Aktív témák

  • Har_melin

    Topikgazda

    Archívum

    - Mi az a Path of Exile?
    A Path of Exile (a későbbiekben PoE) egy ingyenesen játszható, mikrotranzakcióval rendelkező, állandó netkapcsolatot igénylő, izometrikus nézetű hack n' slash játék. A játékmenet legjobban a Diablo, Torchlight, Sacred, Titan Quest-re hasonlít.

    - Mikrotranzakció...Akkor ez most Free to Play vagy Pay to Win?
    Száz százalékig Free to Play, mivel a mikrotranzakció által vásárolható dolgok semmiben sem fogják a játékot segíteni, csak skineket, egyedi effekteket lehet vásárolni.

    - Mennyire casual illetve nehéz a játék?
    Nehéznek nem lehet mondani, legalábbis ami a normal nehézségi szintet illeti :), viszont nem casual-friendly a játék. Bele kell fektetni az időt, mire a játékot megismeri az ember, mivel a játék nem fogja az ember kezét.

    - Milyen kasztok vannak?
    A játék 7 induló kaszttal rendelkezik, de ez leginkább csak a passzív fán való indulást határozza meg, azon felül teljes a szabadság.

    Alapkasztok(egy fő alap statjuk van):
    Marauder(strenght)
    Ranger(dexterity)
    Witch(intelligence)

    Hybrid kasztok:
    Templar(str/int)
    Duelist(str/dex)
    Shadow(dex/int)
    Scion(str/dex/int)

    - Teljes szabadság. Ezt hogy kell érteni?
    Szó szerint. Lehet Maraudered, ami íjászkodik, Witched, ami tőröket forgat, vagy Rangered, ami wandokkal sorozza az ellent.

    - Mennyi a maximális szint?
    100.

    Mennyire repetitív?
    A játék a 10 részből (Act-ból) álló alapjátékra és utána a száznál is több mapból álló végjátékra oszlik. Az alapjáték végigvitele kötelező minden karakternek ahhoz, hogy elkezdhessen a mapokon játszani, de a mapok nagy száma és az, hogy szabadon eldöntheted, melyikeket játszod nagyban növeli a változatosságot.

    - Mi az az itemlevel?
    A játékban fellelhető tárgyaknak is van szintje, ez az itemlevel. Minél magasabb, annál jobb numerikus értékeket kaphatnak a rajta lévő tulajdonságok. A szint függ az adott map szintjétől. Egy 22-es szintű területen 22-24-es itemlevellel rendelkező tárgyak esnek. 24-es esik a rare/unique bossokból, 23-as a magic csoportokból, minden más fehér vagy thrash mobból 22-es. Egy tárgy itemleveljét a tárgy többi adatai mellett láthatjuk(földön felvett tárgy esetén elég lenyomni az ALT gombot).

    - Több chatparancs létezik?
    Igen. A /help parancs megmutatja nekünk az összeset.

    - Mit kap a karakter szintenként?
    Szintenként jár 1 passzív skillpont, illetve kap +12 alap életet, +6 alap manát, +3 alap evasiont és +2 alap accuracy-t. Ezen felül az alap statokat a passzív fán illetve itemekből lehet növelni.

    - Mi az a Passzív fa?
    A passzív fa egyfajta megszerezhető perkeknek fogható fel, amik egészen változatossá tehetik a karakteredet, illetve itt szerzel egyre több, és több statpontot.

    Így néz ki.

    - Milyen aktív skillek vannak?
    Strenght, dexterity, intelligence alapú aktív skillgemek vannak a játékban, amiket használhat az ember, emellé sorolhatók a support, trigger illetve a Vaal skill gemek, amik gyökerestül képesek megváltoztatni 1-1 skill viselkedését.

    - Gemek?
    A használható skilleket, gemekből kap a karakter. Ez szerezhető questekből, vásárolhatók vendortól, illetve találhatóak mint loot. A gemeket a megfelelő színű(piros, kék, zöld) socketekbe(foglalatokba) kell illeszteni, és ha elég a karakter szintje, statja, akkor használhatja.

    - Mik azok a Vaal skill gemek?
    A vall skillgemek olyan skillekhez adnak hozzáférést, amik nem manába kerülnek, hanem charge-ok kellene a feltöltésükhöz. Miután feltöltődtek, egyszer használatosak, aztán újra fel kell őket tölteni. Minden Vaal skillnek más charge igénye van, erősségüktől függően. Minden megölt mob egy charge-ot ad a skillnek, több skill esetén felváltva kapják a skillek a charge-okat. A vaal skilleket vaal orbokkal lehet készíteni, de csak olyan gemre vall orbozhatunk, amiknek van vaal gem formája. Természetesen a működésük is teljesen eltérő az alap gemhez képest.

    - Support, trigger gemek?
    Ezek egyfajta modifikációk, amik az alap támadó skill viselkedését változtatják meg, vagy időzítik. Ehhez csupán összekötött(linkelt) socketekre van szükség.

    - Van coop?
    Van. Egyszerre maximum 6 fő játszhat partyba.
    2019 novemberében létrejött a PH Guild (link), ebbe simondr-nál lehet felvételért folyamodni, privát üzenetben. (Ingame az Iron_vagyok néven érhető el.)

    - Lehetséges a karakterek között átadni cuccokat?
    Igen. Minden azonos ligában lévő karakternek közös a ládája(stash).

    - Mik azok a ligák?
    A ligák egyfajta Diablo-s ladderként foghatók fel. Vannak permanent ligák, ahol nincs reset(softcore – halál esetén xp-büntetés, hardcore – halál esetén a karakter softcore-ra kerül, de továbbra is játszható marad), illetve vannak 3 hónapos ligák, ahol minden induló nulláról kezd és a permanent ligákhoz képes valami extra tulajdonsággal rendelkeznek, amik mássá teszik őket. Ezek a 3 hónap leteltével megszűnnek, a megmaradt karakterek illetve a stashben tárolt itemek átkerülnek a permanent ligákba. Mindegyik liga kap úgynevezett specifikus itemeket, amiket csak az adott ligában lehet megszerezni.

    Az aktuális ligára vonatkozó információkat az összefoglaló végén találjátok!

    - Itt is arany a játékbeli fizetőeszköz?
    Nem. Itt úgynevezett currency a fizetőeszköz, amikkel egyúttal craftolni is lehet. Minden vendornak eladott tárgyért is currency a jutalom. A játékosok között cserebere alapon megy a kereskedés. Minél ritkább egy currency item, annál többet ér.

    - Mik azok a charge-ok?
    A chargeok egyfajta időleges bónuszok, amiket a karakter szerezhet bizonyos skillekkel. Három fajta charge van a játékban:

    Endurance Charge - +4% Physical dmg reduction és elemental resist/charge
    Power Charge - +50% Critical hit chance/charge
    Frenzy Charge - +5% attack illetve cast speed/charge

    Minden charge alapból 10 sec-ig tart, minden újonnan megszerzett charge újraindítja ezt az időt. Alapból 3 charge-ot szerezhet minden karakter, mindhárom fajtából. A charge-ok száma és időtartama a passzív skillfán növelhető.

    - Mi az a desync?
    A desync egyfajta lag a játék illetve a szerver között. Ilyenkor a játékkliens nem tud időben szinkronizálni a szerver oldali történésekkel, és késve, vagy rosszul kap információt a kliens. Ennek köszönhető, hogy néha a játékban késve történnek meg a sebzések, illetve olyan helyekre „teleportál” a karakter ahol nem jártunk még. Ez a játék legnagyobb problémája, de szerencsére könnyen kezelhető probléma, ha megtanuljuk felismerni a jeleit. Ezt a részét, már kijavították a játéknak a lockstep móddal.

    Mi az a Deterministic Lockstep?
    Ez az, ami teljes egészében javítja a desync problémáját. Tulajdonképpen mielőtt bármi történik a kliensen, azt a kliens elküldi a szerver felé, mielőtt válasz érkezik rá. Egy az egyben valós idejű a kommunikáció, mert amíg nem jön a szerver oldalról válasz, addig a kliens gépen nem történik semmi. Ennek az a feltétele, hogy legalább 100 alatti latency-vel kell rendelkezni. A lockstep beállítása. Ha nagyobb a latency mint 100, akkor továbbra is lehet használni a korábbi Predictiv módot, ami a lockstep előtti állapotba állítja a játékot, azaz marad a /oos parancs spammelése.

    - A passzív fán elosztott skillpontokat van lehetőség visszaszerezni?
    Nincs annál rosszabb, mint amikor 70es szint környékén kiderül, hogy valamit elrontottunk a karakter fejlesztésekor. Szerencsére az elosztott pontok visszanyerhetők, majdnem végtelenszer. Alapból 18 úgynevezett respect pont-ot szerezhetünk questekből. Viszont az egyik currency item segítségével, amit Orb of Regret-ként találhatunk meg a játékban további respect pontot szerezhetünk, minden attól függ, hogy mennyit találunk, illetve tudunk venni más játékosoktól más currency-ért cserébe.

    - Milyen az endgame?
    Többféle lehetséges. Farmolhatunk konkrét területeket, endbossokat, vagy mapozhatunk.

    - Mik azok a mapok?
    A mapok olyan randomgenerált területek, amik végén mindig van egy endboss, ami általában egy a játékban megtalálható unique boss felturbózott változata. A pikantériája abban rejlik, hogy a mapokon is ugyanúgy használhatóak a currency itemek, így mágikus tulajdonságokkal ruházhatók fel, amik egyrészt növelik a található cuccok mennyiségét, viszont nehezítik is a mapot, mivel minden extra tulajdonsága a mapnak vagy a szörnyeket erősíti(buffolja), vagy minket gyengít(debuffol).

    Endbossok? Több is van?
    Igen, a játékban több különböző endboss is van. Alapból természetesen az egyes mapok bossai egyre nehezebbek lesznek. A Izaro, akit Labyrinth-ban kell legyőzni egy speciális endboss. Atziri, akihez a pályán talált Vaal fragmentekkel juthatunk el két nehézségi szinten várja a próbálkozókat, nála mindig esik valamilyen garantált unique cucc. A War for Atlas küzdelem két endbossát - a Shapert és az Eldert - négy-négy Guardian-juk legyőzése után érhetjük el, a 3.2 verziótól (2018. március) kezdve pedig lesz egy über-endboss harc is, ahol a Shaperrel és a Guardiannal (plusz a segítőikkel) egyszerre kell megküzdeni. A készítők szerint erre kb. a játékosok 0,2%-a lesz majd képes, szóval nem kell félni attól, hogy magasabb szinten nincs kihívás.

    - Mik azok a Rogue Exile-ok?
    A Rogue Exile-ok egyfajta npc karakterek, akiket ugyanúgy el kell tenni láb alól, mint a többi mobot. Amiben másabbak, hogy úgy viselkednek mint egy játékos, olyan skilleket használnak, mint egy játékos. Sokkal nehezebb őket megölni, főleg, ha egy nehézre rollolt endgame mapon futunk beléjük, viszont a belőlük eső loot is jobb.

    - Mik azok a shrine-ok?
    Ezek egyfajta oltárok, amiket "megérintve" kapunk időleges buffokat kaphatunk. Amire oda kell figyelni, hogy amíg nem érintjük meg a shrine-t, addig az a mobokat buffolja.

