-
Fototrend
Kezdő vagyok, szeretnék projektort vásárolni, tudnátok segíteni?
Természetesen! Mindenképp olvasd végig ezt az összefoglalót és ha úgy érzed, hogy nem kapod meg a válaszod, akkor tedd fel a kérdésed nyugodtan!
Ami mindenképp fontos lesz tudnunk ahhoz, hogy segítsünk:
- mire szeretnéd használni a projektort (pl.: házimozi, iskolai célok, prezentációk, csak videó, főleg állóképek (bemutatók)),
- mire szeretnél vetíteni,
- mekkora méretű képet szeretnél vetíteni, illetve milyen távolságból néznéd azt,
- mekkora a szoba,
- van-e korlátozás arra, hogy hol helyeznéd el a projektort (plafonról, vagy asztalról esetleg a szoba másik végéből szeretnél egy polcról vetíteni),
- mennyit szeretnél rá költeni (cég esetén ha kell számla, akkor nettó vagy bruttó árról beszélünk-e?),
- mennyire világos/sötét a szoba/terem/iroda.
A topik általánosságban foglalkozik mindenféle vetítővel és ahhoz kapcsolódó kiegészítőkkel és megoldásokkal (üzleti, low budget projektorok, falra vetítés stb.).
Új hozzászólás Aktív témák
-
cinemazealot
addikt
válasz
yanpec #38457 üzenetére
Igen, de minden távolsághoz más fókusztávolság és más szem összetartás (szemtengelyek által bezárt szög) tartozik. A mai technikák meg csak az utóbbival játszanak, az első mindig a képernyő szerint áll be egyetlen távolságra. Az természetellenes, hogy ez a kettő elválik egymástól, holott a természetben ezek kéz-a-kézben együtt változnak.
[ Szerkesztve ]
-
cinemazealot
addikt
Sima 2D képnél ahova nézel, oda fókuszálsz, tök mindegy mi van a képen. Ha van mire fókuszálni (pl. az elemi képpontokra vagy a látható kép részletgazdag textúrájára), akkor a szemed sem jön zavarba, nem is kínzod. Ellenben ha nincs mire fókuszálni (pl. mert a kép tök homogén vagy kizárólag a szemgolyók síkjával párhuzamos mintákat ábrázol), akkor előfordulhat ugyan élesen látsz mindent, de előbb-utóbb elkezdesz bandzsítani. Ez már olyan szemtorna, amit sokan kellemetlen érzésnek tartanak. Egyébként ez utóbbira épít a "varázslatos-mintás" sztereoszkopikus 3D ábrázolás is, tehát arra, hogy a vízszintesen kvázi-ismétlődő minták becsapják a szemtengelyeidet, miközben mégis ráfókuszálsz a mintára, ezzel pedig a minták nem tökéletes ismétlődése általi szemmozgásból előáll a térérzet. Ezen az utóbbi képen pl. látod a cápát?
Ha a 2D kép homályos, de kivehető rajta a (nem ismétlődő) minta, attól még a szemed nem kezd el máshova fókuszálni, mint amilyen távol a kép valójában van Tőled. Kellemetlen lehet a homályos kép látványa, de optikailag a szemed nem lesz olyan módon becsapva, mint egy 3D kép esetében. 3D-nél ugyanis a megjelenítő elhiteti Veled, hogy az adott képrészlet közelebb vagy távolabb van Tőled attól függően, hogy összébb vagy széjjelebb irányítja a két szemgolyódat. Maga a kép, amire a szemlencsék fókuszálnak viszont állandó távolságban vannak Tőled. És ez az eddigi életed során megtapasztalt és beidegződött reflexeknek nem tesz eleget.
(#38462) Beni2360
Passzív projekcióról akkor beszélünk, ha a vásznon egyszerre jelenik meg a jobb és bal szem által látott kép, de azt egy passzív szemüveg képes kiszűrni (mint a moziban). Ehhez viszont már 2 projektorra van szükség.[ Szerkesztve ]
-
cinemazealot
addikt
válasz
Beni2360 #38466 üzenetére
Megnyitottam a linkedet és olvastam is a tartalmát, csak a linked előtti mondatodat lezáró kérdőjel miatt nem volt egyértelmű, hogy megtaláltad-e a kérdésedre a választ vagy sem. Bocs, nem akartam tudálékos lenni.
A cikk címét egyébként kissé megtévesztőnek érzem, mert nem projektorról beszélünk, hanem ahogy az utolsó bekezdésben is fogalmaznak "projektorrendszerről". Most viszont tényleg kukacoskodom, úgyhogy el is hallhatok.
-
cinemazealot
addikt
válasz
KrooBazoo78 #38470 üzenetére
Arról tudsz valamit, hogy ez a rádiós kütyü milyen késleltetéssel dolgozik? Mert játéknál ideális volna, ha nem lenne nagy a lag.
-
cinemazealot
addikt
Ha olcsó, rolós és nem oldalfeszített, akkor idővel hullámosodásra, vagy a széleknél pöndörödésre érdemes felkészülni. Nyilván ez fixnél nem jelentkezik, ha megfelelően van megfeszítve az anyag. De rolósnál is láthattunk már házilagos megoldást oldalfeszítésre.
A "fekete" vászon meg általában akkor megoldás, ha a projektor megfelelően nagy fényerővel rendelkezik ahhoz, hogy még a fekete vásznon is fehérnek tűnjenek a fehér árnyalatok.
-
cinemazealot
addikt
Én a 113"-es fix vásznamnak csak a felhelyezésekor kértem a feleségem segítségét, de csak azért, mert körülményes helyre lógattam.
Tényleg kb. 11 kg az egész, csak jó nagy. És sajnos igen, van hogy a minőségibb fix drágább a motoros rolósnál. Keresd szepi0808 kollégát, ő biztos fog tudni segíteni Neked vászon ügyben.
(#38547) sas15
Nem akarlak elkeseríteni, de szerintem nem nagyon lesz itt a topic-ban olyan, aki használta már otthoni körülmények között huzamosabb ideig ezt a modellt. Ha alaposan átolvasod a leírását és összeveted a meglévő eszközeid adatlapjával, el fogod tudni dönteni, hogy kompatibilis-e vagy sem. Ha meg nem jön össze a dolog (és Magyarországon élsz), akkor webes rendelés esetén 14 napon belül elállsz a vásárlástól és keresel valamilyen alternatív megoldást. AVhelper linkje mentén azt olvasom, hogy "1080p/60f audio and video content with 4 Giga bit per second without compression", ami azért elég ígéretes."Rá tudom csatlakoztatni a Amiko HD 8240 műholdvevőt is?"
Ahogy elnézem, egy bemenete van, ezért "is" nem valószínű, legfeljebb egymást váltva, tehát miután lehúztad róla a médialejátszódat.
[ Szerkesztve ]
-
cinemazealot
addikt
válasz
Beni2360 #38560 üzenetére
Nem lehet, hogy azok a 4K filmek igazából csak Full HD videofolyamok? Szerintem amikor a lejátszó összekapcsolódik a megjelenítővel (legyen az akár a tévéd vagy a projektorod), megegyeznek a felbontásban is, ami a megjelenítő miatt csak Full HD, így a lejátszó a 4K tartalmat továbbítás előtt átméretezi.
A 3D filmjeid frame-packed 3D vagy SBS/OU tartalmak?
Most nézem, a linkelt splittered specifikációja is azt írja, hogy "HDMI resolution: UP TO 1920 x 1080 / 60Hz"
[ Szerkesztve ]
-
cinemazealot
addikt
Egyelőre csak annyi a látványos fejlemény, amit már január közepén is mutattam. Igaz, a projektor tartó polcot és konzolt pont ma festettem le sötétbarnára. A lifttel még nem tudom, mit kezdjek... szegénykém pont egy évet volt (nem túl aktív) használatban. Gondoltam már rá, hogy meghirdetem, de nem tudom, hogy ebben a formában (főleg így nem teljesen befejezve) kellene-e bárkinek is.
-
cinemazealot
addikt
A mennyezetről függőlegesen lóg egy fa keret, amire rá van applikálva a fehérre festett gipszkarton. A keret zsanérral van a mennyezetre erősítve, így használat után ("arccal" előre felfelé) felhajtható a mennyezettel párhuzamos pozícióba. Így egyrészt nem porosodik, másrészt nem foglalja a helyet a szobában. Ha a keret hátsó felületét valamilyen dekoratív burkolattal elláttam volna, még szép is lenne, így sajnos nem annyira az.
