Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • *Ropi*

    félisten

    válasz scarbantia #1808 üzenetére

    "Értem, hogy a nyomatnál a napfényt vesszük alapul, de ha jól tudom, akkor a D50 és a D65 is egy "napfény szabvány", és ha lenagyított fotó a kimenet, akkor D65 a megfelelő érték. Miért?"

    A D50 a délelőtti és kora délutáni napfény, a D65 pedig a déli. A weben a 6500 Kelvin (D65 ekvivalens) a szabvány, feltéve, hogy webes kimenetre dolgozol. Ha nem webre, akkor 5000 Kelvin.

    "A fényerős részt nagyjából értem, tehát ha összehangolom a környezeti fénnyel, akkor elvileg kisebb fényerő is lehet jó."

    Fordítva: a környezeti fényt kell a monitorhoz hangolni. Képfeldolgozáshoz a 100-140 Cd/m2 ajánlott, de pl. az sRGB szabványban 80 Cd/m2 van megadva a megfelelő kontrasztátfogáshoz. Tehát minden attól függ, milyen szabványban dolgozol.

    "3DLUT nem csak a legkomolyabb monitorokban van? Csak mert láttam olyan monitort, ahol van hardveres kalibrálás, de 3DLUT-ról nincs szó sehol. Viszont azt továbbra sem tudom, hogy ha a monitorba nyúlunk bele hardveresen, akkor kell-e .icc profil, vagy a monitoron belül zajlik minden korrekció?"

    Monitoron belül történik.

    "Ps-ban azért tettem be a monitorprofilt, mivel itt volt meg minden szín a palettán(wide gamut). Ahogy megyek szűkebb színterek felé, annál jobban olvadnak össze az árnyalatok, és a végén már csak valami fakó téglavörös van piros helyett, de már AdobeRGB esetén is csúnya az eredmény. Kimeneti színtér általában van, de gondolom ahhoz eszközprofilt kéne szerezni."

    Ha PS-ben monitor színtérben dolgozol, akkor csak nálad néznek ki jól a képek, sehol másutt. ;) A kimenetnek megfelelően ProPhoto RGB, Adobe RGB vagy sRGB gamut a nyerő.

    "Ez már nagyon off, de felmerült, hogy a laborok milyen profillal dolgoznak? Ha jól tudom a fotópapírok az sRGB-t se fedik igazán, illetve egész más alakú a színtér, de erről nagyon kevés infó van. (pedig ez megint egy nagyon érdekes kérdéskör, hogy a mai laborok, valamint csúcsnyomtatók milyen színtereket tudnak, mekkora valós bitmélységgel különülnek el a tónusok, stb...)"

    Amilyent megjelölsz nekik, hogy használjanak. Legalábbis a korrekt nyomdáknál így van, ahogy az is, hogy minden reggel kalibrálják a nyomdagépeket. Én a fine art albumaimat 16 Bites Adobe RGB tif fájlokban küldöm levilágításra egy külföldi nyomdának, de nem is olyan eredményt kapok vissza, mint ha a Porst / DM / MM / stb.-be küldtem volna. ;) :D Valóban, a fotópapíroknak jóval szűkebb mozgásteret engednek, ráadásul van egy óriási nagy különbség köztük és a megjelenítők között: a megjelenítőknek saját fénye van, ami nagyban javítja a kontrasztdinamikájukat. Eleve megkülönböztetünk nyomtatott és levilágított médiumot: teljesen más a kettő, ráadásul a nyomdagépek nem RGB, hanem CMYK színtérben dolgoznak, ami megint egy más világ. Egyébként nagyjából mindegy, hogy a nyomdagép mekkora színteret tud, mert a nyomtatott médium a szűk keresztmetszet. ;)

    Weboldalam: http://karpatisandor.hu

Új hozzászólás Aktív témák