    - Mik azok a strongboxok?
    A strongboxok egyfajta különleges ládák. A kinyitásukkor egy adag monster jelenik meg körülöttük. Amíg minden egyes mobot meg nem ölünk, addig a láda nem nyílik ki. A különleges pikantériája a boxoknak, hogy ezek is craftolhatók, így mint a többi item. Többféle strongbox van a játékban, mindegyikben más a loot. Létezik belőlük Unique változat is.

    - Mik azok a spiritek?
    Ezek egyfajta lelkek, akikbe olykor bele lehet futni. Önmagukban nem sok loot-al rendelkeznek, azonban képesek megfertőzni a a többi mobos, sőt a rare/unique mobokat meg is szállják. A megszállt mobok elég erőteljesen felbuffolódnak a spiritek által, sőt akár új skilleket is kaphatnak, amikkel alapból nem rendelkeznek. Természetesen, legyőzésük esetén a jutalom is nagyobb.

    ****************************************************************

    Skillgemek működése

    A játékban a skilljeinket úgynevezett gemekből nyerhetjük, melyekből 3 típust különböztetünk meg és három színben találhatóak meg(piros, kék, zöld – egyértelműen jelölve, hogy str, int, vagy dex alapú gemek).

    A három típus:
    - aktív(alap skillgem, általában valamilyen támadást lehet vele végre hajtani, vagy átkozni lehet az ellent)
    - support(ez a skillgem az aktív skillgemeket támogatja, vagy változtatja meg a viselkedésüket, önmagában nem jó semmire, csak ha hozzá van kötve valamilyen aktív gemhez)
    - trigger(ezek is hasonlóan működnek, mint a support gemek, csak az aktiválásukhoz valamilyen külső körülmény szükséges, pl. elszenvedett vagy okozott sebzés)

    Az aktív skillek két csoportra oszthatók: spell és attack. Ez vagy-vagy tag, egy skill nem lehet egyszerre mindkettő. Ez a gem neve alatt az első sorban (fejlécben) egyértelműen fel van tüntetve. A support és trigger gemek közül van, amelyik mindkét kategóriát támogatja (pl. Fire Penetration), ilyenkor nincs csoport megjelölés a fejlécben. Amelyik support csak az egyikre hat (pl. a Faster Attack és a Faster Casting), ott viszont mindig jelzik, hogy melyik aktív skill csoportra vontakozik.

    Fontos tudni, hogy nem minden support gem működik együtt minden gemmel, valamint, ami lehet hogy az egyik esetben jól használható, az máshol már kevésbé az. Onnan tudjuk, hogy egy support működik, hogy alul a támadás ikonján megjelenik egy kis betű, ami általában a support kezdőbetűje a gemmel azonos színű kockában(pl a Lesser Multiple Projectile egy zöld kockában lévő 'L' betű). Ezen kívül a fejlécek összevetése is segít: ha az aktív skillünk fejlécében szerepel pl. a "Fire", akkor ha a support gemeknél is ezt keressük.

    Minden gem rendelkezhet egyfajta Quality értékkel(max 20%). Ezek további új tulajdonságot adhatnak a gemnek, vagy az alap meglévőt erősíthetik. Bizonyos qualitys gemek elég sokat érnek a piacon, mert a quality-jük olyan tulajdonsággal ruházza fel a gemet, ami kivált egy másik support gemet(mondani se kell mekkora előny ez, ha egy dmg-t nem adó supportot kivehetünk a támadó skillünk mellől - mert a quality miatt már nem kell -, és berakhatunk helyette egy olyat ami ad).

    Átkok

    A játékban lehetőségünk van arra, hogy megátkozzuk a mobokat. Ezek egyfajta időleges debuffok a monstereknek, amik segítségével általában nagyobbat tudunk sebezni rájuk, bizonyos átkok esetében pedig extra tulajdonságokat is kapunk (pl, x% esély a hátralökésre, fagyasztásra, stb.). Egyszerre egy monsteren maximálisan egy aktív átok lehet, de szokás szerint vagy a passzív fán, vagy egyedi unique tárgyakkal ezek száma növelhető. Persze ugyanez ránk is igaz, mi is kaphatunk átkot a nyakunkba, ami ugyanúgy rossz.

    Aurák

    Vannak a játékban aura gemek is. Ezek lefogják a manánk elég nagy százalékát, viszont e mellé egy elég erős buffot biztosítanak, addig amíg ki nem kapcsoljuk (pl sok % plusz armort, esetleg valamilyen fajta elementális sebzést, de átkot is használhatunk így). A lefogott mana mennyisége csökkenthető a passzív fán található node-okkal, valamint egy legalább lvl2-es szintű Enlighten support gemmel, illetve bizonyos unique cuccokkal.

    ****************************************************************

    Currency itemek

    Jöjjön egy kis felsorolás, milyen currency itemek vannak, és mire jók.

    Scroll of Wisdom – Az unidentified itemek azonosítására szolgál.
    Portal Scroll – Bárhonnan portált lehet nyitni a városba a segítségével.
    Armourer's Scrap – megemeli egy item(kivéve fegyverek és ékszerek) qualityját. Alap fehér tárgynál 5%-al, magic-nél 2%-al, rare és unique tárgynál 1%-al darabonként.
    Blacksmith's Whetstone – ugyanaz, mint az előbbinél, viszont ez csak fegyverekkel működik. A százalékok is ugyanúgy működnek.
    Glassblower's Bauble – Mint az előzőek, csak flaskákra használható.
    Cartographer's Chisel – Mint az előzőek, csak a mapokra használható.
    Gemcutter's Prism(vagy GCP) – Csak gemekre használható, 1%-al növeli a gemek quality-ját.
    Orb of Transmutation – Egy alap itemet magic itemmé alakít, ami maximum 2 tulajdonsággal rendelkezhet.
    Orb of Augmentation – Ha egy magic item csak egy tulajdonsággal rendelkezik, akkor ezzel adni lehet neki még egy tulajdonságot.
    Orb of Alteration – Új, random tulajdonságokat rollol a magic itemre.
    Blessed Orb – Random új értéket oszt ki(továbbiakban 'rollol') egy item saját alap tulajdonságára. Onnan tudjuk, hogy lehetséges használni, hogy az alap tulajdonság, mindig egy halvány sárga vonallal van elválasztva a item többi tulajdonságától.
    Jeweller's Orb – A itemek foglalatainak számát változtatja meg. A maximális socketek száma függ az alap úgynevezett itemlevel-jétől.
    Orf of Fusing – A foglalatok közötti kötéseket véletlenszerűen újrarollolja.
    Chromatic Orb – A foglalatok színeit életlenszerűen újrarollolja.
    Orb of Chance – Egy fehér itemet alakít át véletlenszerűen. A végeredmény lehet magic, rare és akár unique(ha létezik olyan base-re épülő unique item) tárgy is.
    Regal Orb – Egy random tulajdonságot ad hozzá a magic item tulajdonságaihoz, egyúttal rare tárggyá is alakítja.
    Orb of Alchemy – Egy alap itemet alakít rare itemmé.
    Chaos Orb – Új, random tulajdonságokat rollol a rare itemre.
    Divine Orb – Újrarollolja egy item tulajdonságainak numerikus értékeit, a tulajdonságok minimális és maximális határértékén belül(később).
    Exalted Orb – A rare itemnek az egy új random tulajdonságot.
    Eternal Orb – Készít egy másolatot az item tulajdonságairól, ami egyszer visszanyerhető, ugyanarra az itemre. - ezt a currency itemet kivették a játékból, elvétve talán sima standard-en még fellelhető belőle pár db.
    Orb of Scouring – Bármilyen itemről törli az összes tulajdonságot, alap itemmé alakítja.
    Orb of Regret – Ad egy respect pontot.
    Mirror Of Kalandra – Készít egy komplett másolatot egy tárgyról. Unique itemen nem használható.
    Vaal Orb - Ezt az currency corruptálja a craftolt itemet. A corruptált item ezután teljesen módosíthatatlan lesz, maximum súlyos mennyiségű currency-ért valamelyik masterrel módosítható. A vaalozás előnye, hogy a végkifejlet teljesen random. Vagy nem csinál semmit az itemen, vagy újrarollolja, vagy a socketeket változtatja meg, vagy ad az itemnek valami más implicit tulajdonságot. Természetesen mapokon is lehet használni. Esetükben vagy nem csinál semmit, vagy teljesen újrarollolja, vagy unidentified map lesz belőle, ami tulajdonképpen ugyanazt fogja tudni, mint vaal-ozás előtt, csak épp megkapja a 30% quantity bónuszt az unidentified módosító miatt.

    ****************************************************************

    Flaskák

    Sokan nem sokat törődnek a flaskák tulajdonságaival pedig a karakter túlélésének az alapját képezik. Minden flaska töltetekkel(charge) rendekezik. Ahogy öljük a szörnyeket úgy kapjuk vissza a charge-okat. A normál szörnyek 1-et, a magic-ek 3,5-et, a rare-ek 6-ot a unique-ok 11-et adnak vissza. Mindig érdemes a szintünkhöz leginkább közelebb álló mana és hp flaskákkal rendelkezni(A8-tól már lehetőleg rendelkezzünk instant heal-elő flaskával is, ha gyorsan kell egy óriási dmg-et túlélni). Persze nem csak ez a két fajta flaska létezik, hanem vannak úgynevezett Utility flaskák.

    Minden flaska rendelkezik egy időtartammal is, amennyi ideig tart a hatása .Az időtartamot, és a hatás erősségét is egyaránt lehet növelni(a legtöbb esetben), ha a flaskát felquality-zük, illetve lehet a passzív fán egy-két node kirakásával is.

    Utility flaskák:

    Bismuth Flask - +35 all elemental resist
    Quicksilver Flask - +40%movespeed
    Stibnite Flask - 100% incerasen Evasion Rating
    Amethyst Flask - +35% chaos resist
    Ruby Flask - +50% Fire resist, +6% maximum Fire resist
    Topaz Flask - +50% Lightning resist, +6% maximum Lightning resist
    Sapphire Flask - +50% Cold resist, +6% maximum Cold resist
    Silver Flask - Onslaught
    Aquamarine Flask - 20% chance to Avoid Cold Damage when Hit
    Diamond Flask - Your Critical Strike Chance is Lucky(tulajdonképpen 2x rollolja a critet a támadásnál, így nagyobb eséllyel critel a karakter.)
    Granite Flask - +3000 Armor
    Jade Flask - +3000 Evasion
    Quartz Flask - 10% Dodge and Spell Dodge chance, Phasing
    Sulphur Flask - 40% increased damage
    Basalt Flask - 20% additional Physical Damage Reduction, 20% of Melee Physical Damage taken reflected to Attacker

    Jellemzően úgy érdemes utility flaskot választani, amire leginkább szükség van .Amit a legsűrűbben szoktak használni, az a Granite, Basalt, a crites buildek Diamond flaskát, Ruby, Topaz, Sapphire(attól függően, hogy milyen elementtel támadunk, hisz reflect ellen életet menthet az a plusz max resist), Amethyst(ha kevés a chaos resist). Fontos, hogy ha lehet próbáljunk qualitys flaskát használni, sokkal effektívebbek, mint a sima társaik.

    Természetesen vannak unique flaskák is, ami eléggé különböznek sima társaiktól, és általában egy konkrét céllal kerül be 1-1 buildbe. Íme a lista: [link]

    ****************************************************************

    Kereskedés...de hogyan?

    -Vásárlás

    Ha venni akarunk valamit akkor ne próbáljon a topic lapozgatásával vesződni. Sokkal egyszerűbb megoldás használni ezt a keresőt., de most már a játék hivatalos oldalán található kereső is nagyon jól funkcionál.Tulajdonképen ez belistázza nekünk az összes cuccot a hivatalos fórumról, ami az általunk megadott keresési feltételeknek megfelel. A keresési feltételeknek megadhatjuk azt hogy melyik ligában keresünk, milyen tulajdonságok legyenek a tárgyon, milyen értékekkel, konkrét árakkal rendelkezzen-e a tárgy, illetve hogy online legyen az eladó. Ha megvan a tárgy, nincs más dolgunk csak ráírni az eladóra privátban, vagy a játékban, és üzletelni.

    -Eladás

    A legegyszerűbb dolgunk akkor van ,ha rendelkezünk premium stash tab-al. Ezeket a tabokat publikussá tehetjük, így ha abba a tabba teszünk egy itemet, akkor azt a többi játékos látni fogja a poe-trade keresőben. Beállíthatjuk az árat is, külön itemenként, vagy egy egész tabra, jegyzetet adhatunk az itemhez, pl, ha nincs fix ára akkor épp mennyin áll a licit. Egyértelműen ez a legegyszerűbb módja a kereskedésnek. Aki teheti mindenképp szerezzen be 1-2 ilyen tab-ot, elég sűrűn van hétvégente leárazás tabokra, de havi egyszer mindig csinálnak. Kis szemléltető videó...

    Persze, ha nincs ilyen lehetőségünk, vagy épp még nem rendelkezünk premium tabbal ,akkor vannak segédprogramok, amik segítenek az itemek eladásában. Ezekben is mindent meg lehet csinálni, mint a fentebb említett ingame módban, a hátránya csak az, hogy egy külön programot igényelnek a játék mellé.
    A két legnépszerűbb program a Procurement valamint az Aquisition. Én az utóbbit ajánlom. Igaz fapados kinézete van a másikhoz képest, cserébe gyors, kevés erőforrást igényel, és egyszerű is használni.

    Az árazást nagyban segíti a Trade Macro program használata. Ez az egyszerűbb, fix értékekkel bíró cuccoknál (pl. quality gemek, fossilok, stb.) azonnal megbízható árat mutat. Unique cuccoknál is, de itt figyelni kell a statokra, mert egy jó és egy rossz roll között hatalmas különség lehet árban. Rare cuccokhoz sajnos nem igazán használható, túl sok a változó, túl nagy szórással.

    Az ajánlatok követését nagyban megkönnyíti a Mercury Trade segédprogram. Mutatja, hogy kik írtak ránk és mit akartak venni (és azt is, hogy hol van a ládánkban), illetve azokat is, akiktől mi akarunk valamit. Egy gombos újrakérdezés, köszönöm, beállítható üzenetek, testre szabható kezelőfelület, nagyon hasznos program.

    ****************************************************************

    Eddigi ligák, és tulajdonságaik

    Ezekkel jó tisztában lenni, mert versenyeken, Flashback ligákban(ezek rövidedd 1-2 napos, vagy hetes ligák, ahol minden korábbi liga tulajdonságot betesznek a készítők, holy egyszerre, hol rotálva őket), valamint Zana módosítókban(Zanáról később) össze lehet velük futni.

    Anarchy - Minden területen Rogue exile-okba lehet futni(akár 3-4 is lehet 1 zónában).
    Onslaught - Minden mob kap permanens 20% attack, cast illetve movespeed-et.
    Domination - Minden zónában van legalább 1db shrine.
    Nemesis - Minden rare mob rendelkezik egy Nemesis moddal, amit a mob neve alatt narancssárgával ír a lista.[link]
    Ambush - Minden zóna meg van szórva strongboxokkal.
    Invasion - Minden zónában van egy Invasion Boss(ezek egyfajta minibossok). Itt egy lista a bossokról: link.
    Rampage - A karakter Rampage módosítót kap.
    Beyond - Beyond módosító minden zónában(vagy az adott mapon). Beyond esetén, bizonyos mennyiségű mob megölése esetén extra mobok jelennek meg a hullák helyén, amik jóval esősebbek. Esetenként beyond bossok is előbújhatnak, amiket igazi kihívás leverni.
    Torment - Minden zóna tömve van spiritekkel.
    Bloodline - A magic packok bloodline módosítót kapnak. Ezek olyanok mint a nemesis módosítók csak épp az egész magic pack megkapja az adott módosítót. A módosító neve ugyanúgy megtalálható a mobok neve alatt mint a nemesis esetén, csak épp magenta színnel van írva.
    Warbands - Minden zónában lehet találni legalább 1 warbands packot. Ezek egyfajta rogue exile-ok, csak épp csapatban járnak.
    Tempest - Minden zóna kap egy fajta tempest módosítót. Ezek egyfajta viharok, amik buffolhatják/debuffolhatják a mobokat vagy téged, módosíthatják a loot-ot, ha ép a kisülés pillanatában rajta áll valaki a tempesten(mindegy hogy a mob, vagy te).
    Talisman - Talisman mobok vannak az adott zónában/mapon. A talismanok, egyfajta különleges amulettek, amik jóval erősebbek, mint a normál amulettek.
    Perandus - Az adott zóna/map perandus módosítót kap. Itt lehet coin-t farmolni, amit Magánál Cadiro Perandus-nál lehet elkölteni(itemet/currencyt árul), ha a zónában megtaláljuk.
    Prophecy - Az adott zóna/map perandus módosítóval bír. Itt lehet Silver Coint farmolni, amit Navali-nál lehet elkölteni, extra questekért, amikért extra jutalom jár.
    Essence - A zónákban elszórva lehet találni jégbe zárt mob packokat(tulajdonképpen essencebe vannak börtönözve), amik úgynevezett essense-ket őriznek. Ezeket legyőzve megkapjuk az essenset, amik tulajdonképpen alchemy orbokként működnek, annyi különbséggel, hogy van egy fix statjuk, amik mindenképpen az itemre kerülnek.
    Breach - A zónákban lehet találni úgynevezett Breach portálokat, amikre ráfutva egyfajta árnyékzóna nyílik, ami folyamatosan tágul, alapból 30sec-ig va nyitva, és folyamatosan ontja magából a mobokat. Ha elég gyorsan ölünk, akkor az időtartamot 60sec-ig lehet kitolni. Minnél tovább van nyitva a hasadás, annál nagyobb jutalomban részesülhetünk.
    Abyss - Repedések nyílnak a zónában, amelyekből mosnzták másznak ki. Több köztes "lyuk" után a végén vagy egy speciális ládát (benne egy vagy több Abyss kővel), vagy az Abyss-ba (egy speciális al-zónába) vezető létrát találunk. Az Abyss végén szerencsés esetben egy Abyss Lich vár, amelyik speciális, csak itt elérhető unique cuccot dob.
    Harbinger - currency fragmenteket dobó Harbinger mobokat lehetett farmolni egy plusz speciális T16-os mappal kiegészítve.
    Incursion - A PoE Indiana Jones-aként elfeledett Vaal templomokat kellett felkutatnunk. Ebben Alva volt a segítségünkre, aki egy-egy termet meg tudott nyitni nekünk egy rövid időre. Ha 11 ilyen teremben levertük a minibosst, akkor ezekből összeállt a piramis, amit immár időkorlát nélkül feltárhattunk és kifoszthattunk, majd kezdődött minden elölről. Az egyes termek különböző nehezítéseket adtak az épülethez.
    Bestiary - Elhar, a Beastmaster kéri a segítségünket ritka monszták befogásához. A pályán sárga, illetve piros koponyával jelzett monszták extra tulajdonságokkal rendelkeznek, általában saját packjuk van és pluszban is idéznek segítőket. A befogott jószágokat felhasználhatjuk item craftoláshoz (H és a Bestiary fül alatt a Recipies mutatja, hogy miket tudunk csinálni), illetve a Bestiary Orb felhasználásával el is adhatjuk a ritkább darabokat olyanoknak, akiknek pont az kell a craftoláshoz.
    Delve - az első Infinite dungeon a játékban. Niko nyitja meg, lefelé és oldal irányban is gyakorlatilag végtelen. A feltárásához a pályákon talált szulfitra lesz szükségünk, a túléléshez pedig a bányában található azuritra. A bánya sötétje DoT sebzést generál (de csak a teljesen általános reduced dmg opciók csökkentik), hamar meg tud ölni. Az oldaljáratokban ugyanakkor értékes, irányított craftoláshoz használható fossilok és a hozzájuk szükséges resonatorok találhatók, az egyéb jóságok mellett. Vorici korábbi opciói (linkek színezése, összekötése) is a bánya feltárásával érhetők most már el.
    Betrayal - Jun kérésére az Immortal Syndicate tagjait kell kinyomoznunk. Négy frakciójuk van (Fortress, Transport, Research és Intervention), mindegyiknek saját bázisa. A találkozások során info pontokat kap(hat)unk, amivel hozzáférhetünk az egyes bázisokhoz és az ott elérhető bónusz lehetőségekhez. Ha elég sok bázist felkutattunk (ezek teljesítés után resetelődnek, elölről indul a számlálójuk), akkor mehetünk a fővezér ellen. Bónuszként a tagok ún. veiled cuccokat dob(hat)nak a találkozásokkor, amelyek extra és sokszor nagyon erős craft opciókat nyitnak meg.

    ****************************************************************

    Forsaken Masters

    A 3.5 Betrayal ligától kezdve a mesterek rendszere teljesen átalakult. Nagyon sok dolog még nem teljesen tiszta, ahogy jönnek újabb információk, igyekszem gyorsan frissíteni ezt a pontot.

    - A korábbi mesterek (Elreon, Vorici, stb.) nincsenek már, egyedül Zana maradt meg közülük.
    - Az új mesterek: Jun (Szindikátus), Einhar (beastmaster), Nico (bánya), Alva (incursion) és Zana.
    - Az új mesterek egyelőre csak a ligából érhetők el, ha viszont ott felvettük őket, akkor a standard ligában is megjelennek. Zana felvehető Oriathban a Templar szobában, ahol az A10 után először fértünk hozzá a Map Devicehoz. Nekem standardon Nico és Einhar is felvehető mesterként jelent meg Oriathban, de lehet, hogy ehhez kellett az, hogy játszottam a korábbi ligákkal. Új játékosoknak Einhar az A2-ben, Nico az A4-ben, Alva az A7-ben, Jun az A9-ben jelenik meg.
    - a küldetés rendszer teljesen átalakult. Az alapjátékban a mesterek a korábbihoz hasonlóan felbukkanak a pályákon.
    - a craftolás is átalakult. a mesterenkénti külön munkapad helyett egyetlen crafting bench van. Minden feloldott craftolási opció ezen jelenik meg.
    - Új modokat a küldetések révén kapunk, nem a korábbi szintenkénti reputációs rendszerben. A feloldott modok a ligában és standardon is megjelennek.
    - a modok több szintűek, újabb küldetésekkel magasabb bónuszt adnak.
    - bizonyos korábban alapnak számító modokat (pl. a foglalatok átszínezését) az alapjáték pályáin lévő "Crafting Recipe" pontokon találjuk meg. Ezeket a minimap is jelöli egy kis kalapáccsal és mindig olyan helyen vannak, amit nem lehet véletlenül kihagyni, pl. bossfightok előtt.

    A mesterek feladatai és bónuszai:

    - Zana: T1-T5 között a shaper influenced mapok (szintenként egy, mindegy melyik) teljesítése után választhatunk egy tetszőleges mapot az adott tier kínálatából. T6-T15 között shaper influenced (szürke alapú) mapok körül jelenik meg egy kék keret az atlaszon. Ha ezt a mapot teljesítjük, akkor egy, a szintnek megfelelő shaper orb a jutalmunk (T6-on egyes, T15-ön tízes). Ezekkel a szintjüknek megegyező mapból öt szinttel magasabbat tudunk csinálni az atlaszon (pl. a T1 Channel T6 lesz) és onnan kezdve ez a magasabb szintű map fog esni. A másik jutalom, hogy ahogy haladunk előre a feladatain, a Map Device egyre több választható opciót kínál, amelyek a map modjain felül további nehezítéseket (és ezzel bónusz lootot) adnak.

    - Alva: háromszor jelenik meg egy mapon, minden alkalommal egy random termét nyitja meg a piramisnak. A termek korlátozott ideig vannak nyitva, ezt az időt az ott lévő monszták leölésével tudjuk növelni. A dropot az idő lejártával egyben kapjuk meg, amikor visszateleportálunk a pályára. Ha meghalunk a teremben, akkor nem tudunk újra visszalépni.
    A célunk egyrészt az, hogy ezeket a szobákat összekössük, hogy végül feljuthassunk a piramis csúcsára, másrészt hogy lehetőleg a számunkra minél kedvezőbb szobákat alakítsunk ki. Az első célhoz a monsztákból eső zöld nyitókövekre lesz szükségünk Ezekből egy, néha kettő esik egy teremben és ha felkaptuk, akkor rohanjunk vele egy pirossal jelölt lezárt átjáróhoz és nyissuk ki. A belépés előtt kapunk egy minimap nézetet, amin látni fogjuk, a terem melyik sarkaiban vannak ezek és el tudjuk tervezni, nekünk melyik lenne a legjobb.
    A második célt a terem helyi bossának a leverésével tudjuk alakítani. Minden teremben két boss van, a két átellenes végében. A minimap szintén mutatja őket és azt is, milyen tulajdonsággal ruházzák fel haláluk után a termet. Csak ez egyiket tudjuk leverni, utána a másik automatikusan eltűnik. A termeknek három szintje lehet, ha többször választjuk rajtuk ugyanazt az opciót, akkor jobb lesz benne a loot, vagy nehezebb lesz az egész piramis.

    11 incursion után a HO-ból Alva nyit egy hat portálos kaput az elkészült piramishoz. (Mivel a 11 nem osztható hárommal, az utolsó pályán csak két alkalommal jelenik meg Alva) Ezt immár egy hagyományos maphoz hasonlóan, időkorlát nélkül járhatunk végig. A tetején mindig az Omnitect van, megtámogatva a termek által adott buffokkal. Részben csak tőle eső unique cuccokat dob, részben egyedi módosítójú rare dolgokat.

    - Einhar: Amikor felbukkan, a pályán speciális szörnyek, beastek jelennek meg. Ezeket a minimap sárga illetve vörös koponyával jelöli, amikor a közelükbe jutunk. Le kell vernünk őket, ami a pirosak esetében nem is mindig egyszerű, mert ezek még további monsztákat is idéznek és erős debuffjuk is lehet. Ha a hp-jük lement nullára, akkor Einhar befogja őket és mennek az állatkertünkbe, amit a H gombra és Bestiary fül lenyomására tudunk megnézni. Ennek legfontosabb része a Beastcraft receptek, ami egy irányított craftolás. Attól függően, hogy milyen red beasteket fogtunk be, a Blood Arenában fel tudjuk őket áldozni és értékes cuccokat kaphatunk, pl. 6L páncélt, unique dolgokat. Van olyan, amihez szükségünk lesz valamilyen alapra, pl. amikor le akarunk szedni egy modot egy meglévő holmiról, vagy flaskát akarunk craftolni. Fontos: minden crafthoz új beast kell! Ezek a lehetőségek tehát nem állnak állandóan a rendelkezésünkre, csak ha éppen van olyan lény a ketrecben.

    - Niko: szulfit lelőhelyeknél aktiválódik, a szulfitot pedig bányát feltáró crawler (kocsi) használja fel. A bánya önmagában egy hatalmas játék, egyedi craft alapanyagokkal (fossilok és az őket befogadó resonatorok), saját bossokkal és persze egy csomó loottal. "Apró hátrány", hogy a bánya sötétje öl - egy állandó és nagyon gyorsan ható debuff, ami felemészti a HP-nkat, ha nem jutunk időben vissza a fényre.
    Ha van szulfitunk, akkor kijelöljük a következő waypointot és követjük a világító kocsit. Leverjük (vagy lehagyjuk) a támadó monsztákat, ha szükséges, akkor felszabadítjuk az elért wp-t, összeszedjük a crawler által összegyűjtött zsákmányt és jön a következő kör, amíg a szulfitból telik. Az elért wp-k között már folyamatosan világít egy fényfüzér, vissza is mehetünk az úton, ha valamit láttunk, amit nem volt időnk megvizsgálni.

    A crawler kapacitását, a sötéttel szembeni ellenállásunkat és a fénykör nagyságát is fejleszthetjük, ehhez a bányában található azuritra lesz szükségünk. Szintén azurit kell a magunknál tartható fáklyák és dinamit mennyiségének a növeléséhez. Ezekre akkor lesz szükségünk, ha be akarunk menni a feltárt útról a sötétbe - márpedig érdemes bemenni, az igazán jó loot jellemzően ezeken a helyeken van.

    Egy gyakorlati tanács: Niko felbukkanása után az alapjátékban a felgyűlt szulfitot minél gyorsabban használjuk el a bányában és minden mást megelőzve az azurit lelőhelyekre menjünk. Utána az azuritból a szulfit kapacitást tápoljuk fel, a többire egyelőre ne költsünk! Ha már legalább 900 szulfit befér a "táskánkba", akkor kezdjük el a fénykört és a resistet fejleszteni. Ez ezért fontos, mert az alapjáték során viszonylag ritkán botlunk lelőhelyekbe, utána viszont minden nap kapunk egy Niko küldetést valamelyik mapon, aminek a termését nem fogjuk tudni felvenni, ha nem elég nagy a kapacitásunk. Ha pedig nincs szulfit, akkor nem tudunk se fejleszteni, se mélyebbre menni. T1-es mapon 300 körüli mennyiség esik, T4-en már közel 1000, tehát kelleni fog a hely. Ráadásul az 5L és 6L fix craft opciókat is a bányában tudjuk feloldani, tehát nagyon fontos, hogy ott tudjunk haladni. A 3.5.0.d patch valamit javít majd az arányokon (kicsit több azurit esik majd a kezdő szinteken, kicsit olcsóbb lesz a fejlesztés, ha túlszintezett a karakterünk), de az alapcél változatlan: amíg nem tudjuk felvenni egy map teljes szulfit mennyiségét, addig azt fejlesszük és maradjunk mindig a kocsi fényében.

    - Jun: három szindikátus találkozás van minden mapon, ahol megjelenik. Egy-egy Intervention és Research garantált (ezek bázisai adják a legjobb jutalmakat), a harmadik pedig vagy Fortress vagy Transportation.

    Amikor eljutunk a mapozásig, az egyes mesterek küldetései minden nap egy adott mapon jelennek meg, minden nap másikon. Az Atlaszon színes keretek jelzik, hogy melyik mesterrel éppen hol futhatunk össze.

    ****************************************************************

    Ascendancy

    Ez volt a második nagyobb kiegészítője a játéknak, amiben bemutatkoztak az úgynevezett subclassok, azaz a normál classok specializációi, valamint egy új insta, a Labirynth. Minden class három subclassal rendelkezik, kivéve a scion, neki csak egy subclass áll rendelkezésre.

    Marauder

    Juggernaut - Ez a subclass lett a megszokott tank. Minden itt van amire egy tank karakternek szüksége lehet, rengeteg armor, plusz endurance charge, fortify buff, stun immun.
    Berserk - Ez a subclass már inkább a dps-t részesíti előnyben, bár ez nem jelenti azt ,hogy glasscannon lesz a karakterből. Majdnem minden node egy erős dmg buff, de van itt warcry buff is, valamint Life/mana leech is.
    Chieftain - Ez a class is inkább dmg párti, viszont itt már nem a phys dmg, hanem a fire dmg illetve a totem buff dominál. Ideális subclass, pl egy fire totemes buildbe.

    Ranger

    Raider - Ez a subclass egyértelműen azoknak a karaktereknek javasokt, akik magas attack speed-el clearelnek. Az itteni pontokból lehet kapni + frenzy charge-ot, esélyt Onslaught-ra, és még némi dodge chancet is.
    Pathfinder - Ezt a classt én csak flaska classnak hívom. Minden node-ja, valamilyen flaskákkal kapcsolatos node, ami lehet elsőre elég gyengének tűnik, valójában azonban az egyik legerősebb subclass bizonyos buildekben, pedig kötelező.
    Deadeye - Ez bowosok subclassa. Aki bow-al tolja, az nem nyúlhat mellé, ha a deadeye-t választja. Van itt plusz dmg, free chain, return projectile, minden ami szem-szájnak ingere.

    Witch

    Elementalist - A nevéből adódóan olyan node-okat kapott, amik az elemental dmg-et buffolják, vagy éppen védenek ellene. Akár két gólemet is használhatnak.
    Occultist - Ez a kaszt a chaos dmg-re illetve az ES-re specializálódott. Ideális minden chaos illetve CI buildbe. Kaphat plusz power charge-ot is, és lehetőséget ad két curse használatára is.
    Necromancer - Aki sumonnert csinál, annak ez lesz a kötelező ascendancy, nincs más opció, ami ennél jobb.

    Templar

    Hierophant - Ez az ideális totem subclass. Ancestral bond nélkül ad lehetőséget két totem lerakására, és rengeteg plusz manát illetve mana költség csökkentést ad.
    Guardian - A Guardian az aurákra és a supportra specializálódott. Akik supporter karaktert építenek(azaz csak a party-t támogatják), azoknak ez a subclasst javaslom.
    Inquisitor - Két dolog jellemzi ezt a subclasst. Az elemental dmg, és a crit. Persze van neki némi defensive node-ja is, de nem jellemző, hogy azt bárki választaná.

    Duelist

    Gladiator - Ez a subclass maga a block megtestesítője. Jelen állás szerint csak ennek a segítségével lehet effektíven elérni a maximális 75% blockot. (Vannak még neki bleed-es node-jai is, de jelen állás szerint a bleed mechanizmus a játékban nem valami jó. Talán ez idővel változni fog.)
    Champion - Ő a duelist kaszt Juggernaut megfelelője. Egyrészt kaphat permanent Fortify-t, ami -25% all dmg, emellett van neki rengeteg dmg buff(olyan is ami a patyra is hat), valamint TAuntolhatja az ellenfeleket, amikre aztán nagyobbat üthet.
    Slayer - Ő a duelist dps subclassa, legalábbis, ha two handed fegyverekkel harcolunk. Rengeteg dmg-et kap, felezi a bekapott reflect dmg-et, ingyen melee splash, tömérdek life leech és culling strike(20%hp-nál, vagy az alatt egy-hiteli a mobokat/bossokat). De nem csak ez az egyik előnye, hanem hogy a two handed node-ok, nem csak melee fegyvereknek adnak bónuszt, hanem a bowok is. Jelen állás szerint ez a legjobb subclass, ha valaki 2h fegyverrel harcol.

    Shadow

    Assassin - Ha valaki crites shadow karaktert akar akkor ez a class a legmegfelelőbb neki. Ugyan kap más pluszokat is(bleed, damage over time), de nem azok az erősségei.
    Trickster - Ez az egyedüli kaszt, ami kicsit kilóg a sorból, és talán a leggyengébb is az összes közül. Olyan vegyes node-okat kapott, ami ugyan érdekessé teszi, de nem kiemelkedővé. Van itt plusz ES/Evasion, Dodge, mana regen, + frenzy charge, dmg over time. Az egyedüli kiemelkedő node, az a Walk the Aether, ami megadja, hogy ingyen használjunk movement skilleket.
    Saboteur - Ő a trap-ek és a mine-ok mestere. Jellemzően az alsó skilleket rakja ki mindenki, mert a blind-nak jelen állás szerint nem sok értelme van a játékban.

    Scion - Ascendant - A scion csak egy subclasst kapott, mégpedig azért mert őt minden classból vehet fel speciális node-okat. Persze nem teljes értékkel, és nem is minden tulajdonságot. Valahogy úgy van megoldva, hogy minden classtól kap jó tulajdonságokat, némileg legyengítve. Akár két külön subclassból is választhatunk plusz ascendant pontot. Ha valamelyik class útján végig megyünk, akkor a skilltreen az adott class kezdőpontjától is folytathatjuk az utunkat, nem szükséges a skillfának összekötve lennie.

    Labirynth

    Ahhoz hogy az ascendancy class-t fejlesszük megfelelő skillpontokra van szükség. Ezeket a Labirynth-ban tudjuk megszerezni, ha megöljük Izaro-t az ottani bosst. Összesen 8 pontot szerezhetünk, nehézségi szintenként kettőt, valamint az endgame Labirynthból még kettőt.

    Ahhoz, hogy a Labirynth-ba bejussunk próbákat (Trial) kell teljesíteni. Normál nehézségi szinten hat, Cruel és Merciless szinten három-három trialt. (A nehézségi szintek elnevezése még a játék korábbi válatozatából maradt fenn, gyakorlatilag kb. lvl 38/55/70-es karakterek kellenek hozzájuk. Minden trial-t elég egyszer megcsinálni, minden nehézségi szinten, onnantól a többi karakterünkkel is bármikor bemehetünk Izarohoz (kivéve az endgame Lab-ot, mivel az ahhoz tartozó trialok, csak mapokon találhatóak meg). Figyelem, ez csak azonos ligában szereplő karakterekre vonatkozik. Ha hc-n megcsináljuk a trialokat, de aztán sc-n indítunk egy karaktert, akkor az sc-s karakterrel újra trialozni kell. A bejárata Sarn City-ben (A3 vagy A8) van, a nagy zöld kapu középen. Ha első alkalommal aktiváljuk az itt lévő waypointot, akkor később bárhonnan beléphetünk.

    Trial-ok helye:
    Normal:
    A1: Prison
    A2: Chamber of Sins level 2, Crypt level 1
    A3: The Crematorium, The Catacombs, The Imperial Gardens

    Cruel:
    A6: Prison
    A7: The Crypt, The Chamber of Sins lvl 2

    Merciless:
    A8: The Bath House
    A9: The Tunnels
    A10: The Ossuary

    Minden trial egy fajta csapdát mutat be, amivel majd a Labirynth során találkozhatunk. Ezek egyfajta "tanulópályák", amik megmutatják a csapdák működéét, viselkedésüket. Miután a trialokkal megvagyunk mehetünk a Labirynth-ba.

    Ez egy többszintes zóna, ami tele van csapdákkal, szörnyekkel, titkos szobákkal, bezárt kulcsos ajtókkal, oltárokkal, amelyek minket segítenek (ez random, csak az oltárra való kattintás után derül ki, milyen bónuszt kapunk). Ezeket nem írom le mind, temérdek van belőlük, kell pár kör, mire kitapasztalja az ember. A zónák 24 óránként változnak. Izaro-t háromszor kell elpáholni, mire miénk lesz a jutalom. Jellemzően 3 szintenként futunk bele. Az első két harcnál 75 illetve 50% hp-nál visszavonul, és csak a harmadik harc alkalmával tudjuk megölni. Azonban ez nem valami egyszerű dolog.

    Izaro-t az első két harc alatt különböző dolgok segíthetik(ezek jellemzően a szoba 3 sarkában vannak elhelyezve):

    Conduit - Három szobor áll a szoba három sarkában mindegyik különböző elementális sebzést illetve resistet ad Izaronak, amíg aktívak. Csak rá kell kattintani a szobrokra és időlegesen nem buffolják a bosst.
    Charge Disruptors - Izaro folyamatosan charge-okat kap a harc alatt, amitől gyorsabb lesz, nagyobbat üt, és nagyobb lesz a defense is. Van azonban három gépezet a szobában, amivel a charge-okat ki tudjuk sütni róla. Fontos, hogy mindhárom gépezet csak egyszer használható, így nem szabad túl korán elhasználni.
    Elemental Essences - Három gólem(fire,ice,lightning) csatlakozik a harchoz. Ők maguk nem támadnak, csak nagyon lassan sétálnak a boss felé. Ha elérik azt, akkor "beleköltöznek", és az adott elementre sebzést és resistet adnak a bossnak. Természetesen minden gólem megölhető.
    Gargoyles - Három kő gargoyle csatlakozik a bossfight-hoz. Különböző buffokat adnak a bossnak(dmg reduction, increased dmg, movespeed), amíg össze vannak kötve vele(ilyen zöld sugárral). Amíg nincs meg az összeköttetés, addig a szobrokat lehetetlen leütni, csak akkor sebezhetőek rendesen, ha megy a chanelling.
    Idols - Három szobor van a szobában, 0 hp-val(mindegyik elementből egy). Egyiket sem lehet megölni, viszont folyamatosan regenerálják a hp-jukat. Amikor elérik a max hp-jukat, random robbanásokat okoznak a szobában ,a hozzájuk tartozó elemből, aztán visszaállnak 0-hp-ra és kezdik elölről a regen fázist.
    Lieutenants - Három csontváz "helyettes" harcol Izaro mellett(fire, cold, lightning). Igazából semmi extra, könnyen megölhetők.
    Summoning Portals - Három portálból folyamatosan özönlenek a csontvázak, időnként 1-1 mágus is előjön a portálból, amik több hp-val meg dmg-el rendelkeznek.
    Fonts - Három totem tesz ránk 1-1-1 curse-t(Elemental Weakness, Temporal Chain, Vulnerability). A totemek leüthetőek, így a curse-ök megszűnnek.

    Az első két stage különlegessége, hogy ha valamilyen buffja Izaronak fennmarad, akkor az fixen ott fog lenni a 3. fight-nál, és nem is lehet velük mit kezdeni. Ez sok esetben azért lehet gond, mert a harmadik fight szobája másabb mint az első kettő-é, ugyanis itt véletlenszerűen 2-3 fajta csapdával is tele lesz szórva a szoba.

    Ha harmadjára is levertük Izarot, akkor szabad utunk lesz az utolsó szobába, ami tele van treasure chest-el, amihez treasure key kell. Egy kulcsot a boss mindenképp dob. Úgy lehet több kulcsot szerezni, hogy megölünk egy opcionális "minibosst", Argus-t(az Izaronak a "pet-je", aki mindig valamilyen random zónában van egy zárt ajtó mögött), valamint Izaro is dobhat többet, attól függően, hogy mennyi segjtséget hagyunk meg neki az utolsó harcra(értelem szerűen minél nehezebb a harc, annál nagyobb a jutalom) és két garantált kulcsot tartalmaznak a labirintusban lévő csapdák után lévő kincsesládák is. Így maximum hat kulcsunk lehet (3 Izarotól, 1 Argustól, 2 a ládákból), de van olyan shrine opció is, ami plusz kulcsot ad és a végén a kinyitott ládákból is eshet.

    Az utolsó szobában találunk még két oltárt. Az egyik adja meg az ascendancy-t, valamint a 2 skillpontot(minden esetben kattintsunk rá, akkor is, ha már megvan a kiválasztott subclass, mert különben nem kapjuk meg a pontokat, és futhatunk újra), a másik pedig úgynevezet enchantot ad, amii egyszer használatos. Normálon csak kesztyűre enchantolhatunk, cruelen kesztyűre és csizmára, mercilessen pedig kesztyűre, csizmára, és fejesre. Az enchantok azért annyira jók, mert adhatnak olyan tulajdonságokat, amiket máshogyan nem lehet megszerezni. Természetesen minél magasabb szinten enchantolunk annál erősebb lesz(pl egy mercilesses kesztyű enchant tuti erősebb, mint egy normálos).

    Endgame Izaro

    Lehetőség van Endgame Labirynth-ba menni ,ahol megszerezhető az utolsó két ascendancy pont. Ehhez az endgame trialokat kell teljesíteni, amibe csak mapokok lehet belefutni. Ezekből is hat darab van, viszont ezek a trialok már jóval nehezebbek, és újfajta csapdákkal(totemekkel) vannak teleszórva. Mindegyik trial végén dob egy kulcsot(partyban a map tulajdonosának), ami az endgame lab-ot nyitja. Ezek a kulcsok tulajdonképpen mapok, a 6 trial alatt 6 db-ot lehet szerezni, azaz 6x futható a lab, amennyiben megvan minden endgame trial. A harcok szisztémája ugyanaz, mint a rendes lab esetében, annyi különbséggel, hogy nehezebbek az új csapdák miatt, és a zóna is level 75-ös, így Izaro, és jóval halálosabb. Minden endgame trial bármennyiszer lefutható, így mindig lehet szerezni kulcsokat, hogy bemehessünk az endgame lab-ba.

    Segítség a Labyrinth-hoz
    A POELab oldalon minden nap megtalálható mind a négy nehézségi szint aktuális layoutja, az Izaro által használt buffokkal együtt. A LabCompass egy külön segédprogram, amibe beimportálhatjuk az adott szint napi json fájlját és menet közben mutatja, melyik teremben számíthatunk oltárra vagy extra kulcsra.

    ****************************************************************

    Atlas of Worlds

    Az Atlas of Wolrds kiegészítővel került be a játékba egy új endgame farmingot elősegítő dolog, az Atlas térkép. Nagy szükség volt erre, mivel korábban T10 feletti mapokat elég nehéz volt futni, mivel elég ritkán droppolt magasabb map. Talán ez a legjobb kiegészítő a Labyrinth mellett amit valaha kapott a játék.

    A térképet akkor tudjuk először használatba venni ,amikor elkezdünk mapozni. Az Atlason az összes térkép szerepel(beleértve a unique mapokat is) Tier1-től Tier16-ig. Alapból az Atlast teljes homály fedi, azonban ahogy kiunlockoljuk a mapokat úgy fog egyre jobban láthatóvá válni a térkép egésze.

    a kép kattintható

    - Miért is jó ez?
    Minden maphoz tartozik egyfajta completion bonus, amit teljesítve kapunk 1% bónusz esélyt arra, hogy ha map droppol, akkor eggyel magasabb Tier-ű map fog esni. Jelenleg 159 map van a játékban ez összesen 159%-ot jelent.

    Bónusz kritériumok:
    T1-T5-ig: Öld meg a map boss-t magic (kék) mapon
    T6-T10-ig: Öld meg a map bosst rare (sárga) mapon
    T11-T16-ig: Öld meg a map bosst corrupted rare (sárga+vaal orb) mapon

    Alapból csak olyan map eshet ami az aktuálisan futott maphoz connectelve van, vagy ha nincs akkor unlockolva. Minden map akkor unlockolódik, amikor először bemegyünk rá. Pl. futunk egy Channel mapot ,és tegyük fel, hogy ez a legelső mapunk. Innen csak és kizárólag Channel, Thicket illetve Armoury eshet(lsd. a képet). Ha azonban van kiunlockolva más T1-illetve T2, akkor azok is eshetnek. És itt jön be a bónusz, mivel 60% körül már elég jó eséllyel fog esni azonos szintű vagy magasabb map, mint amit épp futsz, és ez T10 felett igencsak fontos.

    Lehetőségünk van a currency itemeken kívül is módosítani a mapokon. Erre két item szolgál: a Cartogapher's Sextant, illetve a Shaper's Orb.

    Cartogapher's Sextant: egy extra tulajdonságot ad a mapra, ami nem csak a mobokra, hanem rád is hatással van. Három fajtával találkozhatunk: Apperentice Cartographer's Sextant(T1-T5), Journeyman Cartographer's Sextant(T6-T10), illetve Master Cartographer's Sextant(T11-T16). Minden Sextantnak van egy rádiusza, ezáltal egy sextant nem csak egy mapra lehet hatással. Egy mapra maximum egy Sextant rakható, azonban ha átfedik egymást, akkor egy map kaphat több Sextant tulajdonságot is.

    Az Atlasz közepe alatt láthatjuk, hogy a 159 mapból eddig hányat unlockoltunk és hogy egyszerre hány sextánsunk lehet aktív. Alapból egy, a maximum négy. Egy mapon bárhányszor próbálkozhatunk egy jobb rollal, de ha már leraktuk az aktuálisan engedélyezett maximumot, akkor ha egy újabbra is rakunk, akkor a legrégebben aktivált sextáns hatása megszűnik.

    Shaper's Orb: Ezzel az orbbal egy adott map Tier szintjét 5-el megemelhetjük. Miért is jó ez? Tegyük fel, hogy szeretjük a Beach mapot, ami ugye Tier 2-es. Azonban lvl85 felett már nem sok xp-t kapunk egy Tier 2-es mapból, nem beszélve arról, hogy egy Tier 2-ből max Tier 3 eshet, szóval rosszat tesz a map-sustainnek is. Ilyenkor elhasználhatunk egy megfelelő Shaper's Orbot, ami a Tier2-es Beach mapból Tier 7-es Beach mapot csinál. Innetől kezdve, minden Beach map ami ezután esik Shaped Beachként fog esni Tier 7-esként. Shaper Orbot Zanától kapunk, ha elvisszük neki a kék körrel jelölt mapok bossa által dobott fragmentet. T10 fölött az Elder Guardianok által őrzött mapokon - ha szerencsénk van - szintén kapunk plusz fragmentet. Fontos, hogy csak azonos Tier-ű mapra használhatjuk el az orbot(T1-T10-ig vannak szintezve a Shaper's Orbok).

    Van lehetőségünk unshapelni is mapot, ha valamint elrontottunk, ehhez Unshaping Orb-ra van szükségünk, amit egy egyszerű, azonban nem olcsó vendor recepptel kaphatunk meg(20db Cartographer's Chisel + 5db Regret Orb).

    Később, ha valamilyen mapot többé nem szeretnénk látni a dropok között, akkor lehetőségünk van az Atlasról eltüntetni, mintha sosem jártunk volna ott. Ekkor elveszítjük a map bónuszt is, ha volt, viszont ha pl. nem szeretjük az Oasis mapot, akkor ki-sealelés után többet nem is fog esni. Ehhez egy Carthographer's Seal-re van szükségünk, amit vendor receptből kapunk(3db adott Tier-hez tartózó Cartographer's Sextant + 1db Orb of Scouring). Ettől persze a hozzájuk kapcsolódó mapok ugyanúgy eshetnek, de az újra sealelt map nem.

    ****************************************************************

    Tippek

    Figyelem! Ezek a tippek az én tapasztalataim alapján születtek, ettől bárki szabadon eltérhet, nem szentírás, egyszerűen én így tartom ésszerűnek. Ettől még bármi más is működhet.

    Craftolás

    A 3.5-tel kezdve teljesen megváltozott a craftolható modok megszerzési módja. Pár alap dolgot helyből megkapunk Helenától az A2 után, a többit nekünk kell felderítenünk és begyűjtenünk. A Crafting Recipe pontokat a minimapon egy kalapács jelöli, az alapjáték során ezek olyan helyeken vannak, amiket nem tudunk véletlenül kikerülni. A megszerezhető modok helye és listája ezen az oldalon található.

    Először is nincs felesleges craft item. A Transmutation/Augmentation/Alteration Orbok sem tartoznak a szemét kategóriába. A flaskákat csak magic itemmé tudjuk átalakítani(kivéve persze, ha chancelgetünk, hogy megkapjuk azt a néhány unique flaskát), és ezekre rengeted orbot fogunk eltolni. Szó szerint életet menthetnek a jó flaskák(ezekről később).

    Orb of Alchemy – Nem érdemes a játék elején elhasználni őket. Hiába rollolnánk jó tulajdonságokat az adott itemre, az alacsony itemlevelből adódóan, sajnos csak alacsony numerikus értékeket kapnánk. Talán az ékszereket megéri, minden másból próbáljunk a dropra hagyatkozni. Ugyanez igaz a Chaos Orbokra is(az utóbbi ráadásul az egyik alap fizetőeszköz is, ha tradelni akarunk idegenekkel).

    GCP – Őket is érdemes gyűjteni. Nem éri meg a nullás gemeket felqualityzni vele, drága mulatság. Általában vagy vendor receptre kell felhasználni(később), vagy ha netán esik egy népszerű gem 17+ qualityval. Azt 2-3 gemmel érdemes felqualityzni, mert akár 1-2 Exalted Orbot is lehet vele keresni.

    Divine Orb – Ez az egyik legproblémásabb, mert nem minden esetben éri meg használni. A legnépszerűbb felhasználása a unique cuccok esetében van, ha a unique item a random tulajdonságára alacsony rollt kap. Rare itemekre ritkán használják, mivel ott minden tulajdonság random, ellentétben a unique itemekkel, ahol csak 1-2 random.
    Azonban ha rare itemen akarjuk használni, meg kell vizsgálni azt, hogy egyáltalán megéri e. Ehhez 2 dologra van szükség. Egyrészt a tárgy itemleveljére és egy preffix/suffix összefoglalóra. Utóbbit megtalálhatjuk a (L:http://pathofexile.gamepedia.com/Item_Affix)poewikin(/L) vagy (L:http://www.pathofexile.com/item-data)a játék hivatalos oldalán(/L) is. Ezután nincs más dolgunk, mint kideríteni hogy melyik tulajdonság melyik bracketbe esik, mert akkor tudni fogjuk, mekkora értékeken belül változhat a tulajdonság numerikus értéke. Ha ezek megvannak, már csak nekünk kell eldönteni jobban járhatunk-e vagy nem.

    Exalt Orb – Ez egy kicsit más tészta, mint a korábbi. Először is tudni kell, hogy minden itemre maximum 3 prefix illetve 3 suffix rollolható. Először is ki kell deríteni, hogy melyik roll hiányzik. Itt is szükség van a prefix/suffix táblázatra az itemlevelre, és (L:https://docs.google.com/spreadsheet/lv?key=0ArsB7KohOhhpdHoyZzU2WVZZNXQxMDg4MVk1b0FGbkE&toomany=true)erre a táblázatra is(/L). Ez utóbbi egyrészt megmutatja milyen itemre milyen tulajdonságok rollolhatók, valamint az adott tulajdonság maximális értékéhez mekkora itemlevelel rendelkező tárgyra van szükség. Ha megvan mi hiányzik, és mik a lehetséges rollok, már csak imátkozni kell. ;]

    Hogy fejlődjünk gyorsan... (Nordic eredeti leírása, de sajnos részben már elavult, hiszen megszűnt a három nehézségi szint. Csak az A1-A4-re vonatkozó információ él. Igyekszem majd aktualizálni. Har_melin)

    (avagy én hogy szoktam – szigorúan HC-n, softcore-on lehet bátrabban haladni)

    Elsősorban tudni kell azt, hogy vannak bizonyos skillek, amikkel rendkívül könnyű levelezni. Ezek a következők: Spectral Throw+LMP(2h fegyverrel), Freeze Pulse+LMP, Rain of Arrow, Fire Trap, Split Arrow. Infernal Blow+Melee Splash(+ha van Facebreaker unique, ha nincs megteszi egy jó 2h fegyver), Dual illetve Double Strike+Melee Splash(előbbihez két darab gyors 1h fegyver, utóbbihoz egy erős 2h fegyver). Abba nem megyek bele, hogyan pontozzunk a skillfán, ez minden esetben változhat. Egy a lényeg, minden esetben rakjunk life-ra ha utba esik, vagy life node mellett megyünk el. Valamint mindhárom nehézségi fokra igaz, hogy a mellék küldetéseket nem kell megcsinálni, csak azokat, amik skillpontot adnak(Dweller, Shipyard, Open tha gates, Busts). Semmit sem számít, ha úgy éred el az endgame tartalmat, hogy Hellrake-et sosem ölted meg, úgyis az endgame számít.

    Normal
    Egyértelműen Normal fokozaton van a legegyszerűbb dolgunk. Miután Hillock meghalt vegyük fel a jutalmat és irány Coast. Ha találunk Coral Ring-et használjuk, itt minden life számít. Itt annyit öljünk, hogy fellépjünk második szintre, aztán már rohanhatunk is tovább The Mud Flats-re. Miután megvan a 3 quest item(kagylók) irány Ledge(útközben Dwellert meg lehet ölni a skillpontért). Ledgen Farmoljunk lvl9-ig, aztán irány Brutus, csak azt kell megölni, akik mellett végképp nem férünk el. Brutus után irány Merveil. Prisoners Gate-et én át szoktam rohanni. Shipyard-ban csak addig vagyok, amíg a kalózos mellékquestet meg nem csinálom(skillpont). Merveil barlangjában mindkét szinten megölök mindenkit aki útba esik, persze 100%-ra nem takarítom ki. A barlang 2. szintjén figyeljünk a robbanó dögökre, némi fire resist nem árt, Merveilhez nem árt a cold resist. A boss megölése után irány Act2.

    Act2-ben észak felé veszem az irányt The Chamber of Sins-be. Itt már nem árt némi lightning resist, mert a 2. szinten a necrok átkával könnyen megölhetnek. Fidelitas is elég nagyot üt. Ezután kellő odafigyeléssel egyből leüthetjük Kaityn-t. Ha nem szaladgálunk el előle nem fog Flickerezni, és szinte semmit sem üt. Fire resist nem árt, az explosive arrowos banditák miatt. Ezután irány lefelé, Alira+Weaver, majd kinyitni az átjárót, legörgetni a követ. Majd jön Oak. Ha life base alapú lesz a karakter, akkor minden esetben segítsünk neki, az a +40 life nagyon megéri(semmilyen más módon nem tudunk szerezni +40 flat life-ot). Ha tudjuk hogy CI base lesz a karakter akkor öljük meg a skillpontért. Olyan lvl22-24 környékére el is érhetünk Vaal-hoz, le is üthetjük.

    Act3-ban egyből indulok Crematoriumba. Crematorium után irány a csatorna, a mellszobrokért. Először Slums, majd Warehouse(itt ne felejtsük el felvenni a wp-t), ezután a felszínen Marketplace és annak a csatornája. Aztán következik Battlefront a quest-itemért, meg az itteni WP-ért, és irány Docks. Itt is felszedjük a quest itemet, aztán lehet is menni Solarisba leadni őket. Piety már ölhető olyan 30-32 környékén, csak figyeljünk, hogy legyen maxos lightning illetve cold resistünk. Piety után irány Dominus (jó esetben minden resistünk maxon van, ellenkező esetben figyeljünk oda). Ha nem állunk bele a Dominus smashbe, akkor elég könnyű kill ez a boss is.

    A4-ben már picit lassítani szoktam. 34-35-ös szintig nem nagyon questelek, hanem Dried Lake-et farmolok. Ezután jöhet a progress. Amire oda kell figyelni leginkább, az Daresso és Kaom. Előbbihez mindenképp kell maxok cold resist, utóbbihoz maxos fire resist. A két kisboss után megkapjuk a spell echo/multistrike gemeket, amik lényegesen megkönnyítik a dolgunkat. Ezekkel Malacha-ig eljutni már gyerekjáték. Piety második formája nem jelenthet kihívást, csak a beam elől kell körbe-körbe futni, mert az elég nagy bleed-et rak fel, főleg komolyabb nehézségi szinten. Malachai egy full mechanikus fight, ha kiismerjük a támadásait, akkor ő sem nehéz boss(kb 37-39-es szinten lehet már ölni).

    Itt most annak kellene következnie, hogy cruel illetve merciless, viszont itt annyira nem változik semmi, csak kvázi A3-ig végigrohanok mindenen. A3-ban kicsit farmolok dckon, ha úgy érzem szükséges, és ugyanígy teszek A4 Dried Lake-en. Kb 58-59-en már át lehet érni mercilessre.

    A legnagyobb segítség viszont az, ha van egy ismerősünk magasabb szinten, aki úgymond leöli nekünk a bossokat, vagy végig rush-ol az act-okon, és nekünk nincs más dolgunk mint farmolni.

    Amibe sokan belehalnak HC-n:

    - A legjellemzőbb, hogy nincs elég survivability, nem elég defensive a karakter. Kevés hp, kevés resist. Minden esetben a lehető legtöbb hp-t próbáljuk meg összeszedni a passzív fán illetve a gear-ünkön. Abból sose elég. Csakúgy mint a resistekből. Az elejétől fogva törekedjünk a maxos resitekre(a chaos resistel elég mercilegg A2-től foglalkozni).
    - A másik eset amikor a karakterrel valaki olyan helyzetbe kerül, hogy nincs más kiút csak a kilépés, és ilyenkor reflexből ALT+F4-ezik. Az egyetlen mód instant lementeni a karit, ha Logout-olunk, és ez is a leggyorsabb.
    - Negatív chaos resist. Endgame-ben erre sem árt gyúrni. Mapokon több ezres sebzéseket kaphatunk be, amivel akár 1hitelhetnek is a mobok(pl Wharf boss).
    - Dupla/Tripla reflect. Vannak olyan bossok melyek a rájuk mért sebzés bizonyos százalékát visszasebzik a játékosra, ezeket hívják reflect-es moboknak. Ez vagy physical reflect vagy elemental reflect. A kettő egyszerre csak akkor lehetséges, ha két reflect-es boss kerül egymás mellé(egy ilyen egy olyan), vagy egy reflect-el rendelkező mapon összefutunk egy másfajta reflectes bossal. Na ilyenkor jön a dupla/tripla reflect effektus. Ilyenkor ha nem figyel az ember tulajdonképen saját magát öli meg.

    "Tudtok valami jó buildet kezdőnek?" - Har_Melin "tollából"

    Talán a legtipikusabb kérdés a fórumon. A rossz hír az, hogy erre a kérdésre nincs általános válasz. A játék a rendszeres, 3-4 havonta érkező nagyobb frissítésekkel mindig változik annyit (az OP skilleket megnyirbálják, a kevésbé használtakat kicsit tuningolják), hogy mindenki, a "profik" is mindig átértékelik, mi a jó és mi a gyenge build.
    Van viszont néhány ökölszabály, ami mindig segíthet a választásban.
    - A játék fórumán (https://www.pathofexile.com/forum) classok és jellemző skillek szerint kigyűjtve az adott karakter első posztjaként megtalálható egy folyamatosan frissített lista a buildekről. Ez legyen a kiinduló pont.
    - Kezdő játékosnak se pénze, se tapasztalata, tehát először az olyan buildeket nézzük meg, amelyeknek a címében szerepel a "cheap", "league starter" vagy a "beginners" - lesz belőlük bőven.
    - Figyelni kell, hogy a build a legújabb verzióra vonatkozzon. Sokszor olyan változások jönnek be, amelyek egy meghatározó elemet módosítanak, tehát csak azt szabad nézni, ami most működik.
    - Ha HC-n akar valaki játszani, csak olyant válasszon, amelyiknél kifejezetten írják, hogy "HC viable"! Ez sem garancia, de legalább jelzi, hogy a készítő gondolt rájuk. Ugyan ez vonatkozik az "Atziri / Über Atziri viable" jelzésekre.
    - Nézzük meg, hány komment van a buildhez! A jó build legbiztosabb jele, hogy sokan játsszák, így sok a visszajelzés is. Egy teljesen obskúrus build is lehet jó, de miért pont te legyél a kísérleti nyúl?
    - Érdemes a kommenteket is elolvasgatni. (Tudom, idő, meg nyelvtudás, de sajnos ez egy tanulós játék.) Legalább az utolsó pár oldalt, ha egy régóta futó és rendszeresen frissített buildről van szó. Kiderülhetnek belőle gyenge pontok, de akár olyan ötletek is, amelyekre maga a kitalálója sem gondolt.
    - Jó, ha van hozzá videó. Így legalább látható, milyen játékstílust követel meg.
    - Nézzük meg a többi class-t is!! Nyilván egy közelharcos karihoz a Marauder a triviális választás, egy íjászhoz a Ranger, de pont a játék szinte végtelen lehetőségei miatt ha kiválasztottuk a játékstílust, érdemes megnézni, nincs-e egy másik classban nekünk jobban tetsző ötlet.
    - Lehetőleg olyan buildet válasszunk, ami 5 linkkel is működik, a 6. már csak hab a tortán. 5L cuccot mindenki maga is össze tud hozni a mesterekkel, 6L már rizikósabb, kezdőnek a lottó ötös kategória - bejöhet, de a megélhetést nem célszerű erre építeni.
    - A poe trade-en ellenőrizzük le, mibe kerül az ajánlott endgame gear. 2-3 exa-nál drágábbra ne pályázzunk.
    - Az elméleti maximum passzív pontok száma 123. Ebből egy-két pont szinte biztos, hogy elmegy a bandita küldetéseknél, mert inkább segítünk valamelyiknek a pont helyett, tehát nagyjából 120 pontból lehet gazdálkodni. Viszont (legalább is eddig) 90-es szint fölött már nagyon kevesen játszanak egy karakterrel: lassú a haladás, egy halál akár több órányi játék eredményét is elviheti, meg rá is un az ember arra, hogy mindig ugyan azt csinálja. (Főleg kezdőként, amikor a csábító lehetséges buildek száma végtelennek tűnik.) Vagyis a javasolt skill fa lehetőleg ne osszon ki 110-112 pontnál többet. Ha ennyiből nem lehet elérni az összes kulcs elemet és elegendő életet/védelmet összeszedni, akkor szenvedés és kudarc lesz a build a végén.
    - Ha valaki vizuálisabb, van néhány viszonylag rendszeresen új build leírásokkal jelentkező youtube channel. Ezek nem okvetlenül kezdőknek valók, de olyan is akad köztük szép számmal. Különösen ajánlom Engineering Eternity csatornáját, itt az egyes Actokra vonatkozó tanácsokat, a bossok (Izaro, Atziri, stb.) legyőzését segítő részletes videókat és nagyon jó buildeket is lehet találni:

    Engineering Eternity
    Path of Exile Builds
    LiftingNerdBro

    Egyéb hasznos linkek:
    Path of Exile Wiki
    Aura kalkulátor

    Végül két magyar guild, ha esetleg társaságot keresel. Keresd fel bármelyik officert, vagy leadert, és ők elmondják, hogy mi a módja a csatlakozásnak:

    Path of Exile Hungary
    MNDK

    Ha én gazdag lennék...
    120 exás dagger? 60 exás sisak? Honnan van ennyi pénze másoknak, amikor én még egyetlen exát sem találtam? - tipikus panasz, a fórumon is előjön úgy három-négy havonta. Pedig a gazdagodás nem rejtély és a "két hét alatt millimos lettem" hirdetésekkel szemben nem is esélytelen.
    - Az első és legeslegfontosabb dolog, ami kell hozzá: játszani kell. Minél több monsztát gyakunk le, annál több currency és cucc esik, minél több esik, annál nagyobb az esély, hogy valami értékeset találjunk.
    - A második pont: hatékonyan kell játszani. Minél kevesebb időt kell a városban tölteni, minél gyorsabban haladni a mapon vagy a labirintusban. Ha vissza is kell menni a HO-ba mert tele lett a zsákunk, inkább dobáljuk be egy üres tabba a zsákmányt és majd két-három map után egyszerre nézzük meg, ne foglalkozzunk vele addig.
    - A ligák első pár hetében még szinte minden eladható, utána az átlagos holmiknak meredeken zuhan az ára. Egy bizonyos szint fölött már nem érdemes olcsó dolgokkal foglalkozni. Egy 1 chaos-os cucc eladásáért visszamenni a városba, várni a vevőre, majd megint visszalépni a mapra peches esetben több időt vesz el, mint amennyi alatt az egész mapot ki lehet takarítani és akár három chaost is felszedni.
    - Egy jó lootfilter nagyon sokat segít. A játék fórumán A Gameplay Help csoportban többhöz is van link, érdemes kipróbálni, melyik jön be nekünk a legjobban. Én már egy jó ideje Neversink filtereit használom, ezek eleve több változatban készülnek. Ezzel az online szerkesztővel pedig lehet finomítani a beállításokon. A játékban az Options/UI lista alján tudjuk kiválasztani, hogy melyik lootfiltert akarjuk betölteni.
    - Döntsük el, miből akarunk pénzt csinálni. Nem ugyanarra a stratégiára van szükség, ha valaki currencyre megy, mint ha kereskedni akar.
    - Kezdőknek célszerűbb a sima currency farmolást választani, ehhez ugyanis nem kell rutin, a bossfightok (izaro, Atziri, nehezebb endgame bossok) ismerete, csak egy olyan build, amivel gyorsan ki lehet pucolni a pályát. Mivel a map bossok nem dobnak jobb cuccokat, mint a sárga mobok, akár nem is kell velük kínlódni.
    - Érdemes a wiki oldalon megnézni, melyik divination card melyik mapon esik, ezek farmolása ugyanis nem kíván több erőfeszítést, mint a map kitakarítása, viszont nagyon nagy hasznot is hozhat, ha szerencsénk van.
    - Én utálom a labirintust a csapdáival (amelyek sebzése HP %-ra megy, tehát a legtankosabb karaktert is érinti), de akinek fekszik, az über lab farmolással sokat kereshet. Nem mindegy, mit akarunk elérni: enchantolt cuccot eladásra vagy sok lootot a végén, közte esetleg div cardokat, quality gemeket. Ennek függvényében kell megválasztani, hogy inkább a darkshrine-okat vadásszuk le vagy inkább a kulcsokat szerezzük meg. A darkshrine-enchant opció az egyszerűbb, mert ehhez nem kell hagynunk, hogy Izaro feltápolja magát, viszont lutri, hogy hányadik futásra ad valami használható enchantot a játék.
    - A legidőigényesebb a sima kereskedés, amikor a talált rare (sárga) cuccokat akarjuk eladni. Ezeket sajnos egyedileg kell beárazni, sokszor maniálisan beállítani az affixeket a keresőben és ez borzasztó időrabló. Rutinnal a legtöbb alap cuccról egy idő múlva már meg lehet mondani, hogy érdemes-e egyáltalán rákeresni, de ez kezdőknek még általában nincs meg.

    Pár konkrétabb pénzszerzési lehetőség simondr-tól, köszönet érte:

    - Az adott liga meta buildjeinek a cuccai mindig az átlagnál jobb áron adhatók el. Pl. ha a minionos buildek mennek, akkor a qualitys minion gemek drágábbak lesznek, stb.
    - Liga első két hetében mindig hatalmas profit az über labot farmolni
    - Liga elején mindig nagyon megéri népszerű body armourokat 6socket+5linkelni, esetek 80%-ban profittal jár. Előbb utóbb beadja majd a 6linket is, az pedig jelentős profit.
    - Bányában a céltudatos fossil farmolás is nagy pénz (serrated fossil elég régóta 10c+)
    - Templomban érdemes mindig kihúzni az altar of sacrifice-t 3 szintre. Cowards legacy mindig 100c körül van. Hasonlóan jó pénzforrás a Corruption chamber vagy a gemeket adó terem is jó pénzt hozhat.
    - Syndicate farmolás: Vorici és It That Fled Researchben 1-2exet tud hozni
    - Beastek farmolása: ne gyűljön fel az Einhar daily mission! toljuk le őket rendszeresen. Be fognak ott esni 1-1exet érő beastek.
    - Mapok farmolása: jól kihúzott Atlassal folyton egész sok map esik. Ne legyünk lusták adjuk el a felhalmomzott T11-14 mapokat. A mapok miatt bányában érdemes az ilvl83 mélységben levő cityket tolni, sok mapot lehet onnan szerezni.
    - És a joker: ami esik nekünk quality gem, azokat érdemes szelektálni: van ami kuka, ebből kell GCP-t gyártani. A mostani (Blight) ligában amit érdemes szintezni pl Raise Zombie, Spectre, Ele dam with attacks, Conc effect stb. Ezeket weapon swapban folyamatosan szintezni kell, egy 20/20 non corrupt gem 40-50c-t is ér.
    - Van egy olyan sextant mod, hogy unique bosses are accompanied by harbingers. Ezt már sárga sextant is beadhatja és nem ritka mod. Ha ezt kirollolod jelen Atlasban az Arena mapra, akkor az Arena és a Crystal Ore mapok kapják. Ha a mapokra kirollolod a twinned modot, akkor 6 bosst fogsz leölni aki dob currency shardot... egy-egy map 40-80c-t hoz ezzel a módszerrel, a befektetés a sextant alacsony ára miatt pedig 20-30c. (A javasolt mapok ligánként változhatnak az Atlas átrendezése miatt, tehát erre érdemes rákérdezni! Az Arenán kívül a Racecourse is több map bossot tartalmaz, tehát a duplázódás ott is él.)

    Aktuális liga

    (igyekszem ezentúl az éppen futó liga legfontosabb információit, tippjeit ebben a blokkban frissíteni, hogy aki most kapcsolódik be, egyszerűen megtalálhassa. Sajnos a mostani, Synthesis liga olyan összetett és menet közben is annyit variáltak rajta, hogy még nem volt érkezésem megírni a frissítést. :U )

    Betrayal liga

    Az új ligában nyomozni fogunk. Korábbi mestereink eltűntek és sejthető, hogy a titokzatos Immortal Syndicate van a dolog mögött. Segítőnk a dologban Jun Ortai lesz, a ninja harcos, aki új mesterként jelenik meg a játékban. Ő tudja beazonosítani a szindikátus tagjai által dobott cuccokon lévő speciális veiled modokat.

    A szindikátus felderítése önmagában egy taktikai játék, aminek egyelőre még nem minden eleme tiszta, de az alapok nagyjából már megvannak:

    - a fő cél a csúcson lévő Mastermind kiderítése, amihez a négy részleg (Transportation, Fortification, Research és Intervention) vezetőin keresztül vezet az út. A gyanúsított falunk valahogy így néz ki:

    - először még mind az öt kulcsszemély ismeretlen, a játék során fokozatosan derítjük ki a négy alvezér kilétét, amihez először meg kell találni a safehouse-ukat (SH). Az ehhez szükséges információkat az elfogott szintikátus tagoktól szerezhetjük meg. (Figyelem: itt az Intelligence = információ, nem intelligencia!) A felderítettség szintjét a SH alatt lévő sárga csík mutatja.

    - a pályákon/mapokon mindg felbukkan valamelyik SH-hez tartozó feladat. A Fortification-nél erődöt kell megostromolnunk, a Transportation-nél egy karavánt megállítanunk (az escort fordítottja), a Researchnél egy laboratórium elpusztítását kell megakadályozni. Az Intervention orgyilkosai külön jelzés nélkül esnek egyszer csak a nyakunkba.

    - a küldetés akkor sikeres, amikor a szindikátus tagját vagy tagjait levertük. Rájuk kell koncentrálni, őket megtalálni a tömegben.

    - a siker után a tagokat kihallgatjuk és az itt hozott döntéseinktől függ, hogy mennyi információt kapunk tőlük, illetve hová kerülnek a szindikátus rangsorában.

    - az egyes tagoknak három lényeges jellemzője lehet:
    1) a specialitásuk, ez a kártyán a nevük alatt jelenik meg. Ha kirakjuk őket a szindikátusból, akkor specialitás nélkül kerülnek később vissza és valami mást kapnak, ha előre lépnek. Ezzel lehet kicserélni a számunkra nem vonzó bónuszokat. A bónuszok tagonként kötöttek, attól függően, hogy melyik részleghez tartoznak. Ebben a táblázatban lehet ellenőrizni, hogy kit hova szeretnénk bejuttatni.

    2) a rendfokozatuk, csillagokkal jelölik. Minél magasabb, annál több-jobb bónuszt biztosít és annál nagyobb esélye van a részleg vezetésére
    3) az extra buffjuk, ami egy kis négyzetben jelenik meg a kártyájukon. Ez valamilyen bónusz, amitől nehezebb legyőzni az adott tagot, nem drop!

    - A kihallgatás során egy fix opciónk mindig van, ez a lecsukás (bal oldalon). Ilyenkor a tag elveszít egy szintet, három "körre" (pályára/mapra) lekerül az alsó "börtönbe", cserébe három körön át kapunk információt az adott SH-ról. Minél magasabb szinten volt a tag, annál többet, egy közkatonától körönként egyet (nem éri meg), egy kapitánytól már 11-et (viszont ezzel le is fokozzuk őt).

    A változó opciók a jobb oldalon jelennek meg, itt van az igazi taktikázás. A lehetőségeink:
    - kivégzés. Mivel ez a halottakat feltámasztó banda, ez az igazi jutalom, ilyenkor automatikusan feljebb lép az illető a ranglétrán.
    - kizárás a szindikátusból. Ez pont az ellenkezője. A tag átmenetileg lekerül a tábláról és bónuszok nélküli közlegényként tér majd valamikor vissza.
    - speciális drop.
    - bizalmi viszony egy másik taggal. Ha ilyen (zöld színnel jelzett) kapcsolat alakul ki, akkor kölcsönösen felbukkanhatnak egymás küldetésein. Ez egyrészt nehezíti a harcot (egyszerre akár három-négy miniboss szintű ellenféllel kell harcolnunk), másrészt jóval nagyobb lesz a drop és egy körön belül több információt szerezhetünk.
    - ellenségesség egy másik taggal. Elvben ilyenkor később könnyebben elárulják a másikat plusz infót adva róla.
    - Amennyiben mindkét opció "rossz", egyiket se szeretnénk kiválasztani, akkor lehetőségünk van arra, hogy egyszerűen ott hagyjuk a tagot. Ekkor semmit nem lépünk előre a nyomozásban, de nem is rontjuk el a pozíciónkat.

    A célunk ezekkel a kihallgatásokkal, hogy mikorra összeszedjük a 100% infót egy SH-ról, a parancsnoki posztra olyan tag kerüljön, aki minél magasabb rangú és a számunkra minél vonzóbb bónusza. Ezen kívül lehetőleg minél több és magasabb rangú közvetlen alárendeltje legyen, szintén nekünk vonzó bónuszokkal. Az infó birtokában ugyanis elmehetünk a SH-ba és ott ha levertük a parancsnokot és a hozzá tartozó kísérő tagokat, akkor a zsákmány mérete és jellege az ő rangjuktól és bónuszaiktól függ.

    A dúlás után az addigi parancsnok lekerül a posztjáról és információt ad a Mastermindról. (A képen pl. a Transportation-t egyszer már megcsináltam.) Valaki feljebb lép a helyére, ismeretlen SH helyszínnel és kezdődik elölről a felderítés.

    Sokan panaszkodtak az első napokban, hogy túl nehezek a liga harcok. Bár lehet, hogy valamit nerfelni fognak rajta (egyelőre ugyan nincs szó róla), ennek leggyakrabban az az oka, hogy túl sok magas szintű tag van a táblánkon, ráadásul egymással segítő kapcsolatban. Valamit valamiért, a gazdagabb loot nehezebb harcokat jelent. Figyelni kell a fejlődés során a védelmünkre (resist, life regen, chaos resist). Ha valamelyik harc nagyon nehéz, akkor próbáljuk meg egyrészt a következő alkalommal lecsukni a tagot, ekkor elveszít a buffjaiból. A kihallgatásnál is van ilyen opció néha, ami az összes buffot törli. Az erődös küldetéseknél vagy csaljuk ki a tagokat a healing totemektől, vagy azokat verjük le először, különben gondjaink lesznek.

    by Nordic, Har-melin

    Védd a fákat - egyél hódot!

Aktív témák