Új hozzászólás Aktív témák

  • axioma

    veterán

    válasz plömplöm #2000 üzenetére

    Ha vegre visszaadjak az Amperat, istibizi kiprobalom. Ajtonyitashoz tuti nagyon ott kell legyel, amikor nincs taska nalam akkor varni kell a ferjemre, de vezetesre nem probaltuk me'g.
    Jav. jut eszembe, amikor "megy" a motor, kiszallunk kinyitni az orra elott 2 meterrel levo kaput, akkor visong mint allat, meg akkor is ha a vezeto kiszall es kulcs marad a kocsiban - anyosulesen valaki akinel van kulcs - akkor is.

    [ Szerkesztve ]

  • Somatom

    veterán

    válasz plömplöm #2000 üzenetére

    Nem tudom. Ha távolodok, akkor valamit vinnyog, meg kattan, de tudom nyitni az ajtót. Viszont, ha a kártyán megnyomom az ajtózáró gombot, akkor utána hiába közelítek. Azt nem tudom, hogy hagyná-e, hogy elvigyék. Az előző tulaj ugyanis belerakatott egy elmebajt. Az autó csak addig használható, amíg érzi a telóm bluetooth közelségét. A kapcsolat kékfogának kihúzása után pár perccel leáll az autó és elkezd vészvillogózni.
    Amikor melózok, akkor két hétig áll a telephelyen az autó. A véletlen úgy hozta, hogy egyik éjszakára bementem a telephelyre a kamionnal. Gondoltam, amíg megkajálok, addig járatom, hogy hazafelé biztosan induljon. Szépen elindítottam, majd bementem kajálni, zsebemben a telóval. Mire kijöttem, az autó leállt, a vészvillogó pedig lemerítette az akkut, behúzott elektromos kézifékkel. :W Még egy hétig volt így, aztán eljátszadoztunk vele egy darabig, amíg sikerült annyi életet lehelni az akkuba, hogy elindítsa. Nem szeretem az űrhajókat.

    [ Szerkesztve ]

    Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G

  • schawo

    titán

    válasz plömplöm #2000 üzenetére

    A 2002-es Lagunám kulcsnélküli módja kiválóan működött, sosem volt vele gondom. Érdekessége volt, hogy elég nagy távolságról működött, és simán el lehetett menni vele egy kilométert is, ritkán kereste a kulcsot. Egyetlen nehézség volt vele, hogy simán ki tudta magát zárni az ember. De én régebbi 96-os, kulcsos Mondeóval is kizártam magam, szóval ez nem segít. A Laguna után a fapados Subarum eléggé idegesített az ősi, kulcsos-gombos megoldásával.

    Annyit javultak a rendszerek, hogy a 2012-es Volt/Ampera már pontosan tudja, hogy hol van a közelében a kulcs. Ha benn van az autóban, akkor lehet vele menni, ha kiszáll az ember (azt is tudja, hogy mikor szállsz ki, súlyérzékeléssel, gondolom), és valamiért bent felejti a táskát az autóban a kulccsal együtt, akkor hangosan pittyeg a külső hangszóróján kifelé. Nyitáskor pedig kb fél méterre kell lenni az adott ajtóhoz, hogy kinyíljon. Nagyon fasza. A 2009-es Prius III-asom is hasonlóan működött, de az nem tudta lezárni magát automatikusan, és nem is szólt, ha benn maradt a kulcs.

    A 2017 óta gyártott Tesláknál ehhez képest már kulcs sem kell, hanem csak telefonnal működik (van biztonsági kulcskártya is, de az nagyon buta). Érzékeli, hogy ki száll be, és ahhoz állítja automatikusan az üléseket, tükröket. Viszont nem szól, hogy bent maradt egy telefon az autóban, egyszerűen nyitva hagyja az ajtókat. :O Ha valaki ellopja valahogy, akkor jelez, hogy új eszközzel van használatban, ráadásul távolról figyelhető, hogy merre jár. Távirányítással le lehet állítani, és nyitni-zárni lehet az ajtókat, a tolvajt simán be lehet zárni az autóba. És amúgy is felvételeket csinál, és januártól már a kamerák képét távolról lehet figyelni. Az árnyékolt kamionba betuszkolós módszeren kívül máshogy épeszű ember nem lop Teslát.

    Vicc, hogy a Leaf kulcskezelésben pont ugyanott tart, mint a 10 évvel fiatalabb Prius :( Annyi trükkel, hogy nagy ritkán, de teljesen kiszámíthatatlanul lezárja magát. :W

    [ Szerkesztve ]

    evDirect villanyautós töltőhálózat

  • #16820480

    törölt tag

    válasz schawo #2003 üzenetére

    "Az árnyékolt kamionba betuszkolós módszeren kívül máshogy épeszű ember nem lop Teslát."
    Arra meg ott az önmegsemmisítő mód :D

    Amúgy akartam kérdezni, hogy ezekben a kocsikban hogy van a net kapcsolat megoldva? Kapsz mellé egy (korlátlan?) mobilnetet, ami bármerre fel tud lépni hálózatra, vagy neked kell SIM-et venni bele helyben a vásárlás után, mint egy mobilba?

  • schawo

    titán

    válasz #16820480 #2004 üzenetére

    A Tesla teljes világroamingos korlátlan beépített adatkapcsolattal rendelkezik. Megy rajta youtube video, zenei streamingek, online térképek, böngésző, bármi. Nem tudni, ki a szolgáltató. Első év ingyenes (SR+-nak az első hónap), utána 10 dollár/hó, és ez tartalmazza a streaming előfizetéseket is.

    Leafnek is van valami, de ott nem tudom, hogy mennyire korlátlan, mert csak minimális adatforgalom van. Ott a fedélzeti rendszer leginkább az Android Autóra épít (ami meg a fos), és így az ügyfél saját adatkapcsolatára.

    [ Szerkesztve ]

    evDirect villanyautós töltőhálózat

  • axioma

    veterán

    válasz #16820480 #2004 üzenetére

    mobilnetes amazon kindle-nek is olyan "elofizetese" van amit kb. mindenhol felengednek a halozatra, viszont masra nem tudod hasznalni, nyilvan fizikai sim sincs, csak egy kod van integralva a programjaba - a keszuleket azonositja es csak korlatozott dolgokra kepes (pl. bongeszni tud de csak alap dolgokat)
    szoval a technologia nem uj, csak sokszor nincs szem elott, bizonyara egy csomo jobb pelda van ilyesmi mukodesre
    szerk.
    Ja a fullos verziot meg en nem tudtam.

    [ Szerkesztve ]

  • Somatom

    veterán

    válasz #16820480 #2004 üzenetére

    Kizárt, hogy bármerre fel tudna lépni. Csak ott, ahol van lefedettség. Néhány nyugateurópai országhoz képest nálunk nagyon jó a lefedettség. Pl. a német bundásokon bőven vannak fehér foltok.

    Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G

  • #16820480

    törölt tag

    válasz schawo #2005 üzenetére

    Az elég szép dolog azért :Y

    Somatom: Lehet hamarosan a bárhol sem lesz elérhetetlen cél már. Ugye övék a StarLink is.

  • schawo

    titán

    válasz Somatom #2007 üzenetére

    Csodák nincsenek. Ahol nincs lefedettség, ott nincs semmi. De az autónak jóval erősebb az antennája egy telefonnál, itthon mindenhol talál jelet. Meg aztán gondolom egy-két év, és az új Teslák a SpaceX Starlink internetjére fognak felcsatlakozni, ésszerűen, akkor aztán tényleg lesz hálózat mindenhol.

    [ Szerkesztve ]

    evDirect villanyautós töltőhálózat

  • Somatom

    veterán

    válasz schawo #2009 üzenetére

    Ennek is több nézőpontja van. Számolta már vki, hogy milyen öko-lábnyoma van egy ilyen műhódrendszer beüzemelésének? Vagy, a rakéták is megújuló energiával működnek? Persze, mit várunk egy olyan cégtől, amelyik szándékosan űrszemétként használja a zöldnek titulált autóját? ;]

    [ Szerkesztve ]

    Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G

  • HThomas

    senior tag

    LOGOUT blog

    válasz Somatom #2010 üzenetére

    Milyen ökö-lábnyoma van a ph fórumnak és ennek a topicnak a 2K+ hozzászólással? ;]

  • Hieronymus

    addikt

    LOGOUT blog

    válasz Somatom #1971 üzenetére

    "Régebben ha kellett egy kulcs, akkor párszázért másoltattam. A mostani autóm egyik kulcsa bedöglött. Kulcsember közölte, hogy ha meg tudja hekkelni, akkor 10 rugó."

    Melyik autóhoz és mennyi idős?

    Amúgy igen meggyőző a linked. A cipő javító ismerősöm szerint naqyon rosszak a cipők.
    Még sohasem vittek neki olyan cipőt javítani, amivel nem kellett csinálnia semmit. A hozzáhordott cipők 100%-a hibás. :D

    Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!

  • Somatom

    veterán

    válasz schawo #2012 üzenetére

    A Tesla már a Marsnál jár.
    A SpaceX 42000 :Y műholdat szeretne a Starlink -hez (Wikipedia). Eddig 9 transzportot indítottak, egyenként 60 műhóddal. Számolj!

    Hieronymus:
    Renault Grand Espace IV, 2013, 2.0D, FL utáni verzió, háromgombos kártyakulcs.

    Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G

  • Hieronymus

    addikt

    LOGOUT blog

    válasz forceberg #1972 üzenetére

    "Pénzügyileg egy új autó szinte a legrosszabb befektetés. Az új autó meg szépen vesztette mindig is az árát."

    A régi autó is veszti az árát, nem csak az új.
    Nyilván az új autóknak a legnagyobb az üzem és közlekedési biztonsága. Ezt tartalmazza az új ár.
    Nagy közelítésben az első 10 évben csak az éves karbantartás költségével kell számolni.
    A második 10 esztendő az egyre gyakoribb javításokkal apasztja a pénztárcát. Az anyagfáradás ellen nincs orvosság.
    És ezekből következik egy érdekes tény. Németország legértékállóbb autói a Daciák. Az értékvesztésük üteme és mértéke a legkedvezőbb. :DDD

    Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!

  • bambano

    titán

    válasz Hieronymus #2015 üzenetére

    "Nyilván az új autóknak a legnagyobb az üzem és közlekedési biztonsága": vagy igen, vagy nem. senki sem tudja. össze se tudod hasonlítani, mert sem a szolgáltatási szintje nem ugyanaz egy öreg és egy új autónak, se a felszereltsége, se semmi.

    "Ezt tartalmazza az új ár.": nem, az új ár a kereskedők kapzsiságát tartalmazza.

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • schawo

    titán

    válasz schawo #2003 üzenetére

    Márpedig Magyarországon, az év tíz hónapjában vagy fűtesz, vagy hűtesz az autódban.

    A hűtéssel semmi gond nem volt soha (ezt csak a cikk mossa ide bénán), a légkondi egy hőszivattyú, alig fogyaszt. A régi autókban (ideértve a 2021 előtti modellévű Model3-akat is!) a fűtés eléggé megterhelő tud lenni, de a legtöbb maiban már hőszivattyú gondoskodik a fűtésről is, minimális fogyasztással.

    Vessünk egy pillantást a magyarországi töltők elérhetőségére

    A töltőtérkép már kicsit sem hasonlít a 3 évvel ezelőttire. Nyilván nem tökéletes, hiszen van hova fejleszteni, de már nem egy fehér folt a fél Magyarország.

    Így autózunk

    Szerencsére itt is sok víz lefolyt a Dunán, villanyautózásban a 3 év egy örökkévalóság.

    Elfelejtik a 20-30% töltési veszteséget

    Kimért töltési veszteség DC-n 5-8%, AC-n 10-15% egy mai, normális elektronikájú autón. A vicc, hogy az ősi Amperán/Volton AC-n is csak 5% körüli. Nem tudom, hogy csinálták, de nagyon jó a töltő invertere.

    az év négyötödében hűteni vagy fűteni kell az autót, ami majdnem megduplázza a fogyasztást egy hidegebb vagy melegebb napon

    Nem, nem duplázza, fent írtam miért.

    tulajdonképpen csak 3 litert nyernék 100 kilométerenként az elektromos autóval (azt is csak a városban). Évi 10 ezer kilométernél az 300 liter benzin, azaz százezer forint évente.

    Következő hozzászólásomban írok egy nagyon részletes elemzést a költségekről

    Ennyi lenne a hasznom, ha nem lenne ott az a fránya akkumulátor, amit jelenleg 2,2-2,5 millióért kell cserélnem 10 évente vagy 200 ezer kilométerenként.

    Nettó marhaság, sokkal olcsóbban javítják, idióta, aki gyári áron cserél. Ahogy motort sem cserélünk minden nagyszerviznél benzines autóban. Ráadásul az új autóknak a 200e km meg se kottyan, 3-500e az első akku szerviz.

