Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz p76 #6379 üzenetére

    1. Önálló fórum hsz. nem mond semmit, és lapozunk. Aranyszabály. Ha már 1-2 oldalnyit lapozva SEM ordít senki, hogy bakker ez mekkora kamu, az annál nagyobb eséllyel mûködhet. Random fórumon szoktak ilyenek történni amúgy, de egy diyaudio.com-on pillanatok alatt kiszúrják a kreténséget, oda tényleg nem buták posztolnak. (Vagy max kérdeznek). Az egy aranybánya hely, hatalmas koponyákkal tele, nagyon konstruktív szellemiséggel megáldva, nagyon megértô, tisztelettudó tagokkal. Azért is szeretem annyira. Egyszerûen a világ legklasszabb hobbistái, mérnökei, hifistái, a szubjektív arcok is, mindenki, aki kicsit is érdeklôdik aziránt, hogy mi van a motorháztetô alatt, ott van. Több egyéb lokál (országon belüli) vagy nemzetközi fórumon jártam már az évek során, de akkora összeszedettséget még sehol nem tapasztaltam.

    2. Ez nem csak csövesre igaz, hanem a félvezetôsökre is. A feedback a lényeg, aminek növelésével egyre lineárisabbá tehetô az erôsítés, egyre alacsonyabb szinten tartható a torzítás, de csak határokon belül, mert a túl sok meg megborítja az erôsítôt és oszcillációba viheti. Ennek is van elônye, de ezt meghagyom Bruno Putzeys-nak a Purifi égisze alatt. Feedback-nek is több típusa van, máshogy és máshogy kell "kötni", méretezni.

    Konyhanyelven maradva, egyszerû példánál maradva, amit szerintem mindenki el tud képzelni: egy feedback mentes A osztályú triódás torzítása a kivett teljesítmény növelésével nagyjából arányosan nô (persze marhára kapcsolásfüggô, meg eszköz karakterisztika fügfô, de maradjunk alapszinten). Maximum teljesítményen és felette meg már hallhatóan torzít, de amíg oda elérkezel, addig is "komolyabb", mérhetô. Ha ugyanezen eszközt ellátjuk egy visszacsatolással, a torzítás karakterisztikája megváltozik: eleinte a kivett teljesítménnyel nem nô arányosan a torzítás, marad a "pucér" verzióhoz képest meglepôen alacsony szinten, és csak bizonyos teljesítmény felett kezd egy meredekebb görbeszakasz mentén "felugrani" a nagyobb torzításra. Ha pedig nagyon nagy a feedback (ami még vállalható persze), akkor a teljesítmény egy elég nagy szakaszában alacsony marad a torzítása, viszont a maxhoz közeledve hirtelen nagyonmeredeken ugrik meg. Ennyi. Van, ahol a csövet túlvezérlik direkt, oda teszik a munkapontot, ahol torzít kellemesen (azaz kinek az, kinek nem). De kb ennyi röviden, mérnökien meg lehet még cizellálni ezt órákon át. Még amit talán érdemes tudni, de csak mint érdekesség: a feedback az össz. kivehetô teljesítményt csökkenti. Talán hifista, talán teljesítmény okokból nem alkalmazza jópár gyártó a feedback-et. Pl. A osztály trióda puristák, se parallel, se pushpull, se semmi, csak egyszem 300B - hát az se nem valami nagy diszkó, de cserébe a világ legegyszerûbb kapcsolása révén viszonylag (vagy nagyon? ;)) kellemes, "sunyin-finoman" növekvô torzítás, pl. egy teljesen feedback mentes áramkörben. Aztán szeretik. Nincs is azzal gond. De a feedback-essel sincs. Mindig egészében kell ezeket nézni, van, amikor feedback nélkül egyszerûen nem stabil az erôsítô, a D osztályok meg egyenesen brutálnagy feedback-el dolgoznak, alapból. Ja és a hangszóró erôsítôre gyakorolt visszahatása is gyengül, ahogy a feedback nô. Damping factor nô feedback-el, és egy erôsítô hangszóró-impedancia-"függése" is jobb, kimenô imp. alacsonyabb.

    Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz p76 #6379 üzenetére

    Kérdésedre: hifi erôsítô akkor klippel, mikor eléri az adott kapcsolásban, alkatrészekkel stb. a teljesítménye maximumát, adott bemeneti jelszint mellett. De ez relatív. A bemenetet is túl lehet vezérelni, de ha az a nominális határon belülre vagy aköré esik, akkor a kimenet miatt fog klippelni, legalábbis elviszi az ember addig a pontig. Az meg amiatt, mert áramban elfogy, legalábbis többnyire. Ami 8 ohm-os hangszóró, annak gyakran van 6 Ohm vagy alá is beesô impedanciája, ami 4-es névlegesen, annak meg 3, 2.5-ig is berogyó imp. görbéje, sajnos a gyártók nem mindig tartják be, hogy milyen határokon belül lehet ráírni egy hangszóróra a 8 Ohm-ot pl., pedig van ilyen alsó határérték (megnemmondom fejbôl, wikipedia súghat), és sok hangszóró ezalatti érték alá is bemegy impedanciában, és nem is csak kis szakaszra,.. tehát valójában 6 Ohmos lenne az, vagy szarabb esetben 4, de 8-nak tünteti fel a gyártó, hogy az érzékenység (sensitivity) adat kozmetikailag csinosabb legyen a 8 ohm terminológiában például. Ez nem márkafüggô..melyik milyen. Ilyen esetben simán bele-bele kóstolhat adott erôsítô egy kis áram-megszaladásba, jeltôl és pufferkondiktól és sokmindentôl függôen. Egy nagy dob viszonylag ritkán nemigen klippelteti, lineáris táp letudja.. az csúcsokat jobban tûri, mint smps.. vagy bejelez az eszköz, de nem torzít látványosan. Amikor meg megjön egy mély konstans búgás, ami kvázi nonstop tépi a tápot (átlag AB osztálynál maradva), betorzít az egész + ha középmagasat is ez hajt, pláne jaj. (Aktív többutasok elônyben ismét). Továbbra is maxra csavart, és névleges körülre kivezérelt módról beszélve (azért ez ritka, bár PA-ban szokás mint a disznó hajtani, de ott limiterek, compression stb. kezelik h ne legyen torzítás, így az smps-ek lineárissal szemben némileg kevesebb dinamikatartománya nem téma, a tomboló tömeg meg nem hifit hall, hanem majd meg süketül).

    Egy szó mint 100, aztán nekem meló ma kicsit :) : jobb kombó a hangfalnál nagyobb teljesítményû erôsítô, mint a kisebb. Nem kell azokat nonstop névleges maxon hajtani. Nem romlik annyit az SNR.

    Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá

  • bkercso

    nagyúr

    válasz p76 #6379 üzenetére

    Egy jó összefoglaló, miért jobban a csövesek a félvezetősöknél (nem szükségszerűen azok, de általában):
    https://www.kenrockwell.com/audio/why-tubes-sound-better.htm

    Ahogyan a csöviket közelíted a max. teljesítményhez, fokozatosan torzítanak, nem hirtelen. Fokozatosan lesz egyre "kövérebb" csöves hangjuk. Íg pl. egy előerősítőnél a tápfeszültség (kivezérelhetőség) megválasztásával választható, mennyi csöves hangzást adjon a hanghoz.

    És elsősorban az előfokkal állítják elő a kívánt hangkaraktert, nem a végfokkal. Ezért is készítenek hibrid erősítőket, félvezetés végfokkal és csövi előfokkal, mert így azok hosszú élettartamúak és mégis megvan a csöves élmény velük.

    Aki meg nem ért hozzá az komolyan veszi.
    Aki nem ért sem a témához, sem a tájékozódáshoz...

    Megjelentek! : MFD3 és MFA3 || bkercso HiFi készülékek: https://hardverapro.hu/aprok/hirdeto/bkercso/keres.php?search_exac=0&search_title=0&usrid=341946&buying=0

Új hozzászólás Aktív témák