Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • lajthabalazs

    senior tag

    válasz Madwe #14 üzenetére

    A HDR ahogyan többen is kapargatták a rövidítést, High Dynamic Range-et rövidít, és azt jelenti, hogy a képnek nagyobb a dinamikája, a legsötétebb fekete és a legvilágosabb fehér közt nagyobb a távolság, mint a hagyományos technológiákban. Hogy mit jelent a nagyobb, meg a hagyományos technológia, az relatív.

    A HDR eljárásnak három eleme van, az első a rögzítés, a második a tárolás, a harmadik a megjelenítés.

    A valódi HDR rögzítés nagyon drága, ezért szoktak ügyes trükköket alkalmazni, mint az általad is említett AEB, amikor különböző expozíciós időkkel vagy blendével készül 2-3 fénykép az adott témáról. A legtöbben ezt azonosítják a HDR-rel.

    A HDR tárolása megint trükkös, hiszen hagyományos lineáris skálán a 8 helyetti 10 bit sem hoz jelentős dinamika növekedést, hiszen az egy 4-es szorzót jelent az értékek számában, az igazi dinamika több nagyságrendet jelent. Ezért kidolgoztak olyan speciális formátumokat, ahol nem integer, hanem float formában tárolható a szín-információ.

    Végül a HDR kép megjelenítése. Ahhoz, hogy látszódjon a százezerszer olyan világos, ahhoz olyan megjelenítő kell. Hiába van az OLED TV-nek hatalmas kontrasztja, nem lesz olyan világos, mint a nap. De még olyan világos sem, mint egy zseblámpa. Lehet hogy ott van a 10 bites színmélység, de a két széle nincs elég távol egymástól ahhoz, hogy HDR-nek lehessen nevezni. Ezért természetesen az igazán HDR megjelenítő is nagyon drága. És nem is élvezhető, hiszen ki akar a sötét szobájában a napba, vagy egy zseblámpába nézni, ha éppen az van a képen?

    Ennek megfelelően érthető, ha az embereknek fogalmuk sincs arról, mi az a HDR, a "szakavatottabbak" pedig az ilyen képekkel azonosítják (ami egyébként Fake HDR, a lokális kontraszt fokozásával, a hisztogram kilapításával készül).

    Szóval én is kicsit értetlenül állok ez előtt a szolgáltatás előtt. Az nem nagy varázslat, hogy HDR-képes formátumban továbbítsanak tartalmat. Aztán hogy mit raknak bele, és azt mivel jelenítik meg, majd a többiek kitalálják.

    [ Szerkesztve ]

  • lajthabalazs

    senior tag

    válasz Joshi #35 üzenetére

    Ismét a képzavar. A telefon csinál három képet. A három kép együttesen HDR. Aztán ebből csinál egy SDR képet, amin megpróbálja az összes részletet ábrázolni. A sötét részleteket a túlexponált, a világos részleteket az alulexponált képekből nyeri ki, ezért nincs összemosódott fekete, és beégő világos foltok. Egy példa. Egy hagyományos képen vagy a veranda lenne fekete, vagy az ég égne be. Mégis látszanak a részletek. De ez nem HDR. Akkor lenne HDR, ha a veranda fekete lenne, az ég meg vakító, és úgy látszanának a részeltek. De ezen a képen a felhők szürkéje ugyanaz a szín, mint az árnyékban lévő drapéria megvilágítatlan oldala. Ezzel az eljárással HDR képet rögzít a gép 3x8biten színcsatornánként. Aztán különböző eljárásokkal összedolgozza egy 8bites képpé, amit aztán egy 8 bites kijelző megjelenít. Bizonyos mértékben hasznos az eljárás, mert a kép többletinformációt hordoz, de az ember könnyen kiszúrja, hogy természetellenes.

    Ehhez képest az igazi HDR, mint a másodszor is linkelt cikk írja, az SDR - hagyományos - kijelzők fényerejének 10x-20x-osával képes világítani. Így az SDR tartományban vannak a sötét részletek, és az igazán világos területeket még 10x-20x világosabbá lehet tenni. Így a kép természetesebb lesz, miközben megmaradnak a részletek. Ez persze a fényképeken nem látszik, hiszen SDR kijelzőkön nézzük. Kérdés, hogy kell-e nekünk ez a többlet fényerő, akarunk-e valóságot, vakító fehéreket a moziestébe, vagy inkább a mostani moziszabvány 16 fl-es sötétjével kapcsolódunk ki.

    [ Szerkesztve ]

  • lajthabalazs

    senior tag

    válasz Joshi #40 üzenetére

    A világ HDR: a részletek ott vannak a sötétben is, meg a világosban is, a pupilla meg alkalmazkodik, az ember eldönti, mire néz, és ahhoz állítja a szem érzékenységét. Pont arról szól a HDR TV, hogy amikor a sötétből kiér a játékos a fényre, akkor ne grafikus trükkel kelljen a pupilla alkalmazkodását szimulálni, hanem tényleg vakító legyen a nap. E mellett a HDR kijelzők színhűsége jóval a hagyományos TV-k fényereje fölött is megmarad, tehát a vakító nap nem fehér lesz, hanem sárga vagy vörös. Erről szól a cikk is, amiből csak a képeket nézted meg.

    Ami a technológiát illeti, a triviális válasz a LED mátrix, amit már régóta használnak prémium TV-kben, csak gondolom sokkal hatékonyabb LED-ek, hogy a 20x-os fényerő ne eredményezzen 20x-os fogyasztást (persze nem véletlen, hogy a kiállított modellek főként 24-32"-osak voltak, tisztelet a kivételnek). Alternatíva az OLED, és végsősoron a plazma is lehetne. A lényeg, hogy pixelenként kell egy fényforrás. De ez nem zárja ki az LCD-t, csak el kell felejteni az edge lit technológiát.

    Szóval nem fake HDR-ről van szó a cikkben, hanem igazi HDR-ről. Amit eddig csak élőben láttunk, most megelevenedik az 50.000 usd körüli kijelzőkön.

  • lajthabalazs

    senior tag

    válasz Joshi #44 üzenetére

    Valószínüleg azért gondolod hogy nem magyaráztam meg semmit, mert valami varázslatot vársz. Pedig tényleg csak arról van szó, hogy legyen a barlang sötét mint a barlang, a nap meg világos (és olyan színű) mint a nap. Ehhez pedig három dolog kell, valami, ami rögzíti vagy generálja (utóbbi lényegesen egyszerűbb, ezért játékokban hamarabb terjedhet el) a széles intenzitás-spektrumot, kell egy formátum ami képes tárolni a széles intenzitás-spektrumot, és végül egy kijelző, ami tud annyira világítani, amennyire szükséges.

    Az hogy a szem nem képes befogadni a nagyon világosat, és a nagyon sötétet egyszerre, az nem igaz. Ezért kell annyi világítás a forgatásokon, annyi beállítás a kamerákon, meg árnyékolás, meg derítés, meg szűrők, meg a fake HDR, mert az emberi szem egy "állásban" is sokkal szélesebb intenzitást fog át, mint a hagyományos képrögzítő eszközök. Ezért lesz az amatőr fotós csalódott, hogy nem tudja lefotózni, amit lát, mert valami sötét, vagy beég, miközben ő a saját szemével látta a részleteket. Lehet hogy pislogott közben ,vagy nem nézett a napra, csak tudta, hogy süt. De mégis van egy elképzelése arról, hogy mit lát, és az nem egyezik azzal, amit egy SDR kamera rögzít. És persze időben sokkal szélesebb fényviszonyokhoz alkalmazkodik, mint egy lakossági fogyasztásra szánt fényképezőgép.

    Ezt az élményt hivatott a HDR kijelző visszaadni. Hogy egy autós jelenetnél vakítani fog a szembejövő fényszóró, de ha közben a képernyő aljára néz a néző, akkor mégis ott lesz a műszerfal a halvány háttérfényével, és az égen látszódni fognak a csillagok. Valós intenzitással. Tehát ha belenézel a reflektorba, kitágul a pupillád és nem látsz mást, de ha elnézel a szélére, akkor előbújnak a sötét részletek. Mint a valóságban, és nem úgy, mint egy SDR képen.

    És a Half Life -os jelenet nem egy trükk lesz, hogy ahogy az avatarod hozzászokik a fényhez, úgy idővel előtűnnek a részletek. Hanem végig ott lesznek a részletek, és a te szemednek kell hozzászoknia a nagyobb fényerőhöz, amikor a karaktered kijön a sötétből.

    Szóval az egyetlen csoda, hogy hogyan valósítják meg nagy méretben, ésszerű fogyasztással. Az elv magas szinten végtelenül egyszerű, azt mutatja a kijelző, amit a valóságban látnál. Vagyis egy nagyságrenddel közelebb lesz a valósághoz, mint az SDR megjelenítők.

    [ Szerkesztve ]

  • lajthabalazs

    senior tag

    válasz derive #46 üzenetére

    Tévedsz :) Ez egy teljes vertikumot érintő megoldás, amiben más a tartalom, más a tömörítés (videó enkódolás), és más a megjelenítő. Ha nem lenne más a tartalom, akkor felesleges lenne a HDR információt is hordozó tömörítés és a HDR kijelző. Ha nem lenne más a tömörítés, akkor tényleg felesleges lenne a HDR tartalom, és HDR kijelző. És végül ha nincs 10 millió forintja a felhasználónak HDR kijelzőre, akkor felesleges számára a HDR tartalom és HDR átvitel. Ez a szolgáltatás azoknak szól, akiknek van 10 millió Ft-juk kijelzőre. Viszont ők megkapják a nagyobb dinamika tartománnyal rögzített tartalmat egy olyan videó enkóderrel tömörítve, ami ezt nem vágja le, hanem átviszi. Így érdemes a másik oldalon ilyen formátumban dekódolni és megjeleníteni.

  • lajthabalazs

    senior tag

    válasz dabadab #51 üzenetére

    Pontosan :K

    Annyi kiegészítéssel, hogy a több expozícióból egy kép csak egy a több HDR rögzítési eljárás közül. Például lehet szétosztani a fényt, és különböző érzékenységű filmekre irányítani, vagy különböző intenzitású szűrőkön áteresztve juttatni a szenzorokra.

    (#52) Depression

    Ki lehetne számolni, hogy hány wattnyi LED fényteljesítmény kellene ahhoz pixelenként, de szerintem annyit nem fognak beépíteni, mert ha technikailag lehetséges is FFFFF energia-minősítést kapnának a panelek. A technológia hasznosságával kapcsolatban én is szkeptikus vagyok. Hiszen ha nagyon világos a kép, akkor nagyon világos a szoba, és akkor nagyon világos a fekete, és oda a kontraszt egy komolyabb méretü kijelző esetén. Valószínüleg ez is olyan lesz, mint a 3D, a jelenetek 99%-ánál szinte észre sem lehet venni, és lesz 2-3 "HDR moment" amikor megdolgoztatják a pupillát.

    [ Szerkesztve ]

  • lajthabalazs

    senior tag

    válasz schawo #74 üzenetére

    Meg a hozzá tartozó nagyobb dinamika tartományú, a mostani LCD TV-knél 10-20x fényesebb kijelzők pixelenkénti háttérvilágítással.

    A zseniális a dologban, hogy megvetetik a felhasználókkal a drága kijelzőt azért, hogy a tartalomelőállítás legyen sokkal egyszerűbb. Eddig szenvedtek azzal, hogy a HDR világot "hűen" ábrázoló SDR képeket csináljanak. Most csak kell egy drágább HDR képes kamera, és a világítás, szűrők és tónussal, intenzitással kapcsolatos utómunkálatoknak búcsút lehet mondani: a néző a valóságot kapja a HDR kijelzőjén.

  • lajthabalazs

    senior tag

    válasz schawo #76 üzenetére

    Te most a három expozíciós HDR-ről beszélsz? Mert az tényleg csak "HDR" idézőjelekkel, video rögzítésre alkalmatlan.

  • lajthabalazs

    senior tag

    válasz schawo #78 üzenetére

    Azért ez a 12EV ideális körülmények közt mért érték, alacsony ISO-val, nagyobb záridővel, nem fogja kiszolgálni mozgóképpel a HDR kijelzőket.

    Mindenesetre az, hogy lehet HDR videót csinálni, az inkább pro mint kontra a HDR kijelzők és HDR adás szempontjából :)

Új hozzászólás Aktív témák