Új hozzászólás Aktív témák
-
Tuomas
addikt
A Kármán vonalat egész pontosan 100 km magasságban definiálják, azt nem változtatják 1960 óta.
"The line was established in 1960s by FAI delegates and is defined to be at 100 kilometres"
Amiről te beszélsz, az a gyakorlati határ. Jonathan C. McDowell szerint a határ 80 km, ezen a magasságon már Föld körüli pályára tud állni egy eszköz. De a Kármán vonal a definíció szerint 100 km.[ Szerkesztve ]
We were here
-
Tuomas
addikt
Pont ezért kellett egy konkrét meghatározás, definíció, mivel a légköri jelenségek gyakran változóak és kiszámíthatatlanok, míg a 100 km-es határvonal fix, nem tér el 10 km-ekkel. Richard Branson tehát továbbra sem lépte át a Kármán vonal 100 km-ben meghatározott magasságát.
És nem azt írtam, hogy nem jutott ki a világűrbe.[ Szerkesztve ]
We were here
-
#54625216
törölt tag
Az üzemanyag hidrogén és oxigén, ami nyilván cseppfolyósítva nem olcsó, de a kerozinhoz képest nem akkor érvágás, ráadásul könnyű helyben gyártani (ha az üzemanyag ár egy ilyen luxus kirándulásnál egyáltalán szempont).
A repülőt pedig ugyanúgy tankolni, karbantartani kell, saját személyzete van, stb. tehát nehezen hinném, hogy a 15km magasságot töredékáron érnék el a New Sheppardhoz képest. -
#54625216
törölt tag
Nem az üzemanyag mennyiséget kérdőjelezem meg, mert az nyilván kevesebb.
Hogy nagyobb rakéta kell, az max. a rakéta anyagköltségét emeli (gyakorlatilag nagyobb tartályra építik ugyanazt, ha a hajtóműnek amúgy megvan a tolóereje), de maga a szerkezet egyszerűbb és könnyebben karban tartható, mint két darab speciális repülőgép.
Ha összeadod a hordozó gép fenntartását, karbantartását és az üzemanyag költséget, akkor miért lenne az kevesebb, mint több hidrogént elégetni?
Amúgy persze, a cseppfolyós hidrogén alapjáraton drágább, mint a kerozin, de ha a SpaceX képes saját maga cseppfolyós metánt és oxigént termelni, akkor a Blue Origin miért ne tudna házon belül hidrogént előállítani? -
#54625216
törölt tag
"Először megépíteni elég költséges lehetett egy ilyen egyedi gépet, de több száz indítást lehet vele csinálni."
Ez ugyanígy áll a nagyobb rakétára is.
Azaz végeredményben a több rakéta üzemanyagot kell összehasonlítani a hordozó repülő karbantartás + személyzet + üzemanyag költségeivel, hogy kiderüljön melyik üzemeltethető gazdaságosabban. -
#54625216
törölt tag
"Dehát az, hogy melyik üzemeltethető gazdaságosabban már ki van derülve, tényleg ilyen hatalmas gépek ezreit üzemeltetik, fapados légitársaságok több ezer ilyen gépet tartanak fenn, amik egyenként többszörösét repülik, mint ez a hordozó, és tök jól fenntartják."
Egy pár nagyságrenddel nagyobb piacon. Azaz azért gazdaságos, mert sokkal többet repülnek vele és ahhoz képes eloszlik a bekerülési és fenntartási költsége.
Ha viszont feltételezzük, hogy a New Sheppard és a Virginra nagyjából ugyanannyit fog repülni, akkor:
- az egyikre jut egy rakéta, ami jó sok hidrogént fogyaszt, meg kell hozzá személyzet, karbantartás meg minden
- a másikra meg jut egy rakéta-repülő, ami kevesebbet fogyaszt, és ahhoz is kell személyzet, karbantartás meg minden
- és pluszban egy specializált hordozó repülőgép ami szintén kevesebbet fogyaszt, de ahhoz is kell személyzet, karbantartás, meg mindenTehát az a kérdés, hogy melyik a gazdaságosabb: több folyékony hidrogént elégetni, vagy egy specializált repülőgépet fenntartani és üzemeltetni.
-
Tuomas
addikt
De te miért csak a repülőt veszed bele a képletbe, amikor a Virginnek 2 járművet kell fenntartania: egy repülőt és egy rakéta meghajtású repülőt. A repülő csak az út kb 10%-át teszi meg, a többit ugyan úgy a rakétatechnológia végzi, mint a New Shepard esetében.
We were here
-
#54625216
törölt tag
"Az egyszer használatosnak értelemszerűen nem kell semmilyen karbantartás."
Karbantartás ugyan nem, de a teljes ára hozzáadódik az üzemeltetési költséghez minden egyes indításkor.
A hajtómű karbantartása meg nem ugyanaz, mint a teljes specializált repülőgépé. Egészen biztos, hogy pl. a kioldó mechanikát és még számos egyéb dolgot minden repülés előtt alaposan ellenőrizni kell. A magán űrhajózási cégek közül eddig egyedül a Virginnek volt halálos áldozattal járó balesete a fejlesztés során, tehát nem annyira kiforrott ez még, mint a sima repülés.
"Mert sokkal több kell. Nézd meg azokat melyek évek/évtizedek óta mennek fel"
A BO-nál az üzemeltetési költség ugye a hidrogén+oxigén, meg a karbantartás. Mennyi az a sokkal több üzemanyag, ami drágábbá teszi egy komplett hajtómű cserénél?
"Flacon 9-nél a legmagasabb most ha jól tudom 10 újrahasználás. "
Az F9 más liga, mivel LEO-ról jön vissza a rakéta egy drone hajóra, nagyságrendileg nagyobb utat tesz meg, nagyságrendileg nagyobb erőhatás éri és kétszer gyújtja be a fékező hajtóműveit. A New Sheppard meg függőlegesen felszáll kb. 100km-re, aztán függőlegesen visszajön.
"Musk is elpukkantott pár starship-et, mielőtt megoldódtak a gondok, pedig előtte neki is volt szépen működő rakétája."
Nem fejlesztésről van szó, hanem üzemeltetésről. A Starship fejlesztése ~$10 milliárd dollár, míg az üzemeltetési költségét le akarják vinni ~$2 millióra, de a kezdeti szakaszban sem lesz több ~10 milliónál.
-
makkmarce
őstag
ahogy nézem van egy kb éves fix díj, ami a fenntartást illet, ami kb 350-400.000 USD (pl egy 747-esnél), és erre jön rá a repült óránkénti költség, aminek egész nagy a szórása, de sok helyen nevetségesen alacsony árat adtak meg (25 USD-től 250-ig)
mivel 1 jegy 250.000 USD, 2 jegy 100%-ban fedezi a gép éves karbantartását.
Nem tudom mennyibe kerül a porszívós hajtóműcsere, de meglepődnék, ha többe, mint 0.5m USD. A maradék meg tiszta bevétel.okoskodom, tehát vagyok
Új hozzászólás Aktív témák
- Steam, GOG, Epic Store, Humble Store, Xbox PC Game Pass, Origin Access, uPlay+, Apple Arcade felhasználók barátságos izgulós topikja
- Nincs több főgombos iPad, van helyette nagyobb Air és Pro M4 chippel
- Internet Rádió építése (hardver), és programozása
- Sorozatok
- Kupon kunyeráló
- Ukrajnai háború
- HYTE THICC Q60: a legvaskosabb vízhűtés
- Milyen egeret válasszak?
- Debrecen és környéke adok-veszek-beszélgetek
- Hogy is néznek ki a gépeink?
- További aktív témák...
- ASRock Phantom Gaming RX 5700 XT - eladó!
- ÚJ Bontatlan MacBook Pro 14 M3 Pro 11CPU/14GPU 18GB/512GB SSD Magyar billentyűzet Azonnal átvehető.
- BONTATLAN Új Iphone 15 PRO MAX 256-512GB Független 1év Apple GARANCIA Deák Térnél Azonnal Átvehető.
- OLED65GX6LA 2 Év gyári Garancia
- LG OLED55G39LA 2 Év gyári garancia
- Intel Core i7 14700KF Processzor - Bontatlan! - 36hónap garancia!
- Lenovo ThinkCentre M73 PC /i5-4460/8GB DDR3/MSI GT 710 2GB/SAMSUNG 850 PRO 256GB SSD/Wifi/Win 11 Pro
- Nothing ear (1)
- Lian Li O11 Dynamic Mini mATX gépház
- Asus Rog Phone 8 5G 256GB Dual SIM Black Emag vásárlás Gyárilag független Csere/beszámítás is!
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest