-
Fototrend
Új hozzászólás Aktív témák
-
Dißnäëß
veterán
válasz denesdr #12398 üzenetére
Sztem arra célzott, amire én is gondolok, hogy szimplán vagy a végfokon potival veszed lentebb a gain-t (magyarul csillapítasz), vagy digitálisan. Zaj valszeg ha erôsítô alapzaj ekkora érzékenységnél, akkor gain poti. Ha van rajta, nem emlékszem (nem vagyok otthon). Ha nincs, L-Pad marad, jahh.
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
fapaci hova lett ? Lehet lenne hasznos tanácsa csillapításhoz dobozba.
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
válasz liszi70 #12425 üzenetére
Nekem ô is hiány, meg diszkusz is. Általában letojom, ki mit hisz, gondol, állít rólam, de amúgy ezt a neutralitást én is próbálom mással szemben gyakorolni, azaz vagy (+) elôjelû valaki nálam, vagy semleges, de semmiképp sem (-), mert az szimplán nem vezet sehova. Szóval nem csinálok ügyet se más finoman érezhetô "dicsekvésébôl" (büszkeség inkább, lehet is szvsz), sem a néha kicsit odamondásából, sem az elsôre nyersességbôl, ... Baszki, 42 vagyok, és mocskosul rohannak az évek, nincs nekem idôm szájtépésre, meg adokkapokba belemenni, izmozni, inkább elfogadom más másságát, aztán lapozok, jóvanazígy, de a másik tapasztalataira, megfigyeléseire, ötleteire, véleményére, hibázásaira (ha elmondja!), sikereire, örömére és bánatára egyaránt nyitott vagyok.
Mostanában nagyon helyrejött itt a hangulat, norma, nem is tudom mi, tök oké a topic, megfér sok csodabogár 1 kis helyen itt. Nekem hiányoznak a kilépett arcok, ennyi. Semmi haveriság vagy ilyesmi, hanem szimplán .. minusz annyi plussz nézôpont, tapasztalat.. értitek. Ennek meg semmi értelme. Visszajöhetnének.Na mindegy, ôk tudják, de egyik oldalról sem szabad haragot tartani. Az ember csak magát mérgezi vele, ha fúj valakire, nem a másikat !!! Csak ezt kevesen ismerik fel.. (magukkal kapcs).
Nem mondom, hogy összeborulás és puszipacsi, nagyon nagy lépés már az is, ha egy velünk elsôre totál ellentétes nézôpont, viselkedés, nem csap biztit nálunk, hanem továbblapozunk, mittomén. Azért diszkusz nyákjai nyàlcsorgatóan szépek, na, faló meg gyakran olyan jó pártatlan, friss szél volt, mikor nyilatkozott kicsit ritkábban 2 tàbor heves érvelései közepette
Na bekussoltam.
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
válasz #71562240 #12428 üzenetére
Na ja. Nekem is ez a 2. nick-em itt, pedig volt saját avatarom, és a ph indulása után nemsokkal született az a regim. Régen nekem is durrangatott az agyam.
Aztán belegondolva, hogy majd ha megadatik, hogy 80+ évesen kiüljek a lócára, kertbe, teraszra, és még van agyam gondolkodni, számot vetek két bárányfelhô között az életemrôl, mire fogok emlékezni magammal kapcsolatban ? Jól nyomtad haver, ezaz ? Vagy volt ÉRTÉK is az életedben, a szociális, "baráti", egyéb emberi kapcsolataidban ?
Egy kis minimál JÓT szeretnék majd ekkor érezni. Nem buddhistaként, de közel állva hozzá, hiszek abban, hogy lelki tartalmat átviszünk a következô életbe, még akkor is, ha amúgy nincs dupla fenekû koporsó, se batyus halott. De nem is kell hinni ezekben, csak szimplán legyek jól magammal akkor is. Na ez már marhára offPOKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
Imádom MJ-t. Istenem, de bánom, hogy nem mentem anno koncertjére.
Szól a This is it Tidal-ről épp. Hatalmas zene.A film is nagyon klassz, Netflix tartja, érdemes megnézni.
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
válasz denesdr #12435 üzenetére
Ez több, mint egytizedére csökkentett teljesítmény. Ameg dúva cucc.
Bekék kötnöd az áemtéket. Legalább mikor megyek a Toppingért, megneszelhessem őket kicsit. Majd. Valamikor. Nemsürge.. nem vagyok otthon napok óta..Szerk.: mánemlátok
[ Szerkesztve ]
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
válasz denesdr #12442 üzenetére
Érdekesnek érdekes. Viszont a "végeredmény" egyértelműen a hallgatási pozícióban mért eredmény, nem a JBL rajzoltja a süketszobából. Ezt jól megtanultuk az elmúlt időkben és mindenkinek szem előtt illik tartania (a szobaakusztikát), mindig, bármilyen hangsugárzókkal.
