-
Fototrend
Vásárlási segédlet - Karbantartás - Egyéb hasznos dolgok
Mielőtt kérdeznél olvasd el a téma összefoglalót, vagy használd a keresőt
Új hozzászólás Aktív témák
-
Friczy
senior tag
válasz 6030D #183510 üzenetére
Ha a 200 eurós Axát két kattal feljebb rakja, akkor az nem bassza a szemet? De.
Attól függ. Van olyan lámpa, aminek a fénykévéje kör alakú (Magicshine és klónjai, azaz az átlagos kínai cuccok), és van, amelyik szélesebb ellipszist ad, meg van olyan is, ami felfelé korlátoz (mint pl. az én korábbi Trelockom, illetve a B&W lámpák jó része). Az utóbbiakat könnyebb úgy beállítani, hogy lásd az utat, de még nagy fényerőnél se vakítsa el a szembejövőt.Magicshine-hoz is lehetett (már nem tudom, hol) olyan előtétet kapni, ami vízszintes irányban széthúzta a fénykévét, függőlegesben meg kevésbé szórt, könnyebb beállítani nem vakítós állapotra.
Valóban be lehet állítani a 20 dolláros lámpát is, hogy ne vakítsa el a szembejövőt, csak kissé nehezebb.
-
Friczy
senior tag
válasz rétisün #183522 üzenetére
Küllőprizmát nem, a küllőre húzható fényvisszaverő pálcát igen. Kresz szerint nem szabályos, de eddig még nem kötöttek bele, a funkcióját meg ellátja.
A reflexcsíkos gumi sem rossz, de két-három év után már a sok felszedett kosz hajlamos beleivódni a reflexcsíkba, akkor szerintem már nem sokat ér. (legfeljebb annyit, hogy lehet rá hivatkozni, hogy így szabályos .
-
Friczy
senior tag
válasz xy.zsolt #183567 üzenetére
Városi, országúti használatnál simán, feltéve, hogy jó gumi.
A korábbi bringámon Continental Touring Plus gumi volt fenn, nagyjából 15-20ezer km volt benne, egyszer sem kellett defektet szerelni, azért kellett lecserélni, mert a hátsó már a kevlar védőrétegig kopott. Ez a bicikli volt a napi használatú városi illetve túrázásra használt biciklim, nagyjából 5e km/év teljesítménnyel. Persze mivel rendszeresen ezt használtam, kapott koszt, sarat rendesen, ezért is szürkült be teljesen a reflexcsík. -
Friczy
senior tag
válasz _adaml21_ #183623 üzenetére
Az itteni mérettáblázat abból a sorozatból van, amit venni akartok? Ha igen, akkor nyugodtan választhatjátok a kisebbet. MIvel azt mondod, hogy a párod átlépés magassága jóval nagyobb arányában, mint a tiéd (nőknek jellemzően hosszabb a lábuk arányosan), az azt is jelenti, hogy a testmagassághoz képest a felsőteste kisebb. Az átlépési magasság (így a nyeregcső hossza) kevésbé érdekes, a nyeregmagasságot elég tág határok közt lehet állítani, sokkal lényegesebb a kormány és nyereg távolsága, azaz a felsőcső hossza, valamint az R paraméter (azaz a pedáltengely és a kormány távolság). Rövidebb felsőtest esetén egy nagyob bringa túlzottan nyújtózkodós lehet. Ha jól látom a táblázaton, a két vázméret közt mindössze 1 centi különbség van mind a felsőcs hossza, mind az R paraméterben. Ha vásárlás uátn kiderül, hogy mégis kicsit rövid a váz, egy 10-20 mm-rel hosszabb stucnival és a nyereg miimális hátratolásával - ez utóbbinál figyeljetek a térd pozíciójára) ez a különbség könnyen kiegyenlíthető, ha viszont az derül ki, hogy hosszú a váz, akkor már nem biztos, hogy a rövidítés hasonlóképpen könnyű lenne. Rövidebb stucni kissé idegesebb kormányzást eredményez, osrzágúton inkább a hosszabb jobb.
Megnézni mindenképpen érdemes.
