Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Cseneles

    őstag

    válasz Vhiktor #45819 üzenetére

    Runco VX22i-CineGlide prism, Hivilux 2.35:1 gain 1.2, Emotiva XMC-1, XPA5 Gen1, Wharfedale EVO 4.4-CS-4.2, 2 Dayton Audio Ultimax 12-22 DIY, 2 Definityve Technology IW13, Behringern NX4-6000

  • gyulaipal

    tag

    válasz Vhiktor #45819 üzenetére

    A BrilliantColor alapvetően három dolgot csinál:

    1.) A számításokat lebegőpontos ábrázolásban csinálja (egész aritmetika helyett). Szerintem ez lényegtelen ... de a Texas Instruments nagyon büszke rá.

    2.) Ha vannak speciális színű (fehér, cián, sárga, magenta) szegmensek a színkeréken, akkor azokat "használatba veszi". BC nélkül csak RGB színekből vetít a gép. A speciális szegmensek (különösen a sárga) növelhetik a gép natív színterét (mivel így a gép kihasználja az UHP lámpa 580nm-es hullámhosszon sugárzó, jó magas emissziós csúcsát).

    3.) A BC kihasználja a színkerék szegmens-váltásainak az idejét is vetítésre (magyarul akkor is vetít a gép, amikor pl. a vörös- és a zöld szegmens közötti osztásvonal van a fény útjában). BC nélkül ekkor zárva vannak a mikrotükrök. A BC-től nő a fényerő, de leginkább a fehérszint, hiszen senki nem tudja, hogy pontosan milyen színű fény(keverék) jut át a szegmensváltás adott pillanatában a színkeréken) ezért a színek pontossága is romlik. A fény színét azért nem tudja az elektronika, mert a lámpa fényfoltjának a mérete idővel növekszik, így pl. új lámpával kevesebb fényfolt-felület "lóg át" a szomszédos szegmensre adott pillanatban, mint használtabb, azaz nagyobb fényfoltú lámpával.

    Házimozis (tipikusan RGBRGB színkerekes) gépben nyilván nincsenek speciális szegmensek, így ott a színtér nem nő a BC-től, csak a fényerő. De a színek pontossága ott is romlik.

    BrilliantColor a LED-es gépekben is van, de ott nagyon "cselesen" működik, Ott EGYSZERRE kapcsolja be a különböző színű LED-eket (normál esetben mindig csak egy világít a három alapszínből, de így nyilván nő a fényerő). A Vivitek Qumi pl. a zöld- és a vörös LED-et kapcsolja be egy időben, így (mivel a vörös LED hatásfoka sokkal jobb, így fényesebben világít, a vászonra narancssárga szín jut). Magyarul a LED-ek egyszerre bekapcsolásával a gép "szimulálja" a BC számára, hogy van benne színkerék és azon egy narancs szegmens. Cseles, ugye? Akit érdekel, hogy miért nem világít jól a zöld LED, az vagy keressen rá a "LED Green Gap" kifejezésre googlival vagy olvassa el a "haladó projektoros" témában a részleteket).

    A fentiek jól hangzanak, az viszont kevésbé, hogy a BC tipikusan a fehérszintet növeli, az alapszínek fényerejét nem. Így már a fehérszint magasabb lesz, mint az alapszínek fényerejének az összege. Ez látszik a képen. Ezért lehet a komoly DLP-n sok fokozatban állítani a BC erősségét. De ezt már említettem.

    További probléma, hogy ha a színkerék teljes körbefordulása alatt "átlagosan" nem fehér (D65 pont közeli) fény jut a vászonra, akkor a kalibrálásnál (vagy a BC kikapcsolása által) vissza kell húzni alamelyik alapszínt, ettől viszont romlik a kontraszt és csökken a fényerő. Ezért pl. a High Brightness színkerekes (prezentációs) DLP is tud perfekt moziképet vetíteni, de a nagy dög fehér szegmensen "átömlő" fény ekkor nem hasznosul ... viszont a kontrasztot ekkor is rontja. Ha meg bekapcsoljuk a BC-t, akkor borzalmasan gyengék lesznek a kép színei. Ezért mondom, hogy nagyon kell vigyázni olyan gép (használt) vásárlásakor, ami több színkerék változattal is kapható volt, nehogy olyat vegyünk, ami csak komoly kompromisszumok árán alkalmas mozizásra! Én szóltam!

    Uff, én beszéltem, jöhet a "de nagy hülyeségeket írsz" meg a hasonlók. Az sem fog fájni ... szerencsére. :)

Új hozzászólás Aktív témák