-
cinemazealot
addikt
Szabványos gipszkarton méret: 200×120 cm-es, azaz kb. 90"-es (200×112,5 cm-es aktív képmérettel). Teddy hengert használva fehér Hérával festettem le, minőségileg én nagyon ki voltam vele békülve. Ha a tapéta nem áttetsző és nem mintás vagy gyűrött, hanem szép sima, akkor gyakorlatilag ugyanaz a végeredmény. A festék egy stabil, átlátszatlan, diffúz réteget képez rajta.
Hogy van-e olyan jó, mint egy vászon? Egy relatíve olcsó projektorhoz "ajándékba" kapott 80"-es manuális rolós Elite Screens vászonnal tudnám összehasonlítani: mivel sikerült ügyesen, folt- és csíkmentesen lefesteni, igen, van olyan jó, sőt, talán jobb is. Ráadásul az olcsó rolós vásznak idővel pöndörödnek, hullámosodhatnak, gyűrődhetnek, porosodhatnak. Ha ez bepiszkolódik, átfestem újra, oszt újabb jó pár évig élvezem. F0$ok is, hogy az új vásznamat egyszer véletlenül összekoszolom...
Amikor ezt megcsináltam, gondoltam még farost lemezre is, ami ugyan jóval könnyebb (könnyebben lehetett volna fel-lehajtani), de sokkal drágább is, ráadásul esélyes, hogy a nedves festéktől esetleg átázik és behullámosodik.
-
cinemazealot
addikt
Nálam is ez a terv, csak mivel nekem "kikapcsolt" állapotban nem függőleges a vászon, kicsit bonyolultabb a helyzet.
-
cinemazealot
addikt
-
cinemazealot
addikt
válasz
Euro-GSM #38636 üzenetére
Hibás szériás LED fényforrás? Vagy elszíneződött színkerék?
(#38637) tl-x
Hmm... ez a megoldás még eszembe sem jutott. Fel is csapom az Ikea honlapját, hátha van valami ilyesmi árnyalatú gumis lepedőjük. Köszi!... Ehhh... csak 2 méter hosszú lepedőjük van, ez meg egy 263×153-as külső méretű vászon.
[ Szerkesztve ]
-
cinemazealot
addikt
válasz
mettek #38741 üzenetére
Nem kell oda Pitagorasz, elég a madzag is. Az összefoglalóba be van linkelve egy részletes elhelyezési leírás.
-
-
cinemazealot
addikt
Pontosan az ilyen videó az elrettentő példa, hogyan nem szabad használni egy projektort.
A képterületet (vásznat) körülvenni fehér fényvisszaverő felületekkel, hogy aztán az amúgy is lapos szögben sugárzó projektor fénye visszaverődjön a környezetéről és oldalról bevilágítsa a vásznat, nem túl szerencsés. Úgyhogy ha Neked is csak ilyen módon áll rendelkezésedre az a 80"-nyi terület, és mindenáron vetíteni szeretnél, akkor érdemes elgondolkozni a sötétítésen.
(#38759) nuke7
Szerintem motoros vászonból csak a vásznat megtartani nem túl költséghatékony megoldás... hacsak nem adsz túl utána a motor hajtáson... bár vászon nélkül nem hinném, hogy sok érdeklődőd lenne. Akkor inkább keresnék valakit, aki tud nekem adni csak vászonanyagot, lehetőleg valami minőségi cuccot. Szepi esetleg?(#38756) apocalypto
Persze, hogy jól döntöttél. -
cinemazealot
addikt
válasz
Gabesz87 #38786 üzenetére
Pont a minap vettem még 2 darabot ebből az eBay-es modellből. Ebből már volt kettő, amik elég jók (bár most az új vászonnal úgy tűnik, hogy a túl nagy fényerőtől kieshetnek a szinkronból), anno még 6000 Ft körül vettem őket, most 4300 volt (valószínűleg az USD árfolyam-változása miatt).
-
cinemazealot
addikt
Komolyan már, ezek az "enyhén" részrehajló a videók...
A BenQ kézben tartott kamerával van filmezve oldalról, nem beállított fehér egyensúllyal, olyan záridővel és képváltási frekvenciával, hogy jól látsszon a DLP okozta sávosodás és a kadencia-helytelen akadozás. Az Xgimi képe ezzel szemben stabil állványról van filmezve, kadencia helyes lejátszóval, és az RGB váltásokkal szinkronban lévő kamerával (ezáltal a kép nem sávosodik)...