Ezzel csak arra utalok, hogy a mérnökök megpróbálnak mindig süketszobában vonalzóegyenest alkotni, mondván, az a jó. Ja. Csak elfelejtik, hogy mi (felhasználók) nem süketszobában hallgatózunk.
Összességében ez a reference csak nagyon ritkán marad reference frekimenet, ha belegondolunk, hogy Béla, Pista, Jóska meg Ödön ingatlanjai és ahová ezeket leteszik, elég nagyot szórhat el egymástól. Szóval váltószűrőt jó tervezni eddig, mint eredmény, nagyon jó, de itt még nem áll meg a dolog. Én is "süketszobára" tervezek váltószűrőt, és ha összeálltak a dolgok, még a szobakorrekció mindig ott van. A végeredmény pedig még mastering függő is, hiába flat, ha úgy van masterelve, hogy optimalizálják kicsit ilyen vagy olyan vagy amolyan médiumhoz. Fletcher-Munsonra ki sem térek, vagy Harman görbére, tök8 melyiket veszem, van, akinek ők jelentenek valamit, van, akinek nem. Nehéz témák ezek, minden mindenhez relatív és a végeredmény sokismeretlenes egyenlet.
De ha megnézek egy Wilson Alexandria XLF-et, annál még mindig jobb tényleg, ilyen értelemben tényleg totál reference. Aztán kikerülnek ezek a csodák a szobába, és ...
Csak akkor meg már ... ha úgyis elektronikusan még belenyúlunk .. mert szobát korrekciózunk, először "hardver" szinten kezelve, aztán mérést követően.. akkor .. minek passzív alkatrészekkel hibridet alkotni.. - csak saját meglátás. Dobnám ki ellenállást, kondit, mindent ebből, és full aktívra. De lehet radikális vagyok e meglátásommal. Van, aki szereti a gyártó által javasolt utat követni, én csak akkor, ha valahogy (?) meggyőződtem róla, hogy a gyártó is mérlegelte azt, amit én. Ez régi modelleknél nincs így sokszor, mert se ultra kis zajú erősítő nem volt, se aktív nem volt divat, se DSP, se ilyesmik (analóg DSP oké, de az sem volt egy hűde).. szóval ilyenkor az öreg gyártó anno csinált valamit, és sokan vallják, hogy nem véletlenül lett az olyan, én meg azt vallom, hogy ha anno kezükben lett volna egy mai technika, valszeg nem olyanra alkotják anno a cuccost, amilyenre.
Retro dolgoknál, fun-olni stb, jó, persze. Mondjuk hugom két Orionját (amit tervezünk most elpasszolni valszeg, mert építek neki) ki fogom még próbálni totál 3-út aktívban és megnézni, hogy egy marha kompromisszumos, eléggé "vacak" múltbéli őskori dobozból mit lehet kihozni. Totál brahi fun-ból csak, semmi tét. Utána viszi az ember, már fél éve nyüstöl, hogy kéne neki. Vagy 1 éve ? Nemtom.
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
-
Dißnäëß
veterán
Csend van.
Én meg ütvefúrok már 2. napja betonba, téglába.Mindig elfilózok azon, mennyi mély kijön a bnôm kis Denon akkus bluetooth-os rudacskájából, hasonlóan a JBL kis kütyükhöz, ez is olyat tol, lol. Jópofa. Nagyapáim örültek volna ennek anno, a csoffadt Sokol helyett. Oké, ez sem hifi, de azért kifejezetten értékelhetô, amikor "bárhol, bármikor" kell zene valahova.
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
válasz alphamooncam #12500 üzenetére
Hupli akkor keletkezik, ha Q úgy van megválasztva, és hát a váltók átvitele összegződik az átlapoló tartományban, ezért van az, hogy egy másodfokú Butterworth +3dB-re összegződik, egy negyedfokú LR meg pont 0-ra. De az a hangszóró már rég kérdőjeles, aminek a frekimenetének ejtése előtt lévő minimális emelkedés gondot okoz, vagy totál a határon hajtják. [link] Figure5: másodfokú, harmadfokú és negyedfokú vágási görbéi. (elsőfokú lenne a leglágyabb 6dB/oktávos, nincs berajzolva). Figure22: csoportfutási idő késleltetések LR4 és LR8 esetén (Linkwitz-Riley negyedfokú és nyolcadfokúnál mutatva, a fázistolások nonlinearitásából adódik). Élesen növő bejövő jelre így reagál a szűrő, eleinte egy túllövés, majd beáll.
