Keresés

Aktív témák

  • Teasüti

    nagyúr

    válasz Teasüti #40345 üzenetére

    Szóval ebben a fiktív példában hasraütés-szerűen megadott tényezőkkel a kiszámolt gyorsulások alapján, amik 0,3047 és 0,3126 (benéztem a képlet utolsó tagját, ahol a tömeg a nevezőben van ugye), erre az eredményre jutottam:
    100 méteres lejtőn legurítva a két felnit a 29-es győz 33 századmásodperccel. :) 25,29 sec vs 25,62 sec.
    De mivel fogalmam sincs egy kerék alaki tényezőjéről (amit az egyenletben figyelmen kívül hagytam), és gördülési ellenállásáról (hasra ütésre 50%), ezért nem tekinthető mérvadónak az eredmény.

    szerk: kicsit játszottam ezzel a két tényezővel és arra jutottam hogy az különbségen nem változtat nagyságrendileg. Jókora változásoknál is százados különbségek mutatkoznak csak gyorsulásban. Vagyis jó eséllyel 100 méteres lejtőn nincs meg 1 másodperces különbség sem időben.

    [ Szerkesztve ]

  • bubi92

    őstag

    válasz Teasüti #40345 üzenetére

    nekem valahogy más az elképzelésem az "egyszerűsítsük le"-ről :U

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz Teasüti #40346 üzenetére

    Azért ehhez tegyük hozzá, hogy egy 40km/h-val közlekedő bicikli (ami lejtőn lefele több, mint reális) 11m-t tesz meg 1 másodperc alatt. Szóval bár számokban kicsi a különbség, "látványban" azért van :)

  • ---Lasali---

    Közösségépítő

    válasz Teasüti #40348 üzenetére

    És ezzel most bebizonyítottad a semmit? Vagy azt hogy a nehezebb tényleg hamarabb ér le és az előbbi 2 órában nem volt igazad?
    Mellesleg a súly többet 3% volt, ami nullával egyenlő, ugyan olyan felnik közt ekkora gyártásbeli különbség szokott lenni. Szóval szemléltető példának igen gyenge.

    [ Szerkesztve ]

  • Doki-HUN1978

    senior tag

    válasz Teasüti #40345 üzenetére

    :R
    Akkor alapvetően jól emlékeztem a dolgokra.
    No,de ha 1km-en zirka 1mp-et lehet faragni?!
    Egy 60km-es maraton kb. 30%-a áll lejtmenetből, (az 18km) vagyis kb. 18mp!

    Na sziasztok, megyek 29-est venni! :))

    Szerk:
    Jah, ezt én már biztosan nem álltam volna neki kiszámolgatni, inkább felkerestem volna egy fizika fórumot... :B :R

    [ Szerkesztve ]

    "A szórakozottság a zsenik erénye"

  • JColee

    őstag

    válasz Teasüti #40345 üzenetére

    Tehetetlenségi nyomatékkal nem számoltál. Szerintem akkor egészen más lenne a történet.

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz Teasüti #40463 üzenetére

    Inkább a crosscountry/trekking (ugyanaz lényegében, csak más elnevezés). Cyclocross az inkább versenybicikli, és az terepre való.

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz Teasüti #40473 üzenetére

    Igazából az outi és a terep találkozásánál a kerék a fő probléma. Mind tapadás terén (kerékvastagség és futófelület), mind defektállóság terén (nagy nyomás esetén nagyon könnyen beleáll bármi a kerékbe, kisebb nyomás esetén meg a felütés veszélye nő meg), mind fékerő terén (outis fék fékereje ugyebár nem az igazi). Szóval ha a biciklire rá tudsz rakni egy vastagabb, mintázottabb külsőt, illetve fékeket le tudod cserélni, vagy vannak elég jók ahhoz, hogy ne legyen velük gond a terepen, akkor minden további nélkül tudsz terepezni outival is (meg nyilván az áttétel lehet a problémás, de ha jól értelek ez nálad nem lesz gond). CX bringákat azért mondtam, hogy inkább versenyre vannak, mert nem nagyon van belőlük "olcsó" kategória, akkor már tényleg jobb egy outit átépíteni (elvileg a cx váz amúgy kicsit különbözik, pl. villáknál több helyet hagynak a sárnak, meg V fékkel vannak, stb. de ha nem a terep a fő cél, akkor szerintem ez annyit nem számít).

  • hoffman_

    nagyúr

    válasz Teasüti #40475 üzenetére

    Nem egy nagy eresztés, de 50-ért jó is lehet. A hajtás négyszögtengelyes, az elég karcsú. A fékek jók, bár a Magura karbantartás elég drága, illetve ez elég régi is szerintem. A teló szintén régi, de nem olyan vészes. A váz és a kerekek noname ahogy nézem. Ha nincs gond a bringával összességében, akkor meg lehet venni. Jó lett volna egy kép a hajtás oldaláról is...

    [ Szerkesztve ]

    "The time you enjoy wasting is not wasted time."

  • fpeter07

    veterán

    válasz Teasüti #40477 üzenetére

    Hát ha interneten utánakeresel egy teljesen új és egy teljesen elhasznált lánctányérnak, akkor a különbség szembetűnő. A köztes állapot meghatározása már tapasztaltabb szemet ígér.

  • Manitou

    addikt

    válasz Teasüti #40477 üzenetére

    Jó lenne látni másik oldalról is. De vállalhatónak tűnik a meglévő képek alapján.
    A teló több mint 10 éves szerintem, olyan ezredforduló környéki, bár ez lehet valami későbbi "classic" kiadás. De ha nem kotyog akkor vállalható, bár ezek annyira nem komálták még a tárcsafékeket.
    A fék az egész jó.
    Összességében ránézésre olyan 10+ éves alkatrészekkel van szerelve. Kazeettából annyi látszik, hogy krómozott, szóval valószínüleg nem valami nagyon gagyi, illetve a váltó kanalából is azt veszem ki , hogy nem egy legalapabb hátsó váltó, hanem minimum egy középkategória.

  • TripleB

    senior tag

    válasz Teasüti #40473 üzenetére

    Más a geometria.

    "Aki nevet, azzal együtt nevet a világ. Aki sír, az egyedül sír"

  • ---Lasali---

    Közösségépítő

    válasz Teasüti #40481 üzenetére

    Perselyt kell benne cseréltetni, ha lehet még bele kapni. 10+ ezer ft os mulatság általában.

  • ---Lasali---

    Közösségépítő

    válasz Teasüti #40495 üzenetére

    Esztergálni nehezen tudnál, ugyanis ezek nem olyan hagyományos csapágy perselyek, hogy pl egy réz gyűrű.. hanem a legtöbb típusnál egy alumínium keretbe berakott teflon karika. Jobbaknál még hornyok is vannak a teflonba, hogy felengedje az olajat.

  • hoffman_

    nagyúr

    válasz Teasüti #40529 üzenetére

    Igen, az idézet tökéletesen leírja őket, én is pont így definiálnám őket, csak nem sikerült soha ilyen jól összeszedni :)

    "The time you enjoy wasting is not wasted time."

  • Hasaggymeg

    veterán

    válasz Teasüti #40622 üzenetére

    Sok sikert hozzá,csak aztán az orrodat ne hord annyira fent mint azt az utolsó képen a nyerged teszi. :DDD

    "Végy egy kerékpárt,nem fogod megbánni...feltéve ha életben maradsz."Samuel Langhorne Clemens link: https://cdn.rios.hu/dl/upc/2024-02/02/91209_d2j2gi0v6zwls7lx_1000006503.jpg

  • deicide

    veterán

    válasz Teasüti #40622 üzenetére

    Gratulálok hozzá, jól néz ki nagyon! Ahogy nézem, szépen rendben is van tartva, a fogaskoszorú olyan tiszta, mintha új lenne :) Ha a hátsó féket cseréled, azzal együtt is jó vétel. A nyereg áll kicsit furán számomra, kb kapaszkodni kell a kormányba, hogy le ne csússz róla... :DDD

    [ Szerkesztve ]

    Live fast - On high - Repentless - Let it ride

  • ---Lasali---

    Közösségépítő

    válasz Teasüti #40626 üzenetére

    Hátsó fék felfogatás-> jajj
    Szétszakadt hidraulikus fék-> 2. jajj
    Törött váltókar, nem kompatibilis sorral-> 3. jajj
    Ezentúl csak remélhetjük hogy az agyak, kormány csapágy, középrész rendben van..
    Én ezért így nem szívesen adnék ki pénzt, főleg nem 48 ezret. Már nem azért mert annyira rossz vétel.. csak egy szopás halmazt indítasz el vele. :DDD
    Az a kérdés hogy az a magura mennyi koszt, mocskot kapott mióta így áll szétszedve. Lehet hozzá venni fékcsövet, meg roppantó gyűrűt, stb, de mondjuk hol van belőle a csavar ami roppant kívülről? Az azért nem ártana.. ezt mindet beszerezni hozzá az súlyos pénz, plusz légtelenítés, és nem is biztos hogy jó lesz, mert ezek nem szeretik ha szétszedve kapnak koszt port vizet stb. Szóval ezt javítani tényleg nem sok értelme van. Azt a hátsó fékfelfogatást meg párhuzamosra beállítani a féktárcsával, még ha nulla tized mm -re ki van hajlogatva a tárcsa, akkor is érdekes, mert ezeknél tized mm-kről beszélünk, hogy ne cisszegjen folyamat, meg ne is csak a markolatnál fogjon a kar..

    Első keréken ne gurulj a villával, az semminek nem tesz jót, csak tönkre vágod vele a bringát. Valami brutál dirt teló talán tolerálja valamennyire, de ezek a crosscountry holmik nem. Szívem is belesajdulna ha valaki az F100 ammal első keréken gurulna, álló helyzetbe tárcsa fékkel is akkorát nyeklik szerencsétlen, pedig 32 esek a becsúszói.

    [ Szerkesztve ]

  • _seth_

    veterán

    válasz Teasüti #40636 üzenetére

    Miért nem keresgélsz tovább? 50e forintot szerintem jobban is el lehet költeni bringára, oké, hogy hidraulikus fék van rajta de az is csak fél, a többi alkatrésze viszont vagy nagyon régi vagy inkább csak valami alapabb.

    Vaterán elég sokáig figyeltem a bringákat és 50 körül már lehet kapni olyat is amihez nyúlni sem kell bár azok igaz vagy mechanikus fékesek vagy V fékesek ellenben ez a jelenlegi formájában még nem használható. Egyébként képeken minden csavar rozsdásnak tűnik, a stucninál még az alátét is körbe rozsdás, a hajtása sem épp fiatal darab még ha egy oda nem passzoló sor is van rajta ami újabb mint a többi része ellenben ahhoz megint csak nem jó a váltó sem.

    Én már építettem is bringát darabokból, meglévő alkatrészekből is raktam össze, újjítottam is de a legjobb: kicsivel adj érte többet és vegyél olyat amire nem kell költeni jó darabig.

    Egyébként tél van, gondolom úgyis tavaszra kellene majd a bringa, így még időd is van. Vaterán jókat lehet licittel is kifogni csak folyamatosan keresgélni kell, még a bikemag aprója is jó sokak szerint.

    [ Szerkesztve ]

    Intel i7 13700KF - Gigabyte B760 Gaming X - Crucial DDR5 PRO 2x24 GB - Gigabyte RTX 4060 Gaming OC - Crucial T500 PRO 1TB + P5 Plus 2TB - TP-Link Archer TX50E - Zalman Megamax 600W - Gigabyte C301 RGB Black - Arctic Liquid Freezer III 360 RGB Black - SAMSUNG Odyssey 49" C49HG90DMRXEN

  • _seth_

    veterán

    válasz Teasüti #40648 üzenetére

    Pest tőled csak 30 kilométerrel van messzebb mint tőlem így nekem sem onnan sikerült vásárolni :)
    A gond csak a némi pénzzel van. Ahogy autónál úgy bringánál is igaz: amelyiket úgy adják el, hogy hibás, hiányos azt amíg használták sem kímélték és tartották karban.
    Rozsda: nem azt mondom, hogy bajt okozna mert nem is ugyanakkor ritkán lesz ilyen kíméletes garázsban tartás során... ugyanakkor ha nem újdonság a téma akkor te is tudod, hogy amelyik bringán már minden csavar rozsdás azt érdemes szétkapni pláne az agyakat és újrazsírozni a csapágyazást is ami önmagában nem egy nagy dolog ellenben ha már ott is megjelent idővel a rozsda vagy kikopott a zsír akkor ott már zsírzással sem lesz újszerű semmi.
    A féktárcsákat sem tudom hányszor kell ahhoz cserélgetni, hogy a csavarfejek ennyire elkopjanak. A hátsó váltót sem tudom honnan lehetett bugázni mert a karcolások száma már nem is tippelhető :)
    A jobbos fék nem jó, de a balos is eresztheti az olajat mert alatta a váltó kenése láthatóan meg van oldva. A hátsó villa is már újra van festve vagy legalábbis ráfújtak.
    A hajtókar is inkább országútin lehetne 105-ös felirattal ez a biopace shimano de ez ugye deore.

    Nem azt mondom, hogy vacak csak valahogy nagyon úgy néz ki mintha valakinek lett volna pár alkatrésze és abból összerakott valamit ami nem kizárt, hogy jó legyen ugyanakkor az ára ami kissé magas pláne, hogy jelen állapotában mondhatnád az eladónak is, hogy normális közlekedésre sem alkalmas. Én több mint egy évig keresgéltem, páromnak is kb fél évig mire sikerült jó bringákat venni :)

    Egyébként ha találsz jó állapotú v fékes bringát akkor sincs veszve semmi, ha átlagos kerékszett van benne shimnao aggyal és valami jobbacska felni akkor 20 körül el lehet adni, alu v fékek párban karral már 25e bevételt hoznak, tárcsás kerékszett ára hasonló minőségben szintén 20 körül van, avid bb5-ös mechanikus tárcsafék tárcsával, adapterrel 6-7e/szett... ki lehet hozni jó áron.

