-
Fototrend
Vásárlási segédlet - Karbantartás - Egyéb hasznos dolgok
Mielőtt kérdeznél olvasd el a téma összefoglalót, vagy használd a keresőt
Új hozzászólás Aktív témák
-
Friczy
senior tag
Nagyon amatőr kérdés következik, ebben a témában egyáltalán nem vagyok hozzáértő:
Van nekem egy rekumbensem (fekvőbicikli), ez az egyetlen olyan biciklim, amelyikben rugózás van, ezért ehhez a témához nem nagyon értek:A gyári rugója (hátsó rugóstag) szép és jó levegős holmi, egyetlen hibája van, hogy nincs rajta lockout, pedig azért az nem haszontalan. A szemtáv 168. Évekkel ezelőtt vettem egy Manitou Radium rugóstagot ( [link] ), pár év használat után (karbantartva nem igazán volt) merevvé vált. Visszatettem az eredetit, ami azóta is köszöni, jól van, de továbbra is szeretnék lockoutot. Amit viszont olvastam valahol ezekről a rugóstagokról, az az, hogy nem szeretik a függőlegestől eltérő beépítést, mert elfolyik belőlük az olaj. Sajnos a rekun a váz kialakítása olyan, hogy a rugóstag nagyjából vízszinteshez közeli helyzetben van.
A kérdéseim:
- valóban nem jó helyzet a rugóstagnak a vízszintes beépítés? (ha igen, akkor gondolom az enyémben lévő rugóstag kifejezetten olyan, hogy ezt mégis bírja, mert gyárilag ezzel van szerelve)- Vajon a Manitou rugóstagot meg lehet-e valahol javíttatni, illetve érdemes-e? (budapesti szerviz helyek érdekelnek, ahol ilyennel foglaloznak)
- tud-e valaki ajánlani levegős rugóstagot, lockout lehetőséggel, ami bírja a vízszintes beépítést - ha ez számít egyáltalán - és nem aranyárban van?
-
Friczy
senior tag
válasz
peetie1 #285441 üzenetére
Sok szűk utcában van szemben engedélyezve a bringás forgalom a belvárosban. Persze azt hozzá lehetne tenni, hogy az utca azért szűk, mert mindkét oldalon parkoló autók vannak, olyan utca is van, ahol az egyik oldalt nem is a járda szélével párhuzamos a parkolás. Pl: [link] Szoktam erre járni, lehúzódva, normálisan el lehet férni. Figyelni kell a többi közlekedőre, ennyi az egész.
Én ilyen szembe közlekedés esetében a jobbkézszabályra is jobban ügyelek, ahol sok egyirányú utca van, ott az autós keresztirányban a bringást nem várja jobbról, ha tudja, hogy onnan autó nem jöhet. Ezért ott - ha nincs tábla - a balról jövő autóst is inkább elengedem, biztos, ami biztos alapon.
-
Friczy
senior tag
válasz
Maximum1 #285459 üzenetére
Ha én csak azt tudnám, amit tanítottak, szerintem roppant tudatlan lennék
Érdekes, amit írsz, mostanában szüntették meg Kőbányán a Liget utca elsőbbségét, az összes kereszteződése jobbkezes lett. Ahogy a kertvárosi részekben a 30-as sebességkorlátozású utcák túlnyomó része is jobbkezes. Szóval én kicsit ellenkező trendet látok. -
Friczy
senior tag
válasz
dom1n0 #285505 üzenetére
Szerintem pedig elvárható, hogy a rá vonatkozó szabályokat jól ismerje. Attól még nem lenne baj (sőt), ha tananyag lenne az iskolában - vizsgával együtt akár. De ha mondjuk most bevezetnék, felmenő rendszerben eltelne vagy húsz év, amíg a közlekedők többsége már KRESZ ismeretekkel rendelkezne, az meg túl sok. Egyébként statisztikai tény, hogy a kerékpárosok kb. 80 százaléka rendelkezik jogosítvánnyal, más kérdés, hogy a jogosítvánnyal rendelkezőknek mennyire pontos a KRESZ ismerete
, illetve mennyire szarnak bele a szabályokba.
