Új hozzászólás Aktív témák
-
-
arn
félisten
Ugyanugy megy nagy felbontasban, mint az elozo... raytraceel meg ne akarj meg egy jo ideig 4k60fpst, mert az a beallitasokon mulik, raytracel nincs az a hw, amit nem lehet legyilkolni.
facebook.com/mylittleretrocomputerworld | youtube.com/mylittleretrocomputerworld | instagram.com/mylittleretrocomputerworld
-
Dr. Akula
nagyúr
A 3dfx csak a Voodoo 1-2-vel volt király, a többinél már lemaradt a konkurrenciától. Az 1-2 meg tipikusan az a kategória volt, hogy jó-jó, de ennyi pénzt nem szánunk rá, mikor feleannyiért is megkapjuk a konkurrenciát. Tényleg csak a Glide volt ami egyáltalán a víz felett tartotta már a kezdetektől fogva.
-
Dr. Akula
nagyúr
És hogy mi lenne ha megépült volna a Rampage? Semmi. Kicsivel tovább húzta volna az agóniáját a 3dfx. A Glide csak addig volt egyeduralkodó, amíg a többiek be nem álltak a DirectX mögé, onnantól kezdve pedig jobban megérte a szoftverfejlesztőknek, hiszen nem voltak belimitálva 1-2 emberes vásárlói bázisra, a vevők pedig tudták hogy nem kell kikukázniuk a megvásárolt szoftvereiket ha másik kártyát vesznek később. DirectX (és OpenGL) alatt viszont már semmi előnye nem volt a 3dfx-nek, sőt addigra már tudásban is csak loholt a konkurrencia mögött. Jól döntöttek a tulajok hogy eladták és nem várták meg míg végképp 1 fillért se ér a cég.
[ Szerkesztve ]
-
Robitrix
senior tag
válasz thomasvold #1 üzenetére
A fenét a vicces az lesz majd, ahogy nosztalgiázunk majd 20 év múlva a mai videokártyákkal kapcsolatban.
húú emlékszel még a 2018-as videokártyákra. azokra a primitív FH, 4K, 8K és hasonlókra? Milyen primitívek is voltak a mai 128K felbontású kártyákhoz képest. -
válasz Dr. Akula #105 üzenetére
Igen, ez így igaz, sőt a Voodoo1-2 is csak az elsőségének és a Glide exkluzivitásának köszönhette a sikerét, mert hardware-esen rémesen elavultak voltak már egy Riva 128-hoz vagy ATI Rage-hez képest is, hiszen 3-4 különálló chippel oldották meg azt, amit a többiek 1-el, és elavult EDO RAM-okkal voltak telepakolva, amikor a többiek már SDR-t használtak, de leginkább amiatt, mert csak 3D gyorsító társkártyák voltak, vagyis venni kellett melléjük egy 2D kártyát is, ami szintén nem volt olcsó. Ez a Voodoo 1 idejében talán még elment, de a Voodoo 2 korában már semmiképp. Szóval drága volt és macerás a használata, cserébe (a kor színvonalán) gyönyörű képet adott, és megfelelő sebességet garantált minden korabeli játékban.
Később aztán a konkurencia fejlődésével ezek az előnyök elmúltak, és a 3dfx ott állt egy elavult hardware-el, meg a dicső múlt emlékével, amire nem lehetett támaszkodni. Ők csak gamer kártyákat gyártottak, nem számíthattak a filléres, de OEM gépekbe százezrével eladott modellekből származó bevételre, ami az ATI-nak és az NV-nek is, de főleg az S3-nak a fő bevételt hozta.
A VSA-100-al tettek egy lépést előre (de az is túl későn jelent meg), a Rampage pedig nem tudott elkészülni időben. Ha elkészül, talán másképp alakul minden, bár azért ott is maradt némi berögződés a régi hibákból (2-3 chippel oldani meg azt, amit a többiek 1-ből), vagyis előállítani biztosan drága lett volna, ezáltal borítékolható lett volna a magas végfelhasználói ár, vagy az alacsony nyereség a cégnek, és ugye eleve egy rétegtermékről volt szó, amiből nem lehet megélni.
Szóval minden hardware-es lemaradásuk mellett, az volt a legnagyobb hibájuk, hogy nem készítetek low-end modelleket. Ontani kellett volna a Velocity 100 szintű (emlékszik erre valaki? a legbutább Voodoo3 volt, de egyáltalán nem terjedt el, nagyon ritka modell), vagy még ennél is visszafogottabb modelleket, fejlettebb multimédiás képességekkel, az átlagfelhasználók gépeibe, akik nem, vagy csak nagyon ritkán játszanak.
[ Szerkesztve ]
-
cheatergs
senior tag
Akárhányx olvasom a Voodoo-k képminőségét dicsérő írásokat, mindig a korabeli újságok jutnak eszembe (most is kint vannak a fészerben), ahol rendre a Voodoo 1-2 mosott, lilás, homályos képét hozzák fel negatívumként összehasonlítva a konkurencia kártyáival (Riva, Rage, kiemelten a Gx00).
Pláne, h 75 v 85 Hz fölé nem is engedték a képfrissítést, mert akk még tovább sötétült a kép.Vmelyik állításnak tévesnek kell lennie.
[ Szerkesztve ]
Mindig minden mindegy
-
válasz cheatergs #114 üzenetére
A Riva 128-nak sokkal csúnyább képe volt, mint a Voodoo-knak, ezt tapasztalatból mondhatom, hiszen volt anno mindkettő. A TNT már rendben volt ezen a téren. ATI Rage-em sose volt aktív használatra, de a retro tesztem készítésekor nem igazán győztek meg a képminőségükkel, a sebességükkel meg pláne. Az ATI akkoriban még nem volt a topon, ők a Radeonnal robbantak be a köztudatba. A Matrox meg sose volt kifejezetten gamer kártya, szóval tény, hogy a legszebb képe neki volt, de az árát is megkérték (kb mint manapság a Quadro vagy FireGL kártyáknak).
Amit jogosan rónak fel a Voodoo-knak, az a kis textúrafelbontás, és a 32 bites színmélységben renderelés hiánya. Ez a Voodoo 1-2 korában még nem számított nagy hátránynak, de a Voodoo 3-nál már határozottan csúnyább képet eredményezett, mint a konkurens TNT2, Savage 4 és Rage 128 Pro típusok esetében.
Igazából addig volt előnyben a 3dfx a képminőség terén (is), amíg a többi gyártó csak szárnypróbálgatásokat tett a 3D gyorsítók piacán. A Riva 128 például határozottan ilyen az NV-nél, de az utána következő TNT már ütött sebességben és képminőségben egyaránt. Ugyanígy az ATI-nál, az első Rage-eket inkább hagyjuk, a Rage 128-ak már so-so rendben voltak, verték a Voodoo-t minőségben. Az S3 szintén, a Savage 3D (ha a különböző, szerintem csak nevében 3D-képes Trio 3D-t és Virge modelleket nem számolom, mert azokból sose tudtam érdemi 3D gyorsítást kicsikarni) még bugos, lassú, és csúnya képű volt, a Savage 4 már rendben volt.
Igazából a 3dfx legjobban sikerült terméke egyben a legelső is: a Voodoo 1. Nemcsak, hogy az első megfizethető 3D gyorsító volt a piacon, de gyakorlatilag nélkülözte a gyermekbetegségeket is. A képe csodás volt a kor színvonalán, és nem nagyon emlékszem bugokra, textúrahibákra a korabeli játékokban vele. Ellentétben a Riva 128-al ami hiába volt egy hajszállal gyorsabb, de rengeteg bug és csúnya képminőség jellemezte, miként a többi gyártó első 3D-képes típusait is. A Voodoo elsőre jó volt, beraktad a gépbe és leesett az állad. Nem szívtál a driverekkel, valóban "plug and play" volt. Persze ez jórészt a Glide-nak is köszönhető. Aki akkor megtapasztalta azt az élményt, amikor az első Voodoo-val először játszik 3D gyorsított módban, abból 3dfx fanatikus lett, és máig az maradt
Szóval összegezve igen, a legtöbb Voodoo kártyára igaz az, hogy egyfajta szűrőszemüvegen át értelmezi a teljesítményét és képminőségét a felhasználók egy része. De az első Voodoo az ütött. Gyakorlatilag ellenfele se volt. Nekem szerencsém volt, hogy megjelenése környékén egy havernál megtapasztalhattam, hogy mire képes (saját használatra csak 1999 táján, használtan tudtam szerezni egyet, de még akkor is sok örömet szerzett), és ez az emlék örökké megmarad
-
-
ricsi99
addikt
Carmageddon +3dfx ... ott lettem fan
Egy Gyűrű mind fölött, Egy Gyűrű kegyetlen, Egy a sötétbe zár, bilincs az Egyetlen...
-
Bilux
veterán
Ha már 2d képminőség akkor az S3-nak meg a Matrox kártyáknak volt a legjobb ha jól rémlik...
Ne feledd: amatőrök építették Noé bárkáját - profik a Titanicot!
-
Trailblazer
addikt
válasz hokuszpk #112 üzenetére
Ó igen, ilyen volt az én S4 Savage kártyám is, amit fentebb emlegettem. 32 megás volt, ha jól emlékszem.
Lehet más a helyesírás...? -> https://lnk.bz/fJ4V
-
+1, a Voodoo1- nek szép eleven képe van. Mikor megjelent, kis számtech cégnél is melóztam másodállásban. A boltunkba hoztak egyet mutatóba, akkoriban egy nagyon drága 21"- os monitoron futtattak játékokat rajta demo céllal. Megláttam, leesett az állam, mi ez ?, kérdeztem - hát Voodoo. Hogy csinálja ? - hát elmossa a texturákat. Hatalmas - mondtam, szép világos, eleven képe van. Riva kimaradt, TNT- t láttam utána, az meg totál élettelen, sötét kép (DAC gyenge gondolom). Csak a GeForce2 széria kezdett számomra értékelhető képet adni, addig Voodoo- t majd Voodoo2- őt használtam. De a Voodoo2- t megtartottam a GeForce2 mellett is. Nemrég retroként kipróbáltam a Riva128- at (AGP, PCI is van, az Asus műhelyéből) [link][link], ennek már jobb a DAC- ja, gondolom mert nem noname hanem Asus, szép képe van, a 2.linken a PCI verzió 3DM99 eredménye van. Persze a mellette levő R9800- at használom D3D/OGL- re, a Riva DOS alá maradt meg a gépben, hasonlóan jó kompatibilitása van mint az S3- aknak a régebbi DOS- os cuccokkal.
[ Szerkesztve ]
-
Dr. Romano
veterán
válasz Trailblazer #126 üzenetére
Nekem egy 16MB-os Savage 4 volt a gépben, az is PCI-os mert a ganyé P2-es alaplapomon nem volt AGP slot.
AGP busz volt, de azt az alaplapra integrált SiS 6326 használta (dedikált 8MB rammal!). Na most ehhez képest a Savage 4 teljesítménye kb olyan szintű ugrás volt mint egy GT1030 DDR4-ről ugrani 1070-re
Blood 2 D3D-ben 640x480-ban alig játszható szintről felugrott egész akár 1280x1024-re.
Szoftver render után a Quake 2-őt OpenGL-ben látni először pedig igen csak álleejtős volt
Az UT bétát meg kis ablak helyett végre full képernyőn nyomhattam S3 MeTaL apivalEz....e...ee...ez egy.... ez egy FOTEL???
-
Trailblazer
addikt
válasz Dr. Romano #128 üzenetére
Igen, nem volt rossz az a maga idejében...
Lehet más a helyesírás...? -> https://lnk.bz/fJ4V
-
GodGamer5
addikt
Voodoo 1-2-vel nagyon jól mentek a N64 játékok is. Emlékszem, hogy a pc-s játékok mellett pl.:Midtown Madness, Motocross Madness, Expendable stb mellett toltam a Mario64-et és a GoldenEye-t is. 2000-ben adtam el a Diamond 12Mb Voodoo2-met mert, nem voltak textúrák vele a No One Lives Forever-ben. Aztán jött a 32 megás MX400-as GF2. Azért dísznek még szereztem otthonra egy ilyen voodoo2-t.
[ Szerkesztve ]
"Többször látsz Game Over képernyőt, mint Michelle Wild f@szt." "It's not a Loop, it's a Spiral"
-
arn
félisten
Sok gyarto mar regota egy chipbe integralta (s3 vision 864 vs trio64), igy sokat azon nem lehetett varialni, a kartya felepitesen sporoltak sokat. A 3ds korszakra ez volt az altalanos.
Meg itt kavarjak sokan az analog kimenetet a 3ds kepminoseggel.
[ Szerkesztve ]
facebook.com/mylittleretrocomputerworld | youtube.com/mylittleretrocomputerworld | instagram.com/mylittleretrocomputerworld
-
arn
félisten
Csak annyit irtam, hogy ez nem jelol pontosan semmit, csak az nv kezdte nepszerusiteni, mint elnezvezest. Olyan, mint amikor vgaznak, kozben az eredeti szabvanyt, mar a 90es evek elejen atleptek, itt meg szabvany sem volt.
Amugy ha a legnagyobb hatasu chipeket ki kellene emelni:
Voodoo
Gf256
Ati r300 r9700
Nv g80 8800gtxIll az rtxet is ide fogjak sorolni szvsz.
facebook.com/mylittleretrocomputerworld | youtube.com/mylittleretrocomputerworld | instagram.com/mylittleretrocomputerworld
-
Linem
senior tag
Az elolvasott hozzászólások alapján én nyertem.. Mivel a Commodore gépeken kívül egy IBM XT volt a kezdőgépem Hercules monochrom monitorral és HGC videokártyával, ami emulátorral képes volt futtatni a CGA játékokat is. Akkoriban sehol nem volt még az álom AGP port. Helyette ISA, EISA, VESA kártyahelyek szépítették az alaplapokat Tseng és Cirrus videokártyákkal. 10 MB-os HDD-re lehetett pakolgatni az 5,25-ös floppy lemezekről a cuccokat. Szerencsére pár év múlva váltottam egy IBM PC/AT 286-osra és 20 MB-os HDD-re.
Visszatérve a cikkre, amikor kijött a Diamond Monster 3D, természetesen én is megvásároltam. Napokig ültem a képernyő előtt és tátott szájjal ámultam a gyönyörű Glide-os játékok láttán. Utána megjelent a Voodoo2 8 MB-os és 12 MB-os verziója, amire nem volt pénzem. Később viszont a Voodoo Banshee-t beszereztem, amit egy Voodoo 3 3000 követett. Szóval én is régi rajongója vagyok a cégnek és szép emlékeket idéz fel, ha olvasok a retro kártyáikról.(Úgy gondolom, hogy mi, akik ezeket megéltük tudjuk igazán értékelni ezt a hatalmas fejlődést a számítógépes grafika terén, hiszen akik már a 4k és 8k realtime raytrancing korszakba születnek bele, nem fogják érteni, hogy milyen fejlődési szakaszokat kellett végigjárni és átélni, amíg ide eljutottunk.)
[ Szerkesztve ]
-
_kovi_
aktív tag
Amúgy a mai fiatalok nem csak ezt nem értékelik, hanem az élet területén nagyon sok mindent...
Ma már minden könnyen elérhető. Apuci ad pénzt vesznek +8GB ramot vagy egy erősebb kártyát és már minden játék mehet.
S hát hiába nosztalgiázom egy ma 20 évessel, hogy amikor +32MB SD ramért vagy még korábban 4MB EDO ramért mennyi fagyiról, megy egyébről kellett lemondani... Hiszen össze kellett spórolni az árát... S azt értékeltük igazán. Vagy amikor 40 floppyn vittem cimbihez valamelyik agyontömörített játékot.. S aztán 1-2 floppy nem volt olvasható... Mit kellett spórolni a HDD tárhellyel is... Hmmm...[ Szerkesztve ]
-
bitblueduck
senior tag
-
-
-
Linem
senior tag
Igen. A memóriáknál is emlékszem, amikor az EDO után megjelent az SD RAM, mindenki erről álmodozott, hogy megvehesse. Hol volt még akkor a DDR.. A floppy téma szintén ismerős, nagyon sok PC játék alapból 10-20 floppy lemezen jelent meg. Az adathordozás kész szenvedés volt, most meg a kulcstartón átviszek bármit bárhova.
Persze ne értse félre senki, aki fiatal, nem vagyok az a "Bezzeg az én időmben" típusú károgó emberke, nagyon örülök a fejlődésnek és próbálom tartani anyagilag az ütemet a PC fejlődésben továbbra is, általában középkategóriás gépekkel, de ezeket a régi hardveres dolgokat fontosnak tartom ma is, hogy átéltük. Sok tapasztalatot szereztünk akkoriban. A 3dfx Voodoo korszak éppen egy ilyen volt, aki nem élte át, azoknak hiába is próbálnánk átadni ezeket az élményeket. -
titán
válasz bitblueduck #142 üzenetére
Így van, a shader model 3.0 volt az isten hosszú évekig. Mint most a DX11.
evDirect villanyautós töltőhálózat
Új hozzászólás Aktív témák
- Újszerű - POWERCOLOR Radeon RX 5500 XT 8GB GDDR6 VGA videókártya
- Hibátlan - GIGABYTE GTX 1660Ti Windforce OC 6G 6GB GDDR6 VGA videókártya dobozos
- Hibátlan - PALIT GTX 1650 StormX 4GB GDDR5 VGA videókártya - tápcsatlakozó nélküli !!!
- ASUS ProArt GeForce RTX 4080 SUPER 16GB GDDR6X OC (ASUS-VC-PRO-RT4080S-O16G) Bontatlan új 3 év gar!
- XFX RX 6600 XT SPEEDSTER SWFT 210