    Intel i7 13700KF - Gigabyte B760 Gaming X - Crucial DDR5 PRO 2x24 GB - Gigabyte RTX 4060 Gaming OC - Crucial T500 PRO 1TB + P5 Plus 2TB - TP-Link Archer TX50E - Zalman Megamax 600W - Gigabyte C301 RGB Black - Arctic Liquid Freezer III 360 RGB Black - SAMSUNG Odyssey 49" C49HG90DMRXEN

  • eddie1978

    aktív tag

    válasz Teasüti #40622 üzenetére

    Egyet kell értenem a kollegával. Ez a gép nem biztos hogy megér egy próbát. STX-RC 1997-98 körül rémlik. Ráadásul törött. Szedtél már szét ilyen index kart? A legkisebb kosz is hazavágja. Tudom, már jártam így. A Deore LX karhoz hasonló kinézetű DX hajtókarom volt 1992-ből. A hátsó váltóról a velobase.com illetve a Suntour museum nevű oldal ad némi infót. 1980-as évek vége. Lassan 2013 van. A Magura fék sem mai gyerek, ráadásul ahogy kinéz. Egy tárcsafékben precízen megmunkált, illesztett felületek vannak. Nem tesz jót neki, ha így nyitva van.

    váltás: STX-RC váltókarok, ha jól látom. Suntour őskövület hátsóváltó. A talán STX elsőváltó egy 48/38/28?-as LX karral. Próbáltam ilyet a DX-szel ,de egy újabb váltó nem kezeli normálisan a 48-28 átfogású tányérokat. Nézd meg, kistányéron már fennakad a lánc a váltólemezén. Amennyiben az elsőváltó STX-RC, akkor az 44/32/22 karhoz való. Shimano Suntour kompatibilitás? Nézz utána te is.

    fék: Nem túl bizalomgerjesztő a hátsó rögzítése. Régi, folyat, fórumokban amit találtam infót nem érdemes vele pöcsölni. Alkatrész beszerezhetősége? Ára? Utánanéztél?

    agyak: legfapadosabb Shimano agyak. Nem tudom milyenek, de két éve amikor a Deore felszereltségű bringákat nézegettem, voltak rossz vélemények a deore-ról is.

    nyereg: kapásból dobnám

    Ez volt a bringa fénykorában. Azóta eléggé megváltozott.

    Én azt mondom, aludj rá párat! Erre még az árát legalább egyes szorzóval simán ráköltheted, mire lenne ebből valami. Ha egy korhű Deore LX szettes gép lenne, vagy az eredeti konfig, akkor ok.
    Persze attól függ mi a cél. Boltbajárni drága, bringázni... Háát...

    A fenti karakterhalmazt nem kötelező figyelembe venni. Tudom most kaptál pár ezer liter savat, de csak segítő szándékkal.

    szerk: Az előleg úgy tudom visszajár. A foglaló nem. Valahogy így.

    [ Szerkesztve ]

  • _seth_

    veterán

    válasz Teasüti #40656 üzenetére

    Azért olvasd el mások véleményét is :) Én nem vagyok sem szerelő sem óriási bringás :) Ellenben szerelni szoktam, szervizelni szintén, és raktam is már össze nulláról bringát valamint ami hozzánk kerül az úgy indul, hogy szétszedem darabjaira, mindent újrazsírozok, amit lehet kijavítok, amit muszáj azt pedig lecserélem :)
    Mindenesetre az biztos, hogy ha nekem lenne kerekítek: 50-em bringára biztosan nem ezt venném meg.
    A hajtókar ránézésre kb ugyanaz mint öcsém országútiján a 105-ös, az is biopace és kb a mérete is ekkora bár az lehet 1-2 foggal több. A hátsó váltó is olyan mint a régi 105 ellenben az a hátsó racsni az vmi deore 9-es ami teljesen más bringákra való :)
    Most ha ezek a cuccok egyébként egy csúcs vázon lennének valami igazán jó telóval azt mondanám, majd lecseréled idővel de ezen a fék ha lehet így mondani egozotikum a többi pedig szükséges, hogy tekerni lehessen :)

    Én tartom: keresgélj még, de ha nagyon tetszik, nagyon úgy érzed, hogy egyébként egyben van a bringa akkor épp jó is lehet.

    Mire szeretnéd használni? Mennyit tekernél?

    Intel i7 13700KF - Gigabyte B760 Gaming X - Crucial DDR5 PRO 2x24 GB - Gigabyte RTX 4060 Gaming OC - Crucial T500 PRO 1TB + P5 Plus 2TB - TP-Link Archer TX50E - Zalman Megamax 600W - Gigabyte C301 RGB Black - Arctic Liquid Freezer III 360 RGB Black - SAMSUNG Odyssey 49" C49HG90DMRXEN

  • ludsimon

    veterán

    válasz Teasüti #40669 üzenetére

    Nekem nem azért kell.
    Ha elindulok síkozni nyáron 200+ km-t akkor ne legyen benne 1800 m szint mint múltkor...

    undefined

  • fpeter07

    veterán

    válasz Teasüti #40669 üzenetére

    Ha mindenki csakis a legjobb vételeket venné meg, akkor nem működne a használt piac. Az ellenérvek azért igencsak befolyásolják az embert pláne akkor, ha megértő fülekre lelnek.

  • Hasaggymeg

    veterán

    válasz Teasüti #40712 üzenetére

    Tapogatózok,mert emeltem a nyergen és azután rosszabbodott a nyakfájásom.Persze lehet semmi köze a kettőnek 1máshoz,de tényleg megerőltető kitekinteni előre,szemüveges révén még a keret teteje is útban van,így további hátrafeszítésre kényszerítve a nyakamat.Az idei +4000km ilyen tekerés,többszöri nyakelalvás és a valószínűsíthető genetikai hajlamra rátette a pontot az erős ütés amit hátulról a vállamra kaptam és amitől nagyon megrándult a nyakam.Szerintem minden egyes fokot mellyel hátad közeledik a függőlegeshez,a nyakad nyer meg,mert kevésbé kell hátrafeszítsd,hogy előre nézz.Függőleges háttal a nyakad is függőleges,mígnem a recumbent bringánál már éppen előre kell hajtanod,hogy láss.Vagy nem?
    Ami a bringám eladását illeti,kb.2 éve gondolkodtam rajta,de mivel felét sem kaptam volna valós értékénél feljavítottam.Így 2001ben vásárolt 55e bringámra azóta,a gumik/láncokat leszámítva,további 110e költöttem és nem áll szándékomban eladni.Ami még eredeti rajta az a váz és a kormány,amint látod,már az utóbbi sem sokáig.

