-
Fototrend
Vásárlási segédlet - Karbantartás - Egyéb hasznos dolgok
Mielőtt kérdeznél olvasd el a téma összefoglalót, vagy használd a keresőt
Új hozzászólás Aktív témák
-
Friczy
senior tag
válasz Fall-N #265867 üzenetére
Igen, a Rohloff sose volt olcsó. De hasonlítsd össze az árát egy 1x12-es rendszerrel, mert a lánctányért kivéve ezzel egyezik meg (azt hagyjuk, hogy még mindig két fokozattal több). Kategóriában is. És ha dupla vagy tripla tányéros régebbi rendszerrel hasonlítod össze, akkor két váltókar, két váltó, hátsó sor, annak is van ára. Utána vedd hozzá a karbantartás igényét, valamint a lánckopást (Rohloffhoz a teljesen mezei jó vastag lánc is megfelel, ami nyilván lassabban is fog kopni).
-
Friczy
senior tag
Amikor fiatal voltam, a fékkarok még olyanok voltak, hogy felül jött ki a fékbowden, nem volt szokás hoodon fogni. teljesen jól begyakorolt mozdulat volt, hogy fékezéshez mindkét kézzel átfogsz alsó fogásra. Nem volt ebből probléma. A helyzetekre rá lehet és kell is készülni, nyilván amikor olyan a közlekedési helyzet, akkor át kell váltani olyan fogásra - akár hood, akár drop - hogy egyből tudj fékezni.
-
Friczy
senior tag
válasz Fall-N #265903 üzenetére
A Rohloff nem az Altus szintje. Az agyváltóhoz nem feltétlenül kell csúszópapucs, nálam sem az van, van láncfeszítő. Mivel ez csak egy görgő, kevesebb a hajtási veszteség, mint a váltók láncfeszítőjénél. Vannak más megoldások is a lánc vagy a szíj megfelelő feszességének beállítására (pl. excenter hajtómű), tehát nem kell mindenképpen csúszópapucs. Terepre valóban nem jó, De inkább a váltás lomhasága illetve a nem megfelelő súlyeloszlás (hátsó keréken több súly van) miatt.
Az ár jó kérdés, ahogy korábban is írtam, ahol a Tourney vagy Alivio szintjéig mennek le, ott nem opció az agyváltó, Deore és felette esetén már jóval kisebb a különbség, amelyet kiegyenlíthetnek az egyéb előnyök. Szóval semmiképpen nem érdemes elintézni az agyváltót olyan sommásan, ahogy te tetted. -
Friczy
senior tag
válasz Dark Archon #265947 üzenetére
Nekem két bringán is agydinamó van, jó dolog az.
-
Friczy
senior tag
válasz -=RelakS=- #265960 üzenetére
Az agydinamó szerelése gyakorlatilag egy kerékfűzés, aztán rádugod a csatlakozót és hajrá. Mivel ténylegesen nem dinamó, hanem generátor (nem egyen- hanem váltakozóáramot ad le), így nem számít a polaritás sem.
Majdnem mondtam, hogy a Shimano helyett vegyen egy SP-t, de az többszörösébe kerül - igaz, állítólag megéri.
-
Friczy
senior tag
válasz Hasaggymeg #265973 üzenetére
Tényleg egyszerűbb, azzal együtt, hogy a korábbi lámpámat nagyjából hetente elég volt tölteni. Ráadásul azt tapasztaltam, hogy ha nappal is világítok, előzékenyebbek az autósok is. Nyilván más annak a szempontja, aki többnyire forgalommentes helyen, erdőben biciklizik, és más annak, aki városban, országúton. Mellesleg pont a napi töltögetés elkerülése miatt nem GPS-t használok sebességmérésre, hanem egyszerű, gombelemmel működő kilométerórát.