    Két mantra van az elektromos autókkal kapcsolatban.... 8 évesen kidobom az akkumulátort, veszek egy újat és 2,5 millióért van egy új autóm.

    Ezt a marhaságot csak ők találták ki.

    Megkérdeztem, egy inverter bruttó 950 ezer forint plusz 200 ezer forint munkadíj.

    Könnyen javítható, és nem szokott tönkre menni. Megint olyan, mintha arról beszélgetnénk, hogy mennyi egy automata váltó.

    10 év alatt összesen költök 2,5 milliót üzemanyagra a jelenlegi autómmal.

    Aki évi 10000 km-t megy, annak nem éri meg új autót vennie. Semmilyet. Soha. Ennek semmi köze a villanyautózáshoz.

    Ennyi lenne egy nagyobb szerviz az Amperán.

    Meg bármilyen autón, ha azon azt számolnánk, hogy motort és váltót cseréltetünk márkaszervizben.

    Értékvesztés

    Csinálok értékvesztés számítást mai, értelmes villanyosokra. -> következő poszt a költségekkel együtt.

    evDirect villanyautós töltőhálózat

  • 7Heads Drago

    veterán

    válasz schawo #2017 üzenetére

    A hűtéssel semmi gond nem volt soha
    Ahha... Ezt te se hiszed el.
    Évi 10.000 nem éri meg. És hol éri meg?
    Évi 100.000? Az kb napi 3-400 km. Az vezetesi időben 4-5 óra. Elég a maradék idő töltésre? Van minden megállóban töltő?

    [ Szerkesztve ]

    Úgy jól laktam, mint a duda, Hála Neked, egek Ura.

  • Ck.

    addikt

    válasz 7Heads Drago #2018 üzenetére

    Miért nem lehet egy villanyautót vagy hybridet (új vagy használt, ez most mindegy), csak megvenni, beülni és használni? Miért kell 100 ismeretlenes egyenlet, 50 különböző valószínűség, jelen-és jövő értek számítás? Ugyanezekkel miért nem tűnödik senki egy benzin vagy diesel csodánál?

  • Somatom

    veterán

    válasz Ck. #2019 üzenetére

    Teljesen igazad van, én tisztelem a dilit, nekem is van. Amikor örököltem, akkor egy pillanatra sem fordult meg a fejemben, hogy lakást, vagy autót vegyek. Egyenesen egy Harley szalonba mentem. Csak ráülök, megyek vele és ez egy olyan érzés nekem, amiért megérte és sohasem bántam meg. Lesz@rom az értékvesztést. Ilyesmi lehet valakinek egy Tesla. A különbség csak annyi, hogy én nem akarom senkivel sem elhitetni, hogy egy új HD vásárlása egy racionális döntés eredménye.

    [ Szerkesztve ]

    Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G

  • dabadab

    titán

    válasz Somatom #2020 üzenetére

    Egyenesen egy Harley szalonba mentem.

    ...és vettél egy villanybiciklit. :DDD

    DRM is theft

  • Somatom

    veterán

    válasz dabadab #2021 üzenetére

    A HD -t 2004 -ben vettem, a bringát meg tavaly. De, az utóbbiról is írtam, hogy az sem racionális döntés volt. Közlekedéshez a feléből is vehettem volna villanybringát. Csak nem lett volna az a bizonyos érzés. Egyik fórumtársunk aláírása jut eszembe:
    A felnőtt férfit a kisfiútól csak a játék ára különbözteti meg. :D

    Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G

  • schawo

    titán

    válasz 7Heads Drago #2018 üzenetére

    Ahha... Ezt te se hiszed el.
    Különbség közöttünk, hogy te hiszel valamit, én meg folyamatosan használom.

    10e és 100e között 90000 db érték van.

    [ Szerkesztve ]

    evDirect villanyautós töltőhálózat

  • plömplöm

    őstag

    válasz schawo #2017 üzenetére

    meg tudod-e nekem mondani, hogy az említett autó eddigi használata ?huf/km? tokkal-vonóval, beszerzési ár - jelenleg tippelt eladási ár leosztva included. thx
    én meg tudom mondani az enyémet, akár az előzőmet is, vagy a feleségemét, ha ez szempont és szeretnéd :)

    All systems gone! Prepare for downcount! 5....4....3....1! Off blast!

  • schawo

    titán

    válasz plömplöm #2024 üzenetére

    Igen, pontos számaim vannak. Vételár, adók, eladási ár, töltési költségek, kopó költségek. És összehasonlítva egy Toyota hibriddel. Este lesz rá időm.

    evDirect villanyautós töltőhálózat

  • #06658560

    törölt tag

    válasz Ck. #2019 üzenetére

    "Ugyanezekkel miért nem tűnödik senki egy benzin vagy diesel csodánál?"

    Ott is kéne.

  • plömplöm

    őstag

    válasz #06658560 #2026 üzenetére

    és van is, aki törődik. ami szokott történni, amikor megjelennek a konkrét számok, az az, hogy: "de az élmény". amiben persze van is valami, én is szeretnék ilyenkor a házból kilépve beülni a kertben álló már meleg autóba, ház is van, kert is van, de rabszolgám nincs, hogy a merevre keményedett, adott esetben jégcsapos villanydrótot helyettem elrámolja, a kutyákat meg erre nem tudom beidomítani. ez csak egy példa volt. az élmény.

    All systems gone! Prepare for downcount! 5....4....3....1! Off blast!

  • 7Heads Drago

    veterán

    válasz Somatom #2020 üzenetére

    Hát írígyelek.. Sose ültem rajta, nincs is motor jogsim se, de ha lenne valszeg Harley lenne.

    Úgy jól laktam, mint a duda, Hála Neked, egek Ura.

  • #06658560

    törölt tag

    válasz plömplöm #2027 üzenetére

    Mondjuk a derót merevsége ellen tud tenni az állófűtés funkció. Akkor az sem fagy át.

