Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • azbest

    félisten

    válasz lajthabalazs #45 üzenetére

    Nekem is a full led háttérvilágítás ugrott be a marketinganyagról [link].

    A szem kapcsán pedig szerintem arról van szó, hogy míg a kamera / tv az egész képen egyben kezel egy kontraszt értéket, addig a szem lokálisan képes kezelni. A hdr fotóknál is ez történik: A képpontok a saját környezetükhöz képest kapnak kontrasztot. A több globális kontrasztú képből úgy vágja össze egy algoritmus, hogy a környezetéhez képest leginkább elütőt teszi a végeredményre. A szemben is van külön fényérzékelő receptor, ami valamivel ritkábban helyezkedik el, mint a szín érzékelő receptorok. Tehát van külön lokális fénymérés, nem csak a teljes képre vonatkozó.

    Pár éve egy filmezéssel foglalkozó kurzuson, amikor a megvilágítás kapcsán szóba került hasonló téma, akkor rákérdeztem a kurzust tartó operatőrnél, hogy miért nem használnak ilyen a szemhez hasonló lokális kontrasztú érzékelőt a kamerákban. Ha jól emlékszem talán az elterjedt szenzorok nem tudtak még ilyet, technológiai korlátja lehetett akkor. Viszont azóta emlékszem, hogy láttam olyan hírt, ahol a szenzorban már ilyen megoldást használnak, csak talán még nem terjedt el. Tehát arra gondolok, hogy úgy tudom már létezik olyan szenzor, ami maga képes hdr rögzítésre külön több képkockás utómunka nélkül is.
    Bár olyan is van ahol a szenzor eleve több képet készít és abból generál hdr-t [link]

    [ Szerkesztve ]

  • azbest

    félisten

    válasz dabadab #51 üzenetére

    Nem az éleslátásról beszéltem. A kurzuson a terem oldalán lévő ablak volt a példa. Ha kényképet csinálsz, akkor vagy az ablak ég be, vagy a szoba lesz sötét. Egy igazi kamerával is demonstrálta az előadást tartó operatőr. A világításnál ezt különböző fényekkel és derítéssel ellensúlyozzák, hogy a kültér világosságához felemelik a beltért világosságát.

    Nézz valamit a beltérben úgy, hogy ott van a periférián a kültér képe is. Nem kell mozgatnod a szemed ahhoz, hogy a külteret is beégés nélkül lásd miközben a betér sem sötétül el.

    De lehetne másik példa ha derűs napsütésben a nappal a háta mögött áll veled szemben valaki. Ha ezt filmezed, akkor a világos háttér előtt csak egy sötét alak látszik a képen derítés nélkül. Szabad szemmel viszont jól látod a környezethez képest sötét alak részleteit is.

    Itt egy remek példa a lokális kontrasztra

  • azbest

    félisten

    válasz azbest #54 üzenetére

    érdekességképpen lefotóztam az eredeti képet kétféle módon, majd kivágtam a középső csíkot, ami eredetileg valójában egyszínű, csak a szem dolgozza fel úgy, hogy a bal oldal világosabbnak tűnik.

    Felül a sima fotó, alul a hdr fotó kivágása.

    A két szélén a betekintési szög miatt lehet kicsit elszíneződve, de azért remekül látszik a hdr hatás, amihez hasonlóan a szem is "becsapódik" az eredeti képet nézve. Bárki megismételheti, innen az eredeti kép :)

    (#55) mzso
    Mi? Ha egy picit utánaolvasnál a témának legalább...

    [ Szerkesztve ]

  • azbest

    félisten

    válasz mzso #55 üzenetére

    Bár ahogy olvasom tényleg lehet, hogy a pálcikáknak kisebb a szerepe nappali fényben. De ez a lényegen nem változtat: nem abszolút, hanem relatív az érzékelés a környezetéhez képest.

Új hozzászólás Aktív témák