Új hozzászólás Aktív témák
-
*Ropi*
félisten
Este a PH! mobil alkalmazásban megírtam egy hosszabb hozzászólást, de valami token lejárati hibával nem küldte el.
Röviden: a tévék általában a bemenetüket PC módba állítva tudják a maximumot (ami nem mindig egyezik meg a panelével): lehet a belső színkezelésük 12 vagy 14 Bites is, majd azt konvertálják le a panel 10 Bitjére. Ilyen esetben mehet a teljes tartomány, ahogy csináltad.
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
A sötét részek fényerőszintje valójában a fényerőt szabályozza, vagyis a fekete szintet rontja a megemelése - érdemes a legalacsonyabban tartani, ahol még elkülöníthetőek a referencia szintek: eszerint jól állítottad be.
"Gondolom a speciális kontrasztjavítást ki kell kapcsolni, mert az egy mesterséges ficsör."
Persze.
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
"A Sötét részek beállításánál van alacsony közepes magas és ki, ezt is hagyjam kikapcsolva?"
Az a fekete szint érzékenységet állítja: ha YcYbCr (16-235) akkor alacsony, ha RGB (0-255), akkor magas. Hogy ott hogy van definiálva, azt ki kell próbálni.
s"Még annyi, hogy a kalibráló progit 0-255-re állítsam? Mert ugye Blu-ray lejátszóról való kalibrálást 16-235-el kell végezni."
BR lejátszóhoz a bemenetet is attól függően kell beállítani, hogy milyen formátumban adja a jelet (lásd az előbbi kérdésre a választ).
"A másik pedig ez a Sony 43xf8505 is WLED-es? Ezt kell kiválasztani?"
Vagy a másikat.
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
Az első probléma mint már írtam, hogy a környezeti fények mérése sanszosan bezavart, a második, hogy a gyári programjával csináltad (sokszor félremér, emiatt nem szoktam ajánlani a használatát, csak végszükség esetén). A DisplayCAL nagyságrendekkel pontosabb: érdemes lenne kipróbálnod.
Az Intel IGP-k alapjáraton csak 1 db LUT-ot kezelnek, ezért amennyiben 2 monitorod van (iMAC / MBP sajátja + a Dell P2414H), akkor amennyiben másodiknak az iMAC sajátját kalibráltad, akkor annak a LUT-ja él a Dellre is, így lehet inkorrekt színű. Mi volt a kalibrálási sorrend?
Jut eszembe: rendes MAC (Konkrétan milyen?) vagy Hackintosh?
Ha jól emlékszem, Almáéknál (még mindig) van olyan probléma, hogy az oprendszer TV-nek hiszi a monitort és ezért RGB helyett YCbCr formátumban küldi ki a képet, ami kisebb tónustartományt jelent (0-255 vs 16-235) - a monitor EDID-jének meghekkelésével lehet rábírni, hogy monitorként kezelje.
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
Itt a DisplayCAL telepítő, leszedi magának az Argyll CMS-t is.
D65 profil, 6500K, 120 Cd/m2.
[ Szerkesztve ]
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz
taranis #3870 üzenetére
"Unlike your laptop or desktop operating system, Android mobile apps do not have system wide color management capabilities. Therefore, each app must apply color profiles individually. For this reason, X-Rite has created the ColorTRUE Aware Partner Program. We are currently collaborating with other app developers to allow them to seamlessly access your ColorTRUE profile so any app can display colors accurately and consistently. ColorTRUE Aware apps will be color managed once you create a profile with ColorTRUE. Just look for the ColorTRUE Aware logo for compatibility."
Legalábbis 6-os Android óta így van, ha jól emlékszem.
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz
mikrofon #3890 üzenetére
Semmit sem kell állítani az nVidia vezérlőpultban: azt állítsd vissza ahogy volt, a DisplayCAL-ban, a calibration fülön pedig vedd ki a pipát az "interactive display adjustment" elől, mert akkor DDC/CI buszon keresztül, teljesen automatikusan optimalizálja magának a monitort!
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz
mikrofon #3894 üzenetére
Az összes többi adat ami nem látszik a képeden, mert azon nem lehet lescrollozni.