  • 7Heads Drago

    veterán

    válasz Ck. #2019 üzenetére

    Ki modnta hogy nem? Nem véletlenül vagyok itt a topikban. Nekem egy 1,9 Pd Golf 5 van, és érdekelnek a számok hogy hol érné meg nekem váltani. Mindenféleképpen használt érdekelne és hybrid. Viszont pl egy Ampera belső nálam nem játszik, meg a bőr ülések se. Az új Renault hybridek ebből a szempontból nálam nyerők. Viszont árban meg 3-4 millánál nekem többet semmiképp se ér.
    Attól hogy valami hybrid vagy elektromos még nem kell hogy ronda is legyen. Persze minden egyéni ízlés kérdése, de jobb szeretem a hagyományos vonalakat értelmes számokkal megtámogatva. Ezért voltam kíváncsi a cikkben leírtakra hogy mennyire igazak.
    Amúgy akinek már van ilyen járműve az írhatna hogy mennyire problémás a szervizelés egy ilyen járműnél. Sokan a gyári szervízre esküsznek, sajnos nekünk nagyon rosszak a tapasztalataink az Opel, VW, Renault szervízekkel hagyományos autónál. És mivel az elektromos autóipar elég új keletű valahogy számomra hihetetlen lenne ha ott más lenne a helyzet.

    [ Szerkesztve ]

    Úgy jól laktam, mint a duda, Hála Neked, egek Ura.

  • axioma

    veterán

    válasz 7Heads Drago #2031 üzenetére

    Mult: prius I. Mivel 10 eves kora felett vettuk, szakszerviz kb. felejtos, de hozza lehet jutni az infohoz, hogy hol szerelik.
    Jelen: ion es ampera, ezeket se vittuk szakszervizbe, foleg mert nem Mo-on eloszor forgalomba helyezettek. Es pl. az Opel szervizek kozul kizarolag a delpesti (Duna?) tart olyan szerelot aki bevallalja. De valami nagyon homalyos dolgot akartak alairatni (kgfb-re torte'k, akkor kerdeztunk rajuk), nem biztunk bennuk, vegul a 3. keruletben egy hibrides szervizben van.
    [Amugy magunktol mi se valasztottunk volna bor belsot, de az altalunk megfizetheto kategoriaban az Ampera az egyetlen hibrid, ami a covid nelkuli idokben telen/nyaron tudja az 50km-t ami a jellemzo napi forduloja a paromnak. Es vegulis kevesbe kenyelmetlen, mint gondoltam volna, ugyhogy nem gondolnam hogy annyira vizvalaszto kellene legyen.]

  • plömplöm

    őstag

    válasz schawo #2032 üzenetére

    garázsban nem szokott olyan hideg és/vagy meleg lenni, amivel magyarázódik az állófűtés/hűtés élménye. nem a 15°C-ba hideg beülni, hanem a -5°C-ba. márpedig ha nem garázsban van az autó, hanem a -5°C-ban a kertben, akkor az a szabad levegőn lévő draut is -5°C lesz, plusz a drautban maradó feszültségesésből adódó melegedés, de ilyen meg nincs is, hiszen a töltési hatásfok az olyan nagyon magas :)

    [ Szerkesztve ]

    All systems gone! Prepare for downcount! 5....4....3....1! Off blast!

  • schawo

    titán

    válasz plömplöm #2034 üzenetére

    Az állófűtés nem csak bedugva müködik. Vagy te csak otthon szállsz ki az autóból? Érdekes.

    [ Szerkesztve ]

    evDirect villanyautós töltőhálózat

  • Ck.

    addikt

    válasz schawo #2035 üzenetére

    Nem hát. Én pl. járdán töltök, ezért a lehető legrövidebb időn belül össze kell csomagolnom a töltés befejeztével, hogy ne legyenek szomorúak a gyalogosok, így nálam az állófűtés/hûtés csak kábel nélkül életképes.

    [ Szerkesztve ]

  • tha_answer

    őstag

    "„Áram van bőven, az elektromobilitás problémái máshol rejtőznek” Ezzel a címmel közölt cikket a Focus-ban Frank Henning, aki erőmű mérnök, sok évig üzemi tanács tag volt, párton kívüli, és szabadúszó szerző. 2019-ben jelent meg a német energiapolitikáról szóló könyve, amelynek több értelmű címét a németül beszélő olvasók fogják értékelni, sajnos lefordítani nem igazán lehet. Így hangzik: „Dunkelflaute oder warum Energie sich nicht wenden lässt”

    Lássuk a cikket, a Focus bevezetőjével:

    Az EU a belső égésű motort ki akarja vezetni. Mindenkinek elektromosan kellene közlekednie a jövőben. Egy energetikai szakember elmagyarázza, hogy ez vélhetően miért nem fog soha megvalósulni. Frank Henning vendégszerző cikke.

    Két, nemrégiben megjelent hír okozott felzúdulást az online közösségben: „az áramszolgáltatók szeretnék, ha a töltési folyamatokat a jövőben órákig megszakíthatnák”, írta a Heise online.

    A szolárgazdaság, illetve a szélerőművek szaklapjai pedig arról számoltak be, hogy már két év múlva előállhatnak áramkimaradások. (Pv-magazine.de, Windkraft-journal.de)

    Kevés lesz az áram? Joggal ráncolják a homlokukat a villanyautósok? Áramellátás: Nem megy már külső segítség nélkül?

    A nap, illetve a szélenergia képviselői legalább nyíltan kimondják azt, amit azok, akik gyakorlati szinten vesznek részt az áramiparban, komolyan vehető tudósokkal egyetemben nyílt titokként kezelnek: a biztosított szintje az árambeadásnak hamarosan egy olyan szint alá csökken, amelynél külső segítség nélkül nem fogjuk tudni biztosítani, hogy tetszőleges nappali vagy éjszakai időpontban el tudjuk látni magunkat.

    Normális esetben az áramellátási rendszereket úgy kellene méretezni, hogy olyan időszakokban is biztosított legyen az áramellátás, amikor csúcsidőszakok vannak. Németországban azonban megelégszenek az ökoáram évi átlagos hozamának számolásával.

    Ökoáram: néha sok, néha kevés

    Minden új rekord áramtermelési szint média-hatékonyan fel van karolva, a majdnem komplett csőd viszont soha nincs említve. Ilyen volt például november 27, reggel 7 óra 15. Az installált szél és napenergiát használó egységek mindössze 0,63 százaléka adott áramot, 720 megawatt igazi teljesítményt, 115 000 elvileg elérhető teljesítmény helyett. Az, hogy ennyivel nem lesz kiváltható a szén és az atomerőművi kapacitás, lassan még a megújulókkal foglalkozó szegmensnek is dereng.

    Úgy tűnik, hogy egyedül a szövetségi gazdasági minisztériumba nem csengetett még senki, hogy felvilágosítsa őket. Jövőre, a szénerőművek leállításának az első fázisában 4 800 megawatt teljesítménytől köszönünk el. Olyan teljesítménytől, ami könnyedén szabályozható, időjárási viszonyoktól függetlenül. Hozzájön ehhez még további 4 000 megawatt 2021 végén, ami atomerőművekből származik. Utána végképp reménykedhetünk a jó időben, meg a szomszéd országok jóindulatában.