-
Friczy
senior tag
válasz
peetie1 #285515 üzenetére
Vannak olyan helyek, ahol nem használom ki én se. Mostanában egyirányúsítottak néhány utcát a megszokott munkábajárós útvonalam környékén, szerencsére értelmesen váltogatva az irányokat, kerékpáros szembeforgalom engedélyezett. Itt tök mindegy, hogy melyik utcán fordulok be, ugyanolyan hosszú az útvonal, szóval csak akkor lenne értelme, ha az egyik ilyen utcában lenne az úticélom. Viszont van olyan is, ahol vagy túl sokat kéne kerülni, vagy forgalmasabb úton hosszabban menni, olyankor bemegyek szembe, természetesen ésszel. Jellemzően kisforgalmú mellékutcák, és igen, van, hogy be kell húzodni a parkoló autók közé, mert másként nem férnek el a szembejövők.
-
Friczy
senior tag
válasz
Ringman #285630 üzenetére
Én elég sok embert látok sisakban Budapesten. Lehet, hogy kisebb városokban, falvakban jóval kisebb ez az arány. Hollandiában mindössze pár órányi időt töltöttem el, ott nem tudom, Belgiumban a városi forgalomban valóban jóval kevesebben hordanak sisakot, de ott a közlekedési morál és a bringásokhoz való hozzáállás is teljesen más, kisvároson belül sokkal kevesebb az autó (azok se száguldanak), és sokkal több a bringás.
-
Friczy
senior tag
válasz
flash- #285669 üzenetére
Ez a multi-tool érdekes kialakítású holmi. Ha jól látom, egy darab, így érdekes lehet a láncbontót használni, ha a használatához szükséges imbuszkulcs ugyanazon a szerszámon van. Az anyagminőségről nem lehet tudni, hogy milyen, ha szerencséd van, nem nyalódik el az első használattól.
Azt, hogy érdemes volt-e megvenni, majd neked kell eldönteni.
Multi-toolból nekem egyébként ilyen van: [link] Ez se kicsi és könnyű, de elfér a nyeregtáskában, és párszor már jól jött. -
-
Friczy
senior tag
válasz
Piftuka #285711 üzenetére
Az átfogás a legkönnyebb és legnehezebb áttételek aránya. Az áttétel pedig az első és a hátsó lánckerekek fogszámát jelenti.
Pl. egy átlagos trekking hajtómű (a pedálnál lévő lánckerekek) esetén a lánckerekek fogszáma 28-38-48 (persze lehet eltérő is, ez csak egy példa), ha a lánc a legkisebben van, akkor a legkönnyebb hajtani, persze egyben a leglassabb is, a hátsó keréknél lévő lánckerekek (megint csak példa) esetén a legkisebb mondjuk 12, a legnagyobb pedig 30 fogú. Hátul meg a legnagyobb jelenti a legkönnyebb és leglassabb áttételt.Innen adott az átfogás: a legkönnyebb fokozat 28/30, a legnehezebb pedig 48/12, tehát több, mint 4-szeres. 1x rendszer esetén értelemszerűen négyszeres átfogáshoz mondjuk 12-48 vagy 11-44 fogszámú sorra van szükség. Ennek azért van technológiai hátránya, meglehetősen mert ez azt is jelenti, hogy 33-36 láncszemet kell a váltónak 'eltüntetnie', ami nagyobb igényeket támaszt a váltóval szemben. De ebbe már ne menjünk bele.
Mivel az első és hátsó lánckerekek nagysága nem szabvány, tehát sokféle van, így nincs értelme konkrét fokozatszámokat írni, ezt csak akkor tudod meg, ha ismered a konkrét értékeket. Ha viszont ismered, akkor akár egy táblázatban össze tudod foglalni a különféle áttételeket.
-
Friczy
senior tag
Kifejezetten szerettem a 3x10-es Ultegra szettemet, 30-42-52, bár igazság szerint az 52-t szinte sose használtam, a 30-at is ritkán, viszont így elég volt a 12-25 sor hátul, ami egy 10-es rendszerben minimális ugrásokat jelent a fokozatok közt. A 2x11 kicsit nagyobb fokozatközi ugrásokat jelent, de bevállalható. Viszont az 50/34 helyett nekem simán jöhetne a 48/32 vagy a 46/30.
