Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • dgyuri0123

    nagyúr

    válasz .DLL #48742 üzenetére

    Hangfalnál ugyanígy fennáll ez a probléma. Vajon miért? :F

    "csak a zene van"

  • darvinya

    titán

    válasz .DLL #48742 üzenetére

    Hallás képalkotás szubjektív dolog.

    Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke

  • #16820480

    törölt tag

    válasz .DLL #48742 üzenetére

    Szerintem a ház kialakítása, a belső visszahangok és rezonanciák (intenzitása) az, amiből a füled a térre következtet.

  • GML

    őstag

    válasz .DLL #48742 üzenetére

    Ez egy érdekes dolog. Megpróbálom megfogalmazni egyszerűen. (nehéz lesz) :B

    Egy pár dolgot érdemes az elején tisztázni. A fülünk 2 (tér)mikrofonként működik. Nagyjából 1 füllel is meg tudjuk határozni, hogy melyik irányból jön a hang. Igaz ehhez az agyunk erősen hozzáadja a többi információt. :K

    Kezdve a legelején. Ha felveszed a fejesedet/fülesedet (csak a szeparáció miatt mondom) és egy darab jelforrás szól az egyik füledbe, akkor azt csak azon az oldalon hallod. Amennyiben mindkét oldalon azonos fázisban megjelenik a jel, akkor egy sík mentén középen, eltolva hallod ugyan azt a hangot. (pl amikor mono forrást balanszolsz).

    Ahhoz, hogy élőnek érezzed az adott hangot, kell némi visszhang. pl megszólal valami a bal füledben, de a jobb oldalon 10ms-os késleltetéssel megszólal ugyan az, de 3-6dB-lel halkabban, akkor máris élőbbnek érzed a hangot. Ha esetleg torzul az adott jelalak, akkor visszaverődésként érzékeled (mármint az agyad) és máris "érzed", hogy hol a fala a térnek. Kb ez a rövid levezetése mitől is hallasz valamit térben. (Sokkal hosszabban, részletesebben is el lehetne mesélni, de én erre nem vagyok képes :N )

    De, hogy ezeket reprodukáljad, ahhoz kell valami hangkeltő eszköz. És itt van a rákfenéje az egésznek, mivel egy egyszerűbb membránnal szerelt, lomhább, lustább, pontatlanabb driverrel szerelt eszköz, amihez, ha hozzáadjuk az erősítő magas(abb) áthallását, a torzult, mosott kivezérlést, máris eltűnnek ezek az apró, minimális késések és torzulások a visszhangban elvesz(het)nek, mivel az adott driver nem csak a másik oldal visszhangját szolgáltatja, hanem az adott oldal "fő szólamát".

    És természetesen e mellé még ott van, hogy az adott driver milyen "csomagolást" kapott, hiszen az is merőben befolyásolja, megtározza az adott eszköz hangját. Hangdoboz esetében pedig még az adott tér akusztikája és a hallgató elhelyezkedése is beleszól ebbe az egész miskulanciába. így röviden ;)

    Szóval nem egyszerű.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz .DLL #48742 üzenetére

    "Mitől függ, hogy egy fejhallgatónak jó-e a tere? Nem értem. Egyiknek-másiknak miért nem jó? :F (azonos kialakításba tartozva)"

    Milyen a jó fejhallgatótér? Számodra? Mások számára? Vagy "objektíven"? ...

    Én abból indulok ki, hogy annak jó a tere, amelyik a hangfelvételben levő térinformációkat minél pontosabban-részletesebben megjeleníti. Ezért legeslegelsősorban a készülék információáteresztő képességétől függ. Minél több beleérkező információt ereszt át magán, annál több térinformációt is átereszt - és mivel a hangfelvételben levő térinformációt a legnehezebb megtartani a lejátszási műveletek során, ezért különösen fontos a készülék informativitása. Ami együtt kell járjon a pontossággal, azaz minél torzítatlanabbul, színezetlenebbül eressze át az információkat. A kulcs a forrásinformációnak való megfelelés. Tehát azoknak "jó" a tere, amelyek nem tesznek a jelre plusz torzítást, és nem is vesznek-veszítenek el a jelből sokat. Ez a készülék "tudományos" aspektusa.
    Az elsővel összefüggésben a második legfontosabb a készülék disztingváltsága. Az a fejhallgató tud "jó", azaz felvételhű teret adni, amelyik kifinomultan, finom arányításokkal osztja el a hangszereket egymáshoz képest, így szövetet adva a zenének. Ez általános minőségi kérdés, illetve ez is a felbontóképességhez, részletezőképességhez hasonlatos dolog, de nem azonos. Ez a készülék, különösen a hangsugárzó "művészi" aspektusa, de persze ez is tudományos működés. A finom arányképesség, ahol a fejhallgató-hangsugárzó lehetőleg minél nagyobb dinamikaátfogása belsőleg finom lépcsőfokokban osztódik, sok kis lépcsőben alakul a hangerőkülönbség.
    A harmadik alapvető a linearitás, azaz a kiterjedt és egyenletes frekvenciasáv - természetesen ez is összefügg az egyéb paraméterekkel. Itt persze újólag megemlítem, amit szoktam, hogy a lineárisnak minősülő fejhallgató hallható tónusa és transzparenciája jellemzően nem a valósághoz képest lineáris-transzparens, hanem "önmagához" képest. A valós zenei történés tere jellemzően jóval kevésbé transzparens mint a fejhallgató tere.
    A jó (azaz helyes, élethű) tér alapvetően informativitási, felbontóképességi, arányossági, linearitási kérdés. Aztán hogy fejhallgató esetében értelmezhető-e egyáltalán ilyesmiről beszélni...?!

Új hozzászólás Aktív témák