Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • simi811118

    aktív tag

    válasz Pityke78 #56084 üzenetére

    A gyári HIFI rendszerek nagyon nagy része a költséghatékonyság minél nagyobb hatásfokára van kihegyezve. Egy, a minimálisra csökkentett büdzséből kell a mérnököknek kreálni valamit, valami olyat, hogy amikor a szalonban beülsz az autóba, és bekapcsolják neked a hifit, akkor ájulj el attól, amit ott hallassz. Ehhez az kell, hogy sok mélyhang legyen, illetve a hallható hang frekvenciái közül ki legyen írtva az, ami bántó a nagyközönségnek. Ezt (nagy vonalakban) erősen loudness-es hangzással és a magas hangok kiírtásával hozzák létre.
    Sokan esnek abba a hibába, hogy amikor elszánják magukat a hifi rendszer feljavítására, sajnos csak fejben van meg nekik sok dolog, de fülben nem. Első körben mindenki azt szeretné, ( illetve azt gondolja, ) hogy még több mélyhang, méginkább masszírozó basszus legyen az autóban. Legtöbb esetben ilyenkor tökéletesen elég egy 20-as, 25-ös aktív mélyláda (vagy 2csatornás erősítő+láda), ami már a középmély hangok helyett (amik a gyári rendszerben a legnagyobb mennyiségben megtalálhatóak) kicsit mélyebbre is merészkednek, és levegőt is mozgatnak.
    Több olyan ember is ült már az autómban, akik rögtön ezzel kezdték : "ennyi?" "azt hittem hangosabb..." "alig hallom a basszust...." "nem megy a mélyláda?"
    És itt kezdődnek a bajok. Sokan vonnak párhuzamot aközé, hogy ha van egy jó hifirendszer az autóban, akkor ott rögtön pumpáló basszusok lesznek, és kiesik a szemük tőle, ha feltekerik a hangerőt.
    Kevés olyan eset volt, hogy aki beült zenét hallgatni, nem ezekkel a mondatokkal szállt volna ki. Kevés olyan volt, aki esetleg nem csak az alsó frekvenciákat akarta hallgatni...sajnos.
    Mivel egy hifista inkább azt szereti, ha a teljes spektrumban, tisztán, "leginkább hanghűségesebben" szól minden hang, ahogy annak idején azt megkomponálták, rögtön azt foglya javasolni, hogy egy alap rendszert kell betenni az autóba, első komponens szett+ládika+négycsatornás erősítő. Javasolja mellé a szigetelést, és a megfelelő kábeleket is, de hát ugye emberünk csak azokban lát előrelépést, ami "szembetűnő, és látható", nem ilyen bizbaz bitumenlapban meg drága kábelekben....Pedig a lényeg, hogy ezek csak együttesen fogják megtenni a kívánt hatást.
    Szóval - ahogy itt a fórumon már többen is jeleztek ilyen irányba vissza nekünk - emberünk kicseréli az ajtóban a hangszóróit, és nem esik hasra rögtön a basszustól, az elsöprő pumpálástól. Sőt, szerinte "jobban" szólt a gyári.
    Nos, ez több összetevős dolog. Először is, az új hangszóróin kb 6x akkora mágnes van, mint a gyárin. Ezt illik 6x akkora erővel is hajtani. Az erő, ami a gyári hangszórómembránt mozgatja, az nagyon kevés lesz az újakhoz. Tehát erősítő kell. Emberünk megveszi az erősítőt, beköti, és még mindig nem akar kiesni a szeme a basszustól, ellenben azt fogja mondani, hogy sok a magashang. Itt két dolgot kell megemlíteni. Első körben azt, hogy mivel az új hangszóró több levegőt fog megmozgatni, és az autó ajtaja nem zárt doboz, ezért akusztikai rövidzár lép fel, ami miatt nem hallja többnek a mélyhangokat. Második körben pedig előjönnek azok a magashang felharmónikusok, amiket eddig a gyári hangszórókkal és gyári fejegységgel nem hallott, illetve sokkal szélesebb hangspekrumot fog hallani, ami elsőre - a loudness-es hanghoz szokott füle - bántó lesz.

    Amit itt újra szeretnék kiemelni, hogy rendszerben kell gondolkodni : első komponens szett + ládika + négycsatornás erősítő + normális beépítés, ajtószigeteléssel, és megfelelő kábelezéssel. Mindegyik komponens UGYANOLYAN fontos!

    Kicsit hosszúra sikeredett az írás, és remélem nem veszem el senki kedvét a hifizéstől. De ez ilyen lejtős dolog. Ha magadnak csinálod, kis lépésekkel, akkor sokat lehet vele haladni

    vagy ha jól el vagy eresztve anyagilag, beviszed a verdát egy hifiműhelybe, ahol megvarázsolják neked jó pénzért

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák