Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz btraven #9941 üzenetére

    Nemnemnemnemnem. Félreérted. Vagy én magyarázom hülyén.

    Akkor ennyivel jobb a hi-res audio. Sok vita van ekörül, tényleg jobb-e. Hallottam én már olyat CD-ről, hogy agyam eldobtam. Van is ilyen anyagom pár. Iszonyú sokat tud a CD. Szerintem CD szint körül-felett fontosabb maga a hangmérnöki munka minősége, mint a médium és a bitráta (akár PCM, akár DSD).

    Akkor ezért használnak a DAC-ok oversampling-ot túlmintavételezést mert próbálják a CD-n elveszett adatokat valahogy visszaállítani.

    1. Gyakran nincs elveszve a CD-ken semmi. Egyszerűen ő is túl tág az összes anyaghoz, ami szalagról kerül mastering után CD-re, alacsonyabb a zajszint, nagyobb a dinamikatartomány, szóval tágabb doboz. A PCM lehet a "ludas" abban, hogy nem szól a CD annyira analógul, ahogy sokan szeretik mondjuk egy szalag hangját, a DSD-re például sosem hangzik el ugyanez, pedig az is digi formátum. Vagy a DAC-ok minősége, az átalakításban rengetegféle alternatíva van elektronika oldalon és szvsz ettől nagyban lehet a PCM "digis, szúrós, nemjó", nem önmagában attól, hogy PCM pfúj.

    2. Oversampling egy DAC-nál inkább a kimeneti szűrők miatt hasznos, akár dither-el, akár anélkül. Tehát visszajátszáskor. Önmagában semmi értelme, nem lesz több ugyanaz a torta attól, hogy 4 szelet helyett nagyobbra húzod szét és 8 szeletből állna össze, a 4 szelet között lévő lyukakkal meg mi lesz, oda ki tesz milyen infót honnan ? (Ugyehogy senki sehonnan, max odaátlagolsz valamit a két szomszédos szeletből). Mégis, az átalakítás mikéntjében van kicsi eltérés.

    Nyilván a CD formátum egy kompromisszumos gazdasági döntés volt anno. (legfontosabb a profit ebben a szép kapitalista világban). Nem tudhatjuk, ez a nagyok játéka volt, itt sokszor a minőségen túl az ipari megfontolások is döntenek, gyártás olcsósága, hordozhatóság, satöbbi, több humán faktor is, meg pénzügyi is. A CD mögött (hogy elég-e nekünk) nagyon komoly akusztikai mérések és tömeges hallgatási tesztek állnak, rengeteg irányból, rengeteg emberrel, a maiakhoz képest nevetséges DAC-okkal, és még így is sikerült azt mondani rá, hogy "aha, jó lesz, ennyi elég a fülnek". Ők átmentek anno ugyanazon, mint a mai audiofülik, hogy többoldalas hosszú viták alakulnak ki, elég-e, nem elég-e, jó-e, rossz-e... vannak, akik esküsznek arra, hogy a CD kevés és a Hi-Res ordítóan jobb, miközben még a CD-nél is gyengébb szalagról átjátszott dolgot hallanak tudtukon kívül, abban a Hi-Res konténerben. (Ebben én 1 dolgot látok megfoghatónak, amiért jobbnak vélik és ez a visszaalakítás, akár Hi-Res PCM, akár DSD).

    Tegyél be egy CD korszak eleji CD-t, egy jónak tartott anyaggal, legyen egy akármilyen klasszikus zene, majd tegyél be egy akármilyen audiofil (akár hi-res) anyagot, visszakonvertálva CD minőségre (16/44.1), legyen egy Chesky anyag. De megteszi kommersz ligából az "Egy gésa emlékiratai" c. film eredeti hanganyaga is (OST).

    Ordítani fog a különbség, a formátum és képesség ugyanaz, de a mastering javult, mikrofonok javultak, jel/zaj arány azóta is javult, totál digitál rögzítés bejött, ADC-k javultak, minden javult. Egy CD-re csonkolt valódi (tényleges 22kHz feletti komponenseket tartalmazó) Hi-Res anyag megdöbbentően jól szól 16/44.1-en, számomra gyakran megkülönböztethetetlenül az eredetitől, még fülesen is, ha pedig még oversampling-ezem is, tehát a DAC ugyanolyan módban van dekódoláskor, mint az eredeti Hi-Res anyagnál, csak tényleg az a nüansznyi plussz magasfrekis komponens hiányzik a CD-ről "visszafújt" verzióban, egyenesen bukta az összehasonlítás, én nem vagyok rá képes, még a csövin sem, pedig az hülyére mikrorészletez (néha annyira, hogy sok addig hallgatható anyagot inkább mellőzök, hiányolom a minőséget róla, amit a másik, nála jobban masterelt anyag meg kiad).

    Ez csak saját véleményem, de a mocsok jól masterelt és összerakott anyag CD-ről is elképesztően jól tud szólni minden egyebet is pengének vélve-gondolva körülötte (DAC, hangfalak, szoba, stb, de mondhatnék fülest is). Nekem spec semmi szükségem Hi-Res-re, a DSD ha natívan hallgatod, adhat valamiféle analóg-meleg fura, kicsit másabb érzést, de ebben már mindenki magának dönt, hol és mivel "színez". PCM + cső is kurvajó, semmi bajom vele, nem szúró, nem "digis", és meleg, mikrorészletező. Ahány fül, annyi rendszer, annyi ízlés..

    Van, aki viszont egyértelműsíti a Hi-Res előnyét, ott ha akarsz, elgondolkozol rajta, elhiszed-e neki, vagy - minimum - utánanézel az anyagnak, miből gyúrták. Nehogy emulgeálószerrel telített növényi alapanyagú tejszínhab legyen a tortaszeletek között (ahogy az az esetek nagy részében van, ez ki is verte a hdtracks kapcsán a balhét már párszor, de az ipar mindig győz, meg a tömegek torkán könnyű a nagy hangzatos dolgokat lenyomni, audio-ban ugyanúgy, mint politikában, satöbbi).

    Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá

Új hozzászólás Aktív témák