-
Friczy
senior tag
válasz grobi #183643 üzenetére
A második szám ugyanaz, mint az első, csak nem mm-ben, hanem inchben, és a nagyobb kavarodás érdekében megcserélték az átmérőt és a keresztmetszetet. Mindenképpen a mm skála a hasznosabb, főleg, hogy 26" méretnek nevezett gumiból is kétféle van, szóval az inchben megadott méretek általában jóval kuszábbak. Általában azért a 26" alatt az 559-et értik.
Belsőt természetesen venni kell, ha az új külső jelentősen eltér a régihez képest. Belsőnák általában tól-ig módon adják meg a méeretet, ha a külső mérete a tól-ig határokon belül van, akkor az jó lesz. -
Friczy
senior tag
válasz _adaml21_ #183647 üzenetére
Létezik, csak hülyén néz ki. Nekem volt az országútimon 80-as stucni. A táblázatodban az S/M-hez 52-es felsőcsőhossz van, ha a stucni+felsőcsövet nézzük, akkor nagyjából 590-610 mm jön ki az ajánlott hosszra felsőcső+stucni, tehát az adott vázhoz egy 80-90-es stucni már megfelelő. Ezzel együtt látatlanban nem jó megvenni, ha a boltban ki lehet próbálni, akkor egy próbát mindenképpen érdemes megtenni.
-
Friczy
senior tag
válasz Hasaggymeg #183741 üzenetére
Ebben az a szép, hogy a sarok a pedálon nyeregmagasság sem csontra kinyújtott lábhoz kell, hanem minimálisan behajtotthoz, szóval az az ökölszabály se tökéletes. De a kettő egyébként nagyjából jól kiadja ugyanazt. A tavasszal megvett bringát az eladó a telefonos beszélgetésünk alapján állította be, a boltban ugyanúgy ráültetett, megnézte, hogy a lábujjaim épp, hogy érik a talajt a nyergen ülve, azt monda, hogy akkor ez jó. És valóban majdnem tökéletes lett, pár út után állítottam be véglegesre, nagyon minimálisan (1 centinél kevesebbet) kellett rajta emelni.
Mivel - ahogy minden más - egyénenként a kerékpározási stílusnak megfelelően változik, az összes ilyen szabály csak irányadó, hosszabb távon érdemes rá figyelni. Én azt az elképzelést fogadtam el - és ez be is jött - hogy elsőre állííts be kicsit alacsonyabb nyeregmagasságot, és egy-egy közepes vagy hosszabb út után emelj a magasságon fél/egy centit, és a következő úton figyeld, hogy nem érzed-e magasnak. Ha igen, akkor ereszd vissza a legutóbb megemelt magasság felét, akkor lesz jó.
-
Friczy
senior tag
válasz itouchfan #184055 üzenetére
Attól függ, mennyire régi. Én általában azt az ökölszabályt szoktam alkalmazni, hogy lánc+sor egyben cserés természetesen, és egy hajtómű általában kibír két sort, szerencsés esetben hármat is. Annyit szoktam 'csalni' hogy egy soron két láncot használok kb. 4-500 km-enként váltogatva, így egy sorcserével két láncot koptatok el, tovább tart a rendszer.
Így nálam általában két lánc + egy sor kibír 10-15ekm-t, és a következő cserénél rossz esetben hatjómű csere. Viszont eddig egyik bringámon sem mentem többet évente 5ekm-nél.
És ennyi használat után úgyis megunok valamit, és akkor amúgy is kéne a hajtómű csere
A gyakorlatban egyszer jártam úgy, hogy sor+lánccsere után ugrott a lánc a kistányéron.
(ezek az értékek aszfaltos használat mellett váltak be a gyakorlatban) -
Friczy
senior tag
válasz IMIIKE1998 #184092 üzenetére
A nyeregcső és a homlokcső szöge is sokat számít ebből a szempontból.
-
Friczy
senior tag
válasz Perillustris #184102 üzenetére
Én mostanában rákaptam a tárcsára, országútin is, emiatt inkább a 105-tel szerelt tárcsást, nekem többet ér, mint a 105/ultegra, átlag használatnak a 105 bőven jó. Na meg nem mindegy, hogy karbon- vagy aluváz
-
Friczy
senior tag
válasz jojjer94 #184169 üzenetére
Specialized MTB Sport típusú cipőt használok (már vagy negyedik darabot sok év alatt), ez ugyan merev talpú, ami jó tekeréskor de akár még gyalogolni is lehet benne, amikor túrázni megyünk, ezzel szoktam menni, és kisebb sétákra alkalmas, még ha nem is olyan kényelmes ilyenkor, mint egy normál utcai cipő.
Természetesen a cipő olyan mint a nyereg, ami az egyiknek tökéletes, a másiknak lehet borzalom.PD-M-324 egyoldalas pedál, a másik oldala rendes taposó, de van könnyebb (és sajnos drágább) is, korábban PD-A-530 volt a típusa, azt megszüntették, majdnem ugyanolyan utódja a PD-EH500, legutób ezt vettem az új bringámra. Ez annyiban érdekesebb, hogy adnak hozzá plusz csavarokat, amelyeket be lehet csavarozni a taposó részébe, ezek kissé kiállnak, és jobban megfogják az utcai cipőt, kevésbé érzem úgy, hogy le akarna csúszni a lábam. (amióta megszoktam az SPD-t, mindig zavar, hogy a taposópedál nem fogja eléggé a lábam)
-
Friczy
senior tag
Az M324 nehéz és csúnya, ez igaz. Viszont egy kiváló pedál ezzel együtt.
Már több, mint tíz éve használok egyoldalas SPD-ket (régebben pont az említett M324-et, aztán később PD-A530-et, legutóbbi vásárlásom az EH-500. Az a tapasztalatom, hogy SPD-vel használva szinte mindig beáll a jó oldalra (főleg pont a nehezebbik M324), csak a normál cipővel használva kell egy kicsit jobban figyelni.És mivel a kérdező kifejezetten egyoldalas pedált keresett, ez pont jó példa.
-
Friczy
senior tag
válasz Hasaggymeg #184443 üzenetére
Ilyet használok, szeretem. Pici, és megbízható. Országútit fel tudom fújni addig, hogy nem félek a felütéstől.
-
Friczy
senior tag
válasz pietrrr #184592 üzenetére
Az hajtómű fogszáma sem mindegy, illetve a hátsó váltó kanálhossza. Hosszú kanalas Ultegra váltó kompakt hajtóművel minden további nélkül viszi a 27-es hátsó sort, és az azért már elég sok helyre elég. (és szerintem van még benne tartalék). Rövid kanalasnál már figyelni kell.
-
Friczy
senior tag
válasz kenguru99 #184972 üzenetére
Terepre én se használnám (viszont ha csak lehet, nem megyek terepre), de bárhova máshová igen. Szerintem ez attól függ, ki mit szokott meg. 14 éves korom óta többnyire koskormányos bringám volt (akkor még izgalmasabb volt, mert a féket csak alső fogásban lehetett használni), aztán volt egy hosszabb kihagyás, a bringa megvolt, de gyakorlatilag használaton kívül legalább tíz évig. Amikor középkorúan újrakezdtem, akkor egy trekkinget vettem, sokkal bizonytalanabbul indultam el vele, mint a régi koskormányossal. Aztán jött egy egyenes kormányos fitneszbringa, azt már nem bírtam ki, és nekiálltam átalakítani, került rá koskormány. A trekking meg elment, jött egy országúti, azóta a rekumbens kivételével csak koskormányos bringáim vannak.
-
Friczy
senior tag
válasz sticky35 #184974 üzenetére
Ha viszonylag kis kezed van, akkor alsófogásban akadályozhat a fékkar elérésében. Nekem ezen a rögzítési ponton egy tükör bilincse volt, azzal voltak gondjaim, bár ez talán kevesebb helyet foglal. A gravelen nekem fenn van a stucni mellett (a Cube gyárilag tett rá) egy hasonlóan pici darab. Az országútin meg (egyelőre?I nincs.
-
Friczy
senior tag
válasz parandroid #184978 üzenetére
Ha a racsnihangban bízol, akkor válts Campára, vagy vegyél egy Fulcrum kereket Bár a mostani Bontrager meglepően hangos. A Shimano racsni kifejezetten halk volt.