    (#40713) ---Lasali---...köszönöm segítséged,egyelőre a tákolást elkerülendő talán a nagyobb hajlású kormány a legcélszerűbb,ott megnyerem azt az 5 cm amit remélek elég is lesz kissé tehermentesíteni a nyakam,melynek minden hátrafeszítése most erős fájdalommal jár.Nem tudom hogy fog kinézni,de remélem nem ront az összképen.Ha pedig még mindig nem elég,majd a többi lehetőség is sorra kerül.

    #40716) eddie1978...ennek a tulajdonosa sem lehet egy gramm mániás. :U

    [ Szerkesztve ]

    "Végy egy kerékpárt,nem fogod megbánni...feltéve ha életben maradsz."Samuel Langhorne Clemens link: https://cdn.rios.hu/dl/upc/2024-02/02/91209_d2j2gi0v6zwls7lx_1000006503.jpg

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz Teasüti #40718 üzenetére

    Azért nagyon nem mindegy, hogy az a 110k arra ment el, hogy használható legyen a bicikli, vagy arra hogy az amúgy teljesen jó biciklit továbbfejlessze... :)

  • Hasaggymeg

    veterán

    válasz Teasüti #40718 üzenetére

    Ez a 110e az utóbbi kb.6 év alatt került beépítésre,részben kopás miatt,részben tuning.Kb.így:hátsó kerék láncsorral/lánccal (kazettás bike+acrobat raider szegecselt/shimano 7-es sor és KMC z82) ~20e,pedálok (VP platform)~3,5e,első teleszkóp (Dart1) ~25e,első váltó (alivio) ~5e,hátsó váltó (SLX)/váltókarok (alivio)/fékek+fékkarok (deore)/bowdenek+házak (XTR),8as alivio sor) ~45e,első kerék (fűzetett szegecselt,alap shimano aggyal) ~15e,nyereg (selle italia Q-bik) 7,5e,hajtómű (alivio octalink+monoblokk)~15e.Lebuktam,ez már több is mint 110... :Y ...ja és ehhez hozzájönnek az olyan apróságok mint kormányszarv,lámpák,km óra stb.

    [ Szerkesztve ]

    "Végy egy kerékpárt,nem fogod megbánni...feltéve ha életben maradsz."Samuel Langhorne Clemens link: https://cdn.rios.hu/dl/upc/2024-02/02/91209_d2j2gi0v6zwls7lx_1000006503.jpg

  • ---Lasali---

    Közösségépítő

    válasz Teasüti #40715 üzenetére

    Ez egy crosstrekking volt, ugyan akkora vázzal mint az országútim, kicsit rövidebb volt a felső csöve az igaz, de a stucni hosszabb volt rajta egy picivel, valamint olyan szögű volt, hogy lefele lefordítva, a kisebb homlokcső szög miatt kb ugyan olyan hosszú volt a két bringa.

  • fpeter07

    veterán

    válasz Teasüti #40718 üzenetére

    Az én 50k-es bringám is jóval többe van, mint az eredeti ára.

    Ansonsten, BUÉ és több nyeregben töltött km-t (mint amennyit én mentem idén) K!

    szerk: (#40738) tekeyagd Új évi ajándéknak nem lenne rossz.

    [ Szerkesztve ]

  • Kakumix

    senior tag

    válasz Teasüti #40748 üzenetére

    5-6 lakattal: Az már felhívás a jó szándékú vicces embereknek, hogy rakjanak rá még egyet és már meg is vagy lőve. Tíz perc mire a sajátjaidat leveszed és csak utána látod, hogy eggyel több van, mint amit te tettél rá :)

    Legyen szép napod!

  • ---Lasali---

    Közösségépítő

    válasz Teasüti #40755 üzenetére

    Nem. A vissza út csillapítástól teleszkóp a teleszkóp. Attól lesz lengés csillapító hatása. Amelyikbe nincs, vagy megszünteted, annak a mozgása olyan lesz mint amikor az autóban elromlik a lengés csillapító. Elszabadul az egész, periodikus ütésekre beleng, elveszti az úttal a kapcsolatot.
    Állítani azért jó ha tudod, mert kisebb rugó erőhöz vagy ha levegős telónál kisebb légkamra nyomáshoz gyengébb vissza út csillapítás kell... Meg ez szokás, útviszony függő is, hogy mi a jó. Ettől befele még ugyan olyan gyors lesz, csak nem pogózik, pattog össze vissza.
    Van befele út csillapítás is, az más dolog.

    [ Szerkesztve ]

  • ludsimon

    veterán

    válasz Teasüti #40748 üzenetére

    Szerintem felháborító teljes mértékben az a fajta reklámozás ahogy előadják ez a spybike-ot és, hogy minden zár szar. Ha minimum 2 zárral van lezárva a bringa, legyen ez akár egy belépő U lakattal, akkor elviszi a másik szomszédos sodronyzáras bringát, ilyen egyszerű.
    Aki meg a fél milliós bringát lezárja és csodálkozik, hogy nincs helyén 1 éjszaka után az így járt...

    raczger:

    2 is van. Adidas Minrett, Rockrider 8 ami bikemagon is fent van.

    fpeter07:
    Mi a sovány?

    Tapasztalat, hogy XL kell 46-osra is már, ezt a boltos mondta! Volt már belőlre csere-bere balhé mikor felpróbálta a boltba és nem volt jó szűk volt. Aztán ment a vita, hogy kibontotta, de neki nem kell, mert nem megfelelő a méret stb stb.

    [ Szerkesztve ]

    undefined

  • ---Lasali---

    Közösségépítő

    válasz Teasüti #40762 üzenetére

    Ez egy nagyon korrekt felszereltségű bringa, ennyiért ingyen van.

  • ---Lasali---

    Közösségépítő

    válasz Teasüti #40764 üzenetére

    Elvileg ilyenhez való: [link]
    Gondolom elírta az árát.

  • ludsimon

    veterán

    válasz Teasüti #40762 üzenetére

    A másik pedig, ha egyedül mész visszaszerezni egy délután a bringádat, lehet még jól agyon is vernek!
    Ha rendőrt hívsz meg se találod, mert nincs az a másik kütyü aminek ha a közelébe érsz jelez, szóval ez önmagában egy nagy NULLA.

    Eleve, ha lenne rajta ilyen rövidtávú nyomkövető akkor is ott van az első pontban leírt dolog.
    Még az is lehet jól megkéselnek, ahelyett, hogy megvernének.

    Ha többen mentek akkor meg letagadja, kihívod a rendőrséget, vagy kijön vagy nem, szóval ez egy nagyon veszélyes játék amire buzdítja az embert ez a Tomcat.

    Az nagyon pozitív, hogy elfogják a tolvajokat, de vannak ezzel problémák is.
    Másnap kiengedik, aztán megy tovább lopni.
    Csak akkor fogják lecsukni, ha már van valami bűncselekmény amit elkövetett.

    Ismét csak oda jutottunk, hogy gyakorlatilag ez az egész megmozdulás egy hiábavaló dolog.

