Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • #24737024

    törölt tag

    Mint romániai lakos üdvözlöm az elképzelést, de látok némi gondot a megvalósíthatóság terén. Romániában ugyanis hatalmas a szakadék a nagyvárosi és a vidéki iskolák felszereltsége között. Míg Bukarestben vagy Temesváron a nevesebb iskolák sok szempontból nyugati színvonalúak, addig a kisebb vidéki városokban és községekben többnyire középkori állapotok uralkodnak. Sok iskola nem rendelkezik számítógéppel, amelyik meg igen, ott a géppakr többnyire elavult XP-s gépekből áll. Egy szó mint száz: ahhoz, hogy ez megvalósuljon a kormány nagyon mélyen a zsebébe kell nyúljon :U

    [ Szerkesztve ]

  • #24737024

    törölt tag

    válasz #06658560 #10 üzenetére

    Mintha XP-n nem lehetne informatikát oktatni. Vagy bármely hálózatra kapcsolódni képes OS-sel.

    Igaz is. Informatikát abakuszon, sőt papíron is lehet oktatni, minek törekedjünk arra, hogy modern gépparkkal rendelkezzenek az iskolák? :U Ez aztán az igazán progresszív hozzáállás

    @[Prolixus]
    Ezt az egész latintanítást ne úgy képzeld el mint az angol- vagy a némettanítást. Gyakorlatilag pár szállóigén kívül mást nem tanítanak. Heti 1 óra a 9. évfolyamban. Romániában amúgy pont nem igaz a cikkben említett tézis, miszerint a latintudás megkönnyíti az újlatin nyelvek tanulását, mivel a román maga is újlatin nyelv. Igy aki tud románul, annak alapból könnyen megy az olasz vagy a spanyol, nem kell ahhoz előbb latinul tanulnia .

    [ Szerkesztve ]

  • #24737024

    törölt tag

    válasz #06658560 #15 üzenetére

    Elméletileg igaz. De gondolj bele abba is, hogy a diákot motiválni is kell. Nem nagy kedvvel fog informatikaórára járni, ha kőkorszaki hardveren kőkorszaki szoftverekkel tanul. Mi első évben (2005) még az egyetemen is Borland C++ környezetben programoztunk és mindenki jogosan berzenkedett, attól függetlenül, hogy a C++ alapjait nyilván így is el tudtuk sajátítani.

    [ Szerkesztve ]

  • #24737024

    törölt tag

    válasz [Prolixus] #21 üzenetére

    Egy jó tanár... Ez egy másik neuralgikus pontja az informatikaoktatásnak: a jól képzett fiatal informatikusokat felszívja az ipar. Számukra abszolút nem vonzó havi 1000 lejért (kb. 220 euró) általános iskolai informatikát oktatni, amikor a versenyszférában a legalacsonyabb informatikusi fizetés 3000 lejnél kezdődik és évről évre dinamikusan növekszik. Igy többnyire az egyetemet végigbukdácsoló, félművelt fiatalok kerülnek vidékre informatikátanárnak, de sok esetben a kémia-, fizika- vagy szélsőséges esetben akár a romántanár oktatja az informatikát. Sajnos a rendszer több sebből vérzik és gondolom Magyarországon is legfennebb egy árnyalattal jobb a helyzet :U

    [ Szerkesztve ]

  • #24737024

    törölt tag

    válasz [Prolixus] #24 üzenetére

    Összetett probléma. Részben szerintem ez is, mint annyi minden más nyugat vs. kelet viszonylatában, többnyire anyagi okokra vezethető vissza. Ugye kis pénz, kis foci, na meg szarból nem lehet várat építeni. Más részről pedig érvényesül egyfajta tehetetlenségi elv is a renszerben. Minden kormány fél érdemben hozzányúlni az oktatáshoz és az egészségügyhöz, mert bármilyen reform hatalmas politikai kockázatokkal járna. Tüntetések, sztrájkok. Nem hiányzik egyik kormánynak sem. Toldozgatják-foldozgatják, de érdemi átalakítást senki nem mer bevállalni. Lásd Magyarországon is mekkora viták voltak a tandíj bevezetése körül és még a valóban piacképtelen egyetemi szakok megszüntetése is mekkora ellenállásba ütközött. Hasonló a helyzet nálunk is. A román oktatás legnagyobb gondja szerintem a minőség és a korszerű képzés hiánya. Környezetemben gyakorlatilag mindenki diplomás, de két kezemen megszámolom hánynak sikerült a tanult szakmájában elhelyezkednie. Sokan közgazdász diplomával Londonban mosogatnak vagy Berlinben bébiszitterkednek. Ez nyilván nagy érvágás az államnak és a társadalomnak egyaránt.

    [ Szerkesztve ]

  • #24737024

    törölt tag

    válasz [Prolixus] #28 üzenetére

    Igen, ez mind igaz, nem nagyon tudok semmit hozzáfűzni :) Szerencsére az informatika egyike azon kevés területnek ahol a romániai oktatás versenyképes. Legalábbis főiskolai és egyetemi szinten. Tananyag és módszertan szintjén nincs érdemi különbség egy román és egy német egyetem között és a nagyobb egyetemek felszereltsége is egész jó. Nem véletlenül vált Románia amolyan kelet-európai Szilícium-völggyé. Nemrég olvastam a helyi sajtóban, hogy Kolozsváron minden 20 emberből 1 informatikusként dolgozik. Nem tudom mennyire hiteles információ de nem lepne meg ha igaz lenne. Nagyon pörög itt az IT ipar :K

    [ Szerkesztve ]

  • #24737024

    törölt tag

    válasz #32839680 #49 üzenetére

    Ideje lenne már levetkőzni ezt a hímsovinista beidegződést miszerint a női informatikusok átlagban képzetlenebbek és rosszabbul boldogulnak mint férfi társaik. Semmi nem támasztja alá :U Egyedül az jelenthető ki, hogy férfi informatikusból több van. Ugyanakkor itt is változik a trend. Az egyetemen, ahol tanítok az elmúlt években szinte kiegyenlítődött a nemek aránya, a frissen végzettek között legfennebb olyan 60-40% a férfiak javára. Lassan teljesen bezárul az olló.

    [ Szerkesztve ]

  • #24737024

    törölt tag

    válasz Béééla #55 üzenetére

    Temesvári Műszaki Egyetem, számítástechnika szak. Nem egy MIT, de Románia egyik nevesebb műszaki egyeteme. 2008-ban amikor én végeztem még itt is kevesebb volt a lány, de azóta egyre többen merészkednek műszaki területre és én ezt abszolút pozitív trendként értékelem. Nálunk az informatika nagyon keresett szakma és gyakorlatilag az egyetlen műszaki-tudományos terület amiből kényelmesen meg lehet élni. Igy sok olyan fiatal is informatika szakon végez akiből a világ boldogabbik felén talán fizikus, matematikus vagy gyógyszerész válna :U Gyakorlatilag én is ebben a helyzetben voltam annakidején. Nem feltétlenül rajongtam az informatika iránt, de érdekelt a tudomány. Körülnéztem, hogy melyik tudományterületen a legkönnyebb elhelyezkedni és így lett belőlem informatikus.

    [ Szerkesztve ]

  • #24737024

    törölt tag

    válasz Béééla #57 üzenetére

    az általad említett "mindenki elmegy infósnak" trend eredménye, hogy munkájukat nem feltétlen kedvelő, fejlődésre ezért korlátozottan hajlandó szakik lesznek, rosszabb esetben csak melegedni járnak be az intézménybe

    Ez nagyon igaz, de amíg nem zárul be a különböző mérnöki-tudományos képzettséget igénylő szakmák közötti bérszakadék, addig ez alighanem így marad :N Nekem van vegyész ismerősöm aki 10 év tapasztalattal egy multinacionális gyógyszergyártó cégnél lényegesen kevesebbet keres mint egy frissen végzett, a húszas évei elején járó informatikus. Ilyen kilátások mellett teljesen érthető hogy egy kémia vagy fizika iránt érdeklődő fiatal is inkább informatikusnak tanul.

  • #24737024

    törölt tag

    válasz negyedes #59 üzenetére

    Én is Pascal-lal kezdtem anno általánosban :) A programozás alapjainak az elsajátításához talán még jobb is mint a C, mivel egyszerűbb a szintaxisa. Sokakkal ellentétben én nem vagyok nyelvfetisiszta.Többre értékelem azt, ha egy diák jó algoritmikus tudással rendelkezik, mint azt ha behatóan ismeri egyik vagy másik programozási nyelvet. Nyelvek jönnek-mennek, sokkal fontosabb az algoritmikus gondolkodás elsajátítása mint egy konkrét nyelv vagy technológia ismerete. Meglátásom szerint az egyetemnek elsősorban nem az a feladata, hogy technológiát oktasson :N Nálunk az egyetemen is örökös vita tárgya, hogy egyes cégek örülnének annak, ha beépítenénk a tantervbe a mindig éppen aktuális technikai elvárásaikat, de ennek lehetetlen megfelelni és szerintem fölösleges is.

    [ Szerkesztve ]

  • #24737024

    törölt tag

    válasz gabor7th #68 üzenetére

    Kína ugyan sokat fejlődött, de a jelenlegi demográfiai és politikai viszonyok mellett a fejlődés jelenlegi üteme szerintem fenntarthatatlan. Idővel ki fog pukkadni a lufi, ahogy annakidején a Szovjetúnió lendülete is elapadt. Emellett a kínai nyelv túl bonyolult és fragmentált ahhoz, hogy akár csak Ázsiában is átvegye az angol szerepét. Jó eséllyel hamarabb túlhaladottá válik a lingua franca fogalma a mindenbe beépítendő fordítóprogramoknak hála :U

    [ Szerkesztve ]

  • #24737024

    törölt tag

    válasz pengwin #71 üzenetére

    az angolt meg elég lenne kötelezően második idegen nyelvként oktatni

    Ezzel a legkisebb mértékben sem értek egyet. Sokan nem jutnak el oda, hogy második nyelvet tanuljanak, aki pedig igen, az is sokszor kevesebb lelkesedéssel vág neki a második nyelv tanulásának. Igy első nyelvként midnenképpen azt kell tanítani, aminek a legnagyobb hasznát veszik, ez pedig utcahosszal az angol. Jó angoltudással még Németországban is elboldogul az ember. Különben is siralmas a magyarok angolnyelv-tudása, még csak az hiányozna, hogy második nyelvként tanítsák. Tapasztalataim alapján sokan hiszik azt, hogy tudnak angolul, de nagyon kevesen tudnak jobban egy alap társalgási szintnél. :( Az pedig tévhit, hogy az angol nyelv könnyű lenne. A környezeti hatásoknak hála viszonylag könnyű eljutni egy alsó középfokig, de azért megnézném hány ember tudja komoly tanulás nélkül letenni a C2-es Cambridge vizsgát. :U

    [ Szerkesztve ]

  • #24737024

    törölt tag

    válasz proci985 #76 üzenetére

    Egészen addig egyszerű, amíg nem ütközöl olyan finomságokba mint a magyarban ismeretlen Future in the Past :N Tény, hogy a német nyelvtannál egyszerűbb, ott viszont az igekőtők és a szóképzés hasonló logikája miatt szerintem könnyebb a szókincs elsajátítása. Én Romániában élek és itteni nyelvtanfolyamon tanultam németül. Magyar anyanyelvűként semmiség volt megtanulnom az olyan szavakat mint Bahnhof, austeilen vagy durchlesen. Ugye aus = ki, teilen = oszt, austeilen = kioszt. Durch = át, lesen = olvas, durchlesen = átolvas. Egy román anyanyelvű számára teljesen idegen ez a logika, többnyire nagyon megszenvednek az igekötőkkel.

    Visszatérve az angolra: a kiejtés mellett az is bonyolítja a helyzetet, hogy bizonyos szavak egyaránt használhatók igeként és főnévként is. Sokszor a kiejtésük sem azonos és csakis a szövegkörnyezetből jössz rá, hogy most igeként vagy főnévként kell kiejtened az adott szót. Felolvasáskor zavaró lehet. Ilyen szavakra gondolok mint esort, access, stb.

    [ Szerkesztve ]

  • #24737024

    törölt tag

    válasz proci985 #79 üzenetére

    Úgy szeretem, amikor kijelenti valaki, hogy "a magyarok angolnyelv tudása siralmas"

    Pedig sajnos minden felmérés ezt igazolja :K A személyes tapasztalatom a témában nyilván nem teljesen mérvadó, de azért megosztok veletek egy-két észrevételt. Viszonylag sokat utazom Európában a barátnőmmel, aki román anyanyelvű és egy kukkot sem tud magyarul. Ellenben felsőfokon beszél angolul. Utazásaink során két helyen ütközött nyelvi nehézségekbe: a csehországi Masters of Rock fesztiválon, ahol csak kézzel-lábbal mutogatva sikerült ételt rendelnie, illetve Szeged belvárosában, ahol két étteremben is én tolmácsoltam, mivel a pincérnők idegennyelv-tudása csapnivaló volt. Ja, majdnem elfelejtettem: a nemzetközi járatokon alkalmazott MÁV-kalauzoknak és a határőröknek sem ártana angolul tanulniuk, mert többször is előfordult, hogy én közvetítettem a kalauz és a kétségbeesett osztrák turista között, :N

    Úgy tapasztalom, hogy többynire azok is, akik jó szókinccsel rendelkeznek, fülsértő magyaros akcentussal beszélnek. Egyik ismerősöm jut eszembe, aki a forbidden szót következetes úgy ejtette, hogy fórbiden. Igy, mintha magyarul olvasnád.

    Romániában sem rózsás amúgy a helyzet, de mivel itt ismeretlen fogalom a szinkron és minden filmet felirattal vetítenek a mozik, jobban megtanulják az emberek a szavak helyes kiejtését.

    [ Szerkesztve ]

  • #24737024

    törölt tag

    válasz #32839680 #81 üzenetére

    úgy érzem ez lassan változni fog, ahol tűnik el a szocializmusban felnőtt nemzedék és veszi át a helyét az a generáció akik általános iskolás koruktól tanultak angolt

    Csak nehogy a szittya nagymagyar ámokfutás ezt a trendet is visszafordítsa :U Különben igen, elsősorban mennyiségi kifogásaim vannak a magyarok nyelvtudását illetően, de, amint az előző hozzászólásomban említettem, azért a minőség terén is van hova fejlődni. Főleg a helyes kiejtés tekintetében.

Új hozzászólás Aktív témák