Egyébként mindenki fél ettől a fázisforgatástól meg tolástól, de a lényeget még nem olvastam: van az abszolút fázistolás, és a relatív. Abszolút az, amikor minden késik, de egyformán, ez kb. vállvonós, kit érdekel. Legalábbis amíg minden végfok ugyanolyan. Ha ezek eltérnek, illetve pontosabban fogalmazva: nincs köztük fázisban eltérés egymáshoz képest, nincs gond ezzel. Szóval lehet többút aktívkodni különböző végfokokkal is, de akkor ügyelni érdemes plusszban erre is.
Relatív meg az, amikor az egyes különválasztott utakban megszólaltatott jelek fázisa eltér egymástól, ekkor indul a "buli" , amiről mindvégig szó van (szerintem) fázis-beszélgetések alatt.
Azt gondolom, hogy minél inkább erőltetjük a hangszórót, hogy olyasmit csináljon, ami kívül esik a komfortzónáján, saját rezgési, lecsengési struktúráján, anál inkább számíthatunk az ellenállására, torzítására.
Ezt jól látod, minél nagyobb rendű egy szűrő, annál meredekebbek a görbék (mind áteresztéskor, mind csillapításkor), így élesebbek a határok az utak között, egyre keskenyebb az átlapoló tartomány, ahol együtt szól két hangszóró, úgymond gyorsabban átváltunk egyikről a másikra, ahogy a frekvencián megyünk képzeletben felfele.
Példa: egy mélyközép szól, szól, szól, aztán egyszercsak nagyongyorsan már nem kell szólnia, mert átveszi a magas. Egészen a cone breakup határáig el lehet vinni a közepet, vagy le lehet keverni korábban, így ott már nem fog szólni, vagy teljesen elhanyagolható mértékben csak, ugyanez érvényes mondjuk a mindig problémás rezonanciafrekvenciára (fs) is, tehát át lehet keverni egy mélyet egy jól megválasztott középre úgy, hogy a közepet csak a saját fs-e felett zenéltetjük érdemben, ez impedancia oldalon is jó nekünk, meg torzítás, sokminden szempontból.
Ha mondjuk magamat nézem a háromutassal, negyedfokú Linkwitz-Riley esetén 120Hz -en ha váltok és 60Hz a mélyközép rezonanciafrekije, az 1 oktávval lentebbre esik a 120Hz-es keresztváltási frekihez képest, és 60Hz-en már 24dB-vel halványabban szól ott a hangszóró, -3dB-nként 1/2 hangerő, ez azért faszányos. Felül pedig mondjuk 3200Hz körül kezdődik (még csak kezdődik) a cone breakup, ergo egy oktávval lentebb, 1600Hz körül indulva lekeverhetem egy ugyanilyen negyedfokúval, hogy 3200Hz-re érve már alig jusson neki energia, ekkor nyilván a magassugárzónak kell már 1600Hz-nél válthatónak lenni. (Ez is teljesül).
És látható, hogy ehhez képest egy harmadfokú "csak" 18dB-t csillapít egyetlen oktávval fentebbre megérkezve. Azzal már több maradna a közepen cone breakup (3200Hz) elejére érve. Egy másodfokúval már csak 12dB-vel lennénk lentebb a "referencia" jelszinttől, a negyedfokú 24dB-s csillapítását a másodfokú 3200Hz x2 = 6400Hz-en érné el (+1 oktávval még jobbra freki tengelyen), ergo bőven zenél a saját cone breakup tartományában is, meg afelett is, a létező összes anomáliájával, on/off-axis, minden izé együtt.
Elsőfokúval és ugyanezzel a hangszórókészlettel mi történne ? (A totális drámán kívül)
NAGYON megválasztandó annak, aki kizárólag elsőfokúval dolgozik, hogy tényleg azt akarja-e. Sokkal nagyobb kompromisszumot kell mind rezonancia- és cone breakup frekik (elkerülése) tekintetében, mind folyamatosan elvihető teljesítmény (!!) tekintetében, mind intermodulációs trozítás tekintetében eltűrnie annak a gazdinak, aki úgy dönt, hogy ő valamiféle vélt vagy valós "természetesség" mentén elsőfokúra szavaz. Nem véletlen állította linkelt úriember is a cikkében, hogy ez elég hardcore műfaj, gondos tervezés...