-
Friczy
senior tag
válasz FeniX- #184985 üzenetére
Nem sokra mész, országúti sornál többnyire 28 a sor vége, gravelnél lehet több, nekem pl. 32, de ahogy írod, most 28 a vége, a 28 és 32 közt van 15% differencia. Nem sok. Erőnlét kérdése, de 44/32-ben ott nem könnyű felmenni (én biztos nem tudnék). Szóval ha a Pilisben akarsz bringázni, akkor vagy kéne a dupla hajtómű, vagy nagyon erősnek kellene lenned. Viszont az átalakítás mindig nagyobb többletköltség, mint egyből egy megfelelőt venni. Kezdve azzal, hogy belefuthatsz abba is, hogy a hátsó váltó sem tudja felvenni a többlet láncigényt.
Így aztán szükség lenne egy új dupla hajtóműre (mennyire rontja el a láncvonalat vajon?), első váltóra, (fék)váltókarra (hogy fog kinézni, összevetve a hátsó váltó váltókarjával) új, hosszabb láncra, és ha peched van, hátsó váltóra is.
-
-
Friczy
senior tag
válasz F-ECT$ #185012 üzenetére
Ha elsősorban csak a lányodat kísérgeted, akkor egyelőre a kilométeróra teljesen felesleges. A javítókészlet mellé érdemes egy pótbelsőt is beszerezni, nem mindig jó az út szélén ragasztgatni. Valamint egy pumpa sem árt, különben nem sokat ér a gumiszerelő Ruházat erre a célra tényleg nem fontos, de egy szemüveget és akár a kesztyűt is érdemes megfontolni. A bogár nem válogat, belerepül a szemedbe akkor is, ha csak a lányodat kísérgeted.
-
Friczy
senior tag
válasz Hasaggymeg #185066 üzenetére
A Cube-ot én is tőlük vettem.
-
Friczy
senior tag
Csengő országútira, volt róla szó nemrég. Ezt [link] próbálta már valaki?
-
Friczy
senior tag
válasz ivana #185079 üzenetére
Nem életvszélyes, szerencsére könnyen törik A régebbi bringámon 16 küllős Shimano kerék volt, arra egy átlagos küllőprizmát amúgy is esélytelen felrakni. Mivel az oldalról láthatóság amúgy jó dolog, vettem küllőre húzható 3M fényvisszaverő rudacskákat, nem olyan idétlen, mint a prizma, persze a KRESZ betűje szerint nem szabályos, de nem érdekel. A gravelen amúgy is reflexcsíkos gumi van, arre lehet hivatkozni. Az országútira egyelőre nem tettem fel ilyesmit, lehet, hogy a fényvisszaverőt felrakom. És oda kéne egy csengőt is tenni. A gravelen gyárilag van, a Cube egész kellemes hangú csengőt tett rá. Azon gyárilag minden volt, ami kresz tartozék, kivéve az első és hátsó fényvisszaverőt.
Most jó hátsó lámpát keresek, ami országútira felrakhatő, Régről van két Blackburn hátsó lámpám, ezek megdöglöttek. Nagyon szuper fényük van, viszont kikapcsolt állapotban is eszik az elemet (régen ilyet nem csináltak), a múltkor tölthető AAA akkukkal kipróbáltam, nagyjából három-négy nap alatt lemerült az egyébként vadonatúj Eneloop akku, úgy, hogy a lámpa az asztalomon volt kikapcsolva.
Úgy látom, mostanában inkább a beépített, USB-ről tölthető akkus lámpák jöttek a divatba hátsó lámpák esetén (is), ezekről van valakinek tapasztalata? (előny, ha esetleg beépített prizma is van)
-
-
Friczy
senior tag
válasz Hasaggymeg #185152 üzenetére
Na meg az elkoszolódott bowden
-
Friczy
senior tag
válasz FeniX- #185241 üzenetére
Kézipumpával is bele lehet nyomni 4 bart a belsőbe, de nem mindegy, milyen a pumpa.
A vírushelyzet előtt gyakorlatilag naponta jártam a Kőbányai úton munkába (Kőbánya-alsó és a Népliget közti részen), nem kaptam defektet. Benn a Népligetben párszor előfordult, de aztán egy jó defektvédelemmel ellátott külső megoldotta. (Continental Touring Plus, Continental Contact Plus, Schwalbe Marathon többféle verziója), természetesen pótbelső, ragasztó és pumpa van nálam. Trutyit nem szeretem, azt akkor használtam, amikor az országútin peremes szingó volt. De hajlamos eltömni a szelepet is, onnantól szívás. -
Friczy
senior tag
-
Friczy
senior tag
válasz xy.zsolt #185521 üzenetére
Bármi lehet. Egyszer egy Fulcrum Racinggel jártam meg. (ha jól rémlik 7-es, tehát az olcsóbbik variáció, de mindegy, a racsni ugyanaz). Egyszer volt problámám vele, hogy eszméletlen hangos lett (pedig a Racing amúgy is hangos), meg is álltam megnézni, hogy mi van vele, de semmit nem láttam, utána viszont olyan halk lett, mint a Shimano racsnik, alig lehetett hallani. Aztán elkezdett szalajtani, végül végleg beadta a kulcsot. Szétszedtem, és találtam benne egy törött rugót. Amíg még nem teljesen adta meg magát, többnyire volt annyi ereje a rugónak, hogy legalább egy kalapácsot kiemeljen hajtáskor, aztán ez elfogyott. A megoldás egy új racsni lett
-
Friczy
senior tag
válasz itouchfan #185537 üzenetére
Canti és canti közt nagyobb különbségek vannak, mint pl. V fékek közt. Van szinte teljesen használhatatlan, és nem állítható be normálisan, van olyan is, ami viszont legalább egy országúti két forgáspontos fék szintjét hozza, akár jobbat is. Nekem egy Tektro fék volt az egyik korábbi bringámon (sok próbálgatás után találtam rá, a pontos típusra már nem emlékszem), az jónak bizonyult, normál országúti (shimano kompatibilis) fékpofákkal működött,
Persze az átlag cantifék az kb. a menekülj kategória. De legalább biztos lehetsz benne, hogy le lehet cserélni használható darabra, még ha bele is kell nyúlni mélyen a pénztárcába. -
Friczy
senior tag
válasz rétisün #185554 üzenetére
Próbálkoztam vele, még viszonylag jó fékkel is, nem jött össze. Valamikor még nagyon régen vettem egy Merida Speedert, aztán időközben rájöttem, hogy sokkal jobban érzem magam koskormányos gépen (hiába, fiatalkoromban az volt), úgyhogy átalakítottam, az lett a városi/túrabicikli (lehetett rá szerelni sárvédőt, csomagtartót, nagyon szerettem - persze annyi átalakításon ment keresztül sok év alatt, hogy csak a váz maradt meg, még a villát is lecseréltem karbonra). A legtöbb gondom a fékkel volt, mert eredetileg V-fék volt rajta, és persze nem volt szem, amihez a cantit rögzíteni lehetett volna (próbálkoztam a két támvilla közti rúdra ún 'zsiráfnyakat' szerelni, de eléggé hajlékony lett a rendszer, féltem, hogy egyszer eltörik).
Aztán jött a mini-V, működött, de így is nagyon érzékeny volt, a pofák nagyon közel voltak a kerékhez, a legkisebb nyolcasnál is már súrlódott időnként, ráadásul alig koptak kicsit a fékpofák, már kellett állítani a bowdenen, mert tökig be kellett volna húzni a féket, hogy legyen fékhatás.Aztán találtam jópofa szemet cantifékhez, ami már stabilan ponton tartott (a nyeregcsőbilincs csavarja volt a fix pont, ahhoz kapcsolódott), akkor vettem egy jó cantiféket (tektro, már nem emlékszem a pontos típusra, az akkori egyik legkorrektebb CX canti volt).
Azzal meg is oldódtak a fékproblémáim évekre, amíg aztán le nem cseréltem az egész bringát.Összegezve a tapasztalatot: országúti fékkarhoz, ha megteheted, vagy országúti caliper, vagy cantiféket használj. Mini-V nem lesz az igazi, a normál V-féket meg sürgősen felejtsd el.
-
Friczy
senior tag
válasz Hasaggymeg #185613 üzenetére
Nekem nem. Sokkal kevesebb ideig bírta, mint a Shimano (10-es lánc volt, és meglehetősen hamar nyúlt meg túlságosan. Úgyhogy visszatértem a Shimano láncokhoz, KMC-nek viszont szeretem a patentszemeit, ezt használom Shimanohoz is.
-
Friczy
senior tag
válasz Hasaggymeg #185615 üzenetére
Majd ha a lánchajtást lecserélik damilra, kiváló lesz
-
Friczy
senior tag
válasz Hasaggymeg #185804 üzenetére
Igazából a mélyhornyú csapágy a helyes kifejezés Az, hogy zárt, nem okvetlenül feltétel, persze az a jobb megoldás.
-
Friczy
senior tag
válasz bszg@ #186000 üzenetére
A koszos bowden, ha már nem tökéletesen mozog a házban, tud ilyet csinálni. Ha a bowden kívül van vezetve, és a láncvillán szabadon van, utána megy bele a kis hurokba, ami a váltóhoz vezeti, akkor először pucold meg a bowden szabadon futó szakaszát, utána akaszd ki a bowdenházat, húzd előrébb, hogy a bowdennek az a része, ami általában a házban van, szabadon legyen, és próbáld minél alaposabban megtisztítani. Én nem javaslok kenőanyagot, mert ha esetleg beleragad a kosz, még rosszabb lesz a helyzet, de sokan vannak amellett, hogy a bowdent is kell olajozni. A régieket kellett is, a teflonos bowdenházban futókat viszont szerintem nem.
-
Friczy
senior tag
válasz bszg@ #186106 üzenetére
Néha, ha már túl sokat rakoncátlankodik a váltó, és a váltókarra gyanakszom, akkor tele szoktam fújni a fékváltókart wd40-nek, ahol csak beférek, és átmozgatom oda-vissza sokszor. A dzsuva alul kijön, azt ronggyal érdemes felfogni, és amíg még szivárob belőle, addig törölgetni. A fékváltókar csak egyszer szétszedhető, utána nem lehet összerakni, annyira bonyolult, tehát ennél jobbat nem tudok.
-
Friczy
senior tag
válasz Khelben #186113 üzenetére
+1 a greenguardra, amikor a gravelt megvettem, nem egész 500 km után begyűjtötte a Népligetben az első defektjét, akkor lekerült róla, és mivel amúgy is keskenyebbet akartam, egy Schwalbe Marathon Greenguard került rá. Azóta már mentem vele vagy 5ekm-t, defekt nélkül elég változatos helyeken (persze főként aszfalton)
-
Friczy
senior tag
-
Friczy
senior tag
válasz bringasisti #186407 üzenetére
Abusnál van ilyen, pl. lehet kapni Bordot párban, ugyanazzal a kulccsal, de utólag is rendelhetsz adott kulcshoz lakatot, zárat. Én rendeltem adott kulcshoz illő zárbetétet a nejem e-bike-jához, hogy ugyanaz a kulcs nyissa a lakatot és az akkut. Ma érkezett meg, de ilyen időben nincs kedvem kimenni a garázshoz szerelni
-
Friczy
senior tag
válasz Sleek #186447 üzenetére
Engem ez a másik oldalról érdekelne, lesz egy eladó országútim, csak még kicsit szépíteni kéne rajta, de ilyen hidegben nem fogok bringát mosni az udvaron Mindenesetre egy használt Trek OCLV 3x10-es 105 szettel, nagyjából 200-ért tervezem majd piacra dobni, ahogy elnéztem a hirdetéseket, talán nem lövöm túl magasra.
Persze ilyenkor az a bosszantó, ha két nap alatt elmegy, mert akkor túl alacsony volt az ár
-
Friczy
senior tag
válasz ivana #186488 üzenetére
Használati céltól függ. Én a Cube-ot (Nuroad) elsősorban túrázásra és városi szaladgálásra vettem, ilyen célra kell. Egyébként (az MMbike-tól vettem) egyszerűen megkértem a boltot, hogy tegyenek rá egyet, ami hozzá illik.
Hasonlóképpen muszáj a rekumbensen is, főleg, ha fel van málházva, itt volt gondom, amíg találtam megfelelőt, mert annak nincs hagyományos villája. Az országútire értelemszerűen nem tettem.