Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Mágus2

    Közösségépítő

    válasz tresh #132100 üzenetére

    Rengeteget fojt rajta a DPF, aki azt kivette, arról számolt be, hogy teljesen más lett a karakterisztika. :K

    Vezettem olyat, amiben nem volt, érzetre inkább egy erős turbó benzines volt, mint dízel, sokkal szebben vette a fordulatot, nem úgy, mintha a fogát húznák. Szeretett forogni, amit a DPF-esről nem lehet elmondani.

    [ Szerkesztve ]

  • GuB3Ra

    aktív tag

    válasz tresh #132100 üzenetére

    Itt a magyarázat... bár ez kicsit benzin vs dizel,de nem trollkodásnak szántam(nem saját írás) :R

    vegyünk két képzeletbeli autót, pl. egy benzinest és egy dízelt, amiknek ugyanakkora a légellenállása, és ugyanakkora a tömegük
    - a dízel n1=2400-as fordulaton adja le M1=300 Nm-es max nyomatékát. n1 = 2400/perc = 40/s
    - a benzines n2=4800-as fordulaton adja le maximális M2=200 Nm-es nyomatékát. n2 = 4800/perc = 80/s
    P = M * [omega], tehát
    ekkor a dízelmotor teljesítménye főtengelyen:
    P1 = 2 * pí * n1 * 300 = 75360 W = 102,5 LE

    benzinmotor teljesítménye pedig főtengelyen:
    P2 = 2* pí * n2 * 200 = 100480 W = 136.6 LE

    Nézzük tehát az urban legend szerint, az a kocsi gyorsul jobban, amelyik nyomatékosabb, illetve a nyomatékcsúcsról gyorsul legjobban az autó...
    Legyen az autókon 16"-os kerék 205/45-ös gumival ez kb 50 cm-es teljes kerékátmérő. Nézzük meg, hogy 108 km/h-nál melyik autónak nagyobb a nyomatéka, illetve erről a sebességről melyik gyorsul jobban. Tegyük fel,hogy a benzines kocsi 4800-as fordulaton 3.-ban pont 108-al megy, és a dízel pedig 4. fokozatban 2400-as fordulaton szintén 108-al halad. (azért 108, hogy kerek számok legyenek)
    a kerék tehát D = 0.5 m átmérőjű, ha a kocsi 108 km/h-val megy, akkor a kerék kerületi sebessége is Vk = 108 km/h,

    ami egyenlő 30m/s. A kerék szögsebessége:
    [omega] = Vk / (D/2) = 120 radián/s

    [omega] = 2 * pí * Nk, tehát a kerék fordulatszáma nk = 19.1/s, tehát legyen durván 20 fordulat másodpercenként hogy kerek számok legyenek...

    Tehát:
    - a dízel autó kerékre leadott nyomatéka:
    M1 * n1 = Mk1 * nk összefüggésből --> Mk1 = (M1 * n1)/nk = (300 * 40)/20 = 600 Nm

    - a benzines autó kerékre leadott nyomatéka: M2 * n2 = Mk2 * nk --> Mk2 = (M2 * n2)/ nk = (200 * 80)/20 = 800 Nm
    (hajtási veszteségektől eltekintünk)

    Tehát miközben a benzinmotor kisebb nyomatékot ad le a főtengelyen, ugyanez alatt nagyobbat ad le keréken a nagyobb lassítóáttétel miatt, és ugyanakkora kerékfordulatszámot produkál mint a dízel...
    Másképpen egy nagyobb fordulatú motornak (pl. egy benzinesnek a dízelhez képest) hiába kisebb a nyomatéka, azt a kisebb nyomatékot jóval magasabb fordulaton tudja, ezért "jobban le lehet áttételezni", ami miatt a keréken
    jelentkező nyomatéka már nagyobb lesz.

    Ezért tehát ez a "nyomatékcsúcsról gyorsul legjobban az autó" állítás csak úgy igaz, ha a nyomatékon a keréken mért nyomatékot értjük, ami pedig a teljesítménytől függ, vagyis minden autó azon a fordulaton adja le kerékre a legnagyobb nyomatékát egy adott váltófokozaton belül, amely fordulaton legnagyobb a teljesítménye

    Daark minimalism

Új hozzászólás Aktív témák