A DisplayCAL nem tud olyan, folyamatos környezeti fénymérést mint a gyári iProfiler (csak egyszerit, a mérés pillanatában), így csak konstans fényviszonyok közt érdemes használni, változónál csak magadat vinnéd tévútra vele. Egyébként én az egyszerit sem használom: könnyebb megszoknia a szemednek a konstans értéket, mint ha mindig más.
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz
mikrofon #3900 üzenetére
Próbálgatod, hogy a brightness / contrast / RGB csúszkák milyen állása adja a legjobb eredményt. A világításban a L.E.D.-eknek nem mindegy, hogy mennyire vannak kihajtva, a különböző tartományokban kicsit megváltozik a spektrális képük, ami kihat az eredményre. Ennél direktebben nem tudom leírni, mert minden monitornál más és más.
[ Szerkesztve ]
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
-
-
*Ropi*
félisten
válasz
kuyarashi #3925 üzenetére
Persze, nem titok: a monitorok natív színterében megy a kalibrálás és a munkafolyamat is, ami az én esetemben az Adobe RGB (a labornak is ebben küldöm az anyagokat), a végén pedig egy példány sRGB-be konvertálva, ha webre kerül. Nem bonyolítom túl, max. L*a*b bizonyos műveleteknél). A nyomtatás (ha véletlenül valamit egyszerűbb s.k. megcsinálni) akkor szintén PS-ből megy, D50-re kalibráltan.
[ Szerkesztve ]
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz
kuyarashi #3927 üzenetére
"Mit jelent az, hogy a munkafolyamat is natívban megy, ami nálad aRGB?"
A monitor natív színterében dolgozom, mivel az a legnagyobb amit tud (ezért is van arra kalibrálva), kisebben meg ugye nem érdemes, mert a kisebb színterek szoftveresen bármikor emulálhatóak a nagyobból.
"A natív és az aRGB az két különböző dolog, nem?"
Persze, ha csak sRGB-t tud egy monitor (az a natív színtere), akkor abban kell használni. Ha még azt sem (pl. a 262.000 színű, 6 Bites laptop panelek), akkor másik (külső) monitort kell venni.
"Sok nyomtató viszont sRGB-t vár."
Válasszuk ketté az otthoni nyomtatók / nagy nyomdák és laborok natív hardveres igényeit és a szoftveres hókuszpókuszokat: a konzumer nyomtatók többsége natívan CMYK-ban dolgozik, nagyon kevés az otthoni RGB printer. A nyomdagépek és levilágító laborok más tészta, meg az is, hogy az ő RIP szoftvereik mit támogatnak.
"Photo (D50, Gamma 2.2)-ben kalibrálsz?"
Vagy az, vagy D65, vagy 5800 Kelvin, használok L* Gammát is - mikor mit igényel az anyag a kimenet függvényében.
"Illetve PS-ban a proofot használod-e, illetve ha igen, mire állítod?"
Alapvetően sRGB a web miatt, esetleg az aktuálisan kalibrált nyomtatóprofil, ha éppen azt kell ellenőrizni.
[ Szerkesztve ]
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz
kuyarashi #3929 üzenetére
A harmadik szerintem laborfüggő: annál a külföldi cégnél ahol az esküvős fine art albumainkat készíttetjük, alapjáraton 16 Bites ARGB TIF-et várnak. Kifejezetten az akkreditált fényképészeik igényeire vannak berendezkedve és a világon egyedülálló, prémium minőséget biztosítanak (a Vatikán és a Monacói hercegség is velük dolgoztat - ha nekik megfelel, akkor nekünk is
).
"Mi dönti el, hogy épp D50-et, D65-öt, vagy L* gammát választasz?"
A kimenet és a kívánt hatás - ugyebár az L* sötétjei kicsit fel vannak húzva, így több bennük a részlet.
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
Érdekesség: nemrég kalibráltam egy AOC Q3279VWFD8-t (egyébként nagyon korrekt lett 99.8% sRGB fedéssel és DeltaE max. 0.4-el), először HDMI-n, majd miután ott nem tudta a gépben lévő GT420 a teljes felbontását kihajtani (csak FHD-n ment Win 10 alatt, több, jó minőségű kábellel is kipróbáltuk), vissza lett dugva DVI-ra. A rendszerben a bemenet-, és kábelváltáson kívül semmi sem változott, ennek ellenére ekkora a különbség a két bemenet közt hardveresen: ez most a DVI, a HDMI-hez belőtt hardveres beállításaival a monitornak - ugye az megvan, hogy a HDMI és a DVI képjele papíron ugyanaz, csak a HDMI-n a kép mellett még a hang is átmegy, tehát *elvileg* nem szabadna változnia az értéknek.
[ Szerkesztve ]
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz
karoli9 #3936 üzenetére
Ha ugyanazt a profilt és ugyanazokat a beállításokat használjátok, akkor nem lehet, hanem biztos - meg persze figyelembe véve (vagyis hozzáadva) azt is, hogy különböző hardverekről van szó a monitorok látszólagos egyformasága ellenére - a VGA-knak nyilvánvaló a különbözősége (az oprendszerekről nem írtál).
Ha nem ugyanazt a profilt és ugyanazokat a beállításokat használjátok, akkor pedig simán a hardverek különbözősége az ok: különböző hardverekről van szó a monitorok látszólagos egyformasága ellenére - a VGA-knak nyilvánvaló a különbözősége (az oprendszerekről nem írtál).
Azt direkt nem írom, hogy a két műszer közti mérési különbség, mert amelyiknek ekkora DeltaE-je van, az nagyon hibás (spektróval tudjuk validálni ha fennáll a lehetősége, bár én még nem láttam eldriftelt CMD-t, sem i1D3-at).
[ Szerkesztve ]
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
-
*Ropi*
félisten
válasz
kuyarashi #3943 üzenetére
Engem sem lepett meg (mindig is ezt mondtam, hogy adott rendszert csak a felhasználási állapotában, egyben lehet a legpontosabban kalibrálni, egyébként anomáliák lesznek): célzottan azért linkeltem érdekességként, hogy minél többen felfigyeljenek rá (BLIKK-BORS-stb. effekt, csak itt overkill lett volna ketchupos vért és szekrényből félig kilógó, szőke női hölgyek hulláit bevetni).
"Az, hogy papíron azonos a HDMI és a DVI jele, szerintem nem egészen igaz."
De, egészen igaz: ugyanaz a protokoll, ugyanaz a jelfolyam. Gyakorlatilag át lehet kötni a DVI kábel megfelelő digitális ereit a HDMI csatlakozóba és működik, ugyanígy a HDMI kábel megfelelő erei a DVI csatlakozóba átkötve is adnak képet (lásd: passzív átalakítók). A lényeg, hogy akármennyire is az lenne a jó, ha minden mindennel egyforma eredményt adna kalibrálás szintjén, sajnos nem így van. Mármint ezt azok miatt írom, akik azon a véleményen vannak, hogy nem kell az adott VGA-nak ott lennie a kalibrálásnál, elég egy ugyanolyan vagy rosszabb esetben egy hasonló - ahogy a monitorok is egyediek, ugyanúgy a VGA-k is.
Tipp: ha tudod csináld keresztbe profilozva, mert akkor lejjebb tudod vinni a DeltaE max.-ot (az i1D3 önmagában ennyit tud): nálam a fele lett i1D3 + i1 Pro 2-vel mátrixolva.
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
-
*Ropi*
félisten
válasz
Archttila #3946 üzenetére
Olvastam, viszont fenntartom magamnak a jogot, hogy a saját tapasztalataimnak higgyek.
Korábban már megírtam itt a topikban, amikor egy gyártóazonos VGA csere a fekete fehér képekből sárga foltos fekete fehér képeket csinált nekem...Ugyanezt egy újrakalibrálás nélküli driver frissítés is összehozta (újrakalibrálás után jó lett). Vagy itt egy nem saját példa arról, amit a Win 10 művelt.
A fényképész és cinematográfus kollégák számára elsődleges a színhelyesség: a gyakorlott szemükkel rögtön kiszúrják, ha valami nem stimmel - többen kalibráltattak már velük korábban, de voltak problémák, pl. amikor (Idézem
"fehérből szövegkiemelő zöldet varázsoltak", vagy éppen babarózsaszínbe húzták a monitort (fotós FB csoportokban rendre előkerülő téma). Régebben dolgozott ott egy srác, aki értett is hozzá - azóta hiba van a mátrixban...A játékosok szempontjából talán nem is lenne ezzel baj, mert az ő elvárásaik lazábbak ilyen tekintetben - ha tippelnem kellene a legtöbbjük azt sem tudja, hogy mit kell(ene) látnia -, viszont egy fotósnak vagy videósnak több napja megy a levesbe, ha újra ki kell dolgoznia egy anyagot a félrekalibrált monitorja(i) következtében.
(#3948) kuyarashi: Szakmailag az analóg alkatrészekre és jelutakra tippelek.
[ Szerkesztve ]
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz
Archttila #3950 üzenetére
"En is megtevesztonek tartom azt az irast... azert is linkeltem mert szerintem is teljesen szembe megy az elso szamu szaballyal, miszerint mindig a hasznalni kivantant VGA-hoz, kimenethez kalibralunk."
Egyetértek. Nekik ez az árukapcsolás erős piaci pozíciótuningoló tényező, mert az egyszeri (átlagosan tájékozatlan és lusta) vásárló ha azt látja, hogy egy helyen veheti meg és kalibráltathatja a cuccát úgy, hogy oda sem kell vinnie a gépét, akkor miért keresgélne külön alternatívákat és menne több helyre időveszteséggel? A módszer láthatóan jól működik, mert minden csapból ők folynak - ha feldob az ember bármilyen internetes fórumon egy kérdést, hogy hol vegyen monitort, 10-ből 5+ esetben őket ajánlják kalibrálással együtt. Nem is lenne probléma, ha elismernék, hogy vannak határaik...Más kalibrálók pedig biztosan csak mazochizmusból töltenek 3-4x annyi időt egy megjelenítővel, hogy kitapasztalják az egyedi tulajdonságait és valóban a lehető legoptimálisabban állítsák be: pl. az említett AOC monitor L.E.D.-jeinek teljesen más szabályozási karakterisztikát mutat a spektrális képe 50% RGB gain alatt, mint felette (ennek a beállítása is közrejátszhat abban, hogy feleakkora DeltaE max.-ot sikerült kimasszíroznom belőle, mint a kollégának).
"Azt meg egyenesen viccesnek tartom amikor azt olvasom, hogy valaki csak es kizarolag a jatekok miatt ker premium kalibralast a frissen vasarolt monitorhoz.
"
Véleményem szerint alapvetően nem hülyeség játék miatt kalibrálni (bár a prémiumot én is overkillnek érzem
), mert a kontraszt optimalizálásával és a sötét részek világosságának javításával a játékos előnyre tehet szert, mert ezáltal hamarabb is észreveheti az ellenfeleit ott ahol más nem - és már mehet is a headshot.
Vagy pl. érdemes kipróbálni a Wacom táblát is az FPS játékokhoz (persze csak érzéssel, mert könnyen szétverhető a toll): sebességben nem mindegy, hogy egy nehéz egeret vagy egy pillekönnyű tollat mozgat az ember.
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz
kuyarashi #3953 üzenetére
Persze, de ők ezt nem veszik figyelembe - csak annyit sulykolnak, hogy az 1-ek és a 0-ák ugyanolyanok.
Ugyanolyan ez, mint a HiFi, hogy két kábel máshogy szól.
"A Wacom nem lagos? Nálam Photoshopban elég sokat késik."
PTK-1250 valami ezeréves (sólyom
) driverrel működik ahogy kell (Win 7).
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz
kuyarashi #3955 üzenetére
Ha fent van az i1 Profiler, akkor vedd ki az indítópultból a tálcaalkalmazását, mert rosszul van megírva és másodpercenként 1000 megszakításciklust dobál, emiatt az USB kommunikáció akad tőle, mint a bakelit - lehet, hogy segít a táblán is.
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz
kuyarashi #3959 üzenetére
Most nem volt időm az egészet átnézni, de egyetértek abban KTTech-el, hogy vannak benne idejétmúlt dolgok. A szoftveres kalibrálás (a kalibráló eszközökkel párhuzamosan) egyébként mára már fejlődött annyit tapasztalataim szerint, hogy simán van olyan pontos mint a hardveres.
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz
Archttila #3966 üzenetére
Végre észbe kapott az nVidia.
Viszont amit utána írnak a konzerv profilokról, az megint vicces - ugye egy szoftveres profil azt feltételezi, hogy a hardver már optimalizálva lett, vagyis a fényerő, a kontraszt és a színcsatornák összehangolása be lett állítva. Enélkül Danny Blue, Nostradamus, vagy a legjobb tenyérjósok sem tudják megmondani, hogy mit csinál majd az a más hardverre készült profil az aktuális panel aktuális beállításai mellett - tipikus orosz rulett: minimális az esélye annak, hogy javít rajta, sokkal esélyesebb, hogy ront rajta.
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
*Ropi*
félisten
válasz
turorudi #3968 üzenetére
"Kérdésem, hogy valójában mi ez a káros kék fény...?"
Az emberi szem úgy működik, hogy hidegebb (kékebb) fényben élesebben lát (viszont egyúttal meg is erőlteti), így az arra érzékenyeknél fáradtságot, idegességet, rosszabb esetben fejfájást okozhat. Ennek ellenére egyes Sony/Ericsson telefonok kijelzője 9000 Kelvin natív fehér pontú lett, mert a megkérdezett fókuszcsoportjuk azt hozta ki a legélesebben láthatónak...
"...Tényleg kell-e szűrni? Ha igen, akkor ezt a funkciót bekapcsolva kell kalibrálni?"
Teljesen mindegy, hogy ki-, vagy be van-e kapcsolva, mert a kalibrálás korrigálja a kék színcsatorna hiányát ha bekapcsolod, ergo nem lesz kevesebb a kék fény, csak rosszabb DeltaE értékeket fogsz kapni a kalibrálás végén. Ebből adódóan - véleményem szerint - kalibrálandó rendszerben nem ajánlott bekapcsolni.
"Vagy ha nem, de kell a kék fénnyel foglalkozni, akkor milyen színhőmérsékleten jó úgy kalibrálni, hogy a káros kék fény ne legyen annyira jelen, de mégis helyesen legyen kalibrálva?"
A kék fény maga nem káros, mert akkor az emberek éjjel-nappal kék fényszűrős szemüvegben járkálnának. Viszont mindenképpen ketté kell választani a színhelyes és a szemünknek tetsző látvány fogalmát: a két halmaz nem feltétlenül fedi teljesen egymást.
Az internet szabványa a delelő nap fénye, a 6500 Kelvines fehér pont (D65): ha színhelyes akarsz lenni, akkor ehhez kell kalibrálnod (viszont relatíve sok kéket tartalmaz, példának okáért a nyomdai, 5000 Kelvines nyomatellenőrző környezethez képest). A Sony telefonok
"Vagy csak parasztvakítás ez a funkció?"
Nem az, viszont a Te döntésed, hogy színhelyes szeretnél-e lenni, vagy sárga.
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
Új hozzászólás Aktív témák
ph Rendhagyó tesztünkben egyik, teszteléshez használt készülékünket és annak kistestvérét mutatjuk be: a GretagMacbeth monitorkalibrálóit.
- Amlogic S905, S912 processzoros készülékek
- Óra topik
- Vicces képek
- Politika
- Samsung Galaxy Z Flip5 - ami kint, az van bent
- Samsung Galaxy S24 Ultra - ha működik, ne változtass!
- Fotók bizonyítják, tényleg szárat növeszt a Galaxy Buds 3
- Elektromos autók - motorok
- Több Redmi, mint kolbász
- A Realme bemutatta a GT 6-ot, Európában is kapható a telefon
- További aktív témák...