Új hozzászólás Aktív témák
-
Ghoosty
őstag
Ez a vita már párszor lezajlott itt a PH-n.
Jelenleg az egyetlen forgalomban lévő önvezető autó a Tesla. (a maga korlátaival) Ha felmész a honlapjukra, akkor láthatod, hogy az önvezető extra kérése kb 2 millió HUF, így a teljes ára 20 millió alatt van. (Model S)
Ha utólag szerelteted be, akkor 2,5 millió HUF.
Ebből azért lehet következtetni, hogy nem egy extrém költséges dologról beszélünk. Ha évente egy az egyben cserélni kéne, akkor is olcsóbb lenne, mint a legolcsóbb sofőr. -
Ghoosty
őstag
Igaz, valószínűleg kevesebb, mert már nem csak pár 1000 autóra rakják, hanem pár nagyságrenddel többre. A nagyon sorozat mindig olcsóbb, ráadásul a szoftver költsége is sokkal többfelé oszlik.
De igazából, ha dupla ennyi lenne, akkor is bőven olcsóbb, mint egy sofőr egy évi bérköltsége.Akármit is mondasz a Tesla önvezető méghozzá 3. szintű automatizáltsággal rendelkezik és forgalomban van.
-
Ghoosty
őstag
A 3. szintű önvezető képesség megköveteli a sofőr jelenlétét. Tehát nem lep meg, hogy nem látsz sofőr nélküli autót. Azt majd akkor fogsz, ha megjelennek az 4-5. szintű járművek. Ilyen még valóban nincs.
Illetve USA egy két városában már láthatsz, mert ott kapott engedélyt a Google tesztelésre.
Valamint a további fejlesztés elsődlegesen szoftver kérdése, nem további szenzoroké, így nagyjából pont annyiba fog kerülni a rendszer, mint ami a Teslánál elérhető. De nyugodtan utána számolhatsz, ha dupla annyiba is fog kerülni, még akkor is olcsóbb, mint egy sofőr. Kb 220ezer HUF-os nettó havi bér esetén lesz a bérköltség kb 5 millió egy évre. Ha úgyis érintett vagy, kiszámolhatod a sajátoddal, hogy meddig elmehet az ára, hogy 1 év alatt behozza a sofőr költségét.AEBS az a vészfékező rendszer. Attól, hogy nem kamionozok, még nem mondasz újdonságot azzal, hogy elromolhatnak dolgok.
-
Ghoosty
őstag
Mondhatod, hogy digitális az önvezetés, de attól még van rengeteg fokozat.
Láttam már vicces videot, ahol adaptív tempomat mellett kiszállt a kocsiból a sofőr, hogy valamit intézzen a csomagtartóban. Aztán zöld lett a lámpa és a kocsi meg követte az előtte haladót sofőr nélkül és tartotta a távolságot és a sávot is.
Nem kellett hozzá ember és haladt a jármű önmagától, tehát a definíciód szerint önvezető.A Tesla képes arra, hogy ember nélkül közlekedjen, de még rengeteg hibája van és a törvény sem engedi, így le van tiltva ez a funkció. Találhatsz róla ezer videót, ahol forgalomban közlekedik emberi beavatkozás nélkül lakott területen.
Aztán pár év és jön a közúton teljesen önvezető autó, de még mindig bele lehet kötni, hogy a sivatag közepén, meg offroad-on nem tud majd vezetni, tehát ez sem önvezető.
Mind a 3 fenti példa esetén a kocsi irányítja a vezetés minden lépését ember nélkül, csak abban különböznek egymástól, hogy mekkora azoknak az eseteknek a köre, amit le tud kezelni.
"Egyébként meg miért kéne sofőrt tartanom? Itt vagyok én. "
Nem te tartod a sofőrt, hanem a fuvarozó cég, meg a taxi cég. Pont az a lényege, hogy téged lecseréljenek robotra, mert az olcsóbb.
"A menet közbeni pihenést a jogszabály "készenlétnek" nevezi és nem pihenőidőnek."
Jelenleg így van, de semmi időbe nem telik átírni a törvényt, úgy, hogy ha teljesen autonóm módon közlekedik a jármű, akkor a sofőr aludhat és az pihenő idő. Nyilván, amíg nincs ilyen jármű, törvényi szabályozás sincs rá.