.. mondjuk melyik tervezett szűrőfajtához nem kell gondos tervezés, igaz ? Megfogalmazza az ember magában az igényt, ezek általában az elsőfokú váltás lehetőségét hamar kizárják, mert nem vagyunk Vandersteen-ek, vagy nem akarunk annyit sz**ni , utána indul a hangszórókészlet összeválogatása, utána a váltó, a szűrő frekik, a valaminemjó, utána ez csere, az csere, amaz csere, ráiterálás újra az egészre, 1 hangszóró csere, még 1 csere, még 1 csere, szűrő csere, mi van ha azzal már az is megy, közben görbék, százalékok, tizedesvesszők, kattogás fejben, mindenhogy, újra és újra, az összes létező paraméterre. Lefut a szokásos SPL check, a fázis check, az impedancia check, lefut a group delay check, a vízesés check, az on-axis és off-axis check, meg a torzítás check-ek, ha van adat, meg minden elképzelhető maradék, aztán lesz egy marék adat, egy marék képzeletben így-úgy-amúgy "leszimulált" hangszóró (vagy tényleg leszimulált), és végül kristályosodik, hogy milyen készlettel, milyen dobozban, milyen helységbe téve, milyen váltóval, milyen hangerőn, milyen paraméter borul és mi marad "zöldben", mi sárgul be, amit még eltűrünk..
Elég komplex "tudomány" ez a tervezősdi, de szerintem mint folyamat, nonlineáris, legalábbis a saját tapasztalatom alapján újra és újra átnézős, rátervezős, ülepítős, érlelgetős, jöttközbenegyújhangszóró-jajnézzükmeg-húdekirály-deakkorlehetneazthogy...... - ilyen.
És akkor ez csak a szűrő. Ha ki-zoom-olunk ebből a lépésből folyamatilag, akkor van olyan, hogy érzékenység, egy érzékeny magassugárzót lehet nem mernénk nagyon lent keresztezni, mondjuk teljesítmény okokból, de ha a rendszerünk átlag-tervezett össz érzékenysége mondjuk 92dB és 98dB-s a magas, akkor 6dB csillapítással negyed hangerőn fogjuk zenéltetni és nem fáj többé a fejünk attól, hogy vajon ha "megrántom" a potit kicsit egy Mahler-en, akkor lefüstöl valami.
Ha engem kérdez bárki, nulla, azaz zéró elsőfokú fétis. Sokan tartják, hogy minimál szűrő, kevés alkatrész, jújdejó, az a hifi. Több buktatót látok elsőre látni vélt egyszerűsége mellett, hangszóró tökéletlenségi okokra hivatkozva, mint előnyt, szóval kevesebbet nyerünk, mint amit bukunk általa. De mint mindent, ezt is lehet jól csinálni, de a nagyon széles átlapoló tartományok miatt k*ra kell vigyázni nagyon sokmindenre, nagyon igénybe veszi a hangszórókat és még bőven zenélnek az összes anomáliájukba beleszaladva, tehát a saját sweet spotjukon kívül is. Ahogy Vandersteen is írja, "off-the-shelf" (polcról levett) hangszórókkal kizárt, valami erre alkalmas, gondosan összeválogatott készlettel már van esély (szélessávúkkal pl?), de számomra annyi kompromisszumot hoz a képbe, hogy hacsak nem szélessávúkkal mókolunk, ejteném. Egyszerűen nem elég.
De mint mindent, ezt is ki lehet próbálni. Előnye a műfajnak, hogy alkatrészigénye kicsi, így nem nagy bukó anyagilag, mikor feladja a disznó a jégen, csak vigyázzon mindenki a potméter állásával.
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
válasz #01758976 #12508 üzenetére
Hát megtisztelő a nyitottságod. Ha javasolhatom, egész napos legyen.
Legalábbis, uhh, ezek az IGAZI szeánszok amúgy jól el tudnak nyúlni, múltkor Dénesnél voltam, semmire sem volt elég. Na jó, túlzás, csak már nem akartam zavarni, pedig az átvitt tesztzenékből minden negyediket ha lenyomtuk (és őket is csak az első 1 percig átlagban).
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
válasz Dißnäëß #12509 üzenetére
*így a végére még annyit, hogy negyedfokút passzívból soha. Rengeteg alkatrész. Ezért is lövök digitális-aktívra, ott ez kilőve.
Ha már sok alkatrész, egy kicsit "viselhetőbb" verzió ebből: egy analóg-elektronikus (még nem digitális!) negyedfokú, megépített L-R szűrő fázistolása, ha legörgettek a Phase shift fejezethez: [link] Hát, ahogy írja, sokkal komolyabb dolgokon kell aggódni, mint ezen. Ennek előnye, hogy mivel a váltás analóg domain-ben történik, egyetlen DAC-al megússza az építő, hiszen az a láncban ettől balra van még, illetve nincs plussz D/A konverzió vagy DSP limitációk. Hátránya, hogy alkatrész szórása miatt a digitális-aktívhoz képest pontatlanabb, illetve ezt nem konfigurálja senki újra pár egérkattintással.
A design amúgy nem rossz, okosan a legérzékenyebb magastartományt választja le legelőször, a legelső szűrő blokkal, hogy az egyre növő alkatrészmennyiség "beleszólását" (zaját) a jelbe a közepek, majd végül a mélyek miatt már figyelmen kívül hagyhassuk. Kérdés pont az analóg mivolta miatt a jel-zaj arány, bár szerintem ultracsendes táppal korrekt is lehet, mindenesetre papíron az ultracsendes DAC-ok képességei alá esik, kérdés, baj-e.
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
válasz fehér_ember #12512 üzenetére
Átraktam balfent franciáról angolra, hardcore-ban nyomod az audiophonics-ot, úgy látom. Elismerésem.
1-2: A duál-mono helyben gazdaságosabb, saját táp mindkét modulhoz, tehát valódi duál-mono a kettő, hangminőségben szerintem a sima monoblokkoktól semmiképp sem gyengébb, minimum ugyanaz. Jobbnak sem jobb feltétlen. Bemenet nem fixen XLR, vagy RCA, hanem választható, van rajta mindkettő. Illetve nem írja, de szerintem hídba köthető is, mivel a legtöbb Hypex képes erre, de erre ittésmost nem vennék ennél mérget.
3. Ez RCA-s. Hypex ajánlás a natív balanced hajtás miatt balanced, de RCA-val sem lesz belőle csoffadék.
4. 2x250W, de 1 közös tápról. Ha nem diszkózol, irreleváns, ekvivalens az eddig vázolt opciókkal, de ha hajtva lenne a motyó, akkor a dedikált tápos NC400-ak például jobban teljesítenek, mint a közös táposak (túlméretezés ellenére is), ez valszeg érvényes itt is.
5. Ez két modul, de csak 1 erősít ebből, a másik a táp. Ha csak az egyik oldal szól egy sztereóban, az hatalmas minőségbeli romlás.
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
Áh, köszi mindkettőtöknek.
Aztak*.hárásó, Neked melyik Zu van ?
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
válasz fehér_ember #12526 üzenetére
Szerintem bármire is jók. Totál semleges hangjuk van, ami nekem nagyon tetszik. Ha kell, olcsón "előszínezi" az ember, ha olyanja van..
Viccesen könnyűek, viszont ezek a nagy tepsik ... nagyok. Legalábbis tv-t is tartó komód féleségen keresztbe, fektetve tudtuk csak eltenni, mert ha velem szembe nézve hagyományos módon tettem le, az eleje szinte lelógott, a fenekébe meg már nem dugok be semmit. Itt baloldalt heverészik az a fekete valami..
Öröm az ürömben, hogy DAC, Pre mód, annak távszabályzójával és mivel a DAC kicsi, ő természetesen előre néz, így a kényelem megmaradt.
[ Szerkesztve ]
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
válasz denesdr #12536 üzenetére
Tehát ha a doboz egy sávhatárolt boombox jellegű valami, ahol egyik üregből a másik üregbe zenél egy mélynyomó és középen a résen jön ki a hang, akkor hiába teszek rá elektromos elsőrendűt, olyan nyolcadfokú vagy akármilyen letöréssel rendelkező karakterisztika mentén szól, mint állat. Stimm ?
És vice-versa: ha a doboz engedne szélesebb tartományban is szólni, egy magassugárzót mondjuk, de mi elektromossal lekeverjük hamarabb, akkor az fentebb nem fog szólni, és az akusztikus SPL görbéje egyezni fog az elektromos lekeverés görbéjével (ideális esetben, doboz rezonanciát, diffrakciót, stb... kiiktatva). Stimm ?
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
válasz #01758976 #12519 üzenetére
No, én bonyizódok (vagy egyszerűsödök ? Még nem tudom). Eldöntöttem, hogy teljesen digitális váltást próbálok ki, PC alapon. Ez irdatlan nagy bűvészmutatvány lesz, Merlin nem elég, Copperfield is kell majd. De a PC oldal már megvan, öröm az ürömben. Át kell szerelnem egy DIY hifis készülékházba + lineáris tápot építenem hozzá, az egészet lényegében valamiféle "audio PC-vé" varázsolnom. Majd AMDFan-el konzultálok, ő túlvan ezen a hókuszpókuszon elvileg. Nagyon borult dolgok készülnek, kéremszépen.