-
Friczy
senior tag
válasz
Fall-N #285845 üzenetére
Biztos 'könnyen' megoldja a váltó, de gondolom, pont emiatt az 1x12 sebességre tervezett váltók 'némileg' drágábbak is. Általában a fejlettebb technikai megoldások magasabb árakat is jelentenek, valamit valamiért.
Én sokáig használtam 9 és 10 sebességes rendszereket, és nem tapasztaltam, hogy sokkal tartósabb lenne a 10, mint a 9, inkább az ellenkezőjét, még ha nem is volt nagy a különbség. -
Friczy
senior tag
válasz
parandroid #286031 üzenetére
A solar szerintem tök felesleges. A solar nélküli verzió jóval olcsóbb, és azzal is kimész a világból, mire lemerül. Két teljes napot lazán elmegy a 1040 újratöltés nélkül.
-
Friczy
senior tag
válasz
Hasaggymeg #286259 üzenetére
A láb felépítése nem olyan, hogy a talpad közepén tudnád a legnagyobb erőt kifejteni. Normális láb esetén a talp közepe csak egy boltozat, gyaloglás, állás közben sem azon állsz, hanem a sarkadon és a lábfej első részén. Az erőt meg a lábfej első részén tudod igazán kifejteni. Nem véletlen, hogy a sokat és gyorsan futó állatoknak igazából a lábfejük fejlődött ki, a sarkuk pedig elsatnyult. Talpközéppel tekerés esetén a lábfejben lévő izmok nem dolgoznak, és a talpnak pont az a része van kitéve alulról nyomásnak, amit jó esetben sosem ér igazán nyomóerő.
Véleményem szerint a lúdtalpbetét is épp egy zsákutca, mert a talp boltozatát alátámasztja, így azok az izmok, amelyeket inkább erősíteni kéne, gyengülnek. -
Friczy
senior tag
válasz
Ringman #286324 üzenetére
Barefootot nyugodtan elfelejtheted a bringán
Én is használok, de eszembe sem jutna biciklin felvenni. Táncolni viszont már csak abban szoktam
A legtöbb esetben a talp nem eléggé merev, valamilyen rugalmassága a legtöbb kerékpáros cipőnek is van (ráadásul a kerékpáros cipőnél még ha leginkább hátratolod a stoplit, akkor se lesz talpközépen. Sokan viszont normál utcai cipőben vagy kevésbé merev talpú MTB cipőben tekernek, az meg nem annyira merev, hogy mindegy legyen a talpközép tekerés a nyomás szempontjából. Az erőkifejtés szempontjából viszont még így sem mindegy.
Bár nagyon kevesen tudnak tényleg körkörösen tekerni, mégis valamennyire lehet még utcai cipőben is a vízszinteshez közeli szakaszokon is húzni a pedálon, viszont ezt talpközéppel már nem igazán lehet hatékonyan csinálni. Tehát a talpközepes tekerés esetén teljes erővel nyomod a pedált három óránál, a többi szakaszon meg alig dolgozik a láb. Hamarabb is elfáradsz úgy.
-
Friczy
senior tag
válasz
Hasaggymeg #286405 üzenetére
Ezeket mély hóra tervezték, csak az elolvadt
-
Friczy
senior tag
válasz
gordonfreemN #286817 üzenetére
Fekvőbringa első villáját szintereztettem jó pár éve. Nem vettem észre rajta semmi ilyen változást.
-
Friczy
senior tag
válasz
vlevi #286884 üzenetére
Ki van ez találva. Ha nincs gyalogjárda, akkor a gyalogos közlekedhet a kerékpárúton. És ez esetben a kerékpárosnak sincs mérlegelési lehetősége, mint a gyalog- és kerékpárút esetében, mert ott, ha a gyalogosforgalom sűrű, akkor mehet az úttesten. Kerékpárút esetében nem.
-
Friczy
senior tag
válasz
Hasaggymeg #286960 üzenetére
Na de ha beleér a pedál az első kerékbe kanyarodáskor, akkor mi van?
-
-
-
Friczy
senior tag
válasz
Piftuka #287213 üzenetére
Sok esetben maga a bicikli geometriája. A legtöbb 'holland típusú' kerékpáron a bringás teljesen felegyenesedve ül a bringán, borulásnál sokkal kisebb eséllyel fog a feje leérni az aszfaltra, mint egy sportosabb biciklinél, sokkal előredöntöttebb testhelyzetben.
Én szinte mindig hordom a sisakot (normál biciklinél mindig), de amikor fekvőbiciklivel megyek alacsony forgalmú környezetben, nem szoktam felvenni, ott elég 'ugyesnek' kell lenni, hogy úgy essek, hogy a fejem leérjen. Azzal együtt, hogy nagy 'sisakfogyasztó' vagyok - három sisakot sikerült összetörnöm -
Friczy
senior tag
válasz
lsebestyen #287258 üzenetére
Minden rétegigény, maga a kerékpározás is
AW ultra akku mindent bír, nekem jó lenne, ha mondjuk a Garmin le tudná szedni a pulzusadatokat az óráról, vagy mondjuk a Strava a Garminról feltöltött track-hez hozzá tudná szinkronizálni az óráról a pulzust. Annyira nem érdekel, hogy felvegyem a pulzuspántot, de minimális plusz statisztikához jó lenne. -
Friczy
senior tag
válasz
Hasaggymeg #287278 üzenetére
Szerintem viszont van, ezt néhány esés tapasztalata alapján is tudom mondani
A fekvőről egyszerűen csak lehuppantam a földre, amikor úgy sikerült, amikor trekkinggel estem, akkor a karom ért le először (el is tört, de ez más kérdés), koskormányos bringán viszont kétszer is sikerült fejjel talajt fogni (lehet, hogy háromszor, de a harmadik esetről nincs pontos emlékem), és a bukó fogta fel az ütést. Volt ugyan koskormányos bringán is úgy esés, hogy ki tudtam forogni, és megmaradt a fejem is, a bukó is, mégis sokkal veszélyesebb. Persze a sebesség is számít, úgy is lehetne fogalmazni, hogy a kettő kombinációja, ha gyökkettővel borulsz egy holland bringán, jó eséllyel nem úgy dőlsz el, mint egy zsák, és ha csak nem találsz egy járdaszegélyt, jó eséllyel megúszod.
(a link beszúrása nem sikerült)
-
Friczy
senior tag
válasz
Piftuka #287334 üzenetére
Mert felesleges. Eleve nem gyakori az esés (versenyzés kicsit más téma, de amatőr szinten az ember ritkán megy annyira határon), az meg még kevésbé, hogy a térd sérüljön. Könyöknek némileg több esélye van, de a legtöbbször egy horzsolás és kész, az meg begyógyul idővel. A kulcscsont sokkal esélyesebb a törésre, azt meg nem nagyon lehet védeni. És minden védőeszköz plusz súly, valamennyire a mozgást is korlátozza, nyáron meg túl meleg is.
-
Friczy
senior tag
válasz
balintbaba #287441 üzenetére
Kérdés, hogy mennyi a 'szignifikáns'.
Első teleszkóppal ilyen tapasztalataim nincsenek (elég rövid ideig volt teleszkópos trekkingem, és azon nem volt lockolható a villa), a fekvőbringámon van csak rugóstag, ott a lock sebességben 10-15 százalékot jelentett aszfalton. Szerintem ez azért már szignifikáns.
-
Friczy
senior tag
válasz
balintbaba #287457 üzenetére
én egyszerűen lemértem sík úton, egyenletes tekeréssel, folyamatosan figyelve a kilométerórát.
