Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    A címből is kiderült, miről szeretném, ha ez a topik szólna. Elsősorban nem politikai, hanem elméleti alapon közelítsük meg a témát. Szerintem TELJESEN ROSSZ a felsőoktatási rendszer mert:
    -Nem az életre készít fel.
    -Túl sok felesleges információt lead, míg hasznosak vagy újak bizony kimaradnak.
    -Sokszor olyanok tanítanak, akik 10-15 éve már nem dolgoznak az iparban(Megengedhetetlen...)
    -Az elmélet és gyakorlati ismeretek aránya horribilisen eltér, sajnos a gyakorlat kárára.
    Még a sokak által hihetetlenül sokra tartott BME-n is az a személet uralkodott el, már elég rég óta hogy idézem "A jó elmélet helyettesíti a legjobb gyakorlatot" ezt nem tudom ki mondta, de amikor a BME-n ilyeneket olvastam egyetemi portálokon a frász kerülgetett.
    Az ilyen marhaságok miatt avn az, hogy sok kezdő egyetemistát, egy jobb technikus pl zsebre vág kétszer, vagy épp ha sz. technikáról van szó 5-6 év gyakrolat pl a fejlesztésben messze menően többet ér mint ugyanannyi évnyi tanulás. Sajnos a mostani MSC- BSC bevezetésével, sem fog ez a helyzet megoldódni mert hisz:
    -A gyakorlat mindenek felett áll,.
    -A gyakrolat tesz csak valakit valamivé, az elmélet csak keret, amire vagy lehet építeni vagy nem...
    -A gyakorlat nem fejleszthető elméleti úton.
    -Mindenkit tisztelek, aki saját maga midnen papír nélkül lett az aki, s pusztán a gyakorlati tapasztalattal és nagy szorgalommal elérte, hogy kenterbe verjen több végzett egyetemistát.
    -Nem hiszek abban, bár ez személyes vélemény, hogy az elméleti anyag eltúlzása után, mikor az illető kikerűl a való életben a sok-sok felesleegsen (és sok nem feleslegesen letettel) letett vizsgával könnyedén behozhatja azokat, akik közben inkább a rögösebb utat választották és a gyakorlatra öszpontosítottak.

    Összegezve, sajnos a felsőoktatás NEM SZAKEMBERT KÉPEZ hanem papírt ad arrol, hogy x emebr y idő alatt z mennyiségű anyagot be tud magolni. Hol van ez attol, hogy rendszereket is át tud látni, esteleg alkalmazni az ismereteket, amiket soha se gyakorolt:(

    Tudom, hogy most vitatkozni fognak sokan velem, és ez így van jól. Én leírtam a saját véleményem amivel egyet lehet érteni, vagy épp ellenezni is lehet, persze szem előtt tartva, hogy tiszteljük egymás véleményét.

    Mottóm pedig a következő :

    Én se ellene, se vele nem vagyok, csak valaki aki beszámol a látottakról... A krónikás ha úgy tetszik:)

    üdv:
    Egy csalódott ember

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    válasz Blaise #4 üzenetére

    Sejtettem, hogy lesznek ilyen jellegű kissé provokatív kérdések.
    De erre még nem válaszolnék:)

    Amúgy az előzőekre visszatérve, valóban le kell feketetni az alapokat, de könyörgöm itt az időtényező a lényeg. Meddig és minek az alapjait, a jó szakirányokat hiányolom. A laborok meg a mérések meg mindnyájan tujduk, hogy mennyit érnek,...
    PL:
    Bemész pl 30 géphez 60 magaddal
    leülsz egy gép elé jobbára kettessével prof. bejön szépen irogat valamit veled a laborjegyzetből, egyfjata beugróként. Megfelelt akkor mehet tovább else go to ajto.
    Emiatt alapból frászba van az emebr jó fél órát, a maradék másfél úgy tellik el, hogy futkoznak körbe jobbesetben a tanársegédek és próbálnak valamit jobban rosszabbul leadni. Az illető meg nagyon akar már hazamenni. Tisztelet a kivételnek, mert ennek már ellenkezőjét is láttam.

    Nem állítom, hogy mindegyík ilyen, láttam én már ezt is azt is, de nagyon sok iylen sajnos. Amúgy a nyári meló meg szép és jó, valóban hasznos és szükséges is, de nem ekvivalens azzal amit utána mondjuk 30-40 évig kell csinálni. Teljes komolysággal, és nemigen lehet hibázni, a mai gazadasági helyzetben pedig mindenki pótolható, és ezt sokszor pl velem is éreztetik. Épp ezért tiszteletben tartom a véleményeteket, de sajnos nem győztetek még meg, de lehet próbálkozni.

    üdv:
    jómagam

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    válasz bandus #7 üzenetére

    Ebben igazad van kicsit pongyolán fogalmaztam: valóban 3-4 évente sokszor váltani kell, néha kényszerből is.
    A laborokat, nálunk se vették kispályásan, de én spec azoknak a laboroknak akiet mondjuk a későbbiek folyamán kellett csinálnom, nem túl sok hasznát láttam. Ellenben tudom mi maradt ki, ami miatt a később rengeteget fájt a fejem... Jó öreg Szikora prof jut eszembe erröl, akinek tulajdonképp csak azért kellett gyakorlat, hogy szivathassa a népet. Azokon nagyon keevset lehetett tanulni, és aki még netán azzal is helyezkedett el amit ő tanított, az is marha kevés hasznát vette annak a gyaknak. Helyette lehetett volna sok más, aminek igen...

    Pedig pedig nála is meg volt látod, a beugró amit osztályzott egyrészt kilóra másrészt tartalomra, arra ment hogy a leadott anyagot mennyire szó-szerint írod vissza. Azt hogy érted-e vagy sem, az mellékes volt. Javítani nem lehetett, és csak egy pótmérés volt egy egész félév során. Félév végén nem írt ki többb vizsaidőpontot ha betelt a létszám, nem növelete meg a kvótát, hanem meghúzta a hallgatókat. Ez pedig csak szivatás, nem volt mellette építő jellegű szándék.
    Szórta az embereket ki, minden gyak elején, pl olyanokat húzott meg gyakorlaton akik most az egyetmen oktatnak ill fejelsztenek SAP-val. Ő meg VIR-es laboron meghúzza őket? Pedig mára az illető tudása sokszorta nagyobb bizonyos témakörben.
    S nem azért húzta meg, mert nem volt képes rá letenni, nem is azért mert nem tanult akkor, hanem pusztán azért mert ő volt a soron, és mert olyan kedve volt.
    Mit ér a szigor, ha nincs emögött építő szándék?

    Talán sokat, hiszen az élete készít fel, talán keveset, mert sokakra ez épp másként hat, mint kellene.

    De végezetül szeretném, megkövetni mindazokat, akik másként tettek ill tesznek az emebrekkel, akik valamit próbálnak tenni a hallgatókért. De úgy érzem ők egyre kevesebben vannak, míg az okatatás egyre inkább eltávolodik a gyakorlattol. :(

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    válasz Vision #14 üzenetére

    Az kevésbé érdekel, mit ír a média, de a saját tapasztalatomból beszélek sajna.
    Amúgy valóban elméleti tudást IS kell adnia az egyetemeknek, hisz az is nagyon lényeges. De a hangsúlyt a gyakorlatra helyezném át, én ebben látom a probléma megoldását. Sokszor nem is feltétlen a technika szab gátat ennek, mert rengeteg midnenhez minimális felszereltség kell( és van amihez persze nem, de az más téma, ezért nincs pl bsc orvosból és ezért tanúlnak ők olyan sokáig meg rezidenskednek)

    Az a gond, hogy látván, azt hogy mit tudnak a most végzősök, és mit tudnak azok akik gyakorlattal rendelkeznek de alacsoynabb végzettséggel, hát ég és föld. Hidd el rengeteg konkrét példát tudnék modnani, de most mégsem fogok, mert nem ez a lényeg és a lista hosszú lenne. A lényeg az, hogy minden marha ingatag lett, és a felsőoktatás már nem tud lépést tartani az igényekkel, nagy a túlképzés miközben minden hallgatóért verseny folyik. Túltelített egyetemek vannak, amik már csak pár évig tudnak ilyen létszámmal működni, és amikben egyre több a változtatás, miközben egyre jobban eltávolodnak a konkrét mindennapi gyakorlattól. (persze én is tudom, hogy nem lehet mindenki igéyneit kielégíteni, de még nagyvonalakban sem fedi le néha az amit leadnak, azt ami kellene...ez botrány)

    A cégek már nem kapnak sőt egyre kevésbé kapnak kész szakemberekek, brutális módon megnőtt a betanítási idő is, és egyre több emebr végez miégiscsak, és egyre több szakmában lesz túljelentkezés.

    Idézem egy kollegám végezetül, akit bár nem kedvelek van igazság a szavaiban: "Naívan azt képzelem, hogy aki elvégez egy egyetemet az ért az adott dologhoz..."
    Ezzel magam is vitába szállnék, most mégsem teszem, mert inkább én magam is elgondolkozok rajta egy kicsit:)

    [ Szerkesztve ]

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    válasz bandus #29 üzenetére

    mondjuk diploma, mérnökképzés nélkül elmész gyártani x terméket, ahol dolgozol egy ideig, és profi leszel belőle. viszont a gyár fogja magát, és elköltözik az ukránokhoz, akkor te ott állsz majd, egy kurvajó tudással x termékről, de az y, teljesen terméket gyártó gyárban megint kezdheted a tanulást elölről, mert nincs eg yolyan átfogó tudásod, amivel tisztában lehetsz a technológiával, módszerekkel, hogyan is készül az y termék.

    Sajna ez mindennel így van, és a világ n év alatt annyit változik, hogy amit sok éve az egyetemen tanultál az nem lesz már igaz, vagy csak részben y termékre. Szal szerintem megint csak ott vagyunk, hogy utólag kell tanulnod, a kül. technológiákat míg dolgozol. De mindenképpen eljön az az idő, amikor sok tekintetben elavult lesz a tudásod, kinek előbb kinek utóbb, de az embert végül legyőzi a kor. Nem tud mindenki mindíg lépést tartani, egy idő után kifárad megáll és leül, ez mindenkinek máskor jön el. Azonbn akkorra már lesz remélhetőleg annyi gyakorlatod, valamiben amivel még kihúzod nyugdíjig, ha nem akkor így járt az illető...:(

    Sokan vesztik el az állásukat negyvenes éveik végén vagy ötvenes éveik elején, számukra már nagyon nagy kihívás új munkahelyet találni, ha van jó végzettségük ha nem.

    De visszatérve az előbbiekre, sajnos a jó szakoktatást is szétberhelték, ebben teljesen igazat adok az előttem szólóknak. Régen voltak jó szakközepek, és jó szakik cégeknél, akik betanították a friss diplomásokat erre arra.

    Én azt mondom, csak annyit vártam az egyetemtől, hogy emelt fővel járhassak, de ezt sem kaptam meg. S közben beláttam, hogy minden tisztelet azokat illeti meg, akik gyakorlattal fejlesztették tudásuk, és fényévekkel előzik sokszor meg a friss diplomásokat. Ez a különbség később enyhűl, de én mégis inkább olyan emebrekre bíznék valamit ( ez csak személyes vélemény ), akik önerejükből törtek magasra, és nem vették igénybe a felsőoktatás nyújtotta kiskaput/kapukat. Mert ők sok esetben foggal körömmel is küzdenek, még sok egyetemista vagy feladja vagy Pató Pál úr módjára "Ejj ráérünk arra még..." Régebben ez persze nem volt így. De sokminden változott az évek alatt, családom 3 generáció óta ugyanazon az egyetemen tanult. sokmindent mondtak ők is, és sokmindent láttam én is. Túl sokat...

    [ Szerkesztve ]

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    válasz lajafix #32 üzenetére

    A logikai bukfenc ebben ott van, hogy pont te írtad azt, hogy túl sok az elmélet, kevés a gyakorlat és épp az elmélet az, ami kevésbé változik és az új gyakorlati dolgokat sokkal könnyebb erős elméleti alappal elsajátítani

    Tartom magam ehhez, mert egy egyetemnek szerintem a MÁHOZ nem 30 év múlvához kell felkészítenie, a ma gyakorlata kell a ma ismerete. Mert várhatóan akkor kezd az emebr, tehát a kezdő lökést kellene megadnia, aztán rábíznia az egyénre mit tud kezdeni. Sjana nem ezt scinálja, hanem belépőkártyát ad, legtöbbször nem is feltétlen annak aki megérdemli( tisztelet a kivételnek).

    Az egyetem ne olyan legyen mint a bkv-s bérlet amit ha jön az ellenőr akkor fel kell mutatni.

    Ennél érjen többet a diploma. Amúgy kicsit lehet félre lettem értve, sezritnem is nagyon fontos az elméleti qanyag, amit írtam is. De a gyakorlat még fontosabb....Harmadannyi elmélet néha elég ahhoz amit csinálsz mint amit tanúltál, a kérdés az persze hogy melyik az a harmad. De ezt egy 20-22 éves emebrnek már illene tudnia melyik ág felé orientálódik. De hiába avnm szakirány amikor rengeteg a felesleges ismeret ott is sok fontosat le se adnak, gyakorlat is kevés...

    Ha tudnátok hány tehetséges emebrt láttam elvérezni analízis 1-2 vagy akár valszám , diszklért matek stb.. vizsgákon, miközben kiváló programozók lettek belőlük.. Ez csak egy példa, de hány ilyen van sajnos. Az egytemeknek a mára kellene felkészíteniük, a mostra, és elindítani... Ami nem azt ejelnti, hogy le kell űlni, nem, utólag is folyamatosan tanulni és gyakoroln kell az új technológiákat. S ah van új elmélet azt megtanúlni, a régieket időnként átnézni:) De hogy hogyan és mi módon tanulja meg az illető már a munkába állás után a dolgokat az már más kérdés, kit rávisz a sors, ki pedig tanfolyamon...

    Szerintem frusztrált vagy ...
    Teljesen igazad van, de éppenséggel nem amiatt amit sejtessz. Pont úgy érzem magam, és csak pont annyira vagyok elkeseredve ahogy szavaimból az kitűnik. Pedig sokan közűletek, ha ismernétek, megkérdeznétek. Mondd, mi végre írsz éjfél után bús sorokat lámpavilágnál, hisz elérted mit elérhettél?

    S válaszom rá, mindent megkaptam, ami külsőség, s amivel lehet hencegni, mégsem teszem mert épp annyit veszítettem is. S bizony érzem ezt minden egyes kaján vigyorban, minden egyes grimaszban amit azoktól kapok akik tudják, ők saját maguk jutottak el odáig ahol vannak. S bármikor újrakezdenék, s ugyanide jutnának. De én ebben már nem vagyok biztos, ha magamba nézek csak azt látom, túl sokszor tettem a felsőoktatás miatt a pirosra a ruletten, és bár szerencsém volt idáig... De midnen elfogy egyszer, a sok papírral pedig elmehetek lakásom legkissebb helységébe könnyíteni a magamon.

    [ Szerkesztve ]

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    válasz lenox #74 üzenetére

    egy infos barmilyen kornyezetben megallja a helyet, nem csak szoftverfejlesztokent.

    Szerintem ez óriási tévedés(ez megint csak személyes vélemény), csak egy szűk körben igaz ez, pl SAP-s fejelsztő nem rendszergazdáskodik és valszeg soha nem is fog. Aki pl Hálózatokkal foglalkozik, az nem fog SAP-zni stb... De már szűkebb körben is igaz ez.Aki javazik azt nehezen veszed rá c#-ra és fordítva a c-sek egy része még a javasokat is utálja, mondván sokan közülük nem tudnak gyors és hatékony kódot írni (leszögezném ezzel nem értek egyet, csak már hallottam) Persze ha ráviszi az élet az egy másik dolog, de az már enm tartozik az egyetem hatókörébe, aminek szerintem a mára kell felkészítenie.
    A sort még lehetne folytatni... Ismét csak láttam elég sok konrét példát erre.:( Épp ezért úgy gondolom, hogy főképp felső évfolyamokban egy szűkebb-kevésbé szűkebb de jól behatárolt részben kell óriási(amit az egytem tud ani és azon felül) gyakorlatot szerezni. Azt a kis részt pedig a piaci igényekhez kell alakítani.

    Épp ezért szerintem a ygakorlat megszerzésének egy jó elehtősége lenne, ha ismétlem ha erre lenne pén és lehetőség, hogy rendes céges tanfolyamokon oktatnák a hallgatóak bizonyos technológiák rejtelmeire. PL j2ee, ezek céges tanfolyamok lennének, ami után a cég mondjuk részmunkaidőben alkalmazná is az emebreket abban a körben. Sokan ma is így csinálják, mert elég hazsnos. Nos ez nem kötlező, de minimum msc-n kötelezőnek kellene lennie, és ki lehetne váltani vele fél éveket az egyemből.. Ehhez azonban jogi és anyagi feltételek szerintem még nincsenek meg.

    Amúgy azt is szívesen venném, hogyha újra lennének szigorlatok, igaz gyakorlati szigorlatokra gondolok. Kb mint egy mestervizsga, ahol bizonyos idő alatt bizonyos dolgokat meg kell tudnod csinálni. ehhez NEM ismétlem NEM egyetemi de céges programozók adnák a feladatokat és névtelenül ők bírálnák el. Ez lenne a már említett tanfolyamos dologhoz a belépő, ha ezen valaki az általa kiválasztott pl programnyelvől, technológiából stb... megfelel. Ha nem kötlező intenzív fél évnyi gyakorlás lenne előírva az illetőnek, aki heti szinten lenne kénytelen foglalkozni azzal, amit választott. És félév végén újra gyakorlati szigorlat, ha ez enm menne akkor 2 év eltiltás.
    Már ez magában egy elég nagy rosta lenne bsc- msc között, hsiz oda tenném kb ezt a dolgot, kb haramd év végére. De odáig is természetesen gyakolrati anyagokra koncentrálnnk, nem feldvén az elméletet sem. Ehez egy modernizált tankönyv ill jegyzet rendszer lenne jó, aminek bizonyos elemeit kötelező lenne újraírni kedves profoknak, a szakmába vágó részeket persze, bizonyos időnként... Nem sárgult papírokból álló 10 éves jegyzetből kellen tanítani néhány nagyon is mai dolgot.
    Én kezdésképp így képzelem ez a dolgot.

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    válasz bandus #63 üzenetére

    Bandus: az első rész övön alulinak érzem, de idővel majd válaszolok rá:)

    akik friss diplomásokat alkalmaznak, gyakorlat nélkül, azok tisztában vannak vele, hogy nem ért még a dologhoz

    És nem érdekli őket, legtöbbször az sem ha a marsról jöttél, meg tudod-e csinálni vagy sem. Épp ez a poén, van kiből válogatni, nagyon nagy a tulképzés sok szakmában. És nem fogják 50x elmagyarázni, mint egytemen, sajnos mostanába ezt nevelik bele a nebulók fejébe.

    Amúgy a tandíjas témáról annyit, hogy szerintem kéne is meg nem is. Például szerintem a legrosszabbul teljesítő 30%-nak kellene talán fizetnie, közülök sokan csak a haverok-buli-fanta miatt vannak 5-6-7-n évig az egytemen. Volt ilyen ismerősöm, hajjaj...
    10 kreditet nem tudott lerakni, annyi volt benne a kitartás mint mackósajtban a brummogás. Nem érdkelete ha elaludt zh-ról, ha nem volt kész a jegyzőkönyv, ha az egész féléve múlott rajta akkor se. Csak leűlt a gép elé és zenét hallgatott, msn-ezett, és látványosan nem csinált semmit, néha aludt egy jót, a másik típus a már majdnem alkoholista aki midnen nap este részegre issza magtá. Nemritkán ezek "anyuci egyetlen fiacskái" szindrómától szenvednek, és amúgy ha már csak a buli miatt van az egyeten, ami nem arra lett kitalálva, semmi gond, csak fizesse ki:D

    [ Szerkesztve ]

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    válasz Drizzt #104 üzenetére

    Veled annyira nem vitatkoznék, mert Salvatoret special én is szeretem:)

    De ha megengedsz egy.két megjegyzést:
    És aki megkap szilárd eelméleti alapokat, az általában már nagyon gyorsan, s hatékonyan képes lehet elsajátítani gyakorlatot.

    Ez nem így van. A gyakorlat lehet annyira nem fedi le, azt amit az egyetemen tanúltál, hogy végül is teljesen mind1, hogy akár te zseni is vagy elméleti tárgyakból, csinálhastz 5 körüli ösztöndíjátlagot(ahogy csináltam én is) akkor sem boldogulsz jobban mint az aki sokkal alacsonyabb végzettséggel bír. Mert vannak bizony olyan témakörök, amik se elméletben se gyakorlatban nincsenek jelen az oktatásban, és baromira nem érdekel senkit a való életben, hogy te ezeket honnan szeded össze. Miért ne-lehetne legalább egy részét az egyetemen?

    A jó vezető, aki kellőképp tájékozott az pedig nem az egyetem terméke, hanme arra egy alapvető intelligencia kell és tájékozottság. Magyarul születni kell rá, és persze utána fejleszteni ezeket a képességeket, de valaki ettöl függetlenül(és vannak sokan) semmi mást nem akar mint rabszolgának állni egy céghez, akár egy egyetemi végzettséggel is. Vagy épp a sors hozza így, nem feltétlen a tehetséges emberek emelkednek a ranglétrán, mégcsak nem is feltétlen a magas végzettségűek (bár már tényleg vannak státuszimbólumot jelentő elitt iskolák nyugaton de ezeket hagyjuk most) hanem akinek jó kapcsolatrendszere van, vagy tud valami extra dolgot.

    Amúgy én elfogadom mindenki véleményét, de remélem tényleg ezt gondolják, nemcsak azt mondják amit érezni akarnak vagy amit remélnek, esetleg tanáraiktól hallottak.

    S végezetűl én is rengeteg végzett infóst és nem végzettet ismerek, kinek ilyen kinek olyan papírja van, valakinek semmilyen, de az illető ugyanarra képes mint a többi ember, sőt többre is... Aki a maga erejéből érte el ezt egyetem vagy fősuli nélkül fejlesztette a tudását ilyen magas szintűvé, az magasabb szintű feladatokban is bőven megállta a helyét. Mert az a küzdő típus, és minden tiszteletem az övég.

    Végezetül még egy gondolat: Hiszem hogy rengeteg elmélet is kell az egyetemen, én pusztán az arányokkal nem vagyok elégedett ill a leadott anyagok jellegével. A gyakorlati jellegű oktatásban bízom, ami a mára készít fel, és megadja a kezdőlökést...

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    válasz P.H. #107 üzenetére

    Bejön egy nagy nemzetközi cég, azt mondja: ezt kérném leadni az egyetemi oktatás keretében, erre van szükségem jelenleg több tízes-százas létszámbn (amit amúgy néhány hónapos felvételi képzés keretében a saját költségemre tennék meg), ellenben támogatom az intézményt ilyen és ilyen eszközökkel, adott értékben.

    Nem érzem az ellentmondást:)
    Kb én is ezt támogatom, és pl a BME-n láttam is rá példát, a gond csak az, hogy még mindíg kevés, nem kötelező, és alsóbb években is elengedhetetlen, hogy a gyakorlat felé húzzon az oktatás. Írok egy példát, ami t 3-4-ed éveben tapasztaltam, hogy leírjam milyen anomáliák vannak még a híresebb(magyar) egyetemeken is...Döbbenetes, hogy úgy el lehetett végezni pl Hálózatok/ Távközlő hálózatokat hogy az illető egy sima mezei kis hálózatot nem tudott összerakni, routerhez nem értett, ip tartományokról ugyan hallott valamit, de vizsga után már félig el is felejtette az egészet stb..S ez hol van még egy céges komplex rendszertől? :(
    Pedig nem akarom őket leszólni, az elméleti anyaguk nagyon is jó volt, csak a gyakorlat hiányzott, ill amit Gajdos művelt gyakorlat néven utána lévő félévben, az nem volt se elég se jó. Arrol nem is beszélve, hogy pl hálózati programozás kevés volt, az is csak 2 hetente. Minden második ember valekivel megcsináltatta a c-s kódját... S ezt eljátszotta akár féléveken keresztül.