    A jó időért való fohász

    Az Amperion nevű szolgáltató jelenti, hogy a szénerőművek leállítása „új” és drága problémákat okoz a hálózatban. Nem, a problémák nem újak, várhatóak voltak. Miért nem látta ezeket jönni a szén bizottság, a kormány és Bundestag?

    Egyezség van abban, hogy az áramigény nőni fog, nem utolsó sorban az akkumulátoros elektromos autók miatt.

    A Tesla főnök Musk így fogalmaz: „Ha a teljes közlekedési szektort villanyra állítjuk át, akkor dupla ennyi áramra lesz szükség. Ehhez meg kell növelnünk a szél, a nap és az atomenergia kapacitásait.”

    Úgy tűnik, hogy nem számított a német atomellenességre, ahogy Greta Thunberg sem, aki az atomenergiát a klímaváltozás ellen folytatott harc egy fontos elemének nevezte, amíg a sajtószóvivője vissza nem fütyülte. A világon mindenhol mondhatott volna ilyet, csak Németországban nem. Elbizonytalaníthatta volna híveit.

    Áram a tankba: a mennyiség a probléma

    Mennyi áramra lesz szüksége a jövőben az elektromos autóknak? 20 kilowattórás fogyasztás mellett 100 kilométerenként, 15 000 kilométeres éves futásnál, 1 millió autó esetében, (ez volt az eredeti cél 2020-ra) 3 terawattóra jön ki. Bruttó 637 terawattóra előállított áram mellett (2018) ez a probléma gond nélkül megoldhatónak tűnik, ezzel együtt ez a számítás valóságidegen.

    Ez egy átlagérték, ami a hálózatra nehezedő eltérő napi nyomást nem veszi figyelembe.

    - Valószínűsíthető, hogy a töltési eljárások jellemzően egy időben történnek. A jellemző felhasználói profil szerint az autók napközben mennek, és éjszaka töltődnek. A fotovoltaikus hozzájárulás a töltésekhez emiatt alacsony marad.

    - A használók jellemzően amilyen hamar csak lehet, szeretnék újratölteni az autóikat, hogy a lehívható hatótáv mindig biztosítva legyen.

    Nem az autó tulajdonlása, és nem, nem csak a vezetése a lényeges pontja egy autó vásárlásának, hanem az a tény, hogy bármikor használhatjuk azt. Ez a tulajdonság egy lényeges része a személyes szabadságunknak, és az emberek nagyra értékelik ezt. Nem utolsó sorban a töltési „rezsimnek” való behódolás elutasítása, – amely megköveteli az utak és a töltési idők tervezését – tart vissza jelentős tömegeket az akkus elektromos autóktól.

    A várható egy időben történő töltések felerősítik a hálózati ingadozást, amelyet először a primer majd a szekunder szabályozókkal kompenzálni lehet. (Focus.de)

    Ezek a szabályozói opciók a szén és atomerőművek leállításával redukálódnak, és az ellátók kénytelenek lesznek más módszerekkel kezelni a terhelés csúcsokat.

    Hogyan tudják a szolgáltatók megoldani a problémát?

    A szolgáltatók a flexibilis rendszerek irányába mutatnak, melyek kínálati és terhelés függvényében kapcsolhatóak. Ezt nevezik jellemzően Smart Grid-nek az energiavitában, meg kell ugyanakkor jegyezni, hogy a nyelvtani meghatározás helytelen. A hálózat sohasem tud intelligens lenni, egy halom drótról beszélünk, amelyek csak szállítani tudnak. Intelligensen csak az áramtermelést és az áramfogyasztást lehet szabályozni.

    A töltőállomás variálható vezérlése a felhasználó és a szolgáltató részéről is befektetést feltételez. A szolgáltató számára elérhető kapcsolási lehetőség feltételez egy gateway-t az adat transzferhez, egy kapcsolót és egy szabályozó modult, és egy ennek megfelelően ellátott töltőoszlopot. Kell továbbá egy központi vezérlő, amely a terhelési szintektől függően tud töltési korlátozást véghezvinni az oszlopoknál. Mindenekelőtt pedig egyéni szerződések kellenének a felhasználókkal, melyek rögzítik, hogy ki milyen korlátozásokat hajlandó milyen feltételekkel elviselni.

    Ezekért az önként vállalt korlátozásokért a felhasználók is szeretnének valamit, például olcsóbb áramot. Egy elrendelt korlátozási mechanizmus mindenesetre kompenzáció nélkül az e-mobilitás elfogadottságát és a vásárlók döntését az e-mobilitás mellett elég negatívan érintheti.

    Egy gyakorlati megvalósítása ennek az ötletnek mindenesetre nagyon jól jönne a szolgáltatóknak, de nem annyira jól az ügyfeleknek. A távirányítható wallboxok kiépítése és az egyéni megállapodások kidolgozása mindenesetre évekbe telhet. Egy erre alapuló V2G rendszer (Vehicle to Grid – amelynek során rengeteg autó akkuja lesz felhasználva a hálózat stabilizálására) még nagyobb anyagi ráfordítással lesz csak megvalósítható. Csak akkor lenne értelme, ha valóban nagyon magas számú akkumulátoros elektromos autó venne részt ebben a rendszerben, ami ténylegesen csak a jövő zenéje.

    A gyakoribbá váló „fel” illetve „le” töltések miatt az akkuk élettartama csökkenne, az ügyfelek pedig jogosan várnának erre valamilyen kompenzációt. Egy ilyen rendszer kidolgozása hosszadalmas és költségintenzív lenne. Csak arra emlékezzünk, hogy a digitális áramórák hitelesítése 10 éves folyamat volt.

    Milyen problémákkal kellene szembenézni, ha a töltőpontok teljes lefedéssel megvalósíthatóak lennének, a szükséges áram mennyisége előállítható lenne, és az ingadozások is kezelhetőek lennének?

    - A számokkal való játszadozás esetén jellemzően úgy néznek az országra, mint egy tiszta rézlemezre, ahol az áram gond nélkül egyenlően eljuttatható bárhová. A gyakorlatban nem ez a helyzet. A közmondásos „fogorvosok fasora”, amelyben egy nagyobb számú elektromos autós gyorstöltési pontokat igényel, gyorsan a határaihoz közelíti az elosztási rendszereket.

    - Ha a villanegyedben, meg a sorház településeken az elővárosokban egy nagyobb mennyiségű Teslás fogorvos és magasabb rangú tisztviselők Audi e-tronokkal áramot húznak az autóikba wallboxaikon keresztül, akkor ott már gond lehet a keresztmetszettel. Ott előfordulhat, hogy a helyi szolgáltató az egyébként jogos és szabályos kérelmet egy wallboxhoz kénytelen lesz elutasítani.

    - A hálózat megerősítésének a költsége, főleg úgy, hogy jellemzően földalatti vezetékekről van szó, jelentős, és ezt nem lehet egyéni vágyak alapján a közre hárítani.

    A gyorstöltésből „nem olyan nagyon gyors” töltés lesz.

    A kiút abban van, hogy több felhasználó együtt egy töltési menedzsment rendszert telepít, ami természetesen költséges. Egy ilyen rendszer esetén több autóra úgy osztódik az áram mennyiség, hogy nem lép föl túlterhelés a rendszerben. Amikor egyszerre több autó gyorstölt, akkor ebből egy nem annyira gyors töltés lesz, függően attól hány autó van egyszerre rádugva a töltőre. A kényelmes 220V-os konnektoros töltést ez nem érinti.

    A szövetségi kormány azt a célt tűzte ki, hogy 100% legyen az elektromos autók aránya. Parasztasszonyok és tőzsdeguruk azonban eltanácsolnak attól, hogy minden tojást egy kosárba tegyünk. Az én személyes prognózisom: az utcán és az energia hálózatban is jelen lesz továbbra is egy „energiamix”, mert minden technológiának meg van az előnye és a hátránya. A nehéz teherautóknak és a távolsági szállításnak, a mezőgazdaságnak és az építkezésekhez használt gépeknek nélkülözhetetlen lesz a belső égésű motor. Az elektromobilitás ott fog elterjedni, ahol értelme van. A helyi közlekedésben és a kisautóknál. A német posta Street-Scootere egy jó próbálkozás volt, lehet, hogy nem volt még itt az ideje.

    Az a kísérlet azonban, amely keresztül akarja erőltetni az elektromobilitást minden, a pénz erejével, kudarcra van ítélve.

    A jó technika mindig megtalálja az útját, állami pénz nélkül is.

    Amikor Bertha Benz megtette az első útját vidéken, útközben megállt benzint venni a gyógyszertárban. Amikor az autók száma növekedett, benzinkutakat építettek, mert ez nyereséges vállalkozásnak ígérkezett. A vásárlók szubvenció mentes autókat vettek és olyan kutakon tankoltak, amelyeket nem állami pénzből hoztak létre. Rudolf Diesel motorja a nagy hajtóműveknél anélkül lett meghatározó, hogy állami forrásokkal kellett volna dotálni. A műszál és a microchip is a piaci versenyben jött létre. A legjobb technika megtalálja az útját a piacon. Technika és technológia ugrások feltalálóktól és tudósoktól jöttek, fentről jött előírások jellemzően sikertelenek voltak. II. Ágost utasítása, hogy készítsenek az alkimisták aranyat, nem talált meghallgatásra. Egyetlen egy energetikai koncepciója egyetlen német kormánynak nem járt eddig sikerrel.

    Elektromos autó mindenkinek? Egy látszatmegoldás.

    A mindent átfogó elektromos autózás egy fentről elrendelt látszatmegoldás. A vevők érdeklődése hiányzik, pénzzel kell csalogatni őket, – időközben 9000 euróval és adómentességgel. A nyilvános töltőhálózatot is adópénzből kell szubvencionálni, mert a telepítés és a működtetés költségeit nem fedezik a bevételek. Ahhoz, hogy az „áttörést” elérjék, a nem szeretett belsőégésűeket törvényi úton, adózási módszerrel január elsejétől keményen büntetni fogják. Ezzel meg fognak növekedni a szállítási költségek, a végfelhasználói árak, és rengeteg szolgáltatás ára is. Az egyetlen biztos pont: a növekedő költségek, az áram esetében is. A nyilvános töltőoszlopokon elérhető áram lesz a jövő 100-as benzinje, már ma olykor több, mint 70 centet kell fizetni kilowattóránként. Az áram pedig a jövőben sem lesz tisztán „ökoáram”, tartalmazni fog atom alapú áramot (Franciaországból, Csehországból, Svájcból, Svédországból, a jövőben pedig Hollandiából és Lengyelországból) illetve szén alapú áramot (lengyel és cseh forrásból).

    Az alacsony jövedelműek lehetnek a vesztesek

    Ennek a klíma tervgazdaságnak a vesztesei az alacsony jövedelműek lesznek, akiknek nem nagyon lesz megfizethető egyszerű olcsó benzines kisautó a piacon, akik a csekély jövedelmük egyre nagyobb részét lesznek kénytelenek kifizetni a fűtésre, benzinre, áramra. A „felvilágosult” városi, aki villában, iker, vagy sorházban lakik, szívesen közlekedik majd elektromos autóval, ha a felhasználói profiljával összeegyeztethető lesz. Gyakran másodautó lesz, vagy céges autó, a közéleti szereplők pedig PR szempontból fogják választani.

    A vidékiek a jól bevált autóikhoz fognak ragaszkodni, és egy új autótól jobb használhatóságot várnak el, mint attól, amivel már eleve rendelkeznek. A töltési idők, a kaotikus nyilvános töltési rendszerek, a téli hatótáv csökkenés, a növekvő áramköltségek, és a meghatározhatatlan maradványértékek jelenleg visszatartják őket a villanyautó vásárlástól. A döntést a két lábbal a földön járó, óvatos vidéki lakosság el fogja odázni, és a már meglévő autót tovább fogja használni. Az útjainkon guruló autók átlagéletkora növekedni fog, a benzinesek aránya is a dízellel szemben, és egyik sem tesz jót a CO2 kibocsátásnak.

    Kivárni a legjobb megoldás

    Kivárni és teázni vélhetően egy jó megoldás. Idővel a technika fejlődni fog. Ha közben elmarad az „áttörés”, akkor az irányadó politika azt fogja tenni, amit mindig tesz ilyenkor: megnöveli a szubvenciókat. Az a biztonság, hogy bármikor ott lesz a töltéshez szükséges áram, amikor kell, akkor sem lesz adott.

    Berta Benznek is a gyógyszertárak nyitvatartási idejéhez kellett tartania magát."

    https://www.focus.de/auto/news/teslas-in-der-zahnarztallee-strom-ist-genug-da-die-wahren-probleme-der-emobilitaet-liegen-woanders_id_12751028.html

    [ Szerkesztve ]

  • Somatom

    veterán

    válasz tha_answer #2037 üzenetére

    Nem értem, hogy mit problémáznak. A villanyautókat majd töltik kúton, vagy önállóan előállított áramról. Probléma megoldva. Ha ezt nem tudják keresztülvinni, akkor megoldódik magától is. Ki mer majd villanyautót venni, ha azzal népharagot zúdít magára a rendszeres áramszünetek miatt?

    [ Szerkesztve ]

    Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G

  • axioma

    veterán

    válasz tha_answer #2037 üzenetére

    "A kényelmes 220V-os konnektoros töltést ez nem érinti."
    1. 230V, azert 2019-ben ez mar faj 2. az auto (akkuja) ezt szereti (kiveve ami a 400V-t).
    Amugy azert nem ertem a cikket, mert a nemeteknel nem csak autokra, hanem minden fogyasztora kitalaltak a steuerbox-ot. Es fogyasztoi oldalon, tarifak valtoztatasaval (ill. ahhoz kotodo user beallitassal) lehet jatszani. Mint itthon a vezerelt eszkozok [csoportjainak] lekapcsolasaval (bojler-kalyha).
    Masreszt meg a tarolas lehetosege nincs benne, csak az autok grid-kent hasznalata, ami lehet hogy 10 eve jo otlet volt, de most nem latom mar annyira eloremutatonak (azt megoldani a fixen telepitett, szolgaltato altal iranyithato) tarolassal szemben. Raadasul ellentmond azzal az alapvetessel, amivel szinten nem ertek egyet, hgoy mindenki amint teheti tolteni akar. Foleg ha tarifa segiti hogy mast valasszon... Az autok napi ingazasa jellemzoen nem hasznalja ki a teljes feltoltest (na jo, nalunk az Amperanal azert telen majdnem, de az 10kWh). Ha nem lenne kenyelmesen es ejfel utanra idozitve a garazsban megoldhato az ion toltese, harom ut utan eleg lenne foglalkozni vele. Annyira azert nem vagyunk kiszamithatatlanul kozlekedoek...

    [ Szerkesztve ]

  • plömplöm

    őstag

    válasz schawo #2035 üzenetére

    hátugye a topik arról szólna, hogy a villanyautók hatótávja. ez az én világomban úgy működne, hogy otthon éjszaka ugyebár feltöltöm, aztán reggel még a "korlátlan" villanyról a kertben álló autót felfűtöm, elmegyek a dolgomra, pld dolgozni, ott ha nem tudom tölteni, akkor nem biztos, hogy azért fogok állófűttetni majd a visszaindulásom előtt mobilról indítva, mert az élmény, hogy adott esetben ne érjek haza, vagy kelljen megállnom mondjuk egy félórára, ha van hol, persze, mert elfűtöttem a töltet.
    már kétszer láttam egy manust, talán az volt, vagy egy ronda nő, sokat nem láttam belőle, sapka, sál, nagykabát, deresek voltak az ablakok a teslájában, ahogy kb 90-nel hasított az m0 külsősávjában. vagy a katalógusadatra gyúr, vagy mindkétszer úgy járt, hogy vagy fűt, vagy hazaér, nemtom, de nekem mindegy. amíg ilyen nehézkes, ugyanakkor ilyen gyakran ilyen sokáig tart megtankolni, addig ez egy vékony rétegnek jó. pld a feleségemnek pont jó lenne, kb 3km-t megy a dolgozóba, ha hazafelé bevásárol, akkor visszafelé mondjuk 4-et. de a mostani két autónk mellé ezért nem fogok venni egy harmadikat, mire megtérülne, addigra elpatkolunk mindketten :DDD

    All systems gone! Prepare for downcount! 5....4....3....1! Off blast!

  • Hieronymus

    addikt

    LOGOUT blog

    válasz tha_answer #2037 üzenetére

    "Két, nemrégiben megjelent hír okozott felzúdulást az online közösségben: „az áramszolgáltatók szeretnék, ha a töltési folyamatokat a jövőben órákig megszakíthatnák”, írta a Heise online."

    Az a baj, hogy nem írod le a probléma lényegét.
    Leegyszerűsítve.
    Az erőműveknek és hálózat tulajdonosoknak problémát jelent, hogy csúcsfogyasztáskor jelentkezik a járművek töltésének csúcsa is. Ezért a járművek töltését akarják eltolni maximum 2 órával.
    A cikk második oldalán alternatív javaslatként jelentkezik a töltési árának csúcshoz igazítása. Magas fogyasztáskor, a magasabb ár, okozza a kompenzációt. Akinek nagyon kell, az tudjon tölteni.
    (Az üzemanyag tankoláskor 10-15 cent eltérés van az árban. Nagyon nem mindegy mikor tankolsz.)

    "A szolárgazdaság, illetve a szélerőművek szaklapjai pedig arról számoltak be, hogy már két év múlva előállhatnak áramkimaradások."

    Pv-magazine.de alcím.

    "Bereits in zwei Jahren könnte Deutschland Gefahr laufen, seinen Strombedarf nicht mehr ausreichend decken zu können, wie Marktforscher prognostizieren. Damit könnte eine Laufzeitverlängerung für fossile Kraftwerke möglich sein, weil nicht genug Ersatz über Photovoltaik, Windkraft und Speicher geschaffen wird, so die Befürchtung des Bundesverbands Solarwirtschaft."

    Magyarul.
    Kettő év múlva Németország kockáztathatja, hogy nem tudja kielégíteni villamosenergia-szükségletét, a piackutatók előre jelzése szerint. Ez szükségessé teheti a fosszilis tüzelőanyaggal működő erőművek üzemben tartásának meghosszabbítását, mivel a fotovoltaikus energia, a szélenergia termelése és a tárolása révén nem lesz elegendő energia, a Napenergia Szövetségi Szövetségének félelme szerint.

    Ez nem arról szól, hogy áramkimaradások lesznek. Ez arról szól, hogy Németország nem tudja leállítani a előre tervezett időpontban a szén alapú energiatermelését, nem elegendő hozzá a megtermelt zöldebb energia.

    A második link is ugyan ezt mondja el pepitában. A politikai döntést végrehajtását halasztani kell, mert az energia ellátást veszélyezteti a túl korai leállítás.
    Érdekes, hogy az energia importja, még ötlet szintjén sem merül fel Németországban.

    "A nap, illetve a szélenergia képviselői legalább nyíltan kimondják azt ... ...., hogy tetszőleges nappali vagy éjszakai időpontban el tudjuk látni magunkat."

    Nem. nem a napszaktól, hanem a terheléstől függ a dolog. A vízerőművek éjszakai is tudnak áramot termelni. A szélerőművek egy része folyamatos szélben van a tengeren. Nem jelentkezik az esti szélcsendes időszak.

    Nem az autó tulajdonlása, .... Nem utolsó sorban a töltési „rezsimnek” való behódolás elutasítása, ...– tart vissza jelentős tömegeket az akkus elektromos autóktól.

    A lópikulát. A töltés lehetetlensége tartja vissza az embereket. Nincs elegendő töltési pont a közelemben. Nagyjából ezzel szabályozzák az elektromos járművek terjedését. A mélygarázsban tudnék tölteni, de ott nincs energia ellátás. A lakásban van három fázis, csak nem állhatok meg előttem az utcán. Illetve igen csak sok lesz a büntetés, olcsóbb a tankolás.

    Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!

  • axioma

    veterán

    válasz Hieronymus #2041 üzenetére

    Biogas is lehetne megujulo _es_ egyuttal szabalyozhato, bar arra is olyan termelesszabalyzot (marmint kozpont korlatozni v lekapcsolni tud) rakattak bizonyos meret felett, mint a napelemrendszerekre. Kerdes, hogy valojaban mekkora annak a szelete, vagy csak felkerult valami listaba mint lehetoseg de nem jellemzo. Teny, a napelem gondozasmentesebbnek tunik...
    Sajnos a tobbi kategoriara mar nem emlekszem a rendeletbol, csak a szel/nap meg ez.

  • #06658560

    törölt tag

    válasz Hieronymus #2041 üzenetére

    Nem kell felmerülni az energiaimportnak, mert folyamatban lévő gyakorlat.

  • 7Heads Drago

    veterán

    válasz Hieronymus #2041 üzenetére

    Nekem pl az se szimpatikus hogy szinte minden az áramtól függ. Vagyis egyre több minden. Lassan ott tartunk hogy valamiért áramkimaradás van akkor nem mosol, nem főzöl, nem utazhatsz, és nincs fűtés se, és a sok féle elektronikai szórakoztatás is felejtős lesz.
    Mindent egy lapra feltenni szerintem nem logikus. És hiába lesz ez esetben saját napelemed is, az is csak maximum az alap dolgokra lesz elég mindenre nem.

    Úgy jól laktam, mint a duda, Hála Neked, egek Ura.

  • Elf

    aktív tag

    válasz 7Heads Drago #2044 üzenetére

    Szerintem ezen már túl vagyunk.
    Ha nincs áram semmi sincs.
    Mondjuk ezen a parán talán pont a decentralizált hálózat tud segíteni.

  • #16820480

    törölt tag

    válasz 7Heads Drago #2044 üzenetére

    Ez a korszak már megvan. Új építésű városi házakba már gázt nem kötnek be, a felsoroltakból max a közlekedés működik áramszünet alatt (de az amúgy is, ha sétálsz vagy bringázol). De mondjuk szüleimnél hiába megy gázzal a fűtés, a gyújtást áram adja, ha nincs áram nincs láng.

  • Somatom

    veterán

    válasz 7Heads Drago #2044 üzenetére

    No para, írtam már a megoldást. A villanyautód csomagtartójában levő 400 Voltos dízel áramfejlesztőt otthon is tudod használni. ;]

    Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G

  • axioma

    veterán

    válasz 7Heads Drago #2044 üzenetére

    De hat annyi minden ilyen alapveto dolog van. Most eltekintve attol, hogy aram azert a mobilodba is kell, a mobil nelkul se tudsz elni. Meg (ivo)viz nelkul. De mondhatnam akar az olvasast is vagy a tarsadalom szabalyainak ismeretet, mind-mind olyan amit nem tudsz kihagyni (a "normal" elethez). Tarsadalmi szinten ennel joval nagyobb a merites, lasd ezert tudnak hatekonyak lenni a sztrajkok.
    Azert mikor mi epitkeztunk me'g kotelezo volt a masodlagos futes, mert ha akarmelyik vezetekes energiaforras elmarad, hirtelen tul sokan lennenek raszorulva segitsegre (aramra is kulon engedely kellett, inkabb szerettek vegyestuzelesu kemenyre - nem keszulekre! - megadni). Amugy meleget (ha nem is hosszutavu futeshez biztonsagos modon de) e'getessel me'g mindig tudsz csinalni (ha nagyon parazol, vegyel bioalkohol-kandallot, de ha elegge hoszigeteltel akkor egy het alatt me'g mindig nem hulne 10 fokra a haz/lakas) - es csaladi haznal me'g egy nagyobb, ha nem is evszakos tartaly is betervezheto. En amugy ha egy idoben kerti ramatyegetes hojet puffertartalyba megoldason is gondolkodtam... (na ja, nem szakmam igy nem komolyan, csak ket problemat osszekapcsolva egy vashordoba).
    Kis mennyisegu aramot generatorral (biciklivel tekerve is letezik ugye... de a dizelmotorba is kell uzemanyag, ahhoz is sok ember kell hgoy ott legyen es dolgozzon).
    En hiszek/bizok abban, hogy ahogy jonnek a problemak, lesznek megoldasok is. Es nem te kell kitalald, csak alkalmazd. Akar fogalmazhattam volna ugy is az elejen, hogy a tarsadalmi munkamegosztas is egy baromi eros feltetel, me'g ha most ugy erzed mennyi mindent meg tudsz oldani (de az unokaid mar nem biztos, masra fogjak a (tanulasi/tapasztalasi) idot es energiat kihasznalni).

  • 7Heads Drago

    veterán

    válasz #16820480 #2046 üzenetére

    Meg keringető szivattyú se a fűtéshez amit manapság mindenhova raknak.
    Nálam a tűzhely gázos, a fűtés meg fával történik, az autó meg dízel. Ha nem tudok tv-t nézni vagy nincs villany sincs világvége.

    Úgy jól laktam, mint a duda, Hála Neked, egek Ura.

  • #16820480

    törölt tag

    válasz 7Heads Drago #2049 üzenetére

    Csak akkor, ha elzárják az oroszok a gázt, vagy valami termelési/piaci okból megugrik a dízel ára :K
    Amúgy a fával fűtés miatt nem lehet itt a kertvárosban sajnos kinyitni az ablakot rendszeresen :( Választhatok, hogy vagy elhasznált levegőt szívok, vagy füstöt.

Új hozzászólás Aktív témák