Zárójelben jegyzem meg, hogy a színkerekes izzó és az RGB LED-es megoldás között szivárvány hatás szempontjából nincs sok különbség, amíg 1 chip-es DLP vetítőről beszélünk.
[ Szerkesztve ]
-
-
cinemazealot
addikt
Lehet, hogy csak én vagyok parás, de míg egy PC-t minden gond nélkül szét merek szedni, egy projektort (legalábbis a garanciális idő végéig) inkább nem bántanék. Ha egy vetítőt körbevonsz valamilyen közvetlenül a géptestre simuló porszűrővel, az szerintem gátolná annyira a normális légáramlását, hogy jobban melegedjen, még ha kevésbé is porosodna, de pont emiatt hangosodna is. Én mindenképpen egy a géptestnél jóval nagyobb kamrába (ha úgy tetszik hushbox-ba) tenném a gépet, aminek biztosítanám a megfelelő légellátását egy nagy légszállítású, de halk ventilátorral, ami elé/mögé bátran tehetek könnyen cserélhető porszűrőket.
-
cinemazealot
addikt
Tavaly augusztusban szükségem volt egy 32 GB-os pendrive-ra. eBay-ről be tudtam volna szerezni 3-4 eFt-ért (igaz, az bő 2 hétig utazott volna), ezért mivel ennél sürgősebb volt, gondoltam, inkább egy itthon is elérhető webshop-ból rendelem meg 6,5 eFt-ért (akkor ilyen áron volt a legolcsóbb, történetesen az Alzától). Ez egy keddi nap volt. Csütörtökön jött a "késünk" levél, majd következő hét hétfőjén írtak, hogy a kiszállítás keddtől várható. Azaz dupla árért csupán fele olyan sokáig tartó kiszállítást nyertem. Mit ne mondjak, nem pont erre számítottam.
-
cinemazealot
addikt
1. Egy 10 rongyos árnyékolóról beszélünk.
2. Mindkét kifogásolt példányt felülről érkező megvilágításban fényképezted (1, 2), naná, hogy jobban látszanak a gyűrődések! Amikor leültél eléjük filmet nézni, látták ezekből a gyűrődésekből bármit is vagy csak a tudat zavart?Ennyi görcsölés helyett én már rég vettem volna egy fehér lepedőt, amit egy kis vasalás után kifeszítettem volna a négy sarkánál fogva, oszt jóccakát.
[ Szerkesztve ]
-
cinemazealot
addikt
Nem akarlak elkeseríteni, de a két hónapja felszerelt 1 méter széles fehér Tupplurjaimon még mindig látszódik némi gyűrődés, pedig azóta többet voltak leeresztve, mint felhúzva.
Mondanám, hogy koppanásig lehúzott állapotában próbáld meg óvatosan megfeszíteni, hogy egyáltalán tudna-e simulni az anyag ... de nem mondom, mert (1) a tengelye elgörbülhet, és akkor a rolós vásznak klasszikus gyűrődésével is szembesülhetsz, illetve (2) ha nagyon lehúzod, még úgy jársz, mint Gabesz87 kolléga, akinél vért izzadtunk, mire visszacsévéltük a koppanásig lehúzott (vetítő)vásznat.
(#39183) nuke7
Merrefelé laksz (város/település) és hol lenne a vászon?[ Szerkesztve ]
-
cinemazealot
addikt
válasz
vito555 #39107 üzenetére
Visszapillantottam (#39086) kokokka hozzászólására, de szerintem ő a Tupplurnak nem jó felére vetít.
Ahogy az IKEA oldalán is látható, sötétítőként történő alkalmazás esetén a henger és így a vászon barázdás felülete is a szoba felé esik, a sima felület néz a nyílászárón kifelé. De ez így logikus is, hiszen ha fordítva szerelnénk fel, akkor a lehúzott vászon és a nyílászáró falfelülete között ott lenne a henger átmérőjének megfelelő rés (4...5 cm), amin sokkal több fény szűrődhetne be, mint a gyártó által ajánlott módon felszerelve. Ekkor ugyanis a vászon szinte teljesen rásimul a falfelületre.
Egyébként a Tupplur vászonanyagának belső felülete tényleg olyan, ahogy kokokka írta, valóban emlékeztet a viaszos vászon asztalterítőkre:
Tupplur belső barázdás felülete
Tupplur külső simább felülete
Mi több, a Szepi által kínált vetítővászon felülete is hasonlóan barázdás, de nyilván szabályosabb és irányítottabb:
Screenline Diamond 1.4 vászonanyag felülete
Ennek lényege valószínűleg az, hogy a fényt a fényvisszaverő prizmához hasonló kialakítás által visszairányítsa a néző felé (ebből áll elő a sima diffúz felülethez képest nagyobb nyereség), ugyanakkor mivel maga az anyag elemi felülete mégis diffúz, ezért nem hotspot-ol.
A kérdésedre válaszolva: véleményem szerint érezhető különbség van a Tupplur két oldala között (vetítés szempontjából). És én inkább a belső (barázdás) felületére lőnék.
-
cinemazealot
addikt
válasz
kokokka #39193 üzenetére
Én meg utólag jöttem rá, hogy nem a vetítési irányodat kéne kritizálnom (elvégre ez nem is vetítő vászon, ráadásul a sima felülete sem hotspot-ol annyira), hanem amit írtál a hivatalos felszerelésével kapcsolatban. Szóval bocs.
A feszítésre nem jó megoldás, ha a két alsó sarkára kötsz egy-egy megfelelő hosszúságúra belőtt madzagot és azzal akasztod ki (a vászon alatt elhelyezett nehezékhez), és nem a racsnijára bízod, hogy ne húzódjon vissza? Így talán az esetleges gyűrődések/hullámok is simulhatnak, nem?
-
cinemazealot
addikt
Oké, ezzel most feldobtad a délelőttömet.
(#39203) nuke7
Szerintem minden rolós vetítővászon felülete barázdás valamennyire, már csak a vászonanyag szálas mivolta miatt is. Még a gipszkarton vagy a tükör simára csiszolt glettelt fal sem papír-sima egy diszperziós festés után, hacsak nem festékszóróval fújják.[ Szerkesztve ]
-
cinemazealot
addikt
Elég jónak tartom a látásomat (néha olyat artifaktokat is látok (látni vélek), amiket más nem), de most már komolyan kíváncsi vagyok arra, hogy vajon észrevennék-e bármit is azokból, amiket Te kifogásoltál az eddigi projektoraidon.
Remélem, sok örömed leled az új gépben.
-
cinemazealot
addikt
válasz
eddhunter #39323 üzenetére
Hű, de nagyon ízlésesen kidolgozott SW téma!
Nagyon szép munka, grat!
A folt szerintem is por lesz, de nem a DMD chip felületén, mert akkor éles kép mellett az is éles lenne. Ha a fókuszgyűrű csavargatása közben élesedik a por képe (és közben az érdemi kép elhomályosodik), akkor biztos, hogy egy lencsetagon lesz.
(#39324) Beni2360
Az nem csillagközi romboló, hanem Csillagromboló.[ Szerkesztve ]
-
cinemazealot
addikt
válasz
eddhunter #39341 üzenetére
Házilag csak szétszereléssel. Vagy annyira bátor?
Mivel a kosz egyértelműen nem a DMD chip-en van, nagyon nagy bajt talán nem okozhat, ha tovább használod. Talán a lencsére nem ég rá a szösz. De érdemes lenne mielőbb elkezdeni felvenni a kapcsolatot a potenciális szervizekkel. Pont a napokban esett szó a fuggetlenszerviz.hu-ról és Batyóról is.
-
cinemazealot
addikt
válasz
#99499520 #39343 üzenetére
Ha már szóba került az újrapasztázás. Mennyire jellemző ennek igénye a kommersz DLP-knél? Gondolok itt pl. a W1070-re. Visszakerestem a topic-ban a "paszt" kifejezésre, de a Tiéddel együtt 7 találatot kaptam, benne egy valaki írt arról, hogy újrapasztázta a DMD chip-jét és azzal megoldódott egy problémája. E szerint nem jellemző, de mégis létező és nagy ritkán igényelt ez a művelet?
-
cinemazealot
addikt
válasz
#99499520 #39345 üzenetére
"...nagyon sűrű a pixel hiba jelenség, aminek a fő oka a túlmelegedés..."