    Egy része ennek hozzáállás kérdése, jól tudom, de a másik része nem. Az oktatás, ami túlságosan is elment elméleti irányba, kevés és felszínes az ellenőrzése a leadott tudás gyakorlati alkalmazásának, teret az az efféle visszásságoknak.

    [ Szerkesztve ]

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    válasz lenox #110 üzenetére

    Szedd ossze az egyetemen, ne vard azt, hogy kotelezo lesz mindenkinek, ha neked valamilyen tudasra szukseged van, az egyetemen eleg jo esely van ra, hogy megszerezd, csak utana kell menni.

    Már amiből össze lehet szedni;) Rengeteg dolog van amiből nem, és ez a baj, mert kedves prof sem ért hozzá, vagy nem akar vele foglalkozni. Ez nem megengedhető!
    Mégegyszer mondom, radikálisan át kellene alakítani az oktatást és már alsóbb évfolyamokban meg kellene csinálni, egy jó felső szintű gyakorlat orientált a mára felkészítő oktatást kell csinálni. Még egyszer mondom kell sok elméleti anyag, de a gyakorlaté legyen a hangsúly. Ne lehessen pl valaki úgy informatikus, hogy pl mindenből félig művelt, programozó palánta se lehessen úgy, hogy hallott valamit, meg valaki modnott valamit, épp csak belenyúlni nem tud normálisan a kódba stb...

    Ha egy kicsit tágabban nézzük akkor azzal kezdeném, hogy a régi rendes szakoktatást is vissza kéne csinálni. Jó erős szakközépiskolákra is szükség lenne, ahol enm csak 16 évesen kezd el valaki szakmát tanúlni... Nem mindenkinek érettségi kell, hanem igenis sokaknak jó szakember kell, és nagyon sok helyen már hiány van belőlük. Pl mifelénk, cukrász, szakács, ács , fűtés szerelő...stb mind hiányszakma. S minden munkának meglegyen újra a becsülete!
    De ez nem vár annyira a témába, szal kocentráljunk ismét arra.
    [I]

    Ezek a dolgok tanulhatok, vannak is ilyen kepzesek, ja, nem kotelezoek, meg nem feltetlenul az egyetemen vannak.[/I]

    A jóisten mentesem meg minket attol, ha azok a vezetők kerűlnek többségbe akiket tanítottak a vezetésre, és nem akik erre születtek.(szigorúan szakmai berkekben )

    Kulonben ha szerinted egyetem nelkul tobbre lehet vinni, akkor miert nem csinalod ugy?

    Nem ezt mondtam egészen, scak azt, hogy eleve elmélet orientált és nem jól működő, és 3-4 év gyak akár midnent behozhat, és az illető már több lesz 23-24 évesen mint egy kikerűlt friss diplomás. S hogy mennyi van az illetőben az lutri. Azt mondom, hogy ez egy 22-es csapdája. A cégeknek gyakorlattal rendelkező fiatalaok kellenek, ált. speciális munkákra (akikből esteleg később vezetők lesznek de ez nem biztos) , ők azt mondják nem érdekli őket ki csinálja meg, de jó legyen, amit csinál. Mégis az egyetemet végzettet választják, feltételezvén, hogy jobban ért hozzá mint egy alacsonyabb végzettségű akinek akár sokkal több tapasztalata van. Tehát, hogy egyáltalán bekerülj ebbe a körbe erősen javallott egy egyetem elvégzése, de az nem tud elegendő gyakorlatot adni, pedig a cégeknek elsősorban ez kell. Elég csak megnézni milyen technológiai ismereteket írnak elő egy-egy munkához. Ennek jó részét nem kapod meg az egytemen, de aki az egytem mellett vagy helyette dolgozott ugyananyni évet, valószínüleg ismeri ezeket, méghozzá nem is kezdő szinten. Tehát hogy bekerülhess a körbe tanulnod kell, de azért tanulsz hogy szakembert faragjanak belőled 5-6 év alatt, mert ez kell a cégeknek. De éppenséggel nem szakember leszel, hanem elméleti mumus, abbol is kezdő, akiket egy adott szaki, aki inkább dolgozott helyette, simán zsebrerak. De sajnos szakinak, aki ilyen self-made-man módjára kitörte az utat magának, sokkal nehezebb bekerülni az elején nagyobb cégekhez, mégis valószínüleg ő lenne számukra az előnyösebb választás.


    Amugy teged mi erdekelne, ami nem volt benne az egyetemi targyakban?

    Korrekt kérdés, illik rá válaszolnom. Nos én a saját világomba, miután portálokkal ill portálmotorokkal foglalkozok (nagyobb vállalatoknak csinálol munkát a cégünk) a következő technológiákra lett volna erősen szükségem:
    -Template kezelő rendszerek bemutatása és gyakorlati alkalmazása
    -Erős AJAX gyakorlat
    -Smalltalk
    Ha mondjuk php-s munkát csinálok(kéretik a nyelvet most nem leszólni, másikakkal is így van) akkor oktatásban nem volt:
    -OO PHP
    -Smarty
    -PDO, ADODB
    Ismét általánosból
    -Erős CGI ismeret
    -Modulok készítése és fejelsztése egy már meglévő rendszerhez
    -Rétegek fejelsztése
    -SVN gyakorlati ismerete(verziókezelés hiányában az isten óvjon bennünket, ha angyobb projektben kell módosítani valamit)
    Keveseletem továbbá:
    -XML-re vonatkozó gyakorlatokat
    -J2ee(aki ezzel akar fogalalkozni 4 de inkább 6 félévig kellene tanulnia ezt)
    -ASP
    -Gyakorlati hálózati ismeretek
    -Gyakorlati Linux alapú szerverek kezelése és üzemelése
    -Windows Server verziók gyakorlati kezelése
    -Ütemezők használata(Cron és társai)

    S ez csak az a szűk része a szakmának, ahol én dolgozom.

    Végezetül de nem utolsó sorban
    -Főzési tanácsak és receptek, sok egyetemista nem tud semmit megsütni, max rántottát és bundás kenyeret otthonról hozott kajákat kajol;) Ez nem mehet így tovább :K

    [ Szerkesztve ]

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    válasz _az #111 üzenetére

    ahelyett, hogy itt szídnád a sulit, húzzál könyvtárba meg a googlezni és ami a tanult anyagokból eddíg tetszett, kezdd el kutatni vazze

    Vazze pont ezt csináltam egyetemista korom alatt, mert felismertem már rég az általam leírt anomáliákat. S az a furcsa helyzet állt elő, hogy bizonyos dolgokból többet tudtam a végére, mint azok, akik azt tanították ( pedig én angyon kedveletem és kedvelem az illetőt, mert tényleg sokat tett a hallgatókért) Ez nem vicc! De még így is csak felét sikerült elsajátítanom, annak ami kellett a mostani munkakörömhöz, ahova a felvételi egy SOAP szerver és egykliens megírása és futtatása volt speciel PHP nyelven.

    Ilyen és ennél bonyolultabb felvételik simán előfordulnak, aki most megy állásinterjúra, lévén szó végzett, annak azt üzenem, nem árt felkészülni ilyesmivel is. Higyjétek el, tapasztalatból mondom.

    De igazából most nem is a nylev vagy a konkrét feladatom a lényeg. A lényeg az, hogy mint előző hozzászólásoban felsoroltam legalább egy tucat technológiát, amit az én szűk területemen kevésnek érzek VAGY nemigen van róla szó egytemen.

    Figyu én csak azt mondom: Mégis mozog a föld. Ne tessék belőlem ezért rögtönzött grillpartyt rendezni, mert eddig mindenki azt mondta, hogy nem :R

    [ Szerkesztve ]

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    válasz _az #114 üzenetére

    na bazz, akkor nem másodéves vagy...
    nem sűrűn
    viszont amiket most pl felsoroltál. gondold meg, mikor, hogyan lehetne ezeket mind megtanítani?
    Aham
    pl a robotprogramozás is része. ha minden szakterületet ennyire részletesen oktatnának, 20 évig tartana a suli.
    NoNo
    ilyesmivel foglalkozó szakirányon voltál?
    Ilyesmiel foglalkozó szakirányon, és önlaborokon voltam igen... Sőt projektet vezettem több alsóbb évfolyamos embert irányítottam és segítettem nekik.
    illetve ez a felvételi: ez pályakezdőknek volt kiírva?
    Ő várj egy picit, felejtsük el ezt a pályakzedő, nem pályakezdő dolgot egy kicsit. PL programozásban több kategória van pl junior és senior, ha kifejezetten x év tapasztalathoz köti a cég az elvégzendő munka súlya miatt. Ezt fel szokta tüntetni a az álláshírdetésben is. A szűken vett pályakezdő ált. valamiben jobb esetben junior, de ez nem feltétlen igaz. Pl én lehetek 10 év múlva junior javas, és senior php-s vagy asp-s egyszerre, és ha új állást keresek ezzel tisztában kell lennem, hogy tudásomnak megfelelőt találjak.

    Így tehát igen, jelentkeztem rá, ez volt a feladat, de az állás nem junioroknak szólt. De nem is senioroknak, egyszerűen nem volt feltüntetve. Ezzel eggyütt is feltételezett sok mögöttes tudást már, de nem várták el egyik napról a másikra konkrét keretrendszerek moduljainak profi szintű szerkesztését. Minekutána nem volt 3-6 hónapos tanfolyam mielőtt céges szoftverre ráeresztettek volna, az elején bizony nehezen ment, bár marha sok mindent tanúltam már előtte az adott témakörben. Nagyrészt önszorgalomból, de még a felét se tudtam elsajátítani a kívánt technológiáknak mielőtt állásinterjúra mentem volna a céghez...

    Azt mondom, lehet ennél sokkal egyszerűbb feladat is, ill bizonyos helyeken és állásokban nem is várják el a feladatot. majd ők betanítanak mert nem kapnak SAJNOS kész szakembert. De Pl seniorokat ezzel nem fárasztanak, bár néha velük sem tesznek kivételt.

    Amúgy el se hinnéd mennyi mindent meg tud az emebr, milyen rövid idő alatt tanúlni, ha nagyon rá van kényszerítve:D(pl kirúgják ha nem tudja megcsinálni :K ) szal nem kéne 20 év csak max fele annyi buli...több a témában jártas szakember az egyetemeken. persze ezeket szakirányon kellene tanúlni, így nem minden technológiát, de abbol amit az ember választott midnent.S sokkal több gyakorlati óra és

    na meg azért én tartom azt a véleményem, hogy igenis kell több pénz.

    Így van pénz az kell az oktatáshoz. Ezért is javallanám, hogy a legrosszabb átlagú x% fizessen teljes tandíjat, aki bizonyos kredit szám felett teljesít és megvan normálisabb valami átlaga az mentesüljön ez alól. Ez már ösztönző lenne...

    Bme: túl sokat dícsérik amúgy, jártam oda és tudom miről beszélek név szerint tudom említeni a fölösleges tárgyak sorát tehát nem baj, ha kicsit szidják..
    De jártam az NYME-re is, ott is hasonló gond volt stb..

    Ha valaki amúgy elkezdte az egyetemet, be kell fejeznie, méghozzá nem 7-8 év alatt..de nem árt mellette sokat gyakorloni pluszban és tudatosan gyúrni magát valamire az illetőnek, és nem feledni amit írtam mégha marhaságnak is tartja, tudjon róla.
    Rengeteg gyakorlati tudás kell, és azt az egytemen Sajnos nem tudja megszerezni, de ezzel együtt is el kell végeznie, méghozzá úgy hogy pluszban mellette azon munkálkodik, hogy behozza és gyakorolja a sok kimaradt technológiát.

    [ Szerkesztve ]

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    válasz cucka #115 üzenetére

    Nagyon tetszik a hozzáállásod, és az üzeneted, bár sok tekintetben nem értek egyet veled:)

    Igazad van, nem akarom hogy MINDEZT tanítsák mindenkinek. Valakinek egészen más kell mint, amit én leírtam (de pl SVN azért könyörgöm szinte midnenkinek) az tanuljon szakirányokon mást, de kb ennyire részletesen mint leírtam. S hogy miért? A választ az álláshírdetések leírásában találjuk. Emebrek ezek kellenek. Ezt kéri a piac, ezen kár vitatkozni.

    NEM VÉRPROFI szakemebrek kellenek, és nem is várhatjuk el, hogy mint nagyon jól le is írtad

    Tudod, az egyetemen 3-5 év alatt kell mindent megtanítani az embereknek, ezen kívül van még elméleti képzés is

    Mégis ne "atomcsondtekzdő elméleti valamit tok de mégsem" emberek áradata jöjjön ki, hanem olyan emberek akiknek van valami jó ALAP tudása EGY JÓL BEHATÁROLT részben. No ehhez kell a gyakorlat szerintem. :K
    mert nem tudhatod, hogy 10-20 év, múlva mire lesz igény a piacon
    Lehet világvége lesz, és futurisztikus összetákolt járgányokon fogunk az száguldozni bőrcuccban a sivatagban, és az olajárt harcolunk klánokba szerveződve(MAD MAX rulz)
    De komolyra fordítva a szót nem tudhatom, de te se, minthogy senki igazából. De a végzett egyetemista nem 10-20 év múlva fogsz kezdeni, hanem most. Ami majd későbbiekben kell, azt majd úgyis későbbiekben kell megtanulni már meló alatt-mellett vagy önszorgalmúlag vagy postgraduális képzések keretében. Más utat nem tudok elképzelni. S azt hogy 20 éve neked valaki mondott valamit az egytemen, valami elméletről ami jobb estben még igaz, nos erre nem lehet építeni. Arra lehet amit tényleg használsz, viszont abban igyekezz profivá válni, ill még valamiben ha az egyík valami miatt becsődölni. Én ebben hiszek, de ez személyes vélemény. S ezt tartottam mindíg szem előtt, az elmúlt évek során. Ennek köszönhetően nyertem felvételet jelenlegi munkahelyemre is... Tehát az egyetemi diploma az kell sok helyre, de attol még a rendszert nem tartom jónak. Ezt magyarázom.

    [ Szerkesztve ]

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    válasz lenox #118 üzenetére

    Márpedig mondok, sajnos kevés szó esik róla:S Nézd amikor én kezdtem még marhára más volt a rendszer, pl rendes szakközepek voltak, meg kreditrendszer még nem is volt mindenütt, sokminden adminisztráció kézzel folyt, nem volt msc bsc mégcsak tervben sem.
    Szal sokminden változott, és nem feltétlenül előnyére.

    A szoftverfejlesztést valóban jobban kéne tanítani és gyakorolni. ebben egyetértek veled. Ami technológiákat felsoroltam, azt mint írtam csak az én szűk pici világomban előfordulók, de attol még kellenek. Természetesen egy j2ee-snek nem kell ez mind, de neki más szakirányon mást kellene tanulnia ill. gyakorlonia, de fogadjunk egy j2ee-s is tudna hasonló listát csinálni , hogy mi hiányzik mint én mezei portál fejlesztő:)

    Azt még se lehet modnani, hogy én bezzeg nem tanulom, nem tanítom, fütyülök rá merre tart a világ, pascalon is be lehet midnent gyakorloni stb...

    Tehát nem lehet homokba dugni a fejünket, márpedig sokakat ismerek akik ezt teszik mégis az egytemen. Sok tanár, akik nem veszik vagy nem akarják figyelembe venni, hogy mást kéne és máshogy tanítani(tisztelet a kivételnek):(

    [ Szerkesztve ]

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    válasz bambano #121 üzenetére

    A legtöbb szakma, és az informatika kiemelten ilyen, megköveteli, hogy ismerd az elméleti alapokat.
    Így van, ezt sosem vonatm kétsébe, így még egyszer leírom, hogy nagyon sok elméleti anyag is kell, csupán a gyakorlaz legyen túlsúlyba, és a mai szinten a mai technológiákat kell ismerni....

    Az meg egy jó nagy kalap marhaság, hogy valaki önállóan eljuthat arra a szintre, pl. programozásból, ahova egy jól képzett egyetemi végzettségű programozó. Kód és kód között óriási különbség van

    De még mekkora, méghozzá látom én is, ebben teljesen igazad van :R :R de én csak azt mondom hogy a gyakorlati tudás és sok utánajárás és stb... azt ami megtanítja erre az emebrt. Mert más, hogy valaki tartott egy táblánál 3 diasorozatot arrol, hogy milyen jó is a felkommentezett kód, miért jó az OOP stb... S más az, hogy gyakorlatban ebböl mit tudsz alkalmazni. De mindketten tudjuk és látjuk ezt, tehát szerintem nem tér el olyan sokban a véleményünk, csak a megszerzés módját tekintve vannak elméleti vitáink.

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    válasz bambano #122 üzenetére

    Mint programozó tisztelem tudásodat, még annélkül is hogy ismernélek de azért egy két dologban vitatkoznék:

    Ezt még véletlenül sem, mert akkor egyrészt a tanári kar is loholhatna folyamatosan a világ után, másrészt ha a végzett embernek nem az kerül a keze közé, amit mutattak neki, máris elavult a tudása.

    Az a dolga szerintem az egyetemi profoknak, hogy loholjanak a tudás után, mert csak úgy tudnak a mai szintnek megfelelő korszerű anyagot oktatni. Korlátozott mértékben még most is így van, de ennél több kell szerintem. Gyakorlat és gyakorlat az oktatásban...
    Ha nem így volna még mindíg mondjuk fortrant, pascalt esetleg assembly-t tanítanának csak merthogy ezekkel is mindent meg tudnak mutatni amit akarnak. Szó sem lenne OOP-ről stb....
    Ha win2k3-at tanítanál neki és leülteted egy AIX cluster elé, halott ember.
    Mint ahogy én sem j2ee-zek most mert nem az a dolgom., de mint mondtam sok de nagyon speciális gyakorlati szakirány kell, ami előtt megfelelő elméleti alapokat is leadtak természetesen. DE SOK GYAKORLATTAL

    Az egész arról szól, hogy nem opel corsa vezetését tanítják a tanfolyamon se, hanem autó vezetést, közlekedést, kreszt, stb. és ha a jelölt megkapja a jogsiját, beül egy toyotába és alkalmazza a tanultakat.

    Ha vadászpilóta akarsz lenni, akkor nem fogsz ugyanazzal a vezetői engedélyel vezetni mint ami egy utasszállítóhoz kell, nem ott speciálisan arra géptípusra is megtanítják a pilótát. Nézd én is erröl beszélek, megtanulod ami kell, főképp utolsó két évbe kell erre rányomni egyetemen, de már előtt is kell gyakorlat. Ha majd idővel ez a speciális tudás nem lesz megfelelő, ill más kell, azt mindenképp meló mellett után közben stb.. kell megtanulnom valamilyen céges továbbképzésen vagy estleg posztgraduális képzés keretein belül, esetleg saját kútfőből. Mindíg naprakészre kell lenni... 10 év után lehet nem ezek kellenek majd, de az 10 év múlva lesz. X ember nem 10 év múlva kezd.(jobb esetben;)) Attol még szüksége van az egyetem szelektárló szerepére, ki elég inteligens a fejlődésre és kiben van tudásszomj és kitartás...

    Már a sorok olvasása közben arra gondoltam, hogy téged kirúgtak egy egyetemről és azért irogatsz ilyeneket. A végén, hogy csalódott ember, csak megerősített ebben.

    Mivel már pár ilyen kommentet kaptam ideje válaszolnom, bár már picit övön alulinak érzem az ilyen reakciókat.Mert amit most leírtam, egy olyan ember véleménye aki mindezt látta és tapasztalta magán vagy másokon, míg odáig értem ahol vagyok.

    Természetesen elvégeztem az egyetemet, nem rúgtak ki, nem kettesekkel kullogtam át, tanúltam a BME-n, önlabomat annak szenteltem, amivel most foglalkozom a saját szabadidőmben is spéci technológiákat gyakorlotam, így mentem már állásinterjúkra is stb... Tehát aki azt érzi, hogy a csalódottságom és az egész topik innen ered, egyfajta tehetetlen düh+frusztráltság valaki olyantól akit kirúgtak vagy nem sikerűlt egy vizsgája, az nagyon rossz helyen kapizsgál. Nem is mernék itt beszélni, ha nem végeztem volna el, mondván könnyen beszél az aki nem látta azt mind, és aki el sem volt képes végezni.
    Nem élek ilyen olcsó dolgokkal..

    De én mégsem mondom ezt, mert számomra nem az a fő hogy ki hol kapott papírt, hanem hogy mit tud:) és mennyire fejlődőképes, s ez megint csak egy személyes vélemény

    [ Szerkesztve ]

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    válasz lajafix #128 üzenetére

    Pont te cáfolod a saját topikodban a saját állításaidat! Normálisan tanultál és emellett fejlesztetted saját készségeidet, készültél a munkára.
    Nerm cáfolom, én megcsináltam amit kértek tőlem, de leírtam mikre lettek volna szükségem extra tudásra, amire nem volt képes az egyetem. Én megcsináltam, amit kellett, de NEM VOLT ELÉG a GYAKORLAT bár elég sok extra infót igyekeztem szerezni egyetem mellett is, mert nem volt képes ezeket leadni az intézmény. Ennek pedig később láttam kárát. Pedig marha nagy szükségem lett volna rá, s ez az egyetem dolga lenne, ha nem is mind de abban amit választok szakiránynak abban nagyon részletesnek kellen lennie. Mégpedig azért mert megfelelő gyakorlati alapot is kellene szolgáltatnia, amire szerintem nem képes. Az egész topikot ezért csináltam, mert ezeket tapasztaltam.

    Amit én csináltam az a normális mód, ahogy valaki elvégzi. Én megtettem, végzetem, s nem tetszett amit láttam, ezért leírtam.

    [ Szerkesztve ]

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    válasz P.H. #131 üzenetére

    Milyen hátrányod származott ebből?
    Származott sajnos károm belőle, miután sok olyan tárggyal teletömték a fejemet, aminek anyagát max a hajamra kenhetem zselé helyett;) Pedig látod nem is használok hajzselét... No épp ez a gond, ezek helyett a totál fölösleges elméleti tárgyak helyett( mert az elméleti tárgyak egy jelentős része ilyen volt) jobb lett volna a célirányos gyakorlat.

    Az egyetemi profoknak nem az a dolga, hogy a teljes világ minden tudása után loholjanak, ezt nem fogadom el. Egy prof ne azzal töltse az idejét, hogy pl. hétfőn az ibm, kedden a sun, szerdán a jboss, csütörtökön az oracle, pénteken meg az opensource appserver után rohangászik, mert akkor a lényegre nem marad ideje.

    Egy szóval nem modntam, hogy egy embernek kell mindezt tudnia. Több prof+tanársegéd kell akik közűl az egyik rááll az IBM-es vonalra a másik a SUN-ra stb... Mint ahogy az agysebész se futkorászik minden bőrgyógyászati konferenciára, ha egyáltalán elmegy az ilyenre, de kétlem.

    Vadászpilótákat egyáltalán ne képezzenek magyar egyetemen.

    Ezt hidd el én is tudom, csak szemléltetésképp hoztam fel de ha már így félreértettél akkor idézlek.
    Az egész arról szól, hogy nem opel corsa vezetését tanítják a tanfolyamon se, hanem autó vezetést, közlekedést, kreszt, stb. és ha a jelölt megkapja a jogsiját, beül egy toyotába és alkalmazza a tanultakat.

    Mióta tanítanak autóvezetést egyetemeken? Nem tanítanak mert irtad is tanfolyam dolga, az én példám is azt hittem ennyire világos ezek szerint nem volt az.
    Amúgy nem tudom pl OOP hogy lehet tanítani gyakorlat nélkül, illetve konkrét programnyelv ismerete nélkül?

    Nézzétek meg az álláshírdetéseket, mint ahogy én is néztem nem egyet de százat, még az én szűk kis körömben is, ahol dolgozom a kívánalmak néha köszönő viszonyban sincsenek azzal amit leadnak. Ezt az ellentmondást hogyan oldjátok fel?
    Végezetül:
    A gyakorlatot pedig minden pályakezdő az első munkahelyén fogja megszerezni.
    Elfogadom. A spéci gyakorlatot ott fogja megszerezni:) De azért milyen jó is lenne, ha már az alapjait a technológiának tudná. S nem csak ilyen hallott valamikor valamit róla szinten.
    Egyszerűen fárasztó a hsz-eidet olvasni a helyesírásod miatt... "két évbe" olyan nehéz lenne még egy tetves n betűt leütni??

    Elfogadom. Majd javítok rajta :R

    Én csak azt állítom, hogy hiába végeztem el, még mindíg azokra nézek fel akik önerejükből jutottak oda ahol vagyok.Továbbra is állítom, hogy nem a diploma teszi az emebrt, néhányan mégis nagy mellénnyel járnak az egyetemisták között, de mire fel kérdem én? Én a szememet se mertem felemelni néha, mert éreztem mit nem tanítanak meg és mit nem tudok. Ők pedig elmentek bulizni, míg én a gép előtt ültem és tanultam.

    Nekem nem volt kamaszkorom, nem volt ifjúságom, de voltak jóféle könyveim x-y proftól azt mondták megtanulod leteszed normális szinten, akkor milyen jó szakember is leszel. Volt szorgalmam is, mikor sokan buli mellett 2-sel kullogtak át a vizsgán. Mégis ezzel együtt is csalódtam a felsőoktatásban, mert azoktank a kockáknak messze több gyakorlata és tudása van,akik e-helyett, vagy e közben dolgoztak...

    A diploma nem azt mutatja meg, hogy valamit képes vagy megoldani, hanem azt, hogy sokszáz oldalt milyen szinten tudsz adott idő alatt megtanulni. De, hogy ezt alkalmazni tudod-e, arrol nem szól ez a papír. Intelligenciát sem tanítanak az egyetemen, önnállóságra sem nevel olyan hatékonyan. Vizsgázni tanít meg, de könyörgöm nem vizsgázni hanem dolgoznom kell azzal a tudással majd.

    [ Szerkesztve ]

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    válasz bambano #135 üzenetére

    Azt hinni, hogy az egyetemen tanult tárgyak totál feleslegesek, tévedés.
    Sosem állítottam, amit szó szerint írtam az:
    ezek helyett a totál fölösleges elméleti tárgyak helyett( mert az elméleti tárgyak egy jelentős része ilyen volt) jobb lett volna a célirányos gyakorlat.

    Ott van a zárójeles gondolat, magyarul nem minden, hanem a felesleges elméleti anyagokkal van gondom. Szerintem egyértelműen fogalmaztam, de ha mégsem, akkor most leírom. Igen tartom azt, hogy az elméleti tárgyak jelentős része(nem tudom pontosan mennyi de kb.25-30% azok közül amiket én tanúltam ) felesleges. Ezek helyett gyakorlat kellene, tehát nem az összes elméleti tárgy helyett, csupán a felelslegesek helyett. S hogy mi felesleges, nos ez jó kérdés. Főképp felsőbb évfolyamokban már látható ki merre megy tovább, így lehetne ennek fényében kell szelektálni.

    Amikor elmesélte nekem lelkendezve, hogy micsoda jó cuccot csinált, megkérdeztem tőle, hogy oké, de mi a fenének, mikor ezeket a szolgáltatásokat a hálózati környezet alapból nyújtja?

    Ilyet én is láttam, de szerintem ennek nincs köze az oktatáshoz szorosan. Láttam már olyat is, aki szintén megcsinált ilyesmit diplomával a háta mögött... Ez szimplán szerintem annyi, hogy mennyire hajlandó utánanézni a dolgoknak ill mennyire jól tud tervezni, mielőtt egy sor kódot írni.

    Csak ha kiderül, hogy nem arra van szükség, akkor már nincs tolatás, befutottál egy egyirányú utcába, eszi nem eszi nem kap mást.

    Elgondolkoztató, de szerintem nem feloldhatatlan probléma. Jó tegyük fel x úgy végzett, hogy nagyon specializálta magát egy bizonyos területre. Magyarul az én módszerem szerint tanult volna. Ez az ember dolgozik 8-10 évig annál a cégnél, közben a technológia is fejlődik, aztán egy idő után neki is fejlesztenie kell a tudását. Ha azt látja, hogy annak atechnológiának nincs jövője amit ő eddig csinált, akkor már időben elkezdhet átspecializálódni valami másra. Erre megvan a lehetőség manapság már, s hogy ki melyikkel él az az ő dolga. Így újabb speciális tudásra tesz szert, mégha nem is olyan nagy gyakorlattal abban, de a tudásának egy jó része és a tapasztalat átmenthető. Tehát ha elmegy a cégnél, s erre már készült is, akkor nem a 0-ról kezdi. Azt mondom ha valaki elvégzett valamit, az nem azt jelenti, de ezt mindketten tudjuk, hogy űlhet a babérjain nyugdíjas koráig és ugyanazt csinálja. Ez mehetett régen így, de ma már más a világ...

    Mégis sok ilyen profot ismerek, 8-10 éve nincsenek az iparban, amit leadnak az vagy már nem kell, vagy más kellene, az újabb technológiák iránt nem fogékonyak. S pont az ilyen kóder típusok lesznek belőlük amit te is említettél(NEM MINDENKIBŐL tisztelet a kivételnek) Nagyon jó sztoriim vannak ilyen ügyben, konkrét esetek, amikor x-y nem tudta melyik évet is írjuk. Ilyen beszólások
    "A linuxon csak 2 gigás fájlok tárolhatóak mert annyit tud a fájlrendszere"
    vagy "Minek normalizálni a táblákat"
    "Ekvivalens hogyha oszlopot szúrúnk be azzal, hogyha új rekordot"
    S hasonló bölcsességek.

    S ezeket nem a GD-n hallottam.

    Amúgy van egy új támogatóm is, neki hajrá és extra tiszteletem azért mert maga érte mindezt el. :R :R

    Arrol meg, hogy a tudása behozható félév alatt én nem tudok nyilatkozni, lévén CNC-vel nem foglalkozok, de azt hiszem joggal és okkal írta azt amit.

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    válasz bambano #140 üzenetére

    Azt gondolni, hogy az általad feleslegesnek gondolt tárgyak valóban feleslegesek, ezt nem fogadom el.

    Az a gond, hogy nem arrol szól a világ, hogy te vagy én mit fogadok el, hanem arrol hogy mi kell valójában. Had idézzem egyik volt tanárom "Aki felesleges dolgokkal teszi tele a fejeteket az bűnt követ el."-mondta vállalatgazdaságtan profom.

    A prof pedig csak menjen el szépen nézze meg mit tanít
    if ez képtelenség mert nincs ilyen then
    print 'A tárgy lehetséges, hogy felesleges';

    else
    Menjen csak gyakorloja be élőbe amit tanít.

    Erre te bizonyára azt mondanád, hogy felesleges, mert soha nem fogod használni az egyetemi vizsga után.

    Igen ezt állítom, mert akinek ez kell, rendben az tanulja meg ott ahol és amikor ez neki kell, estleg külön előadásokaon, esetleg kurzusokon, de egy átlag programozó ebböl nem hasznosít semmit. Millió másik dologgal lehet gondolkodásra nevelni, csak azért ragaszkodni hozzá mert ezt valaki egyszer valamikor kitalálta...

    De folytatom a sort pl vannak aranyos statisztikai bizonyítások, amiket a kutya se használ. Sztochasztikus markov láncokat sem használtam még soha, de volt nekem konfliktuskezelésem, pszihológiám is meg kommunikációm is. MI A FENÉNEK?

    Ehelyett jól jött volna az általam említett tárgyakból egypár. Hasznosabb lett volna, tudnám használni ugyanúgy, gondolkodásra is nevelnek, csak speciálisra. De a munkahelyen NEM ÁLTALÁBAN programozok, de szerintem te sem, hanem nagyon is konkrét környezetben és technológiákkal.

    Ami javíthatja a munkahelyi légkört olyan nekem is jó lenne :K

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    válasz concret_hp #142 üzenetére

    így hirtelen miket tudnál említeni, mint felesleges tárgyak? :U
    Illik válaszolnom, jöjjön hát PÁR tárgy, amik számomra feleslegesek voltak:
    -Teljesítményelemzés(elméleti hablaty szinte senkinek enm kell, és mindenki el is felejti)
    -Információs rendszerek szolg. biztonsága: Zengzetes név, de e mögött tartalom alig volt. Elolvastad kb jah...hmmm...igen... és? Ez volt a véleményed a végére, és mi a fenét akart az illető mondani? Gyakorlati haszna csak akkor lenne, ha konkrét labor társult volna hozzá
    -Információs Rendszerek fejlesztése. Újabb hablaty tárgy egy zengzetes név mögött, kül fejlesztési módszereket kellett volna bemutatnia, ehelyett kb walesi bárdok mintájára be kellett nyalni 10-15 oldalt(nem vicc!!!) és ha ezt szó szerint tudtad, összefüggésekre nem voltak kíváncsiak, akkor 2-es vagy 3-as else megbuktál. Magolás volt, és rá következő félévben már senki nem emlékezett rá.
    -Vállalatirányítási rendszerek labor: Bár gyakorlat SAP-t még hírből sem mutattak(jó nem olcsó mulatság) Az egész arról szólt, hogy prof bejött beugrót íratott gonosz arccal kijavította, meghúzott n embert, ez tartott az első órában a többi kettőben pedig egy soha nem használt bugos modellező rendszert kellett tanulni, amit alig használnak. Egy újabb példa arra, hogy ehelyett más masszív gyakorlat lett volna jó.
    -Informatikai Infrastruktúrák managementje: Megint egy tárgy ami mindenről szól és semmiről sem. Nem megbántani akarom az oktatót aki tartja csak személyes vélemény, amit szinte mindenki osztott aki elvégezte ezt a tárgyat.
    -Pszichológia: Informatikusnak? wtf? max a gépek lelkivilágával kell foglalkoznom.
    -Kommunikáció, Konfliktuskezelés: épp konfliktust kezelni és kommunikálni nem tanúltunk meg, de kamutárgynak tök jó....
    -Gazdaság és szervezet szociológia: ?:S jó válaszhatóak ilyenek de akkor is...
    és még sorolhatnám....
    Ehelyett mind lehetett volna értelmes gyakorlatot tartani továbbá:
    -Én összevonnám a matematikai jellegű tárgyakat, hogy egy év alatt le lehessen őket adni, max másfél év. Tehát a statisztikát a valszámmal pl összevonnám, a felszabaduló helyet gyakorlattal tölteném meg. Lehetne háborogni ezen, de ugyanakkor visszavezetném a szigorlatokat.

    Ez csak pár tárgy amihez volt szerencsém, sajna a lista hosszabb ennél sokkal hosszabb. Most gondolom már írnátok is, hogy de a minőségi mérnökképzés színvonala zuhanna és ez megengedhetetlen, meg oktatás színvonala esne stb.... Szerintem meg, ha az ember célirányosan tanulna, és megfelelő tárgyak lennének ezek helyett, a rendszer produkálhatna ALAPSZINTŰ gyakorlattal megáldott jó szakembereket.

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    válasz concret_hp #148 üzenetére

    Ok olyanokat is írok :R :R , de amúgy szerintem a matematikai jellegűek alapképzésesek.

    Közben újabb támogatóm akadt :D

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    válasz luciferc #160 üzenetére

    Sok igazság van szerintem ebben a kommentben, most egy kicsit félretéve a témát (szándékosan nem off) azt mondhatom tényleg túlduzzadt az egyetem. De ez sajna már nem tartható sokáig, egyrészt nincs annyi gyerek, másrészt megnézheti magát az, aki mostanában végez azokhoz képest, akik 8-10 éve. Valóban óriási a különbség. A jó technikusokra is szükség van, ezzel is egyetértek, de e mellett hosszasan kifejtettem amondókámat, hogy elmélet ide vagy oda mégiscsak sokkal gyakorlatorientáltabban kellen tanítani az intézményekben. Egyszerűen az ember csak azt tudja valóban, amit már csinált, semmi mást. Ez az én filozófiám:)

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    válasz luciferc #163 üzenetére

    Ahogy többen leírták már, az egyetemet végzett képes viszonylag könnyedén új tudást felszedni, jelentősen más helyzetekhez alkalmazkodni.
    Ez régen lehet hogy így volt, de ma már biztos nincs az egyetemi diploma ma már nem jelent mást mint hogy x-nek volt pénze vagy kapcsolata vagy szerencséje vizsgákon vagy esetleg bemagolta az anyagot netán jól tudott puskázni.
    Nem fontos, mennyire érti, mennyit jelent neki a szakma, hogy elmélyedjen benne, a lényeg a papír és hogy elhelyezkedjen vele, mert milyen jól akar keresni. Ez az egyetemisták hozzáállása és a haverok+buli+fanta, kiskapu itt, kiskapu ott. Olyanokat láttam vezető beosztásban programozni, akiknek semmi papírja nincs, csak értetek hozzá és 20 éve csinálják már. Akkor alacsony szintű nyelveken kezdték mára c++ esetleg c#-al foglalkoznak, tehát egyáltalán nem igaz, hogy nem lettek volna képesek fejlődni. A fejlődés képességét nem egy diploma biztosítja, de ez a papír még csak nem is ígéret erre, csupán azt bizonyítja hogy x be tud magolni y mennyiséget adott t idő alatt. A fejlődőképesség pusztán az egyén személyes intelligenciájától függ és tenni akarásból.

    Ma igen fölhúztam magam, és nem itt a fórumon, hanem a való életben, ahol egy régebbi ismerősöm egyetemista azt tartotta volna nyilvánvalónak, ha én munkaidő után elugrok neki megoldani a feladatát bratyiból, mert, hogy ő erre nem képes.

    Utánajárás: semmi
    Feladatmegoldás önállóan: Semmi
    Szorgalom: korlátozott mértékben és ő is diplomát kap idén.

    Ezen elgondolkodtam kicsit

    Én azt láttam azok voltak a legjobbak a mi régi évfolyamunkból is, akik szépen önszorgalomból gyakoroltak vagy dolgoztak egyetem mellett a szakmában, de ennek a gyakorlatnak egy jó részét igenis meg lehetne tanítani az egyetemeken. S mint előttem már mások is megjegyezték, teljesen felesleges anyagokat minek tanítani?:(

    Ilyen elven tanítsunk asztrofizikát a gépészmérnököknek mivel esetleg ott is dolgozhatnak esetleg számvitelt a kémikusnak, mondván lehet hogy egyszer olyan osztályra kerül. Gyárthatunk kamutárgyakat is bizonyos oktatóknak akiket meg kell tartani, mert vannak minden egyetemen betonemberek, akiket a kapcsolatrendszerük miatt lehetetlen kirúgni. Egyszerűen túl értékesek, néha tanszéket is vezetnek, és ha ők akarnak csak úgy valamit tanítani, akkor nekik lesz órájuk. Ha van értelme annak ha nincs. Sajnos ismerek ilyeneket, de név szerint nem említem őket, és semmiféle személyeskedés nincs bennem, egyszerűen tény. Szóval sokszor nem a piac, hanem egyéni és személyes érdekek diktálnak az egyetemi oktatásban. Volt olyan tanárom, akit mi hallgatók vittünk a hátunkon a dékáni székig, mert minden feladatot, amit bevállalt az intézetének a hallgatókkal csináltatott meg.

    Sajnos rég nem a piac és a valós igény diktál, és épp ezért van igény a technikusokra ill a végzett egyetemistákra akik hasonló nézeteket vallanak. Kell a sok gyakorlati szakember, s még egyszer mondom, saját tapasztalatból: A fejlődőképesség az személyfüggő és vajmi kevés köze van ahhoz a diplomához. Mert mint előttünk írták, a mostani felvételik alapján, ebbe az országba csupa tehetséges van, hisz 96%-uk ott van a felsőoktatásban:D

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    válasz glutamin #171 üzenetére

    BME-Infón ezt nem tudnád eljátszani, de sok olyan szak és kar van, ahol azért tényleges tudás is kell mire eljutsz a bűvös papírig.
    Ezzel vitatkoznék, nagyon sok emebr eljátsza. Mivel volt szerencsém ott tanulni, pontosan tudom, hogy ment pl egy IRF vagy egy IM vizsga.
    A piaci igényekről meg annyit, hogy egy tapasztalattal és valóban jó nyelvtudással rendelkező mérnök azért már nem keres rosszul
    Így igaz, ha van elég gyakorlata. :K :K A kezdő fizetésektől sem esek hasra. Sokszor ez azért van, mert az illetőre még sokat kell a cégnek költenie, tanfolyamokra küldeni stb... mire épkézláb embert farag belőle.

    [ Szerkesztve ]

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    A BSC- MSC-s rendszerrel én sem értek egyet, sőt kártékonynak tartom sok tekintetben. Az például elég nagy probléma, hogy eltűntek a szigorlatok(sőt szerintem gyakorlati szigorlatok is kellenének, matematikai azonban nem...), mint ahogy mint már előttem is mondták, sok mindent nem szabadna és nem is kéne szétválasztani. Bár ettől függetlenül, sajnos a dolog, még mélyebben van.

    Az egy dolog, hogy a Bolognai (spagetti :D ) és a klasszikus egyetemi módszer közötti különbségek vannak, és jelentős minőségbeli eltérés, de önmagában ez még nem ad magyarázatot arra, hogy miért nem lehetne gyakorlatorientáltabban oktatni. Szerintem, a probléma egyrészt abból áll, hogy eléggé felgyorsult világban élünk. Hajdanán, valaki elvégzett egyetemet, annak a tudása nem évült el olyan hamar, sőt hasonló technológiákkal dolgozott akár 10-15 évig is. Voltak nyugdíjas állások szép számmal, amikkel az ember simán öregkoráig elvolt, és nem kellett utólag oly mértékben specializálódni, illetve annyi plusz infót magába szívnia mint most.

    Ez mára megszűnt, és a specializált jó fejlődőképességű szakembereké a világ, akik maholnap akár mást is meg tudnak tanulni, de mindent a részletekig... Mert nem lehet általánosan dolgozni valamin, általánosan ismerni valamit, épp ennek elősegítésére kellene maximálisan lehetőséget biztosítani az egyetemen, hogy töménytelen mennyiségű gyakorlattal, ill. sok elmélettel specializálódni lehessen bizonyos jól behatárolt technikákra. Ezt nagyon fontosnak tartom, mert ha a valaki mindent tud, az igazából nem tud semmit profi szinten. Régen 4-500 éve lehetett reneszánsz embereket csinálni, a természeti népeknél meg ugye gyakorlatilag mindenki polihisztor, de mi nem úgy élünk, nem úgy gondolkozunk, mi pici hangyák vagyunk akiknek megvannak a maguk dolgai. Hogy ez így jól, van-e vagy nem, arról kár vitatkozni(pl. én ezt nem igen csípem), mindenesetre ha így alakult, szerintem az oktatásnak is alkalmazkodni kellene. Mert olyan spéci kis hangyákat kell nevelni, amik valamit tudnak EGY JÓ alappal amikor kikerülnek, és azzal dolgoznak is ideig-óráig, de ha úgy hozza a sors simán átalakulnak valami egészen mássá. Ez személyfüggő szerintem, de rendben válogassa ki az egyetem a fejlődőképes embereket, és nem 25-30 éves(vagy sokkal régebbi) tananyaggal szűrjön az első 1-2 évben, amiknek esetleg hasznát se veszi, hanem válassza ki azokat akikben ott lappang az ambíció a tehetség és a kreativitás, ezt fejlessze tovább gyakorlattal, és elmélettel.

    Nem az elmélet, sem az elméleti oktatás ellen vagyok, csupán azt mondom, hogy a gyakorlaton legyen a hangsúly, és sokkal több legyen belőle, a felesleges órák helyett. Ezeket pedig szép számmal lehetne kiszórni a tananyagból ,helyette gyakorlati órákat tartani. Valamint, szívem szerint a szakirányokat is megreformálnám, erről már írtam néhány sort, hogyan is képzelném el. Mostani hozzászólásommal, a mondandóm elméleti hátterére szerettem volna rávilágítani, hogy miért is kellene több gyakorlat és kevesebb elmélet.

    Amúgy a BIG MAC-at én sem szeressem, SUBWAY rulz:)

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    válasz bandus #186 üzenetére

    Akkor szerencsére még nem törölték el midnenütt:D Gyakorlati szigolathoz ki mit szól? :U :U

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    válasz wwhy #219 üzenetére

    Újabb támogatóm akadt:)
    Amúgy: Arról gondolom nem kell vitatkozni, h a definíciók bemagolásásóval nem lehet egyetemet végezni

    De lehet, sajnos ismerek rá példát és nem egyet, nem kettőt de sokat. Az egyetemi oktatás már elérte azt a szintet, hogy egyáltalán nem készít fel a való életre, leadnak valamit mert azt tudják és kész. A profok(tisztelet a kivételnek) általában elvannak azzal amit tudnak, kevésbé fejlődőképesek, mint azok akiknek alacsonyabb végzettségűek révén nap mint nap bizonyítaniuk kell.

    Ők egyszerűen nem tehetik meg, hogy ne fejlődjenek, és itt van a kutya elásva:) Hány embert ismerek, akik azt sem tudták hirtelen egy nyelvről(webprogramozás témakör) hogy szerver, vagy kliensoldali. De csak mert diplomájuk volt, felvették őket egy nagy céghez webshopot! készíteni. Ebből azóta se lett semmi, vagy legalábbis én nem tudok róla. Aztán írtam már előbb is, sok olyan egyetemistát látok akik a Google-t nem képesek használni, elvárták volna, hogy munkaidő után menjek oda hozzájuk megoldani a feladatuk.

    Ezt pl köt.progból és Hálózati prog-ból elég divat eljátszani a BME-n. Tudom mert ott voltam, láttam, tapasztaltam. S nem mint oktató, hanem mint diák, szóval sajnos igen is sokan vannak ma már olyanok akik definíciók bemagolásával egyetemet végeznek...

    Meg kellene reformálni az oktatást, de ezzel együtt szemléletváltásra is szükség van.

    [ Szerkesztve ]

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    válasz Sanyix #231 üzenetére

    Szerintem kül. Algoritmuselméleti eljárásokra gondol, vagy db kezelésnél mondjuk normalizálásra, Er-diagram készítésére, Projektvezetésre, UML modellezésre stb...

    De mindketten tudjuk ezek bőven elsajátíthatóak saját magunk is, legtöbbje jó megértést és kis odafigyelést kíván. Tehát a gyakorlatban önszorgalommal tanulhatóak, legalábbis véleményem szerint, ezért van neked MAXIMÁLISAN IGAZAD. Sőt sajnos én is hallottam marhaságokat beszélni kül. profokat. Sajnos egyre jobban eltávolodik az oktatás a gyakorlati igényektől:(

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    válasz luciferc #235 üzenetére

    Amit az egyetemnek képeznie kellene, az problémamegoldásra képes szakember.
    Csak az tudja a problémát megoldani, akinek van ebben gyakorlata. Ha valaki nagyon szépen el tud beszélgetni másokkal pl analízis témakörben vagy esetleg, hogyan kell végezni r próbát, az a büdös életben még nem tudja leprogramnozni. A problémamegoldásra képes szakember, a gyakorlott szakember, aki nem csak tudja miről beszél, hanem meg is tudja valósítani. Többdiplomás egyetemi profokat ismerek, akik gyakorlatban egy normális táblarendszert nem tudtak megcsinálni. Mi ebben akkor a problémamegoldás, ha egy ilyen embert konkrétan odaállítasz akkor oracle 9 elé? SEMMI!
    Ugyanúgy a haverját, kollegáját, googleját kéri meg segíteni, mert nem fog vele boldogúlni...mert évek óta ki se szakad a Visual Basic-acces világból. De ismertem olyat is, aki a hallgatók munkályát a saját érdemének tudta be, így lett dékán. Kb ő is olyan elméleti ember volt, hogy 15 éve nem írt komolyabb programot. De nem is vett részt semmi nagyobb projektben. Kérdem én ő tanítsa, mire van szüksége egy programozónak, illetve ő mondja meg mit hogyan kell csinálni?

    Látom kedveled Galileit Akkor had idézzek én is valamit:)
    „Az a hiú igényünk, hogy mindent megértsünk, a megismerés teljes hiányából ered.”
    Előbb ismerjünk meg valamit a teljesen, hogy megértsük, gyakorljuk be teljesen, majd utána jöhet a többi dolog. De gyakorlat nélkül, csak beszélünk valamiről, jobbesetben tudjuk miről.

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    Azért érdekes lenne egy olyan intézményben tanulni, ami az általam leírt módon működik. Lehet, hogy nem lenne haszontalan.

    Amúgy, ha már a szemléleteknél tartunk, sajnos meg kell, hogy jegyezzem, hogy a technikusi személettel ellentétben tipikus egyetemi szemlélet is van. Ami nem arról szól, hogy alkotunk valamit, hanem arról, hogy beszélünk az alkotásról szép nagy kerek mondatokban, közben nem teszünk semmit. :(

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    Furcsa de számomra úgy tűnik pont az egyetem képzi a legtöbb "codert" és nem a széles látókörű szakembert. Túl elméleti oktatás hibája, hogy olyan emberek kerülnek ki legtöbbször, akik a semmiről is képesek 2 órát vitázni nagyon bölcsen, és mindenről hallottak valamit, de semmit nem csináltak normálisan.

    Néha komolyan azon gondolkozom, szépen egy-két alkalommal 16-18 órára le kéne ültetni a kedves egyetemistát a gép elé, úgy egyhuzamban, had tudja meg mi az a határidő és a programozói munka, mikor mindennek kész kell lennie. Nincs olyan, hogy az ügyfél visszadobja, mert rosszabb esetben ezzel az állását kockáztathatja az ember. Amikor nincs olyan, hogy jah elmegyek a haverokkal inni mondván az n. vizsgára úgyis átcsusszanok, amikor nem lehet senkitől megkérdezni semmit, mert nincs aki az ember szájába rágja a dolgot, amikor csak követelnek az embertől de ő maga szinte alig kérhet.

    Az a gond, hogy a most végzett nagy átlag, ezeket a kritériumokat nem, vagy csak nagyon nehezen teljesítik. Vannak persze kivételek, de azok egyetem alatt is valami plusz raktak már le, ha nem is az egyetem berkein belül, de máshol. Mert az egyetem nem az életre készít fel, hanem saját magára, értsd doktorandusz idővel egyetemi oktató legyél. Esetleg arra, hogy marha műveltnek tünjél azok előtt akik tudatlanok az adott témában, de az igazi profikat a termelő iparban kell keresni, függetlenül attól, hogy ki mit végzett.

    Persze ez személyes vélemény...

    [ Szerkesztve ]

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    Hát 1-2 év alatt nem is. Egyetemre kell járni bizonyos szakmák betöltéséhez, csak a képzés milyenségével vannak elvi kifogásaim. Ezt már részleteztem :K

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    válasz maszat #248 üzenetére

    Olvasva, amiket írtál, nekem az jött le, hogy teljesen feleslegesen jártál egyetemre. Mert semmi olyat nem tudott nyújtani neked, amit előtte nem tudtál volna vagy a későbbiekben szükséged lett volna rá.

    nem kell végletekben gondolkozni, bármennyire elégedetlennek tűnök is én magam sem teszem ezt. Csak azt mondom, nem éri el a célját az egyetemi oktatás, semmilyen szinten, a gyakorlat és a naprakész információk teljes vagy részleges hiánya valamint a felemás gyakorlat miatt, melyekből amúgy is kevés van. De ettöl függetlenül azért én is sok mindent tanultam az egyetemen, de épp ma számoltam össze, hogy szűken vett 13 de inkább 15-18 olyan tárgyam volt aminek az ég világon semmi hasznát nem veszem. Nem, nem tartom reálisnak továbbá, hogy ezek a látókör növelésének céljából kellettek volna. Pár tárgyra még rá lehet sütni, no de ennyire? Ez képtelenség!
    Természetesen nem végigbukdácsoltam az egyetemet, hanem zömmel 3-4-5-ös vizsgákkal és gyakorlatokkal mentem át mindenhol. Az utolsó 4 félévben már 5 körül volt az ösztöndíjátlagom is és egyetemi projekteken dolgoztam némi mellékesért. De még ezekből is kevés gyakorlatot kaptam, jobb lett volna, ha valaki normálisan megszervezi ezeket, arról nem is beszélve, hogy egy árva kreditet sem kaptam néha az egyetemnek tett munkáimért.
    Az egyetem nem tudja rákényszeríteni az embert arra, hogy valamiféle támpontja legyen a későbbiekben, ha az nem partner ebben.
    Egyetértek, de lehetne azért támpont, ha az embernek igénye van rá. A helyett a 13-15 felesleges tárgyam helyett lehettek volna jó gyakorlatok, ez főképp egyetem vége felé éreztem. Az a baj, hogy hiszitek vagy sem, minden amit leírtam eddig én magam is láttam és megtapasztaltam. Tehát a látottak alapján írok, vagy épp a saját példámat emelem ki.
    Én megtettem mindent, amit elvártak tőlem, a diplomabírálatom szerint még maximálisan túl is teljesítettem az elvárásokat. Ez volt beleírva, és ez nemcsak arra a 110 oldalra vonatkozott amit megcsináltam, de az egész egyetem alatt nagyon odatettem magam. Nem azt mondom, hogy minden órán ott voltam, de minden vizsgára és zh-ra készültem elég rendesen, igyekeztem minden gyakorlaton ott lenni, ha valami nem ment akkor kérdeztem. Sokszor az órák után az oktatóktól, vagy olyantól aki úgymond ért hozzá...
    Mégsem kaptam meg azt amire szükségem volt, de még a tudatot sem, hogy elég az amit szereztem. Én mindent megtettem, de viszonzásul nem tudott az intézmény naprakész tudással sem pedig elég gyakorlattal szolgálni. Mert az a mottó járta több tanszéken "A jó elmélet helyettesíti a legjobb gyakorlatot"
    Hát aki ezt kitalálta annak üzenem, hogy végezze egyszer az én munkámat, annyi segítséggel amennyit én kaptam kezdő koromban, olyan határidőkkel amiket nekem szabtak, olyan dokumentációval amit nekem nyújtottak olyan technológiákkal amiket NEM IS TANÍTOTTAK csak épp mindenki használ.

    Lehet, hogy nem egyetemi a hozzáállásom, de nagyon is tudom miről beszélek SAJNOS másképp lenne, de nincs nem örömömben irkálgatok ide, hanem egyfajta mementóként. Ha szépeket és jót írnék csak, akkor hazudnék... Szóval lehet valakinek technikusi hozzáállása, de én az ő kezébe adnám inkább a vésőt ha faragni kell, a prof meg csak magyarázza a véső görbületét, ha neki ez tetszik
    Lehet, hogy régen másképp volt, de mára sajna úgy néz ki a helyzet nagyon rossz irányba változott...

    Amúgy azért is ostorozok, mert ilyen is kell, szerintem nem jó, ha mindenki mindíg dicséri annélkül, hogy hallotta volna a másik oldalt. Azokét, akinek teljesen más tapasztalatai vannak...

    [ Szerkesztve ]

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    Lassan végez az első Bolognai évfolyam, megvárjuk és megnézzük őket. A munkahelyen úgyis lesz 2 hely üresedés, nah megnézzük mit is tudnak azok akik majd ide jönnek, mert biztos hogy pályakezdőket veszünk majd fel. Tapasztalatokról beszámolok majd... :K

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    Hát bizony nem ártana:D
    Amúgy az élete során mindenki fejét leugatják legalább egyszer, mert megtehetik és ez így van rendjén.
    Szerintem is sok külsős kellene behívni, sőt kifejtettem, hogy külsős céges tanfolyamokat is kötelezővé kéne akár tenni, már ha ez kivitlezehető lenne. Sőt egyes szakoktatóktól megkövetleném, a teljes általuk oktatott anyag újraírását bizonyos időközönként(persze ahol ennek van értelme és én az egyetemi jegyzetekre gondolok elsősorban) Kötelező lenne például 0-day technológiákról is írni vagy legalábbis frissekről, sőt ezeket tanulmányozni és elasjátítani. Mert hát ők a profok nekik kell tundi :K :K Van aki már most megteszi, de sajnos még nem elegen :O

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    válasz _az #252 üzenetére

    ismerek ilyen egyetemistákat, de ki a franc ad a véleményükre?
    Tényleg, miért kell a véleményükre adni, rég elmúlt már az egyetem varázsa, azt se értem miért kell tőlük többet elvárni, mint bárki mástól. Elvárni azt, hogy többre képesek, pedig nem ez a helyzet, a helyzet az, hogy mocskosúl nem mindegy ki mikor mit csinált az életében. Úgy értem, valaki tanult, valaki pedig dolgozott közben, vagy épp ötvözte a kettőt, ami szerintem a legjobb megoldás. Arra akarok kilyukadni, hogy a legjobb lenne elfelejteni a sztereotípiákat, miszerint egyetemet végzettek intelligensek okosak műveletek stb.., aki meg máshogy szerzi meg a tudását, azt lesajnáljuk mert csak "technikus szemléletű" lúzer lehet. Ez nem így van, de a legrosszabb, hogy az emberek fejében dőlt ez el így, egyrészt tapasztalat alapján nyílván, másrészt azonban egy kicsit azért, mert valamiféle természetes csodálat alakult ki a felsőoktatás ill. az ott résztvevők iránt. Emiatt könnyen megeshet, hogy egyes egyetemisták sajna elszállnak maguktól (régebben én is beleestem ebben a hibába) de aztán rá kell jönni, majd munkahelyen, hogy nem tudnak semmit még, a mai oktatási rendszer nem tudja felkészíteni őket a kihívásokra. S bizony a tapasztalt kollegát nem lehet fél év alatt behozni. Akkor meg, kérdem én, mire föl?

    Én ma már rájöttem, hogy arra sem vagyok méltó, hogy emelt fővel járjak, míg a sokévnyi plusz tudást, amivel tapasztaltabb kollegáim rendelkeznek, be nem hozom. Nem mondom, hogy ez a jó szemlélet, de nem is azért írom most ezt, hogy egyetértsetek velem, még csak nem is azért, mert, hogy én mekkora vitát akarok én elindítani, pusztán azért hogy elgondolkozzatok azon, amit írok, még ha utána le is ugatjátok a fejem.

    Egy valamit azonban nem értek és már napok óta kérdezgetem magamtól, 17 évig azt tettem és úgy tanultam, ahogy mások elvárták tőlem. S tettem ezt nem is rosszul, mégsem tudta az egyetem nekem nyújtani a szükséges tudásmennyiséget. Kérdem én: hol rontottam el?

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    Miért van ilyen érzésem, hogy a többi szakmában is így van ez, sajna nem csak az informatikában vannak új dolgok.

    Amúgy azért szerintem nem eszik olyan forrón a kását, úgy értem, nem egy-két hónapos tech. kell tanítani, amik eléggé teszt jelleggel futnak, hanem már jól bevált és széles körben használt új és modern technológiákat.
    Hogy példát említsek: AJAX, erre épülve Jquery, Prototype stb... ezek egyike sem tegnap jelent meg, mégis marha kevés szó esik róluk az egyetem alatt. De azért ezek tipikusan olyan dolgok, amikbe simán belefuthat egy ember álláshirdetésen. :K :K

    Én azt szeretném, ha modernizálná jópár egyetem a tananyagát, és sokminden kikerűlne az oktatásból, ami túl elméleti és az égatta egy világon semmi köze sincs a valósághoz.

    [ Szerkesztve ]

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    válasz lajafix #258 üzenetére

    Ezen időszak felétől, azaz általános iskola után már úgy és azt kellett volna tanulni, ahogy és amit MAGADTÓL elvársz.

    A gond az volt, hogy egyrészt egy 14 éves ember NEM TUDJA a legtöbb esetben, hogy mit is akar, annyira kevés még a tapasztalata, másrészt ugye ahol én felnőttem nem volt olyan szintű képzés, amire szükségem lett volna, tulajdonképp szinte semmilyen szinten. Tehát nem volt más választásom, mint gimnázium utána meg mars az egyetemre egy másik városban, de igazából ha ismernél tudnád, hogy ez egy nagyon hosszú történet...

    A lényege azonban annyi, hogy én hittem annak, amit az egyetemekről mondtak, és amit a padokban ülve hallgattam az első egy-két évben. Mondván: "Ilyen modern szakképzés", "Amolyan modern szakember", "Ezt muszáj tudnia ennek-annak", "Milyen jól helyezkedtek el, akik itt tanultak". Senki nem mondott azonban egy rohadt szót sem azokról, akik kipotyogtak egyetem alatt, sem pedig azokról, akiket kirúgtak az állásukból, vagy épp megmaradtak ott csak épp nap, mint nap kevésnek bizonyulnak ehhez vagy ahhoz. Róluk ki mesél? Senki! Én az idézett mondatot arra értettem, hogy elhittem nagyon sokáig, hogy ha úgy és azt tanulom, amit nekem előír a rendszer, akkor az leszek, akivé válni szeretnék. Pedig ez messzemenően nem így van, erre utolsó két évben jöttem rá, ahhoz hogy az illető azzá váljon, amivé válni szeretne, ahhoz magának kell lépnie méghozzá nem egyetemi oktatás keretein belül. Hanem az órák-vizsgák után, szabadidejében, nem bulik kellenek, nem is hagyományok csak és kizárólag arra kell összpontosítani, amiért az ember ott van.

    Sajnos azonban van pejoratív él abban, ahogy itt a technikusi szemléletről beszéltek, már ha létezik ilyen. Lehet, hogy nevetséges vagyok, de sajna engem ez a rendszer tett ilyenné. Azt mondom hát tanulni, kell, de ésszel és mellette is szükséges szorgalom

    Már szerintem egyszer sorolat, de majd még fogok tárgyakat...

    [ Szerkesztve ]

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    HI!
    Nah kicsit alátámasztva a mondandómat kerestem pár cikket, hogy lássátok nemcsak én kongatom a vészharangot. :U
    http://www.managermagazin.hu/magazin.php?page=article&id=868

    idézet:"A képzés romló színvonala Miközben a felsőoktatási intézmények sorra rendezik az állásbörzéket, a hirdetőfalak roskadoznak az álláslehetőségektől, sok a pályakezdő és fiatal munkanélküli. Ennek oka az, hogy a frissen végzettek felkészültsége meszsze elmarad az öt-tíz évvel ezelőtt végzett korosztályétól. Egyre több diák kap felsőfokú diplomát, a képzések színvonala azonban ezzel arányosan romlik. E jelenség a mérnök- és informatikusképzésben a leglátványosabb. A színvonal romlása mellett a legnagyobb gond, hogy a megtanulható – de mind gyengébb színvonalon elsajátított – elméleti anyag mellett hiányzik a gyakorlati felkészítés, a tudás menedzselésére, a kommunikációs technikák fejlesztésére irányuló gyakorlati képzés."
    vagy
    http://www.felvi.hu/index.ofi?mfa_id=414&hir_id=9113&oldal=1
    idézet:"Nagyon sokat hallani a fiatal pályakezdők nehéz elhelyezkedési lehetőségeiről, arról, hogy a vállalatok tapasztalattal rendelkező munkaerőt keresnek. Az is sokszor hangoztatott tény, hogy a munkahelyi gyakorlaton túl különféle személyes kompetenciákat, készségeket, illetve meghatározott képzettségeket várnak el munkavállalótól."
    de még sorolhatnám.
    Több hasonló cikk van még sok portál foglalkozik a kérdéssel, és kutatják is a témát rendesen, szerintem itt is beszélni kell róla. Mert ugyan megoldani egy fórumon semmit sem lehet, de legalább lehet tanácsot adni a most épp hallgatói jogviszonyban lévő egyedeknek, hogy mit és hogyan kellene csinálni. Valami olyat, amit én soha nem kaptam(vagy csak nagyon keveset), és így mindent keservesen, magamtól kellett innen-onnan összeszednem.

    De milyen jó lenne, ha már úgyis sokféle emebr jár ide, akkor leírná azt, hogy az ő szakmájában mire is lenne szükség, mit kellene pluszban elsajátítania az illetőnek aki azzal akar foglalkozni. Most főképp nem az általános, hanem a speciális gyakorlati ill. elméleti anyagokra gondolok, amik nem vagy csak részben szerepelnek a felsőoktatás tananyagában.

    üdv: S.P.Q.R.

    [ Szerkesztve ]

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    Nagyjából egyetértek veled, annyi kitétellel, hogy azt is nagy problémának tartom, hogy nem változott kellő mértékben a tananyag. Haladni kell a korral, sajnos az én szakmámban nem ez történik. Én ezt is súlyos hibának tartom, valamint a gyakolrati képzés hiányát.

    De amúgy valóban a BSC-ekkel gond van, és én is megfigyeltem azt amit róluk írtak, de nem tudom egy 20-22 éves emberre a szülők ekkora hatással lennének?:S Nem tudom.

    Mindenesetre tény hogy nálam 5-6 évvel fiuatalabbak sokkal de sokkal lazábban állnak hozzá a dolgokhoz, pedig máshogy nem lehet élni csak ha nap mint nap vért izzad az ember, hogy fennmaradjon.

    Át kellene alakítani a felsőoktatás képzését, méghozzá úgy hogy hosszú ideig ne kelljen a struktúrában változtatni, csak az anyagot modernizálni. A régi rendszer egy fokkal jobb volt szerintem :K

    üdv: S.P.Q.R.

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    Tudjátok mi a furcsa?
    Itt főképp azok értenek egyet velem, akik csinálják, vagy jó ideje befejezték már, de akik tanítják azok valahogy nem. Bár ha meggondolom ez nem furcsa :D

    Szerintem is túlságosan sok a lógós, úgymond.(jó én sem voltam mindíg benn, de azért vannak olyanok akiket szinte hetekig nem látni, legalábbis amikor még oda jártam, de szerintem ez nem változott) Azt komolyan nem értem, hogy miért megy be az aki pl alszik a hátsó sorban. Ezt bme-n figyeltem meg de gonoldom máshol is így van. Ha nem megy be tiszta sor, ha bemegy és figyel az is, de hogy aludni jár előadásra azt fel sem fogom.

    Amúgy előző hozzászólóval egyetértek szinte minden tekintetben, ez a rendszer előbb vagy utóbb össze fog omlani, mert ami most a felsőoktatásban zajlik évek óta az tarthatatlan. Sok helyen a leadott anyag egy jó része köszönő viszonyban sincs a valós elvárásokkal, és őszintén szólva a Bolognai módszerben nemigen hiszek. Persze ez személyes vélemény.

    Az egyetemnek nem csak mentalitíást kell adni, hanem szakmát is :K
    üdv: én

    [ Szerkesztve ]

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    válasz roliika #272 üzenetére

    Sok mindennel egyetértek a hozzászólásodban, és én is úgy érzem, hogy nagyon sok helyen komoly gondok vannak. :K :K
    Már többször leírtam, de nem tudom eléggé hangsúlyozni, hogy milyen fontos lenne, az egyetemi tananyagok (főképp a műszakiak) modernizációja illetve a gyakorlati órák, és én itt akár cégeknél elvégezhető tanfolyamokra gondolok, növelése. PL ha X-Y-nak kötelező lenne utolsó 2 évben mondjuk egy cégnél egy bizonyos tanfolyamot elvégezni pl.: j2ee vagy .net stb... ehhez ma még nemigen van meg a keret, bár a BME-n láttam már olyat, hogy valakit kihelyeztek gyakorlatra, de sajnos még mindig nem elég sokukat. No meg még ezt leszámítva is, az utolsó két évben de már előtte is, nem lenne baj, ha most használt technológiákkal ismerkednének a hallgatók, amiket pár éve már használnak a szakmában.

    Ugyanis ezek hiányában, nyögvenyelős lesz az első fél év - év a munkahelyen. (PL a verziókezelést nem lehet eléggé hangsúlyozni! ) Már korábban leírtam, de még egyszer megteszem, hogy mennyire fontosnak tartanám, hogy újból legyenek szigorlatok. Sőt ezek számát radikálisan növelném. De az én olvasatomban, a szigorlatok több mint felét gyakorlati szigorlattá változtatnám. Ki-kinek a saját területén kellene megmutatnia, mit tud a gyakorlatban (persze ésszerű keretek között) Ezek egy részét valós cégeknél elvégzett tanfolyamokkal ill. igazolt ott töltött gyakorlattal szintén ki lehetne váltani.

    Továbbá kötelezném az oktatókat, hogy bizonyos időnként újraírják saját jegyzetüket, vagy legalábbis bővítsék az új tech. leírásával. Korlátozottan ez ma is megy, de sajnos nem elég gyorsan.

    Az sem lenne gond, ha valaki egy aktív félévben x kredit alatt teljesít, attól megválik az egyetem véglegesen (nem passzív félévekre gondolok persze, sem arra, ha igazoltan beteg vagy távol van az ember) Vagy ha nem is válik meg, akkor is fizetőssé válna méghozzá nem annyit, amennyit ma fizetne 15 kredit alatt (ha még ennyi az a bizonyos határ) hanem annak sokszorosát ki kellene pengetni. Ezzel együtt persze növelni kellene az ösztöndíjakat, és a támogatások mértékét. Az sem lenne gond, ha több hallgatónak biztosítana az egyetem kisebb-nagyobb munkát egyetemi évei alatt. Ezt akár abból is fedezhetné az intézmény, hogy több projektet vállal el, mint eddig, és leosztja a hallgatóknak, akiket bizonyos teamekbe osztanak be és rendesen dolgoznak az egyetemnek a profok felügyeletével. Első 1-2 évben ingyen és mosolyogva, utána pedig pénzért, és bevezetném a teljesítmény alapú bérezést itt is. Ezt azért is gondolnám jó ötletnek, mert így egyrészt valós cégek valós problémáival ismerkednének meg a hallgatók a cégek a leendő munkatársukat ismernék meg, továbbá nagy gyakorlati tapasztalatra tehetnének szert a hallgatók és az oktatók is.

    Szerintem jól összegeztem azt, amit elvárnék egy mai oktatási intézménytől. Jó tudom, hogy ennek egy része pénz nélkül nehezen vagy nem megvalósítható, de azért lehet próbálkozni:)

    üdv: S.P.Q.R.

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    válasz dabadab #274 üzenetére

    Ezt így hogy? Az egyetemeken tanitanak, a cegeknel meg dolgoznak. Erre fel te elkuldened a hallgatokat a cegekhez, hogy ott tanitsak oket? Megis, ki?
    A cégek dolgoznak, mert az elsődleges termék midnen cégnél a profit, de ha cégek eleve könnyen felmérhetnék a leendő munkatársukat, és nagy csokorból válogatnának, szerintem a későbbi betérülés miatt simán vállalnák bizonyos nagy cégek a betanítást. Főképp, ha tudnák, hogy az illető utána ott fog elhelyezkedni. Szerintem ez hosszú távon betérülne.


    Es konkretan mikkel? Amikor nekialltam dolgozni, akkor konkretan CHILL nyelven kellett irnom, a fejlesztoi rendszer meg BS2000 mainframe-en futott - es nem, ez nem a prekambrium idejen volt, hanem akkor, amikor ezek mar mind nagyon regi cuccnak szamitottak, de akkor es ott pl. pont ezt hasznaltak, mert ugy maradt regrol.

    Teljesen jogos, bár ha tudod, hogy oda mész és ezt használják, akkor nyilván gyúrtál rá úgymond. Vagy nem sejtetted tudtad, hogy oda mész, vagy nem tudtad, mit használnak. Nem baj ez, én se tudtam, hol fogok dolgozni, bár a technológiát behatároltam azért elég rendesen behatároltam. Nos igen, amit mondtál az egy régi tech. és valóban néha ilyeneket kérnek, viszont fenntartanám a véleményemet, annyi kitétellel, hogy én a leggyakrabban használt tech. tanítanám egy bizonyos munkakörön belül:)


    Az mindenkeppen az lesz. Egyrszt azert, mert akkor lep ki az ember a nagybetus eletbe, meg ilyen hulyesegek, masreszt meg azert, mert minden munkahely mas.

    Ezzel teljesen egyetértek, de én mégis azt mondom nem lenne baj ha nagyobb lökést, több segítséget adna az intézmény az első időkben. Aztán meg a napi 9-10 óra munka, meg a mogorva kollegák, kevés fizetés stb... úgyis elveszi az ember kedvét midnentől meg egy idő után fapofával megy dolgozni, de hát ilyen az élet;) Szerintem ezt már csak az ember maga tudja megoldnai, ill feldolgozni..

    Ennyi lenne:)
    üdv: S.P.Q.R.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák