Új hozzászólás Aktív témák

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz bulikavagyok #119978 üzenetére

    A Battlefront II shitstorm sokkal messzebbre vezet. Gondoltam rá, hogy írok egy Logout posztot erről az egész felhajtásról, de TL;DR röviden mi a baj:

    Az EA éppen most készül tönkretenni az egész játékipart!

    Kicsit hosszabban:

    Elég súlyos állítás a fenti, de most a videojátékos sajtó és közösség pont azért zúgolódik nagyon, mert az év egyik legjobban várt játékában az EA egy nagyon veszélyes üzleti modellt próbált ki, ami nagyon könnyen futótűzként terjedhet el, mint ahogy anno a DLC csomagokra épülő Season Pass modell (ami ehhez képest még teljesen ártalmatlan dolog).

    A játékosok joggal vannak felháborodva azon, hogy az EA éppen egy teljes árú 60-80 dollár között árult játékba hozza el a free-to-play címek legnagyobb rákfenéjét, a pay-to-win jelenséget. A játékmechanizmus az elejétől kezdve arra lett kialakítva, hogy az előrejutás érdekében ládákat nyitogatsz és rohadt sokat farmolsz. Vagy az egészet lerövidíted azzal, hogy a 80 dolláros játék megvásárlása után még újabb összegeket fizetsz (a kalkulációk szerint ráadásul sokat, a játék árának többszörösét is beleboríthatod).

    Ezekkel a befizetésekkel nem csak kozmetikai dolgokat kapsz, hanem konkrétan erősebb karaktereket, erősebb fegyvereket. Az EA ráadásul abszolút rosszul kezelte az egész szituációt és a 75%-al megvágott kredit igény két dolgot bizonyíthat:

    1.) Az EA/DICE azt sem tudja mit csinál, az egész rendszer elkapkodott, nem kipróbált.
    2.) A rendszer eredeti formájában nagyon-nagyon durván pay-to-win lett volna.

    Persze most kivették a mikrotranzakciót, de nem vetették el a dolgot. Egyelőre azt pletykálják, hogy a Disney szólt rá az EA-re, hogy egy hónappal a Last Jedi mozipremier előtt kurva gyorsan tegyen valamit a botrány lecsillapítása érdekében. Ha ez igaz, az nagyon gáz az EA-re nézve.

    Nem nehéz belátni, hogy miért káros a játékiparra nézve, ha teljes áron árult játékok lezárnak előtted tartamlakat, hogy csak egészen extrém mennyiségű játékórával juthass hozzá, közben pedig szándékosan okoz frusztrációt benned, hogy inkább fizess még több pénzt.

    A botrány azért is lett ekkora, mert az EA szándékai nem voltak világosak a megjelenésig. Sokan örültek, hogy nem lesz Season Pass meg fizetős DLC-k, de a korábbi interjúkban csak annyit mondtak, hogy más feláras szolgáltatásokat fognak a játékba építeni. Azt sehol nem mondták, hogy ez a szolgáltatás a pay-to-win mikrotranzakció lesz.

    Még akkor is ha a mértékek kicsit el vannak túlozva, még akkor is ha a játék önmagában tud szórakoztató lenni, ezek az alapok iszonyúan veszélyesek.

    A játékipar egy speciális területét, a mobiljátékokét már sikeresen tönkretette ugyanez az üzleti modell. Ma már nem tudsz úgy mobiljátékot letölteni, hogy az ne lenne pay-to-win, ebben az EA is élen jár a mobilos SimCity-vel vagy a Dungeon Keeperrel (utóbbi miatt már kapott a nyakába egy ugyanilyen botrányt, de az nem kapott ennyire széles sajtót). A 2010-es évek első felében a mobilos játékipar dinamikusan fejlődő terület volt, egymást érték a kreatív címek, sokan azt mondták, hogy videojátékforradalom történik a mobilokon.

    Aztán bejött a szóban forgó üzleti modell erre a piacra és rövid idő alatt, 1-2 éven belül teljesen kifordított mindent (mint anno a Season Pass modell megjelenése a PC-s és konzolos játékiparban).

    Nagyon helyes, hogy a játékosok elfogadás és megtűrés helyett iszonyatosan felháborodtak azon, ahogy a Battlefront II-t elképzelte az EA. Valószínűleg visszakozni fognak ebben, de az EA nem az a kiadó, ami lemondana erről (a Dungeon Keeper balhé után sem mondott le róla, itt a példa).

    Azt is fontos látni, hogy az EA nem szeretetszolgálatként nyújtja az Access szolgáltatást, sokan nem értik miért éri ez meg nekik: Mert erre a pay-to-win üzleti modellre tette fel a jövőjét a kiadó, ami egy nagyon baljós képet fest a világ egyik legnagyobb befolyással rendelkező játékkiadójáról.

    És abban a percben, hogy a játékostársadalom ezt az üzleti modellt elfogadja, ott ér véget az eddig ismert játékipar. És akkor fogjuk még visszasírni, mikor még csak egy Season Pass-el akartak levenni minket.

Új hozzászólás Aktív témák