Ez egy ismert tény? Furcsa, mert eddig még sehol nem hallottam/olvastam arról, hogy ennek a "beragadtak a DMD chip pixelei" hibának pontosan mi az oka. Én voltam figyelmetlen, vagy ezt szándékosan nem reklámozzák, hogy a "tervezett elévülés" eredményeként mielőbb csere érett legyenek a DLP projektorok?
Illetve ha tényleg ez volna a hiba oka, akkor talán a DLP projektorok használt piaca is fellélegezhetne, mert ha egy eladósorba kerülő gépet akár a régi akár az új gazdája gyorsan újrapasztázna, rögtön nem kéne félni attól, hogy mivel DLP, ezért várható, hogy idővel bepixelesedik. Ha meg már nincs garancia a gépen, ß@$zhatom, ha így lesz, hiába képviseli a jobb kategóriát az adott gép.
Nem értek hozzá, de feltételezem, hogy a DMD chipek egy pöttyet nagyobb hőterhelést kapnak, mint a processzorok: előbbi talán 200-250 W-nyi hőt kell kiálljon (talán ennyit fogyaszthat egy combosabb projektor izzó), utóbbi max. 100-120-at (egy erősebb proci TDP-je). Ennek fényében másfajta hővezető paszta is kellhet nekik, vagy jó rájuk ugyanaz, mint amit a CPU-ra kenünk?
E szerint, amikor én eladtam a makulátlan állapotban lévő, cirka 500 üzemórát járt, de már 5 éves projektoromat egy iskolának, amin 2 nap használat után elkezdtek beragadni a pixelek, annak az lehetett oka, hogy a téli hidegben melegre felfűtött, és gyerekek által is belihegett tanteremben napi 8 órát üzemelve túlmelegedett a DMD chip? Illetve nekem legfeljebb annyi volt csak a saram, hogy eladás előtt nem kentem friss pasztát a DMD chip seggére és nem szóltam az iskolának, hogy ez a gép nem napi 8 óra üzemidőre van tervezve?
[ Szerkesztve ]
-
cinemazealot
addikt
válasz
Beni2360 #39411 üzenetére
A kapcsoló érintkezői között kialakuló ív által keltett EMP-t ez nem nagyon zavarja.
Nekem pl. a kapucsengőm úgy van megcsinálva, hogy egy a kapu és a ház közötti érpár egyik vége a kapunál lévő nyomógomb érintkezőit köti össze a rádiós csengő gombelemről működő (és az előszobában elhelyezett) kültéri egységének nyomógombjának kapcsaival. Ezzel a kültéri nyomógombját kivezettem a kapuhoz, de a könnyen lelopható és sajnos nem annyira vízálló kültérit bent tarthatom a lakásban. Mellette 2 méterre pedig (szintén az előszobában) van a beltéri bimm-bamm, ami szintén elemről megy. Ennek ellenére számtalanszor volt már, hogy amikor a közelben be- vagy kikapcsoltam egy (kommutátoros) fúrót vagy dekopírfűrészt, a csengő megszólalt. Pedig hót független mindentől.
A megoldás az volna, ha minden alaposan le lenne árnyékolva. Minden 230-as és minden jelkábel, no meg persze a szerelvények (kapcsolók, konnektorok stb.).
[ Szerkesztve ]
-
cinemazealot
addikt
válasz
primaszgyula #39589 üzenetére
Szerintem a Házimozi kezdő és haladó topic-ban biztosan fognak tudni segíteni Neked.
[ Szerkesztve ]
-
cinemazealot
addikt
Amiről Te írsz (tekergetem/tologatom és a kép nagyobb vagy kisebb lesz) az a zoom.
A lencse eltolás avagy lens shift és a trapéz korrekció avagy keystone correction így néz ki:
Lens shift alkalmazása során a kép mérete nem változik, sőt (gyakorlatilag) torzulás mentesen fel-le vagy jobbra-balra eltolódik. Ezt úgy valósítják meg, hogy míg a vetítőben lévő képalkotó eszköz (legyen az LCD vagy DLP) és a vetített kép síkja sem tér el az eredetitől (többnyire függőlegestől), az optika bizonyos lencséit úgy mozgatják, hogy a vetítési gúla egyfajta nyíráson essen át.
Trapéz korrekcióra akkor van szükség, amikor a vetítő, így a vetített kép is egy (többnyire vízszintes, de néha függőleges) tengely mentén elfordul, ezáltal az eredetileg téglalap alakú vetített kép a továbbra is függőleges vásznon trapéz vetületűként jelenik meg. Ezt a vetületi torzulást kétféleképpen lehet korrigálni:
- Digitális trapéz korrekció esetén a képalkotón belül alakítják át úgy a képet, hogy az a fenti vetületi torzulást valamelyest kompenzálja, így a kép a vásznon ismét téglalap alakot vegyen fel. Mivel ez az eredeti képalkotó "felbontásán belül" tud csak megvalósulni, az eredményül kapott kép garantáltan kisebb felbontású, így rosszabb minőségű lesz, mint torzítás nélkül.
- Optikai trapéz korrekció esetén a képalkotásba digitális úton nem nyúlnak bele, de az optika lencséit úgy mozgatják, hogy az eredetileg téglalap alakú vetített kép egy a vetületi torzulást kompenzáló inverz-trapéz torzuláson essen át. Így ideális esetben e két optikai transzformáció semlegesíti egymást, a vetített kép pedig ismét téglalap alakú lesz.
Látható, hogy mivel mind a lens shift, mind az optikai trapéz korrekció az optika egyes alkatrészeinek mozgatását igényli, az ilyen szolgáltatásokkal piacra dobott vetítők bonyolultabb felépítésűek, ezáltal drágábbak azoknál, amelyekben nincs ilyen.
[ Szerkesztve ]
-
cinemazealot
addikt
Ez egészen egyszerűen attól függ, hogy ki és milyen minőségű skálázást/transzkódolást végez/végzett.
(1) Tegyük fel, hogy egy eredetileg 1080p-s filmet 720p-ben töltesz le valahonnan. Ezt a verziót valószínűleg az hozta létre, aki az eredeti forrásból készítette ezt a rip-et, tehát a 720p felbontású tartalom minősége rajta fog múlni.
(2) Tegyük fel, hogy ugyanennek a filmnek megvan az 1080p-s, eredeti (BD) kópiája is, amit a maga 20-30 GB-jával letöltesz, majd ráereszted a 720p-s vetítődre. 1080p felbontású videojellel hajtod a projektort? Ha igen, akkor a projektor dolga lesz a 1080-ból 720-ba történő átskálázás. Vagy a lejátszód átváltott 720p-be a film elindítását követően? Mert ekkor már a lejátszó végzi az 1080-720 konverziót. Innentől már Te döntesz, hogy melyiknek az eredménye tetszik jobban.
(3) Tegyük fel, hogy még mindig ennek a filmnek elérhető az ugyancsak 1080p-s, de már nem eredeti, hanem tömörített (transzkódolt) változata. Ekkor ugyan egy 1080p-s anyagod lesz, viszont a transzkódolás minősége a kópia feltöltőjén múlik, ami egy újabb tényező (3a). Miután letöltötted ezt az 1080p-s kópiát, áttérhetünk a (2) pontban ismertetett dilemmákra: ki végzi az átskálázást? A projetor (3b) vagy a lejátszó (3c)?
[ Szerkesztve ]
Új hozzászólás Aktív témák
- Olasz autó topik (Fiat, Lancia, Alfa)
- Melyik tápegységet vegyem?
- PHP programozás
- Koreai autók topic (Kia, Hyundai, stb.)
- Kíváncsi az EU, milyen online védelmet adnak a pornóplatformok a kiskorúaknak
- Ukrajnai háború
- Honor Magic6 Pro - kör közepén számok
- Google Pixel topik
- Robot fűnyírók
- Intel Core i3 / i5 / i7 / i9 10xxx "Comet Lake" és i3 / i5 / i7 / i9 11xxx "Rocket Lake" (LGA1200)
- További aktív témák...
- Beats Studio 3 Wireless /// Makulátlan Állapot // Számla + 6 Hónap Garancia
- 1More ComfoBuds Pro Vezeték nélküli fejhallgató ZAJSZŰRÉSSEL /// ÚJ // Számla + garancia
- K-39 Vezeték Nélküli Fülhallgató ( Stereo Headset ) /// Új // Számla + 1 Év Garancia
- YYK-Q63 Vezeték Nélküli 5.3 Fülhallgató /// Új // Számla + 1 Év Garancia
- X08 Vezeték Nélküli Fülhallgató /// Új // Számla + 1 Év Garancia