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
válasz #10726912 #12548 üzenetére
Pedig ha a wikipedia-t megnézitek, ott is van említve az akusztikai "váltás", igaz, hozzáteszi, amit Vandersteen is írt, hogy ez elektronikus csillapítás hiányában mennyire igénybe veszi a hangszórókat, pl. egy mélysugárzó elmegy a "határáig" és hiába váltódik akusztikusan olyanra, amilyenre (frekimenet-letörés) a dobozzal, attól még az elektronikus váltás hiánya vagy tágabb megengedése miatt (ha olyan), a rájutó közép és magasfrekik nem alakulnak át hanggá, az energiájuk hôként a lengôcsévére tekert tekercsen eldisszipálódik (tehát a mély számára ez kissé kontraproduktív, mert induktivitása elmászhat - compression), és ez csak 1 hangszóró, a mély szempontjából vizsgálva.
Szerintem az igazság valahol félúton van. Azt nem mondom, hogy akusztikai váltás nincs, de szinte biztos, hogy ÉN spec. nem fogom egyik hangszórómat sem a saját természetes rolloff-ja mentén lekevertetni (vagy indítani), hanem ELÔTTE elektronikussal korlátozom a frekiket, hogy hol mennyit szólhat.
Azaz ahogy látom a dolgot a praktikumban: a zömében bevett gyakorlat az utak közötti váltásra az az elektronikus/digitális, és ezekkel próbálunk az akusztikai letörések ELÔTT elváltani/indítani hangszórót, és van az említett Vandersteen gyakorlat, ami marha különleges megoldás és kicsit a mainstream-el szembe megy.
Bár ha a frekimenetet nézem balra lentre mondjuk, akkor egy random mélyet is lágyabb görbével csillapít be a freki csökkenésével a zárt doboz, azaz jobbanmondva indít el, a freki növelésével.. míg egy reflex meg sokkal meredekebben. Ha ezt nézzük, ez akusztikai csillapítás, de például ha nincs rajta elektronikus korlát, hogy saját fs-e alá ne nagyon szóljon már, akkor az kis meredekségnél szólni fog, pedig rohadtul nem szereti, nagy meredekségnél meg nem fog szólni, de az energia kimegy rá és lemozogja. Hát ezt mondta lényegében Vandersteen is, ismét csak kiemelve a hangszórókészlet fontosságát.
Én így értelmezem az egész akusztikai váltást (csillapítást lényegében).
A szélessávú szabadon + rá egy kondi supertweeter-ben sem hiszek, pont említett okok miatt. Tennék a szélessávúra olyan meredekségû aktív/passzív megoldást, ami lekényszeríti ôt a saját természetes letörése elôtt, minimum ugyanolyan, vagy nagyobb meredekséggel, mint a dobozban az akusztikusa. Vagy akár lágyabban is, de jóval lentebb indítva, hogy amikor az elektronikus és akusztikus letörésgörbék taliznak, már mittomén, -20-30 dB-vel arrébb legyünk, mert abban a pillanatban a természetes rolloff-on vagyunk, aminek egyesek hívei, én nem.
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
válasz Dißnäëß #12551 üzenetére
Szerk.: a háromutasom is valóban négyutas, ezt még nem mondtam senkinek talán. A legalsót nem használom, de minden "fs" alattit leszűr a mélyről, lényegében korábban vagy négyutasban, vagy kétutasra rátett háromutas kombóban gondolkodtam, ahol a kétutas felső része az, ami zenélne (jól lent vágva ugye), ez így lényegében egy HPF (felüláteresztő) és ezután dobtam volna szét a háromutassal. Ez megmarad, csak digitális váltás esetén sokkal egyszerűbb.. és várhatóan pontosabb is majd.
Alpha kolléga: nem szeretnék direktbe telibe beszállni a beszélgetésbe, inkább csak partvonalról bevakkantok, viszont egy szűrő rangját a meredekségből szoktam én is következtetni, ami 24dB/oktáv körülire áll be, az negyed.. 18 - harmad, 12 - másod, 6 - első.. Amúgy szvsz teljesen mindegy, minek hívjuk, ha az úgy jó az építőnek, használja , csak tudja, mivel jár ez. (Dénes nyilván képben van).
[ Szerkesztve ]
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
válasz denesdr #12563 üzenetére
Még emésztem, közben tágra zárt szemek az impedanciagörbéjére a hangszórónak.
Ez nekem egyelőre elég vudu. Simán mondanám, hogy az ott nem másodfokú szűrés (a 2000Hz-es verziónál), vagy a 6 Ohm-ról 12-re emelkedett impedancia lecsengő szakasza "kavar be"). És ezekre a továbbiakra is, hogy azok ott nem harmadfokúk, ha ennyire illeszkedik az elektronikus negyedfokú célgörbére.
Tudod az okát ennek ?