    Az ellopást kell meghiúsítani, lezárni minimum 2 lakattal, ha 50 ezernél többet ér a bringa, vagy 3 lakattal is. Első kereket, hátsó kereket 2x valami vastag vas szerkezethez ami le van betonozva.

    Eleve ki se kell vinni olyan bringát, ami drága, vagy félt az ember. Olcsó rozoga bike és nem lopják el.

    [ Szerkesztve ]

    undefined

  • Doki-HUN1978

    senior tag

    válasz Teasüti #40791 üzenetére

    A ferodolba -vagyis a fékbetét anyagába- keverik bele a fémszemcséket, úgyhogy gyakorlatilag mindegy mikor cseréled le, a felénél, vagy amikor teljesen lekopik.
    Arra kell vigyázni, hogy a fékbetét fém része ne érintkezzen a tárcsával mert az valóban bemarja és kuka.

    "A szórakozottság a zsenik erénye"

  • ---Lasali---

    Közösségépítő

    válasz Teasüti #40791 üzenetére

    Mi a bánatért lenne benne a gumiba a fém? Az a felniből szakad le akármilyen hihetetlen is. Kockázz fel egy új betétet ha nem hiszed el. :DDD
    Ha szemét anyagból készült a felni, gyenge ötvözet, akkor még több szakad le. De egyébként ha nem húzod folyamat a féket, hanem erősebben lassítasz majd elengeded, szakaszosan fékezel, akkor nem megy annyi bele, és kicsit ki is szórja. Valamint ha még időben megnézed hogy került-e bele, akkor egy tüskével (árral) ki lehet pöckölni belőle, valamint egy kicsit meg csiszolni a felületet, hogy a fel üvegesedett részek is eltűnjenek.
    Nekem ezzel sose volt gondom, néha volt benne egy két darab, de országútin van olyan fékpofám amivel 9 ezret elmentem, de még vissza lehetne tenni még ugyan ennyire. És ebbe benne van rengeteg lassítás, mert itt a parton rövidek az utcák, és kanyarokba kereszteződésekbe folyamat fékezni kell.

    [ Szerkesztve ]

  • ---Lasali---

    Közösségépítő

    válasz Teasüti #40796 üzenetére

    Első fél A4 es oldalnyi szövegben megint nem arról beszéltél aminek akármi köze lett volna a témához.
    Nem arról van szó mennyi hő képződik, hanem hogyha folyamatosan húzod a féket jobban beépíted a fékgumiba ezeket a fémdarabokat.
    Egyébként meg én ezekbe a számításokban sem hiszek, nagyon régóta mondják hogy folyamat kicsit ne húzz egy tárcsa féket, mert folyamatosan megsütöd, de a felni fék teljesen más.
    Egy jó féket egy 500 méteres lejtő meg egy 50 ről való satu 20 méter alatt nem tesz tönkre. Én ilyen lejtőkön van hogy mókából izomból megindulok, itt van a környéken egy hasonló, a végén elsőbbséget kell adni, jöttem már le idegbeteg módjára országútival 60 al végig kiállva, mellesleg olyan kátyús, hogy olyanokat repkedtem hogy éreztem hogy hullámzik a váz, meg a kerekek mikor földet érnek. :D

    [ Szerkesztve ]

  • ---Lasali---

    Közösségépítő

    válasz Teasüti #40892 üzenetére

    Köszi. Én is magamra. :DDD Még egy métert nem mentem vele, pedig már nyár közepén megvettem, most került be a vázba 1 hónapja, bringa meg nagyjából kész, de még nincs felavatva. :D

  • ---Lasali---

    Közösségépítő

    válasz Teasüti #40991 üzenetére

    Az azért tág fogalom hogy mi a verseny gép. Mert egy full carbon full XTR, vagy full sram XX től elég messze van. Hozzánk még nem jött be olyan német nyugdíjas nyaraló, akinek deore felszereltség alatti bringája lett volna.

    [ Szerkesztve ]

  • hoffman_

    nagyúr

    válasz Teasüti #41001 üzenetére

    Ezt a bringát én nem venném meg, pedig már vagy 3 hónapja találtam(nem is tudom, miért van még fent). Nekem nem fér bele morálisan, arról nem is beszélve, hogy ha elviszik a rendőrök, mert simán lehet, akkor 99%, hogy nem kapod vissza azt a 150 rongyot, nincs aki megtérítse, mert kolompár a böriben lesz, vagy pedig a szemétdombon. De még ha nálad is marad, én nem hajtanék ilyen bringát, amit valaki otthon vár. Gondolj bele, ha minden álmod és hobbid egy 400 rongyos XC bringa lenne, és valaki kihúzná a segged alól :/

    A téli időszak előnyösebb, de az aprón mindig vannak jó vételek. Én lassan 2 éve nézem montiügyben, közben megépült az olcsó városi gép, így utólag az árához még 30k-t hozzáteszek, és vehettem volna egy komoly XC gépet az apróról.

    [ Szerkesztve ]

    "The time you enjoy wasting is not wasted time."

  • hoffman_

    nagyúr

    válasz Teasüti #41003 üzenetére

    Az is lehet, hogy már rég eladta, és nem vette le, vagy csak simán elballag a dolog mellett mindenki. Én sem értem. Ha gazda lennék, akkor első dolgom lenne az apró figyelése ilyenkor, szóval nem tudom, hogy mi a helyzet.

    De teljesen irreleváns, nekem ez azért nem az éhező kategória, én nem vennék lopott bringát tiszta lelkiismerettel.

    "The time you enjoy wasting is not wasted time."

  • salieri.

    őstag

    válasz Teasüti #41003 üzenetére

    Szerintem nem feltétlen kell vélelmezni adott gépről,hogy leesett!
    Mi van ha piszok olcsón vette és valami beragadt bringa ?

    Én pl. vadonatúj gépemet vettem, ajánlott fogyasztói ár majd harmadáért ,mert kifutó, több éves modell.

  • ---Lasali---

    Közösségépítő

    válasz Teasüti #41042 üzenetére

    Amit lentebb idéztél az sajnos így van.
    De itt megint az a baj, hogy a részletek kimaradnak, csak a nagy általánosítások mennek.
    A villák mozgását se lehet annyiból megítélni hogy mennyire indul meg könnyen vagy sem.
    Ezek a dolgok ennél megint sokkal komplikáltabbak.