-
Friczy
senior tag
válasz Hasaggymeg #265978 üzenetére
Pont, hogy nem mindegy. Elég nekem a telefont és az órát naponta tölteni. Hosszabb, több napos túráknál még így is logisztikázni kell, telefon, tablet, másik telefon (feleségemé), GPS, óra, régebben, amikor mindegyikhez külön töltő volt, volt olyan szállás, ahol nem volt ennyi konnektor. Most van olyan töltőm, amin van 2 USB-A, 2 USB-C, aztán lehet figyelni, hogy melyik kábelt mire használom.
Nehezítésként a múltkori bringatúrán két ebike-kal voltunk...
[ Szerkesztve ]
-
-
Friczy
senior tag
válasz parandroid #266095 üzenetére
Működik, bár ezt a Tufo a saját gumijához ajánlja, de persze betölthető más gumiba is, ha a szelepet ki lehet venni. A Tufo gyárt sokféle gumit, klasszikus szingót, amit fel kell ragasztani a hozzávaló felnire peremes szingót, ez normál országúti kerékkel használható, nem kell hozzá külön belső, meg egy rakás tubelesshez való külsőt is, ezekhez van ez a lötyi, emellett van olyan lötyije, amit nem előre kell betölteni, hanem akkor, amikor defekted van. A szokásos tubeless folyadékokhoz képest az a plusz, hogy nagyobb nyomást viselnek el, bár jártam úgy, amikor ezt használtam, hogy amikor a 8 bart belefújtam, akkor elengedte (8-12 bar az üzemi nyomása annak a CS33-nak, amit akkor használtam). De utána töltöttem bele ismét, és óvatosan 6 barra felfújva a túra maradék 5-600 km-én semmi gond nem volt vele. A szelepet szereti eltömíteni, részben emiatt álltam vissza hagyományos belsős megoldásra.
-
Friczy
senior tag
Fultonnak vannak becsípődései, amikor teljesen lényegtelen dolgokon rugózik akár hónapokat, az egyik ilyen a beleér a lábad az első kerékbe. Ráadásul ez nem magasság függvénye, hanem vázgeometria és lábméret. Nekem nagyjából 41,5-es a lábam, és volt olyan kis vázam, ahol erőteljesen beleért az első kerékbe (ott figyelni is kellett az alacsony sebességű kanyarodáskor erre), a mostani gravelen minimálisan beleér (többek közt a sárvédőnek köszönhetően), az országútin ki kéne mérni, mert fogalmam sincs. A reku más jellegű, ott a sarkam tud beleérni a kerékbe.
Viszont egyedül a korábban említett biciklinél (kis vázméretű Merida Speeder) kifejezetten kis tempónál kellett erre figyelni, nagyobb sebességnél már viszonylag éles kanyarban sem kell annyira elfordítani a kormányt, hogy ez zavarjon, ha meg nagy sebességnél éles kanyart veszel, akkor a kanyar csúcspontján amúgy se tekersz, mert erősebben bedöntött biciklinél a pedál leérésének is van esélye, és az nagyon kellemetlen tud lenni. Szóval a kanyar ívéhez mérten külső láb lent, belső fent, aztán kigyorsításkor sem fog beleérni a láb a kerékbe, és mire a külső láb odaérne, már kinn vagy a kanyarból.
-
Friczy
senior tag
válasz Mezga Aladár #266721 üzenetére
Elektromos sorozat is kijön belőle, ha igaz, jövőre. Sajnos az áruk 2M felett indul.
[link] -
-
Friczy
senior tag
Igen, voltak ilyen írások, abban az időben, amikor kezdtek elterjedni az aluvázak. Én a Merida Speedert 2004-ben vettem, akkor még viszonylag újdonság volt az alu a kommersz kategóriában, és akkoriban ment a para, hogy csak pár évet bírnak, a Merida pont emiatt öt éves vázgaranciát adott (a Trek meg lifetime-ot), négy éve adtam el, amikor a Cube-ot megvettem.
-
Friczy
senior tag
válasz Dark Archon #267039 üzenetére
Nekem mindegyik szemüvegem fényre sötétedő. Nem csak a bringás (Rudy Project ImpactX), hanem a normál szemüvegem is, korábban mindig az volt. a gondom, hogy nyáron cserélgetni kellett a szemüveget, hogy dioptriás vagy napszemüveg, attól függően, hogy sütött-e a nap vagy sem. Úgyhogy vagy tíz éve a normál szemüvegem is fényre sötétedő, és hasonlóképp a bringás is, és meg vagyok elégedve ezzel a megoldással.
-
Friczy
senior tag
válasz Ixion77 #267050 üzenetére
Autóvezetés esetén a fotokromatikus valóban nem az igazi, illetve lencsetípus-függő. Az első fényre sötétedő szemüvegnél (ImpactX) az eladó felhívta a figyelmemet, hogy autóvezetésre nem jó, mert a fényre sötétedő lencsék UV-re sötétednek, és a normál üveg is kiszűri az UV sugarak nagy részét, így a lencse nem sötétedik be üveg mögött.
Az ImpactX2 újítása, hogy az így is besötétedik.
Viszont kerékpározásnál ez nem probléma, ott nincs előtte üveg, ami az UV sugarak kiszűrésével megakadályozza a sötétedést. -
Friczy
senior tag
válasz Dark Archon #267080 üzenetére
Említettem, hogy a Rudy Project ImpactX2 lencséjéről is ezt mondták már vagy öt éve, amikor azt vettem. A dioptriás fotokromatikus szemüvegem beltéren, ablak mögött nem sötétedik.
-
Friczy
senior tag
válasz dom1n0 #267245 üzenetére
A gyárilag adott stift végleges, azzal nincs probléma. Azt benyomod, letöröd a végét és használod. Lehet pótstifteket is kapni (jó pénzért), ami akkor jön jól, ha láncszakadás miatt toldani kell. Az én multitoolomban külön hely is van a pótstifteknek (ennek ellenére patentszemet használok. általában), amikor egy új láncot összerakok patentszemmel, a pótstift megy a multitoolba vészesetre. Érdekes, hogy a 11 sebességes Shimano lánc már nem stifttel jött, mint a korábbi 10-esek, hanem patentszemmel kell összerakni.
-
Friczy
senior tag
Nem patentszemes: adnak hozzá egy stiftet, azzal lehet összerakni, véglegesen. Legalábbis Shimano lánc esetén.
Patentszemes: értelemszerűen egy patentszemet adnak az összerakáshoz.
Túl rövid lánc esetén fennáll a veszély, hogy nagy lánckerék elöl/hátul leszakítja a váltót.
Túl hosszú esetén a kis lánckerék elöl/hátul olyan állásba viszi a váltókanalat, hogy az előre és hátramenő láncrész egymáshoz súrlódik.
Páratlan szemű lánc nem létezik, az egyik láncszem 'külső' lemezeket, a másik 'belsőket' tartalmaz. A patentszem külsőnek számít.
Patentszem nélküli (stifttel összerakandó lánc egyik vége belső szem, a másik külső, a külsőt ráilleszted a belsőre, és a stifttel összekötöd.
Patentszemes láncnál a két láncvég belső, ezeket illeszted össze a patentszemmel. Ez esetben a lánc hosszát patentszemmel adják meg. -
Friczy
senior tag
válasz Mezga Aladár #267544 üzenetére
Úgy tudom, eltérő a bowdenhúzás.
-
Friczy
senior tag
válasz semmiho #267629 üzenetére
Az átdobót először a kistányér határolócsavarjával kell beállítani laza bowdennel, utána bekötni a bowdent úgy, hogy lehetőleg épp feszes legyen, aztán a nagytányér határolócsavarja jön. Ha szerencséd van, ezzel készen is vagy. Az előfordulhat, hogy jól beállított határolócsavarral nem tudod végállásig nyomni a váltókart, így nem marad fenn a nagytányéron, ilyenkor kicsit lazítani kell a bowdenen. Gyakorlatilag ennyi. Ha van a bowdenen bowdenfeszítő, akkor nagyon sima ügy, ha nincs, akkor kicsit türelemjáték.
-
Friczy
senior tag
válasz 6030D #267714 üzenetére
Kerékpárszervizes ismerős írta többször, hogy az egyetlen olyan hely, ahová nem szabad zsírt rakni, az pont a négyszögtengely, annak olyan stabilan kell összepréselődni, hogy minimális mozgás, elcsúszás se lehessen, különben elkezd kikopni a hajtókar. Cserébe roppant nehezen lehet leszedni, valamit valamiért. A leszedésnél arra kell nagyon figyelni, hogy a leszedőszerszám teljes hosszban be legyen hajtva, mert ha nincs elég menet, akkor legyalulódik.
-
Friczy
senior tag
válasz Dark Archon #267722 üzenetére
A kar alu, a négyszög vas, az eltérő hőtágulás sokat segít.
-
Friczy
senior tag
válasz cattus #267777 üzenetére
Nem egészen. Vannak szeparált kerékpárút-szakaszok illetve kisforgalmú úton kitáblázott részek, figyelni kell a táblákat. Ez elsősorban a Dunakeszi-Göd szakaszon van)
(A betonos szakasz Kismaros-Nagymaros közt van.)
Kajáldának én a Göd felső végén lévő Sport teraszt tudom ajánlani, illetve Nagymaroson van egy halsütő, az az egyik kedvencem (ahol a bringaút elkanyarodik a partról és megy tovább egy macskaköves szakaszon a kompkikötő felé - a halsütő bódé közvetlenül a partról kanyarodó út mellett van)[ Szerkesztve ]
-
Friczy
senior tag
válasz stargazer #267803 üzenetére
Igen, a lánckerekek távolsága eltérő, és a váltókarokat a lánckerék távolságra tervezik. Tehát egy 9-es sorra tervezett váltókar egy-egy fokozaton annyi bowdent húz hogy a hozzá tartozó váltó annyit mozduljon, amennyi a 9-es rendszer lánckerék-távolsága. Ez pedig kevesebb, mint a 7-es (vagy 8-as) távolság.
-
Friczy
senior tag
válasz Fall-N #267829 üzenetére
Ne keverd a húzási arányt a lánckerekek egymástól való távolságával. A 7/8 nagyjából azonos (annyira mindenképpen, hogy ne okozzon problémát), a 9-esnél a lánckerekek távolsága kisebb (különben mi értelme lenne magukat a lánckerekeket keskenyíteni, ha a távolságuk ugyanaz?). A 10-esnél még kisebb.
A húzási arány csak arról szól, hogy a váltókar adott elmozdulására mennyit mozdul a váltó. Viszont a 8-as és a 9-es váltókar nem ugyanannyit húz egy-egy fokozat közt.
Az, hogy a húzási arány önmagában nem határozza meg a fokozatokat, jó példa a 10-es Tiagra váltó, aminek más a húzása, mint mondjuk a 105-ösnek, viszont bármelyik váltó a saját váltókarjával gond nélkül működik bármelyik 10-es országúti sorral. -
Friczy
senior tag
válasz Fall-N #267934 üzenetére
A váltó igen, a váltókar nem. 9-es váltókar nem lesz jó a 8-as sorhoz. Érdekes egyébként, hogy elvileg a 8 és 9 fokozatú váltó bowdenhúzása azonos (országúti szett), a 8-as (Sora) váltó működött a 9-es fékváltókarral és a 9-es sorral, de időnként pontatlan volt a váltás, bárhogy is állítottam.
Aztán vettem egy 105-ös (9-es) hátsó váltót, lecseréltem a Sorát, és egyből minden szépen ment. -
Friczy
senior tag
válasz Fall-N #267937 üzenetére
Én végig országútiról beszélek, egyébként pedig nyugodtan keverhetjük, mert a lánckeréktávolságok a hátsó soron (9-ig biztosan) megegyeznek, montis sort nyugodtan feltehetsz az országútira. Nem érdemes idekeverni a 10-es rendszert, amíg 7-8-9-es rendszerekről van szó.
És mivel folyamatosan téves dolgokat hangoztatsz, kénytelen vagyok vitába szállni veled. Szóval lássuk:
7-es és 8-as rendszerek azonos szélességéről:
[link]
Nézd meg: 7-es Shimano HG: lánckerekek távolsága: 5,0 mm.
8-as Shimano: 4,8 mm.
Igen, ez a 0,2 mm nem sokat számít, ha a 8 sebesség (7 sebességköz) mindössze 1,4 mm, tehát ha valahol középtájon állítod teljesen pontosra, akkor a széleken lesz 0,7 mm távolság, ennyit még tolerál a rendszer.
Ezzel szemben a 9-es rendszernél a távolság 4,34, hasonlóképpen középen pontosra állítva a széleken már 4x0,42, azaz 1,68 mm lesz az eltérés, ennél pontosabbra elvben sem állítható. (9-es rendszernél a lánckerekek közti távtartó mérete - szintén a táblázat alapján - 2,56, tehát az eltérés már a távtartó méretének több mint felét kiadja - ideális esetben. 9-es váltókarral 8-as rendszeren is kiadja a távolság felét, szóval ott is lesz elég komoly pontatlanság. -
Friczy
senior tag
válasz parandroid #268036 üzenetére
Felnifék másik problémája a kerék kopása. Nekem kellett már új kereket venni, mert elkopott a fékfelület.
-
Friczy
senior tag
válasz 6030D #268043 üzenetére
Nincs hosszú távú tapasztalatom még a tárcsafékkel, négy éve van tárcsafékes gravelem, úgy becslésre ez alatt biztos belekerült 10ekm. Eddig egyszer kellett fékpofát cserélni benne, a tárcsán értelemszerűen jóval kevesebb a kopás. Ez alapján nem tartom valószínűnek, hogy 20ekm után bármilyen tárcsát is cserélni kéne. Ha pedig valami gyári kereket használsz, akkor nem biztos, hogy egy felnicserével megúszod.
-
Friczy
senior tag
válasz Mezga Aladár #268047 üzenetére
Az nincs, de a túlmelegedés miatti fékerő-csökkenés igen Bár én még erről csak olvastam.
-
Friczy
senior tag
válasz ZolkoW #268324 üzenetére
A 'megszokott' Tip-Top ragasztókészlet ragasztója tulajdonképpen vulkanizálja a gumit. Latex belsőnél mit vulkanizálsz? Nyilván semmit, szóval a szokásos folt megoldás nem működik. Ettől persze lehet más javítási metódus, erről nincs információm, de számítani kell rá, hogy más kell hozzá.
-
Friczy
senior tag
válasz Hasaggymeg #268450 üzenetére
Az a baj a te karbonvilla-szkeptikusságoddal, hogy a rugós villával hasonlítod össze. Ebben szerintem nincs vita, a rugós villa többet csillapít. Cserébe jóval nehezebb, időnként túl sokat csillapít (nem véletlenül találták ki a lockoutot), valamint karbantartásigényes.
A karbonvillát nem a rugós villával érdemes összehasonlítani, mert teljesen más a kettő, egyfajta alma-körte, hanem az egyéb merev villákhoz (acél, alumínium). Ebből viszont egyértelműen a karbon jön ki győztesen, az alunál mindenképpen kényelmesebb, az acélnál meg egyértelműen könnyebb.
Új hozzászólás Aktív témák
- D1Rect: Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- Üzleti vita és megbeszélés
- Villanyszerelés
- Renault, Dacia topik
- Megérkezett Magyarországra a Samsung új OLED gaming monitora
- Politika
- Milyen monitort vegyek?
- Multimédiás / PC-s hangfalszettek (2.0, 2.1, 5.1)
- Nyíregyháza és környéke adok-veszek-beszélgetek
- Xiaomi - Mi AIoT AC2350
- További aktív témák...