2. Miért veted ezt a szemükre? Nem hinném, hogy te csak úgy bedzsesszelnél a világ legerősebben védett légterébe. Ha meg mégis ezt tennéd, akkor még csak lesajnálni sem tudnálak a veszteségek miatt. Nem kihasználni a rendelkezésre álló technológiai fölényt nem más mint ostobaság.

    3. Szép elméleti dolgok. Csak az a baj, hogy a MiG-29 fantasztikus képességeit eddig nem bírta bebizonyítani a gyakorlatban. ( A két Cessna nem nevezhető eredménynek.)

    4. A légi harc - és úgy egyáltalában a harc - nem két gép összecsapása, hanem rendszereké! És ebbe beletartozik minden: felderítés, taktika, stratégia, kiképzés, motiváció, morál, avionika, fegyverzet, karbantartás (úgy általában a gépek műszaki állapota)... És ez utóbbiba bele lehet venni azt is, hogy milyen műszaki, fejlettségi szinvonalat képvisel egy-egy gép. Kit érdekel, hogy az egyik gépet korszerűsítik a másikat meg nem??? Erre hivatkozva elvetni az összehasonlíthatóságot finoman szólva csúsztatás! Pont az ellenkezője igaz: a fejlesztések létjogosultságát igazolják a harci események. Az, hogy az oroszok ebbe belesz@rnak az legyen az ő problémájuk. Egy kisérleti/fejlesztési stádiumban levő gépre hivatkozni nem kellene. Majd ha sorozatban gyártják/átépítik, akkor kell foglalkozni a valós értékeivel, mivel akkor derül ki jól jelölték-e ki a fejlesztés irányát. Akkor viszont olyan F-16 legyen az ellenfele a korszerűsített MiG-29-nek, amit a 16t tolóerejű vektorálható fúvócsövű F100/F110 hajtóművel szereltek fel! Ezek ugyanis gyártásra készek évek óta, csak egyelőre nem indokolja semmi a használatukat.

    5. Ez megint nevetséges indok az összehasonlíthatóság elvetésére! Egyszerűen tervezési filozófiák eltéréséről van szó. A harc kimenetelére nincs befolyással. Kifejthetnéd, hogy ez miben hajtja a 29-es malmára a vizet!

    6. Én nem ez alapján jelentem ki. Ez volt az egyetlen valódi manőverező légi harc amiben szembekerültek egymással. Itt a Falcon győzött. De az összesített légiharc-statisztikák beszédesek:
    MiG-29: győzelem(bizonyított) 2db Cessna - veszteség: csak Irak és Jugoszlávia egén több mint 30

    F-16: győzelem több mint 80, a világ minden táján - veszteség: 0 (csak két nem bizonyítható eset létezik)

    Akkor melyik is a jobb? Mit számít az, hogy a MiG-29 papíron fantasztikus gép, ha a valóságban kudarcot vallott?

    Igenis össze lehet és össze kell hasonlítani őket (ahogy azt mindenhol teszik), mivel azonos célra készültek. A különbségek nem befolyásolják az összehasonlíthatóságot, sőt ezért van szükség összehasonlításra! A te olvasatodban csak egy bizonyos típus azonos sorozatában készült változatait lehetne összehasonlítani. Még az F-16C/D Block30 vs F-16C/D Block50 összehasonlítás sem lenne szerinted helytálló, mert eltérnek avionikai rendszereikben, ami a rájuk osztott feladat miatt van.

    Az említett légiharcról anno a TopGun-ban olvastam, majd megkeresem pontosan melyik számban.

  • #65675776

    törölt tag

    válasz Latissimus Dorsi #300 üzenetére

    És még némi adalék az egy és két hajtóműves gépek összehasonlításáról. Ha tényleg nem lehetséges, akkor hogyan lehet, hogy az YF-16 ellenfele, azaz az YF-17 Cobra, kéthajtóműves volt? Nem is tudom hogyan tudták összehasonlítani őket! ;]

Új hozzászólás Aktív témák