-
Friczy
senior tag
válasz
Dark Archon #288148 üzenetére
Fel kéne találni a felfújható biciklipumpát. Kis helyen elfér
-
Friczy
senior tag
válasz
jjeahh #288174 üzenetére
Hogy mennyi az eltérés, nem tudom, de a barométeres sem csodaszer. A Garmin (barométeres) rendszeresen produkál olyan adatot, hogy a szintemelkedés és a süllyedés közt van 5-10 méter eltérés, amikor ugyanoda megyek vissza, ahonnan indultam
Viszont a GPS függőlegesen kb. háromszor akkorát képes tévedni, mint vízszintesen. -
Friczy
senior tag
válasz
AXisBOLD #288340 üzenetére
Ami a kereket fogja, az igazából alkalmatlan. Általában 2"-nél vastagabb kerék bele se fér, de legalább nem gyilkolja meg a kereket, ellentétben azokkal, amelyek beférnek. Egy biciklikerék a sugárirányú terhelést nagyon bírja, az oldalirányút ellenben nagyon nem.
Olyan tároló kell, aminek a biciklit neki lehet támasztani (és lelakatolni. -
Friczy
senior tag
válasz
pengwin #288373 üzenetére
Műszakilag megoldható, az agyváltó nem egy bonyolult szerkezet. Én ugyan kontrást nem vennék, nem szeretem, de nem nagyon látok fék felfogatási lehetőséget a vázon, szóval lehet, hogy az a megoldás, mert hiába van elöl féked, hátul is kell. Inkább az a kérdés, hogy anyagilag mibe kerül (agyváltó, kerékfűzés vagy új kerék + lánc), és megéri-e.
[ Szerkesztve ]
-
-
Friczy
senior tag
válasz
Because #288464 üzenetére
Van egy alap általánosításod, az már látszik. Országútis és országútis közt is sok különbség van. Az sajnos egy jól ismert dolog, hogy a rossz viselkedés a szembetűnő, a jó meg természetes, emiatt mindenki hajlamos nagyobb csoportra kategorizálni az adott deviáns viselkedést. Érdemes ezt észben tartani, mielőtt egy egész csoportot bélyegzel meg.
-
Friczy
senior tag
válasz
Rodzser Mór #288868 üzenetére
Úgy emlékszem, hogy Fulton is így állt hozzá. De már elmúlt
Én kifejezetten szeretem a hangos racsnit. Csengő helyett se rossz. -
Friczy
senior tag
válasz
Tigerclaw #288908 üzenetére
Nekem erre a célra egy Trelock LS 950 I-GO típusú lámpám volt (még megvan, csak a legtöbb bringámon beépített világítás van - agydinamó vagy e-bike), beépített Li-Ion akku, 5 féle fényerő, kijelzőn kiírja az adott fényerőhöz tartozó maradék időt, illetve ha úgy látja, hogy kezd merülni, inkább visszaveszi a fényerőt, hogy ne fogyjon le az akku. Ezt már nem találom a kínálatban, de a paraméterek alapján az LS 760 tűnik az utódjának
[link] -
Friczy
senior tag
válasz
Dark Archon #288957 üzenetére
Ha a küllő nem egyenes, akkor ott valami probléma van. Nem radiálist szerettél volna írni?
-
Friczy
senior tag
válasz
Dark Archon #289008 üzenetére
Ja, értem, mire gondolsz. Volt hasonlóm, Shimano WH-R-550 vagy milyen kerék, ráadásul a küllőanya is az agynál volt. Végül is jó kerék volt azon a szinten, de a speciális küllő miatt nem kéne még egyszer. Egyrészt a küllőanya mérete olyan volt, hogy egyik megszokott küllőkulcs sem vitte, kellett vegyek egy speciális Shimano kulcsot a küllőanyához. Másrészt, amikor egy küllő eltört, és kiderült, hogy a Shimano már nem gyárt ilyet, nagy nehezen tudtam szerezni valahonnan, de folyamatosan bennem volt a tudat, hogy ha még egy hasonló probléma van, akkor teljes kerékcsere egy küllő miatt.
Szóval lehet, hogy jó dolog, de annyira nem kéne.
Új hozzászólás Aktív témák
- sziku69: Fűzzük össze a szavakat :)
- Rendszergazda topic
- Microsoft Outlook topic
- Kerékpárosok, bringások ide!
- Telekom mobilszolgáltatások
- Napelem
- Futás, futópályák
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- Xiaomi 12X – kicsi a bors és hűvös
- Otthonfelújítási program (2024.)
- További aktív témák...