    Hogy senkit nem hallottál meg rugót cserélni villában, az nem azt jelenti hogy nem cserélnek, hanem hogy kevés precíz bringást láttál.
    Eleve a rugós FOX -okhoz adnak 3 darab rugót, ha a dobozos verziót veszed meg, mára sajnos már csak egy vanilla (az a rugós fox neve) modell-t árul a fox (valamint még a FOX40 ből van rugós, de az DH villa, meg a VAN rugós még de az is freeride), azt is csak 140 es úttal úgy emlékszem. Régen volt olyan ami 125 ös volt, és össze lehetett spacerekkel rakni 100 asra. Azt mondták a legfinomabban meginduló/mozgó teleszkópnak. De youtube on vannak videók, ahol a bringára erősített kamerával veszik a teleszkópot, és látod hogy mozog. A most kapható vanilláról is van videó, az brutális, azon tényleg látod hogy mindent lemos mozgás terén. Ezen kívül még lehet hozzájuk rendelni ultra lágy meg ultra keményet. Manitou hoz is lehet rendelni különböző rugókat. Csak akkor fog a rugós villa szépen mozogni, ha a rider súlyához megfelelő keménységű rúgó van benne.

    Na de mi is az amitől nem olyan könnyű eldönteni melyik teló mozog jobban:
    Vegyük azt alapul, hogy a teleszkópunk szárai precíz megmunkálásúak, párhuzamosan futnak, két cső síkjai nem térnek el. Ugyan így a láb is tökéletes, perselyek is. Szóval nincs ami megakadályozza azt hogy a perselyek közt a becsúszók finomabban mozogjanak.
    Ami javítja a teleszkóp finom működését és a megindulást, és ami egyben a két rendszer közt az alapvető különbségeket próbálja ki simítani, az a negatív rugó, vagy negatív légkamra!
    Pl vegyük példának a Manitou Black teleszkópomat. Én fel javítgattam ezt a telót, hogy a legkönnyebben induljon meg. Az FOX F100 amat le is mossa megindulásban. Épphogy ráterhelsz pár kilóval, már látod hogy megindul a villa. Míg a FOX nem csinál semmit. Ez pont azért van mert a rugót szépen könnyen össze lehet nyomni, nem akadályozza a villa mozgását semmi, csak a csillapításban levő O gyűrűk. A levegős rendszer pedig még ellen áll a nyomásnak. Majd folyamatosan elkezded ráhelyezni a súlyt, akkor a manitou szépen, szinte folyamatosan nyomódik össze, míg a FOX darabosan pár centinként sűlyed. (ehhez mondjuk megjegyezném hogy a fox még egy métert sem ment, a manitou meg rengeteg ezer km -t futott, így az már be van kopva, de ha a fox bekopik, akkor sem lesz sokkal rózsásabb a helyzet, mert láttam már használtat is) Na de ez eddig nem sok mindent jelent ám! Márpedig:
    Viszont ha lenyomom a két telót pár centit, szimulálom azt hogy rajta ülök, és lekezdem nyomogatni nagyon gyorsan vibrációs hatást előidézve, szimulálva azt hogy miközben rajta ülök (esetleg kicsit még be is van ülve egy nagyobb hupli után vagy jobban előre kerül a súlypontom) sok kis felütődést kap, akkor a Manitou nem csinál semmit, nem tudom finoman pár mm -t mozgatni miközben be van nyomva, míg az F100 az szépen vibrál! Szóval melyik mozog ez esetben jobban? A levegős.
    És akkor most térjünk ki arra, hogy a rugón és a levegőn kívül mi a bánat különbség van a két villa felépítése közt. Hát a negatív rugó! A Manitou black ban semmiféle negatív rugó nincs, a nyomórúdnak csak simán neki feszül a rugója. Míg a FOX nál van egy dupla negatív rugós rendszer, ami alulról össze fele nyomja a teleszkópot/légkamrát. És ez a negatív előfeszítés rendszer könnyíti meg a teleszkóp működését!
    Szóval nem mindegy hogy, hogyan van megtervezve a teleszkóp, nem lehet mindent arra fogni hogy levegős vagy rugós!
    Úgy lehet a rugósra azt mondani, hogy mindent ver, ha előtte pontosítunk:
    Egy precízen kidolgozott rugós teleszkóp a rider súlyához megfelelő rugóval, és a teleszkópban optimálisan beállított negatív rugós rendszerrel, minél kevesebb tömítést alkalmazó csillapítással (pl nyílt olaj fürdő), összekopott csúszó alkatrészekkel, megfelelő kenéssel, finomabban mozog mint a levegős teleszkópok.

    [ Szerkesztve ]

  • ---Lasali---

    Közösségépítő

    válasz Teasüti #41051 üzenetére

    A manitou és a magura is használ ilyen "mixelt" kenést (a DT -t nem ismerem még, lehet ők is). Én nem nagyon hiszek az értelmében, egyébként én is próbálkoztam vele a Manitou-nál.
    Ha logikusan végig gondolod, akkor a lábban levő olajnak akkor van értelme, ha az a perselyt tudja kenni. Különben csak ott el utaztatod magaddal, viszed túrázni, stb, neki lehet jó, neked annyira nem mert még plusz súly is.
    Az alsó persely is azért eléggé magasan van, odáig meg nem töltheted meg. A nyílt olajas csillapításnál, pl az F100 ban kb 160ml olaj van a jobb oldalban, (abba van a csillapítás ugye) az azért tetemes olaj mennyiség, azt könnyebben fel lötyköli a teló a szimeringig. A másik oldalban úgy emlékszem 35ml olaj van. Nah most ha utána nézünk a fox telóknak, akkor találunk olyan képeket, ahol a bal oldali becsúszó szár komolyan fel van kopva. Ezeket a villákat nem tartották karban. Na most a bal oldal a tárcsa fék miatt természetesen jobban van terhelve, de szerintem ez nem okozza a bal oldal durva kopását, hanem az hogy ott sokkal kevesebb kenést kap a villa.
    Visszatérve a manitou-ra, én abba próbaképp bele locsoltam egy 20-30ml olajat, lehet többet is, csak éppen ott a láb alján, a nyomórúdra van húzva egy gumi ütköző, és szerintem azt sikerült elérni, hogy az a gumi ütköző úszik az olajban, de hogy onnan az-az olaj fel nem fog menni a perselyekig, azt tutira veszem..
    Persze szokták mondani hogy fejre kell állítani a bringát néha, és akkor felfolyik az olaj..
    Mozgatás nélkül nem hiszem hogy nagyon felfolyna a perselyeken, hacsak nincsenek bele hornyok vágva, bár ha elég sűrű olajat töltöttünk a lábba, akkor azokon a kis pár mm átmérőjű réseken nem hiszem hogy fel fog folyni..
    Zsíros villáknál inkább az a lényeg, hogy megtaláld az olyan viszkozitású és típusú zsírt, ami optimális ahhoz a perselyhez, villa felépítéshez.
    Pl zsírból meg olajból szokás kikeverni olyan állagú zsírt, ami viszonylag folyik, de nem annyira hogy lefolyjon a teló lábába, csak ne az legyen hogy bekened a persely fölé, aztán ott marad örökre, mert az nem ken semmit. Műanyag perselyes telókhoz pl nekem a lágy szilikonzsír nagyon jól bevált.

    Villa tuningolás? Amiket leírtál a következő hozzászólásban, azok egyrészt sokat segíthetnek, főleg amikor a rugóban van egy elasztomert, ha könnyű súlyú vagy, azt kiveszed, akkor csodákat lehet elérni. :D Manitou nál én a rugó gyári előfeszítéséből vettem ki alátéteket, mert a leglágyabb rugó is kemény volt nekem, akkor a rugót próbáltam elgyengíteni, körbe köszörültem, hogyha összenyomod nehogy megszoruljon meg a becsúszóba (nem ajánlom senkinek, rugó töréshez vezethet) aztán abban van odaút csillapítás, ami nagyon visszafogta a teló mozgását a súlyom alatt, ott a "passzív" dugattyúra fúrtam nagyobb lukakat, hogy kisebb ellenállással menjen át rajta az olaj.. levettem róla az O gyűrűt.. Kisebb viszkozitású olajat töltöttem a csillapításba, játszottam az olaj szinttel. Ilyesmi.

    Szeretnék ebből a szakmából megélni is, ahogy sokan mások, ha megtanítunk mindenkit biciklit javítani, akkor a saját kenyerünket adjuk nekik, én pedig ha egyszer egy ilyen weboldalt megcsinálnék, ami egyébként rengeteg idővel jár, idő meg megint csak pénz, akkor én nem úgy csinálnám meg, ahogy a legtöbben, hogy megjavítani nem tudod belőle, csak maximum elrontani. Ha én valakinek valamit el akarok magyarázni, azt úgy teszem hogy mindenféle tapasztalat és ismeret nélkül is megértse és tudja alkalmazni. Ezzel pedig a szakmát adnám ingyen és bérmentve a kezébe. Ezt nem szeretném megtenni, már csak azért sem, mert így a barátaim alatt vágnám a fát. Nem arról van szó, hogy nem szeretek segíteni, mert szeretek, ez szerintem látszik itt a topicban is, csak itt más dolgokat is szem előtt kell tartani, gondolom átlátod.

    [ Szerkesztve ]

  • ---Lasali---

    Közösségépítő

    válasz Teasüti #41059 üzenetére

    Aki csak ezzel foglalkozik, ott egy egyszerű karban tartás 3 ezertől indul, határ a csillagos ég. Egy FOX talas szervizelése 25 ezer körül van, nitrogénnel kell tölteni olaj alatt patront 15 barral meg ilyen jóságok..
    Aki nem ezzel foglalkozik, annál 5 ezer körül indul, mert el lehet vele szüttyögni sokat. Pl egyszer egy tora szét lett döntve, aztán a gyárilag megadott olajmennyiséggel meg se mozdult, úgyhogy laza 2 óra volt mire ki lett kísérletezve mennyi olaj kell bele. (Rock Shoxokkal foglalkozó szervizbe viszed, ott már ki tapasztalták ezeket, aztán felírta magának, így kevesebb idő alatt megvan például..) Főleg ha jó mocskos a belseje, és azt még mosogatni kell meg törölgetni, csomó rongy rámegy, könyékig fürdesz az olajba stb..
    Meg persze attól is függ hogy milyen a teló, mert ha egyáltalán nincs benne csillapítás, így olaj sem kell bele, akkor egyszerűbb a móka.
    Az RST Capa low endek low endje sajnos. :D Abba szerintem se csillapítás se semmi nincs, csak egy rugó van vagy inkább kettő, aztán ennyi. Abba szimeringet cserélni szerintem fölösleges. Más dolgot meg nem is lehet. Ellentétbe pl egy FOX ot ha megbontasz, már a csavaroknál illene O gyűrűt cserélni.. mert ott is van.. capa-ba szerintem egy darab sincs.
    Alapvetően dugó kulcs meg hozzá fejek, villáskulcs, imbusz kulcs-al meg lehet bontani ezeket a nagyon egyszerűeket. Speciális alkatrész általában a becsúszó tetejébe betekert cuccokhoz kell, mint előfeszítés állító. Ezekhez kell speciális kulcs, amit előfordul hogy nem is mindegyik típushoz tudsz beszerezni. Suntour hoz pl be lehet itthon több méretben, nem is drága. Én szedtem már ki ilyen párhuzamosítós fogóval, de nagyon jól meg kell gondolni hogy fogsz rá fogóval, abba a típusba amit sikerült ilyen szakbarbár módon kiszedni, bele tudtam tenni egy acél cső darabot, hogy ne roppanjon össze a műanyag.. elég borzalmasak ezek..
    Aztán szopás van még akkor is, ha alulról nem bontható teló, mert akkor a becsúszó alján van bent a csavar. Ilyenkor kell gyártani egy imbusz bit hosszabbítót amivel leérsz odáig.., régen adtak ilyen baromi hosszú kulcsokat a régi telókhoz.
    Komolyabb telókhoz meg kell zérgergyűrű fogó. Meg nem árt nyomaték kulcs, hogy ne törd rommá a kikönnyített alu alkatrészeket, meg ne húzd túl az alu csavarokat, tömítéseket. Ezen kívül a legkomolyabbakhoz meg vannak különböző befogók, amikkel a csillapító egység csöveit úgy be lehet fogni a satuba hogy ne roppanjon össze, különböző méretű beütők stb. FOX nál pl lehet ilyen tanfolyamot is elvégezni.

    [ Szerkesztve ]

  • ---Lasali---

    Közösségépítő

    válasz Teasüti #41066 üzenetére

    A zoom -nak vannak mérföldekkel komolyabb villái mint a capa.
    Pl: [link] [link] [link] Ebbe már nem vagyok biztos hogy tényleg ők gyártották: [link]
    Amiket nem tudok hova sorolni, azok a tesco-ban kapható "biciklikben" levő "teleszkópok". Múltkor elszemezgettem ott egy 5 percig ámulva bámulva azokon a csodákon amiket legutóbb árultak.

    [ Szerkesztve ]

  • fpeter07

    veterán

    válasz Teasüti #41155 üzenetére

    Azért a low-end bringák sem a sz.r kategóriába tartoznak. Nekem konkrétan égett a tüdőm egy áprilisi versenyen tavaly. Nagyon hirtelen jött az a meleg, ráadásul egy XCO verseny volt és "csak" három körös. Lefelé többször leugrott a lábam a pedálról, mert már nem volt képes normálisan rajta ülni, állni meg olyan combokkal csak a veszélyes részeken tudtam.
    A bringázás szép oldala. :)

  • ludsimon

    veterán

    válasz Teasüti #41155 üzenetére

    Igen, ebben egyet értünk. :) A technika fontos, de az se vészes annyira lehet használtba jót is kapni nem drágán.
    2 db tescós bringa árából már lehet kapni használható outit. :D

    undefined

  • ---Lasali---

    Közösségépítő

    válasz Teasüti #41156 üzenetére

    Kiszerelt villát a legnehezebb.. főleg ha még nem volt a kezedben abból a villából egy szalon állapotú, vagy frissen szervizelt, hogy tudj mihez hasonlítani.
    Na próbálok megint valami etalon-t alkotni a témában..:
    Szóval kiszerelt villát hogy nézzük át vásárlás előtt:
    Alapvetően szimpatikusabb az a tulaj, aki eladás előtt még nem szereli ki, és a bringában ki tudod próbálni..
    Megnyomkodni meg tudod ha valami puhára rá tudod tenni, vagy viszel magaddal egy teló saru védő műanyag baszt amit bele szoktak nyomni az új villákba csomagolásakor, azért hogyha megnyomkodod akkor ne sikítsa le a fejedet a tulaj, meg ne sérüljön meg a magnézium láb. (Újabb probléma akkor van ha a sarun túl lógnak az alsó beállítók, ekkor inkább a fordított nyomkodás javasolt, van amelyik tekerőke kibírja egyébként, de jobb nem kockáztatni.) (Egyébként erre rá állva, fékhidat megfogva, meg tudod kicsit tartani stabilan a villát, megmozgatni benne a felső részt, ezzel a nagyobb kottyanás kiszűrhető talán, de azt igazából csak beépítve lehet megmondani, kiszerelve nehéz rá olyan erőt gyakorolni az ember kezében hogy ezt megvizsgálja.) Csak mikor nyomkodod ne terhelj rá a vállakon levő állítókra, mert eltörhetnek! Jobb hogyha a nyak tetejét nyomkodod, rárakva valamit hogy a tenyeredbe ne vágjon bele a cső. (Tekerd ki negatívba az előfeszítést, ne koppanásig, egy kicsit vagy ha vannak "állásai" egy kattanást mindig tekerj vissza belőle, teleszkópokon semmilyen állítót ne tekerjünk soha akadásig, kivéve a lockout ot! mert megszorulhat és eltörhet, megszakadhat a mechanika!! Vagy ha levegős, engedj a levegőből, autó szelepesek, körömmel is be lehet nyomni, lassan engedd!! mert kiviszi az olajat a levegő!, Így könnyebb lesz kiszerelt állapotban nyomkodni. Fordítva is megnyomkodhatod, a nyakra támasztva, de vigyázat! ha olajos, átfordul benne az olaj, és utána csillapításoktól függően elmehet a csillapítás, valamint a lockout, míg az olaj vissza nem áll az eredeti helyére.
    Ilyenkor ki tudod próbálni az előfeszítés állítást, a lock out-ot, a vissza út csillapítást, út állítást, egyéb beállításokat. Ezeknek mindegyikének hatással kell lennie a teleszkóp tulajdonságaira, persze típustól függ hogy mi változik és mennyire. (Van amelyik teló lockout ja úgy zár el gyárilag, hogy szinte meg se tudod mozdítani a telót, másik meg úgy hogy még tudod mozgatni 1-2 centi, szóval ez belső felépítéstől nagyon változó, a vissza út csillapítás is ilyen, gyári viszkozitású olajjal van amelyik maximumra állítva értelmetlenül lassan jön vissza, minimumon meg nincs is csillapítása, másik teleszkópnál meg a max és minimum között alig érzel különbséget álló helyzetben nyomkodva..)
    Aztán jól le kell törölgetni, és végignézni a fékhidat, nem-e repedt, nincs e a festék meghullámosodva mert az már durva torzulásra adhat okot előbb utóbb elreped, ugyan így körbe kell figyelmesen nézni közelről a vállakat, aztán a sarukat is hajszál repedések után kutatva, ha a magnézium láb nagyon oda van ütve több helyen, akkor hacsak nem nagyon olcsón adják, el kell állni a vásárlástól.
    Aztán nagyon fontos!! Az igazi rohadékok a le szokták festeni a repedéseket, ezért nem veszed észre, ha stress ponton látsz hosszanti kis festéseket, akkor neki lehet állni gyanakodni!
    Ha nyomkodás után érzel a becsúszókon finom olaj film réteget, akkor valószínűleg jó a kenése, karban tartott villáról van szó, ha tök száraz pár erőteljesen bemozgatás után is, akkor a teleszkópot nem tartották karban, és száraz mint a sivatag. Persze figyelembe kell venni hogy néhány modell pl újabb marzocchi szimering erősebben zár. Ha pedig nagyon sok olajat hagy a becsúszón, akkor az olajlehúzók, szimeringek elkoptak
    Aztán a becsúszó szárat nagyon meg kell vizslatni hogy mennyire kopott, ha látsz rajta kopásokat, pl az arany anodizált becsúszók árnyalata a szimering közelében változik, akkor a vásárlástól jobb elálni, belül már lehet fém színig fel van kopva. A fekete becsúszóknál látod ugyan ezt, ha csíkos az még rosszabb. Az acélnál is észre lehet venni kimattulásokat.
    A szimeringet meg kell nézni, hogy nem-e repedezett.
    Megnézni hogy a saru mennyire van kikopva, fox itt pl vastagságot is meghatároz mennyi alatt nem vállal már garanciát a biztonságos működésre.
    Aztán meg kell nézni nem-e csavarodott a villa, így magadtól távol tartva oldalról megnézni hogy a nyaka jó-e. Nyak illesztésnél látsz-e sérülést, javítva volt-e. Ezeket tilos megvenni.
    Aztán a lábak nincsenek-e egymáshoz képest elcsavarodva.
    Meg kell fogni a telót, és egyik-egyik lábát erősen kifele húzni a másikat meg kicsit befele nyomni, ha keresztbe tudod túlságosan állítani a lábat a vállhoz képest, akkor az a villa lehet kapott elég csúnyákat.
    Tárcsafék konzol menete ép-e, ezt meg lehet javítani de nem túl mókás dolog. V fék konzolnál szintén megvizslatni. Ha nincs hozzá meg a féktüske és kelleni fog, az a baj, mert néha nagyon nehéz kompatibiliset beszerezni.
    Csavarok a láb alján el vannak-e nyalva, ez szakszerűtlen szerelésre adhat okot, lehet hogy belül is valamit túlságosan meghúztak, annak javítása egy komolyabb villánál több 10 ezer ft is os javításhoz is vezethet, ha csak az látszik a csavaron hogy már volt bontva, az nem baj!, a drága villákat sűrűn kell karban tartani (kb 100 üzemóra) és legtöbbször alu csavarokat használnak, amiken valamennyire mindképp meglátszik a szerszám nyoma.
    Ha lent a láb aljánál a csavaroknál vagy felül a tekerőknél olaj folyást tapasztalsz, akkor az O gyűrűk elkoptak, full szervizre lesz szükség, nem tanácsos megvenni, vagy erősen alkudni kell.
    További dolgokat sajnos csak a bringába építve fogod megtapasztalni, kotyogás, stb.
    Igazából csak akkor lehet biztosat mondani, ha atomjaira bontod, és le ellenőrzöl minden alkatrészt.
    Én pl 70-80 ezer felett már csak úgy vennék használt villát, ha meg tudom alkudni a tulajjal, hogy a villát egy full szerviz után ha súlyos hibát találok, akkor vissza vásárolja. Esetleg nála maradhat némi pénz.

    [ Szerkesztve ]

Aktív témák