Leszedtem a progit, beparaméterezgetem este lehet, aztán eljátszok vele. Én még életemben nem láttam ilyet, még az öreg Linkwitz-nél sem, akivel még leveleztem is ezekről pár mondatot. (R.I.P.)
Szerk.: valós mért adatokat adsz be neki, tweeter dobozában, elvileg, nem ? (FRD, ZMA).
[ Szerkesztve ]
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
válasz #03969024 #12596 üzenetére
Köszi Mondanám, hogy 2.2k körül adj a mélynek egy notch filtert, közepet ne cseszikéljük szét, akkor lentebb jöhet a kumulált hupli, de minek.
Egyrészt szembehugyoznánk vele a minimalista váltódesign-t, másrészt #12599, végül szobában ez más lesz azért kicsit, annyi passzív elem meg nincs a bolygón.. De szûrô tervnek ez is egy út.
Azaz három.
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
válasz #03969024 #12602 üzenetére
Czunu.
Egész nap húzza a lóbôrt, este meg aktivizálódik, le se lehet lôni. Nagynehezen ha lecsitul, jön az ágyba, dagaszt, recseg, összekuporodik Rajtad, és alhatunk. Aztán hajnalban indul az ária...
Múltkor este lefárasztottam egy madzaggal, pofozta-kergette irdatlan sokáig, ugrik rá, mint a lézerpöttyre. Na az hasznos cucc
De valamit érezhetnek mostanság, ha hiperaktívak, vagy mi nem fárasztjuk ôket le eléggé.POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
válasz denesdr #12645 üzenetére
Na. Fogalmam sem volt elsôre, mit értesz akusztikus váltás alatt, de ezt a jelenséget nem egy gyári doboznál használják, szélessávúakkal általában (nem csak, de fôleg). Vmi ilyesmit próbáltam megfogalmazni azzal, melyik "slope" van melyik alatt vagy felett, a végsô pedig a kettô "eredôje" lesz. Kb.
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
válasz denesdr #12659 üzenetére
Nálam a fogalomzavart az okozta, hogy ÉN váltom a cuccost, vagy magát váltja úgymond.
Akusztikusnál nem én alkalmazom a váltást, azt úgy adja natúrban a hangszóró a dobozban, a helységben.
Elektromosnál én váltom ôt (és kényszerítem akusztikusnál hamarabb váltani).
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
válasz denesdr #12671 üzenetére
Igen, de nem mindegy, mit minek nevezünk. Számomra a hangszóró viselkedése akár üresen, dobozban meg pláne, nem "váltás, én váltom" kategória, hanem "ilyen a karakterisztikája", viselkedése kategória.Ez nem mond ellent annak persze, hogy akusztikusan váltunk valamit, de az én fogalomtáramban ezt az eseményt nem én idézem elő, hanem ilyenre adja ki a fizika a hangszórót bebaxva a dobozba, oszt ha nem tetszik, akkor kezdek törpölni azon, hogyan módosítsam ezt a nekem tetszetősre, ha meg tetszik, úgy meredt.
Szóval ha egy hangszórót betetszek a dobozba, annak lesz egy eredménye, amit tudomásul veszek, de ha valaki megkérdezi tőlem, hogy "áááá, akusztikusan váltod a hangszórókat?" akkor a válaszom instant az, hogy dehogyis, váltja az magát, nekem közöm sincs hozzá.
Egyébként a legtöbb építő ügyel erre, legalábbis én évek óta, hogy ne ott erőltessen elektronikus, úgymond "szigorúbb" váltást, ahol egy akusztikus már bekövetkezne magától is, de ez szvsz teljesen triviális kell hogy legyen minden építőnek, hiszen egy dolog vakon görbék alapján váltószűrőt tervezni, de talán érdemesebb előtte nyersen az erősítőre akasztva, dobozában, rámérni, hogy mégis mit mutat és egyáltalán lefedi-e nyersen az akusztikus átvitele azt a képzeletbeli görbét, amit én elektronikussal leszabályozva adnék neki.
Mérés hiányában meg lehet van az a szitu, hogy mellényúlok, és engedném én még zenélni szerencsétlent egy bizonyos tartományban, majd hirtelen letörni egy meredek elektronikussal, csak minek, ha közben az akusztikus karakterisztikája jóval előtte olyan, hogy esik, akárhány débével is. Akkó rábaxtam.
Kb.
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
válasz #71562240 #12672 üzenetére
Nem tudom, trollkodsz-e vagy vérkomolyan mondod, de nem tudom utóbbinak venni Nem az akusztikus váltáson csodálkozok, hanem azon, hogy van egy fogalmam valamiről, amit X éve megtanultam, és egy IIIIIIRDDATTLAN nagy kanyart csap a topic hosszú litániákon át ekörül úgy, hogy a végén azt sem tudom, ki mit ért min, oszt a végén kiderül számomra, hogy "ja, hogy ez aaaaaz, aaaaaaaa". Hát ennyi..
Értsd: folytassátok csak , istenem, ... nézek egy kis Tom & Jerry-t
[ Szerkesztve ]
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
válasz denesdr #12675 üzenetére
Azért az elég tökéletlen és én nem vagyok Vandersteen, hogy ezt "kihasználjam" és éljek vele. Egyrészt el sem tudnám képzelni jelenlegi hangszórókészletem - de jövőbelit sem - nem-negyedfokon váltva, másrészt attól még, hogy baffle step, említett elektromos jellemzők állnak, azaz kimegy a hangszóróra olyan teljesítmény is (az akusztikusan kevésbé hallott tartományokban ugye), amiknek semmi keresnivalójuk nem lenne ott, mert azon kívül, hogy a lengőcsévét késztetik random valami tökugyanolyanra/hasonlóra/tökmásra, mint ami a hallható frekiken történik, komolyabb teljesítményen még plussz hőt is generálunk rajta. Mikroszinten se mozgassa olyan frekvenciatartományból származó energia a csévét, amit utána a baffle step miatt nem hallok meg úgysem, sokkal ésszerűbbnek látom lekeverni ezt elektronikusan (vagy digitálisan), el se menjen addig. Meg ugye ez egyik hangszórónál kiad valamit, oké. De ha az nem 6dB/oct. hanem 8, 9, 4, vagy egy idétlen görbe ? Hogy igazítom hozzá a másikat ? Marha necc.. (Oké, DSP, de Vandersteen ha jól értem, nem DSP-zik).
Nekem ez az egész, értve a dolgok lényegét, megmarad a "csöves OTL" kategória, azaz működik és lehet rohadt jó, de azért azt nem mondanám, hogy "by design" mindenkinek számolnia kellene ezzel és így építenie. Nekem is elég csak 1 "unikum" dolog , a segédrácsban hajtott EAR-859-esről már letettem.
A korrekcióval már érdemes számolni, amikor nem váltunk, csak púpot vagy völgyet korrigálunk a baffle step kapcsán/miatt, de amikor kifejezetten "én akusztikusan elsőrendűen szeretnék váltani" szitu van, hát nekem asszem kimarad az étlapról, tőlem ez nagyon idegen.
Továbbra is tartom, hogy soha nem engednék egy hangszórót a "tűréshatár" (értsd jól) közelébe, hanem végig a lineárisnak tekintett görbéjén tartanám, aztán még azelőtt lekeverném az elektronikussal, hogy jön baffle step vagy cone breakup vagy akármi ilyesmi. Amíg megtehetem (lásd magassugárzó kapcsán amit írtál a tűhegyről).
Hát písz, én ez vónék, tőlem ennyi telik.
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
válasz #03969024 #12677 üzenetére
Nem vagyok nyelvtannáci de erre próbáltam utalni én is a következő hsz-emben, de megtetted helyettem.
És akkor jöhetne Dénes, hogy a pőre hangszóró eső görbéje is akusztikai változás, úgyhogy ezzel most nem leszünk bentebb, hiszen nem az ? Dehogynem. Akusztikailag változik. Hátakkormeg.
Számomra a váltás VÁLTOZTATÁS. A végeredmény ugyanaz: változik. Csak nem mindegy, hogy úgymond "magától" (bár én teszem bele a dobozba ) avagy az én (elektromos) behatásomra. És akkor ez megint támadható vagy védhető Dénes részéről, hogy de ha a dobozt én alakítom olyanra, hogy .... akkor ÉN VÁLTOZTATOM a .... ..... ....
Soha nem lesz ennek vége, gyerekek.
[ Szerkesztve ]
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
Új hozzászólás Aktív témák
- HP Pavilion 27-ca2006nb - ÚJ - 27" All-IN-ONE PC - i5-13400T, 16GB, 1TB SSD, QHD 2k, 350nit
- Dell Optiplex 7070 SFF:Kis tervező/gamer PC:i7 9700, 32GB RAM, 512GB SSD,Quadro P1000,4xmDP+HDMI,Win
- Dell Latitude 7400 - i5 8365u/8GB/256GB Nvme SSD/Windows 11
- Sigma 23mm f/1.4 DC DN (C) Sony E objektív
- Delta 3400RPM 113CFM Ventilátor 12cm / 500+ Raktáron
Állásajánlatok
Cég: Alpha Laptopszerviz Kft.
Város: Pécs
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen